Audi liefhebber: van Audi A1 naar BMW 1-serie

Gepost door Audi liefhebber 
Beste autoliefhebbers,

Een tijd geleden hier een topic gestart om hulp te vragen bij een (luxe)probleem: nieuwe 5-serie of wachten op de Audi A6. Hier erg veel positieve en behulpzame reacties op gekregen. Daarom leek het me leuk om dit ook te doen voor onze tweede auto. Dit was sinds 2011 een teakbruine Audi A1 met amalfiwitte dakbogen, maar afgelopen week ging de spreekwoordelijke kogel door de kerk: we hebben een nieuwe 1-serie besteld bij Ekris. Hier overigens zéér goed geholpen; daar kunnen Audi-dealers nog wat van leren. Ook qua aankleding en features lopen Audi-dealers erg achter.

De aanschaf van de 1-serie was een lang proces. We zaten al langer na te denken over een opvolger van de A1. Ondanks dat deze goed nog steeds heel goed bevalt en nog niet veel kilometers op de teller heeft (84.000 na 9 jaar) werd de 'drang' naar een automaat en extra vermogen steeds groter. Maar ja, wat kies je dan? Het is een tweede auto, waar ongeveer 15.000 kilometer mee wordt gereden per jaar (sport, boodschappen, woon-werkverkeer). Sportief aangekleed model heeft de voorkeur, evenals een benzine motor met automaat en meer vermogen dan de huidige A1 (86 pk 1.2 TFSI). Stoelverwarming en parkeersensoren zijn tevens vereist. We begonnen de zoektocht vertrouwd bij de Audi-dealer. Zowel mijn vrouw als ik vinden de nieuwe A1 geslaagd, maar de prijs hiervan gaat nergens meer over. Een redelijk aangeklede 95pk A1 automaat met S-line kwam uit op 42.000 (!!) euro; exit A1. Daarna nog gekeken naar een A3, maar deze is afgevallen om twee redenen: uitloopmodel en een prijs die hoger is dan een vergelijkbare 1-serie. De directe concurrent van de A1 is natuurlijk de Mini Cooper. Ondanks dat ik deze persoonlijk leuk vind om te rijden spreekt het interieur me niet aan. Mijn vrouw vindt het verschrikkelijke auto's. Andere alternatieven zijn er voor ons niet echt. De Mito blijft een leuk model maar is inmiddels stokoud, de DS3 spreekt ons niet aan. Een A-klasse is een hele mooie auto met een gaaf interieur, maar toch iets te kermis-achtig. VW Polo vinden we te saai en is toch een niveau lager dan de A1.

Daarom de stoute schoenen aangetrokken en naar de BMW-dealer gegaan. We hebben eerst een proefrit gemaakt in een 1-serie met M-pakket. Wat reed dat goed! Eerste gedachte was dat dit een serieuze kanshebber zou kunnen zijn. Na afloop van de proefrit hebben we samen met de verkoper een 1-serie samengesteld volgens onze wensen. Mijn zoon had de configurator al uitgebreid bestudeerd en wist al helemaal wat het moest worden. Dealer heeft daarnaast de A1 bekeken en kwam met een zeer gunstige inruilprijs. Offerte meegenomen en er thuis nog even over nagedacht. Na het veranderen van het een en ander is dit het uiteindelijk geworden:

BMW 118i 5-deurs - 8-traps automaat

- C3N - Storm Bay Metallic. Hier erg lang over na moeten denken. We hebben alle mogelijke kleuren bekeken voor de 1-serie en kwamen steeds weer bij deze uit. Zwart en rood vinden we niet mooi, wit ook niet ons ding, lichtblauw te 'baby' achtig, Mineralgrau net iets te saai, evenals Glaciersilber. Donkerblauw bleef lang in de race maar werd doorgestreept door mijn vrouw. Storm Bay Metallic werd de winnaar!

- PDMY Leder "Dakota" Mocha/Schwarz. Hier waren we het meteen over eens. Zwart leer is te saai; bruine lederen bekleding (net zoals in de 5-serie) past, zo vinden wij, perfect bij Storm Bay.

- 4P5 Interieurlijsten Illuminated Nizza.

- 26M Standaard styling 549 dubbelspaak lichtmetalen velgen.

- 7LD Model Sport Line i.c.m. ZEE BMW Executive Edition + High Executive Edition: M-sport vonden we iets te opvallend/schreeuwerig, Luxury Line weer te onopvallend. Sport Line was de gulden middenweg. Sport Line i.c.m. High Executive bestaat uit o.a. sportstoelen, stoelverwarming, airco, cruise control, led verlichting, parkeersensoren voor en achter etc.

Als extra opties hebben we gekozen voor het volgende:
- Head-up display: hier zijn we zo aan gewend geraakt in de 5-serie; je kunt er bijna niet meer zonder.
- M-sport stuurwiel: grote wens van mijn zoon en maakt de auto echt af.
- BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd: past mooi bij het bruine leer en creëert meer eenheid in het interieur.
- Elektrisch verstelbare lendensteunen: goed voor de onderrug.
- DAB-tuner: bleek uiteindelijk vanaf 1 maart gratis te worden.
- WaxGuard behandeling, Service Inclusive 5 jaar of 100.000 km, type-aanduiding verwijderen en BMW Individual Hoogglans Shadow Line (past perfect bij de kleur en maakt hem af).

