X-trailrijder weer aan de x-trail

Gepost door x trailrijder 
Goedendag forummers,

Lang geleden dat ik hier ben geweest, mijn welgemeende excuses hiervoor. In deze tijden met facebook en instagram vergeet je soms weleens dat er nog steeds fora zijn om je passie mee te delen. Via facebook werd ik door een medeforummers herinnerd aan het gelukkig nog altijd actieve autoweek forum, hartelijk dank hiervoor thumbs up

Goed, verder over auto's dan maar. In 2010 kocht ik mijn Nissan Juke als auto van de zaak. Met zijn 190PK 1.6 turbo motor en later nog enkele kleine aanpassingen waardoor hij het tot 210PK en 280NM schopte écht een feest om mee te rijden. Nu, 10 jaar later en richting 140.000 ( ik werk 90% van de tijd vanuit huis) is het nog steeds een hele leuke en fijne auto en 100% probleemloos. Tsja, toch begint het weleens te kriebelen, vooral omdat ik met m'n Juke met enige regelmaat erachter kom dat hij niet zo praktisch is. Uiteraard is m'n liefde voor Nissan niet minder geworden dus dat m'n zoektocht naar een Nissan werd voortgezet was duidelijk. Oa een Pulsar GT (jong gebruikt, die dingen schrijven nogal hard af) en een x-trail met de kop eraf stonden voor me op het verlanglijstje. De Pulsar GT vooral omdat het écht een hele fijne en tamelijk snelle reiswagen is, een x-trail omdat hij nog praktischer is en vooral omdat ik een x-trail een vette bak vind. Een qashqai is een mooie auto maar ik vind de x-trail veel meer waar voor z'n geld geven.

Ha en nu denken jullie natuurlijk dat ik een jong gebruikte x-trail heb gekocht. Ja... dat had ik eigenlijk ook verwacht. Een 1.6 DIG-T connect of Tekna en dan in het oranje had het geworden. Nou... het is toch net even anders gelopen. In m'n vrije tijd koop ik weleens een auto om op te knappen, te rijden en weer door te verkopen. Zo kocht ik vorig jaar een x-trail van de eerste serie met lekke koppakking. Aan dit model x-trail koester ik warme herinneringen, heb er als jongen van 14 trots op de achterbank in gezeten maar ook als 18 jarige m'n eerste kilometers mee gemaakt met tzt nog m'n vader naast me. Ik geloof dat ik ergens in Zuid Frankrijk vorig jaar een momentje had; "Ik moet dat ding opknappen en als youngtimer op de zaak gaan rijden". Grote wagen, lekker afwijkend design en die bijtelling....

De auto dus gekocht met lekke koppakking maar uiteindelijk is het gewoon een auto waar ik volledig op los kan gaan. Oftewel, een auto met veel werk. Vind ik leuk, hou ik van en wat is er nu mooier dan jezelf aan het werk houden met dingen die je graag doet.?

De x-trail toen ik hem net had gekocht ná een poetsbeurt:

Een nissan x-trail 2.0 sport + 4WD met handbak. De lijst met dingen die ik eraan wil doen is nogal groot, in grote lijnen:

-stoelen + deurpanelen uit 2007 x-trail family-pack
-Ombouw naar 2.5L motor 180PK
-volledig gereviseerd motorblok
-Overspuiten (ik weet dat ik me ga irriteren aan de gebruikschades die erop zitten, liever fris beginnen)
-2020 gadgets zoals android auto etc
-volhangen met OEM accesoires, gadgets etc
-dempen en isoleren complete auto

Enkele gadgets zijn al binnen, zoals m'n nieuwe stoelen:

Met grappige hoofdsteunen:

Sidebars:

En de 2.5L motor met aantoonbaar 150.000km welke als basis gebruikt wordt voor de revisie:

De oude motor is er ondertussen ook al uit, wat een rotklus...:

Verdere updates volgen uiteraard zo snel mogelijk. De bedoeling is om de auto in juni rijdend te hebben.

