Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2016 Touran - Schade

Gepost door Audi A6 
Hallo Allemaal, mijn naam is Maarten, woonachtig in Haaften in de West Betuwe (vlak bij Knooppunt Deil), trotse vader van twee dochters, zeiler en fanatiek doe-het-zelf-er en door de weeks werkzaam als ingenieur bij een Schiedamse zwaar transport specialist. Ik lees hier al heel wat jaartjes mee, maar vond ons wagenpark nooit zo interessant om hier wat over te delen, maar de laatste tijd ben ik ook wat aan onze auto’s aan het klussen en misschien vinden jullie dat wel leuk om te volgen.

Ons wagenpark bestaat op dit moment uit een Volkswagen Touran 1.6tdi DSG7 Highline van 2016 en een Golf IV Cabrio 1.8 handbak, ook Highline van 1999. Beide auto’s worden vrijwel dagelijks gebruikt, mijn vrouw rijdt vooral in de Golf en ik rijdt alleen in de Touran, ik mag namelijk alleen automaat rijden.

De laatste tijd ben ik me wat meer over die Golf aan het ontfermen en wil jullie via dit topic op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Een aantal kusjes liggen al (ver) achter ons, maar heb ik nog wel beeldmateriaal daar van, dus ik wil jullie a la Sketcher mee terug nemen in de tijd om de boel een beetje chronologisch te houden.

Ik zal ook nog even mijn nickname verklaren: Ik was ooit op mijn twaalfde met mijn vader bij de dealer en daar stond net de nieuwe A6 (C4) als opvolger van de Audi 100. Wat was dat toen een indrukwekkende auto en door de jaren heen heb ik de A6 altijd een erg mooie auto gevonden, hoewel de laatste generatie me niet erg kan bekoren (sorry Ketellapper)

Eerst een stukje achtergond:

Ik ben opgegroeid in het Zuid-Hollandse plaatsje Bleiswijk nu vooral bekend van een Saunacomplex, maar dat was toen nog gewoon het gemeentezwembad.
In maart van het jaar 2000 werd ik 18 en wilde ik beginnen met rijlessen. Daarvoor ging ik naar een van de plaatselijke rijscholen en begon vol goede moed met leren rijden in de Mazda 323F, de enige lesauto die de rijschool rijk was. Dat ging best vlot en na een lesje of 20 en een gehaald theorie-examen werd het tijd om aan een praktijk examen te gaan werken.
Toen moest er dus ook een ‘eigen verklaring’ ingevuld worden. Een formaliteit dacht ik toen, maar dat liep even anders:

Ik heb een erfelijke afwijking ‘HSP’ kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend. Mijn vader heeft het ook, zijn moeder had het ook en zo kunnen we nog wel even door gaan. Mijn vader reedt toen al 30 jaar in verschillende auto’s.
Via een huisarts en een neuroloog moest ik naar het CBR voor een rijtest. Mijn rijschoolhouder had zo’n rijtest nog nooit eerder meegemaakt dus wat ons precies te wachten stond wisten we niet, maar we gingen vol vertrouwen op weg. Eerst werd gemeten of ik voldoende kracht in mijn benen had, dat bleek ruim voldoende. En toen gingen we een stukje rijden. Mijn instructeur zat achterin en op een gegeven moment moest ik een klein industrieterreintje op rijden. Daar werd mij verzocht een noodstop te maken als de keuringsarts “ja” riep. Dus in de daar op volgende minuten vloog mijn instructeur tot drie keer toe bijna door de voorruit. Vervolgens reden we terug naar het CBR. Daar vertelde de deskundige dat het te lang duurde tussen zijn “ja” en mijn voet op het rempedaal. Ik zou moeten gaan rijden met handgas en handbedrijfsrem. Dat hadden mijn instructeur en ik niet verwacht. Maar goed, tegen een instituut als het CBR kan niemand op dus uiteindelijk maar gaan lessen in een aangepaste auto en ook mijn rijbewijs gehaald.

Eerste Auto:
Mijn ouder reden op dat moment een 1998 Golf IV met handbak en de 2e / hobby auto was een Kever 1303 uit 1973 ook met handbak. Oorspronkelijk was het idee dat ik in het begin met de kever zou gaan rijden, maar dat ging dus niet. Als ik dan toch wat rijervaring op wilde doen, moest er dus een eigen auto komen met automaat en stuurbekrachtiging.
Mijn ouders waren die zomer op vakantie in Friesland en kwamen daar al fietsend langs een autobedrijf waar een 1989 Golf II GL Automaat stond. Dat weekend ben ik langs gegaan bij mijn ouders en na een proefrit was de koop beklonken. Een week later hebben we de auto opgehaald.
De auto is daarna voorzien van handsegementgas en handbedrijfsrem zodat ik er mee kon rijden.
Een aanpassing van Fl 4.000,-- die ik uit eigen zak moest financieren. Ik zat toen nog op de MTS in Hilligersberg, waar ik per brommer naartoe ging, maar nu dus soms ook met de auto. En toen ik een jaar later naar de TH-Rijswijk ging was deze Golf mijn dagelijkse vervoer van en naar school.

Trots op mijn eerste auto

Ik reed dus dagelijks over de A12 richting de prins Clausplein en dan de A13 op en bij Plaspoelpolder er af. En in die tijd werd vlak voor het prins Clausplein de Nootdorpboog gebouwd naast de A12 en die werd vervolgens in een weekend over de A12 gelegd. Ik vond dat als student Werktuigbouwkunde allemaal heel interessant en zo kwam het dat ik mijn stage ging doen bij het bedrijf die het verplaatsen van die brug had verzorgd. Na deze stage heb ik daar ook veel vakantiewerk gedaan en heb ik zelfs mijn afstudeerproject voor het Belgische hoofdkantoor gedaan. Daar hadden ze net een groot project gescoord en zo werd mij gevraagd of ik niet voor een jaar vanuit het hoofdkantoor in België wilde komen werken. Ik ben daar dus een appartement gaan huren, maar reed nog wel elk weekend terug naar mijn ouderlijk huis, want op zaterdag was ik daar leider bij de scouting. Dit heb ik nog een jaartje gedaan met de Golf en toen had ik wel genoeg gespaard voor een opvolger.

Tweede auto:
Dit moest een auto worden die geschikt was om comfortabel snelwegkilometers te maken. En omdat er in Belgie toch iets anders wordt gereden dan we in Nederland doorgaans gewend zijn waren er twee belangrijke eisen: ABS en Airbags. De keuze viel op een Audi A4 Avant van de B6 generatie met een heerlijke 6 cilinder 2.5 tdi gekoppeld aan een multitronic traploze automaat van 2002 met 132.000 km ervaring.

De Audi moest soms ook werken
Ook deze auto moest natuurlijk worden aangepast en deze keer is er bijzonder veel aandacht aan besteed om het geheel netjes in het interieur op te nemen.

