Ik rij graag Mazda (2x) en Lotus (1x)

Gepost door RX 8 
Ik ben mijn hele leven al gek op auto's, mijn moeder vertelde mij dat het woord "oto" het eerste woord was dat ik kon uitspreken.
Ik woon in het midden van het land, regio Lopikerwaard en ben sinds 17 jaar gepensioneerd; inmiddels 78 jaar oud.
Onlangs heb ik mijn '90 Lotus Esprit Turbo SE ingeruild voor een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport IPS.
Ik beschik over 3 auto's en een motorfiets (Honda Goldwing GL1000 K1 bj. '75)
Het periodieke onderhoud van de auto's......olie / alle filters verversen; remvloeistof, remblokjes en schijven vervangen etc. doe ik zelf

MAZDA 2 1,5 G-TM

Voor dagelijks gebruik het gehele jaar door heb ik een fijne Mazda 2 1.5 GT-M bj. 2013.....thans ca. 70.000 km.
Ik ben heel blij met deze auto.......hij rijdt verrukkelijk; goede wegligging; stuurt haarscherp; goede remmen; weinig geluid; hij zit lekker en je hebt een goed zicht op het medeverkeer.
Het verbruik ligt inmiddels gemiddeld op 1ltr. per 15-16 km......e.e.a. is voor mij niet zo belangrijk, echter desalniettemin een leuke bijkomstigheid.
Ook over de "tuning" door "V-Tune" van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk ben ik elke rit weer in mijn nopjes........ik ben blij dat ik dit destijds heb laten doen tegen € 250,-......het is daardoor gewoon een hartstikke sportief karretje met zijn slechts 950 kg eigen gewicht met daarnaast een geweldige wegligging waardoor hij nauwelijks onderdoet voor meer potente en grotere auto's.
Ik hoop nog lang van deze Mazda te kunnen genieten.

MAZDA RX-8 RENESIS HP

In 2009 nieuw gekocht.....inmiddels 74.000 km op de teller..
Ik gebruik hem telkens een 1/2 jaar in de zomerperiode; tijdens de winter staat hij 6 mndn. in opslag
Het is telkens weer een feest om er mee te kunnen rijden en ik heb nog geen dag spijt gehad van de aanschaf. {Ik heb er in 2009, midden in de "autoverkoopcrisis" € 25.500,- voor betaald (stond nieuw 1 jr. bij de Mazda-dealer op kenteken en had 30 km. gelopen) terwijl de laatste cat. waarde op dat moment € 57.220,- was
Er zijn in Nederland van 2003 tot 2009 totaal ca. 330 RX-8's verkocht; waarvan ca. 2/3 in de 192 pk uitvoering met 5-versn.bak en 1/3 in de 231 pk / HP uitvoering met 6-versn.bak; mede daardoor is de RX-8 een zeer exclusieve verschijning op de Ned. wegen.
Het is een verrukkelijke rijdersauto met een geweldige wegligging, stuurdirectheid en remvermogen. Het onderstel hangt zowel voor als achter aan een subframe. Rondom zijn triangels toegepast waarmee een racewagenachtige ophanging is gerealiseerd, zonder dat dit een prima comfort op de lange afstand in de weg staat. Naast dit mooie deels uit aluminium gebouwde onderstel is het hele concept gericht op verfijnd weggedrag. De lichte en compacte wankelmotor ligt ...achter... de vooras. De vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling wordt verder gerealiseerd door toepassing van een aluminium motorkap en achterdeuren. De beluchte remschijven hebben voor/achter een diam. van liefst 323/302 mm en zorgen daardoor voor een formidabele remkracht; de officieel geteste remafstand van 100-0 km. per uur bij koude/warme remmen kwam uit op slechts 35,2/35,0 meter.
Het brandstofverbruik over de afgelopen jaren ca 1 liter per 8,7-9,0 km; ik voeg bij het tanken altijd een hoeveelheid synth. 2-taktolie toe (het zgn. "Premixen" dat veel wordt gedaan bij de RX-7 met min of meer dezelfde motor) voor een betere smering van de apex- en sideseals (de "gevoelige/zwakke" punten van de wankelmotor).
Het is beslist geen auto voor iemand die alleen maar een vervoermiddel zoekt; het is een auto voor iemand met technische kennis die met alle geweld deze auto wil berijden en die zich wil verdiepen in de typische eigenschappen en de voor- en nadelen van de wankelmotor en deze auto specifiek; iemand die beseft dat je o.a. de motor absoluut rustig moet warmdraaien voordat je prestaties verlangt, het oliepeil in de gaten moet houden etc. Ik weet er inmiddels vrij veel van; er zijn ook enthousiaste RX-8 forums in Ned, UK, Dld en de USA waar veel informatie en praktische tips worden uitgewisseld.
De RX-8 geeft je als tegenprestatie ontzettend veel voldoening en rijplezier en is in principe betrouwbaar (in Dld zijn er die meer dan 200.000 km op de teller hebben met de eerste motor) mits je aandacht besteed aan het onderhoud en de specifieke wankeleisen.
Mazda heeft inmiddels meer dan 2.000.000 auto's met wankelmotor geproduceerd, een respectabel aantal. Nogmaals voor wat betreft de betrouwbaarheid van de wankelmotor; van het voorlaatste type de RX-7 is bekend dat er nogal wat exemplaren zijn die 200.000 tot 300.000 km (met eerste motor) op de teller hebben staan.
Ik heb de RX-8 verder zelf voorzien van een aantal modificaties om eventueel potentieel zwakke punten zo veel mogelijk te elimineren.
Ik heb nog steeds ontzettend veel voldoening van de RX-8,.vooral v.w.b. het stuurgedrag, de wegligging, de acceleratie en de prachtige specifieke en beschaafde "Wankel-uitlaatroffel".

