Eens wat anders dan Italiaans

Gepost door 420 
Na lange tijd weer een een 'heads up' op dit forum, voornamelijk vanwege het feit dat ik mijn ex-mede-Thema-rijders er liever niet mee lastig val op het Lancia Thema forum en het Vel Satis forum op sterven na dood lijkt. winking smiley

Na zo’n 20 jaar uitgebreid het Italiaanse modellengamma van de verschillende constructeurs te hebben uitgeprobeerd ben ik nu eens uitgekomen in een iets andere hoek, bij de Renault Vel Satis. Ik zag toevallig dat een andere forummer (PauseBreak) na een aantal jaar net zijn Vel Satis heeft ingeruild, dus dat stokje kan ik mooi over nemen. thumbs up

Sinds een jaar of 5 heb ik een zwak ontwikkeld voor dit model en heb mij door de jaren heen met groeiende interesse geinformeerd. En toen de laatste weken een aantal zaken samen vielen (verkoop van mijn 8 jaar gekoesterde Lancia Thema turbo 16v uit 1990 en een Lancia Lybra SW 2.4 Jtd Emblema die wat problemen begon te ontwikkelen en al langer wat te krap bleek met drie jonge dochters) heb ik de (in mijn ogen) beste Vel Satis phase II met 2.0 turbo en handbak gekocht die er te koop stond.

Het was duidelijk dat de auto al een tijdje stond, maar tijdens de uitgebreide proefrit werd wel duidelijk dat er weinig aan de auto mankeerde. Een kleine schaaf linksachter, maar verder netjes en alle electronica leek te werken (op de achterklep na). Ik vond altijd de zwarte carrosserie met leder en houtinleg erg mooi, maar eigenlijk bevalt de ‘grijze’ kleur met ook veel grijs van binnen ook prima. Er was nu eenmaal vrijwel geen keus. Een leuke optie vind ik ook het schuif-/kanteldak. De vorige eigenaar was duidelijk erg gesteld op de auto, want van ieder wissewasje was een rekening aanwezig van de Renault dealer. Een aantal grotere uitgaven (oa distributie en vier nieuwe Vredestein all-season banden) zijn het afgelopen jaar al gedaan. Ook was hij gesteld op zijn vrouw, aangezien de bijrijdersstoel is vervangen door een (qua kleur gelijk, maar toch net wat ander) model met volledig elektrische verstelling en stoelverwarming.

Natuurlijk levert deze keurze onder familie en vrienden wat vraagtekens op, maar uiteindelijk kijkt niemand meer echt op van het feit dat ik weer voor ‘wat bijzonders’ heb gekozen. In de 20 jaar dat ik een eigen auto bezit heb ik 16 jaar een Lancia Thema gereden (5 verschillende, alle turbo’s), maar bijvoorbeeld ook 8 jaar een Maserati Biturbo 420 uit 1986 (als hobby auto) en een Fiat Croma van deze eeuw. Ik was dus ook heel bewust op zoek naar een auto die zowel praktisch zou zijn en ik ook echt leuk en mooi zou vinden.

Uiteindelijk kwam ik terug bij de Fiat Croma en de Vel Satis, waarbij ik in dit geval voor de laatste heb gekozen omdat het toch veel meer een aparte verschijning is dan de Croma. Qua ruimte en prestaties is een Croma vergelijkbaar, maar qua ‘flair’ en comfort doet de VS er toch wel een grote schep bovenop. De eerste 1500 km zijn dan ook enorm goed bevallen en de kids (en zelfs mijn vrouw!) zijn er dol op! Gelukkig woon ik vlak bij de Duitse grens en kan ik daar tanken, dat scheelt zo €20 tot €25 op een volle tank (die binnen een week of twee weer leeg is)... Gemiddeld verbruik tot op heden 1 op 11, ongeveer wat ik 'gebugetteerd' had en van de achterklep schijnt de aansturing van een microswitch versleten. Hiervoor een nieuwe unit besteld die van de week wel binnen zal komen. De vage en nogal lichte besturing is nog wennen en ik moet nog even de perfecte instellingen voor mijn stoel zien te vinden, want helemaal comfortabel zit ik nog niet. Maar dat komt vast goed.