Groeten,

Rens
Mooi om te lezen wanneer de passie het overneemt van het verstand! Hij ziet er nog behoorlijk fris uit...
Hee Rens, welkom terug! Geweldig hoe je weer binnen komt denderen met een briljant project. Wat voor 9/10 mensen een afgeschreven gebruiksauto is, ga jij even 100% overhaulen en perfect maken. Heerlijk! Ik zie een voor zijn leeftijd snaarstrakke auto, maar zelfs dat moet nog overgespoten worden. Direct een frisser kleurtje dan, aangezien je aan een oranje nieuwer exemplaar zat te denken? Ik kijk nu al uit naar het volgen van je werkzaamheden. smiling smiley

Die hoofdsteunen zijn wel heel apart inderdaad, wat zou de gedachte erachter zijn? Een X-Trail gooi je niet zo hard door de bocht dat je hoofd van je romp getrokken wordt lijkt me. winking smiley Je zou bijna zeggen dat er speakers in zouden moeten zitten of zo...
Ha Rens, leuk dat je weer hier bent! En gelijk een mooi project om te volgen.
Die hoofdsteunen zijn leuk, Skoda heeft dat ook. Onderdeel van het Slaap pakket.

Welke auto's heb je nu eigenlijk allemaal? Vast één of meerdere Cherry's, Primera's en de Juke? Ik dacht dat je de oude Xtrail van je vader ook nog had eigenlijk...
Gelukkig, hij is weer terug! Was al een keer aan het zoeken hoe het met die andere auto's is. Misschien leuk om dat allemaal in dit topic te updaten, jouw oog voor kleine upgrades/bijzondere opties om de auto's verder te optimaliseren zijn leuk om te volgen. thumbs up Succes met deze X-Trail, maar dat moet wel goedkomen lijkt mij zo.
Zijn fantastische wagens inderdaad die X-trail. Ben benieuwd. Weer heerlijk om dit te volgen in ieder geval. thumbs up
Ik ben wel benieuwd naar de beweegreden van de motorwissel. Ik ben geen kenner, maar als ik het goed begreep is de 2.5 gewoon af fabriek geleverd? Lijkt me dan toch een behoorlijk project, zeker nadat de huidige motor gelet op de lekke koppakking reeds is aangepakt.

Persoonlijk vind ik de velgen wat minder passen bij het verder hoekige design. De nieuwe hoofdsteunen zijn inderdaad wel geinig, kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien.
Wat een warm welkom, leuk om te lezen!

NieckVB
Mooi om te lezen wanneer de passie het overneemt van het verstand! Hij ziet er nog behoorlijk fris uit...

Dankjewel! En wat je zegt, het is niet echt de meest voor de hand liggende keuze om het zo te doen.

@MWH, dankjewel! Ja met een ander kleurtje heb ik ook in m'n hoofd gezeten. Sterker nog, ze hadden tzt gewoon oranje als kleurkeuze in het programma (buiten Europa dan). Maar dat maakt het kostenplaatje wel heel wat minder interessant moet ik zeggen, Je praat dan al snel over het spuiten van binnenzijde deuren, binnenzijde motorruimte etc en daarvoor zit er veel meer demontagewerk aan. Een dikke verdubbeling in de kosten kan je dan verwachten. Dus de kleur wordt weer zwartwinking smiley Met de hoofdsteunen vermoed ik dat Barri het bij het juiste eind heeft; extra stein voor bij het slapen.

@Barri, tnx! Je hebt inderdaad gelijk betreffende de hoofdsteunen. Op geen enkele andere x-trail nog gezien net als dit interieur, kan er zelfs in de boekjes niets over terugvinden. Qua auto's heb ik inderdaad nog voldoende... Ik heb m'n grijze cherry turo nog, de gele cherry turbo gaat er echter binnen nu en 2 maanden uit (lees; in de verkoop), m'n vriendin rijdt d'r Primera P12 estate nog dagelijks, ondertussen richting 360.000km en haar eerste model Primera heeft ze in de stalling staan. Mijn zwarte Primera heb ik ook nog steeds, toevallig 2 maanden geleden uit de stalling gehaald ter overbrugging. Bleek uiteindelijk niet nodig te zijn ivm corona. M'n Juke staat nu nog voor de deur puur voor zakelijk gebruik (vandaar de Primera als prive auto nu opgehaald) maar die gaat er denk ik in juni ook uit. Oftewel, mocht iemand een tot in de puntjes verzorgde Nissan Juke 1.6 DIg-T zoekt dan is die bij mij aan het juiste adres smiling smiley En verder heb ik uiteraard m'n bruine Bluebird nog maar de zwarte Bluebird Turbo heb ik verkocht.

