Mazda 6 CiTD 2.0 Diesel (2006) - aftellen naar de 500.000 - Polootje (1996)

Gepost door Mzd22 
Hallo allemaal!

Ik ben in augustus te gast geweest bij Autoweek Klokje Rond en ik heb daar veel (vooral) positieve reacties op gekregen! Ik heb beloofd om een review bij te houden maar ik heb toch de behoefte aan wat meer interactie, vandaar dit topic. Mocht je vragen hebben, beantwoord ik deze met plezier; dus stel ze gerust!

De video van de keuring kun je hier vinden:
Wat wel opvalt is dat het oordeel in de video een stuk minder is dan in het blad. In het blad krijgt de auto positievere feedback dan Joep geeft in de video. Joep geeft uiteindelijk in het blad het oordeel 'twijfelachtig', met geen duimen omhoog maar ook niet omlaag.

Het lijstje met gebreken gepubliceerd in het blad:

-Motor loopt niet goed/nagelt flink
-Airco werkt niet goed
-Uitlaatgaslekkage vanuit motorcompartiment
-Raambedieningspaneel linksvoor werkt niet goed (is vanzelf weer gaan werken, ik denk door het vochtige weer)
-Motor hikt soms tijdens optrekken
-Ruitenwissers/sproeiers werken niet goed
-Vermogensafgifte niet linear
-Trekt naar rechts
-Koplamp dof
-Motor lekt olie bij distributie
-Intercooler lek
-Aircocondensor versleten
-Lekt motorolie bij turbo
-Drukleiding koppeling verroest
-Roestgaten dorpels
-Uitlaat rammelt en eindstuk afgebroken
-Diverse koelwaterslangenklemmen verroest

Daarnaast komt in de video ook nog naar voren dat de schokdempers achter lek waren/versleten en dat de remschijven achter krom waren en trilden bij het remmen.

Al met al best wel een lijstje en ik schrok er best wel van. In de video gaf ik al aan dat ik hem waarschijnlijk weg zou doen maar daar ben ik wel op teruggekomen. Waarom? Omdat ik niet zo'n luxe auto kan terugkopen voor het budget dat ik heb en omdat er toch een beetje emotionele waarde aanzit. De belangrijkste investering, het vervangen van de distributie en verhelpen van de lekkage daar, kostte mij 650 euro en wat koop je daarvoor terug? Een oude Polo, een oude Astra oid. Ik zou er in elk geval flink op achteruit gaan.

Dus, met frisse moed begonnen aan het in orde maken van de auto zodat hij nog minstens een paar jaar meekan!
De week na de klokje rond opnames de distributieriem + waterpomp, multiriem en de olielekkage laten maken. Daarna even de tijd gehad om wat te sparen en zodoende deze week de schokdempers laten vervangen, de remvloeistof ververst en de remschijven/blokken achter vervangen. Daarnaast is motorsteun nummer 2 vervangen, omdat de beweging van de motor te voelen was bij lastwissel. Ik heb daarnaast 2 bussen met JLM diesel cleaner gekocht en inmiddels 1 daarvan in de tank gegooid. Het hikken en het nagelen is flink afgenomen daardoor en dit gebeurt echt nog maar incidenteel (1x per week ongeveer). Als laatste heb ik ook nog de ruitenwisserbladen vervangen voor en dat heeft ook wel geholpen.

Waar staan we nu?
Het grootste probleem nu is de roest nog en daar ga ik binnenkort mee aan de slag. Een aantal plekken heeft echt een roestbehandeling nodig omdat Mazda dit niet goed heeft gedaan bij productie. Ik heb zelf het gevoel dat de roest nog niet zo ver is dat het hopeloos is. Ik ben van plan om voor de onderkant Hammerite te gebruiken en voor de wielkasten Noverox roestomvormer.
Daarnaast staat de intercooler nog op de planning voordat het echt warm wordt in Nederland en hetzelfde geldt voor de aircocondensor. Het aircosysteem lekt waarschijnlijk een beetje ergens en het zou zomaar met de condensor te maken kunnen hebben.

Op dit moment rijd ik een stuk meer omdat ik liever wat minder gebruik maak van het openbaar vervoer. Ik rijd zo'n 4x per week op en neer van Sint-Michielsgestel naar Utrecht (110km retour). Gelukkig is het plezier tijdens het rijden nu een stuk groter, na de reparaties! 481.000 op de teller en het doel is om sowieso de 5 ton te halen. Alle reparaties hebben mij ongeveer 1200 euro gekost tot nu toe, maar ik weet wel wat ik heb nu met dank aan de keuring! Met een andere occasion in die prijsklasse is het ook maar een gok wat je koopt natuurlijk.















4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2021 18:20 door Mzd22.
Dapper dat je er toch mee aan de slag bent gegaan, Joep was niet mals in zijn oordeel thumbs up
Quote
Wouter82
Dapper dat je er toch mee aan de slag bent gegaan, Joep was niet mals in zijn oordeel thumbs up

Nee helaas was Joep niet mals in zijn oordeel, maar hij heeft wel genoten van de proefrit zei hij haha!
In zo'n klokje rond keuring gaat Joep wel echt op zoek naar defecten en in dit geval was de distributieriem echt een groot punt voor hem in zijn oordeel. En de roest lijkt erger dan het in het echt is, het is vooral veel vliegroest (die wel nu aangepakt moet worden).

