Fiat Stilo Michael Schumacher Limited Edition Restauratie ( IT's ALIVE! ).

Gepost door Moreno83 
uwbuurman
Lekker hoor!! Hij wordt netjes!!

Ja , ben er tot nu toe blij mee haha.
Hopelijk doe ik nu alles goed en blijft hij droog/schoon! thumbs up
Wow die stickers thumbs up

Onderblok ook mooi geworden zeg, ding is gewoon nieuw!
Heel strak. Leuk om te zien, het blok is exact het blok van de barchetta, maar dan met 1 cilinder meer. Vrijwel alles is hetzelfde.
Mooi project man.
Inderdaad een onderschatte wagen die Stilo, spijtig genoeg. Als fan van de Stilo( en Schumacher-fan), hoop ik dat je veel gaat genieten van dit pareltje.
Dank u allen! Doet me deugd dat jullie het ook mooi vinden. Nogmaals , ben maar een hobbyist en heb geen garage haha.

Voordat ik verder ging met de motor en de bekabeling wou ik toch eerst het belangrijkste vervangen! De distributie riem.
Motor op dode punt gezet en de markeringen die er al op stonden gecontroleerd. Kwam netjes overeen dus die aangehouden en extra groene strepen gezet.

De versnellingsbak schoon gemaakt en daarna gespoten. ( Zink spray en daarna de engine spray ).
Ook de hitteschilden schoon gemaakt en daarna gespoten.

De motorruimte zag er echt verwaarloosd uit. Weinig aan gedaan in die 16 jaar dus voordat de nieuwe motor er in gaat toch maar even een beetje gepoetst.
Niet overdreven , alleen de moeilijk bereikbare plekken.
De bekabeling ga ik nog aanpakken , dat is voor latere zorg! cool smiley

Het slot komt van mijn multiwagon , gezien die identiek is heb ik die gestraald en die word nog gespoten en afgelakt met een 2K lak.
Zelfde met de spanner van de dynamo.

Uiteindelijk alles op de motor gebouwd wat ik kon doen op de motorsteun ( zonder dat hij te zwaar werd ).
Steun kan tot 450 kilo maar ik vertrouw dat ding niet haha.

Druklager van de bak vervangen!

Toen begonnen met de motor in de takel te hangen en gelijk het vliegwiel over gezet!
Drukgroep vervangen en om hem te centreren heb ik speelgoed van mijn dochter misbruikt , werkte perfect haha!
De bak er op en in de takel!

En toen uiteindelijk met veel pijn en moeite deze hele zware motor + bak erin gehangen.
Ziet er toch echt heel mooi uit , vergeet niet dat deze motor al 16 jaar oud is.

Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......

Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!
Man man, knap werk weer!!! Dat je geen garage hebt dag je alles op de parkeerplaats doet, zoals eerder gezegd, diep respect. Maar een motor hijsen met sjorbandjes, en dan ook de dunne dingetjes.... poeh, nou ja, bang ben je niet, zeg maar. Voor een volgende keer adviseer ik kettingen of hijsbanden.

Maar je bent dicht bij de start! Ben benieuwd naar de volgende stappen. Dit blokkie en bak hangt mooi weer!
Moreno83

Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......

Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!

Kun je niet anders een plekje in een loods of garagebox huren?
Knap werk weer. thumbs upthumbs up

Voor de volgende ronde is wat meer licht wellicht een idee?

[www.hbm-machines.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2021 00:40 door Durashift.
Wow, knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen onder gegeven omstandigheden. Een goede sleutelplek lijkt me voor jou geen overbodige luxe.
Zeker knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Deze spanbanden zou ik ook nooit hebben gebruikt, blij dat het goed is gegaan.
ginkelvanmichiel
wow. Inderdaad als nieuw! Hopelijk technisch ook?

Een garage/loods zou echt geweldig zijn maar is hier in de buurt niks te vinden helaas. Op zich red ik me zo wel prima , mensen hebben geen last van mij en daarnaast vinden de oudere mensen het wel interessant. Beetje mee kijken.... haha.
De spanbanden ging gelukkig goed en wellicht in de toekomst hijsbanden. Lijkt me idd veiliger achteraf. big smile smiley

@Ginkelvanmichiel , de motor is technisch goed. Net 130.000 gelopen en heeft een nieuwe riem. Nieuwe kleppendeksel pakking en uiteraard straks nieuwe bougies/bobines.
De motor olie die er in gaat is 10W60 Castrol Supercar , is de voorgeschreven olie voor dit blok. ( En in andere hoogtoerige motoren ).
Dat ziet er goed uit man! En inderdaad zo gewoon voor de deur, pfoh!
Bizar wat een werk, en dat buiten in november! Maar het is voor een goed doel, veel succes met de laatste loodjes thumbs up
Ik herken dit nog van 15 jaar geleden, hele avonden op de natte oprit liggen om aan de auto te sleutelen, en dan wordt er hier gewoon een complete motor gemonteerd, respect daarvoor!

Ik doe het ondertussen niet meer, scheelt wel dat mijn sleutelmaat van destijds inmiddels 5 bruggen heeft smiling smiley
Mieluh
Ik herken dit nog van 15 jaar geleden, hele avonden op de natte oprit liggen om aan de auto te sleutelen, en dan wordt er hier gewoon een complete motor gemonteerd, respect daarvoor!