Tiijdens de inbouw van handbediening
Wat reedt deze auto heerlijk, natuurlijk voelde je wel die zware neus in snel genomen bochten, maar die heerlijk soepele aandrijflijn maakte het een feest om kilometers mee te vreten en dat hebben we samen gedaan, want dat ene jaar België zijn er uiteindelijk 8 geworden.
Omdat ik niet zomaar ander vervoer had heb ik aan deze auto regelmatig kostbare reparaties laten uitvoeren aan de auto. Zo was er eens een spanrol van de multiriem losgebroken en is er een nieuwe computer in de multitronic gekomen.

Cabrio:
De Kever van mijn ouders is in de loop der jaren vervangen voor een Golf III cabrio en die is weer vervangen voor een Golf IV Cabrio Highline met handbak. Dit was in principe de auto van mijn moeder. Mijn vriendin gebruikte de cabrio ook wel eens en nadat mijn moeder in 2012 de strijd tegen kanker verloor is zij er permanent mee gaan rijden, de auto staat tegenwoordig ook op naam van (inmiddels) mijn vrouw.

De Cabrio ingezet als onze trouwauto

Rijtest:
In 2016 moest ik, zoals elke 5 jaar, mijn rijbewijs verlengen, daarvoor moest ik eerst naar een keuringsarts. Deze keuringsarts was verbaasd dat ik met handbediening reedt en vertelde dat hij meerder mensen kent met mijn afwijking die met gewone auto’s rijden. Dus op zijn advies een ritjes aangevraagd. In de tussentijd heb ik stiekem de pedalen van de Audi uitgeklapt en ben gaan oefenen met voetbediening, want mijn reflexen hadden zich na vijftien jaar natuurlijk ontwikkeld naar handbediening. Ik heb nog een rijlesje genomen in een auto met automaat en mijn instructrice zag geen bezwaar. Ook een neuroloog heeft mij nog onderzocht en zag het zitten, en inderdaad heb ik de rijtest (opnieuw drie keer een noodstop) probleemloos afgelegd. De keuringsarts vertelde mij dan ook dat ik alleen code 15 (automatische koppeling) op mijn rijbewijs zou krijgen.
Groot was dan ook mijn verbazing dat er ook code 500 op mijn rijbewijs kwam te staan (alleen privé gebruik) ik ben hier zelfs nog mee op TV geweest en uiteindelijk is dit veranderd in code 501 (maximaal 4 uur per dag zakelijk verkeer), dat haal ik toch nooit. Maar goed, sinds dien mag ik legaal rijden in auto’s met automaat en bedien ik ze gewoon met mijn voeten

Derde auto:
Eind 2017 begon de Audi tijdens een rit naar huis over de A2 te trillen, thuis aangekomen sloeg hij zelfs af. Uiteindelijk bleek de motor op 5 cilinders te lopen en waren de nokkenassen toe aan een revisie.

Nokkenas na 482000 km
De auto is nog wel op eigen kracht naar Koen Donkers, de Audispecialist in Veghel gereden, maar omdat er ook een rem op willekeurige momenten aanliep waarvan de oorzaak al lang onvindbaar was en de auto inmiddels 482.000 km had gereden toch maar besloten een andere auto te kopen.
Onze tweede dochter zou binnen enkele weken geboren worden, dus er moest op korte termijn een andere auto komen. Ik heb nog even overwogen een zescilinder A6 (je moet wel met zo’n nickname) uit Duitsland te halen, maar ik kon er geen vinden die me helemaal aanstond. Intussen reed ik met de Golf Sportsvan van mijn vader rond, die hoge zit en adaptieve cruise control beviel me wel en zo werd het zoekgebied verlegd naar MPV’s met adaptieve cruise control en kwam er een Volkswagen Touran Highline van 2016 met vrijwel alle assistentie opties en helaas wel een wat tamme 1.6tdi, 7-traps DSG en 42.000km ervaring.

Advertentiefoto van de Touran

Het rijdt heerlijk comfortabel, is onder normale omstandigheden zelfs best vlot, maar bij hogere snelheden is de fut er wel uit. Maar goed, zo hard mogen we in NL niet meer. Hij heeft zich intussen (hoe kan het ook anders) bewezen als ideale familieauto en voorziet in mijn woon-werk verkeer. Intussen is hij ook alweer de 110.000km voorbij.



6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2021 09:53 door Audi A6.
Op een dag zei mijn vrouw dat het dak van de cabrio niet meer open ging, ik zag al snel dat het pijl van de hydrauliekolie voor dat systeem veel te laag stond, en inderdaad, even bijvullen en het dak ging weer open en dicht. Maar na een paar keer was het reservoir weer leeg. Na even zoeken ontdekte ik dat het tapijt onder de achterste vloermatten groen aan het kleuren was.

Groen?
Dus de achterbank er uit en de zijpanelen en toen bleek dat de hydrauliekslang voor het sluiten van de kap aan de rechterkant uit de koppeling was geschoten en dat we dus de ruimte daaronder vol olie aan het pompen waren.

De boosdoener

Dit hoort daar aan vast
Een vervangende slang was moeilijk aan te komen, dus ik ben naar een specialist gegaan in hydrauliekslangen en heb laten zien wat er aan de hand was. Het type koppeling hadden ze niet, dus heeft hij de slang iets ingekort en de oude koppeling er opnieuw op geklemd. Hij had zelf weinig vertrouwen in de reparatie en wilde er daarom ook niets voor hebben. Thuis heb ik de boel weer gemonteerd (en schoongemaakt natuurlijk) en het werkte prima.

Over olie
Het is nog een paar jaar goed gegaan zo, maar op een gegeven moment kwam weer de opmerking dat het dak weer niets deed. Ook nu stond er weer groene olie onder de vloermat, dus had ik snel de diagnose klaar. Ik vond in Engeland een bedrijfje dat een set van 4 nieuwe slangen op maat kon leveren voor zo’n beetje elk merk en voor een veel schappelijker bedrag dan Volkswagen er voor vraagt. Dus die set besteld, gemonteerd en de boel weer schoongemaakt.

Nieuwe slangen
En dat ging weer een tijd goed. Totdat mijn vrouw een paar maanden geleden belde dat het dak niet dicht wilde, dus telefonisch uitgelegd hoe ze hem handmatig dicht kon doen. Groot was mijn teleurstelling dat er weer olie onder de vloermatten stond.
Dus maar weer die achterbank er uit, maar de nieuwe slangen deden het nog prima. Na enig zoeken uiteindelijk ontdekt dat het dit keer de pakking rond de zuigerstang was die het had begeven. Ik heb beide cilinders maar meteen vervangen voor goede gebruikte exemplaren.

Nieuwe cilinder
Ook heb ik maar meteen allerlei schuimrubber achter de bekleding gemaakt, zodat die als eerste de olie zullen absorberen in plaats van opnieuw de vloer.

