Suzuki Celerio - Airco Kapot

Gepost door Zunigrijje 
Oud-Rekem: in 2008 verkozen als mooiste dorp van Vlaanderen. Mooi dorp inderdaad. Er zijn overal prachtige gebieden om te wandelen en fietsen. Het fietsen aan deze kant van de grens is heel erg fijn door het fietsroutenetwerk. Dat is hier in Belgisch Limburg ontstaan en steeds verder uitgebreid met vertakkingen en een netwerk in Nederland.

Wat betreft het tankstation. Als het er zo staat zoals jij omschrijft, is er weinig misleiding. Of stond er goedkoper dan in België? Dat is namelijk vrijwel utopisch, in Nederland goedkoper tanken dan in België. Diesel is op vele plekken in Nederland wel goedkoper dan in België, weet ik uit ervaring daar mijn Talisman enkel diesel lust.
Ik heb zaterdagnacht voor 1,28 diesel getankt. Vind dat dure diesel in Belgie.
Nico GTR
Ah okay: kijk eens op Carbu.com, daar kun je brandstofprijzen in België vergelijken. Direct over de grens zitten natuurlijk de duurste tankstation's, die profiteren van de Nederlanders die toch wel komen tanken smiling bouncing smiley

Althans wat betreft benzine: ik vergelijk normaalgesproken geen diesel, omdat mijn auto immers niet om diesel rijdt. Maar was wel benieuwd of de Diesel echt goedkoper was bij dat Nederlands tankstation, die 100 meter van de Belgische grens ligt.

Hier in Heerlen is de Diesel zelfs duurder dan in België, kan ik zien met de ANWB onderweg app.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2021 16:16 door Zunigrijje.
Nico GTR

Dat is het ontmoedingsbeleid van de Belgische overheid. Diesel is een aantal jaar duurder geweest dan benzine. Hiermee wilden ze dat mensen minder dieselauto's zouden kopen. Dat is vrij goed gelukt. Er zijn namelijk nog nooit zoveel benzine auto's ingeschreven als in de laatste jaren.

'Apart' dat benzine nu weer duurder is dan diesel spinning smiley sticking its tongue out hier in België. Normaal rijd ik genoeg voor een diesel en kan ik vaak of in Duitsland of in Nederland tanken, dus ik draai er nog vele kilometers bij op mijn dieselboot. Als de Renault mij dat gunt en geen Renault kuren zal vertonen smiling bouncing smiley
Nico GTR
Da's dus spotgoedkoop momenteel.

Zuinigrije
Direct over de grens zitten natuurlijk de duurste tankstation's, die profiteren van de Nederlanders die toch wel komen tanken smiling bouncing smiley

Klopt niet hoor: de duurste zitten over het algemeen langs de snelweg: die rekenen gewoon de hoogst toegelaten prijs. Van de snelweg af is er vaak wat concurrentie wat de prijs doet zakken.
Ik heb op zo'n kilometer van Thuis een Esso-tankstation (met shop) vlak aan de afrit van de snelweg: die rekent de maximumprijs.
Twee kilometer daar vandaan is er een Esso Express, naast een tankstation van Shell en Luk Oil: daar kost een liter diesel 11 cent goedkoper.
Shell duikt soms nog onder die prijs, terwijl Luk Oil systematisch een cent duurder is. Wat mensen dan nog bezielt om bij dat Russische merk te tanken, mag god weten.
Wie aan de snelweg tankt is ook dief van eigen beurs, daarom dat ik dat ook helemaal niet benoemd had. In Winterslag ligt een Lukoil Express, dat is 3KM omrijden als je op de A2 richting Zeeland rijdt....

Behalve in Luxemburg is de benzine prijs ( E10 ) langs de snelweg even duur, als in het rest van het land. Want de regering bepaalt daar de benzine prijs, dus je hoeft ook geen prijzen te vergelijken big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2021 16:19 door Zunigrijje.
Zunigrijje
Wie aan de snelweg tankt is ook dief van eigen beurs

Dat was altijd al, dus daar tanken personen met een bedrijfspas zal ik maar zeggen.
Zunigrijje
Behalve in Luxemburg is de benzine prijs ( E10 ) langs de snelweg even duur, als in het rest van het land. Want de regering bepaalt daar de benzine prijs, dus je hoeft ook geen prijzen te vergelijken big smile smiley

Met één uitzondering... Martelange.
R J G Ruiters
Zunigrijje

Met één uitzondering... Martelange.
Hehehe, dat is Belgisch Luxemburg.... ik had het over het Groothertogdom Luxemburg: dat kleine landje waar veel Nederlanders doorheen reizen, als ze onderweg zijn naar Zuid Frankrijk en dan uitgerekend allemaal bij hetzelfde tankstation gaan tanken nut smiley
Niet helemaal, er liggen een aantal Tankstation in Martelange wel in Luxemburg. De grens loopt een klein stukje in de weg en bij de meeste tankstations door het gebouw... Daarom is er in die tankstations ook een enorm aanbod van alcoholische dranken. Die zijn in Luxemburg ook veel goedkoper.
Volgende keer je facts beter checken winking smiley . Je moet mij niet uitleggen wat Luxemburg is.
Ben er al heel heel vaak geweest en kom er nog heel regelmatig en dan tank ik er ook spinning smiley sticking its tongue out.

