Is mijn auto te klein?

Gepost door Rik 7044322 
Beste,

Ik heb sinds kort een citroen DS3 gekregen van mijn werk, echter vraag ik mij af of deze te klein is. Ik heb zelf weinig verstand van auto's daarom vraag ik het aan jullie de experts om niet voor schut te staan bij mijn werk.
Ik ben zelf 1.91, 23 jaar en rijd elke dag ongeveer 300km naar m'n werk en terug. Ik merk dat ik niet helemaal lekker in de auto zit en dat ik mijn been niet kan strekken in de auto en dat daardoor mijn been dus altijd gebogen is. Ik rijd meestal op cruise control. Graag jullie mening hierover.

Bij voorbaat dank!
Nee die is niet te klein, je kan er alleen niet lekker inzitten.
Wat wil je hier nou mee? Dat wij zeggen dat de auto te klein is? En dan van je werkgever een grotere auto eisen ?
Even flink in de uitlaat blazen.
Rik 7044322
echter vraag ik mij af of deze te klein is

Het gaat er toch om wat je ermee doet? grinning smiley
1.91 is nou ook weer niet zo lang. Kan me niet voorstellen dat je met 1.90 niet goed in de auto past.

Je rijd altijd met gebogen been? Dat is dan ook de bedoeling. Als je helemaal gestrekt naar de pedalen moet zit je niet goed.
Rik 7044322
Beste,

Ik heb sinds kort een citroen DS3 gekregen van mijn werk, echter vraag ik mij af of deze te klein is. Ik heb zelf weinig verstand van auto's daarom vraag ik het aan jullie de experts om niet voor schut te staan bij mijn werk.
Ik ben zelf 1.91, 23 jaar en rijd elke dag ongeveer 300km naar m'n werk en terug. Ik merk dat ik niet helemaal lekker in de auto zit en dat ik mijn been niet kan strekken in de auto en dat daardoor mijn been dus altijd gebogen is. Ik rijd meestal op cruise control. Graag jullie mening hierover.

Bij voorbaat dank!

In principe zou je er gewoon in moeten passen, 1m91 is vrij lang maar ook weer niet reusachtig. Kan me wel voorstellen dat je de stoel zo ver mogelijk naar beneden wilt verstellen, en dat je het stuur zo ver mogelijk naar je toe wilt halen (dan moet het stuur natuurlijk wel in lengterichting te verstellen zijn, maar volgens heeft een DS3 dat wel). Maar als je dat nog niet gedaan had, regel dat.

Voor wat betreft je benen strekken: Mijns inziens hoor je je benen niet volledig te kunnen strekken als je achter het stuur zit, ook niet als je de pedalen volledig ingetrapt hebt. Je linkerbeen moet dus ook wanneer je de koppeling volledig ingetrapt hebt nog licht gebogen zijn zodat je nog kracht kunt zetten, en de rand van de stoelzitting niet in je been duwt/prikt. Verder je rugleuning zodanig dat je je polsen op de bovenrand van het stuur kunt leggen zonder dat je daarvoor met je rug loskomt van de rugleuning. Dat is een samenspel van stuur- en stoelverstelling.

Succes!
Ligt eraan wat je referentie is. Ik heb een DS3 gereden en vind het een prima auto! Hoop wel dat je de sportstoelen hebt, die zitten een stuk beter dan de standaard krukjes.
En als je op je 23e al zakelijk een DS3 mag rijden mag je niet klagen hoor winking smiley
Ik moet de eerste lulhannes nog tegenkomen die met gestrekte benen in de auto zit, wat een giller grinning smiley
Zadelsnuiver
Ik moet de eerste lulhannes nog tegenkomen die met gestrekte benen in de auto zit, wat een giller grinning smiley
Mwoah, niet zelden zie ik iemand rijden die denkt dat hij een strandstoel in zijn auto heeft staan. Is onder bepaalde bevolkingsgroepen erg populair om de rugleuning zo vlak mogelijk te leggen en de stoel zover naar achter dat je haast via het achterportier in kunt stappen.
Lekker zitten of niet...
Vraag is inderdaad : wat wil je hiermee bereiken?
Ik denk niet dat je werkgever je een andere auto gaat toebedelen (tenzij hij door de economische toestand ingevolge corona nog een volledig ongebruikte vloot heeft staan).
Ik kon met mijn 1,92 ook nooit goed zitten in de Japanners die ik reed. Formaat van de auto is niet het belangrijkste. In onze Up heb ik meer ruimte voorin dan in de Mazda 6 die we hadden. Daar kon de stoel niet ver genoeg naar achter. Bovendien is de zitting van de Up veel langer. Helaas kan het stuur niet in diepte worden versteld dus moet de stoel nog wel iets te ver naar voren zetten als wenselijk.

