Fiat Stilo Michael Schumacher Limited Edition Restauratie ( IT's ALIVE! ).

Gepost door Moreno83 
Beste lezers en autoliefhebbers ,

Ik heb op dit forum nog een topic over de "Blackmotion" in combinatie met een gele Abarth.
Om het overzichtelijk te houden wil ik de voortgang van mijn laatste project apart houden , wellicht dat er mensen zijn dit interessanter vinden dan de Blackmotion of andersom.

Voor een aantal weken geleden ben ik een trotse bezitter geworden van een inmiddels unieke auto.
Het gaat om de limited Michael Schumacher edition van de Fiat Stilo , wereldwijd zijn er 3500 gemaakt en ik heb nummer 864. Gok dat er nog een hand vol rond rijden in Nederland.
De auto heeft van origine een 2.4L / 170PK / 5 cilinder motor met een handgeschakelde 5 bak en heeft de originele Ferrari Rosso Corsa lak.
Ik zag deze auto vorig jaar op marktplaats staan met een defecte motor en ik had een deal gemaakt met de eigenaar voor 300 euro maar op een gegeven moment hoorde ik niks meer en je raad het wel , ik ben overboden en uiteindelijk kwam ik erachter dat iemand van het Stilo forum de auto gekocht heeft.
Die persoon kende ik via Whatsapp en hebben altijd contact gehad en uiteindelijk heeft hij er helemaal niks mee gedaan en heeft de auto dus een jaar stil gestaan met een defecte motor. Met hem de koop rond gemaakt samen met een hoop onderdelen en een goedlopende motor met heel weinig km ( kleine ton ).

De auto heeft met hoge snelheid en uiteindelijk zonder olie gereden op de Duitse snelweg , oftewel blok is defect!

Samen met mijn schoonvader de auto bekeken en opgehaald. Was stiekem blij dat er nog niks aan de auto gedaan was en de meeste onderdelen lagen los in de auto.
Hier een impressie :

Het eerst wat ik gedaan heb is de zwarte wielen vervangen voor de originele Schumacher velgen. Had nog een setje liggen en ik wil de auto in een originele staat hebben.
Geen Abarth logo's maar originele logo's en de auto weer in nieuwstaat brengen!

Panoramadak is wel erg vet! Geeft veel licht maar wat minder mooi is was de lekkage.
Inmiddels opgelost , afwatering was verstopt.

Uiteindelijk begonnen met het demonteren van de motor! Deze is er nu bijna uit .......

Op dit moment werd het donker en ben ik gestopt.
Heb het voorfront en de bumper er weer opgezet zodat die er netjes bij staat en wacht nu op de onderdelen voor de nieuwe motor.

Oftewel de vervangende motor krijgt een nieuwe distributieriem en pakkingen. De koppeling met hydraulisch druklager neem ik uiteraard ook mee en als de motor er uit is ga ik de motorruimte eerst aanpakken.
Bekabeling opnieuw intapen en onderdelen stralen/spuiten!

Ben stiekem erg blij met deze aanwinst , een auto die je echt nooit ziet in een officiele Ferrari kleur!

Uiteraard heb ik alles op film staan en zal ik het proces ook op Youtube zetten.

To be continued en uiteindelijk zal die er ooit weer uit zien zoals hieronder!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-11-2021 21:42 door Moreno83.
Dit vind ik als Ferrari-fan wel leuk! Tussen de foto’s zie ik wel een aantal zwarte vlakken. Klopt dat of ligt dat aan mijn iPad?
Jay DoubleYou
Dit vind ik als Ferrari-fan wel leuk! Tussen de foto’s zie ik wel een aantal zwarte vlakken. Klopt dat of ligt dat aan mijn iPad?

Klopt , zijn foto's van een widescreen video haha! big smile smiley
Succes met dit project.
Nétjes (voor de buurt) dat je de bumper etc. weer terug opbouwt na een dag klussen. thumbs up
Heel gaaf dat iemand moeite stopt in een Stilo! thumbs up
Lekker bezig weer!
En dat allemaal op de parkeerplaats
Gaaf!

Wist je trouwens dat deze kleur ook op de Fiat Panda geleverd is? grinning smiley

ik ben benieuwd of het dezelfde kleurcode is, FI140.
Deze auto verdient wel zijn eigen topic inderdaad, veel succes! thumbs up
Gaaf, eens met de vorige sprekers, terecht dat deze stilo een eigen topic krijgt!
Wat een leuke wagen en mooi project, veel succesthumbs up Klinkt vast geweldig als het nieuwe blok erin ligt
Audi A6
Lekker bezig weer!
En dat allemaal op de parkeerplaats

Dat inderdaad. Indrukwekkend!