Als wij naar Frankrijk reden, dan gingen wij meestal de snelweg af om te tanken, in plaats van een half uur of langer te verliezen door te wachten bij grote tankstations langs de snelweg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 10:14 door R J G Ruiters.
R J G Ruiters
Niet helemaal, er liggen een aantal Tankstation in Martelange wel in Luxemburg. De grens loopt een klein stukje in de weg en bij de meeste tankstations door het gebouw... Daarom is er in die tankstations ook een enorm aanbod van alcoholische dranken. Die zijn in Luxemburg ook veel goedkoper.
Volgende keer je facts beter checken winking smiley . Je moet mij niet uitleggen wat Luxemburg is.
Ben er al heel heel vaak geweest en kom er nog heel regelmatig en dan tank ik er ook spinning smiley sticking its tongue out.

Als wij naar Frankrijk reden, dan gingen wij meestal de snelweg af om te tanken, in plaats van een half uur of langer te verliezen door te wachten bij grote tankstations langs de snelweg.
Dit moet je ook maar net weten: in Nederland Duitsland is er ook een tankstation, wat zowel een op rit aan de Nederlandse kant en Duitse kant heeft.

Daardoor is het volgens mij het enige tankstation, waar Nederlanders zonder negatieve test kunnen gaan tanken in Duitsland. Het is gewoon niet te handhaven, dus hebben ze daar van de Duitse regering een uitzondering gekregen. Weet alleen niet precies welke plaats het is, maar ik geloof dat de Nederlandse plaats Beek heet en de Duitse Wyler.

Ik had wel degelijk de plaatsnaam opgezocht op Wikipedia en toen stond er, dat het in Belgische Luxemburg lag. Die tankstation's waar jij het over hebt? Liggen die dan officieel in België? Want als ze in Luxemburg liggen, mogen ze ja geen hogere of lagere benzineprijs ( E10 ) hanteren.

Of ligt het gedeelte waar de alcohol verkocht wordt wel in Luxemburg en staan de pompen in België?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 10:43 door Zunigrijje.
Martelange is een Belgische gemeente (in de provincie Luxemburg om het wat duidelijker te maken :-) )
De tankstations liggen op grondgebied Groothertogdom Luxemburg.
Het juridische stuk van die tankstations, dat weet ik niet.. Zal wel een maas in de wet voor zijn.

Kan me voorstellen dat ze creatief zijn. Het is niet voor niks dat juist daar aan die straat een tiental tankstations liggen.
Die trucjes met een Nederlandse en Duitse ingang zie je wel meer. Niet ver van hier (Twente) staat een grenswinkel, die heeft een deel van het pand in Nederland staan en een deel in Duitsland. (Ben er nooit zelf geweest, denk dat het fysiek twee panden zijn die direct naast elkaar staan). En daarmee weten ze van beide landen de belastingvoordelen te pakken. Dus kopen de Duitsers goedkoop hun koffie aan de Nederlandse kant en kopen wij voordelig alcoholische versnaperingen aan de Duitse zijde. Ook is er een zandafgraving in Bad Bentheim met twee uitgangen, blijkbaar zijn de laadvermogens/aslasten in Nederland en Duitsland verschillend. En dus loont het om de Nederlandse uitgang te kiezen (aldus de Nederlandse uitbater van die zandput).
Leon in zn Fiesta
Die trucjes met een Nederlandse en Duitse ingang zie je wel meer. Niet ver van hier (Twente) staat een grenswinkel, die heeft een deel van het pand in Nederland staan en een deel in Duitsland. (Ben er nooit zelf geweest, denk dat het fysiek twee panden zijn die direct naast elkaar staan). En daarmee weten ze van beide landen de belastingvoordelen te pakken. Dus kopen de Duitsers goedkoop hun koffie aan de Nederlandse kant en kopen wij voordelig alcoholische versnaperingen aan de Duitse zijde. Ook is er een zandafgraving in Bad Bentheim met twee uitgangen, blijkbaar zijn de laadvermogens/aslasten in Nederland en Duitsland verschillend. En dus loont het om de Nederlandse uitgang te kiezen (aldus de Nederlandse uitbater van die zandput).

Klopt, met je juiste wagen mag je in Nederland 50 ton wegen, in Duitsland is de max 40 ton.
Maar in Duitsland loont zich E5 tanken wel: prijsverschil tussen E10 en E5 is 7 cent per liter, maar door het gemiddelde meer verbruik van E10 rij ik met E5 toch nog goedkoper. Die vlieger gaat alleen niet meer op als het prijsverschil tussen E10 en E5(Superplus/Euro98) € 0,20 per liter is, daarbij loopt mijn auto zuiniger op Euro 95 E5 dan de premium E5.

