Adieu Daihatsu Sirion. Welkom Renault Clio!

Gepost door Olds 
Zoals de meeste oudgedienden hier wel weten, rijd ik al een Daihatsu Sirion 2 1.0 Premium sinds 2008. Nu, na bijna 12 jaar en een kleine 160.000 km, heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt. Ik kreeg steeds meer zin in iets anders, en zeker na de afgelopen zomers, vind ik airco in een auto een eerste vereiste. Tijd voor een andere auto.

Het is geworden een sneeuwwitte Renault Clio 1.2 16V Authentique van 30 augustus 2010. Geen turbospul, wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Zeker na wat rondlezen dat de 1.2 TCe last heeft van olieverbruik, en de 0.9 TCe problemen heeft met de distributie, gegaan voor een standaard motor.

Zaterdag uitgebreide proefrit gemaakt, en was gelijk verkocht. Je trekt de stenen niet uit de straat, maar het spreekwoordelijke Franse comfort bestaat nog steeds. Lekkere stoelen, nog geen rammeltje of kraakje. Gewoon een puntgave auto.

Daihatsu ingeruild, en vrijdag a.s. ga ik de Renault ophalen. Gekocht bij de lokale Vakgarage, waar ik de Daihatsu de laatste jaren in onderhoud heb gehad. Goede deal gemaakt, met aanvullend voor aflevering nog een onderhoudsbeurt, verse apk en 6 maanden Bovag-garantie. Ik heb er zin in!

De Daihatsu heeft mij in die 12 jaar nooit laten staan, en was dus een trouwe metgezel. Enige opvallende zaken buiten het reguliere onderhoud in al die jaren waren een abs-kabeltje, zekeringenblok, koppeling, en een waterpomp. Lijkt mij een mooi voorbeeld van Japanse betrouwbaarheid.

Voor de geïnteresseerden, de 1.0 blokjes (liggen ook in de Aygo, C1, 108, Yaris en dan zal ik er nog wel een paar vergeten), ja hij verbruikt wat olie, ongeveer 1 liter op 3.500 kilometer. Dat ligt m.i. nog netjes binnen de normen.

Foto's volgen nog.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2020 10:44 door Olds.
Het zal wel een goede keus zijn, veel succes ermee! Van welk jaar is de Clio?
Sorry, heb het inmiddels aangepast. De Renault Clio is van bouwjaar 2010.
Dat lijkt me een mooie upgrade t.o.v. een Sirion.
Goede upgrade en wat moet dat fijn zijn om pas na 12 jaar het gevoel te krijgen dat je zin hebt in wat anders. nut smiley
De Daihatsu beviel gewoon goed. Kan er niks anders van maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.