Seat Ibiza 6L distributie set vervangen. doen? of toch niet?

Gepost door Jeffrey Kleeven 
goedendag lezers!
Ik heb vorig jaar augustus mijn eerste auto gekocht. Ik ben (nog) 18 jaar en heb dus ook een studenten budget.
Ik weet ook wel dat een auto nu eenmaal geld kost, daar heb ik ook zeker geen problemen mee, en daar houd ik ook rekening mee.
Ik zal even wat vertellen over mijn Ibiza.
bouwjaar: 2005
km stand: 183065 km
geimporteerd: Ja
onderhoudshistorie: niet aanwezig.
aankoop prijs was een dikke €2650,-
totale onkosten tot nu toe: €432,-
tot nu toe gereden kilometers: net geen 5000 km.

Nu komt het, de auto is vorig jaar gekocht bij een autobedrijf van een goede vriend van mijn vader. Achteraf gezien heb ik teveel betaald aan de auto bij aankoop, maar goed dat is achter af gezeur, daar heb ik nu niks meer aan. Gezien de vrij hoge aankoop prijs van de Ibiza, had ik eigenlijk wel een deugdelijke distributie riem verwacht, ook omdat ik uit goed vertrouwen de auto bij hem gekocht heb. Maar helaas voor mij is dat niet het geval, volgens een andere garage heeft de distributie set de nodige kilometers al gedraaid en is hij al ouder dan 5 jaar. (vervangen bij: 102000km, 1/2015) Kosten van een nieuwe distributie set inc. montage bedraagt €550,-. De tandjes van de tandwielen zijn door de riem heen te voelen wat duit op overmatige slijtage.
Nu dus mijn dilemma, een hoop geld uitgeven voor een nieuwe distributie set? Of laten zoals het is, en kijken voor een ander autootje.
waarom is het een dilemma? Nou, hij is 15 jaar oud, er zit verder geen onderhoudshistorie bij, het is een import auto en omdat ik binnen nog geen jaar al 432 euro aan onkosten heb.
Kortom, ik vind het gewoon super jammer dat ik als 18 jarige een auto uit goed vertrouwen koop en er binnen 10 maanden en 4890 km, nu al belangrijke onderdelen in slechte staat zijn en er al zo veel geld aan uit moet geven om hem in leven te houden. Maar nogmaals, ik weet dat auto's nu eenmaal geld kosten, maar dit vind ik gewoon heel treurig.

Dus.... wat zouden jullie doen? Vervangen of laten zoals het is?

bedankt voor het lezen en jullie reacties!
Als het zo'n goede vriend is van je vader kun je wellicht met hem een coulance regeling treffen? Allebei de helft betalen?

Ik moet zeggen dat ik 432 euro nog niet zo spannend vind, elke auto die je koopt in dat prijssegment heb je wel wat kosten aan, remmen, beurtje, een ashoesje of iets in die richting. Eerlijk is eerlijk, die distributieriem is dan een hele vervelende bijkomstigheid en zeker veel geld, maar dit is ook wel iets wat je zelf had moeten controleren bij aankoop.

Ik zou hem persoonlijk gewoon laten vervangen, ook als je het zelf moet betalen. Dan weet je in ieder geval dat je de komende jaren weer vooruit kunt en je moet je ook afvragen of je een dergelijke auto makkelijk verkoopt als de riem slecht is (buiten de vraag of je dat moreel gezien wel wilt...).
Kijk, een reactie waar ik wat aan heb! Dankjewel.
Ik heb naar de riem gevraagd bij aankoop,
En hij zei dat die nog prima 20k mee kon.... niet dus...
Ik ben bij mijn vaders kameraad vaker aangekomen met problemen die ik had, maar werd voor mijn gevoel niet serieus genomen omdat hij telkens zei dat het wel mee viel, hij de problemen die ik had niet kon vinden e.d.
vandaar dat ik ook besloten had naar een andere garage te gaan, die mijn problemen wel serieus neemt.
Je zegt zelf al dat je de auto te duur hebt gekocht, dus de kans is groot dat je er bij verkoop maar 1500 voor zou krijgen.
Dan ben je 1500 euro kwijt voor een jaar rijden.
Dan moet je weer een andere auto kopen en er dus weer 1500 euro extra voor uitgeven en dan is er alsnog kans op achterstallig onderhoud en verborgen gebreken.
Dus de riem vervangen lijkt wel de meest logische keus, als de auto verder goed is.
Is de distributie na de import vervangen? Als hij bij het importeren teruggedraaid is, heb je kans dat de riem er al veel langer op zit.

Een handelaar kijkt niet naar een distributieriem. Ja, naar wat er in de boekjes of op het blok geschreven staat, ze gaan er geen kappen afschroeven om naar de riem zelf te kijken.

Het hangt allemaal af van de staat van de auto. Als hij voor de rest goed is, gewoon doen. Zoals al gezegd, als je voor een kleine prijs weer een auto koopt krijg je ook weer kosten. Als deze auto voor de rest goed is kan je er waarschijnlijk weer even tegenaan.
Wat vind die andere garage van deze auto?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 11:21 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
Is de distributie na de import vervangen? Als hij bij het importeren teruggedraaid is, heb je kans dat de riem er al veel langer op zit.

Een handelaar kijkt niet naar een distributieriem. Ja, naar wat er in de boekjes of op het blok geschreven staat, ze gaan er geen kappen afschroeven om naar de riem zelf te kijken.

Het hangt allemaal af van de staat van de auto. Als hij voor de rest goed is, gewoon doen. Zoals al gezegd, als je voor een kleine prijs weer een auto koopt krijg je ook weer kosten. Als deze auto voor de rest goed is kan je er waarschijnlijk weer even tegenaan.
Wat vind die andere garage van deze auto?

geen boekjes aanwezig, dus er van uit gaande dat wat op het stickertje onder de motorkap staat klopt.
volgens de andere garage is het verder allemaal wel prima. zitten wel nog enkele kleine zaken op die niet helemaal goed zijn zoals 2 kromme wielen en een niet goed funtionerende airco, 12v aansluiting die niet werkt, bonken uit het motor ruim bij het in de achteruit schakelen en wat kleine gebreken in het interieur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 11:29 door Jeffrey Kleeven.
Ik zou lekker doortuffen. Hopen op een bonkende en rammelende bak die nog 5 jaar/50.000km meegaat.

Als de sticker en stand klopt zit je nog redelijk. Op zo'n oud bakkie die toch al niet perfect is zou ik liever die wielen en dat bonken aanpakken, desnoods doe je de distributie over een jaar.

Ook alles bij elkaar, €1000 onderhoud is niet bijzonder voor dit soort occasions. Flink shoppen voor voordelig én alleen noodzakelijk onderhoud is het devies. Een paar zeer lelijke maar rechte velgen vinden en zelf spuiten bijvoorbeeld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.