Ford Scorpio Cosworth

Gepost door Ford Lord 
Soms komt er een leuke optie om de hoek kijken die je blijkbaar niet kunt weerstaan.
Zo was ik al heel content met m'n beide Scorpio's ( 86er 2.8 automaat Ghia hatchback en 90er 2.9 automaat Ghia sedan , staan hier ook wel ergens topics van winking smiley )
maar dan krijg je plots de mogelijkheid om er nóg een te kopen en dan wel één die altijd hoog op m'n wish-list stond.
98er Ford Scorpio sedan Cosworth Ghia automaat cool smiley
Het mooie van deze laatste serie vind ik persoonlijk de donkere koplampen en het zwarte stuk tussen de achterlichten.

Ik heb de Scorpio van een oudere man gekocht die hem 10 jaar geleden van de 1e eigenaar had gekocht, dat maakt mij dus 3e eigenaar.
Op de terug reis naar huis heb ik de teller op 153.000 km gereden.
Bij aankoop liep de motor met name bij stationair en constante snelheden wat onregelmatig.
Maar dit bleek een easy-fix te zijn doordat er wat vacuum slangen/aansluitingen stuk waren, nu ik dat voornood verholpen heb loopt de motor alweer voor 90% mooi.

De 2.9 V6 welke door de firma Cosworth onder handen is genomen levert volgens de fabrieksgegevens zo'n slordige 207pk en geeft een heerlijke roffel uit de uitlaat.
En als je hem dan even op z'n staart trapt begint hij heerlijk te brullen en wordt je lekker in de stoel gedrukt grinning smiley

De plannen zijn om hem eerst maar eens APK klaar te krijgen en dan zien we wel weer hoe en wat we verder met deze luxe cruiser gaan doen.

Even een paar foto's van de Love it or hate it Scorpio Frog-eye spinning smiley sticking its tongue out

[/url]20201212_132650 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]20201212_143727 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]IMG-20201210-WA0015 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]IMG-20201210-WA0014 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]IMG-20201210-WA0017 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]IMG-20201210-WA0018 by Nico Dijk, on Flickr[/img]



De eerste update's zijn ook alweer een feit big smile smiley

De antenne brokkelde af en de binnenspiegel was gebarsten, deze dus maar vervangen.

[/url]20201213_133531 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]20201213_133553 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]20201213_141818 by Nico Dijk, on Flickr[/img]
Oh wat gaaf! En dan nog eens in zo'n kleur, heel mooi thumbs up Ook leuk die stoffen bekleding!
Zo'n goed model! Een grote dikke Ford. En dan nog een motor met Cosworth roots. Veel plezier ermee.
Bij het lezen van Cosworth had ik toch iets anders in gedachten. Maar alsnog wel een dikke bak, mooi is anders, dik is hij zeker!
? Dik? Moddervet!! Hahaha

Gaaf apparaat, hoor! Kleur past m goed.
Gaaf! Misschien niet het type dat een schoonheidsprijs verdient maar daardoor eigenlijk juist leuker. Deze wagens zijn door nauwelijks mensen bewaard en dan vind ik dit soort projecten juist geweldig. Heel veel plezier ermee!
Een hele mooie aanvulling op het wagenpark thumbs up bij Scorpio Cosworth denk ik eigenlijk gelijk aan de vorige generatie en volgens mij wist ik niet eens dat de nieuwere Scorpio ook als Cosworth was geleverd. Desniettemin een heel bijzondere wagen, hoop dat je er veel van mag genieten smiling smiley
Quote
Total Loss
Bij het lezen van Cosworth had ik toch iets anders in gedachten. Maar alsnog wel een dikke bak, mooi is anders, dik is hij zeker!

