AJS: Mijn Lada Kalina 2192 - 2016

Gepost door AJ Schuurmans 
Misschien niet een auto die je meteen bij een autoliefhebber zou verwachten, maar ik ben sinds een week in het bezit van een Lada Kalina 1.6, type 2192 uit 2016 met pas 42.000 kilometer op de teller. Ik ben tevens de eerste Nederlandse eigenaar.

Hoewel je het niet bij een Lada zou verwachten is hij behoorlijk compleet met airconditioning, ESP, boordcomputer, bluetooth via de radio, stoelverwarming etc.

Dit is 'm:

Helaas geen interieurfoto's, maar bij deze een indruk:

Zonder dat oranje dan. ;-)

Ik vind het er nog best aardig uitzien. Natuurlijk geen top, maar dat het een Lada is zie je er niet van mijlenver vanaf naar mijn mening.

Qua rijden is het vooral comfortabel en uiteraard niet zo verfijnd als bijvoorbeeld bij Duitse auto's. Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

Ik vind het een leuke, en vooral ook unieke, op z'n eigen manier onderscheidende, auto die ik voor weinig geld heb kunnen kopen. smiling smiley

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met deze zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.
Ik moet toch zeggen dat deze auto mij aardig verbaast. Ziet er veel beter uit dan de laatste Lada's die ik ken (110 en de eerste Kalina).
Lekkere wieltjes ook, design lijkt wel het oude Ford RS.
Ik vind het ook echt niet zo verkeerd hoor thumbs up en behoorlijk luxe ook
AJ Schuurmans

Ik vind het een leuke, en vooral ook unieke, op z'n eigen manier onderscheidende, auto die ik voor weinig geld heb kunnen kopen. smiling smiley

Precies goed verwoord! Veel plezier ermee!
Leuk dat je een Lada gekocht hebt. thumbs up
Ik ben zelf echt fan van het merk. Ze lopen duidelijk achter op de meeste Europese auto's (eigenlijk bijna alle wel), maar dat vind ik juist de charme.
Lange tijd is er hier ook een Lada-topic geweest waar ik erg actief in was. Helaas is dat een beetje doodgebloed.

Het getuigt wel van lef dat je er daadwerkelijk eentje hebt aangeschaft. Toen ik mijn Up kocht heb ik er ook nog wel serieus naar gekeken. Maar ik durfde het toch niet aan. Die onderdelenvoorziening leek mij te onzeker en als het je dagelijkse auto is, wil je toch dat 'ie snel gerepareerd is als er onverhoopt eens wat mis mee is. Ik ben dus erg benieuwd hoe het jou in de dagelijkse praktijk bevalt qua onderhoud en eventuele reparaties. En natuurlijk ook hoe het Lada-rijden je überhaupt bevalt! Ik blijf jouw topic dus zeker volgen en wens je veel fijne kilometers met jouw Lada. Je rijdt echt wat unieks (in Nederland).thumbs up
Ik kan dit soort (voor velen) gekke keuzes heel erg waarderen. thumbs up Ik wens je veel plezier met deze bijzondere verschijning!
Los dat dit natuurlijk een leuke en out of the box keuze is, is het intrinsiek gewoon een goed aanbod. Ruimte, styling, zaken als ESP, airco etc. En volgens mij is de techniek behoorlijk sterk.
Ook ik kan deze Lada zeer zeker waarderen, veel auto voor weinig geld, en nog best een vlot model om te zien thumbs up ben benieuwd naar de ervaringen en hoe de auto zich gaat houden smiling smiley veel plezier ermee!
Há, wat een leuke keuze zeg! Ik denk dat je eigenlijk wel gelijk hebt. Waar vind je zo'n jonge en ruime auto voor relatief weinig geld? Ja, bij Dacia, maar dan is dit een nog originelere keuze. In beide gevallen is je street credibility 0, maar dat is niet waar het om gaat. Juist als autoliefhebber heb je hiermee een mooie keuze gemaakt.

Net als Zadelsnuiver benieuwd naar je ervaringen en naar hoe de auto zich houdt.
Maar een zo'n auto op kenteken! En dan te bedenken dat er ooit nog behoorlijk wat Lada's rondreden in Nederland.
Mechanix
Maar een zo'n auto op kenteken! En dan te bedenken dat er ooit nog behoorlijk wat Lada's rondreden in Nederland.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben de eerste eigenaar in Nederland van deze auto. Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.

Nog steeds zeer exclusief. smiling smiley

Tot nu toe zo'n 450 km gereden. De Lada bevalt tot nu toe goed. Nog steeds wat wennen aan het aangrijpingspunt van de koppeling vanuit stilstand om soepeltjes op te trekken, maar dat is een kwestie van gewenning. Ook het geluid van de fabrieksradio valt wat tegen, misschien de moeite waard om nieuwe boxjes in de deur te monteren op termijn.