Bij mijn Celerio bj 9-2015, gekocht 2-2019(32000 km) is de motor(61000 km) met E5(Superplus/Euro98) beschadigd, in november bij het tanken, bij mijn vaste Total pomp, toen ik starte hoorde ik een luid ratelend geluid uit de motor ruimte komen, toe ik gas gaf was het weg, toen ik thuis kwam hoorde ik een snerpend geluid bij stationar draaien, als je gas gaf was het weg, kwam van de distributieketting, paar weken mee gereden, ging niet weg, naar mijn garage geweest, wisten het ook niet wat het was, ze hebben 2 multiriemen vervangen en de motor gespoeld, bleef een snerpend geluid komen van de distributieketting, garage zij ga paar uur mee rijden spoelt de motor goed door, olie peil in de gaten houden, gedaan, daarna als de auto starten een tak/tak/tak geluid, leek wel een diesel, als ik gas gaf was het weg.
In geruild bij mijn garage(om de hoek), ging gelijk naar de handel.
Opel Agila automaat 100800 11-2011, 1e eigenaar gekocht, stuurt jammer genoeg niet licht om de middenstand.
Peter 6201347
Bij mijn Celerio bj 9-2015, gekocht 2-2019(32000 km) is de motor(61000 km) met E5(Superplus/Euro98) beschadigd, in november bij het tanken, bij mijn vaste Total pomp, toen ik starte hoorde ik een luid ratelend geluid uit de motor ruimte komen, toe ik gas gaf was het weg, toen ik thuis kwam hoorde ik een snerpend geluid bij stationar draaien, als je gas gaf was het weg, kwam van de distributieketting, paar weken mee gereden, ging niet weg, naar mijn garage geweest, wisten het ook niet wat het was, ze hebben 2 multiriemen vervangen en de motor gespoeld, bleef een snerpend geluid komen van de distributieketting, garage zij ga paar uur mee rijden spoelt de motor goed door, olie peil in de gaten houden, gedaan, daarna als de auto starten een tak/tak/tak geluid, leek wel een diesel, als ik gas gaf was het weg.
In geruild bij mijn garage(om de hoek), ging gelijk naar de handel.
Opel Agila automaat 100800 11-2011, 1e eigenaar gekocht, stuurt jammer genoeg niet licht om de middenstand.
Ik vind het maar een vaag verhaal hoor: kan mij echt niet voorstellen dat dit door de benzine gekomen is? Sinds 2018 rij ik al in mijn Suzuki Celerio en heb al bijna 58.000km gereden sindsdien en de km-stand is nu 92250km. Enige wat ik een keer gehad heb: na het vervangen van de bougies door Bosch bougies, deed de auto raar en stotterde.

Na een rit van 30km ofzo, was het alweer weg en achteraf waren het dus de verkeerde bougies: wel geschikt voor een Suzuki Celerio, maar eigenlijk enkel wanneer je een K10B motor hebt. De K10C motor die in alle origineel in Nederland geleverde Celerio's zit, hebben speciale Denso bougies. Je kunt die dus niet krijgen online via de auto-onderdelen webwinkels, wat betekend dat die gewoon de verkeerde leveren!

Die zijn iets langer: maar de boordcomputer past dat gewoon aan, vandaar dat het in eerste instantie deed stotteren en daarna niet meer. Heeft verder ook geen schade opgeleverd, maar ik heb toch nog de correcte bougies bij de dealer gekocht.

Of je hebt perongeluk diesel getankt i.p.v. benzine? Ik zal het niet weten, maar je kunt zowel E10, E5 en premium benzine tanken. Zolang het octaangetal maar 95 of hoger is.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2021 17:51 door Zunigrijje.
Over het algemeen zijn de motoren van (ook) Suzuki betrouwbaar. Ze zijn vaak ontworpen om ook op "mindere" brandstoffen, in de uithoeken van deze aardkloot, normaal te blijven draaien. Incidenteel kan er een productiefout ergens zitten, waardoor het allemaal mis loopt. Tijdig onderhoud is belangrijk, een beetje kwaliteit olie... Een garage die bij een klacht een verkeerd advies geeft... ligt dat aan de auto?
Serieus, de garage is een dag mee bezig geweest, heeft verschillende Suzuki garage's gebeld, hoe het beste op gelost kon worden, ze adviseerde eerst met motor spoelen, als het nog niet weg is de motor open maken, kan missien ketting spanner zijn.
De garage-Autocentrum Voorschoten, die ik heb is erg goed, repareerd niet wat nodig is, vond het zonde met 61000km de motor open te maken, kon wel gewoon door blijven rijden(olie regelmatig peilen), maar ik vertrouwde het niet meer, ik heb gewoon pech gehad.
Tsja, elke auto kan kapot, ook een Suzuki.
Dat vind ik ook het nadeel van motoren met een ketting. Prima als het een autoleven mee gaat, maar owee als er problemen zijn, dan ben je goed de klos. Zeker bij merken die de ketting aan de kant van de versnellingsbak hebben zitten.
Ach ja daarom altijd de onderhoudsinterval aanhouden.
Olie peilen, etc.

Diesel in een benzine gaat overigens prima. Het loopt niet fijn want hij heeft moeite om het te verbranden maar je maakt er niet veel mee stuk als je er op tijd achter komt.

Schone bougies erin en hopen dat er niet teveel roet in de katalysator is gekomen en het komt wel goed.
Nico GTR
Ach ja daarom altijd de onderhoudsinterval aanhouden.
Olie peilen, etc.
Zou dat veel helpen als fabrikanten bijvoorbeeld een slecht
hebben gebruikt? Er zijn ook genoeg filmpjes van kettingspanner die gewoon afgebroken zijn, ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal door slecht onderhoud gebeurd is.
Ik heb bewust een auto gezocht met een riem aangezien ik van plan ben veel kilometers ten maken en geen zin heb om een auto af te moeten schrijven omdat een ketting rammelt en amper te vervangen is. De ketting die mijn auto heeft is nog redelijk bereikbaar.
Suzuki is gelukkig geen Volkswagen, waarbij de distributiekettingen inderdaad niet ( altijd ) erg betrouwbaar gebleken zijn. Maar voorheen wist ik helemaal niet, dat de Celerio een ketting i.p.v. een riem had.

In het onderhoudsboekje kon ik wel vinden, dat er een interval voor een riem was: maar dat bleek dus de multiriem te zijn. En de dealer oordeelde laatst dat die niet vervangen hoefden te worden, aangezien ze nog steeds in goede staat zijn.