Hierbij een paar eerste foto's:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2020 06:50 door 420.
Qua aanbod van betaalbare Italianen wordt het de laatste jaren inderdaad steeds minder helaas. Alleen Alfa Romeo en Fiat hebben eigenlijk nog een beetje een divers modellenaanbod.
Hoi, hier een ex mede Thema rijder, want mijn Thema staat al ff stilwinking smiley Succes met jouw Renault, zou dan, als alles past een Avantime hebben gekozen.
Is met kinderen die nog vaak mee rijden niet zo praktisch. winking smiley

Mooie keuze hoor, benieuwd naar de foto's. thumbs up
Welkom terug, mooie en aparte smaak heb je!

Om foto's te uploaden zou ik adviseren om dat via postimage punt org te doen, gratis, geen registratie, je kunt foto's ook verkleinen en hij zet ze zelf al tussen de [`img] tags zodat je alleen maar hoeft te knippen en plakken thumbs up
Dank je Zadelsnuiver, dat werkt mooi! thumbs up Paar foto's in het eerste bericht toegevoegd.

Het is wel een bijzondere kleur; op het kenteken staat beige, maar in de schaduw is hij lichtblauw, in de zon grijs en pas in de ochtend- en avondzon beige/bruin. cool smiley

@ Jay: Zo is het idd, heel weinig keuze in grote Italiaanse SW's of grote hatchbacks. De Croma is de enige echte optie als je geen echte MPV wilt. Heb ook wel naar een 159 SW gekeken, maar die is van binnen niet veel ruimer dan een Lybra.

@ Thema90 (en Durashift): Ben jij niet met een grote revisie bezig van jouw Thema? Een Avantime vind ik persoonlijk veel minder mooi dan een VS en deze is idd veel minder praktisch (3-deurs en 4-zits).
Was een kappa SW geen optie geweest?
Leuk verhaal en mooie VelSatis. Vooral die kleur vind ik erg tof, BMW en Bentley hebben dat vakkundig afgekeken met Mondstein en Extreme silver, die hebben dat zelfde effect.

En dat gebrek aan leder en hout is misschien wel jammer maar eigenlijk past zacht stoffen bekleding beter bij het uitermate relaxte karakter van de auto.
@ Tydelyck: Nee, die heeft (helaas) geen derde driepuntsgordel op de achterbank en ook geen hoofd-/gordijnairbags achter.

@ 406c: Grijze stof is in ieder geval handig op de achterbank. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2020 13:04 door 420.
Ik moest even zoeken, maar leuk dat er in ieder geval toch nog een Vel Satis rond blijft rijden op het forum. Mijn eigen beleving is dat het stoffen interieur beter past bij een Vel Satis. Het lederen interieur (ik heb er met meerdere proef gereden) is toch koud als je instapt en het leder zelf is niet van een kwaliteit die past bij de rest van de auto.
Stof doet dat beter. Het blijft beter zijn temperatuur houden en je zit er ook iets beter in tijdens het bochtenwerk.

Als je je een week of twee eerder had gemeld had je zo de mijne over kunnen nemen grinning smiley

Ik wens je in ieder geval veel ontspannen, comfortabele kilometers toe met deze rijdende loungebank smileys with beer
Dank je, ik ben er in ieder geval heel blij mee. thumbs up Jouw VS was een automaat, dus die was voor mij minder interessant geweest. Wel erg mooi natuurlijk!

Mijn twee Lancia's hadden beiden leer en het staat wel erg mooi. Vergt ook wel wat onderhoud en heeft lang niet zo'n 'warme' uitstraling als stof. Het past idd prima bij de auto.

Gisteren nieuw achterklep slot erin, werkt nu weer prima. Gelijk alle lampen gepolijst, ziet er weer veel frisser uit. En de eindpijpen van de uitlaten geschrobd, die glimmen ook weer mooi. Als laatste de trekhaak zwart gespoten. Kleine klusjes die een grote verbetering opleveren, in mijn ogen noodzakelijk. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2020 11:05 door 420.
Voor de lol nog een paar plaatjes van de auto's waarin ik tijdens mijn afwezigheid heb rondgereden: cool smiley

Mooie klusjes aan de VS, die kleine details maken écht het verschil thumbs up

Indrukwekkende exen ook, hoe was het dagelijks leven met de 420?
Die 420 is heel mooi. Sowieso vind ik de "boxy" Maserati's erg mooi. Beetje de stance van een 3 serie in die jaren. Ook fraai.
@Zadelsnuiver: Als dat soort details niet in orde zijn kan ik mij er enorm aan storen, dus dan kan je ze maar beter even aanpakken ja.

