XBXG: mijn wagenpark. CitroŽn Ami 8 (1970) + Peugeot 206 CC (2002)

Gepost door XBXG 
Hallo allemaal,

Het werd eens tijd dat ik hier mijn 'wagenpark' ging delen. Ik bezit nu slechts twee automobielen, maar in het verleden heb ik wel meer auto's gehad.
Sinds het behalen van mijn rijbewijs (in 2002) rijd ik CitroŽn. Mijn eerste auto was een BX. Uiteindelijk zou ik t/m eind 2017 17 BX'en hebben. Sommige kocht ik enkel voor onderdelen. Dan reed ik er een weekje mee, om vervolgens met enkele andere BX-eigenaren de auto te demonteren. Iedereen zocht wel een specifiek onderdeel.
Op die manier heb ik ook een beetje leren sleutelen aan auto's.

Nadat eind 2017 mijn laatste CitroŽn BX het veld moest ruimen wegens aanhoudende diesellekkages, ben ik eens op zoek gegaan naar wat ik nou ťcht wilde hebben.
Youngtimers zijn hartstikke leuk, maar ik wilde een echte oldtimer. Ik houd vooral van eenvoudige techniek en het liefste wilde ik een Eend.
Helaas is een Eend in topstaat veels te duur. De prijzen die daarvoor worden gevraagd zijn volslagen mesjokke. Aangezien ik in 2006 een korte tijd een (hele gare) Dyane heb gehad, ging ik wat actiever op zoek naar een alternatief voor de 2CV. Dyanes zijn veel betaalbaarder in aanschaf, terwijl de techniek hetzelfde is. Totdat ik begin 2018 ineens op Marktplaats een advertentie zag van een Ami 8. Bij het zien van de thumbnail, dus nog voordat ik de advertentie aanklikte, wist ik het: dit moest mijn auto worden!

En zo geschiedde. Deze auto heeft alles wat ik zocht: betaalbaar in aanschaf, origineel Nederlands kenteken, een grote stapel foto's van de deelrestauratie van enkele jaren eerder, een fraaie blauwe kleur (ik heb een zwak voor blauwe auto's), etc etc. Het ging ook nog eens om een exemplaar dat niet in concoursstaat was, en waar ik dus gewoon mee durf te rijden. Ik heb namelijk geen stalling of garage, dus al mijn auto's staan altijd buiten.

Na het zien van de advertentie heb ik direct afgesproken met de verkoper. Eenmaal ter plaatse hoefde ik niet zoveel te weten over de Ami, want ik wist toch al dat ik 'm ging kopen. Dezelfde avond stond ie bij mij voor de deur. Dit was onderweg naar huis:

Direct na de aankoop heb ik er een aantal dingen aan gedaan, danwel laten doen door de garage. Ik ging veel meer kilometers maken dan de vorige eigenaar, dus ik wilde enkele extra's toevoegen, waardoor ie wat beter meekan als semi-dagelijkse auto:

- radio onder het dashboard, plakantenne achter de binnenspiegel en speakers op de hoedenplak gemonteerd.
- derde remlicht gemonteerd.
- de gehele vloermat is vervangen. Dat was een rubberen exemplaar dat vocht vasthield. Nu zit er een 'ademend' tapijt in.
- de auto stond veel te hoog op zijn wielen. Zowel voor als achter is ie enkele centimeters verlaagd.
- de witte knipperlichten heb ik vervangen door de originele oranje exemplaren.
- spatlappen gemonteerd, zowel voor als achter.

Hier is de radio te zien, nog in combinatie met de oude vochtvasthoudende rubberen vloermat:

De speakers op de hoedenplak:

Dit is het op maat gesneden tapijt.

Ook in de vrieskou wordt er mee gereden. Het is immers een auto, en die moet rijden.

Bij het magazijn van de Ami Vereniging Nederland kwam ik ineens 'mijn' BX tegen: dat was dus mijn laatste BX, die ik eind 2017 had verkocht.

De oplettende kijker ziet dat er een sierstrip mist. Die is er enige tijd later alsnog op gezet, toen het noodlot toesloeg: de vrachtwagen van de buurtsuper reed met zijn aanhanger een deuk in de rechter zijde van de Ami. angry smily

Gelukkig ging het hier om een rijdbare schade. Ik heb zoveel geluk gehad dat de ruitjes in de deur nog heel waren.
Dit gebeurde in de zomer van 2018. Vanwege de zomer duurde het redelijk wat tijd met de verzekering, voordat alles gerepareerd kon worden.
Ik nam gebruik van de gelegenheid om meteen een rechter buitenspiegel te laten monteren. Het rechter voorscherm en de rechter voordeur zijn vervangen en gespoten. Dat viel nog niet mee, want enkel in 1969 en 1970 heeft de Ami 8 schuifruitjes gehad in de voordeuren. Die deuren zijn niet uitwisselbaar met latere Ami's.
De rechter achterdeur had weinig schade, en kon na een spuitbeurt weer gemonteerd worden.

Ik ben nog steeds heel erg tevreden met het geleverde werk door de garage. Er is nu zelfs minder kleurverschil dan voor de aanrijding! En die rechter buitenspiegel is zo fijn. Het staat ook veel symmetrischer en mooier.

Ondertussen ontdekt ook de jongste generatie het geniale 2CV-veersysteem...
Twee van de kids op de foto hebben al een ritje meegemaakt op de achterbank van de Ami. Ze vielen al snel in slaap, zů comfortabel vonden ze 't!