Absorberen maar
Het stukje vloerisolatie was inmiddels zo doordrenkt en niet meer verkrijgbaar, dus zelf maar iets geknutseld:

Nieuwe isolatie

Nu maar hopen dat het weer een tijdje blijft werken, maar regelmatig kijken of het schuimrubber groen begint te kleuren...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-09-2020 15:13 door Audi A6.
Welkom! Mijn vrouw komt uit Haaften dus ik kom er nog wel eens. Zal m'n ogen eens open houden voor jouw auto's.
Mooie verslagjes. Als die reparatie aan de Golf het over een jaar nog doet breng je de reparateur wel even een kratje bier toch? winking smiley
Welkom! Leuke intro! Alsjij bij die wereldwijd werkende hijstoko werkt, dan heb je een collega hier op het forum. Hij zit in de USA.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-09-2020 21:06 door uwbuurman.
Welkom! Wat een verhaal. Knap dat je ook de mindere dingen uit het leven met ons wilt delen. Maar je komt wel over als iemand die zich niet laat tegenhouden door beperkingen gezien hoe je de Golf aanpakt. Leuk om te lezen. Heb zelf als jonge man lichamelijk ook wel een en ander waar ik mee moet dealen en heb veel bewondering voor personen die ondanks problemen toch binnen hun mogelijkheden nog zoveel mogelijk proberen te doen. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2020 00:31 door Jay DoubleYou.
Dank jullie wel voor het warme welkom ;-)

@Barri:
Dat jouw vrouw uit Haaften komt had ik laatst al eens gezien in een ander topic, in Haaften zul je ze niet veel zien rijden, want daar doen we het meeste per fiets, maar wie weet...

@uwbuurman:
Wat grappig, ik ben benieuwd wie het is en of ik die persoon ook ken.

@Jay DoubleYou:
Ja ik vond het wel relevant om een beetje achtergrond te geven, het verklaard ook waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt in de loop der jaren. Het repareren van een auto was altijd goedkoper dan de auto te vervangen en er opnieuw handbediening in te laten bouwen, bovendien kost dat ook al snel 2 maanden tijd.
Quote
Audi A6
@Jay DoubleYou:
Ja ik vond het wel relevant om een beetje achtergrond te geven, het verklaard ook waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt in de loop der jaren. Het repareren van een auto was altijd goedkoper dan de auto te vervangen en er opnieuw handbediening in te laten bouwen, bovendien kost dat ook al snel 2 maanden tijd.

Ja, kan me voorstellen. Maar toch mooi dat je het aandurft om het gelijk in je eerste post te vermelden. thumbs up En zo'n aanpassing duurt 2 maanden? eye popping smiley Dat had ik niet verwacht. Helaas ben ik door mijn beperkingen niet in staat om mijn rijbewijs te halen, wat ik best jammer vind. Gelukkig heb ik genoeg andere middelen en behulpzame mensen om me heen zodat ik me goed kan redden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2020 09:26 door Jay DoubleYou.
Hoi Jay,

De ombouw zelf kost 2 a 3 weken, maar moet worden ingepland en er moeten onderdelen worden besteld, bij de Audi heb ik alles laten bekleden met het zelfde leer als het stuur, zelfde stiksels, dat koste ook wat extra tijd en de aanpassing moet worden goedgekeurd door de RDW.

Vervelend voor je dat een rijbewijs er niet in zit, zeker als autoliefhebber, maar er zijn natuurlijk genoeg menzen die zich redden zonder.
Hulp krijgen is vaak ook geen probleem, ik ben ook wel eens een tijdje door collega's thuis opgehaald en naar het werk gebracht en terug, omdat het hele proces om mijn rijbewijs te verlangen langer dan 3 maanden duurde(!) Dat is op zo'n moment heel fijn, maar kost je wel wat flexibiliteit en vrijheid als je zo als ik gewend bent zelf je boontjes te doppen, even op de weg naar huis langs de supermarkt of zo is dan even wat lastiger.
Indrukwekkend om te lezen, zeg! Wel heel mooi om te zien dat je uiteindelijk toch 'gewoon' mag autorijden.
Zit de voorliefde voor VAG wagens een beetje in de familie? Daar lijkt het wel zo op met het wagenpark van je ouders en jijzelf big smile smiley
Mooi verhaal! En mooi om te zien dat je zelf dingen probeert te repareren!!

Veel plezier met de auto's!
Quote
BleuZ NL
Indrukwekkend om te lezen, zeg! Wel heel mooi om te zien dat je uiteindelijk toch 'gewoon' mag autorijden.
Zit de voorliefde voor VAG wagens een beetje in de familie? Daar lijkt het wel zo op met het wagenpark van je ouders en jijzelf big smile smiley

Ja, die voorliefde voor VAG is er wel beetje met de paplepel ingegeven.
Mijn vader heeft 3 kevers gehad en mijn moeder eerst een kever en toen een Golf I, die Golf is toen hun gezamenlijke auto geworden en later ingeruild voor een nieuwe Golf I, die is total loss gereden en kwam er een Mitusbishi Galant als tijdelijke auto ('dweilbak' aldus mijn moeder) totdat de nieuwe Golf II werd geleverd, daarna een Golf III, een Golf IV, Een Touran, nog een Touran en nu de golf Sportsvan. Dus ja het zat er wel een beetje in, hoewel ik me nog wel kan herinneren dat voor de aankoop van de Golf III er ook in een Opel Astra en een Volvo 440 is proefgereden.
Ik vond mijn Audi een ontzetten mooi model, al vanaf het begin dat dat model uit kwam, helaas is dat cleane design er steeds verder uit gegaan de laatste jaren en de laatste modellen doen mij eigenlijk niet meer zo veel. Voor ik de Touran kocht heb ik ook nog proefgereden met een Ford S-Max en ik heb zelfs een Toyota Prius + overwogen (viel af omdat deze amper iets kan trekken) en ook een BMW 5 Touring heeft op de shortlist gestaan, dus het is zeker niet zo dat ik VAG oogkleppen op heb, als ik nu wat anders zou zoeken, zou bijvoorbeeld Volvo ook een goede kans maken.
Ook aan de Touran heb ik al wat klusjes gedaan.
Pianolak is het helemaal nu in interieurs, dus heeft VW de Touran daar ook flink mee vol gestopt.

pianolak?
Ik vind dat glimmende zwarte plastic niet persee mooi en bovendien zie je elk vingertje er op, dus heb ik een rol wrapfolie in 'brushed aluminum' besteld en ben gaan experimenteren

Eerste poging
Na eerst het rechter portier gedaan te hebben en dit eens een weekje te hebben 'bekeken' in de praktijk heb ik de andere panelen en het dashboard ook gedaan.

Zo ziet het dashboard er nu uit

Toen ik de Touran koch stond hij op de standaard 16" Brighton velgen met vrij hoge banden.

De originele velgen
Toen deze banden waren versleten heb ik hier nieuwe winterbanden om laten leggen en is er een nieuwe set 17" Salvador velgen onder gekomen voor de zomer. Deze velgen zitten standaard op de R-line.