Als de auto een distributieriem had, dan was ik niet klaar geweest voor € 250 aangezien de auto een km-stand van 92250km heeft: en zover ik weet dient meestal dan de distributieriem al vervangen te zijn. Een distributieketting is in de regel onderhoudsvrij, dus dat scheelt in kosten.

En stja bij Volkswagen gaat nog wel meer mis, dat zegt mee over het merk dan over distributiekettingen in het algemeen. Made in Germany staat weleens waar voor kwaliteit, maar bij auto's is dat niet ( altijd ) het geval.

De Japanners die doen het wat betreft kwaliteit veel beter, alleen autojournalisten die hebben altijd wat te zeiken over hard plastic nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2021 17:11 door Zunigrijje.
Zunigrijje
Suzuki is gelukkig geen Volkswagen, waarbij de distributiekettingen inderdaad niet ( altijd ) erg betrouwbaar gebleken zijn. Maar voorheen wist ik helemaal niet, dat de Celerio een ketting i.p.v. een riem had.

In het onderhoudsboekje kon ik wel vinden, dat er een interval voor een riem was: maar dat bleek dus de multiriem te zijn. En de dealer oordeelde laatst dat die niet vervangen hoefden te worden, aangezien ze nog steeds in goede staat zijn.

Als de auto een distributieriem had, dan was ik niet klaar geweest voor € 250 aangezien de auto een km-stand van 92250km heeft: en zover ik weet dient meestal dan de distributieriem al vervangen te zijn. Een distributieketting is in de regel onderhoudsvrij, dus dat scheelt in kosten.

En stja bij Volkswagen gaat nog wel meer mis, dat zegt mee over het merk dan over distributiekettingen in het algemeen. Made in Germany staat weleens waar voor kwaliteit, maar bij auto's is dat niet ( altijd ) het geval.

De Japanners die doen het wat betreft kwaliteit veel beter, alleen autojournalisten die hebben altijd wat te zeiken over hard plastic nut smiley
Dit voorbeeld was toevallig van een VAG motor, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van BMWs N47 of Opels 1.6 diesel motor te vinden waarbij de ketting en/of spanner vervangen moet worden en er heel erg veel werk gedaan moet worden.
Overigens is 92000 km wel erg vroeg voor een riem, tegenwoordig is rond de 180.000 vrij normaal.
Wij zijn een beetje uitgekeken in Zuid-Limburg, dus sinds het weer toegestaan zijn wij Belgische Limburg aan het ontdekken: op Koningsdag zijn wij in Bokrijk geweest en vandaag, hebben wij Greenspot Alden Biesen bezocht big smile smiley

Je wordt direct begroet door een schitterende kasteel uit de het jaar 1220 toen, dus precies 800 jaar oud: maar dat zie je er niet aan af, want het kasteel is in uitstekende staat!

De wandelroute is kinderwagen vriendelijk en je hoeft geen capriolen uithalen te halen, om je kinderwagen langs een hekje te krijgen zoals geregeld het geval is wanneer wij met kinderwagen in het Heuvelland gaan wandelen nut smiley

Ook leuk: de BIJ-mobiel, waar ook echt bijen inzaten thumbs up Die beestjes kunnen ook autorijden, heb ik geleerd sinds ik allemaal kinderliedjes zing voor mijn dochter winking smiley

En als je honger krijgt in België? Dan loop je toch eventjes een frituur naar binnen, voor een grote friet Joppiesaus smiling bouncing smiley

Oh en ik wil nog steeds V-Power gaan uitproberen: ik merk met de E10 toch wel een verschil, in vergelijking met de Super E5 die ik normaalgesproken altijd in Duitsland tank. Aangezien es verboten ist nach Deutschland zu fahren, doe ik nu in België tanken.

In België hebben ze net als in Nederland automobilisten E10 door de strot geduwd: dus gewone Euro 95 met maximaal 5% bio-ethanol krijg je net als in Nederland, niet in België.

Als je geen E10 wilt tanken, dan kom je dus uit bij Euro 98 en dat heb ik al eens geprobeerd. Maar daar had mijn auto overduidelijk geen profijt van, hij liep er in iedere geval niet zuinigere op.

Nu wilt het zo zijn dat je ook in België nog premium benzine kunt tanken, waar geen bio-ethanol in zit: stja en daar betaal je dan wel € 0,20 extra voor per liter. E10 kost momenteel rond de € 1,40 bij de goedkopere pompen in België, terwijl V-Power enkel bij Shell te krijgen is en € 1,60 per liter kost.

Dat is overigens op sommige momenten van de dag net zo duur, als wanneer je in Duitsland Super E5 gaat tanken: in Duitsland fluctueren de benzineprijzen namelijk, iets waar ik mij al heel lang aan stoor. In België gebeurd dat niet, dus je bent er tenminste zeker van dat je niet voor niks rijdt en bij aankomst de benzineprijs wederom verhoogd is angry smily

Als je dacht dat enkel de gewone benzine in Duitsland fluctueert: V-Power ( Racing ) doet dat ook, die fluctueert tussen € 1,71 en € 1,82 nut smiley Dus reken uit je winst, als je bij Shell in België gaat tanken.