@Brent, dankjewel! Misschien wel een idee om de updates in één topic te houden. Aan de andere kant, in sommige andere topics staat zoveel informatie over die auto, ook zonde om niet meer te updaten... Misschien gewoon maar weer eens bijhouden, er gebeurd namelijk voldoende.

@Nico, volledig met je eens. Zeker in het huidige straatbeeld zijn ze lekker afwijkend ook door hun vierkante robuuste voorkomen.

@Dakloos, de x-trail kocht ik met lekke koppakking. Heb er ondanks dat nog 500km mee gereden, precies genoeg om te ondervinden wat er wel en niet goed was met de auto. Daarna wou hij niet meer starten door compressieverlies. De oude 2.0 verbruikte naast koelvloeistof ook veel olie. Hij viel prima te reviseren (en dat was in eerste instantie ook de bedoeling voor de handel) maar nadat ik had besloten dat hij voor mezelf zou worden werd voor mij al snel duidelijk dat ik niet een 2.0 in die auto wou hebben. Een andere met lage kilometerstand kopen was optie 1 maar een knappe gaat rap richting 8-9000 euro. En ook dan heb je er werk aan... De andere optie was dus om deze om te bouwen naar 2.5. De motor zelf is vrijwel helemaal gelijk enkel de motorkabelboom, computer en de cilinderinhoud en dingen zoals inlaatspruitstuk zijn anders. Het is uiteindelijk niet heel veel meerwerk om van deze x-trail een 2.5 te maken, hoogstens 2 uurtjes meer... Wat betreft de velgen ben ik het met je eens, ik vind ze ook niet helemaal top op deze wagen. Daarbij vind ik ze door de lichte kleur wel heel erg detoneren met het zwart.

Daarover gesproken, ik heb andere velgen ervoor liggen. Hier echter nog met een veel te kleine bandenmaat voor op een Primera waardoor het misschien wat moeilijk is voor te stellen hoe dit eruit komt te zien, ik heb echter al nieuwe banden met de juiste wang liggen:

Zijn gesmeden 350Z GT velgen.
Mooi om weer wat te horen over een nieuw project. Altijd leuk om te volgen en als er ergens een bijzondere tweedehands Nissan voorbijkomt, moet ik altijd aan jou denken. thumbs up
Rens, goed dat je er weer bent! Ik, als ongeveer de laatste die geen facebook of insta heeft, ben altijd blij met dit soort verhaal. Heerlijk leesvoer.

De Zwarte Unieke Turbo Blauwvogel heb je weer verkocht? Why? Ik vond het mooi hoe je tweakte aan het dashboard en hoe enthousiast je was. Die gele mag van mij weg, dat vond ik nooit wat hahaha.

Lekker bezig, al met al!!
Jay DoubleYou
Mooi om weer wat te horen over een nieuw project. Altijd leuk om te volgen en als er ergens een bijzondere tweedehands Nissan voorbijkomt, moet ik altijd aan jou denken. thumbs up

Haha geweldig! Dankjewel big smile smiley

uwbuurman
Rens, goed dat je er weer bent! Ik, als ongeveer de laatste die geen facebook of insta heeft, ben altijd blij met dit soort verhaal. Heerlijk leesvoer.

De Zwarte Unieke Turbo Blauwvogel heb je weer verkocht? Why? Ik vond het mooi hoe je tweakte aan het dashboard en hoe enthousiast je was. Die gele mag van mij weg, dat vond ik nooit wat hahaha.

Lekker bezig, al met al!!