In de BMW zit ik echt als een vorst. Stoel kan zover naar achteren dat ik niet meer bij de pedalen kan en de zitting kan gekanteld worden en is voorzien van zitvlakverlengers. Gewoonweg fantastisch. Nou is een 3-serie geen kleine auto, maar ook in een 1 zit je vorstelijk. Formaat zegt dus niet zoveel.
Het gaat erom hoe de benen worden ondersteund en hoe ver de stoel naar achteren kan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 17:18 door Kristian.
Mijn mening is dat je niet moet zeuren als je een DS3 van de baas krijgt.
Hetgeen wat ik hiermee wil bereiken is of ik aankan geven of de auto te klein is. Dan kan ik wanneer er nieuwe mensen komen mijn auto doorschuiven en zelf een wat ruimere auto nemen. Ik heb zelf nu een blessure aan mijn knie. En ik hoef inderdaad niet met gestrekte benen te rijden, echter is het wel fijn om niet helemaal gebogen in de auto te zitten.

Het stuur staat al zo ver mogelijk naar mij toe en ik zit ook erg laag.

Bedankt voor de reacties! Echter snap ik niet dat sommige mensen vervelend reageren. Hetgeen wat ik wil is dat ik gewoon goed in mijn auto zit zonder dat ik daar later/nu last van krijg.
De vraag is hoe je stoel en stuur het best kan instellen zodat jij, blessure incluis, het best kan zitten. Je zult dan waarschijnlijk een compromis moeten zoeken tussen of je armen ideaal, of je benen ideaal - uiteraard beiden met een ondergrens maar ik betwijfel of je daar in een moderne auto met in diepte verstelbaar stuur aan kunt komen. Dit is in de eerste plaats afhankelijk van de specifieke stoel en stuur en niet zo zeer van de het formaat van de auto. Zoals eerder gezegd kan je in een BMW 1 de boel zeer uitgebreid verstellen en dus zeer goed zitten, mogelijk beter dan in sommige D-segmenters. Het is ook voor mij, 1,95m en een oude knieblessure, een reden geweest om een 3-serie met sportstoelen te kiezen omdat dat bovengemiddeld goed zit.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 17:39 door Wouter82.
Ah okay, je hebt een blessure. Mag je überhaupt wel rijden dan?
Vind ook wel dat je wat makkelijk afgeserveerd wordt. De vraag: Wanneer pas je goed in je auto is zeker bij 300km per dag best wel relevant. En dat je dan niet meteen naar een s klasse gaat zal waar zijn, maar hoe zit je goed in de auto is wel een thema.