Eind 2018 had de Ami weer schade. En dit keer was er geen briefje achter gelaten. De bumper is recht gebogen. De kentekenplaat dient nu voor de fietsendrager en er is een gloednieuwe kentekenplaat op de voorbumper gekomen.

De oplettende kijker heeft vanaf het begin gezien dat er stoelen in zaten die absoluut niet in een Ami 8 horen. Dat waren namelijk niet-verstelbare Acadiane-stoelen.
Standaard heeft de Ami 8 zachte stoelen met een verstelbare rugleuning. Vanwege rugpijn, en het feit dat die Acadiane-stoelen niets te zoeken hebben in een Ami, heb ik gekozen voor de mij zo vertrouwde BX-stoelen. De garage heeft een geweldig buizenframe gelast, waarop de BX-stoelen zijn gemonteerd. De originele stoelrails heb ik nog, dus binnen een uurtje is alles weer terug te bouwen naar origineel.
Wow, wat zit dat fijn! Nooit meer rugpijn tijdens het rijden. thumbs up

De finishing touch voor mijn auto waren de mistlichten. Op de foto doen ze het nog, maar inmiddels is er meermaals een zekering geklapt. Een van de lampjes maakt telkens kortsluiting. T.z.t. wil ik hier iets aan laten doen, maar ik vind het vooral mooi staan.

In 2019 bestond het merk CitroŽn 100 jaar, en dat werd groots gevierd in Frankrijk. Dat was de langste rit met de Ami tot nu toe. Ze heeft zich geweldig gedragen!

Daar kocht ik dit geweldige Norevje: een exacte kopie van mijn Ami 8.

Qua buitenkant is mijn Ami volledig zoals ik 'm wil hebben. Echter, gele Duplo-verlichting is sinds een tijd niet meer leverbaar. Ook in Frankrijk niet. Aangezien ik per sť met gele verlichting wil rijden in een oude Franse auto, heb ik voor iets bijzonders gekozen: gele LED-verlichting (100 euro per lampje!!), speciaal op maat gemaakt voor 2CV's en aanverwanten. Het geeft veel meer licht dan de oorspronkelijke lampjes, maar het is iets groener dan de oude vertrouwde gele Duplo-lampjes.
Ondanks dat het nooit zo oud en vertrouwd geel wordt als we gewend zijn van oude Franse auto's, is het qua veiligheid een stuk beter. Mensen zien mij aankomen en ik zie waar ik naartoe rijd.

Een paar dagen voordat heel Frankrijk dichtging, heb ik dit plaatje nog kunnen maken.

Nog een laatste plaatje van de verlichting:

Als afsluiter nog dit plaatje: de Ami 8 met zijn trotse eigenaar. cool smiley

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2020 23:02 door XBXG.
Wat een leuk verhaal, en een erg leuke Ami. Mooi dat ie zo goed gebruikt wordt. Nooit 'heimwee' naar een jongere dagelijkse auto? smiling smiley
Mooi verhaal, ťn een verschrikkelijk leuke auto heb je. De laatste foto, auto + trotse eigenaar is wel erg mooi thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2020 21:34 door MR PMG.
Re: XBXG: mijn wagenpark
08-08-2020 21:35
Barri
Wat een leuk verhaal, en een erg leuke Ami. Mooi dat ie zo goed gebruikt wordt. Nooit 'heimwee' naar een jongere dagelijkse auto? smiling smiley
Nee, maar daar zal ik zo nog op terugkomen in een volgend bericht. Ik heb namelijk nog een tweede auto.

MR PMG
Mooi verhaal, ťn een verschrikkelijk leuke auto heb je. De laatste foto, auto + trotse eigenaar is wel erg mooi thumbs up
Dankjewel. thumbs up
08-08-2020 21:47
Een citrofiel in hart en nieren, mooi om te lezen!thumbs up
08-08-2020 21:49
Voordat ik mijn tweede auto presenteer, wil ik even terugkomen op de CitroŽn Ami 8. Er wordt wel eens gevraagd: hoe rijdt dat nou?
Welnu, het rijdt fan-tas-tisch!! Als je ervan houdt... Het is erg spartaans, bijna net zo spartaans als een Eend. Het voordeel is dat alle techniek identiek is aan de Eend, en dus nog volop verkrijgbaar is. Dat was ook een van de redenen om te kiezen voor een Eend-gerelateerde auto. Bij mijn vorige auto (lees: CitroŽn BX) is het een ramp: bijna nergens zijn meer originele onderdelen te verkrijgen.

Het rijden in een Ami 8 is vergelijkbaar met dat in een 2CV. De Ami 8 is echter iets stugger geveerd, omdat er een stabilisatorstang is gemonteerd. Ondanks dat helt ie behoorlijk over in bochten en rotondes, maar dat is juist een van de charmes.

De Ami 8 deelt dus grotendeels dezelfde techniek van de 2CV, maar ze is wel ongeveer 150 kg zwaarder. Dat houdt in dat een 2CV wint bij een stoplichtsprintje.
Oftewel, een Ami 8 is nůg trager dan een Eend. Ondanks dat kun je prima meekomen in het hedendaagse drukke Nederlandse verkeer. Je moet alleen geen haast hebben.