Opmerkelijk; gisteren was ik een stukje aan het rijden en werd er naar me geseind vanuit een Peugeot 407. Ik vervolgens aan het zoeken of er iets mis was, gestopt en onder andere mijn verlichting gecontroleerd enz. maar alles was goed. Vermoedelijk dus gewoon een mede-enthousiasteling die mijn keuze kon waarderen. Misschien iemand van het forum? smiling smiley
AJ Schuurmans
Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.
En dan reken je denk ik alle oude Kalina's ook mee. Deze variant van na de facelift heb ik in elk geval nog nooit gezien, ik vermoed dat daar nog een stuk minder van zijn.

Leuk dat je nu al reacties krijgt op de weg!
Ik merk trouwens ook vaak dat mijn Lada wordt aangezien voor een Ford of voor een Opel. big smile smiley
Ik vind het een leuke keus van je, hoop dat je er lang plezier van mag hebben.

Heb wel een vraagje: is de kachel nog steeds zo krachtig dat je er makkelijk mee naar de poolcirkel kunt rijden zonder koude voeten? Zo was het vroeger met de Lada 1200 wel, die was voor Siberië gemaakt. Maar of ze dat nog steeds zo doen, dat zou ik wel eens willen weten.
Tydelyck
Ik vind het een leuke keus van je, hoop dat je er lang plezier van mag hebben.

Heb wel een vraagje: is de kachel nog steeds zo krachtig dat je er makkelijk mee naar de poolcirkel kunt rijden zonder koude voeten? Zo was het vroeger met de Lada 1200 wel, die was voor Siberië gemaakt. Maar of ze dat nog steeds zo doen, dat zou ik wel eens willen weten.

Ja, wat dat betreft maakt tie z'n reputatie nog altijd helemaal waar. De kachel en de stoelverwarming worden wel zo gruwelijk heet, dat is echt ongekend. tongue sticking out smiley

De airco koelt trouwens ook erg goed, en je merkt ook aan de vering dat de auto gemaakt is voor de beroerde wegen in Rusland. Ik vind 'm echt enorm comfortabel. Een sportieve wegligging heeft hij daarom echter niet.
Vandaag mijn nieuwe aankoop helemaal laten nakijken bij mijn vaste vertrouwde dorpsgarage, een soort verlate aankoopkeuring zeg maar.

Gelukkig hebben zij hem technisch helemaal goed bevonden, alleen de ruitenwissermotor loopt wel op z'n laatste benen. Dat was me eerlijk gezegd niet opgevallen omdat ik alleen de intervalstand heb uitgeprobeerd en dat gaat nog prima.

Natuurlijk waren ze ook benieuwd hoe dat nu rijdt en aanvoelt zo'n zeldzame Lada Kalina van de tweede generatie.

Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist.

Maar ik ben gewoon tevreden met mijn aankoop, een nieuwe ruitenwissermotor en dan zorgeloos de winter tegemoet.
AJ Schuurmans
Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist. .
Maar dat vond je zelf toch ook al?
AJ Schuurmans
Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2020 20:34 door 406c.
406c
AJ Schuurmans
Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist. .
Maar dat vond je zelf toch ook al?
AJ Schuurmans
Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

Ja dat vind ik zelf ook wel, ik ben niet zo kritisch. Hij rijdt niet snaarstrak ofzo, wel comfortabel. Ik ben me bewust dat hij niet de meest moderne rij-eigenschappen levert.

Ik vind 'm echt vergelijkbaar met die Hyundai Accent toen, en dat was ook niet de top in z'n segment. Maar ik vind het voldoende en vind m'n plezier en tevredenheid in meer dingen dan de modernste rij ervaring en snufjes.
Ik denk echt dat het vrij moeilijk is om met een neutrale mening in zo'n auto te stappen. Je hebt toch een bepaalde verwachting bij een Lada en de kans is groot dat je toch wat meer let op kraakjes en dingetjes die je bij een andere auto gewoon zou negeren. Zolang 'ie technisch goed is, en jij bent er tevreden mee is het toch prima?
Wat leuk dat je een topic hebt aangemaakt AJ! Ik zal dit dus ook op de voet volgen! winking smiley

Ik moest je nog feliciteren namens mijn Russische vriend, maar hij bood vandaag ook nog zijn verontschuldigingen aan, hij vertelde dat ie met een eventuele emigratie bezig en dat daardoor de info over de Kalina wat langer duurde.

Fijn dat de Lada ook door de garage ook is goedgekeurd! winking smiley Het is ook een leuke auto om te zien vind ik. Verfijnd is het natuurlijk niet helemaal, of nouja het is maar hoe je er in staat . Maar ik vond het helemaal niet verkeerd rijden!

Wist je trouwens dat de Kalina Hatchback hoger in de markt is gezet, in vergelijking met de Granta (de sedan & liftback). De Kalina Hatchback is een auto die vooral jongeren aan moet spreken, en dus iets duurder is dan dan de Granta Sedan. Bij de laatste update is dat Kalina naam komen te vervallen en werden alle auto's Granta, maar ook toen bleef de Hatchback iets hoger op de ladder.