Maar google even over hoe je de stoel en stuur optimaal instelt. Daar vindt je vast wel info over wat goed is en wat te klein is. Ik zou denken dat met je met 1.91 best wel in een ds3 moet passen, hoewel ik er zelf nooit in gezeten heb..
Als het voor je hoofdruimte niet nodig is dan zou je de stoel iets hoger kunnen zetten of de stoelzitting wat achterover kantelen zodat je bovenbenen beter ondersteund worden.
Ik denk dat het vooral is dat het niet over een klein gebakje gaat. Het is gewoon een normale auto. Daar moet je met 2m+ ook nog wel goed in kunnen zitten. (En ook in een klein autotje kunnen de meeste lange mensen ook nog wel redelijk goed zitten)
Wat wel vaker voorkomt is dat de stoelen gewoon niet goed passen. Lastig om te controleren, maar misschien rijd er nog iemand rond met een ds3 met andere stoelen?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 17:54 door Nissan GTR R34.
Ik snap niet helemaal dat je niet lekker in de DS3 kunt zitten met deze lengte.
Maar ik denk dat er wel een eenvoudige oplossing is.
Ik heb een kennis die ook vrij lang is en die liet een strip maken tussen de stoel en het stoelframe waardoor de stoel verder naar achter kon.
Deze kon zelfs door de dealer (was een Peugeot) worden geleverd.
En anders kun je deze eenvoudig laten maken, stoel gaat er maar iets meer (de dikte van de strip) van omhoog staan.
Toch 300 km per dag woon werk is nogal wat, en heb je de blessure gekregen van het autorijden? In die 1.5 uur enkele reis kan je je lekker ergeren aan alle “gebreken”, misschien verhuizen of een andere baan of 4 dagen werken en iets meer uurtjes per dag, deels thuis werken.....
Je zou ook nog eens kunnen informeren of je stoel aan te passen is of te vervangen (bijvoorbeeld Scheel). Behoorlijk afstand ook wel voor dagelijks.
Heb je echt alles al uitgeprobeerd, stuur omhoog-omlaag/in de diepte, stoel omhoog-omlaag, naar achteren?
'Te klein' omschrijft het probleem niet. Het gaat erom hoe je zit en of er bijvoorbeeld een brede middenconsole in zit. Een Smart kan je prima passen maar bijvoorbeeld een X5 niet. Dus het gaat zeker niet om het formaat van de auto.
Ik ben 1.98.

Ik kan overal in rijden, maar dat is nog niet echt lekker zitten.

De LEAF paste ik bijvoorbeeld echt niet lekker in. De Ioniq weer wel. Fiesta, smart, Clio, gaat allemaal prima. De meeste problemen heb ik met een lage binnenspiegel, bijvoorbeeld in de oudere 3 serie, die zit prima maar ik moet onder de spiegel door turen bij kruispunten e.d.

Over gebogen benen, je moet ze wel onder het stuur kunnen krijgen. Als dat niet lukt ga je 'zijwaards' op je pedalen drukken en dan krijg je last van je knieën. Met name door het remmen.

Even wat anders: ik hoop niet dat je 1500km per week in eigen tijd moet doen. Op je 23ste zou ik zeker iets verzinnen met verhuizen, camping, boot, kamer, airbnb, wat dan ook. Zonde van je tijd en indirect ook een aanslag op je gezondheid.
De Opel Astra G was een vreselijke auto, daar kwam die wielkuip zover naar binnen dat je altijd met een opgetrokken linkerbeen aan het rijden was.
Met japanse auto's had ik eigenlijk nooit last, ik ben ook maar 1,.84m dat scheelt.

Bij mijn Lancia Kappa had een moeren geplaatst tussen het chassis en het stoelframe zodat de stoel iets meer kantelde en meer ondersteuning an de bovenbenen gaf. Kostte bijna niets en gaf een significant verschil.

Mijn huidige Cadillac daar kunnen weinig merken aan tippen, dat is gewoon een fauteuil .

Je kan vragen aan je werkgever of er een aanpassing mogelijk is aan de DS3, hoeft niet de hele wereld te kosten maar als je zoveel als jij rijdt wel noodzakelijk.
Ik snap wél dat je niet goed zit in die auto. Vooropgesteld: lengte is één, lichaamsbouw is veel belangrijker. Als ik je probleem zo hoor, dan denk ik dat je relatief lange benen en een (even relatief) kort bovenlichaam hebt. Een auto waarbij je ver naar achteren kunt zitten en je stuur flink naar je toe kunt halen zou dan handig zijn. Een DS 3 is daarin beperkter dan het absolute gemiddelde, een Polo. De kans dat je daar goed in zit is iets beter. Maar goed, niets zo persoonlijk als de zit in een auto.