Van tevoren had ik wel verwacht dat zo'n auto niet onopgemerkt zou blijven op 's lands wegen. Maar het is verbluffend om te zien hoe vaak mijn auto wordt geplaatst op Facebook, Instagram, Flickr en andere sociale media.
De reacties van mede weggebruikers zijn over het algemeen heel erg leuk, op de sporadische norse haastige leaserijders daargelaten.
Tijdens het rijden (ik rijd eigenlijk nooit harder dan 95 km/h op de snelweg) krijg ik veel opgestoken duimen. Zelfs auto's die met een noodgang aan komen rijden, gaan soms hard in de ankers, om vervolgens naast mij rijdend duimen van waardering op te steken.

En dan de reacties van mensen die me aanspreken. Laatst nog thuis, toen ik net had geparkeerd: "Wat is ie leuk!! Maar wat is het eigenlijk?" nut smiley
Daaraan merk je dat de meeste mensen die helemaal niets met auto's hebben, nog wel een Eendje, een Kevertje of een Mini herkennen. Zelfs als ik dan uitleg dat dit een CitroŽn Ami 8 is, die gebouwd is op het chassis van een 2CV, met dezelfde techniek en motor, dan zie ik vraagtekens boven hun hoofden. confused smiley big smile smiley

Op mijn werk is wel eens door jonge collega's gevraagd of dat blauwe autootje een Trabant of een Daffodil was... Kortom, het is wel leuk om in een auto te rijden die weinig tot niets zegt tot de jeugd van tegenwoordig, en om tegelijkertijd reacties te horen van oudere mensen in de trant van "Oh, een Ami. Dat was mijn eerste auto", of "Oh, een Ami. Dat was mijn lesauto in de jaren '70".
Leuke auto natuurlijk. Zou je nooit een Ami Super willen? Dan ben je nog steeds in de 2CV-sfeer, maar wel met prestaties die passen bij het moderne verkeer. En dan hoef je niet eens aan een modernere auto te denken. Of is een Super door zijn zeldzaamheid gewoon veel te duur?
08-08-2020 22:17
Nadat ik eind 2017 mijn laatste CitroŽn BX had verkocht, had ik nog een autootje voor erbij. Gewoon omdat het geen drol kostte in de dagelijkse kosten.
Dat karretje was een Renault Twingo uit 1997, met open dak, electrische ramen, electrische spiegels, centrale deurvergrendeling en nog wat leuke gadgets die je eigenlijk niet verwacht in zo'n klein autootje.

Sinds 2016 heb ik eigenlijk standaard "een autootje voor erbij". Waarom? Omdat ik als autoliefhebber zoveel auto's leuk vind en zoveel mogelijk auto's eens wil bezitten.
Wellicht herkennen anderen zich hierin: ik heb een soort virtuele lijst van auto's die ik ooit nog eens wil hebben.
Kijk, de Ami 8 gaat niet weg. Maar er zijn nog zoveel leuke auto's. En daarbij kan de Ami af en toe rust nemen. In 2016 koos ik voor een Twingo, omdat dat zo'n ontzettend leuk klein ruimtewondertje is. Ook al heb ik geen Twingo meer, ik zal altijd een zwak blijven houden voor dit leuke karretje dat de onmogelijke opdracht meekreeg om de legendarische Renault 4 op te volgen. Ik ben er in 2018 zelfs mee naar Frankrijk geweest, om daar te vieren dat de Twingo 25 jaar bestond (zie ook dit fotoalbum en dit filmpje).

Maar, zoals ik al zei, zijn er nog zoveel andere leuke auto's die op mijn virtuele lijst van auto's-die-ik-ooit-nog-eens-wil-hebben staan. Dat lijstje kan overigens elke dag veranderen, mede door gewoon te kijken wat er zoal voor leuks in het straatbeeld is te vinden. De Twingo mocht na 3 jaar plaats maken voor een andere auto van dat lijstje: de Peugeot 206 CC. Typisch zo'n auto waarvan ik elke keer als ik er een zag rijden, dacht: dŠt is een leuk ding! Nůg meer wind in de haren dan bij het open dakje van de Twingo, en toch practisch met zijn metalen klapdak.

Dus: in september 2019 ontstond er een zoektocht naar een leuke Peugeot 206 CC. Aangezien ik niets heb met grijze auto's, moest het er een zijn in een leuk kleurtje. Mijn favoriete kleur bleek al snel Vert Maori: licht groen metallic. En dan moest het ook nog eens de allerduurste versie zijn: de 2.0 16V met 140 pk.
Echter, een 206 CC in die kleur en met die motor is bijzonder zeldzaam. Uiteindelijk vond ik een mooi exemplaar uit 2002 in Drenthe. Bij de verkoper kon ik mijn Twingootje inruilen, en zo is sinds septeber 2019 mijn tweede auto dit beest. Beest zeg ik, want ik was niet gewend om zoveel kracht in het vooronder van een auto aan te treffen! (Alles is natuurlijk relatief, want ik heb nog nooit in een Ferrari gereden, om maar iets te noemen).

Dit exemplaar is in 2014 geÔmporteerd vanuit Duitsland, en is dus volgepropt met luxe zaken die ik niet kende uit mijn BX-verleden. Om maar iets op te noemen qua zaken die anno 2020 heel normaal zijn, maar in 2002 best bijzonder waren:

- climate control
- lichtsensors
- regensensors
- lederen bekleding + lederen stuurwiel

Ik rijd zoveel als mogelijk met het dak open, ook in de winter. Enkel wanneer er regen of sneeuw wordt voorspeld, rijd ik met het dak dicht. Korte snelwegritten rijd ik ook open, want met lange ritten begint het toch vervelend te worden.