Leuke projecten heb je toch steeds, Moreno. smileys with beer
Heel leuk project! Zo'n Schumacher-editie heb ik volgens mij nog nooit gezien. Veel succes!
ginkelvanmichiel
Gaaf!

Wist je trouwens dat deze kleur ook op de Fiat Panda geleverd is? grinning smiley

Nee kleurcode is de "ROSSO CORSA" van Ferrari! cool smiley

Wat een leuk project! Met recht een zeldzame auto, met die heerlijke vijfcilinder. De naam Michael Schumacher is nu blijkbaar nog geen reden om van deze auto een verzamelaarsobject te maken, maar dat gaat zeker wel komen. Ooit zal men je dankbaar zijn voor het redden van deze auto.

Er bestaat trouwens ook een gelimiteerde Seicento Sporting Schumacher edition. Die heb ik ook wel eens in het rood gezien, is dat dezelfde Ferrarikleur?

Hier nog wat info over de diverse modellen: schumacher-fiats-en-reclame-mini-special
Moreno83
ginkelvanmichiel
Gaaf!

Nee kleurcode is de "ROSSO CORSA" van Ferrari! cool smiley

ah, Rosso Corsa VR. De Panda had gewoon Rosso Corsa. Wel gek dat het dezelfde naam heeft. Had het dan Rosso Ferrari genoemd xD
Beros
Ooit zal men je dankbaar zijn voor het redden van deze auto.

Hier nog wat info over de diverse modellen: schumacher-fiats-en-reclame-mini-special

Thanks! Dit is idd echt een unieke auto en die kom je echt NIET tegen in Nederland.
Die info had ik al , heb eigenlijk alles wel ....van brochures tot reviews in PDF etc. Ben echt een liefhebber van de Stilo en het is echt een onbegrepen auto.
Hij heeft direct de stempel " slecht " gekregen wat naar mijn inziens onterecht is.

Ik heb de drukgroep met hydraulische druklager al binnen , ook de distributieriem set is binnen.
Wacht nog even op de waterpomp en multiriem en dan kan het feest beginnen! smiling smiley

Heb zin om met deze auto te gaan rijden echter heeft hij echt een volledige restauratie nodig. Echt alles is stuk , van de pook tot aan de radio tot aan het slot van de achterklep.
Nou ben ik aardig onder de indruk van jouw durf, doorzettingsvermogen en skills voor wat betreft je Stilo's. Maar een (volledige) restauratie is nog wel wat anders. Desalniettemin is dit een heel gaaf project en moet er veel vervangen worden. Ik kijk dan ook uit naar veel foto's van je werken!
Wat gaaf dat iemand zich zo inspant voor een Stilo! Blijft toch wel apart hoe die auto het succes van de Bravo-Brava niet wist voort te zetten, en waar Fiat eigenlijk nooit meer bovenop is gekomen. Bijzondere uitvoering natuurlijk ook thumbs up
Dank allen voor de leuke reacties!

Vandaag was het prachtig weer en heb de stoute handschoenen aan gedaan en een poging gedaan! Was even goed kijken maar heb in 1 middag de hele motor kunnen demonteren zonder grote problemen , lekkages. Wel lastig zo in je 1tje maar goed.

Steunen los gemaakt maar de motor kwam niet echt naar voren. Bleek een rubberen leiding en de versnellingsbak kabels die nog vast zaten.
Voorzichtig de motor met bak naar voren getrokken en uiteindelijk stond die buiten de auto. Liep wel wat koelvloeistof weg maar heb uiteraard netjes de hoge drukspuit met groene zeep gepakt en alles netjes schoon gespoten.
Voor de mensen die denken van , pff zo sleutelen in het openbaar? Ik sta met mijn auto een beetje in een hoekje dus het valt niet meteen op tenzij iemand in zijn auto gaat stappen.
Daarnaast zet ik direct de bumper en koplampen erop en dan is het een normale auto om te zien. Oftewel , ik probeer altijd zo netjes mogelijk te werken.

De auto staat nu iets hoger op de voorste wielen , maar mist natuurlijk ook een zware motor haha.

Enjoy!