De nieuwe zomerset

Ik wilde al jaren een dashcam, van de no-claim die dat had gescheeld had ik een heel mooie kunnen kopen, maar de grootste uitdaging blijft toch altijd dat ding een beetje netjes weg te werken.
op de thread van AsconaGT zag ik dat er versies bestaan die perfect in een Mercedes passen met OEM-look, dus heb ik even gekeken of die er ook voor de Touran was.
Die bleek er te zijn, dus na twee weken wachten:

origineel

Eerst voorzichtig dit paneeltje er uit en dan laat het zwarte 'blokje' zich in tweeën delen.

Paneel er uit voor de draaddoorvoer
Vervolgens het draadje over het paneel naar de hemelbelkeding voeren en de camera in 2 delen weer om de spiegelvoet klikken.
Het was nog even wat gedoe om de draad langs de A-stijl naar beneden te werken, maar nadat ik ook die aan de bovenkant had losgemaakt ging dat een stuk makkelijker.

Net echt
Hij is er ook in het zwart, maar omdat de rest grijs is leek me een grijze camera het mooiste.

De andere kant
De beelden zijn prima, er bestaan ongetwijfeld camera's die beter beeld geven, maar ik ben er blij mee.
Mooie klusjes! Die dashcam zit wel echt netjes zo.
Mooi topic om zo te lezen! Ik zit (als geboren Amsterdammer big smile smiley ) in dezelfde gemeente al heel wat jaren. Ik denk dan ook de locatie van de trouwfoto te herkennen. Een paar honderd meter verderop zijn onze trouwfoto's gemaakt.

In een ver verleden was ik automonteur en kwam er ook nog weleens een auto voorbij met handgas of andere aanpassingen. Ik heb zodoende daar ook een klein beetje rijervaring mee. Dat is echt een uitkomst hoor. Ik kan me voorstellen dat je na een half uur er helemaal aan gewend bent. De lastigheid zit er natuurlijk altijd in als je "even" een andere auto moet hebben, en al het papierwerk natuurlijk. Maar als ik het goed begrijp ben je nu zover dat de Touran zonder aanpassingen is?

Lekker bezig met de Golf! Begint bijzonder te worden.
@Engineer2

Ja ik had al begrepen dat we bij elkaar in de buurt zitten, ik heb je een keer zien rijden met de LT.
Die aanpassingen zijn absoluut een uitkomst, maar als het niet nodig is, geeft zonder aanpassingen kunnen rijden veel vrijheid.
De Touran is inderdaad niet aangepast. omdat ik nu alleen code15 (en 501) heb dus een automatische koppeling is voldoende.
Dat betekend dat ik nu ook mag rijden met de DSG in manual wat soms wel handig is als je op de motor wilt remmen.
Heb echter nooit geweten dat ik dat dus eigenlijk voor die rijtest niet mocht.eye rolling smiley
Hoi Audi A6,

welkom op het Forum. Leuk topic. Wat fijn (denk ik) dat je nu in een auto kan rijden zonder handgas.

Mooie aanpassingen op de Touran! Zeker interieurdelen, maar ook de webcam heb je netjes gedaan zeg!!

Leuk ook die Golf 3 in de achtergrond op je foto's! Mijn eerste auto was een Polo Steilheck uit 1990. Daarna volgde een Polo 6N. Ik had rijles in een Golf 3 en mijn eerste kilometers waren in de Vento van mijn ouders. Mijn 2e Polo was niet zo geweldig, hoewel dat achteraf ook wel mee viel. Tijdens vakantie had ik een huur Yaris, en dat was toch wel fijner rijden (stuurbekrachtiging) , toen de Polo voor een mooie prijs verkocht. En later dat jaar ging ook de Vento weg. Nog altijd heb ik een Volkswagen zwak. Ik heb ooit bijna een T3 gekocht.
MIjn vrouw klaagde al een tijdje dat het linker portierraam soms niet open ging (meestal bij parkeergarages en dergelijken) en nu deed hij het helemaal niet meer.
Dus gewapend met een universeelmeter maar eens op onderzoek gegaan. Mijn eerste ingeving was een draadbreuk in de manchet van carroserie naar portier, toen ik die manchet losmaakte was dit de aanblik:

Kroonsteen?
Dat voorspelde niet veel goeds.
Dit bleek iets met de speakers te maken hebben, geen idee waarom, want de originele speakerdraden kwamen ook gewoon uit achter de speakers. Alle overige draden zagen er keurig uit dus heb ik me eerst maar eens op de schakelaar geconcentreerd.

De raamschakelaar
Ook hier leek weinig aan de hand te zijn, maar voor de zekerheid de contacten even schoongemaakt met contactspray.
Met de universeelmeter kwam ik er al snel achter dat dat de draad naar de motor met de plus wordt verbonden om het raam te sluiten en met de min om het te openen.

De connector voor de schakelaars
Intussen had ik ook ontdekt dat het linker portierraam zich ook niets aantrok van de comfortsluiting (alle ramen openen of sluiten met de sleutel) dus het lag zeer waarschijnlijk niet aan de schakelaar. Dan maar het portier open maken:

De bekleding is er af
En nu kijken of de signalen wel aankomen bij de motor.

Deze stekker zit op de motor
Ook hier leken alle signalen gewoon aan te komen en toen ik de stekker weer terugzette ging het raam weer keurig op en neer.
Daarom de stekker en connector op de motor maar grondig schoon gemaakt met contactspray en dat gaat nu alweer een tijdje goed.

Onderin het portier zag ik een klein roestplekje, dus nu ik het portier toch open had heb ik dat gelijk maar even geschuurd en in de hammerite gezet:

In de hammerite
En de volgende dag nog even met de lakstift blauw gemaakt:

Weer blauw
Toen dat droog was kon de folie weer op zijn plek:

Alles weer dicht
En vervolgens kon de bekleding er weer overheen:

Bekleding weer op zijn plek
Na alles weer aangesloten te hebben en getest zag het er zo uit:

Ik heb dat paneel tussendoor nog schoongemaakt met Poorboys APC, maar daar zie je hier niet veel van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2020 16:48 door Audi A6.
Terwijl de verf op het plekje in de deur van de golf aan het drogen was, wilde ik eens wat beter kijken naar het linker voorspatbord. daarop had ik wat roest ontdekt bij het wassen van de auto en misschien kon ik dat ook gelijk even opknappen?

Daar moet nodig wat aan worden gedaan
Maar toen ik met mijn nagel over die plekjes ging kwam ik er snel achter dat 'even opknappen' er niet in zat.