Wat ik zou doen: nog eens heel goed naar de zitpositie kijken. Probeer diverse stuur- en stoelposities, zet je leuning zeker niet te ver achterover en kijk het even aan. Probeer ook eens een andere auto en ontdek of het daar beter gaat. Mocht het in de DS 3 echt niet gaan en dreig je klachten te krijgen, dan kun je zeker in gesprek gaan met je baas. Die is ook gebaat bij een gelukkige werknemer.

Van tevoren afgaan op andermans ervaringen met een auto zou ik in ieder geval niet doen. Als je dat mag geloven heeft Volvo de beste stoelen, terwijl elke Volvo mij instant rugpijn bezorgt.
Barri
'Te klein' omschrijft het probleem niet. Het gaat erom hoe je zit en of er bijvoorbeeld een brede middenconsole in zit. Een Smart kan je prima passen maar bijvoorbeeld een X5 niet. Dus het gaat zeker niet om het formaat van de auto.
Ik heb nog nooit zo slecht achter het stuur gezeten als in een BMW X3. Juist omdat je hoger zit, was de bediening van de pedalen echt heel vervelend. Terwijl ik in kleinere auto's zoals een Corsa B en D prima kilometers heb kunnen maken.
Gisteren had ik een leen-Crossland-X mee, dat was voor het eerst in tijden dat ik niet lekker zat, terwijl ik in mijn Insignia heel snel een prima zitpositie gevonden had.
In een Outlander van 2015 zit ik niet lekker met mijn 1,83 m en lange benen. Daar kan de stoel ook niet ver genoeg naar achter. Wat ik zelf wel prettig vind, is een hoge middenconsole, zodat mijn been er tegen aan kan leunen. Over het algemeen een stoel zover mogelijk naar achteren en zover mogelijk omhoog geeft de meeste beenruimte.
V0RQ
Even wat anders: ik hoop niet dat je 1500km per week in eigen tijd moet doen. Op je 23ste zou ik zeker iets verzinnen met verhuizen, camping, boot, kamer, airbnb, wat dan ook. Zonde van je tijd en indirect ook een aanslag op je gezondheid.
Tut tut, op je 23e moet je dat soort 'inspanning' juist beter aankunnen dan ooit. Beetje flexibiliteit en bereidheid tonen als jonge medewerker is niks mis mee hoor. Al ga ik er wel vanuit dat deze reisafstanden voor de TS een tijdelijke kwestie zijn! Een fatsoenlijk leidinggevende zal dat echter ook niet voor lief horen te nemen. Geven en nemen enzo. Dus als het met die auto echt niet goed komt even overleggen of er wat ruimers (maar wel op zijn minst even proefzitten en als het even kan ookproefrijden!) beschikbaar is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 08:58 door DeeTwee.
DeeTwee
..
Tut tut, op je 23e moet je dat soort 'inspanning' juist beter aankunnen dan ooit. Beetje flexibiliteit en bereidheid tonen als jonge medewerker is niks mis mee hoor. Al ga ik er wel vanuit dat deze reisafstanden voor de TS een tijdelijke kwestie zijn! ...

Maar juist op je 23ste kan je misschien wel 'crashen' bij een scharrel door de week winking smiley

Het is geen zwart-wit, van oost-groningen bewust je goed betaalde salaris ophalen in de randstad: prima.
Ooit in dezelfde stad gesolliciteerd bij een detacheringsbureau en nu al jaren op en neer van Haarlem naar Eindhoven is natuurlijk al wat wranger als dat in je eigen tijd moet. Zeker als je in een beroepsgroep zit waar veel vacatures zijn.
Gullwing
Nee die is niet te klein, je kan er alleen niet lekker inzitten.
Wat wil je hier nou mee? Dat wij zeggen dat de auto te klein is? En dan van je werkgever een grotere auto eisen ?

Zo gek is dat laatste niet.
Bij mijn eerste werkgever kregen alle nieuwe medewerkers (welke een lease auto nodig hadden) standaard dezelfde auto. Mocht deze niet volstaan omdat je er bijvoorbeeld niet goed in zit dan was een andere auto ook mogelijk.
Collega van mij, welke ook relatief lang was en vooral hele lange benen had, kreeg dus wel klachten in heup/rug/nek en heeft toen een andere auto toegewezen gekregen.
V0RQ
DeeTwee
..
Tut tut, op je 23e moet je dat soort 'inspanning' juist beter aankunnen dan ooit. Beetje flexibiliteit en bereidheid tonen als jonge medewerker is niks mis mee hoor. Al ga ik er wel vanuit dat deze reisafstanden voor de TS een tijdelijke kwestie zijn! ...