Ah hoge auto's zijn helemaal 'in' tegenwoordig! grinning smiley
Mooi!! De ellende is eruit! Van hieruit voorwaarts! Lekker gewerkt weer. Maar jij verdient een garage of loods
uwbuurman
Mooi!! De ellende is eruit! Van hieruit voorwaarts! Lekker gewerkt weer. Maar jij verdient een garage of loods

Pfff , sowieso! Zou me een hoop stress besparen.
Als het dan niet af komt kun je de deur dicht doen.... nu moet ik alles dichtbouwen en de straat eventueel schoonmaken haha.

De motor en bak zitten in totaal met 8 bouten vast , hangt letterlijk in steunen. Moeilijkste was 1 draagarm , kwam niet los.......

Het biertje smaakt er daarna niet minder om hoor....... smileys with beer
Ik wist niet eems dat deze variant er was, wat een prachtige machine!
Nadat ik de motor had uitgebouwd moet er natuurlijk ook weer een motor in!
De nieuwe/vervangende motor zat al bij de aankoop van de auto maar stond nog bij de vorige eigenaar droog in de schuur.
Voordeel dat ik die jongen ken en hij had er geen haast mee.
Nieuwe blok heeft 132.000km gelopen en de originele motor 142.000.

Heb de motor afgelopen weekend opgehaald met mijn gele Abarth. Motortakel hebben we op werk en mocht ik lenen en zo met mijn kleine 2.4 richting Zwolle.
Daar samen met hem de motor in achter in de auto getakeld. thumbs upbig smile smiley

Er zat geen olie en koelvloeistof meer in het blok , kon hem veilig neer leggen op een paar kussens.

Eenmaal thuis aangekomen de motor met takel eruit getakeld en op een motormontage steun gezet.
De steun heb ik van HBM , was maar een paar tientjes en doet het goed.
Ik had er eerst een krik onder omdat ik het niet vertrouwde maar gaat goed , vaak ben je te bang en ja dit is voor mij een eerste keer haha.
Vind het nog steeds een raar idee dat zo'n zwaar blok aan 4 schroeven kan hangen ........ confused smiley

Zoals je ziet is het nog een heel mooi schoon blok! Geen lekkages niks.
Zelfs de distributieriem is nieuw maar die vervang ik preventief.

Met de motortakel de originele motor onder de overkapping gelegd zodat ik die daar kan demonteren en dus ook weet hoe de andere motor in elkaar moet!
Van de originele motor gebruik ik bijna niks omdat zelfs de inlaat onder de olie zat .....wellicht injectoren/klopsensoren/ etc.

Toen maar begonnen met monteren van de nieuwe onderdelen op de motor!
Sommige dingen doe je 2x zoals je ziet moest ik de kabel van de klopsensor anders leggen ivm de rubberen buis.

Injectoren galerij erop.

Inlaatspruitstuk er op met nieuwe klemmen , olie peilstok en gasklephuis.

Ik doe alles nu onder mijn overkapping. Sta daar droog en heb voldoende verlichting en gezien ik niet met olie/vloeistoffen werk kan dat ook prima.
Het regende vanavond maar kon rustig door werken! smileys with beer

Morgen middag de uitlaat kant in orde maken.
Daar zit o.a de oliekoeler , olie filter en koelslangen.
Dan alleen nog de koppeling/versnellingsbak er op en dan kan die weer terug in de auto.

Al met al gaat het vrij snel en wil het motorisch klaar hebben voordat de winter er is......
drinking smiley ik drink er een op jou en je project, gaat snel zo!
Lekker!! Ik zou er gewoon nieuwe injectoren in drukken. Die dingen kosten de wereld niet. Lekken of nadruppelen is niks aan, bij zo'n frisse motor.
Goed zeg! Gewoon even aan een blok aan het knutselen. Zie het mezelf niet doen. grinning smiley
Mooi project maarrrrr ik zou de achterste koelwaterslang ( wandelstok ) vervangen nu kan je er makkelijk bij. Deze lost op door de olie vanuit het inlaatspruitstuk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2021 12:50 door Martin 2765601.
Martin 2765601
Mooi project maarrrrr ik zou de achterste koelwaterslang ( wandelstok ) vervangen nu kan je er makkelijk bij. Deze lost op door de olie vanuit het inlaatspruitstuk.