LOTUS EVORA GT 410 SPORT IPS

Enkele weken geleden heb ik na 28 jaar afscheid genomen van mijn geliefde Lotus Esprit Turbo SE bj. 1990, sinds 1993 in bezit gehad, laatste km. stand 51.300 km.
Heb deze ingeruild bij de aanschaf van een nieuwe Lotus Evora GT 410 Sport bij de off. Lotus importeur v.d. Kooi-Houten.
Ik ben met deze Evora super blij en dankbaar dat ik mij dat kan veroorloven.
Er zijn sins 2009 totaal ca. 20 nieuwe Evora's geleverde in Ned....daarnaast ca 15 st. geïmporteerd en mijn Evora GT 410 Sport is de 3e in Ned. geregistreerde nieuwe Evora 410.
Lotus is en blijft een fantastische auto..............werkelijk een super genot om mee te rijden, in alle opzichten.
Rijden kan in "comfort" stand, "sport" stand en "race" stand....in hoogte en radiaal verstelbaar stuur...ik ben 190 cm lang en zit zo ruim dat ik mijn linkervoet moet strekken om daarmee op de voetensteun te kunnen "rusten".
De 416 PS 3,5 ltr. geheel alu V-6 cilinder motor (een door Lotus onderhandengenomen fabrikaat Lexus/Toyota V-6) is uitgerust met een chargecooled compressor van Edelbrock en een IPS 6 traps automaat (japanse AISIN = Toyota) met schakelflippers op het stuur.
Gesmede lichtgewicht wielen voor 19", achter 20", br. 235 / 285 mm; Michelin Cup 2 banden.........rondom alu double wishbone op hanging, Bilstein dempers, Eibach veren en stabilisatoren....4 "pott" AP Racing remklauwen
Voor gewichtsbesparing zijn veel delen in carbon uitgevoerd zoals achterklep, dak etc, etc.
Binnen geheel in Alcantara uitgevoerd
De Evora staat het gehele jaar door in mijn garage.

HONDA GOLDWING GL1000 K1 BJ. 1975

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2021 11:59 door RX 8.
Heel erg tof wagen/motorpark!
Ik heb op de Sociale kanalen van vd. Kooi inderdaad gezien dat de Esprit werd ingeruild op een Evora. Beiden heel erg mooie auto''s!
Waar zo te zien enorm van genoten wordt.
Wat schitterend om te lezen en wat een heerlijk wagenpark!
Oeh die Esprit!

Wat een prachtige voorstelling! Zeer gegund, ik zou het graag zien dat ik over 52 jaar nog met diezelfde passie kan genieten van de hobby.
Wat een schitterende auto's en motor. Daar mag je met recht trots op zijn.
Wat een heerlijk wagenpark. Mooi ook om te zien dat auto's nadat ze nieuw gekocht zijn zo lang in het bezit blijven en duidelijk vertroeteld en gekoesterd worden! thumbs up
Heb uw reviews al zitten volgen, leuk om u ook op het forum te zien. Welkom!

Heerlijk wagenpark. Voor elke soort rit een geschikte auto. Mooi om ook na pensioen deze hobby te behouden.
Gekke vraag misschien, hoe lang bent u? Heb wel eens naar zo'n Mazda 2 van dit type gekeken. Heb me laten vertellen dat de zitting erg kort is en de verstelmogelijkheden beperkt. Maar ik heb nog nooit proefgezeten, dus ik ben benieuwd wat uw ervaring is qua zitpositie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2021 12:53 door MatthijsL.
MatthijsL
Heb uw reviews al zitten volgen, leuk om u ook op het forum te zien. Welkom!