Daarnaast vind ik dat Joep de lat wel heel hoog legt. Bepaalde zaken die voor comfort zorgen tellen bij hem belangrijker dan iemand die met een beperkt budget die auto rijdende probeert te houden. Kan ik bijvoorbeeld zonder airco in die auto rijden? Prima, 20 jaar geleden deden we niet anders! Het is fijn als het werkt, maar het is geen prioriteit.
Goed te horen dat je 'em gaat redden.

Emotionele waarde is ook wat waard hé thumbs up
Quote

aarnaast vind ik dat Joep de lat wel heel hoog legt. Bepaalde zaken die voor comfort zorgen tellen bij hem belangrijker dan iemand die met een beperkt budget die auto rijdende probeert te houden. Kan ik bijvoorbeeld zonder airco in die auto rijden? Prima, 20 jaar geleden deden we niet anders! Het is fijn als het werkt, maar het is geen prioriteit.

Joep beoordeeld gewoon de auto en constateert bepaalde zaken. Als de airco het niet doen; logisch dat hij het op het lijstje zet

Ik kan mij de video nog herinneren en hij was inderdaad niet mals. ik schrok ook behoorlijk van de roest. Jammer dat ze dat zo slecht voor elkaar hadden destijds.

hopelijk kun je nog een tijdje door waarbij de reparaties binnen de perken blijven
Quote
AsconaGT
Quote

aarnaast vind ik dat Joep de lat wel heel hoog legt. Bepaalde zaken die voor comfort zorgen tellen bij hem belangrijker dan iemand die met een beperkt budget die auto rijdende probeert te houden. Kan ik bijvoorbeeld zonder airco in die auto rijden? Prima, 20 jaar geleden deden we niet anders! Het is fijn als het werkt, maar het is geen prioriteit.

Joep beoordeeld gewoon de auto en constateert bepaalde zaken. Als de airco het niet doen; logisch dat hij het op het lijstje zet

Ik kan mij de video nog herinneren en hij was inderdaad niet mals. ik schrok ook behoorlijk van de roest. Jammer dat ze dat zo slecht voor elkaar hadden destijds.

hopelijk kun je nog een tijdje door waarbij de reparaties binnen de perken blijven

Ja dat is ook zo, op het lijstje staan gewoon alle dingen die niet kloppen met hoe hij uit de fabriek kwam.

Wat ik wel apart vind is dat die andere Mazda 6 een stuk beter uit de video komt dan de mijne, terwijl mijn Mazda in een betere staat is in mijn ogen, zeker op het gebied van roest. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik door een gekleurde bril kijk natuurlijk! (video:
)
Leuk om te horen dat je 'm weer in orde maakt, voor het geld dat je nu investeert kan je geen andere auto kopen.
Overigens: mocht je ooit nog eens een dure reparatie hebben kijk dan eens over de grens (bv voor tijdens een vakantie).
Ooit (2005) met huurauto (VW Golf V, leenauto v/d reisverzekering ivm crash eigen auto in Oost-Duitsland) in Polen waarbij toen ik uitglee ivm ijs de sleutel uit m'n handen viel en de deur in het slot. Omdat in 1e instantie geen oplossing in zicht was (en verzekering niets zou uitkeren bij diefstal ivm 1 sleutel) gedacht aan: zijraam inslaan, auto met sleutel starten en naar VW-dealer brengen voor ruitreparatie. Kosten: origineel VW Golf V zijraam incl monteren/arbeidsloon en 23% BTW: €50,-
Iets goedkoper dus dan dat het in NL zou kosten grinning smiley
En vorige auro (Citroën C3 II 1.6 e-Hdi): kleine beurt dealer NL €275 in PL €69 ; grote beurt NL €395 in PL €179.
Oftewel: voor de prijs van een beun in NL heb je dealeronderhoud in Polen. Gewoon lagere uurtarieven (zeker bij 5+ jaar oude auto's) en ook de onderdelen worden lager berekend.
Veel succes, en de groeten uit Polen smiling smiley
Prima gedachte om deze auto weer zover mogelijk in orde te maken met een beperkt budget. Je weet wat je hebt, en hij gaat vast nog wel wat kilometers/jaren mee. Buitenkant ziet hij er echt nog goed uit!

Quote
FW Ta 183 Huckebein I
Overigens: mocht je ooit nog eens een dure reparatie hebben kijk dan eens over de grens (bv voor tijdens een vakantie).
Oftewel: voor de prijs van een beun in NL heb je dealeronderhoud in Polen. Gewoon lagere uurtarieven (zeker bij 5+ jaar oude auto's) en ook de onderdelen worden lager berekend.
Veel succes, en de groeten uit Polen smiling smiley

Polen is een behoorlijk stuk uit de richting als je dagelijks van Sint-Michielsgestel naar Utrecht rijdt. smileys with beer Waarom zou je de vakantiebestemming afstemmen op het land waar je goedkoop je auto kan laten onderhouden? Gewoon een dorpsgaragist opzoeken en verspreid het noodzakelijke onderhoud uitbesteden, zoals nu ook gebeurt. Ik denk ook niet dat de Mazda dealer hier nog graag aan zal sleutelen als ze eerlijk zijn.
Quote
NieckVB
Polen is een behoorlijk stuk uit de richting als je dagelijks van Sint-Michielsgestel naar Utrecht rijdt. smileys with beer Waarom zou je de vakantiebestemming afstemmen op het land waar je goedkoop je auto kan laten onderhouden? Gewoon een dorpsgaragist opzoeken en verspreid het noodzakelijke onderhoud uitbesteden, zoals nu ook gebeurt. Ik denk ook niet dat de Mazda dealer hier nog graag aan zal sleutelen als ze eerlijk zijn.