Die is al ver heen
Eerst heb ik even rondgekeken naar een gebruikt scherm, maar die zijn lastig te vinden en als ze er al zijn hebben ze roest op precies die plek, of er is daar al gelast.
Daarom maar eens gekeken wat een nieuwe kost. Dat is best duur voor een spatbordje, maar dan is het wel weer goed, dus toch maar besteld.
Enkele dagen later stond er een koerier voor de deur met een groot pakket met daarin het nieuwe spatbord.

funkelnagelneu
Ik wilde dat paneel zelf gaan spuiten (nog nooit gedaan en ik wilde het wel eens proberen) en omdat er op het rechter spatbord een oude schade zat wilde ik die ook gelijk opknappen

Dat kan strakker
Met de koplamp er uit kon ik er aan de binnenkant redelijk bij, maar toen ik de boel probeerde uit te deuken sprong aan de andere kant de plamuur er vanaf.

Oeps
Daarom de plamuur er maar helemaal afgehaald.

Alle plamuur weg
Vervolgens de boel in de menie gezet zodat het blanke metaal weer goed geconserveerd is.

Omdat de menie 24 uur moest drogen heb ik me ook even over de motorruimte ontfermt.

voor
die kon zoals jullie zien wel een schoonmaakbeurt gebruiken. en ik vind zelf dat het behoorlijk is opgeknapt.

Na (ja die foto had beter gekund)
Toen de menie de volgende dag droog was, heb ik in 5 stappen van plamuren en schuren de boel weer redelijk strak gekregen.

Dat kan er wel mee door
Daarna deze reparatie en het nieuwe spatbord (wat ik eerst korel 1000 waterproof geschuurd heb) van binnen en buiten in 4 lagen primer gezet.

4 lagen primer

van zwart naar grijs in 4 stappen
Daarna de koplamp en voorbumper weer gemonteerd, want de volgende dag moest de auto weer de weg op, hij heeft dus een weekje zo gereden.

Alles weer op zijn plek, die kan de weg weer op

Het daarop volgende weekend wilde ik alles weer netjes Indigoblauw spuiten. maar hoewel ik met 400ml primer alles keurig in meerdere lagen dekkend kon spuiten, viel dat met 400ml lak wat tegen (ja ik deed het voor het eerst ;-) ) zie hieronder het resultaat.

Je kijkt nog door de lak heen

Hier is het nog erger
Dus meteen maar een nieuwe bus besteld en ook een extra bus blanke 2K lak voor de zekerheid.
De auto moest natuurlijk weer de weg op dus ook nu heb ik weer de bumper en koplamp gemonteerd en heeft hij zo een week rondgereden.
Helaas is anders dan gebruikelijk deze bestelling bijna 2 weken onderweg geweest, dus hoe het verder is vergaan lezen jullie in een volgende post...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2020 17:47 door Audi A6.
Cabrio schermen zijn inderdaad prijziger dan van de hatch. Toch zijn ze wel iets goedkoper te vinden, ik dacht bij AHW shop of iets dergelijks. Een webshop van een Duitse dealer, als ik me niet vergis. Heb er ook wel eens wat besteld.
@Barri,
AHW-Shop ken ik, maar die is meer voor onderhoud en wat tuning dacht ik, plaatwerk heb ik er nog nooit gezien. Ik heb er ooit eens de wisserarmen gekocht van een A4 B7 zodat ik de mijne kon upgraden naar aeroblades.
Heb jij de voorschermen van jouw VR6 toen ook vervangen? of alleen de dorpels? en kwamen die van AHW-shop?
Op zich wel begrijpelijk dat deze spatborden duur zijn, ze passen alleen op de cabrio, en dit model is maar 4 jaar gemaakt.
Knap werk! Ik dacht dat ik al eens gereageerd had in dit topic maar voor zover ik kan zien is dat niet zo. Leuk om te zien dat je van huis uit echt met het "VAG virus" bent aangestoken. cool smiley
Het wordt wel tijd voor het beloofde vervolg:
2 weken later had ik de benodigde spuitbussen en kon ik weer verder.
Het blauw heb ik egaal dekkend gekregen.

mooi blauw...

en ook het andere spatbord heeft weer 1 kleur
Nu het geheel nog beschermen met een paar lagen blanke 2K lak:

Sinasappel?
Dat werd dus niet zo glas als gehoopt. even opgezocht wat dat kon veroorzaken en blijkbaar moest ik wat dikker spuiten zodat het mooi kon uitvloeien.

Ook hier was het niet helemaal glad
Helaas heb ik het toen wat te dik opgezet waardoor ik een paar zakkers in de lak kreeg.
Uiteindelijk heb ik dat met korel 1000, 2000 en 3000 redelijk gald kunnen schuren en weer glanzend kunnen polijsten.
Als je goed kijkt zie je het nog wel, maar het is veel erger geweest.

Redelijk glad
Klaar voor montage!
Maar de auto moest de volgende dag weer gewoon rijden, dus heb ik de koplamp en voorbumper weer vast gezet.

die kan weer op pad



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 13:58 door Audi A6.
En toen begon de herfstvakantie, dat is fijn, want dat betekend dat mijn vrouw een weekje vrij is en de Golf dus niet dagelijks nodig heeft.
Ik werk al een halfjaar vanuit huis, dus ze kan ook de Touran meenemen, maar op maandag heb ik die nodig om onze oudste dochter naar de zwemles te brengen. Daarom moest hij elke maandag weer rijklaar staan.
Maar nu deed zich dus een ideale situatie voor om het spatbord te demonteren en te kijken wat ik daarachter zou aantreffen en bovendien had ik ruim een week de tijd om dat weer netjes te maken. Het weer werkte ook nog eens mee dus op zaterdagochtend de wielbouten losgedraaid en de auto op een assteun gezet zodat ik er goed bij kon.

voetje van de vloer
Daarna kon het wiel er af en kon ik goed bij de schroeven waarmee de wielkuip vastzit.

Zo kan ik er wel bij
Het was even zoeken naar alle schroeven, maar de wielkuip ging er vlot uit.
Ik was toch wel verbaasd over wat zich daarachter allemaal had verzameld.

compostbak?
Daar kwam best wel wat uit, en toen ik alles redelijk schoon had, bleek daaronder nog een moer te zitten waarmee het spatbord in de dorpel zit geschroefd

het was nog een heel gedoe om daar een dop op te krijgen om hem los te draaien, maar na een aantal keren goed schoonmaken en enig geweld zat de dop er op en kon die worden losgedraaid.

Zit dat nu met veel bouten vast, zo'n spatbord?
Ook de andere bouten gingen soepel los en zo had ik na ongeveer anderhalf uur het spatbord los.

Onslow?
Aan de binnenkant van het spatbord zat best wel wat roest. het is vast nog wel op te knappen als je handig bent, maar een heel nieuw exemplaar scheelt dan toch een hoop werk.

De binnenkant van het spatbord
Ik kon me dus helemaal concentreren op wat zich achter dat spatbord bevond, ik was voorbereid op flink wat roest, maar dat viel me eigenlijk enorm mee. Na even goed schoonmaken zag het er zo uit:

Dat valt gelukkig mee
Terwijl de Rustico zich concentreerde op de lastig bereikbare roest, heb ik het wiel weer gemonteerd en de bumper weer op zijn plek geduwd, zodat de auto de garage in kon om de verf te laten drogen.