Heerlijk wagenpark. Voor elke soort rit een geschikte auto. Mooi om ook na pensioen deze hobby te behouden.
Gekke vraag misschien, hoe lang bent u? Heb wel eens naar zo'n Mazda 2 van dit type gekeken. Heb me laten vertellen dat de zitting erg kort is en de verstelmogelijkheden beperkt. Maar ik heb nog nooit proefgezeten, dus ik ben benieuwd wat uw ervaring is qua zitpositie.

Bedankt voor jouw ( jullie ) leuke reacties.
Mijn lengte is 190 cm......idd zijn de stoelzittingen wat kort, echter ik zit er echt prima in, ook bij reisjes naar Dld. vice versa 1000-1500 km.
De verstelmogelijkheden zijn voldoende voor mij en de stoelen zijn verder wel heel comfortabel.....met stof bekleed.....veel fijner dan dat leer, waaronder je in een hete zomer toch gaat transpireren.
Ik kan de Mazda 2 heel erg aanbevelen........het is echt een verfijnde rijdersauto en ook ietsje "exclusief'/ geen allemans-auto...........het rijden is bijna net zo fijn en leuk als in de Lotus Evora.
Verder.......De Duitse TÜV publiceert elk jaar statistieken over geconstateerde gebreken aan gekeurde auto's,
De Mazda 2 staat al een paar jaar bij de top-tien.........in de laatste statistiek bij keuring van 10-11 jaar oude auto's staat de Mazda 2 opnieuw op plaats 2 (Porsche op nr. 1).
De Golf staat op plaats 21, de Fiësta op plaats 23 en de Polo op plaats 52.
De Mazda 2 gaat gemakkelijk 300.000 km mee.
mvg, Ruud

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2021 13:07 door RX 8.
Oh wat gaaf die Lotussen en RX-8, genietenthumbs up
Wat een fijn wagenpark! Dat is zomers wel lastig kiezen lijkt me.
Gaaf, wat een geweldige auto's en die Goldwing van dit bouwjaar is ook prachtig en lijkt wel nieuw.
Ik had de reviews al eerder gelezen, want een RX-8 en een Esprit behoren ook tot mijn favoriete auto's.
Hopelijk kan ik die ooit ook nog eens bezitten.

Ik heb wel eens mogen rijden met een rotatiemotor (RX-7 FD), dat heeft toen echt indruk gemaakt.
Zelf rijd ik overigens een MX-6 en een Yamaha Fazer en daarvoor een Honda CB 650.
Tof hoor, mijn ouders hebben ook zo'n 2 maar dan een witte 1.3 G-TM. Auto rijdt prima inderdaad, probleemloos. Alleen de lak is erg gevoelig. RX-8 ook mooi, heb het zelf nooit aan gedurfd. Al die verhalen over de motor: olieboot, revisie bij een ton of minder... duur zijn ze niet meer in aanschaf maar dan is het maar afwachten wat je krijgt denk ik. Die Lotus is helemaal geweldig, geniet ervan zolang het nog kan.!
Mooie verzameling! Vind die Mazda2 nog altijd mooier dan de huidige. De RX-8 was ooit mijn favoriete auto maar vind 'm gedateerder ogen dan bv de 350Z. Maar zie 'm misschien ook te vaak op niet-originele wielen en vaak ook nog zwart en daardoor optisch kleiner. De originele blijven het allermooist. Bijzondere auto! Net als de Lotus natuurlijk thumbs up
Wauw wat een fantastisch stel auto’s eye popping smiley thumbs up Kan me de review van de rx8 nog goed herinneren, zeer interessant! Super gave auto die evora 410, vanwaar de keuze om de esprit ervoor in te ruilen?
Mooi wagenpark inderdaad, fijn ook dat je er zo enthousiast over schrijft! Zo'n RX-8 is wel gaaf hoor, zelf hadden wij er 13 jaar geleden eentje als onze trouwauto, heel bewust gekozen. Die specifieke auto, een gele HP, bestaat nog, maar staat zonder verzekering en ongeldige APK, dus ik vermoed ergens gestald. Mochten we ooit de kans krijgen om die nog op de kop te tikken, dan doen we dat (indien haalbaar uiteraard).
Heel gaaf wagenpark zo en de Goldwing mag er ook zeker zijn thumbs up de Esprit was denk ik wel mijn favoriet maar de Evora lijkt me qua prestaties wel ongeëvenaard. Fijne zomer gewenst met al dat mooie spul smiling smiley
Leuk wagenpark thumbs up
De rx8 heb ik altijd leuk gevonden, technisch toch niet de meest sterke motor?

Kon je nog wel aan onderdelen voor de Esprit komen? Hier (zuid spanje) weet ik bij 3 garages toevallig eentje staan, en die staan bijna alle al ruim een jaar op onderdelen te wachten. Eentje staat al 3 jaar onder een zeiltje.

De evora zou ik best een keertje willen uitlaten op de weg naar Ronda, lijkt mij een heerlijk race ijzertje.