Het ging niet om onderhoud maar om een eventuele dure reparatie. En dan om het aangename met het nuttige verenigen smiling smiley
Zat garages overigens alhier die blij zijn met iedere job smiling smiley
Tja als iedereen alles in het goedkope buitenland zou kopen en fixen dan steun je de lokale bedrijven ook totaal niet hier. Lijkt me niet erg bevordelijk

Knap dat je 'm opknapt, vooral roest lijkt me erg vervelend. Vind het interieurontwerp na al die jaren nog steeds fraai trouwens thumbs up
Quote
NieckVB
Prima gedachte om deze auto weer zover mogelijk in orde te maken met een beperkt budget. Je weet wat je hebt, en hij gaat vast nog wel wat kilometers/jaren mee. Buitenkant ziet hij er echt nog goed uit!

Quote
FW Ta 183 Huckebein I
Overigens: mocht je ooit nog eens een dure reparatie hebben kijk dan eens over de grens (bv voor tijdens een vakantie).
Oftewel: voor de prijs van een beun in NL heb je dealeronderhoud in Polen. Gewoon lagere uurtarieven (zeker bij 5+ jaar oude auto's) en ook de onderdelen worden lager berekend.
Veel succes, en de groeten uit Polen smiling smiley

Polen is een behoorlijk stuk uit de richting als je dagelijks van Sint-Michielsgestel naar Utrecht rijdt. smileys with beer Waarom zou je de vakantiebestemming afstemmen op het land waar je goedkoop je auto kan laten onderhouden? Gewoon een dorpsgaragist opzoeken en verspreid het noodzakelijke onderhoud uitbesteden, zoals nu ook gebeurt. Ik denk ook niet dat de Mazda dealer hier nog graag aan zal sleutelen als ze eerlijk zijn.

Wel grappig dat jullie Polen noemen, want daar heb ik ook wel wat mee! Mijn vriendin is Pools en normaal (in niet coronatijd) rijden we elk jaar minstens 1x naar Polen. Dus wat dat betreft niet een slecht idee!

Waar ik op dit moment nog mee zit, zijn de verstuivers. In de klokje rond keuring werd het tijdens de proefrit al even gezegd, de motor nagelt en de boosdoener zou 1 of meerdere slechte verstuivers zijn. Heb het gevoel dat het steeds erger wordt, vooral bij koude start hoor je ze duidelijk en met 1x gasgeven komt er een lichtblauwgekleurde wolk achteruit. Daarna loopt hij in principe zonder problemen, waar ik wel af en toe wat vermogen mis.

Nu wil ik de verstuivers laten testen, maar bij geen enkel bedrijf staan er prijzen op de website. In de omgeving o.a. gekeken bij Bosmans (Bergeijk) en Visser (Den Bosch) maar ook geen duidelijkheid over de kosten. Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een dieselspecialist en wat waren toen de kosten? Op zich wil ik er ook best wel een stuk voor rijden!
Leuk om te te lezen, het vervolg op een klokje rond keuring. thumbs up.
Die verstuivers zijn knap aan de prijs; nieuw rond de € 325,- per stuk. "Gebruikt" rond de € 75,- per stuk. Een dieselcentrum dient om ze te kunnen testen de verstuivers eerst uit te bouwen en bij sommige auto's is dat een heidense klus..... (afbrekende delen etc). Tijd is geld, dus hoe moet je dat op een website zetten? Daarnaast, als ze eruit zijn en er blijken er twee kapot te zijn, met wat vervang je die dan? Het dieselcentrum zal nieuwe of gereviseerde onderdelen willen leveren (iets met winst etc). Of neem je 4 gebruikte mee en laat die ook testen en dan de 4 beste weer in de auto? Kan een dieselcentrum daar dan garantie op gaan geven? Ik zou eens met zo'n dieselcentrum gaan bellen wat de opties zijn.
Ja, ik denk dat je, gezien km. stand en de wens om ermee te blijven rijden, niet al te veel geld in een testcylus moet stoppen maar dan inderdaad in één keer 4 gereviseerde exemplaren erin laat zetten, desgewenst met bepaalde tijd garantie op de werking?

Hopelijk is de common rail hoge druk pomp nog wel okay?
Quote
Durashift
Ja, ik denk dat je, gezien km. stand en de wens om ermee te blijven rijden, niet al te veel geld in een testcylus moet stoppen maar dan inderdaad in één keer 4 gereviseerde exemplaren erin laat zetten, desgewenst met bepaalde tijd garantie op de werking?

Hopelijk is de common rail hoge druk pomp nog wel okay?

Ik heb geen indicatie dat de hoge druk pomp defect is in elk geval! Maar met deze kilometerstand moet je eigenlijk niets uitsluiten... Dat maakt de keuze wat nu te doen ook zo lastig!