Na aankoop mocht de 206 CC zich direct bewijzen tijdens een rit naar Parijs.

En in november 2019 ging de reis nog verder: naar Berlijn. Op de Autobahn reed ik gemiddeld zo'n 160 km/h en bij 210 km/h vond ik het wel mooi geweest.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2020 22:29 door XBXG.
08-08-2020 22:27
Tydelyck
Leuke auto natuurlijk. Zou je nooit een Ami Super willen? Dan ben je nog steeds in de 2CV-sfeer, maar wel met prestaties die passen bij het moderne verkeer. En dan hoef je niet eens aan een modernere auto te denken. Of is een Super door zijn zeldzaamheid gewoon veel te duur?

Dat is wel een gewetensvraag hoor. Een Ami Super is een heel bijzonder apparaat, met de viercilinder boxermotor van de GS. Eťn van de charmes van de normale Ami 8 vind ik juist het geweldige tweecilindergeluid en de daarbij behorende schakelpook uit het dashboard. Een Ami Super heeft een conventionele versnellingspook tussen de voorstoelen en een iets saaier dashboard.

Voorlopig aanvaard ik de traagheid en de charme van mijn Ami 8 ten opzichte van een Ami Super, temeer omdat Ami Supers heel erg zeldzaam zijn. En dat vindt je ook terug in de aanschafprijzen ervan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2020 22:28 door XBXG.
08-08-2020 23:06
Leuk wagenpark, een echte autoliefhebber thumbs up
Ik heb pas een Eend gehuurd om eens te ervaren hoe dat was.
Erg leuk dus en heel veel leuke reacties onderweg.
Open dak en veel op onverharde wegen gereden.
Even wennen met schakelen, maar ik had de slag al snel te pakken.
Zo'n Ami zie je nog minder vaak dan een Eend, wees er zuinig op.
Wat een goed kleurtje op die 206! En die koplampsproeiers zie je ook niet vaak op dat model.

Wellicht herkennen anderen zich hierin: ik heb een soort virtuele lijst van auto's die ik ooit nog eens wil hebben.
Herkenbaar cool smiley
Ik had al zo'n vermoeden dat meerdere autoliefhebbers zo'n virtueel lijstje hadden. grinning smiley
XBXG
Ik had al zo'n vermoeden dat meerdere autoliefhebbers zo'n virtueel lijstje hadden. grinning smiley

Niks mis mee. Hier nog iemand. grinning smiley
Leuk wagenpark(je) winking smiley . En inderdaad erg herkenbaar, hier ook zo'n virtueel verlanglijstje.
Heerlijke introductie! Als je Citrofiel bent, dan is die Ami een heerlijke auto. In mijn beleving is het niet onverstandig om die leuke 206cc als pekelkonijn in te zetten en de Ami de kans te geven om nog 40 jaar te overleven. Ding is veel te leuk om onder het motto van "auto moet rijden" naar de knoppen te laten gaan door het Nederlandse klimaat.

Veel plezier van deze mooie set auto's!

De finishing touch voor mijn auto waren de mistlichten. Op de foto doen ze het nog, maar inmiddels is er meermaals een zekering geklapt. Een van de lampjes maakt telkens kortsluiting. T.z.t. wil ik hier iets aan laten doen, maar ik vind het vooral mooi staan.

Ik heb niet veel verstand van elektra maar is dat niet op te lossen met een relais of heb je het al zo aangesloten?

Dan stuit je wel weer op problemen met de gangbaarheid van onderdelen. Het voordeel van de tweecilinder is natuurlijk juist dat nagenoeg alles er nog voor verkrijgbaar is.
Mooi verhaal en leuke auto's. Ik dacht dat je de Twingo nog steeds had! Mooie kleur voor de 206. Hou ons op de hoogte!
uwbuurman
Heerlijke introductie! Als je Citrofiel bent, dan is die Ami een heerlijke auto. In mijn beleving is het niet onverstandig om die leuke 206cc als pekelkonijn in te zetten en de Ami de kans te geven om nog 40 jaar te overleven. Ding is veel te leuk om onder het motto van "auto moet rijden" naar de knoppen te laten gaan door het Nederlandse klimaat.

Veel plezier van deze mooie set auto's!

Uiteraard houd ik de algehele staat van de Ami goed in de gaten. De Ami is nagenoeg roestvrij. Wanneer het achteruit gaat, laat ik er werk van maken.

929V6

Ik heb niet veel verstand van elektra maar is dat niet op te lossen met een relais of heb je het al zo aangesloten?

Het zit allemaal prima aangesloten, dus ook met een relais. Het is een van de kleine lampjes die niet goed vast is te zetten in de behuizing, en daar ontstaat dan kortsluiting, met als gevolg dat de zekering knalt. Het is geen ramp dat het niet werkt, maar ik laat er binnenkort wel iemand naar kijken.

Trouwens, om aan te geven hoe fijn ik de Ami 8 vind rijden: sinds de aankoop in januari 2018 heb ik er ruim 33.000 km mee gereden. Dat was niet helemaal het plan bij de aankoop. Echter, als ik 's ochtends moet kiezen met welke auto ik naar mijn werk ga, dan is het erg verleidelijk om niet de Ami te pakken. In de praktijk rijd ik een dag per week met de Ami naar mijn werk en de rest wordt met de Peugeot gereden.
De prijzen voor een Ami zijn inmiddels bijna net zo hoog als voor een Eend.
Goede aankoop geweest thumbs up
Volledig gerestaureerde 2CV's gaan inmiddels voor meer dan Ä 20.000 over de toonbank. Ami's zitten zelden boven de Ä 10.000.
Wat leuk, na zoveel jaren eindelijk een mijn auto topic van jouw wagenpark. Je schrijfstijl leest erg vermakelijk weg en de auto't uit je leven helpen daar nog extra in.
Ben je nog van plan een soort van recap van je BX-era te schrijven? Ik zou het in ieder geval met plezier lezen.