Ja de V-Power in Duitsland is 100 octaan, terwijl die in België en Nederland 98 octaan: maar ik betwijfel of je daar verschil in gaat merken, buiten in je portemonnee. Want naar mijn idee, ontstaat het verschil in brandstofverbruik door dat er geen bio-ethanol in zit.

kettingen worden al sinds jaar en dag toegepast bij vele automerken. Sterker nog; in de jaren 80 en daarvoor was een ketting gemeengoed. Ik heb een twingo gehad met ketting, Opel Astra met ketting, BMW met ketting en nu een mercedes met ketting. Allen staan ze gewoon bekend dat ze een autoleven mee moeten gaan. Bij de Opel Astra was het ook een zwak punt tot een bepaald bouwjaar (beginjaren). Daarna zijn ze verbeterde kettingeleiders gaan gebruiken. Ik had al een gemodificeerd exemplaar dus ook daar gaan ze dan gewoon zonder problemen een 'autoleven' mee.

Is ook gewoon een kwestie van goed onderhoud, maar ook goede engineering. Dat alles zo licht mogelijk en goedkoop gemaakt moet worden is volgens mij de hoofdoorzaak. Maar hoeft dus echt niet per see een probleem te zijn.
@Zuinigrije.......forum doorgelezen. Suzuki Celero is een leuke auto. Suzuki goed merk, heb zelf een Alto gehad en mijn ex-vrouw daarna nog een paar. Die rijd nu in een Celero.
Zo lezend ben je wel een knakendief.........aan de andere kant snap ik het ook. Wel bijzonder dat je de auto laat staan omdat hij anders over de 20.00 gaat voor een beurt. Kan geen kwaad hoor !
Bandenspanning: word bij mij door sensoren gelezen. Is het koud staan ze op 2,4 en nu het weer warmer word op 2.8. Allemaal binnen de grenzen.

Ik betaal 69 euro wegenbelasting per maand. Gemiddeld verbruik is 1 op 13,7.
Op de snelweg tegenwoordig met 100 en een lange rit, bijna 1 op 20.
Verzekering 35 per maand. (All-risk), 75% no-claim en pakketkorting doordat al onze verzekeringen bij Interpolis zitten.
Euro 95 net 179,9 betaald. De nieuwe rijd op euro 98

Belastingen : mijn auto in bestelling (augustus/september) kost aan BPM 6500 € en BTW van 8000.( beide afgerond).
Of je een emmer leeggooit ! En 1100 € rijklaar kosten. Belachelijk veel, maar wel een volle tank (á 66 liter)
Winter-zomerbanden wissel kost 150 euro per keer.

Het is hobby en dat mag wat kosten, maar als ergens binnen redelijke afstand de benzine goedkoper is, rij ik wel een stukje om. Met gemiddeld 60 liter per tankbeurt bespaar je al snel een paar euro.
Daarnaast hebben we nog een Toyota Aygo. Kost 20 euro in de wegenbelasting, en de verzekering iets van 15€ maand. Rijd met een beetje beleid gemiddeld 1 op 20
Hansje58
Wel bijzonder dat je de auto laat staan omdat hij anders over de 20.000 gaat voor een beurt. Kan geen kwaad hoor !
Nee kan geen kwaad voor de auto, maar wel voor de "gratis Pechhulp" die ik van Suzuki krijg: daar zitten namelijk bepaalde voorwaarden aanvast. Ik begrijp best dat je het bijzonder vind, dat ik het zo zwart wit neem smiling bouncing smiley

Maar in-principe voldoe ik dan niet meer aan die voorwaarden en ik heb gewoon geen zin in discussie, met de dealer: ik moet ook heel eerlijk zijn. Als ze niet die gratis Pechhulp service aanboden, dan zou ik mijn onderhoudsbeurten op de km's uitvoeren.

Ik had in totaal in een jaar tijd 12341km gereden, dus de auto was eigenlijk nog lang niet toe aan een onderhoudsbeurt. Het is vooral een verdienmodel van dealers/garages om vroegtijdig, onderhoudsbeurten uit te voeren. Want daar verdienen ze geld aan. De vraag kwam onlangs voorbij op AD.nl

Mijn auto heeft een jaar weinig gereden, is een onderhoudsbeurt wel nodig?

Sinds de vorige beurt in april 2020 heeft mijn tien jaar oude auto nog geen 1500 kilometer gereden. Heeft hij nu toch een normale onderhoudsbeurt nodig, of is een zogenoemde zomercheck voldoende?” vraagt lezer Johanna Kock in de wekelijkse vraag-en-antwoord-rubriek van onze autoredactie.

Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ,,Het gaat erom of u de auto gewoon in goede conditie of juist in topconditie wilt houden. Een auto op hogere leeftijd kan elk moment iets gaan mankeren. Als u echt het zekere voor het onzekere wilt nemen, is een volledige beurt altijd beter. Ook die geeft nog steeds geen garantie dat u niet wordt verrast, maar de kans is kleiner. Omdat er echt op veel meer punten wordt gecontroleerd en indien nodig ingegrepen.

Vervolgens heeft een garagist hierop geantwoord:

Autobranche moet eerlijker zijn over onderhoudsbeurt

Laatst vroeg een lezer in deze rubriek of haar tien jaar oude auto na slechts 1500 kilometer in een jaar gereden te hebben, een onderhoudsbeurt nodig heeft”, schrijft lezer Zjeffrie Oberjé. ,,Ik ben zelf garagehouder en heb 40 jaar ervaring als technisch specialist en apk-keurmeester. In dit geval is een onderhoudsbeurt zeker niet nodig. Het ging om een auto die toch voor de apk moet en daar wordt de veiligheid gecheckt. Een extra vloeistofniveau- en bandendrukcontrole is wel aan te raden. Het zou mooi zijn als de autobranche hier eindelijk eerlijk over zou worden. Dan komt deze misschien ook eens uit de negatieve hoek waar ze al jaren in zit. Dus niet alleen maar beurten aansmeren om er geld aan te verdienen en waarmee het milieu onnodig wordt belast door het afval dat hieruit voortkomt.