Ja soms zo gek nog niet om zonder FB door het leven te gaan... De zwarte turbo heb ik inderdaad verkocht, eerst natuurlijk helemaal toekomstproof gemaakt. De nieuwe eigenaar is er eentje die volledig gek is van Bluebirds, die is dus erg goed terecht gekomen. Bij mij speelde tijd, ruimte en geld een belangrijke rol. De gele stond vorig jaar nog met een kapotte motor waardoor ik die niet eerder de deur uit heb kunnen doen, anders was dat vorig jaar ook al gebeurd. Agja, hier ook bezig met een huis (klushuis 2.0... alles eruit en opnieuw opbouwen en nu al 2 jaar volle bak bezig) waardoor sommige dingen gewoon moeten. En als ik dan toch mag kiezen... Liever m'n bruine Bluebird dan de turbo, gek genoeg...
Mooie X-Trail.thumbs up

Wist je trouwens dat er mensen zijn die een auto kopen en er dan gewoon alleen maar mee gaan rijden?
Bestaat echt.winking smiley
Carkiller
Mooie X-Trail.thumbs up

Wist je trouwens dat er mensen zijn die een auto kopen en er dan gewoon alleen maar mee gaan rijden?

Wat is daar de lol dan van spinning smiley sticking its tongue out
Geen idee, die voorliefde voor oudere Japanse auto's is ook al raar.drinking smiley
Leuk je weer terug te zien, ik ben ook behoorlijk benieuwd hoe het met de rest van je wagenpark ervoor staat! Tof project ook weer, inderdaad een bijzondere keuze, maar daardoor juist leuk.
x trailrijder
Carkiller
Mooie X-Trail.thumbs up

Wat is daar de lol dan van spinning smiley sticking its tongue out

JUIST! smileys with beer
Carkiller
Geen idee, die voorliefde voor oudere Japanse auto's is ook al raar.drinking smiley

Het zit me allemaal niet mee drinking smiley

@Micha, tnx! Zal de rest ook spoedig updaten.

Verder met de x-trail. De laatste week ben ik volle bak bezig met de auto zo stil mogelijk krijgen. Daarvoor ga ik zo grondig mogelijk te werk, zelfs inclusief verwijderen hemel en vloerbedekking (en alle delen die je moet demonteren om het allemaal los te krijgen. In Engeland een bestelling gedaan met oa 40 vellen 2mm dempingsmateriaal, 12 vellen van 4mm voor de probleemplekken zoals wielkasten en schutbord, 12 meter 6mm isolatiemateriaal en 6 meter 12mm isolatiemateriaal.

De bestelling:

Begonnen met het demonteren. Meneer Nissan had besloten dat het dak schijnbaar niet gedempt en/of geïsoleerd hoeft te worden af fabriek, er zit werkelijk helemaal niets op:

De gehele dakplaat met een ontvetter behandeld en gekozen voor de 2mm dempingsmatten van voor tot achter:

Na dit werk was er al een riant verschil merkbaar. Tussen de dakspijlen in was er echter nog ruimte voor de 12mm isolator. Dit spul is extreem dicht van structuur en werkt zowel geluidsdempend als temperatuurisolerend.

Op de achterzijde van de hemel zat een stukje katoen geplakt, vermoedelijk tegen resonanties van de hemel op de dakspijlen. Deze eraf getrokken en op de gehele hemel aan de binnenzijde van voor tot achter de 6mm geplakt. Nu de hemel er toch uit lag kon ik hem mooi grondig schoonmaken.

Voor:

Na:

Tapijt eenzelfde behandeling gegegven maar daar heb ik grappig genoeg verder eigenlijk heel weinig foto's van gemaakt. Dit spreekt boekdelen denk ik:

De bodemplaat zelf was al aardig gedaan door meneer Nissan, jammer alleen dat er meerdere platen loslieten. Deze verwijderd en vervangen door 4mm. Daarna de 2mm geplakt over plekken die nog rammelig klonken wanneer je erop sloeg. Net zo lang geplakt tot een dreun geen trillingen meer doorgaf.

Voor:

Na:

Hierna over gehele bodem de 6mm isolator geplakt:

Verder weer een mooi moment voor upgrades. De vroege versies zijn uitgerust met een plastic handremgreep, deze vervangen door een handrem van een auto uit een automaat uit 2006 met 30K op de teller. Die heeft dus amper handjes gezien en dat straalt er vanaf.