Maar juist op je 23ste kan je misschien wel 'crashen' bij een scharrel door de week winking smiley
Kun je mooi even een beentje strekken. Maar ja die optie had je er net niet bijgezet hè, of noem jij dat 'airbnb'? winking smiley

V0RQ
Het is geen zwart-wit, van oost-groningen bewust je goed betaalde salaris ophalen in de randstad: prima.
Ooit in dezelfde stad gesolliciteerd bij een detacheringsbureau en nu al jaren op en neer van Haarlem naar Eindhoven is natuurlijk al wat wranger als dat in je eigen tijd moet. Zeker als je in een beroepsgroep zit waar veel vacatures zijn.
Tsja, je bent er zelf bij, denk ik dan. Detachering = reistijd. Maar toen ikzelf een aantal jaar geleden een klus 150km verderop kreeg, dus ook 300 km/dag rijden, moest ik ook wel even slikken hoor. Na een aantal maanden ben ik op locatie opdrachtgever 2 keer in de week in een hotel gaan overnachten. Om een beetje on-topic te blijven, toen ik die klus begon had ik een heel grote auto (Mondeo station), daarna een Opel Astra (=stuk kleiner) en die was op alle fronten comfortabeler. Het is geen zwart-wit winking smiley
De auto is niet te klein, hij zit dus gewoon niet goed voor jou persoonlijk. Dat is een heel andere insteek

Als je zegt; 'de auto is te klein' bij jou werkgever komt dat meer over also de auto te min is voor je en gaat een gesprek al snel de verkeerde kant op. Immers voor een 23 jarige zou in principe een DS3 groot genoeg moeten zijn.

Geef je aan dat je last krijgt door de zithouding/stoelen dan begint een gesprek al heel anders. Ik zou ook niet vragen naar een grotere auto, maar vragen of zij een idee hebben hoe zit dit kunnen oplossen. Zeker de lange reistijd in het achterhoofd heb je wel een punt. Immers als jij uit valt met lichamelijke klachten kost hun ook geld. Dus laat ze maar mee denken over een oplossing.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 11:38 door AsconaGT.
Nogmaals bedankt iedereen. Ik werk doe nu een traineeship van twee jaar als consultant. Aan het begin is het veel op kantoor om de software te kennen die wij verkopen. echter, nu merk ik al dat ik steeds vaker met een consultant naar de klant ga die hopelijk dichter bij huis zit. Vooral voor dit bedrijf gekozen, omdat het me erg leuk leek en met de gedachte dat de eerste maanden/jaar zwaar zouden worden. Nu mag ik van mijn werkgever al 1x per week overnachten, omdat ik had aangegeven dat het erg zwaar was.

Maar ik zal het besrpeekbaar maken bij mijn werkgever. Ze zullen vast met mij meedenken. Het was meer hoe ik dit aan kon kaarten bij mijn werkgever en door jullie tips weet ik hoe ik nu dit gesprek moet beginnen daavoor dank.
Eigenlijk ben ik het volledig eens met Ascona GT. Een auto als een DS3 is niet te klein, en gewoon zeer geschikt om plezierig lange afstanden in te rijden, maar je zit er gewoon niet goed in. Denk gewoon in oplossingen. Misschien heeft je Citroen garage eenvoudige en goedkope oplossingen zodat je er wel goed in kan zitten.

De grote van de auto zegt erg weinig over de zitruimte van een auto, er zijn genoeg auto's in het zelfde segment die ook voor grote mensen veel zitruimte hebben. Volgens de tabel die staat op de site van Klub van lange mensen is bijvoorbeeld een Renault Clio ruimer.