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De meningen hierover zijn flink verdeeld, merk ik aan de vele reacties op dit onderwerp. Dank dat u uw visie en kennis en ervaring uit de praktijk met ons wilt delen.

Ik denk dat ik persoonlijk bij minder dan 10.000km's per jaar ook ga overleggen, of ik nog wel jaarlijks een onderhoudsbeurt wil laten uitvoeren. Mijn ouders die doen het al drie jaar niet met hun Citroen C1 uit 2009 en toeven, nog steeds vrolijk rond! Al vind ik wel dat ze de auto verwaarlozen angry smily

Prima autootjes trouwens die Citybugs, alleen voor mijzelf zou ik hem nooit gekocht hebben. Vooral nu met ons gezinnetje zou die auto veel te klein geweest zijn: niet dat ik de Suzuki Celerio kocht, met de gedachte dat wij op korte termijn een gezinnetje zouden stichten.

Maar ik was wel op zoek naar een auto die toekomstproof was: lage vaste lage, extreem zuinig en zodoende dus toekomstproof. Ik kwam van een Peugeot 205 wat destijds als B-segmenter gezien werd en ik vind, de Suzuki Celerio echt een enorme stap vooruit. Ook in Comfort big smile smiley

Wat ik nu vooral wil gaan uittesten, is of ik met Shell V-Power zuiniger en eventueel sneller kan rijden dan op E10. Want ik rij op de verbruiksmeter en niet de snelheidsmeter, mijn hobby zou je kunnen zeggen is hypermilen nut smiley

Laatste deelde iemand op de voorpagina deze link, 100 rijtips on economische te rijden. Vele daarvan pas ik al heel lang toe smiling bouncing smiley

Maar het rijden op de verbruiksmeter, kan betekenen dat je zeg maar de ene keer een optimaal verbruik bij 85km/u ( achter een vrachtwagen ) wat circa 90km/u op de snelheidsmeter is. De Suzuki Celerio heeft inderdaad een behoorlijke afwijking, dat is zichtbaar op de GPS navigatie: welke vrijwel accuraat de snelheid aangeeft.

Terwijl je de andere keer vrijwel constant 90KM/u kunt rijden, wat dus 100km/u op de snelheidsmeter is. Ik maak dus optimaal gebruik van de weersomstandigheden, daarom gebruik ik ook vrijwel nooit de cruisecontrol meer. Die ik liet inbouwen, omdat ik dacht zuiniger te kunnen rijden... naja dat blijkt achteraf niet te kloppen.

43) Cruise control - when to use it
Set the cruise control if you're the type of driver whose speed creeps up higher and higher the longer you're on the road, or if you have difficulty holding a steady speed (it wanders up and down).

But realize that cruise control is just a band aid for those behaviours. Generally it's less efficient than constant throttle driving, and much less efficient than "driving with load" / "target driving".

Soms gebruik ik hem trouwens nog wel, bij wegwerkzaamheden: dan heb ik zelfs moeite om niet sneller te rijden, dus dan zet ik de cruisecontrol aan.

Ik wilde nog even een fotootje delen, om de ruimte in de Celerio te demonstreren. Afgelopen maandag waren wij de IKEA geweest, waarbij spontaan ook een klassieke fauteuil gekocht hebben, want een koopje en wij hadden nog geen fauteuil. Echter hij moest ook vervoerd worden... de bank in 2/3 ingeklapt en alles ging erin en de baby kon ook nog probleemloos mee.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2021 11:46 door Zunigrijje.
Raar antwoord van de garagehouder. Je moet gewoon elke 15.000 km of elk jaar onderhoud doen.

Als je 1500 km rijd zit er waarschijnlijk teveel vocht in je olie en dat is op lange termijn echt niet goed.
Zuinigrijje
Echter hij moest ook vervoerd worden... de bank in 2/3 ingeklapt en alles ging erin en de baby kon ook nog probleemloos mee.

Super veilig voor het kind ook, waar een hele stoel overheen komt bij de eerste de beste manoeuvre...
Toen wij nog "in de kleine kinderen zaten" (30-40 jaar geleden) hadden de auto's achterin geen gordels en de isofix moest nog uitgevonden worden.
Het onderstel van de kinderwagen ging in de kofferruimte, de bak met baby stond op de achterbank. Kan je je nu niet meer voorstellen.
Auto's kregen toen gelukkig wel bevestigingspunten voor gordels achterin, dus bij het eerste kinderzitje kreeg je van die riemen die je vast moest klikken aan het stoeltje en het andere eind met een bout moest vastschroeven in de bevestigingspunten.
De Celerio is inderdaad een ruime auto voor zijn klasse. Met mijn 1.90 kan ik zelfs achter mijzelf zitten. Het is nu wel zeker dat mijn vader niet meer achter het stuur komt van de Suzuki, dus zal de auto binnenkort als hij er afscheid van kan nemen in de verkoop gaan.
Nu ik net gepensioneerd ben is een tweede auto voor ons overbodig, dus blijf hem zelf niet gebruiken. Ik verwacht dat er wel belangstelling voor is.
Wij, mijn broer en ik, zaten inderdaad los op de (skai) achterbank. Daar gleed je lekker heen en weer. Niks gordels, airbags of weet ik veel. NSU prinz . 1972
Stoerthumbs up. Gelukkig hebben we tegenwoordig andere, lees veiliger, leefstandaarden...
Joop 5528328
Stoerthumbs up. Gelukkig hebben we tegenwoordig andere, lees veiliger, leefstandaarden...