Ik ging ook gelijk op zoek naar hoeveel PK zo'n ding dan wel niet zou moeten hebben. Toen ik las dat het 'slechts' 207 PK is uit een 2.9 V6 was ik wel een klein beetje teleurgesteld. Ik dacht dat is vast een uitspatting zoals Renault Safrane ook een BiTurbo had met 268PK om maar een concurrent van die tijd te noemen.

neemt niet weg dat het een leuk ding is! Leuke kleur, leuke uitvoering, leuke motor. Absoluut eentje waarvan er wel wat van mogen overblijven. wat is hier Cosworth aan tov een gewone V6 ?
Gaaf ding hoor! Ik weet niet hoeveel deze wagen weegt maar ik denk dat 207 pk toch wel moet zorgen voor een leuke rij ervaring, zeker i.c.m. de achterwielaandrijving. thumbs up
Quote
AsconaGT
Quote
Total Loss
Bij het lezen van Cosworth had ik toch iets anders in gedachten. Maar alsnog wel een dikke bak, mooi is anders, dik is hij zeker!

wat is hier Cosworth aan tov een gewone V6 ?

Als ik hier even voor mijn beurt mag spreken.. Cosworth is altijd naast het bouwen van racemotoren ook een specialist geweest op het gebied van kopmodificaties, het ombouwen van 8V naar 16V zoals bij bijvoorbeeld de Mercedes 190E 2.3-16V en later de 2.5-16V of zoals in dit geval van 12V naar 24V. De mensen die Cosworth alleen kennen van de Escort en Sierra denken gelijk aan grote spoilers en turbos maar bij de Scorpio (gelukkig?) beperkt tot de motor thumbs up
Hele nette wagen, ziet er zeker voor die leeftijd nog mooi fris uit! Leuk om te zien dat je al meteen wat kleine dingetjes hebt aangepakt, dat doet toch ook al veel.
Wauw! Al wel een paar keer een Cosworth gezien, maar nog nooit als sedan van deze generatie, geweldig ding zeg. Gefeliciteerd en veel fijne kilometers gewenst.
Bij Ford en Cosworth denken de meeste mensen i.d.d. aan de snelle en gespoilerde Sierra en/of Escort.
Bij de Scorpio moet je het volgens mij meer zien als luxe, dus meer PK's waardoor de auto/motor lekkerder aanvoelt.
De Scorpio Cosworth was ook alleen maar als automaat leverbaar, dus dat geeft ook geen sportief imago.
Het feit dat hij "slechts" 207 pk heeft komt omdat er geen turbo of dat soort extra's opgebouwd zijn.
Het vermogens winst is met name behaald door er een 24klepper van te maken.
Als je er dus turbo's bij op zou maken zul je er gemakelijk nog wel wat meer uit kunnen halen.


Vandaag de Cossy maar een onderhoudsbeurt gegeven omdat ik nergens iets kon terug vinden waneer er voor het laatst olie ververst is.
Eerst maar een motor flush door de oude olie gedaan alvorens te verversen.
Het brandstoffilter was uitwendig al aardig roestig dus heeft er denk ik ook al menig jaar onder gezeten.
Bij het vervangen van het brandstoffilter kwam er zwarte brandstof uit de vuile zijde dus was hij zeker aan vervanging toe.
Het luchtfilter zag er al niet veel beter uit en heb dan ook maar de hele luchtfilterbak uitgebouwd om mooi schoon te maken.
Was niet extreem vervuild, maar je kon wel zien dat dit al jaren geen daglicht meer had gezien.
De inlaatbuis na het luchtfilter was gelukkig wel netjes dus daar hoefde alleen maar een poetslap door.
Bij het verwijderen van de bougiedoppen bleken deze met olie versmeerd te zijn.
Omdat ik eerst aan de olievuldop zijde was begonnen dacht ik eerst even dat er wellicht ooit eens gesmeerd was bij bijvullen, maar ook aan de andere kant van de motor zat er best veel olie bij de bougie's.
Bij 1 van de bougie's kon je nog het het kroontje zien, de rest was overstroomt met olie.
Olie eruit weten te zuigen en de oude bougie's gingen er makkelijk uit, die zaten niet vast geroest 😁
Voor zover als ik erbij kon heb ik de kleppendeksel boutjes nagetrokken.
Heb helaas geen nieuwe pakkingen liggen anders had ik die gelijk vervangen, maar nu na een tijdje maar eens weer controleren of er weer olie bij komt te staan.
Ik moet nog even een langere testrit maken om te controleren of nu het soms stotteren van de motor ook over is ( wat dus goed kon liggen aan de vele olie bij de bougie's )
Ook de lampjes in de koplampen,knipperlichten en mistlampen voor ook allemaal vernieuwd, zaten ook een paar minder fijne exemplaren bij, zeker de oranje lampjes waren al bijna helemaal wit.