Ik zou niet meteen naar je baas gaan, het klinkt al snel verwend als je vraagt om een grotere auto. Een DS3 is toch al flink meer auto dan de meeste werknemers op die leeftijd krijgen. Als er bij het bedrijf meerdere auto's in het zelfde segment staan, kijk dan gewoon waar je wel goed in kan zitten. En kijk eerst zelf naar eenvoudige oplossingen.
Te klein, te groot...

Het zitten in een auto is heel persoonlijk en erg belastend voor het lichaam. Daarom zitten in vrachtwagens ook goede stoelen die luchtgeveerd zijn.
Ik heb zelf goede ervaringen met een Scheel stoel die in een Swift gemonteerd was. Deze combinatie was ideaal voor mij (rugpatient) terwijl ik op de origineel gemonteerde tuinstoelen gegarandeerd rugpijn had.

Gezien de 300 km dagelijks die jij rijdt zou ik ook eens informeren naar de mogelijkheid van overnachten. Een andere optie (die jij zelf ook voor ogen hebt) is een wat meer senior-model zoals een SUV of crossover. Een model waar je wat hoger in zit en waar de stoel mogelijk beter instelbaar is. De stoel vervangen is bij modernere auto's lastig, vooral omdat in de stoel sensoren en klapzakken zitten die voor ieder model weer anders zijn. Een busje zou helemaal mooi zijn, maar niet iedere baas wil dat jij met een bouwvakkersbus voor komt rijden.
D Elzinga

Wel doen als de uitlaat koud is.
Boppie
D Elzinga

Wel doen als de uitlaat koud is.

37 graden celsius is beter.
Je kent de mop van de Belgische terrorist?
Mijn zoon is 2m en heeft diverse auto's uitgeprobeerd om eenigzins comfortabel te zitten, uiteindelijk (ook met oog op het te besteden bedrag) is hij zeer tevreden over de Ford Fiesta (bj.2014) automaat.
Ik begrijp de vraag wel als je 300km moet rijden in een auto/stoel waar je niet comfortabel in moet zitten.
Ik heb een collega die elke dag 1u15 min enkele rit moet rijden naar het werk (zonder files etc....) Hij rijdt dan ook een Mercedes E V6 diesel, dat doet hij niet voor niets.
Bij aankomst op werk heeft hij een bureau dat op stahoogte gezet kan worden en na een tijdje weer op zit hoogte.
Het ene merk is het andere niet dat zowel als auto als stoel.

Ik kan mij zo voorstellen dat je werkgever ook niet blij zal zijn als je diverse medische klachten krijgt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2020 08:40 door getlost.

Mijn zoon is 2m en heeft diverse auto's uitgeprobeerd om eenigzins comfortabel te zitten, uiteindelijk (ook met oog op het te besteden bedrag) is hij zeer tevreden over de Ford Fiesta (bj.2014) automaat.

zo zie je maar hoe persoonlijk dat is. Mijn collega heeft zo'n fiesta , zelfs met uitgebreid verstelbare stoel en doet dat ding juist weg omdat hij er maar niet goed in kan zitten en is nu op zoek naar een iets hogere zit met (nog) meer verstelmogelijkheden.

Mijn vrouw reed jaren lang 30.000 per jaar in een twingo en vind de stoelen helemaal prima, ik zou er niet aan moeten denken.

De enige oplossing is bespreekbaar maken bij de werkgever voor de topicstarter en vanuit daar verder kijken naar oplossingen
Maar: Als je je stoel- en zitpositie niet goed instelt zul je het in geen enkele auto echt lang volhouden. Dus zoek eerst even op het www hoe het heurt (daar zijn diverse filmpjes van), stel je stoel en stuur opnieuw af en geef het nog een kans. Sowieso ook niet teveel tegelijk verstellen, dan word je ook niet wijzer. En een ritje door de stad zal ook geen uitsluitsel geven of je goed zit. Gewoon een stuk rechtuit over de snelweg zonder al teveel afleiding geeft wat dat betreft veel meer inzicht.
Ik weet overigens niet of je dit soort afstanden wel fluitend doet in een grotere wagen of op de perfecte stoel. Ik zou het zelfs in de 5-serie nog een hoop gedoe vinden. Rijden is één, verkeer, werk, huishouden, slaap, praktische afspraken, sociaal leven is twéé.