Die kan weer rijden
Toen alles roestvrij was en ontvet kon alles in de menie.

In de menie
Vervolgens heb ik de auto in de garage gezet zodat de menie op een redelijke temperatuur en in een niet al te vochtige omgeving kon drogen.
De volgende avond heb ik de menie licht opgeschuurd en ontvet en voorzien van een laagje zwarte Hammerite en de volgende avond nog een laagje.

Dat kan er weer een tijdje tegen
Nadat dit alles een paar dagen heeft kunnen uitharden, het randje van de dorpel wat net zichtbaar is onder het spatbord nog even blauw gemaakt.:

reparatie gecamoufleerd
Klaar om het nieuwe spatbord te gaan monteren...
Goed werkthumbs up
Maar als ik zo zie hoeveel werk je aan beide schermen hebt vraag ik me af waarom je niet beide nieuw hebt genomen.
Afgelopen zaterdag heb ik de Golf weer naar buiten gereden om in grote lijnen de procedure van vorige week te herhalen, maar dan omgekeerd.
Helaas begon het licht te regenen toen de auto op de assteun stond en het wiel er af was.

Regen
Anders had ik hem misschien andersom gezet, zodat ik onder de carport kon werken. nadeel daarvan is dat de ruimte veel smaller is daar.
Maar goed, hij stond al van de grond en een beetje regen kunnen we wel tegen.

Aan de binnenkant van het spatbord heb ik ook een nieuw rubber geplakt dat voorkomt dat er vuil tussen het spatbord en de lamp komt. Deze had ik gelijk met het spatbord meebesteld.

Nieuw rubbertje geplakt

Toen werd het tijd om het spatbord op zijn plek te hangen en er een paar bouten in te draaien.

Passen
Na een beetje heen en weer schuiven en het checken van de naden met de motorkap en het portier konden alle bouten er weer in en worden vastgedraaid.
Nadat ook de antenne en de richtingaanwijzer weer waren gemonteerd, kon ook de wielkuip weer worden teruggeplaatst.
de wielkuip schroef je met zelftappers vast in pluggen die weer in gaten zitten in het spatbord of de carosserie. Helaas was het gat waarmee de kuip vast zat bij de dorpel al zo ver weggerot dat ik de plug die daar oorspronkelijk zat niet meer had. Maar met een enigzins gemodificeerde hollewandplug zit die ook weer vast.

Creatief met hollewandplug
De voorbumper zat nu ook weer op zijn plek, want ook daar schroef je de wielkuip in vast.

Bumper op zijn plek
En daarna konden ook de grilletjes worden teruggeplaatst en de motorkap kon dicht.

Alles weer op z'n plek
Nadat ook het voorwiel was teruggeplaatst kon de assteun er onderuit en kon de auto weer op al zijn wielen rusten. De wielbouten natuurlijk nog even op moment gezet.

Weer op 4 wielen

Daarna de hele auto maar even gewassen zodat de rest van de auto net zo schoon is als de spatborden.

Weer schoon
Na het wassen de motorkap nog even gekleid, gepolijst en gevoed met Blackhole.

Daar kwam best wat vanaf
En vervolgens de motorkap, voorspatborden en voorbumper in de Collinite 476S Doublecoat wax gezet.

Glans
Verder kwam ik niet omdat we die middag weg moesten, maar de volgende dag heb ik nog een laagje wax opgezet (het heet niet voor niets doublecoat ;-) )
De rest van de auto wil ik ook nog kleien voeden en polijsten, maar dat komt binnenkort nog wel eens.
Zo stond hij er maandagochtend bij:

Goed beschermd

Of het polijsten op korte termijn gaat gebeuren weet ik nog niet, de boot moet binnenkort ook nog uit het water en de tuin heeft ook dringend wat aandacht nodig.
Maar ik zal proberen daar ook een verslagje van te posten.
Goed werk! Dat spuitwerk is ook goed gelukt zo te zien!
Die hoop bladeren toont direct de oorzaak van de verroeste schermen. Echt een ontwerpfout van VW.

Bij de VR6 had ik de voorschermen ook vervangen. Ik denk dat die gewoon bij Winparts vandaan kwamen (voor een gewone mk3 zijn ze vrij goedkoop).
Ziet er erg goed uit! Mooi werk gedaan. Het is wel een beetje jammer inderdaad dat VW met de Golf3 alle lessen van de best wel roestbestendige Golf2 lijkt te zijn vergeten. En helaas is dus ook jouw Golf4 cabrio nog vol met dat soort Golf3 ontwerpfoutjes (het is immers stiekem een Golf3 onderhuids). Maar het goede nieuws: nu zit het weer helemaal goed en je weet nu dat daar veel rotzooi kan komen te zitten. Zo nu en dan eens schoonmaken en het roest nooit meer.
Tijdje niet meer gereageerd, maar lijkt me een flinke klus aan de Golf. Leuk om te zien hoe die ervan opknapt. thumbs up
Lekker geklust! Ziet er toch best prima uit dat spuitwerkthumbs up Wat blijft roest toch ook een vervelend iets.
Afgelopen zaterdag de boot uit het water gehaald en thuis even afgespoten. Omdat ik toch met de hogedrukreiniger bezig was, gelijk auto en boot maar even gewassen.
zoals ik het altijd doe: Eerst ingeschuimd, afgespoten, gewassen, afgespoten, spraywax, nog maar een keer afgespoten en gedroogd

Auto en boot net gewassen

Zoals jullie wel kunnen zien: Omdat het een kielboot is staat hij vrij hoog op de trailer, de trailer staat dan ook ongeveer een meter onder water als de boot er op gevaren wordt.

zoek de trailer

Om de trailer zo diep te krijgen maken we een lijn van 10m (waar de boot normaal mee aan de steiger ligt) vast tussen de trailer en de trekhaak. zodat de trekkende auto redelijk droog blijft.

natte voetjes

Hier nog met de Audi, maar het principe blijft het zelfde. In het water gaat ook op deze manier, maar is wat makkelijker, omdat de boot vanzelf begint te drijven als de trailer diep genoeg is. Bij er uit halen is het altijd een beetje mikken om er voor te zorgen dat de boot niet te ver naar voren of achteren op de trailer ligt en dat hij er een beetje recht op ligt.

Verder ook flink aan het snoeien geweest in de tuin, dus binnenkort nog maar eens met een aanhangwagen op pad om dat af te voeren.
Dat vind ik altijd een linke boel, zo'n boothelling. Gelukkig heb je geen achterwielaandrijver!
Zo, het is alweer een tijdje stil hier, vooral binnen aan het klussen geweest, ik ben bezig met een inbouwkast op zolder en een poppenhuis voor de meiden, mochten jullie dat leuk vinden, kan ik daar ook wel wat foto's van posten.
Aan de auto's heb ik niet zo veel gedaan.