Komt vast wel goed met dit beestje 😎
Re: Ford Scorpio Cosworth
16-12-2020 20:10
Heel leuk model en perfecte uitvoering zo. thumbs up Je bent ook direct goed bezig, dit wordt weer een tevreden ronkend plaatje!
Wat een leuk ding, hij ziet er nog netjes uit.
Dit facelift model is niet lang geleverd toch?
Bijzondere aanwinst, veel plezier er mee!
Ik zit mij nu te bedenken wanneer ik uberhaupt voor het laatst zo'n type Scorpio heb gezien... geen idee.
Vanavond een langere testrit kunnen maken en hij loopt perfect.

Deze face-lift is ergens in 1997 ingevoerd en de Scorpio is uitgestoven ergens in 1998.
Ik weet niet welke cabaretier het was, maar zijn uitspraak ben ik nog altijd niet vergeten: "die hebben zo zo lelijk gemaakt, dat niemand hem meer wil kopen".
Ik moet altijd aan Beatrix denken grinning smiley

Quote

e mensen die Cosworth alleen kennen van de Escort en Sierra denken gelijk aan grote spoilers en turbos maar bij de Scorpio (gelukkig?) beperkt tot de moto

daar moest ik ook gelijk aan denken inderdaad , grinning smiley en de racerij. maar ook aan serieus potente motoren. 207PK is natuurlijk heel prima, 9 seconden naar de 100 is zelfs voor die tijd netjes maar ook niet meer dan dat. auto's zoals een Omega V6 24v, Peugeot 605 V6 3.0 24v en soortgenoten dan zijn de prestaties aardig gelijk. Had verwacht dat er wel iets meer uit was gehaald door de race genen.

Maar zeker een exemplaar wat gekoesterd moet worden; bijzondere verschijning, ook als wagon er bijzonder tegenwoordig
Mooie wagen! Ik heb er ook nog een gehad, begin deze eeuw. M’n 87er ruilde ik erop in. Het was een groene en ondanks dat ik een schurfthekel heb aan groen móest ik ‘m hebben. Ik noemde de kleur zeeblauw..... drinking smiley Uiteindelijk zijn we niet echt vrienden geworden ondanks het feit dat het een heel fijne reisauto was.....



Veel plezier met deze opvallende Ford!
Geweldig! Wat een fijn apparaat, volgens mij moet dat heerlijk zoeven zijn.
Verrassend goed rijdende auto, zo'n dikke Scorpio. Ik vraag mij alleen altijd af bij een dergelijk model hoe de besluitvorming (in dit geval bij Ford) is geweest om het ontwerp van tekentafel naar productiemodel te kunnen brengen, je zou denken dat daar met kennis en know how diverse vergaderingen met presentaties aan gewijd zijn geweest.
Ik heb al eens een kort gesprekje met ontwerper Harm Lagaay gehad die o.a. in het team zat die Sierra en Scorpio mk1 ontworpen hebben.
Ik was er toen met mijn vorige Scorpio mk1, hij vertelde dat het een mooi project was destijds etc, maar gelijk in die zelfde vertelde hij ook dat hij niet betrokken was bij de design van de Scorpio mk2 big smile smiley
Daar wou hij zijn naam niet aan vuilmaken denk ik
Apart en bijzonder, de moeite van het bewaren waard: ja, mooi: neuh... Maar behalve ik vond vroeger niemand mijn Taunus mooi, dus dat zegt niks...
Staat me bij dat de middenpartij van de carrosserie van de Scorpio 2 gelijk was aan die van de 1. Klopt dat?
Gave aanwinst. Veel geluk ermee. Hulde dat je er nóg een Scorpio op na wilt houden. thumbs up
Quote
244 55
Apart en bijzonder, de moeite van het bewaren waard: ja, mooi: neuh... Maar behalve ik vond vroeger niemand mijn Taunus mooi, dus dat zegt niks...
Staat me bij dat de middenpartij van de carrosserie van de Scorpio 2 gelijk was aan die van de 1. Klopt dat?