Thanks. Maar vervangen voor wat? Ander rubber?
Dit is origineel vandaar.
Zo te zien is de slang al van vorm veranderd in het midden ! en naast de klem al iets dikker ! ik zou hem vervangen voor die paar tientjes .
Zijn niet makkelijk te vinden maar ik zou t een s hier proberen [www.autofficinawebshop.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2021 20:43 door Martin 2765601.
Martin 2765601
Zo te zien is de slang al van vorm veranderd in het midden ! en naast de klem al iets dikker ! ik zou hem vervangen voor die paar tientjes .
Zijn niet makkelijk te vinden maar ik zou t een s hier proberen [www.autofficinawebshop.nl]

Aah op die manier! De vervorming komt omdat die "plat" gedrukt in de auto lag tussen de andere onderdelen.
De vervorming rond om de klem ( Die heel strak zit ) valt wel mee in het echt. Van de defecte motor was idd wel bol gaan staan door olie wat er op zat.
Ga hem preventief vervangen samen met de pakking. Helaas niet via die site want daar is die 29 euro en bij de Fiat dealer 10 euro.

Ik heb het onderblok ondertussen ingespoten met zinkspray. Schijnt goed te zijn tegen corrosie en ga het onderblok ook nog overspuiten nu ik er nog goed bij kan.

Meer foto's volgen uiteraard!
Lekker bezig hoor. Gaat in een mooi tempo zo te zien.
PauseBreak
Lekker bezig hoor. Gaat in een mooi tempo zo te zien.

Thanks , ja gaat redelijk snel! Ben nu eerst aan het uitzoeken wat waar gaat en dan op het eind schroef ik het vast.
Zo ziet de zinkspray er uit.

Let op , alles zit nog niet vast ivm een pakking wat er nog bij hoort , hadden ze bij de dealer niet op voorraad.
De slang aan de andere kant heb ik ook besteld met een pakking. Hoop dit weekend de motor weer in de auto te hebben!

Geen haast en ga zoals Martin hierboven al aangaf niet besparen op een pakking of een rubberen slang.

Iemand nog tips voor een mooie verf wat op de motor kan? Stiekem toch mooi en kan er nu mooi bij.

De slangen op de laatste foto ga ik vervangen voor silliconen/hitte bestendige slangen!
Voor wat betreft de kleur, wat zou er op een Ferrari zitten? Wel leuk om dat hetzelfde te doen bij een dergelijk speciale uitvoering.
ginkelvanmichiel
Voor wat betreft de kleur, wat zou er op een Ferrari zitten? Wel leuk om dat hetzelfde te doen bij een dergelijk speciale uitvoering.

Alluminium/Chrome en die heb ik besteld. Komt vanavond binnen! Is het mooiste.
Jammer dat de 2.4 zo'n ontzettend lelijke zwarte plastic bom is, de eerste versie van de 2.0 20V zonder VIS was dan een stuk leuker om te zien en daar kon je zelfs nog het klappendeksel van polijsten yawning smiley

Maar gaat weer lekker met dit project, heerlijk om te volgen thumbs up
Diep respect voor je projecten! Mooi hoe zo'n specifieke interesse tot een hobby kan leiden.
Bedankt voor de leuke reacties!

De auto mist wat originele stickers en heb deze speciaal laten maken bij een sticker bedrijf in Italie.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat de "kleurcode" sticker van de motorkap er op zit , is nu weg. Ook mist de "MS Limited edition" op de achterklep.

Heb het advies van Martin hierboven opgevolgd en de originele slang nieuw gekocht samen met de pakkingen. Gaat om originele pakkingen dus de levertijd duurde helaas even.
Ook vervang ik alle koelslangen aan de oliekoeler kant ( die op de ijzeren buis 1 foto hierboven ). Uiteraard met nieuwe aba klemmen.
Alles er weer afgeschroefd ( was toch eerst om te kijken wat waar hoort ) en het blok gespoten in een aluminium kleur.

Met de nieuwe slang en thermostaat er op ziet hij er al aardig mooi uit , al zeg ik het zelf!
Morgen de uitlaat kant er op maken en dan is dat ook klaar. Dan de bak er op en mag die weer in de auto...........

Morgen meer foto's!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2021 20:32 door Moreno83.
Vandaag bezig geweest met de motor en de uitlaat kant volledig aangepakt.
Alle rubber slangen en klemmen vervangen , onderdelen opgeschuurd , gespoten en weer aangesloten en stiekem wel trots dat ik een bijna 17 jaar oude motor er weer als " nieuw " uit kan laten zien.
Op de achtergrond dus niet op de foto ook de motorsteunen gestraald en gespoten.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.