Batsgeit: Dikke BMW!!!11 (BMW E36 320i cabrio

Gepost door Batsgeit 
Ook hier maar eens een draadje aanmaken van mijn auto('s). Van jongs af aan ben ik een autoliefhebber. Helaas liet m'n budget het op m'n 18e niet toe (student!) om een auto aan te schaffen, dus dat heeft moeten wachten tot ik 19 werd winking smiley.

Het begon allemaal met een Peugeot 306 1.6 XS:

DSC01190 by Tinus Tussengas, on Flickr

Ik had deze auto samen met m'n broer gekocht. We studeerden destijds beide in Enschede en zo was het qua kosten nog wel te doen. Erg leuk autootje, helaas zonder airco. Ben er heel Europa mee doorgereden. Na verloop van tijd ging het raam aan de passagierskant stuk, die wou niet meer naar beneden. Dat werd toch wel erg warm.

Daarna kwam er een 206 1.4 XS, de 306 werd doorgeschoven naar m'n broertje:

DSC03579 by Tinus Tussengas, on Flickr

Helaas heb ik hier nooit echt lekker in kunnen zitten. De stoel kon niet ver genoeg naar achteren. De 206 had airco en een schuifdakje, erg luxe voor die tijd. Vervolgens ging ik in Groningen studeren en had ik geen recht meer op een OV-kaart, dus er moest een kilometervreter komen. Dat werd deze badboi:

2015-04-06 by Tinus Tussengas, on Flickr

Een Volkswagen Golf IV 1.4 16V Master Edition op LPG. Voorzien van climate control, wat een luxe! Het ding was echt moeilijk traag. De 1.4 leverde sowieso maar 75pk, de stokoude Necam gasinstallatie hielp niet echt mee. Het gekke ding liep bijna 1:12 op gas, dus het was erg goedkoop rijden. Ik had er alleen totaal geen band mee, dus na 1.5 jaar kocht ik mijn jeugdheld:

DSC06688 by Tinus Tussengas, on Flickr

Mitsubishi Galant 2.0 Drive, ook op LPG. Heerlijke auto. Ik heb de auto nog voorzien van een lederen interieur uit een V6, dit zat heerlijk. Ik reed destijds vrij veel (35.000km per jaar haalde ik vrij gemakkelijk) dus de kilometers vlogen erop. De roest helaas ook (bekend punt bij deze auto's). Toen de versnellingsbak na 330.000km lawaai begon te maken en de roest in de wielkasten en het subframe echt meters begonnen te maken, heb ik hem met pijn in m'n hart weggedaan. De pijn werd ook niet verzacht door de opvolger:

IMG_20180929_190626 by Tinus Tussengas, on Flickr

Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline. Ik kon hem goedkoop overnemen van een vriend die naar het buitenland ging verhuizen, maar dit was een puur rationele aanschaf. De auto was zowaar nog trager dan de Golf die ik had gehad. Hij kwam wel erg goed van pas toen ik ging verhuizen en samenwonen. Daarna maakte ik ook heel wat minder km's, dus de Fabia heb ik na een maand of 4 weer verkocht. Daarna een tijdje autoloos geweest (m'n vriendin had ook een auto) toen het toch weer begon te kriebelen. Ik heb eigenlijk helemaal geen auto nodig (woon in Utrecht en werk in Den Haag), dus er moest maar iets leuks komen voor erbij. Nadat ik in Amerika een Mustang cabrio had gehuurd was ik eruit; het moest in ieder geval een cabrio worden.

Het werd een kwestie van veel geduld en passen. Het liefst wou ik een Mazda MX-5, maar daar pas ik met mijn 1.93 niet in. Ik heb proefgereden in een Mercedes SLK, maar ik voelde de klik niet echt.

Uiteindelijk terecht gekomen bij de auto van de titel: een BMW 320i Executive cabrio, uit 1995. De auto is origineel Nederlands en had bij aanschaf (april 2019) 135.000km gelopen.