Dat virtuele autolijstje heb ik overigens ook gewoon hoor, het is daarom dat er nu een C30 bij mij op de oprit staat.

p.s. Leuke foto van op Seppe. smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 15:20 door Gewoon Dirk.
Oef, een C30! Die staat dus ook op mijn lijstje. big smile smiley

Goed, tijd voor een terugblik op mijn wagenpark, na grote aandrang van velen (lees: Dirk spinning smiley sticking its tongue out )
Zoals gezegd had ik in 2002 mijn rijbewijs gehaald. Redelijk laat voor een autoliefhebber, want ik was toen bijna 22. Niet lang na mijn 22e verjaardag, op 10 juni 2002 om precies te zijn, werkte ik bij de locale Renault-dealer van Breda. Ook al was het slechts een vakantiebaantje, ik kreeg er de kans om honderden auto's te rijden: van de opslagloods aan de andere kant van de stad naar de garage en vice versa. Als manusje-van-alles moest ik ervoor zorgen dat het parkeerterrein er een beetje netjes uit zag. De tweedehands auto's moest ik soms klaar zetten voor proefritten, maar ook werd ik wel eens met een Kangoo op weg gestuurd om klanten te helpen. Dat was uiteraard een Kangoo met "Renault Service"-stickers op de zijkanten en een enorm zwaailicht op het dak.
Zo gebeurde het dat er tussen de tweedehands auto's ineens een rode CitroŽn BX stond. De vorige eigenaar had een tweedehands CitroŽn Berlingo gekocht, en collega's vroegen mij of ik - als Citrofiel - die BX niet wilde overnemen. En zo geschiedde: mijn eerste autootje werd een BX. Ik vond het altijd al een leuk model, maar ik had nog totaal geen verstand van BX'en.
Het was een BX 14 TE uit 1990, vaalrood, voorzien van de diverse lekkages en brandende lampjes op het dashboard.

Hier staat mijn YK-88-PP op de foto naast een identieke BX. In die tijd vond je immers in elke straat nog BX'en.

Trots was ik. Heel trots. En het reed behoorlijk goed. Totdat op de Moerdijkbrug ineens de uitlaat in twee stukken brak. In juni 2002 waren daar werkzaamheden (en dus geen vluchtstrook). Ik ben door gereden naar Breda, waar ik toen woonde, alwaar op de eerste drempel het achterste deel van de uitlaat op straat bleef liggen. Nadat ik dat had opgeraapt, besloot ik diezelfde dag om de BX naar de sloop te rijden. Hier sta ik als jong mannetje bij de sloop:

Op die bewuste dag, vrijdag 28 juni 2002, maakte ik een keus die mij voor de rest van mijn leven tekende: ik ging namelijk niet verstandig nadenken over een opvolger, maar ik kocht direct een andere BX. Het werd namelijk een BX 19 TGI uit 1992 in een "RoutiŤre"-uitvoering: wel de 1905cc-motor met alle pk's, maar zonder de electrische snufjes van de BX 19 GTI. Gťťn stuurbekrachtiging, geen electrische ramen, geen centrale deurvergrendeling, maar wel getinte ramen en het luxe zwarte GTI-interieur.

Deze foto dateert dus van dezelfde dag, nadat een monteur van de sloperij een nieuwe uitlaat had gemonteerd op mijn nieuwe aanschaf: de FD-JB-96.

Al gauw kwamen daar lichtmetalen velgen op...

... en een achterspoiler.

(Bovenstaande foto is genomen in 2004, toen ik 'm terug had gekocht. Ik had 'm niet zo lang en verkocht 'm uiteindelijk aan een kennis)

Met veel plezier heb ik in deze auto gereden. Niet heel veel, want ik was nog student.
Totdat in februari 2003 er ineens een hele leuke CitroŽn BX 19 GT uit 1985 werd aangeboden op Marktplaats. Aantoonbaar van de eerste eigenaar en met slechts 118.000 km op de teller.
De CitroŽn BX 19 GT werd geÔntroduceerd in 1984 en was de eerste BX die werd voorzien van de pittige 1905cc motor. Vooral de dubbeltrapscarburateur maakt van dit model een bijzonder rap wagentje, mede dankzij het lage gewicht van 992 kg.

Ook hier kwamen lichtmetalen velgen op:

Dit was dus BX nummer 3, maar het zal altijd mijn favoriete BX blijven. Ik heb 'm anderhalf jaar gehad. In die tijd heb ik er ruim 35.000 km mee gereden, waaronder een ritje naar het enorme evenement Eurocitro op het circuit van Le Mans in augustus 2003.

In de zomer van 2004 ging ik via school twee maanden werken op een camping in de Dordogne. Uiteraard ging de BX mee, al kreeg die al gauw last van een lekke waterpomp in de Zuid-Franse hitte. Het dorpje waarin ik verbleef had slechts 250 inwoners, maar er was wel een garage. Zo'n typische Franse garage met een paar wrakken op het erf, en met een eigenaar die al jaaaren met pensioen was. Via de locale CitroŽndealer had ik een nieuwe waterpomp geregeld, en Renť wilde 'm wel even monteren:

Daar sloeg een soort noodlot toe: nadat de BX weer op zijn wielen stond en de auto omhoog wilde komen, knapten er twee retourleidingen van de voorste hydraulische veerpoten. Gevolg: hydraulische olie in de rondte en zelfs over de mistlichten!