De Biturbo was geen daily driver, af en toe wel geprobeerd in de zomer maar dat was qua benzineverbruik een erg dure hobby... Een uitgebreide review kan je vinden in mijn profiel bij 'mijn vorige auto's'.

@ Joris: Dat is ook precies wat ik er mooi aan vind. thumbs up
@420; net je review gelezen. Mooi verhaal. Je hebt de auto nog steeds neem ik aan? Ik vind hem echt heel mooi. Heb zelf een semi klassieke Mercedes. Daar moest toen ook vrij veel aan gebeuren om hem weer helemaal gangbaar te maken. Lang stilstaan is niet goed voor de techniek. Dat is niet alleen bij Italiaanse auto's zo.
Nee, de Biturbo heb ik helaas in 2012 na 8 jaar bezit verkocht. Daarna de Thema turbo 16v voor erbij gekocht, die heb ik vorige maand verkocht. Omdat ik nog wel iets aparts / bijzonders wilde blijven rijden kwam ik bij de Vel Satis terecht.
Ah ok, jammer. Ik zou zelf nog graag een keer tegen een Alfa 75 america willen aanlopen... maar die prijzen....

Met een Vel Satis heb ik zelf niks. Wel heel anders. En praktisch.
75's zijn gewilde klassiekers inmiddels idd. Ken wel een aantal mensen die er één hebben, maar er zeker geen afscheid van willen nemen. Je zal bijna in Italië moeten gaan kijken voor een goed exemplaar dat al lang stil staat bijvoorbeeld.

Sowieso zijn goede exemplaren van leuke auto's uit de jaren '80 (en '90) erg prijzig geworden. Ik denk dat de nieuwe eigenaar van mijn Thema er een erg goede deal aan heeft gehad als je het in dat licht bekijkt.
Leuke aanwinst! Ik vind het geweldig als mensen zulke auto's kopen en er zuinig op zijn. Destijds werd de Vel Satis als een controversieel ontwerp bestempeld, vooral vanwege de achterkant, maar als je hem nu bekijkt vind ik het eigenlijk wel erg meevallen. Ik heb hem hoe dan ook altijd fraai gevonden, en dit is inderdaad een erg mooie kleur voor de auto. Ik meen wat kleurverschil waar te nemen tussen de deuren en het achterscherm aan de bestuurderskant, maar dat is misschien ook wel de lichtinval. Het lijkt me wel een crime om kleurverschil te voorkomen bij spuitwerk bij deze kleur. De Vel Satis werd een beetje in één adem genoemd met de Avantime, welke nu een dure liefhebbersauto aan het worden is; waarschijnlijk is de Vel Satis hiervoor dan toch "te gewoon" gebleken.

Overigens herken ik je Thema volgens mij, die heeft zo'n leren dashboard als een 8.32 en een houten Nardi stuur toch? Eind 2019 heb ik hem heel lang in mijn autoscout favorieten gehad, ik was op zoek naar een aparte daily maar durfde zo'n oude auto niet aan en hij was ook net te oud om nog milieuzones in Duitsland in te mogen. Toen hij op een gegeven moment offline ging, ging ik ervan uit dat hij verkocht was. Blijkbaar niet. En je vroeg er al niet veel voor.
Mijn Thema had geen 8.32 dashboard, maar wel een mooi Nardi stuur ja. Gaaf bruin Poltrona Frau leer ook, echt een aparte verschijning. Ook onder Thema's. winking smiley