Ik doe het ondertussen niet meer, scheelt wel dat mijn sleutelmaat van destijds inmiddels 5 bruggen heeft smiling smiley

Haha ja. Is wel veel werk maar al met al heb ik alles rustig in elkaar gezet onder mijn overkapping. Beetje Technics lego in het groot smiling smiley

Ik ben inmiddels weer een stukje opgeschoten! Het eerste wat ik heb gedaan is even snel een accu aansluiten met de zekeringbak en kijken of de auto wel start. Is lullig als je alles in elkaar hebt geschroefd en hij het niet doet. ( Distributieriem! ).
Tank was door de vorige eigenaar leeg gepompt dus snel een jerrycan gehaald en 5 liter er in gegooid. Was net genoeg om hem een beetje op gang te krijgen. Na een aantal keer proberen kwam er leven in en tadaaaaa , na meer dan een jaar stilstand is de Schumacher weer tot leven gekomen!!! big smile smiley smileys with beer
Liep nog wel wat onrustig omdat de LMM los was aangesloten zonder luchtfilterhuis , dus verkeerde lucht/mengsel verhouding. Daarnaast weet ik niet of alle bobines nog wel goed zijn. Ach , voor latere zorg! Hij werkt cool smiley

Flink veel rook ( condens ) uit de straight pipe maar hield vrij snel op. Heeeeerlijke zware roffel zit er in , poah.
Hieronder de link naar de video met geluid van de motor/uitlaat.

Schumacher 2.4 , Straight pipe!

Wetende dat hij loopt heb ik de accu en zekeringbak weer gedemonteerd en ben ik weer bezig gegaan met de details.
Ik had het chassis schoon gemaakt maar zag nog wat roestige onderdelen , deze gestraald en gespoten en afgelakt met een 2k lak.
Ik heb helaas niet de tijd en mogelijkheid om elke schroef te stralen , spuiten en af te lakken. Ben maar een hobbyist al zou dat het wel af maken natuurlijk!
Echter ben ik tevreden met hoe het nu is.

De schroeven in de bumper en zijpanelen zijn standaard verroest. Die heb ik wel zelf opgeschuurd met een excentrische schuurmachine , was zo gedaan.
Daarna gespoten en wederom afgelakt met een 2k lak. ( Gewoon matte finish ).

Ben toen maar begonnen met het monteren van de dynamo en airco. Deze heb ik besloten niet uit elkaar te halen om te stralen , zagen er nog vrij netjes uit en gezien de kou er aan komt besloten dit zo te laten. Wellicht dat ik bepaalde delen nog af plak , licht opschuur en spuit/aflak. Kijk wel even hoe alles loopt......
Na het monteren ook gelijk de multiriemen en hitte schilden er op gezet.

Het liefst zou ik het doen zoals ze bij "Stipt" ook doen maar ik heb daar geen ruimte voor helaas.
Volgende stap word het subframe demonteren en deze opschuren en spuiten in een 2K high gloss finish , dit omdat ik toch de draagarmen ga vervangen en de wielnaven ga stralen/spuiten.

Voor nu vind ik het wel even goed. Ga dit weekend weer lekker verder en dan komen er uiteraard meer foto's.

Bedankt voor alle support , makes me happy! smiling smiley

PS , de Blackmotion ga ik komend voorjaar mee verder. Deze heeft nu prio nr 1.
Wat blijft dit toch een heerlijk topic om te volgen!
Wederom goed bezig!
Wat een super vet project. En dat doe je zo ff, Super Vet!
Wat een berg werk heb je weer verzet. Altijd een mooi moment als de motor weer loopt.
Ziet er geweldig uit. En dat bij deze temperaturen buiten op de stoep...
Klassiekerrijder
Ziet er geweldig uit. En dat bij deze temperaturen buiten op de stoep...

Dank u allen!!
De laatste werkzaamheden waren nog in een redelijk zonnetje haha.
Afgelopen weekend wou ik wel graag wat doen maar dat koude weer hield me toch tegen dus even wat rust en tijd voor mijn vrouw en kleine meid.
Baal stiekem wel dat het koude weer er nu aan komt , mis nu wel echt een droge garage waar ik rustig kan sleutelen , maar goed het is niet anders.

In de tussentijd kan ik niet echt verder omdat ik moet wachten op onderdelen. Bij Autodoc een goede deal gemaakt en daar o.a Luchtfilter , draagarmen ( Magneti marelli ) , remmerij ( Brembo ) , wiellagers ( SKF ) en nog wat ander los spul besteld.
In de tussentijd wat klein spul onder handen genomen , uiteindelijk moet het er allemaal "gerestaureerd" uit zien.

Al het schoon gemaakte spul ga ik onderzoeken hoe ik dit kan behandelen. Het is allemaal wel gespoten maar wellicht ook behandelen met 2K lak?
Een nieuwe frisse motor is leuk maar de kleine onderdelen uit elkaar halen en poetsen tot vrijwel nieuwstaat geeft echt een voldoening.

Deze week vast wel nieuwe updates/foto's en hopelijk is het dit weekend droog zodat ik weer verder kan. Warmen we daarna wel op met een lekker biertje en F1.
Wauw, die onderdelen zijn echt als nieuw geworden! eye popping smiley
Prachtig zoals je met weinig middelen zo'n geweldig resultaat weet te behalen!

Wat mij verder nog rest:
Geweldig resultaat weer, die zekeringen plaat. Geduld moet je er ook voor hebben, volgens mij. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.