Al de groene vloeistof op de foto is dus hydraulische olie!!

Er zat zoveel druk op de retourleidingen van de voorste veerpoten, dat ik besloot om ter plekke de veerpoten te vervangen. Op een locale sloperij vond ik een BX in vrijwel nieuwstaat. Terug bij het oude mannetje van de garage, mocht ik wat gereedschap lenen om de klus uit te voeren. Het was toen nog veel warmer dan het nu in Nederlands is.
Op de voorgrond liggen de twee 'nieuwe' voorveerpoten al klaar.

Met deze BX heb ik daarna nooit meer lekkages gehad, dus de operatie was geslaagd.

In oktober 2004 wilde ik wel weer eens wat nieuws. Ik verkocht de BX 19 GT aan een man die er een paar jaar in heeft gereden. Via via kwam ik erachter dat er ruim 100.000 km aan de kilometerstand was toegevoegd door hem, maar dat de BX inmiddels op de sloop stond! Iemand anders heeft 'm toen kunnen redden en inmiddels is de BX al weer ruim 10 jaar in het bezit van een kennis van de BX Club Nederland. Kortom, ze ziet er niet meer zo mooi uit als toen ik 'm had, maar ze bestaat nog!

by MilanWH

Goed, in oktober 2004 werd mij een gratis BX aangeboden: een rode BX 14 in de kaalste uitvoering (dus met een 4-bak), maar wel op LPG. Aangezien ik steeds meer kilometers ging rijden, leek mij dat wel een leuke vervanging voor de GT. Het was erg goedkoop rijden, maar na een paar maanden ging de koppeling kapot. Als student had ik niet de mogelijkheden om deze BX te repareren, dus werd het een enkele reis naar de sloop.

Ondertussen had ik wel een stallingsruimte geregeld in de buurt. Waarom? Omdat ik voor een appel en een ei nog twee BX'en erbij had gekocht. De eerste was een origineel Nederlandse BX 16 TRS uit 1983, die al jaren ergens in een schuur stond met een flinke achterschade.

De plannen met deze auto waren groots, maar er is nooit wat van gekomen. Uiteindelijk heb ik 'm verkocht aan een jongen die 'm later heeft gesloopt.
De andere BX die een tijd naast het beige exemplaar heeft gestaan, was een BX 19 Digit uit 1985. De Digit is een zeldzaam model op basis van de techniek van de BX 19 GT, maar dan met een digitaal dashboard. Filmpje: [www.youtube.com]

Ondertussen, nog steeds in 2004, kon ik nog een gratis BX overnemen. Het ging om een witte BX TRD Turbo uit 1990. De vorige eigenaar had per ongeluk de achterruit laten barsten. Ik heb een weekje met die BX gereden. Erg prettig rijdt het niet, zo zonder achterruit. Uiteindelijk is deze BX gedemonteerd en zijn de diverse onderdelen goed terecht gekomen.

In dezelfde tijd (april 2004) zag ik bij mij in de buurt een rode BX Sport staan. Precies zo een als van de Flodderfilms. De eigenaar had een andere BX gekocht en was bezig om allerlei onderdelen over te zetten, want de Sport was rot. Zo heb ik de Sport gekocht met maar ťťn stoel in het interieur. Ik heb 'm een weekje gehad, alvorens 'm aan een kennis te verkopen. Hij had meerdere BX Sports en was altijd op zoek naar onderdelen.

In die ene week heb ik er ontzettend veel lol mee gehad, maar je merkte dat de auto op was na 284.000 km.

Goed, we gaan weer tetrug naar de tijdlijn van het verhaal. Om precies te zijn oktober 2004.
Via een kennis kon ik een 2CV uit 1979 overnemen voor een prikkie. Dat was een mooie kans, want ik had altijd al graag een 2CV willen hebben. Helaas bleek ik niet de middelen te hebben om 'm op te lappen, laat staan dat ik 'm APK-klaar kon maken.

In december 2004 ging de rode BX 14 op LPG naar de sloop en verkocht ik de 2CV. Voor het eerst sinds mijn eerste auto had ik geen auto meer. Als student maakte dat niet zoveel uit, maar ik wilde toch weer graag een auto. Ik was er niet naar op zoek, maar ik stuitte ineens op een BX Leader uit 1986. Ze stond geparkeerd bij een CitroŽnspecialist bij mij in de buurt. Ik kon de BX dezelfde dag nog meenemen voor 250 euro, met een verse APK.

Bij de aankoop had ie nog zilvergrijs gespoten bumpers.

Eveneens in het begin van 2005 kon ik (wederom voor een prikkie) een BX 19 Digit kopen. Ik had nog altijd mijn sloopexemplaar in de stalling staan. Dit was de uitgelezen kans om zo'n zeldzame Digit voor dagelijks gebruik te rijden, want de Leader verkocht ik na een paar maanden alweer.

Een jaar later was er nog een Digit te koop, met kenteken PH-82-BJ. Ze stond in de buurt en was goedkoop. Toen ik het kenteken zag, můťst ik 'm wel kopen. De Digit die ik enkele maanden eerder had gekocht (zie de foto hier vlak boven), was namelijk de PH-85-BJ.