Heeft wel een jaar of 2 te koop gestaan, dus je kunt hem best ergens voorbij hebben zien komen. Ik vond hem ook echt niet duur, voor de prijs waarvoor ik hem heb verkocht (nog geen €4000) vind je óf alleen projecten óf auto's met torenhoge kilometerstanden (veelal Volvo's en Benzen). Zeker geen auto's die zo uniek, sportief (iets tammere Integrale motor) én comfortabel zijn. En technisch helemaal 'bij'. Gelukkig is hij goed terecht gekomen. smiling smiley

Heb juist voor de Vel Satis gekozen omdat het ook echt een bijzondere auto is, die mij op dit moment in mijn leven goed uit komt met drie jonge kids. Dat kleurverschil was mij of de foto’s ook opgevallen, maar in het echt zie je er eigenlijk niets van. Ik heb niet het idee dat er aan gespoten is. En al is dat wel zo... Dan is het wel netjes gedaan. winking smiley
Erg leuke aanwinst, zo'n lekker Franser-dan-Franse limousine. big smile smiley Je historie mag er ook zijn zeg, wauw. Stuk voor stuk wannahaves. Nu dus nog één 164 over?
Ik heb weinig referentie qua Franse limousines natuurlijk, maar het comfort bevalt heel goed. Eerder meldde ik dat ik nog moeite had om een goede zitpositie te vinden, maar dat lijkt nu aardig gelukt. In de laatste dagelijkse auto's was ik gewend om erg rechtop te zitten, maar bij de stoelen van de Vel Satis loont het om de rugleuning wat meer achterover te zetten en de zitting onder de dijbenen wat omhoog te kantelen voor wat meer steun. Een beetje zoals ik mij dat van de Biturbo ook herinner.

Het geluidssysteem is ook een groot pluspunt trouwens, ik heb mijn cd-collectie er weer voor van zolder gehaald. Ik denk niet dat er ooit iemand zo veel heavy metal in een Vel Satis heeft gedraaid. big smile smiley

Ik heb idd nog een 164. Jaren geleden gekocht voor een habbekrats omdat er een Busso in ligt. Die had ik nog niet gehad en dit was een erg mooi exemplaar. Staat inmiddels al een jaar of 17 stil, maar heeft vlak daarvoor een motorrevisie gehad. Een project 'voor ooit', als de meiden groot zijn en ik weer wat meer tijd krijg voor mijn auto-hobby. Staat netjes gestald in een garagebox.

Beros
Leuke aanwinst! Ik vind het geweldig als mensen zulke auto's kopen en er zuinig op zijn. Destijds werd de Vel Satis als een controversieel ontwerp bestempeld, vooral vanwege de achterkant, maar als je hem nu bekijkt vind ik het eigenlijk wel erg meevallen. Ik heb hem hoe dan ook altijd fraai gevonden, en dit is inderdaad een erg mooie kleur voor de auto. Ik meen wat kleurverschil waar te nemen tussen de deuren en het achterscherm aan de bestuurderskant, maar dat is misschien ook wel de lichtinval. Het lijkt me wel een crime om kleurverschil te voorkomen bij spuitwerk bij deze kleur. De Vel Satis werd een beetje in één adem genoemd met de Avantime, welke nu een dure liefhebbersauto aan het worden is; waarschijnlijk is de Vel Satis hiervoor dan toch "te gewoon" gebleken.

Het grootste verschil tussen de Avantime en Vel Satis is dat de Avantime maar zéér beperkt in productie is geweest en dat de Vel Satis gemiddeld veel meer heeft gereden. Het zijn echte kilometervreters. Ontzettend fijn om mee te rijden, en als gevolg zie je dat het aanbod van Vel Satis' met <2,5 ton aan ervaring erg klein is geworden. Die auto's kosten dan ook aanzienlijk meer dan gemiddeld. Mijn voormalige Vel Satis, inmiddels geëxporteerd, is eruit gegaan met 292.000km op 12-jarige leeftijd. Voor de NL markt zijn dergelijke auto's niet meer interessant gezien het gewicht, brandstofverbruik en de grootte.

@420: Dat kleurverschil zal eerder komen door het verschil in materiaal (plastic / metaal). Sommige kleuren zijn hier nogal gevoelig voor.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 13:08 door PauseBreak.
Vind dat altijd een erg goed model zo'n Vel Satis. Zal heerlijk rijden denk ik. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.