20200613_132041 by Tinus Tussengas, on Flickr

Met zo'n dikke zes-in-lijn (met maar liefst 150pk! strepentrekker op 1415kg) hoor je natuurlijk thuis op de 'Ring!

racetracker_7121022_106132 by Tinus Tussengas, on Flickr

20200613_132052 (1) by Tinus Tussengas, on Flickr

Inmiddels zijn we 1.5 jaar en 20.000km verder. Ik gebruik hem iets meer dan gedacht winking smiley maar het is ook een heerlijke auto. Wel wat dingetjes mee gehad, helaas twee keer stil komen te staan. De eerste keer was de waterpomp defect (bekend kwaaltje), de tweede keer waren de spanrollen compleet versleten. Ondanks dat de vorige eigenaar er goed voor gezorgd heeft, de gehele onderhoudsgeschiedenis vanaf nieuw is bekend, was er toch nog wat achterstallig onderhoud.

Maar dat mag de pret niet drukken! Afgelopen zomer naar de Beierse alpen en Italië geweest met de BMW.

IMG_0266 by Tinus Tussengas, on Flickr

IMG_20200730_110721 by Tinus Tussengas, on Flickr

Daarnaast optisch wat dingen verbeterd. Het grijze interieur vond ik niet echt mooi en had geen stoelverwarming. Daarnaast was er wat instapschade op de bestuurdersstoel. Deze heb ik eruit gehaald, en er een zwart interieur met stoelverwarming ingezet:

IMG_0657 by Tinus Tussengas, on Flickr

Kleurt imho ook wat mooier bij het plastic hout. Daarna heb ik de boordcomputer aangepakt, die had wat last van pixeluitval:

imgonline-com-ua-twotoone-HRT7e0gHckUsn by Tinus Tussengas, on Flickr

Helaas zit het cabrioseizoen er voor dit jaar weer op, dus aan het begin van de maand heb ik de hardtop weer gemonteerd.

IMG_0673 by Tinus Tussengas, on Flickr

In principe kan je de auto hiermee heel het jaar gebruiken. We hebben echter ook nog een Citroen DS3 diesel, die is toch wat praktischer en rijdt wat zuiniger. Overigens valt het verbruik van de BMW me ook reuze mee:



Zo, heel verhaal. Ik blijf het in de komende tijd updaten als ik nog wat leuks met de auto ga doen, wellicht dat ik binnenkort foto's van de DS3 toevoeg. Die zet ik toch wat minder vaak op de foto :P



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 10:36 door Batsgeit.
Heerlijke auto en vooral nog vrijwel origineel thumbs up dat kunnen weinig E36 modellen zeggen. Kleurtje staat hem ok top.

Koesteren en van genieten. zo heel veel schrijft het niet meer af. Ongeblazen 6-in-lijn is zo goed als uitgestorven. Ik begin de E36 ook steeds meer te waarderen, al heb ik nog steeds het meest met de E46 van de 3 serie reeks.
Haha, leuke intro. Het mooie van je e36 is dat hij zo origineel is, geen tupperware en zooi erop. Je bent een noorderling van origine en nu in de regio Utecht woonachtig, afgaand op je foto's?
Leuke intro en mooie autohistorie!
Mooie cabrio trouwens: lekker kleurtje en begrijpelijk dat je het interieur hebt aangepast, ziet er netjes uit zo thumbs up

Verder nog plannen met de auto?
Leuke introduktie van je wagenpark! Ben benieuwd naar de DS3!
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 11:06 door Jay DoubleYou.
Quote
AsconaGT
Heerlijke auto en vooral nog vrijwel origineel thumbs up dat kunnen weinig E36 modellen zeggen. Kleurtje staat hem ok top.