Dat denk ik ook altijd als er weer 10 ramenlikkers op 5 meter afstand van elkaar op de linkerstrook rijden. Heel veel zou niet nodig zijn als we ons gewoon eens normaal konden gedragen in het verkeer. Hoe slim de mens ook kan zijn, velen zijn wat dat betreft zo dom als het achtereind van een koe. Ego, ego en nog eens ego.
Joop

Tja we wisten niet beter. Er werd ook overal gerookt.
Joop 5528328
Zuinigrijje
Echter hij moest ook vervoerd worden... de bank in 2/3 ingeklapt en alles ging erin en de baby kon ook nog probleemloos mee.

Super veilig voor het kind ook, waar een hele stoel overheen komt bij de eerste de beste manoeuvre...
Waar zie jij een stoel in de auto liggen? Het is een grote kartonnen doos: bij IKEA moet je alles zelf thuis in elkaar zetten smiling bouncing smiley

En hier is niks onveilig aan: kind zit netjes in de Maxi-Cosi vast, de lading kan niet schuiven want het leunt tegen de zijkant van de bank aan. Tevens spreek je over een ritje van nog geen 5km en 7 minuten nut smiley

Alles volgens de regels! In-principe kan er ook niks mis gaan, als je voorzichtig rijdt en rekening houdt met de idioten op de weg. Het is zeker niet ideaal, omdat de andere ouder niet naast het kind kan zitten.

Maar incidenteel is dit geen enkel probleem: bij lange ritten zit mijn vrouw ten alle tijden, op de achterbank naast de baby. En inderdaad de Celerio heeft Isofix, dus het is ook mogelijk stoeltjes met Isofix te gebruiken. Die overweeg ik als de Maxi-Cosi te klein wordt.

Ook grappig de kleine denkt soms dat ze een kat is: ze zit regelmatig aan de riem te kratsen met haar kleine nageltjes big smile smiley

HarrieD
Het is nu wel zeker dat mijn vader niet meer achter het stuur komt van de Suzuki, dus zal de auto binnenkort als hij er afscheid van kan nemen in de verkoop gaan.
Nu ik net gepensioneerd ben is een tweede auto voor ons overbodig, dus blijf hem zelf niet gebruiken. Ik verwacht dat er wel belangstelling voor is.
Ah jammer voor je vader: ik denk dat hij er waarschijnlijk wel een beetje moeite mee heeft? Ik heb een tijdje vrijwilligers werk voor ANWB Automaatje gedaan, toen reed ik regelmatig een oudere meneer naar de supermarkt die wel nog een eigen auto had. Maar hij mocht er niet mee inrijden en dan ben je dus afhankelijk, van de goodwill van anderen mensen.

Ik denk trouwens dat het geen slecht moment is om de Suzuki Celerio te verkopen: de brandstofprijzen zijn stijgend, dus dat is een mooi argument in je advertentie. Tenminste ik zou het benoemen, dat het mogelijk is om gemiddeld 25KM/L te rijden. Uiteindelijk ligt het wel aan de bestuurders zelf, maar onmogelijk is het niet.

Trouwens jammer dat er geen opvolger komt: ik zou serieus geïnteresseerd zijn, in een opvolger van de Celerio. De Swift is simpelweg te duur en de Ignis, vind ik een rare eend in de bijt. Maar ik ben hartstikke tevreden over de Suzuki, dus tot elektrische auto's gemeengoed zijn geworden. Zal ik er wel in blijven rijden cool smiley

Een Dacia Spring is het naar mijn mening namelijk net niet, dus het wordt nog wel een paar jaartjes wachten. Maar toen die auto werd aangekondigd, was ik er serieus in geïnteresseerd: alleen achteraf blijkt de prijs een stuk hoger, dan men een jaar geleden speculeerde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2021 18:37 door Zunigrijje.
Zuinigrijje
Waar zie jij een stoel in de auto liggen? Het is een grote kartonnen doos: bij IKEA moet je alles zelf thuis in elkaar zetten

Een stoel in een doos, slimpie. Even hard/zacht als je die op je lichaam krijgt. Je hoeft me niet het concept van IKEA uit te leggen.

Wat doet er de rittijd er trouwens toe? Een ongeluk duur maar een paar seconden hoor.
Joop

Een stoel in een doos, slimpie. Even hard/zacht als je die op je lichaam krijgt. Je hoeft me niet het concept van IKEA uit te leggen.

Wat doet er de rittijd er trouwens toe? Een ongeluk duur maar een paar seconden hoor.

Zeg doe eens aardig......
Hansje58
Joop

Zeg doe eens aardig......

Eens, niemand is heilig. Tijd voor de ramenlikkers om te beseffen dat we niet onsterfelijk zijn in ons blik. En dan bedoel ik de mensen die niet willen begrijpen dat het verkeer geen wedstrijd verpissen is.
Een mens maakt zijn hele leven afwegingen. Vaak vallen de beslissingen goed uit, soms niet. Dat is het leven.

Gecalculeerd risico nemen is dat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-05-2021 09:15 door haarr.
Ik vind de IKEA-stoel in de Celerio nog niet eens zo gek, eigenlijk. Misschien niet ideaal, maar ook weer niet schokkend.
Zie het probleem van die doos niet echt, zolang hij stevig vast staat. Wel mooi dat hij er precies in past!