Heb inmiddels contact gehad met o.a. Buchli en zij geven ook aan dat bij deze kmstand testen eigenlijk overbodig is, omdat er uit de testen 90% zeker komt dat alle 4 de verstuivers niet goed meer zijn. Mijn eigen garage geeft aan dat demontage en montage + brandplaatjes ongeveer op 150 euro uitkomt ALS de verstuivers niet muurvast zitten.
De kosten voor een (geteste) verstuiver bij demontagebedrijven komen neer op zo'n 75 euro per stuk (van de Ven, Roosendaal bijv.). Als alles goed soepel verloopt zou het dus zo'n 350-500 euro zijn, maar als er verstuivers vast zitten (de kans is zeker aanwezig) of er worden meer defecten gevonden aan bijv zuigers/turbo, dan kan het wel fors tegenvallen.

Dus op dit moment flink in dubio, weg doen en mijn verlies nemen (de investeringen de laatste maanden) of nog 1x een flink bedrag investeren en kijken hoe hij het de komende maanden gaat doen. Ander puntje is de APK die in maart verloopt, ik zou vanaf 25 januari de APK laten uitvoeren. Er kunnen natuurlijk altijd nog verborgen kosten daar uit komen...
Je kan nu ook 6 tientjes investeren in een APK voorkeuring. Betaal je dus de tijd die een APK keurmeester besteed aan de APK keurpunten, zonder dat er sprake is van een formele APK goed/of afkeur.

Indien je zeker bent dat ie de APK (na kleine reparatiepunten) in één keer haalt, dán kan je inderdaad beter na 25 januari in één keer de keuring laten doen.

Indien je op korte termijn wilt weten of het handig is financieel geld in de auto te steken, kan je zo'n voorkeuring nu al doen en dan heb je tot maart om een andere auto te fixen.
(is niet zo makkelijk in deze corona tijd, want proefrijden mag niet - bij garages, particulieren onderling wel- ).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2021 23:16 door Durashift.
Ik verwacht zelf dat hij wel door de APK komt, het enige waar hij nu op afgekeurd zou kunnen worden is wellicht de doffe koplamp en daar had ik al een schoonmaaksetje voor liggen. Hij heeft in september op de brug gestaan bij Klokje rond en toen zijn er in principe geen schokkende dingen gevonden met betrekking tot de apk. 1 dingetje is wel dat het uitlaatsierstuk ontbreekt, maar de uitlaat is verder wel gasdicht. Bij Klokje Rond zeiden ze dat dit waarschijnlijk geen APK afkeur is, maar ik twijfel of elke keurmeester er zo over denkt.

Gisteren heb ik 4 verstuivers opgehaald bij Van Deijne, ze zouden ongeveer 150k gelopen hebben en kunnen dus wel weer even mee! Maandag gaan we ze omruilen, enige vraag is nog of ze goed los komen.
Quote
Mzd22
1 dingetje is wel dat het uitlaatsierstuk ontbreekt, maar de uitlaat is verder wel gasdicht. Bij Klokje Rond zeiden ze dat dit waarschijnlijk geen APK afkeur is, maar ik twijfel of elke keurmeester er zo over denkt.

Zelfde ooit meegemaakt (ook een diesel met een paar 100 duizend km's achter de rug). Simpele oplossing: stauk pijp afgezaagd en dat tegen de achterste demper aangelast. Mijn garagist (1pitter) deed het in totaal voor €25 smiling smiley
Inmiddels staat hij bij de garage, zijn de verstuivers zonder problemen gedemonteerd! Dat is het goede nieuws.
Het slechte nieuws is dat er bepaalde pakkingen (ringen) zo hard zijn geworden dat ze ook lekken, daarom moeten ze allemaal vervangen worden.
Die ringen moeten ze bij Mazda zelf ophalen, voor een totaal van bijna 180 euro eye popping smiley

Soms word ik er een beetje moedeloos van en lijkt het een grote bodemloze put die auto... Wanneer stop je met geld investeren? Dit was een reparatie die echt moest om een langere levensduur mogelijk te maken, een soort open hartoperatie, maar waar houdt het op? Auto rijden is duur, zeker een diesel met commonrailtechniek, maar op een gegeven moment kun je het jezelf niet meer aandoen.
The point of no return ben ik bij wagen ook dik voorbij en eigenlijk is ie nog niet 100%. halverwege dit jaar maar weer wat geld pompen in dat amerikaanse hokdrinking smiley
Ik zou hier echt geen geld meer inpompen.
Wat is het je zelf waard?
Ik snap dat je er een beetje moedeloos van wordt, maar wat je in de openingspost al aanga, voor het geld dat je nu niet uitgeef aan een reparatie koop je geen andere auto waar je met net zo veel plezier in rijdt.

Voor nu zou ik doorgaan met de noodzakelijke reparaties, zodra je dat heb 'afgerond' zou ik gaan sparen voor een fijne opvolger.
Quote
Lexarno
Ik zou hier echt geen geld meer inpompen.
Dat zei Joep ook al. Maar TS is de weg ingeslagen om het alsnog te fixen, dan is er eigenlijk ook geen weg meer terug.
Quote
Joel 1987
Wat is het je zelf waard?
Ik snap dat je er een beetje moedeloos van wordt, maar wat je in de openingspost al aanga, voor het geld dat je nu niet uitgeef aan een reparatie koop je geen andere auto waar je met net zo veel plezier in rijdt.

Voor nu zou ik doorgaan met de noodzakelijke reparaties, zodra je dat heb 'afgerond' zou ik gaan sparen voor een fijne opvolger.