Voor een kentekenfreak als ik was dit een droom!

In werkelijkheid stond steeds een enkele BX voor de deur. De rest stond dan tijdelijk in de stalling.
Eind 2005 zag ik een leuke CitroŽn GS uit 1979 te koop staan. Dat was weer eens iets anders dan een BX. Het rijdt vele malen beter dan een BX, maar het was allemaal wel wat fragieler. Slechts enkele maanden reed ik met deze GS, voordat ie naar een nieuw baasje mocht gaan.

Eveneens eind 2005 heb ik een witte BX 19 TZI uit 1989 gekocht. Van buiten leek het een heel mooi ding, maar het bleek achteraf een ex-schadebak te zijn. Ik heb op advies van een kennis besloten om deze BX naar de sloop te rijden, gezien het verleden van de auto, en de mogelijke roestproblemen in de toekomst.

Aangezien dit exemplaar dus naar de sloop ging, moest er een andere BX komen. Dat werd een BX 19 TZD uit 1991 met allerlei uiterlijke kenmerken van een GTI: spoilers voor en achter, GTI-velgen en mistlichten in de voorbumper. Deze BX beviel prima, totdat ie allerlei diesellekkages kreeg. Aangezien ik noch de kennis noch de middelen had om de BX te repareren, heb ik 'm verkocht. Bij de verkoop stond er trouwens al 455.000 km op de teller. Van de latere eigenaar heb ik begrepen dat ie pas is gesloopt toen ie over de 600.000 km was. Ik ben er nog mee naar de Olympische Winterspelen in Turijn geweest.

Inmiddels is het mei 2006 en zag ik een leuke (maar rotte, dus goedkope) CitroŽn Dyane te koop. Direct gekocht en op reis naar Frankrijk. Na een zomer ermee gereden hebben, kwam ie niet meer door de APK. Kortom: de Dyane werd verkocht.

Eind 2006 kocht ik dit leuke AX'je. Het was een Volcane-uitvoering: wťl het uiterlijk van een GT/GTI, maar met het zuinige 1.1-motorblokje.

Ook al was de AX een heel plezierig rijdend autootje, ik verkocht 'm al na 50 dagen. Ik ging werken op kantoor in Amsterdam. Dat betekende dat ik veel meer kilometers ging maken. De beide BX 19 Digits (PH-82-BJ en PH-85-BJ) stonden inmiddels al weer een tijdje in de stalling, dus ik zocht een auto met een LPG-tank. Dat werd een witte BX 16 TZI automaat uit 1992.

Helaas bleek al snel dat dit de miskoop van de eeuw was: allerlei storingen in het LPG-systeem, ze reed niet op benzine en ze had vooral veel roest. Inmiddels was ik verhuisd, waardoor ik geen LPG-auto meer nodig had. Toen kwam er in 2007 een besluit: ik verkocht al mijn BX'en (de twee Digits in de stalling) en de witte LPG-kar werd gesloopt. In plaats daarvan besloot ik het te houden bij slechts ťťn enkele auto. Die auto werd een BX 14 uit 1989 in de kaalste uitvoering, maar wel in een van de mooiste kleuren ooit op een BX geleverd: Bleu Olympe. Het volledige interieur van de witte LPG-kar ging hierin. Letterlijk het enige dat nog origineel was in het interieur, was de hemelbekleding.

Om te bewijzen dat ik wel degelijk lang met een auto kon doen, blijkt uit het feit dat ik deze 7 jaar heb gehad, als enige en dus dagelijkse auto. Bij de aankoop in april 2007 stond er 141.000 km op de teller en bij de verkoop in de zomer van 2014 was dat meer dan verdubbeld, naar 288.000 km. In 2014 kocht ik namelijk mijn laatste BX, al wist ik dat toen nog niet: een BX TZD Turbo uit 1990 met 351.000 km op de teller. Bij de verkoop was dat ruim 400.000 km.

Wauw, wat een auto historie! En je had een abonnement bij de plaatselijke sloperij lees ik! big smile smiley
Superleuk om al die BX'en van A tot Z onder elkaar te zien staan. Ik wist dat je er veel gehad had, maar de verhalen erbij kende ik nog niet! big smile smiley
Ze begonnen met wel te herkennen bij de sloperij. big smile smiley

Al met al valt het reuze mee, aangezien ik slechts 3 auto's naar de sloop heb gebracht. De rest van de auto's is ofwel verkocht, ofwel met kennissen gedemonteerd, zodat de onderdelen goed terecht kwamen.
Wat is dit leuk om te lezen beste Wouter!
Als ik dit verhaal zo lees dan weet ik bijna zeker dat je in de toekomst weer een BX bezit.

Misschien voor mij ook eens de stap te om een soort gelijk topic te starten, maar dat omslachtige fototoevoegen houd me dan weer tegen.
Jouw Ami is erg leuk. En ook altijd leuk om je avonturen ermee te volgen. Wordt lekker mee gereden zo door de jaren heen.
Dat je een uitgebreide BX historie had wist ik maar dit slaat alles.. En dan ook nog die AX, 2CV en GS er tussendoor. Voor allemaal heb ik wel een zwak (mijn virtuele lijstje is heel lang maar voor de Franse merken op de lijst heb ik tot nu toe altijd of teveel gezond verstand of het exemplaar wat ik bekeek was zo slecht dat je het zelfs in een dromerige bui nog niet zou kopen).