De cabrio had ik tussen kerst en nieuwjaar in de garage gezet, ik vond het zonde dat die auto maar stil stond in de regen.
Op nieuwjaarsdag wilde onze oudste dochter spelen met een vriendinnetje, en het broertje van dat vriendinnetje wilde dan graag met onze jongste spelen. ze werden allebei gebracht door hun moeder op de fiets, de grotere meiden gingen uiteindelijk met die moeder naar de speeltuin en vervolgens bij het vriendinnetje thuis spelen en de jongste 2 bleven bij ons spelen. Aan het eind van de middag wilde het jongetje weer naar huis. Maar omdat het lastig is om met de fiets langs de cabrio uit de garage te komen, besloot mijn vrouw hem met de Touran naar huis te brengen en gelijk onze oudste met fiets weer mee te nemen.
Nu wonen zij in een woonboerderij en omdat de oprit daar vaak nogal vol ligt (op dit moment ligt er een paar ton beukenhout op de parkeerplaatsen) en het al begon te schemeren besloot ze achteruit de oprit op te rijden, zodat ze later vooruit de openbare weg op kon draaien.
Nu is de Touran voorzien van parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera dus dat zou vrij makkelijk moeten lukken. Maar toen er duidelijk een piep van achteren kwam dacht ze dat het een laag hangende tak was of zo en reed door, het gevolg is dat er nu wat grijze verf zit aan het muurtje rechts op de foto.

Plaatje van Maps

Zoals valt te verwachten is ook de Touran niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen, je zou zelfs kunnen stellen dat de muur heeft gewonnen.

Au!



Dus zo begon het nieuwe jaar niet al te best voor ons wagenpark. Gelukkig is de Touran all-risk verzekerd met no-claim-beschermer en loopt het verzekeringsjaar per februari, dus de schade netjes gemeld en laten repareren op kosten van de verzekering. Het was rustig bij het schadebedrijf, dus ik kon de Touran meteen achter laten. Als vervangend vervoer kreeg ik deze C3 mee:

vervangend vervoer

Kleine recentie over de C3: Het rijdt. Hij heeft best pit, maar die half automaat is vooral lachwekkend, hij trekt stevig op, dan ontkoppelt hij, dan heb je een hele tijd geen aandrijving en dan heeft hij de volgende versnelling gevonden. Ik denk dat het soms zeker een seconde duurt om te schakelen.
De wegligging is best goed, howel hij in vlot genomen bochten behoorlijk op 1 oor gaat. Dat is misschien de link met de 2CV? Hoewel de C3 dan wel behoorlijk stug geveerd is. Verder was het en heel complete uitvoering, met cruise-control, Navi, electrisch inklapbare spiegels en vast nog wel meer. En met maar 33.000 km ervaring als ik het goed zag.

Gisteren de Touran weer opgehaald en dat is dan wel weer genieten. Nu het wat kouder wordt is de stoel- en stuurverwarming extra fijn.

Weer keurig hersteld
Auw, lelijke plek. Ook jammer dat ook het plaatwerk geraakt is. Maar fijn dat ie weer mooie hersteld is!
Was een mooie kans om je eigen plaat- en spuitwerk skills verder te optimaliseren. drinking smiley
Een no-claim beschermer zorgt het toch enkel voor, dat je premie niet bij je huidige verzekeraar stijgt? Maar je verliest wel degelijk schadevrije jaren! Je bent er nu dus 5 kwijt en als je dit jaarlijks doet, dan kom je bij overstappen van een koude kermis thuis.

Quote

Als je een autoverzekering afsluit kun je deze soms aanvullend verzekeren met een no-claimbeschermer. Met deze bescherming kun je ieder jaar één keer schade claimen. Het gevolg is dat je premie bij je huidige autoverzekering niet omhoog gaat. Let hierbij op dat je wel je schadevrije jaren verliest. Dan is je premie hoger als je naar een andere verzekeraar overstapt.

Gaat je premie dan ook nog omlaag? Of blijft ie puur hetzelfde de komende vijf jaar?
@ Barri, Ja erg jammer dat er ook een hoekje plaatwerk is meegepakt, maar er zijn ergere dingen.

@ Durashift, Op het moment heb ik niet zo veel tijd voor zo'n klusje en hoewel ik het wel leuk vond om te doen, vond ik het resultaat aan de Golf toch een beetje tegenvallen.
Bovendien heb ik meteen een paar andere delen laten meepakken, die ik anders misschien wel zelf had aangepakt. zo had ik bij het keren met de voorbumper eens een stoeprandje geraakt wat net iets hoger bleek dan gedacht en zat er een krasje op de linker buitenspiegel.

De Touran komt oorspronkelijk uit Belgie, en is daar waarschijnlijk total-loss verklaard, er is volgens de RDW maar € 1201 BPM over de auto betaald (!)
De auto heeft linksachter duidelijk al eens flink in elkaar gezeten. Dat zal ook de reden zijn geweest dat hij met zijn achterkant vlak tegen de muur stond in de showroom.
Als je de bekleding links in de kofferbak lostrekt zie je dat de boel daar flink is geplamuurd.
De spindel van de electrische achterklep, liep ook iets aan tegen de sponning, daarom heb ik ook de sponning gelijk wat laten vlak kloppen en spuiten.
nu ziet alles er weer redelijk netjes uit, maar die matig herstelde eerste schade blijf je zien natuurlijk.

@Zunigrijje, Daar heb je absoluut gelijk in, het is een soort zoethoudertje, want inderdaad, zakt je premiekorting niet, maar je schadevrije jaren zaken wel degelijk. dus in dat opzicht zit ik wel vast aan mijn huidige verzekeraar, omdat ik bij overstappen waarschijnlijk een veel lagere korting krijg. Maar ook dat is niet de eerste keer, dus in dat opzicht veranderd er nu niet zo veel.
Ik heb al jaren een bonus-malus van 75% dus mijn korting wordt niet meer groter, maar toevallig gaat komend jaar voor het eerst in jaren de premie inderdaad omlaag.

Ik heb hier eerder al genoemd dat een dashcam me een hoop verzekerings problemen had gescheeld:

Zo'n 8 jaar geleden (we woonden toen in Belgie) reed mijn vrouw in de regen en in het donker achter een auto die ineens stopte aan de rechterkant van de weg. omdat de auto bleef stilstaan en er ruimte genoeg was reed ze er omheen en op dat moment begint die andere auto achteruit een parkeervak in te draaien, resultaat: een flinke deuk in het rechter voorscherm.
Omdat voor mij de schuldvraag duidelijk was heb ik die schade toen ook snel laten maken en geclaimd. Maar volgens de verzekeraar van de tegenpartij was een deel van die weg anders bestraat omdat dat deel bedoeld was als stoep (dat zie je niet in het donker) en kon de andere bestuuder er dus vanuitgaan dat er niemand zou passeren en weigerde de schade aan mijn verzekeraar te vergoeden, toen zijden ze ook: "je hebt toch een no claimbeschermer, dus dat maakt voor jou niet uit" ik heb ze toen nog wel aangespoord om hun gelijk te halen, maar ik had niet het gevoel dat ze daar veel moeite wilden doen.