Ja precies! Als de auto straks weer gewoon lekker rijdt, dan was het het waard voor mij! Ik ga daarna inderdaad sparen voor een mooie opvolger, wat niet perse diesel hoeft te zijn. Alhoewel er echt veel Mondeo's te koop staan voor een laag bedrag, dat is in principe half een Mazda 6 ook.

Quote
406c
Quote
Lexarno
Ik zou hier echt geen geld meer inpompen.
Dat zei Joep ook al. Maar TS is de weg ingeslagen om het alsnog te fixen, dan is er eigenlijk ook geen weg meer terug.

Dat inderdaad, ik ben er aan begonnen en toen zat ik er eigenlijk aan vast. Eigenlijk al vlak voordat ik mee deed aan Klokje Rond, toen het stuurhuis kapot ging. Dagwaarde zegt mij niet zoveel, maar ik heb nu al zoveel geïnvesteerd dat ik daarvoor een andere 6 had gekocht die wel in goede staat was met veel minder kilometers. Maargoed, achteraf is het altijd makkelijk praten!
Quote
Mzd22
(..)
Die ringen moeten ze bij Mazda zelf ophalen, voor een totaal van bijna 180 euro eye popping smiley

Soms word ik er een beetje moedeloos van en lijkt het een grote bodemloze put die auto... Wanneer stop je met geld investeren? Dit was een reparatie die echt moest om een langere levensduur mogelijk te maken, een soort open hartoperatie, maar waar houdt het op? Auto rijden is duur, zeker een diesel met commonrailtechniek, maar op een gegeven moment kun je het jezelf niet meer aandoen.

Vervangen van de pakkingen lijkt mij ook gewoon noodzaak. Die hebben hun werk al die kilometers ook wel gedaan. Je investeert nu in werkende verstuivers.. zou toch zonde zijn als je daar over een half jaar gedonder mee krijgt door een lekkende pakking?

Ik las dat je zo'n 4 - 500 euro begroot had. Daar komt dan 200 bij. Tja, niet leuk natuurlijk, je kan er ook 4 x een volle tank diesel van kopen inderdaad.
Maar goed, met een paar tientjes voor de APK erbij.. moet het toch mogelijk zijn om 2021 een beetje door te kunnen rijden?

Bij een issue met een afgebroken verstuiver oid had je vermoedelijk meer penarie gehad. winking smiley
Quote
Durashift
Vervangen van de pakkingen lijkt mij ook gewoon noodzaak. Die hebben hun werk al die kilometers ook wel gedaan. Je investeert nu in werkende verstuivers.. zou toch zonde zijn als je daar over een half jaar gedonder mee krijgt door een lekkende pakking?

Ik las dat je zo'n 4 - 500 euro begroot had. Daar komt dan 200 bij. Tja, niet leuk natuurlijk, je kan er ook 4 x een volle tank diesel van kopen inderdaad.
Maar goed, met een paar tientjes voor de APK erbij.. moet het toch mogelijk zijn om 2021 een beetje door te kunnen rijden?

Bij een issue met een afgebroken verstuiver oid had je vermoedelijk meer penarie gehad. winking smiley

Ja is ook gewoon noodzaak, zeker omdat ze al lekten begreep ik! En inderdaad, nu ben ik in elk geval weer veilig qua zuigers/cilinders.
Ik ga er inderdaad voor om 2021 gewoon door te kunnen rijden nu (wel even afkloppen haha).

Inmiddels heb ik de auto gisteren opgehaald weer, eerste 50 kilometer gereden en ik moet zeggen dat het verschil heel duidelijk merkbaar is. De motor is veel stiller en rustiger qua beweging. Hij is wel een stukje trager dan met de vorige verstuivers, maar het is waarschijnlijk dat de vorige verstuivers teveel diesel naar binnen spoten waardoor de explosiviteit van de motor (te) hoog was. Ik ben in elk geval dik tevreden met het resultaat cool smiley
Te veel diesel zal eerder roetvorming geven. Nier direct meer kracht, d8 ik.

Enfin, als de motor het maar goed blijft doen, da's het beste lijkt mij. thumbs up
Inmiddels zijn we weer 1,5 week verder en heb ik zo'n 500 km gereden sinds de vervanging van de verstuivers.
Hij rijdt merkbaar beter, alleen is het walmen bij koude start nog niet over. Nog steeds echt een flinke rookwolk achter de auto als hij een paar dagen stilgestaan heeft.

Een ander vervelend ding is dat hij nog steeds af en toe inhoudt en het nu op een andere manier gebeurt. Het is niet echt schokken nu, maar als ik 100 rijd op de snelweg en ik gas wil geven dan gebeurt er soms niets. Ik blijf op snelheid maar hoe diep ik het pedaal ook indruk, ik ga niet harder...

Het lijkt toch wel de EGR klep te zijn en daar baal ik wel flink van. Enorme domper na het vervangen van de verstuivers, want je hoopt gewoon even geen kosten te krijgen. Schoonmaken van de klep is een optie, maar ook gewoon helemaal uitschrijven zou kunnen. Milieutechnisch sta ik daar alleen niet achter.