Koesteren en van genieten. zo heel veel schrijft het niet meer af. Ongeblazen 6-in-lijn is zo goed als uitgestorven. Ik begin de E36 ook steeds meer te waarderen, al heb ik nog steeds het meest met de E46 van de 3 serie reeks.

Ik vond een E46 ook mooier, maar ik moet zeggen dat ik steeds gecharmeerder raak van de E36. Nog wel gekeken naar een E46 cabrio, maar die vond ik nog behoorlijk aan de prijs voor een tweede auto.

Quote
uwbuurman
Haha, leuke intro. Het mooie van je e36 is dat hij zo origineel is, geen tupperware en zooi erop. Je bent een noorderling van origine en nu in de regio Utecht woonachtig, afgaand op je foto's?

Klopt, ik woon in Utrecht, maar van origine ben ik een Tukker smiling smiley

Quote
Sanoma
Leuke intro en mooie autohistorie!
Mooie cabrio trouwens: lekker kleurtje en begrijpelijk dat je het interieur hebt aangepast, ziet er netjes uit zo thumbs up

Verder nog plannen met de auto?

Ik wil misschien nog cruise control in (laten) bouwen, maar verder eigenlijk niet. Heb met een schuin oog gekeken naar een uitgebreidere boordcomputer, maar dat werd me teveel gehannes met kabels.

Quote
Jay DoubleYou
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. thumbs up

Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.

20200616_195704 by Tinus Tussengas, on Flickr

Hier een foto van de DS3 en de BMW gebroederlijk naast elkaar. De DS3 is meer een werkpaard:

IMG_0102 by Tinus Tussengas, on Flickr

Er past precies een E36 interieur in big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 11:13 door Batsgeit.
Mooie auto zeg! Dat blauw met blauwe kap staat 'm goed en de lederen bekleding is een upgrade van formaat. Die wielen 'heuren' inderdaad niet bij het type, maar staan verrassend netjes.

Wellicht kun je de achterruit van de softtop nog eens opfrissen met een goede polijstbeurt, maar los daarvan... echt een heel net en leuk ding!
Quote
Elco
Mooie auto zeg! Dat blauw met blauwe kap staat 'm goed en de lederen bekleding is een upgrade van formaat. Die wielen 'heuren' inderdaad niet bij het type, maar staan verrassend netjes.

Wellicht kun je de achterruit van de softtop nog eens opfrissen met een goede polijstbeurt, maar los daarvan... echt een heel net en leuk ding!

Bedankt! De achterruit twijfel ik een beetje over.. Het is de originele softtop, dus hij is al 25 jaar oud. Gezien hij in de herfst en winter opgevouwen in de auto ligt, is het plastic op dat punt meer verweerd. Ik vraag me af of polijsten daartegen helpt, bovendien ben ik bang dat ik de ruit dan stuk maak.

Het dak ziet er op zich nog prima uit, alleen beginnen sommige stiksels wel wat los te laten. Wellicht dat ik hem in de lengte even langs een specialist breng om te kijken of reparatie nog loont.
Mooie E36 hoor zo zie je ze helaas niet veel meer. Het grijze interieur eruit voor zwart is een goede zet geweest. Stoelverwarming in een cabrio: thumbs up. En grijs interieur.... Brrrr.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 16:25 door Joe met trema l D met punt.
Blijft mooi, zeker met blauw dak. Grijs leer vond ik ook wel passend, stoelverwarming is wel fijn bij leer en maakt open rijden net iets eerder/langer aangenaam. In combinatie met de witte knipperlichten voor en achter zou ik nog wel overwegen de zijknipperlichten ook te vervangen door witte exemplaren.

Quote
Batsgeit
Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.
Velgen staan niet heel verkeerd, maar ik geef toch de voorkeur aan origineel e36. De velgenkeuze op de eerdere auto's is ook niet helemaal mijn ding. winking smiley
Leuke introductie en zo'n E36 is erg leuk om dakloos mee te rijden. Ziet er uit als een net exemplaar. thumbs up
Quote
Batsgeit
Quote
Jay DoubleYou
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. thumbs up

Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.