En een paar jaar geleden reed ik vlak voor de Beneluxtunnel en de auto voor me reed over een verloren kentekenplaat, die door zijn achterwiel werd opgeworpen en al tuimelend door de lucht op mij afkwam, ik heb nog te proberen hem te ontwijken, maar het was nogal druk dus ik kon geen kant op, die heeft toen ook flinke krassen in motorkap en spatbord achtergelaten, maar je gaat een tunnel in, dus stoppen zat er niet in en sowiso ga ik mijn leven niet riskeren om een kentekenplaat van de snelweg op te pikken. Reslutaat was hier €1500 schade dus ook maar geclaimd.

Mijn schadevrije jaren zullen dus niet zo heel hoog meer zijn, ik zou het eigenlijk eens moeten opzoeken, maar gelukkig heb ik ook al wel heel wat jaartjes zonder schade gereden.
Ik kwam nog wat foto's tegen van de schade door die kentekenplaat:






Voor de statistieken: dit was 7 juli 2016.
Het zit/zat niet altijd mee zo te zien. Maar goed: de Touran is weer netjes hersteld en staat er goed bij.

Nu weer met plezier rijden en met een beetje geluk zijn die schadevrije jaren zo weer op peil.
Quote
Audi A6
Ik heb hier eerder al genoemd dat een dashcam me een hoop verzekerings problemen had gescheeld:

Zo'n 8 jaar geleden (we woonden toen in Belgie) reed mijn vrouw in de regen en in het donker achter een auto die ineens stopte aan de rechterkant van de weg. omdat de auto bleef stilstaan en er ruimte genoeg was reed ze er omheen en op dat moment begint die andere auto achteruit een parkeervak in te draaien, resultaat: een flinke deuk in het rechter voorscherm.
Omdat voor mij de schuldvraag duidelijk was heb ik die schade toen ook snel laten maken en geclaimd. Maar volgens de verzekeraar van de tegenpartij was een deel van die weg anders bestraat omdat dat deel bedoeld was als stoep (dat zie je niet in het donker) en kon de andere bestuuder er dus vanuitgaan dat er niemand zou passeren en weigerde de schade aan mijn verzekeraar te vergoeden, toen zijden ze ook: "je hebt toch een no claimbeschermer, dus dat maakt voor jou niet uit" ik heb ze toen nog wel aangespoord om hun gelijk te halen, maar ik had niet het gevoel dat ze daar veel moeite wilden doen.

En een paar jaar geleden reed ik vlak voor de Beneluxtunnel en de auto voor me reed over een verloren kentekenplaat, die door zijn achterwiel werd opgeworpen en al tuimelend door de lucht op mij afkwam, ik heb nog te proberen hem te ontwijken, maar het was nogal druk dus ik kon geen kant op, die heeft toen ook flinke krassen in motorkap en spatbord achtergelaten, maar je gaat een tunnel in, dus stoppen zat er niet in en sowiso ga ik mijn leven niet riskeren om een kentekenplaat van de snelweg op te pikken. Reslutaat was hier €1500 schade dus ook maar geclaimd.

Mijn schadevrije jaren zullen dus niet zo heel hoog meer zijn, ik zou het eigenlijk eens moeten opzoeken, maar gelukkig heb ik ook al wel heel wat jaartjes zonder schade gereden.
Een dashcam heb ik al jaren in de auto: een Viofo A119 heb ik in mijn auto zitten, achter de binnenspiegel verstopt zodat hij niet afleid tijdens het rijden. Daarvoor heb ik zelfs de kabels zo goed als wat weg proberen te werken en die zit dus achter het zijpaneel, dus je ziet er niet veel van.

Alleen ik heb hem rechtstreeks op de 12 volt aansluiting aangesloten, dus via de middenconsole de kabel omhoog geleid en met kabelklemmetjes vastgezet. Zodoende is de dashcam ook makkelijk te verwijderen, behalve de mount die zit echt stevig vast op de voorruit. Toen ik een nieuwe voorruit kreeg moest ik die mount, van de oude voorruit afhalen en met een nieuwe dubbelzijdige stukje 3M tape weer bevestigen.

Maar mijn binnenspiegel is lichtgrijs van kleur, dus je kunt de dashcam wel zien en ik geloof persoonlijk dat een dashcam ook een afschrikkende werking kan hebben. Ondanks dat dashcam's vaak niet filmen als de auto geparkeerd staat, omdat je dan de dashcam van constante stroomvoorziening moet voorzien.

Mijn Suzuki Celerio was dan ook in eind oktober 2019 aangereden, waarbij de veroorzaker in eerste instantie de plek des ongeval verlaten had. De volgende ochtend vond ik alsnog een briefje en zodoende, heb ik de schade kunnen verhalen.

Echter sindsdien weet ik dat schade herstel niet heilig is, want bij lichtinval was gewoon kleurverschil tussen de bumper en de rest van de carrosserie te zien. Al is dat bij Suzuki eigenlijk best normaal, want de voorbumper heeft ook kleurverschil. Dus dan kun je toch niet veel doen, buiten dan de zon zijn werk laten doen smiling bouncing smiley

Gelukkig trouwens nog nooit beelden van de dashcam hoeven gebruiken als bewijsmateriaal en bij kleine parkeerschades, blijft het toch moeilijk te achterhalen wie het geweest is. Want zo'n beetje iedereen rijdt weg bij kleine krasjes die ze veroorzaken, met het in en uitstappen.

Heb zelf ook 1x met het achteruit fileparkeren de kentekenplaat houder van een Mercedes aangetikt, maar dat was in Duitsland en heb eerst ergens anders geparkeerd. Waarna bleek dat ik enkel lichtjes het plastic deel van de kentekenhouder aangetikt had, getuige de bijna niet zichtbare minuscule afdruk in de lak van de bumper. Dus die auto had sowieso geen schade, doordat dus kentekenplaat houder uitsteekt smiling bouncing smiley

Heb van een Duits tv-programma Achtung Kontrolle ook begrepen, dat de Duitse politie ook begrepen dat schades aan kentekenplaten of houders niet als autoschade gezien wordt. Daar doen ze dus niks mee en je bent dan in-principe ook niet in overtreding, als je weggereden bent.
Quote
Zunigrijje
Quote
Audi A6

Echter sindsdien weet ik dat schade herstel niet heilig is, want bij lichtinval was gewoon kleurverschil tussen de bumper en de rest van de carrosserie te zien. Al is dat bij Suzuki eigenlijk best normaal, want de voorbumper heeft ook kleurverschil. Dus dan kun je toch niet veel doen, buiten dan de zon zijn werk laten doen smiling bouncing smiley
.

Zelfs 'premium' merken hebben kunnen hier last van hebben, dus zeker niet specifiek Suzuki
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.