Vanaf vandaag kan hij ook APK verlengd worden, dat ga ik morgen of donderdag doen en dan zien we wel weer verder!
Slecht nieuws met betrekking tot de APK. Helaas niet goedgekeurd op de overmatige roest van de linkse dorpel.
Het is heel moeilijk te zien omdat er plastic kappen voor zitten, maar het is flink weggerot linksachter.
Gelukkig is het wel het enige afkeurpunt voor de APK, dat is dan wel weer positief.

Wat nu? Ik ben voorzichtig aan het rondvragen voor offertes om de schade te herstellen, maar het eerste de beste schadebedrijf waar ik navraag deed zei dat het te complex was voor hem. Ik zie het een beetje somber in, ook omdat de rechterdorpel misschien volgend jaar aan de beurt zou zijn... Ik heb ook geen idee hoeveel ik nog voor de Mazda zou krijgen voor de export, maar ik ben bang dat ik de kosten van de laatste reparatie er niet eens uit ga krijgen. Ik ga er in elk geval een nachtje over slapen en kijk dan verder.

Ik houd jullie op de hoogte!
Ai man.. had nou toch maar een voorkeuring gedaan. sad smiley

Maar, wellicht goed nieuws: mede forumster Renate is hier weer actief en schreef dat ze tijd en ruimte heeft voor lasklusjes.

Wat betreft je vermogensverlies: kan het niet de luchtmassameter zijn (als de Mazda die heeft?).
Je klacht klinkt zoals ik het destijds ervoer met een VAG 1.9 TDI diesel. Kwam op een gegeven moment ook steeds minder op kruis/topsnelheid.
Quote
Durashift
Ai man.. had nou toch maar een voorkeuring gedaan. sad smiley

Maar, wellicht goed nieuws: mede forumster Renate is hier weer actief en schreef dat ze tijd en ruimte heeft voor lasklusjes.

Wat betreft je vermogensverlies: kan het niet de luchtmassameter zijn (als de Mazda die heeft?).
Je klacht klinkt zoals ik het destijds ervoer met een VAG 1.9 TDI diesel. Kwam op een gegeven moment ook steeds minder op kruis/topsnelheid.

Ja daar heb ik wel spijt van, van die voorkeuring... Ik had eigenlijk geen twijfel dat hij niet door de APK zou komen, deze roestschade zit ook helemaal verborgen onder de kappen!

Goede tips! Ik ga Renate een berichtje sturen winking smiley En wat betreft de luchtmassameter, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben! Ik ga morgen langs mijn eigen garage (ik ben bij een onafhankelijke APK garage geweest) en dan zal ik het eens navragen!
Quote
Mzd22
Slecht nieuws met betrekking tot de APK. Helaas niet goedgekeurd op de overmatige roest van de linkse dorpel.
Het is heel moeilijk te zien omdat er plastic kappen voor zitten, maar het is flink weggerot linksachter.
Gelukkig is het wel het enige afkeurpunt voor de APK, dat is dan wel weer positief.

Wat nu? Ik ben voorzichtig aan het rondvragen voor offertes om de schade te herstellen, maar het eerste de beste schadebedrijf waar ik navraag deed zei dat het te complex was voor hem. Ik zie het een beetje somber in, ook omdat de rechterdorpel misschien volgend jaar aan de beurt zou zijn... Ik heb ook geen idee hoeveel ik nog voor de Mazda zou krijgen voor de export, maar ik ben bang dat ik de kosten van de laatste reparatie er niet eens uit ga krijgen. Ik ga er in elk geval een nachtje over slapen en kijk dan verder.

Ik houd jullie op de hoogte!
Je zult wel niet in de buurt van Heerlen wonen hè? Maar ik heb ook eens een auto gehad, die achteraf laswerk nodig had: vraag mij altijd af hoe die auto's door de APK komen.... roest is niet iets wat op vandaag of morgen plotseling verschijnt.

Maar ik heb toen dus iemand kunnen vinden voor het laswerk, was niet zo duur: al zal het stukje wat bij mij gelast moest worden ook niet zo erg geweest zijn.
Quote
Zunigrijje
Quote
Mzd22
Slecht nieuws met betrekking tot de APK. Helaas niet goedgekeurd op de overmatige roest van de linkse dorpel.
Het is heel moeilijk te zien omdat er plastic kappen voor zitten, maar het is flink weggerot linksachter.
Gelukkig is het wel het enige afkeurpunt voor de APK, dat is dan wel weer positief.

Wat nu? Ik ben voorzichtig aan het rondvragen voor offertes om de schade te herstellen, maar het eerste de beste schadebedrijf waar ik navraag deed zei dat het te complex was voor hem. Ik zie het een beetje somber in, ook omdat de rechterdorpel misschien volgend jaar aan de beurt zou zijn... Ik heb ook geen idee hoeveel ik nog voor de Mazda zou krijgen voor de export, maar ik ben bang dat ik de kosten van de laatste reparatie er niet eens uit ga krijgen. Ik ga er in elk geval een nachtje over slapen en kijk dan verder.

Ik houd jullie op de hoogte!
Je zult wel niet in de buurt van Heerlen wonen hè? Maar ik heb ook eens een auto gehad, die achteraf laswerk nodig had: vraag mij altijd af hoe die auto's door de APK komen.... roest is niet iets wat op vandaag of morgen plotseling verschijnt.

Maar ik heb toen dus iemand kunnen vinden voor het laswerk, was niet zo duur: al zal het stukje wat bij mij gelast moest worden ook niet zo erg geweest zijn.