Kwa karrosserie zijn de mk2 en mk1 vrijwel gelijk i.d.d.
De deuren en ruiten zijn bv uitwisselbaar maar de deuren zijn niet kwa lijnen het zelfde aan de buitenkant.
Ik heb al meerdere Scorpio mk1's gezien waar men met een paar kleine onderhuidse aanpassingen een compleet mk2 interieur in gezet hebben.
ik ben dus die gene die ze prachtig vind, zowel voor als achter, geniaal!
Heb er ooit eens in mogen rijden.
Dat was een viercilinder automaat ghia, in de heeeel veel voorkomende groen kleur.
Veel plezier ermeethumbs up
Ondertussen al heel wat sleutel uurtjes aan de Scorpio Cosworth uitgevoerd.
Even een klein overzichtje wat er al aan gedaan is:
- Kachel werd niet warm, hiervoor complete dashboard moeten uit- en inbouwen om de kachelradiateur te vervangen
- voorstoelen en achterbank vervangen door exemplaren die minder/niet verkleurd waren door zonlicht
- stuur met houtafwerking geplaatst
- elektrische stoelverstelling LV en RV gemonteerd met stoelverwarming
- de motor- en automaat kabelboom vervangen ( is bekend/berucht probleem bij deze bouw serie )
- beide zekeringkasten compleet uit elkaar gehaald en inwendig gereinigd i.v.m. allerlei elektrische gremlins
- windgeleiders aan voor- en achterportierramen gemaakt
- zonneschermpjes achter geplaatst, achterruit en achterportierruiten
- balk tussen achterlichten vervangen door 1 met "Scorpio" opschrift
- donkere richtingaanwijzers in voorschermen

Ook heb ik een set 17" Softline Ford velgen welke als optie leverbaar waren voor dit type Scorpio op de kop weten te tikken en deze opnieuw laten moffelen en nieuwe bandjes erom.
Staat hem een stuk bruter zo, en past beter bij de Cosworth imago hahahahaha

Vele uren aan gewerkt met als resultaat dat hij super fijn rijd.

[/url]20210221_170419 by Nico Dijk, on Flickr[/img]

[/url]20210710_144841 by Nico Dijk, on Flickr[/img]


[/url]20210710_144431 by Nico Dijk, on Flickr[/img]
Mooi hoor!! Blijft een goede kleur op die Scorpio!
Best apart. Ik heb dit model nooit zo mooi gevonden. Maar als ik nu naar oudere modellen Scorpio kijk, zien die er echt hopeloos verouderd uit, terwijl dit model nog steeds fris oogt, op zijn eigen manier.

Het dashboard design was echt typisch Ford en vond ik altijd erg fraai. Nu nog steeds eigenlijk.
Een hele aparte auto die je heel weinig ziet, veel plezier er mee!
Gave Scorpio! Die zie je bijna nooit meer. Locatie van de eerste foto is mij welbekend. Als je daar ook in de buurt woont, zie ik de Scorpio wellicht een keer in het echt!thumbs up
Die velgen geven de wagen inderdaad de uitstraling die hij hoort te hebben, als opgefokte Ford zijnde! Wat een prachtig interieur ook, met die "hout" accenten thumbs up
Ook wel eens fijn dat 17" gewoon groot genoeg is en prima staat big smile smiley thumbs up
Mooi ding! Hij is alleen niet zo opzichtig als de Sierra Cosworth.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.