Erg leuk topic om te volgen!
Leuk topic om te volgen en wat een historie! Gaaf dat je de foto's nog allen hebt.

Waarom de grill van de Ami gewijzigd overigens? Vond 'em juist bij aankoop zo mooi.
Stif
Als ik dit verhaal zo lees dan weet ik bijna zeker dat je in de toekomst weer een BX bezit.

Absoluut niet! De BX is voor mij een afgesloten hoofdstuk. Ik heb er alles mee beleefd. Na ruim een half miljoen kilometers in de diverse BX'en werd de totale onbeschikbaarheid van onderdelen te irritant. Vandaar de keuze voor een 2CV-afgeleide, waarvoor elk denkbaar onderdeel nog nieuw te krijgen is.

BartM94
Leuk topic om te volgen en wat een historie! Gaaf dat je de foto's nog allen hebt.

Waarom de grill van de Ami gewijzigd overigens? Vond 'em juist bij aankoop zo mooi.

Als hobbyfotograaf hecht ik nogal waarde aan foto's. Overigens is de grill van de Ami niet gewijzigd. Ik heb enkel de verkeerde knipperlichten vervangen door de juiste.
XBXG

BartM94

Als hobbyfotograaf hecht ik nogal waarde aan foto's. Overigens is de grill van de Ami niet gewijzigd. Ik heb enkel de verkeerde knipperlichten vervangen door de juiste.

Ik denk dat hij de wintergrille op de foto's ziet smiling smiley Overigens vond ik die Italiaanse witte knipperlichten ook niet gek staan.
O, dat zou kunnen uiteraard. Dat zie je bij alle luchtgekoelde CitroŽns.
Die witte knipperlichten gooi ik het liefst in de afvalbak, zů lelijk vind ik ze. Voor mij horen knipperlichten oranje te zijn, juist omdat dat zo'n mooi contrast geeft met de witte stadslichtjes en het gele dimlicht.
Leuk die Ami. Ook ik ben in zo'n ding groot geworden, een beige Ami 8 break uit 1974. Met van die lekker plakkende nappa bekleding, waar je in de zomer hele patronen van op je benen had.
Was heel leuk om je hele autohistorie te kunnen bekijken!thumbs up
Wat een uitgebreid maar ook erg leuk verhaal om door te lezen, inclusief al de foto's. Tof zijn ook de trips naar Parijs met de diverse auto's.

Voor wat betreft de BX. Soms had je een heel uitgebreid uitgevoerde, maar je had ook weer wat minder in de uitrusting zittende. Hoe ging je om met soms een stapje terug qua luxe?
Ik vond het juist leuk om van een volledig aangeklede BX naar een absolute basisversie te gaan en vice versa.
Ha wauw. Zů veel BX'en zeg, heel indrukwekkend. Leuk om te zien en te lezen!
ginkelvanmichiel
XBXG

BartM94

Ik denk dat hij de wintergrille op de foto's ziet smiling smiley Overigens vond ik die Italiaanse witte knipperlichten ook niet gek staan.

Ah ja natuurlijk, ik zie nu dat die veelal dicht is inderdaad! Bedankt voor je reactie thumbs up
Altijd al eens mee willen rijden? Nou, dat kan. Tijdens een weekje vakantie in Frankrijk heb ik af en toe een camera laten meelopen.

Klik hier voor het filmpje

De Ami heeft in 8 dagen tijd zo'n 2500 km gereden, en elke kilometer had ik een glimlach op mijn gezicht. Vooral in Frankrijk krijg je nog veel meer leuke reacties van medeweggebruikers dan in Nederland. thumbs up

Hele mooie plaatjes!
Op je eerste foto sta je naast een up dat is een stads autootje, kijk het verschil eenseye popping smiley
Dat ziet er uit als een zeer geslaagde reis! Heerlijk met je Franse klassieker op die buitenwegen daar thumbs up
Stif
Hele mooie plaatjes!
Op je eerste foto sta je naast een up dat is een stads autootje, kijk het verschil eenseye popping smiley

Soms voel ik me Calimero, maar daar ben ik wel aan gewend in de Ami. winking smiley
Stif
Om heel eerlijk te zijn vind ik het nog wel meevallen.
Leuk! Is zeker wel karaktervol op vakantie gaan. Geluidsniveau lijkt wel flink, is het daarmee nog redelijk uit te houden op de snelweg?
Het geluidsniveau is erg hoog, maar dat hoort ook bij de charme van de auto. Op de snelweg rijd ik eigenlijk niet harder dan 95 km/h, want dan is het nog uit te houden zonder doof te worden.
Wow, dat filmpje. Ik rijd zelf Dyane, je hebt 'm een paar jaar geleden gefotografeerd in Rosmalen. Maar het mooiste is dat je Ami volledig in haar habitat rijdt. Wat ik ook zo leuk vind is dat enorme gerammel op de keitjes. Daar moest ik met mijn auto eerst wel aan wennen, maar dat is inmiddels gelukt. Vervolgens het geluid van het motortje en de jankende versnellingsbak, exact hetzelfde. Flink in de toeren voor de hellinkjes, zoals het hoort. En die verkeersdrempels? Daar lachen we om. Ja, deze video kan je voorschrijven voor mensen die gespannen zijn. Na 18 minuten in het Franse landschap ben je weer helemaal rustig. Dank!
Bedankt voor je reactie. thumbs up

Een gedeelte van het gerammel op de keitjes komt uit de camera en het wankele zuignapstatiefje waar ie op rust.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.