Mee eens. Lekker zo laten dan. thumbs up
Leuke E36 heb je! De kleur en wielen zijn al genoemd, staan hem prima.
Randje off-topic: mooie foto van de Skoda in de OP. thumbs up
Leuke auto, die e36 thumbs up
Je ziet ze ook bijna niet meer, een mooie e36 328 sedan bijv, is een heel fijn ding.
Geweldig ding die e36, die generatie blijft erg begeerlijk op een of andere manier.
Dikke BMW hoor! Zo'n E36 cabrio komt er hier ook ooit nog eens. Velgen staan 'm goed thumbs up
Nogmaals bedankt allemaal!

Ik heb besloten om de BMW deze winter te gaan stallen. In de afgelopen maand heb ik er maar liefst één ritje mee gemaakt, en dat was puur omdat hij dan weer een keertje van z'n plek af zou komen. M'n vriendin en ik werken allebei thuis en door Corona gaan we veel minder vaak weg. Waarschijnlijk kunnen we het prima met één auto af.

Een cabrio blijft altijd wat vochtiger dan een normale auto, dus het is ook wel een fijn idee dat hij straks lekker droog staat. De hardtop gaat er weer af, zodat de softtop mooi gespannen blijft en kan ademen. Heb er dit jaar een goede 13.000km mee gereden, dus het was een mooi cabrioseizoen smiling smiley
Juiste beslissing, denk ik zo. De mijne staan ook binnen, de ene voor de hele winter reeds, de andere nog niet, maar over 4 week wel.

En Covid-19 zorgt inderdaad voor weinig kilometers.
Hele fraaie E36 cabrio complimenten voor de originele/nette staat.
Dat het maar weer snel voorjaar mag worden, maar je kunt nu nog prima open rijden.
Mijn Z4 gaat pas in de winterslaap als er pekel op de weg komt te liggen.
Mooie 3er! Ik ben zelf ook in bezit van een 320iA Executive cabrio, uit maart '98 met zo'n 149.000 kilometer. Compleet origineel (gelukkig). Wel 20 jaar goed gebruikt door de vorige eigenaren, maar goed onderhouden. De mijne gaat ook in het winterseizoen in de stalling.
Hoe staat het bij de jouwe met de roestduivel? Krikpunten en zijschermen zijn wel gevoelig. Ik ben wel benieuwd hoe je de OBC hebt gerepareerd.
@Tokyo Drift

Geen grote problemen met de roestduivel! Auto is in 2017 van de onderkant aangepakt en volledig tegen roest behandeld. Zit wat vliegroest op het subframe, maar niets ernstig.

OBC heb ik laten repareren via iemand van Facebook, kostte €60 inclusief verzendkosten. Als je wil kan ik z'n informatie wel even PM'en.
Quote
Batsgeit
Geen grote problemen met de roestduivel! Auto is in 2017 van de onderkant aangepakt en volledig tegen roest behandeld. Zit wat vliegroest op het subframe, maar niets ernstig.
Dat is mooi, kan kan je er nog jaren van genieten! De mijne heeft 2 voorste krikpunten die wat oppervlakkige roest hebben, voor de rest nagenoeg geen roest. Tip, haal de kunststof modderkuipen er een keer uit, en spuit de spoel schoon. In het voorscherm blijft wel veel troep achter.
Wat het overigens ook leuk maakt is dat de meeste onderdelen nog gewoon verkrijgbaar zijn.

Quote
Batsgeit
OBC heb ik laten repareren via iemand van Facebook, kostte €60 inclusief verzendkosten. Als je wil kan ik z'n informatie wel even PM'en.
Als je dat zou willen doen, graag! Ik had wel al iemand gevonden die ervaring had met OBC's van Saab (heb hebben hetzelfde euvel), maar was weer niet zo happig op die voor een BMW sad smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.