In het verleden hadden wij een Subaru Vivio, daar paste verrassend veel in met de bank plat. Aantal keer mee op vakantie gegaan. Al was dat met een kind vast niet zo makkelijk gegaan.
Die doos staat klem tegen de leuning die nog wel omhoog staat. Prima gedaan lijkt mij.

Ik werd vroeger door mijn ouders in een rieten mand los op de achterbank gezet nut smiley Gelukkig is ook de veiligheid en bewustwording op dat gebeid met flinke sprongen vooruit gegaan.
Ach ja, een losschietende "lifehammer" bij een koprol kan ook wonderen doen..... Keurig meegenomen die stoel zo! En het kinderzitje kan ook wel wat hebben voordat het vervormt.
Zunigrijje
Trouwens jammer dat er geen opvolger komt: ik zou serieus geïnteresseerd zijn, in een opvolger van de Celerio. De Swift is simpelweg te duur en de Ignis, vind ik een rare eend in de bijt. Maar ik ben hartstikke tevreden over de Suzuki, dus tot elektrische auto's gemeengoed zijn geworden. Zal ik er wel in blijven rijden cool smiley

Suzuki is inderdaad geen goedkoop merk meer. Je hebt minimaal 17k nodig om met een nieuwe Ignis de garage te kunnen verlaten. En dan te bedenken dat Suzuki jarenlang een merk is geweest voor mensen met kleine beurs die toch nieuw wilden rijden. Maar blijkbaar loont het, anders zou er nog wel een goedkopere auto in het gamma zitten.
De Swift/Ignis zijn op de Dacia Sandero Na de goedkoopste auto's buiten het A-segment. Waarbij een UP! slechts een paar tientjes minder kost.
Het is bijna zover: wij vertrekken naar Port Zelande, met twee auto's. Want ondanks dat de Celerio ruim is, zie ik het niet zitten om ook nog mijn ouders in de auto te hebben. De zitplaatsen zijn wel aanwezig, dus theoretische had het gekund.

Maar mijn vrouw die neemt de halve inboedel mee: ze heeft zelfs bedlinnen ingepakt, terwijl dat inbegrepen is bij een premium appartement van Centre Parcs nut smiley Puur en alleen, omdat ze wat verhalen gelezen heeft dat het niet schoon zou zijn in die huisjes....

Het inpakken van de auto is altijd een beetje puzzelen: de leuning van de achterbank loopt schuin omhoog, dus op de bodem is er meer ruimte dan boven. Ook hou ik bij voorkeur de hoedenplank gewoon in de auto, zodat niet zichtbaar is wat in de kofferbak ligt.

Soms is het echt millimeter werk: de grote reiskoffer past wel in de kofferbak, maar alleen als ik hem op de zijkant leg. Plat passte hij alleen wanneer ik de bank inklap, soms is dat nodig om spulletjes makkelijker in de auto te krijgen.

Echter de achterbank moet ook weer terug uitgeklapt worden, waarbij de rugleuning ongeveer 10cm in beslag neemt. Naja dat zijn precies de 10cm die ik nodig had, om de reiskoffer plat te leggen...

Waar de kinderwagen dan geplaatst wordt? Nou ik heb een Hamilton X1 One Prime Buggy, waarvan ik dacht dat die compact was. Maar dat viel vies tegen in de Celerio, echter uiteindelijk heb ik toch een oplossing bedacht. Ik plaats hem op de passagiersstoel, waar toch niemand zit en voor veiligheid doe ik de riem er ook nog om.

Ook de voetenruimte benut ik: daar heb ik een boodschappentas, met ja inderdaad boodschappen erin. Dat past echt maar net en ook hierbij, ontkom ik er niet aan om de stoel eventjes naar achter te zetten. Waarna ik hem weer naar voren zet, zodat de boodschappentas niet kan bewegen.

Vandaar dat wij dus met twee auto's rijden: mijn ouders met een Citroen C1 en wij met de Celerio. Maar voor ons gezinnetje is het op vakantie gaan, met de Suzuki Celerio in iedere geval geen probleem. Alleen met vier volwassenen en een baby?

De zitplaatsen zijn er, maar Nederlanders zijn niet bepaald de kleinste mensen op deze aardbol: dus je zit al gauw behoorlijk krap, niet erg op korte ritjes. Dus voor de uitstapjes in Zeeland, gebruiken wij gewoon een auto. De parkeertarieven daar zijn immers ook niet laag....

Ben trouwens wel blij, dat ik geen Citybug heb: want dan had die reiskoffer niet eens in de achterbak gepast....
Fijne vakantie! En niet te zunig he, het is tenslotte vakantie! winking smiley

Dus voor de uitstapjes in Zeeland, gebruiken wij gewoon een auto. De parkeertarieven daar zijn immers ook niet laag....

ik heb vorig jaar alleen bij middelburg parkeergeld betaald. verder is het in principe overal gratis. of je moet net bij renesse op het strand willen parkeren. Maar waarom zou je als je bij de brouwersdam, enkele km verderop (en voor de deur van port zelande) een heerlijk groot breed rustig strand hebt waar je ook gewoon wat kunt drinken in een strandtent en royaal gratis overal kan parkeren.

Ach, de ruimte is net wat je zelf allemaal mee sleept. Onze vorige auto (laguna estate) was iets groter dan de auto die we nu hebben (C-klasse). Mijn vrouw zit al te klagen hoe we alles mee moeten krijgen dit jaar. Je moet gewoon niet zoveel mee willen slepen winking smiley Dan kun je met elke auto prima op vakantie wat ruimte betreft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.