Mocht het niet lukken met de ruitensproeier, moet je het maar laten weten, je weet me te vinden!
Peter O
Mocht het niet lukken met de ruitensproeier, moet je het maar laten weten, je weet me te vinden!

Ruitenwissermotor winking smiley

Autobedrijf Snippe kan wel de benodigde onderdelen leveren, althans de ruitenwissermotor.

Maar via partslada.com kun je onderhand rechtstreeks bij de fabrikant de onderdelen bestellen (en niet duur ook). Een webshop die zo ongeveer alle Lada onderdelen kan leveren voor alle Lada modellen. Zit gevestigd in Togliatti, naast de Lada fabriek.

Alleen hopen dat de levertijd niet zwaar tegenvalt.
AJ Schuurmans
Mechanix

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben de eerste eigenaar in Nederland van deze auto. Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.

Nog steeds zeer exclusief. smiling smiley

Tot nu toe zo'n 450 km gereden. De Lada bevalt tot nu toe goed. Nog steeds wat wennen aan het aangrijpingspunt van de koppeling vanuit stilstand om soepeltjes op te trekken, maar dat is een kwestie van gewenning. Ook het geluid van de fabrieksradio valt wat tegen, misschien de moeite waard om nieuwe boxjes in de deur te monteren op termijn.

Opmerkelijk; gisteren was ik een stukje aan het rijden en werd er naar me geseind vanuit een Peugeot 407. Ik vervolgens aan het zoeken of er iets mis was, gestopt en onder andere mijn verlichting gecontroleerd enz. maar alles was goed. Vermoedelijk dus gewoon een mede-enthousiasteling die mijn keuze kon waarderen. Misschien iemand van het forum? smiling smiley

Als rijinstructeur kan ik het niet laten..... sorry.
Probeer eens je hiel aan de grond te houden, je voet te scharnieren op je enkel en als je voet niet verder kan pas je voet mee omhoog te trekken.
Veel plezier met de aankoop.
Altijd leuk, zo'n anders-dan-anders auto. Het model is helaas niet meer zo opvallend (iit meeste eerdere Lada's) maar nog steeds bijzonder. Veel plezier ermee!
Vandaag voor het eerst getankt.

47 liter op 694 km, dus zo'n 1 op 14,75.

Dat vind ik acceptabel voor een 1.6 motor van de oude stempel. smiling smiley
Apart hoor, en inderdaad op het eerste gezicht niet heel opvallend, in die zin van dat je zou denken dat het een Lada is. Ik zelf ben hele tijd geleden eens een keer in mother Russia geweest en zag toen echt nog hele hordes van die klassieke vierkante Zastava's rijden. Ook lachen natuurlijk. Heb er zelfs in eentje gezeten meen ik toen. (taxi) grinning smiley
Wat dat betreft lijkt deze Kalina "gewoon" (niet oneerbiedig bedoeld!) op een moderne wagen winking smiley
omniradius
Apart hoor, en inderdaad op het eerste gezicht niet heel opvallend, in die zin van dat je zou denken dat het een Lada is. Ik zelf ben hele tijd geleden eens een keer in mother Russia geweest en zag toen echt nog hele hordes van die klassieke vierkante Zastava's rijden. Ook lachen natuurlijk. Heb er zelfs in eentje gezeten meen ik toen. (taxi) grinning smiley
Wat dat betreft lijkt deze Kalina "gewoon" (niet oneerbiedig bedoeld!) op een moderne wagen winking smiley
Zastava is een heel ander merk hè, heeft niks met Lada te maken. winking smiley Ik denk niet dat je in Rusland veel Zastava's gezien heb, die hebben toch vooral Servië mobiel gemaakt.
MWH
omniradius
Zastava is een heel ander merk hè, heeft niks met Lada te maken. winking smiley Ik denk niet dat je in Rusland veel Zastava's gezien heb, die hebben toch vooral Servië mobiel gemaakt.

Shoot, je hebt gelijk. Ik doelde dan op de Lada Riva, deze:

Mijn kennis van oostblok auto's is niet zo scherp haha!

Deze zag ik iig veel in Pskov rijden in 2010 toen ik daar was smiling smiley
Dat dacht ik al. winking smiley Om je een beetje tegemoet te komen: Dat model staat ook wel bekend als Zhiguli, naar de fabriek waar ze gemaakt zijn. Ook drie lettergrepen en een Z! spinning smiley sticking its tongue out
Ik denk dat de verwarring komt door de naam Autovaz wat eigenlijk de producent is van Lada.
Ach, voor ons westerlingen lijkt al dat Russisch gebrabbel op elkaar. grinning smiley Back on topic, prima verbruik lijkt me inderdaad:

AJ Schuurmans
Vandaag voor het eerst getankt.

47 liter op 694 km, dus zo'n 1 op 14,75.

Dat vind ik acceptabel voor een 1.6 motor van de oude stempel. smiling smiley
Super leuk! Mijn ouders hebben vroeger jaren Lada gereden totdat het merk bijna weg ging en toen kwamen de Omega's. Heel veel plezier met je bijzondere voertuig!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.