Van plastic:

Naar leer:

De pedalen zijn bij de sport van aluminium, die van rem en koppeling ga ik vernieuwen maar die van het gaspedaal kon ik mooi opnieuw "borstelen" en polijsten.

van:

naar:

De pedaalstangen heb ik opnieuw zwart gespoten, daar zaten wat slijtagesporen op van mensen met hele grote voeten denk ik...

Ow en om mee af te sluiten, ik heb m'n voorstoel laten vullen zodat de wagen weer mooi stevig zijn. Ziet er weer als nieuw uit en zit als gegoten:

Dat was hem weer!
x trailrijder
Dat was hem weer!
Nietes. Ik mis een update over het stuur. winking smiley

Dat (geluid) isoleren lijkt me heel prettig en heel veel helpen in zo'n 'oudere' auto. Zou ik graag ook eens uitvoeren bij enkele auto's, maar dat alles loshalen vind ik veel te eng. winking smiley Leuk om mee te kijken!
Ha daar heb je een goed punt! Er zit inderdaad een 350Z stuur in. De Z moet er nog af en worden vervangen door een nissan logo... De standaard hoepel was me veel te groot en log. Ben ook heel erg benieuwd naar hoe het dempen en isoleren heeft gewerkt. Het is wel een gekke gewaarwording dat wanneer je nu op het dak klopt het klinkt alsof je op een eikenhouten tafel klopt. De deuren, wanden en zijpanelen moeten allen nog gedempt en geïsoleerd worden, daar valt naar mijn idee ook nog heel veel winst te behalen. laatst een Micra gedempt voor een klant, enkel de deuren en zijwanden en wielkasten achter. Dat verschil was écht niet normaal.
Stoel laten vullen moet ik ook eens laten doen inderdaad. Maar liever met een ander stofje dan nu....zou zonde zijn als ik er binnenkort doorheen ga.
Ziet er allemaal netjes en professioneel uit, ben ook benieuwd of je kan fluisteren straks.
Kom ik dan met mijn "sleutelen aan de Subaru". Laatst viltje op het aanslagpunt van het koppelingspedaal geplakt, gaf een ijzer op ijzer geluid.big smile smiley

Maar is ie klaar na dit?
Of nog meer plannen?
Leuk projekt én goed bezig! Ben ook benieuwd hoeveel decibellen het scheelt met dat isolatiemateriaal!
@Nico, kijk anders eens in Engeland voor een tweedehands stoel / stofje, daar is de stof er sowieso beter aan toe.

@Carkiller, Ag van de kleine dingen kan ik net zo genieten. Niets zo irrtant als een ratel... Verder nog lang niet klaar.... De 2.5 motor wordt op dit moment gereviseerd. Blok is al helemaal uit elkaar en alle delen zijn besteld (origineel Nissan) en blok en kop liggen bij de revisie nu. Plan is straks een 0km motor met pakweg 200PK en 250nm. Het interieur vordert gelukkig aardig, binnenkort alleen nog even naar Duitsland om interieurdelen van een 2007 model met lage km-stand op te pikken. En verder maar even kijken wat er allemaal gaat gebeuren. Het probleem is dat ik steeds weer nieuwe dingen verzin... En uiteraard lekker bezig met ebay afstruinen, zo ligt er sinds vorige week opeens een originele NOS sportuitlaat middenin de woonkamer...

@speedtouch, ben er ook wel erg benieuwd naar. Heb helaas nooit vooraf gemeten hoeveel lawaai de auto maakt maar gelukkig heeft m'n moeder een x-trail voor de deur staan van 2006 als vergelijkingsmateriaal. Deze zijn af fabriek wel een stuk beter geisoleerd dan de eerste serie en daarbij is het een luxere versie die ook al meer isolatie heeft, als ik qua geluid onder deze auto duik zou m'n doel gehaald zijn.
Wauw, wat een werk weer. Heel gaaf!

Heb je ook die mooie schijnwerpers in de dakrail?
Leuk dat je terug bent en wat een project weer! thumbs up
Welkom terug en goed bezig, grappig dat stuur winking smiley Succes met de rest!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.