Maar even een WTF momentje: waarom werk je niet zeker een dag of twee/drie thuis? Corona: Software, ICT??

En ook: ICT, ze moeten je met chauffeur komen halen. Ik hoop dat je echt goed verdient daar. IT helpdeskers steken freelance al €7k per maand in hun zak vanaf de zolderkamer. Programmeurs makkelijk 10k.
@VORQ: Overdrijven is ook een (jouw) vak, hè? nut smiley
V0RQ
IT helpdeskers steken freelance al €7k per maand in hun zak vanaf de zolderkamer. Programmeurs makkelijk 10k.

De milleniumbug ligt intussen al 20 jaar achter ons... eye rolling smiley
En ik vermoed dat dit niet de gangbare weddes zijn voor de Indische specialisten die hier tegenwoordig voor worden ingezet vanuit hun thuisland.
DeeTwee

Nee, ik zou niet weten hoe een freelance IT'er onder de €40 per uur komt. Ok €30 voor prijsvechters, jonge gasten, PHP beginners of webdesign op de hoek van de straat, die kunnen dan nog steeds veel uren maken en een beetje extra rekenen.
Nou, of je als starter op de arbeidsmarkt überhaupt meteen moet gaan freelancen lijkt mij zeer de vraag, laat staan of de door jou genoemde inkomsten zo reëel zijn. Maar eerlijk gezegd was dat -nogal offtopic- aspect niet hetgeen waar ik me het meest over verbaasde.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2020 15:11 door DeeTwee.
V0RQ
DeeTwee

Nee, ik zou niet weten hoe een freelance IT'er onder de €40 per uur komt. Ok €30 voor prijsvechters, jonge gasten, PHP beginners of webdesign op de hoek van de straat, die kunnen dan nog steeds veel uren maken en een beetje extra rekenen.

Ik hoorde recent van een Indiaas software bedrijf wat ervaren IT-consultants inzet voor 80 euro per dag bij grote Belgische bedrijven en internationals.

Mogen ze wel op afstand, in India, werken.
rke
...
Ik hoorde recent van een Indiaas software bedrijf wat ervaren IT-consultants inzet voor 80 euro per dag bij grote Belgische bedrijven en internationals.

Mogen ze wel op afstand, in India, werken.

Oh tuurlijk die ken ik ook. Net als fietsen van €150 bij de bouwmarkt.

Die gasten huur je per project van tig man voor een jaar, dat gaat dan naar €2000 per dag en dan krijg je allerlei lagen analisten, junior en senior developers, teamleaders, wisselend personeel, miscommunicatie, release managers, over de schutting werk, een dataveld toevoegen wordt geraamd op 2 maanden en dan werkt het nog niet. Pro forma releases (ze weten dat het niet werkt, maar laten de klant dat eerst ervaren, ticket gesloten, tijdrekken dus)

Lokaal/europees IT personeel is nog steeds gewild, ik zie hier weer iets bij Philips, €60/uur.
V0RQ

Lokaal/europees IT personeel is nog steeds gewild, ik zie hier weer iets bij Philips, €60/uur.

Die 80 euro per dag is inderdaad het loktarief.

Klant binnensleuren, software ondoorzichtig maken en als niemand er meer chocola van kan bakken, het tarief verhogen.

Die truc pastte IBM al in de 60-er jaren toe en die truc heeft IBM de bijnaam I Believe in Money gegeven (of Ik Betaal Meer).

Je ziet ook een kentering in software development. Waar vroeger Cobol/CICS/DB2 gebruikt werd voor serieuze software, is dat nu vooral Java en Linux. Je ziet ook bij de grote Indiase software bedrijven dat de dinosaurussen (waar ik er een van ben) wat meer gewaardeerd worden. Jammer genoeg zijn bedrijven erg wantrouwend naar developers die niet om de vijf woorden "app" roepen.
Zelfs onze regering roept eerst heel hard "privacy" en vervolgens "app" als er een virus bestreden moet worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.