Het ligt er een beetje aan waar de roest zit, een keurmeester is ook maar een mens en kan er ook overheen kijken!
En dan heb je natuurlijk de zwarte APK, maar dat zou ik nooit doen. Het is je eigen veiligheid en die van je medemens, met 130km/h speel je niet met je leven toch?

Kleine update: Ik heb contact gehad met Renate en begin volgende maand gaat ze me helpen! Ik ben er echt superblij mee en we blijven dus voorlopig gewoon doorrijden.
Beetje voorzichtig aan doen komende dagen met het weer allemaal! big smile smiley
Inmiddels staat de Mazda bij Renate in de werkplaats en het gaat voorspoedig! Het hele verhaal met foto's is te volgen in het topic van Renate! De foto die ik kreeg na het verwijderen van de zijkap links was best wel heftig, maar gelukkig ziet het er nu stukken beter uit!


Volgende week mag ie op herkansing bij de APK!

Daarnaast wil ik jullie ook mijn andere 2 auto's introduceren:

Sinds een jaar hebben we een Subaru Justy uit 1993 staan, 1.0 3 cilinder handgeschakeld. Toen gekocht als tijdelijk vervoersmiddel voor mijn vriendin aangezien haar auto minimaal een maand bij de garage zou staan, maar eigenlijk een beetje een zwak ontwikkeld voor het model. Als het goed is, is het een van de laatste 8 met een geldige APK in Nederland. Hij heeft nu 66700 km gelopen, met teller-rapport.


Helaas heeft deze auto ook wat roestschade en dat is een van de redenen dat hij afgekeurd is bij de APK.


Daarnaast heeft ook de uitlaat een klein gaatje (Lambda was te hoog) en ook de gordel-insteek van de bestuurderszijde werkte niet juist meer. De gordel-insteek is besteld bij Rutte, die toevallig een gelijkende Justy had binnengekregen deze maand, voor 20 euro incl. verzenden. De uitlaatpasta heb ik al in huis om het gaatje te dichten en de dorpel wordt gelast bij een klein bedrijfje bij ons in de buurt voor niet al te veel. Dan komt hij in elk geval weer door de APK!

Mijn vriendin rijdt op dit moment in een witte Opel Corsa uit 2005, 1.0L 3 cilinder met ongeveer 225k op de klok. Heb er niet veel foto's van, maar hieronder eentje incognito! Hopelijk kunnen jullie hem spotten winking smiley




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2021 23:22 door Mzd22.
Mooi man, dat het gelukt is met de Mazda. thumbs up

Justy heb ik ook nog gereden, dik 15 jaar geleden, dat wel. Had de 1,2 3 cilinder. Ook krokant aan de dorpels..helaas.
Een update van het wagenpark!

De Corsa van mijn vriendin is helaas heel kort bij ons geweest... Ze kwam stil te staan langs de snelweg met een kapotte koppakking, gelukkig heel netjes geholpen door incidentmanagement en de ANWB. De auto naar onze garage gebracht en omdat de auto er nog goed uit zag besloten om de reparatiekosten voor lief te nemen (+-800 euro). Helaas bleek na reparatie dat de 3e cilinder helaas niet goed meer werkte, ondanks dat het allemaal wel goed er uit zag nog. Het blokje was te heet geworden. Garage en wij ons verlies genomen en ze rijdt inmiddels (tijdelijk) in een Peugeot 206 uit 2000, die ze van haar collega kon overnemen voor een mooi prijsje.

De Justy is nog niet door de APK, maar ik heb iemand die hem graag wil overnemen. Het is even afwachten of het allemaal doorgaat.

Dan de Mazda, we zitten inmiddels bijna op 490.000km en hij heeft gisteren een kleine beurt gehad. Op de snelweg hield hij soms in en dat komt waarschijnlijk omdat de roetfilter niet helemaal goed zijn werk heeft gedaan. Bij de garage is hij geregenereerd en dat heeft al goed effect gehad. Ik kreeg ook het gevoel dat hij koelvloeistof gebruikte of lekte, aangezien ik best vaak de koelvloeistof moet bijvullen. Ze hebben dat ook gecheckt en de koppakking is gewoon goed gelukkig en ze hebben ook geen lekkages gevonden. De afgelopen weken zijn wij verhuisd en toen heeft hij nog een paar keer met de aanhanger gereden. Sowieso is de motor toen goed warm geworden en misschien is hij daardoor koelvloeistof verloren. Al met al dus gewoon goed nieuws en de komende tijd rijden we gewoon door met de Mazda. Het klokje loopt ook door spinning smiley sticking its tongue out
Overigens ben ik van plan om in juni ongeveer de intercooler en de aircocondensor te vervangen, besteld bij Autodoc voor 100 euro samen! Het zijn nog dingen van het lijstje van de Klokje Rond keuring die ik graag op wilde pakken.
Ja.mer van de corsa, maar enige juiste besluit. Afscheid nemen, wat anders halen.