De honda vind ik ook helemaal fantastisch, mijn favoriete oom had, toen ik klein was, precies dezelfde motor, zelfde kleur etc. Lijkt ook in een betere staat dan nieuw eye popping smileydrinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-07-2021 21:40 door Gullwing.
Mooi wagenpark. En natuurlijk super dat je nog fit genoeg bent om van zulke sportieve auto's te genieten.

Nou heeft mijn neefje ook een rx8 in de 231 pk uitvoering. Eerlijk gezegd klinkt het super, ziet het er zeker van binnen heel mooi uit, maar vind ik het rijden zelf een beetje tegenvallen. Eigenlijk heel braaf.
Leuke collectie! Lotus Esprit blijft een prachtig model en de Evora is natuurlijke een waardige opvolger. De Mazda RX-8 vind ik in tegenstelling tot MCW4 nog altijd modern ogen. Interessante techniek, bizar dat die destijds met zoveel korting werd verkocht. De Saab op de achtergrond ook in bezit gehad?
Wow, mooi wagenpark. thumbs up
Geniet er van.
Bedankt iedereen voor alle reacties.....!!!

@ Damianw26,
De inruil van de Esprit is tamelijk impulsief gegaan........ik kon er een goede prijs voor krijgen; had er al 28 jaar van genoten en was wèg van die veel modernere EVORA 410....vandaar.

@ Gullwing,
De 1975 Honda Goldwing GL1000 K1heb ik in 1978 2e hands gekocht (17.000 km) en er tot 1983 wat op gereden, daarna door tijdgebrek in mijn garage opgeslagen tot 2014.
Na 31 jaar tussen 2014 en 2015 geheel uit elkaar gehaald en gereconditioneerd ( 1200 uur werk) .....is en ziet eruit als nieuw......
Op het Classic Wing forum in de USA (NGWclub.com) werd ik met grote meerderheid gekozen tot Goldwing van het jaar van 2016.....echt een enorme eer; zeker voor zo'n groot Goldwing land als de USA.

Proud winner of the NGWClub-USA contest Bike of the Year 2016------ GL1000 K1 1975

@ Dakloos,
Inderdaad, de Saab 900c heb ik ook gehad. Door mijn vader nieuw in 1989 gekocht.......na zijn overlijden in 2004 mocht ik hem hebben en heb er tot 2013 in gereden / 192.000 km en ingeruild voor een 2e hands Mazda 2 1,5 GT-M.......de Saab was nog erg goed echter had steeds vaker wat extra onderhoud nodig. Ik mis hem nog best, zeker omdat hij ooit van mijn vader is geweest; echter gelukkig wordt hij nu door een andere Saab liefhebber vertroeteld.

Echt een prachtige motor thumbs up overwinning kan ik me wel voorstellen, zo van die paar foto's lijkt die echt beter dan nieuw. Moet heerlijk touren zijn cool smiley
Geweldig rijtje auto's! De RX 8 introductie kan ik me nog goed herinneren. Nog altijd, los van de erg mooie en bijzondere techniek, een erg goed geslaagde invulling van het 2+2 concept. Qua Lotus kan ik zowel de vorige als de huidige erg waarderen. En dat terwijl ik niet met elke Lotus wat heb.
Iemand die goed voor zijn spulletjes zorgt en met prachtig wagenpark. Geweldig gewoon!

Hier in de buurt staat een rode RX8 te verpieteren, zo zonde ik heb regelmatig overwogen om te proberen die te redden maar ja.
Mooi wagenpark! Enkele keren in RX8s gereden, fijne auto's.
Mooie hobby! Leuk om te zien dat je de auto's zo lang in bezit houdt en vertroetelt. Dat zijn straks de pareltjes voor een volgende eigenaar als je er afscheid van zou nemen.
Mooi om te ie zien dat je allerhande auto's kunt waarderen en vertroetelen, van exclusieve Lotussen tot een relatief betaalbare Mazda 2. Wàt een werk trouwens, 1200 uur voor het in ere herstellen van de Honda, maar zo te zien is het dat dubbel en dik waard geweest thumbs up
Nogmaals iedereen bedankt voor de aardige reacties.......!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2021 00:10 door RX 8.
Die Goldwing is ook prachtig. Inderdaad een enorme eer als deze wordt verkozen als 'Goldwing of the year' in de USA.
Dit is nog een redelijk 'smalle' Goldwing, de nieuwere hebben een duidelijk ander model.

Zo'n Saab 900C is ook leuk. Dat model zie je nooit meer. Maar ik snap heel goed dat je er voor de 'gewone' kilometers wat moderner en onbezorgder bij wil zitten.
Gave auto's lekker van genieten iedere dag lijkt me winking smiley
Pfoeh, wat een heerlijk wagenpark! Die Lotus is natuurlijk het summum, maar die Goldwing is ook wel enorm gaaf.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.