Mooi dat je de mazda punt voor punt aanpakt!
Ik heb je hele topic eens doorgelezen, wat een achtbaan zeg! Jammer dat je zoveel pech hebt gehad met de auto('s), maar hopelijk krijg je alle liefde en aandacht die je in de auto hebt gestoken nu langzaamaan weer terug. Prachtig ook om te zien dat er via dit forum hulp geboden wordt, heel mooi! smileys with beer
Quote
BleuZ NL
Ik heb je hele topic eens doorgelezen, wat een achtbaan zeg! Jammer dat je zoveel pech hebt gehad met de auto('s), maar hopelijk krijg je alle liefde en aandacht die je in de auto hebt gestoken nu langzaamaan weer terug. Prachtig ook om te zien dat er via dit forum hulp geboden wordt, heel mooi! smileys with beer

Ja heel fijn dat het forum soms hulpt biedt! Ook als je met problemen zit, is het forum vaak ook behulpzaam!

Helaas is de pech nog een beetje doorgegaan na het laatste bericht vanuit mijn kant... Mn vriendin had de 206 2 weken en toen is ze in het donker tegen onderdelen van een vrachtwagen aangereden, nadat deze een klapband had gehad. Op die leeftijd zijn auto's al snel total loss, zo ook in dit geval. De verzekering probeert de schade te verhalen op de verzekering van het transportbedrijf, maar de auto is helaas naar zijn laatste rustplaats...
Als vervanging (in elk geval tijdelijk) een oude Polo gekocht voor mijn vriendin, de PV-PH-70. Wel grappig, ik heb de PV-JH-90 gehad een jaar of 4 geleden en de datum van toelating verschilt slechts 2 dagen!

De Justy is verkocht aan een liefhebber in het Oosten van het land. Hij gaat hem verder opknappen en weer apk-waardig maken!
Quote
MLL
Wij hadden de PS-ZJ-78 een paars blauwe Polo 1,6

Die scheelt ook maar 3 weken! Ik vind het nog steeds hele leuke autootjes. Lekker simpel big smile smiley
Jouw vriendin heeft wel pech met de voertuigen zeg. Hopelijk is de VW uit de tijd dat VW nog ( relatief) onverwoestbaar was, ook onverwoestbaar en blijft het heel de komende tijd.
Leuk dat je er een topic over hebt gemaakt en de auto weer terug te zien na Klokje rond.

Vroeger reed mijn vader altijd Mazda 626 (leaseauto), dus is een beetje één van mijn favoriete merken geworden.
Quote
Durashift
Jouw vriendin heeft wel pech met de voertuigen zeg. Hopelijk is de VW uit de tijd dat VW nog ( relatief) onverwoestbaar was, ook onverwoestbaar en blijft het heel de komende tijd.

Klopt, niet voor niets dat er heel veel van VW uit die tijd nog rond rijdt in Nederland of in het (verre) buitenland! De banden voor hadden droogtescheurtjes en waren keihard geworden. 2 nieuwe Delinte banden en hij stuurt weer perfect! Vriendin weer blij spinning smiley sticking its tongue out

Quote
Diante
Leuk dat je er een topic over hebt gemaakt en de auto weer terug te zien na Klokje rond.

Vroeger reed mijn vader altijd Mazda 626 (leaseauto), dus is een beetje één van mijn favoriete merken geworden.

Leuk dat je hier reageert! Ik lees jouw Xedossen-topic al een tijdje mee, heb volgens mij nog gepost daar maar ben wel heel erg onder de indruk van het hele verhaal!



Dan nu even een kleine update:
De laatste paar duizend kilometers hoor ik soms bij het licht indrukken van de koppeling een druklager. Opzich schakelt hij nog goed, hij bokt wel een beetje bij het schakelen maar hij zit er wel aan te komen. Dat kan over een aantal maanden/jaren pas gebeuren, maar ook morgen bijvoorbeeld. Via mijngarage.nl even gecheckt, zou ongeveer 750 zijn om de gehele koppeling te vervangen. Ik houd het goed in de gaten en als het geluid erger wordt, dan zal het moeten gebeuren om de versnellingsbak niet naar de gallemiezen te helpen.

Nu het vakantiegeld er is, is er ook ruimte om de airco en intercooler aan te pakken. Binnenkort even een afspraak maken bij mijn vaste garage, in Vught!
Overigens hoorde ik in een andere klokje rond video een eigenaar zeggen dat hij 2000 euro per jaar heeft gereserveerd voor onderhoud van zijn auto. Dat lijkt mij eigenlijk ook een prima doel, met ongeveer 25.000km per jaar is dat 0.08 euro per kilometer voor het onderhoud.

Inmiddels 493.000 kilometers gereden cool smiley en nog steeds met plezier! Ik krijg nog regelmatig complimenten van collega's en wijkgenoten.
Inmiddels zijn we 3 weken verder, dus tijd voor een nieuwe update!

De Mazda heeft inmiddels nieuwe koelers (intercooler, radiateur en aircocondensor). Vooral de airco is met dit weer heel erg fijn! Er staat voorlopig niets op de planning om aan te pakken, behalve de blanke lak op sommige plekken bij te werken. De komende weken werk ik veel minder om mijn studie af te ronden (mocht je willen helpen om een enquête in te vullen, dm mij even voor de link!) dus het zal qua kilometers niet zo hard gaan. Nog 5400 km te gaan!

De Polo is inmiddels eruit. Het was al een tijdelijke oplossing en nu de verzekering ook uitgekeerd heeft van het ongeval is er budget om een betere auto te kopen. Ook was de versnellingsbak niet helemaal fris meer, dus voor zekerheid gekozen: een brandweerrode Kia Picanto uit 2004. Rijdt echt super dat ding!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.