Uiteindelijk zijn we heel blij met de samengestelde auto. Enige waar we over aan het twijfelen zijn is het zwartmaken van de nieren. Dit kan enkel voor de M-sport of het moet achteraf worden gedaan. Hier denken we nog even over na. Nu gaat het lange wachten beginnen, afleverdatum staat vast op 2 juni... Dat worden lange nachten. Om alvast wat foto's te laten zien (vanuit de configurator):

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2020 20:23 door Audi liefhebber.
Hele mooie auto, goed gekozen. Nu het ergste het wachten tot hij geleverd wordt.
Mooi ding. Ik wen nog aan de grote nieren, maar het is een fijne auto. Sterkte met wachten.
Een flinke upgrade tov de A1, leuk hoor! Ik zou die zwarte omlijsting van de nieren echt niet doen, wat een gruwel. Ze zijn nu al te groot, maak je de randen zwart worden ze optisch nog groter en ziet de auto eruit alsof de grille eraf gelazerd is.
Mooie configuratie. Ook ik zou de zwarte nieren niet doen. Het is het nu naar mijn idee een mooie combi van chique-sportief. Met zwarte nieren is de balans wat mij betreft veel minder goed.
Heb je het multimedia pack ook genomen?

Sinds enkele weken rijd ik (alleen zakelijk) ook een nieuwe 118i Executive edition Sportline. Mij bevalt hij tot nu toe goed! Lekkere stoelen, stil interieur en prima motor. Hopelijk gaat dat ook voor jou gelden.
Gewoon een hele mooie en goede auto.
Echter de véél te dure WaxGuard behandeling, zou ik NOOIT doen. Is echt onzin. De eerste beste wasbeurt, en het is eraf. Je kunt veel beter zelf een waxlaag aanbrengen. Is beter en veel goedkoper.
PS. ik ben zelf een poosje auto-poetser geweest (in mijn jonge jaren, dus weet wat er te koop is en zinnig is).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-02-2020 17:07 door Greyhound.
DeeTwee
Een flinke upgrade tov de A1, leuk hoor! Ik zou die zwarte omlijsting van de nieren echt niet doen, wat een gruwel. Ze zijn nu al te groot, maak je de randen zwart worden ze optisch nog groter en ziet de auto eruit alsof de grille eraf gelazerd is.

Mee eens! Zo is het een hele mooie configuratie, de nieren zijn standaard te groot geworden maar dat kan jij niet helpen. smiling smiley
Mooie configuratie. Ben wel benieuwd waarom je als Audi liefhebber niet even gewacht hebt op de onthulling van de nieuwe A3 komende week. Als ik het zo lees was er geen acute haast.
Greyhound
Echter de véél te dure WaxGuard behandeling, zou ik NOOIT doen. Is echt onzin. De eerste beste wasbeurt, en het is eraf. Je kunt veel beter zelf een waxlaag aanbrengen. Is beter en veel goedkoper.

Ik noem het graag WaxNose-behandeling, al hebben nieuwe BMW's natuurlijk ook een wassen neus.

De auto ziet er goed geconfigureerd uit en qua rij-eigenschappen is de nieuwe Einser natuurlijk meer Audi dan ooit. Die overstap kan ik dan ook prima begrijpen. Veel succes ermee! smiling smiley
Thanks Epica! Wachten wordt nog een dingetje inderdaad...

@uwbuurman en @deetwee bedankt voor jullie complimenten. Toen de nieuwe 1 uitkwam moest ik persoonlijk ook wennen aan de nieren, maar vind het niet meer storend. Zwarte nieren worden het waarschijnlijk niet meer.

@Fransosowitz: dankjewel voor je reactie! Goed om te horen dat jouw 1 je goed bevalt. Wat reed je hiervoor? Multimediapack zit volgens mij in het High Executive pakket. Zou anders niet weten of dit een los pakket is.

@Greyhound: thanks. Wat betreft de WaxGuard; verkoper deed het er gratis bij. Op mijn 5-serie hebben we dit ook gedaan. Moet eerlijk bekennen dat ik me hier niet over heb ingelezen.

@smarter: dankjewel! Zoals mijn naam doet vermoeden ben ik inderdaad een Audi liefhebber, maar inmiddels ook een echte BMW fan. De proefrit met de 1-serie overtuigde zo dat we dachten 'dit moet hem worden'. Er was inderdaad geen haast, maar na 9 jaar wil je weer eens iets anders proberen. Nieuwe A3 zal ongetwijfeld een mooie auto worden, maar voordat deze eenmaal besteld kan worden ben je weer een poos verder.

@Elco: ook jij bedankt voor je reactie!
Nette 1-serie. Mooie kleur en fraai interieur. De nieren inderdaad niet zwart maken, dat gaat hem niet worden. Overigens begin ik ook langzaamaan aan de grote nieren te wennen. De nieuwe X5 en de X7 beginnen me steeds meer te bekoren. Helaas mis ik een beetje BMW-gezicht aan de zijkant.

Als je Audi en BMW vergelijkt, maar is de balans nu in de richting van BMW geslagen? Ik heb zelf nog nooit een Audi gehad en ben dus wel benieuwd. Ben zelf vrij eenkennig...
Ik heb nog weinig met het nieuwe model 1-serie, maar de samenstelling kan ik zeer waarderen! drinking smiley
Fraaie, smaakvolle combi! De review van je teakbruine A1 was ik tegengekomen bij de reviews. Was je nou uiteindelijk veel goedkoper uit dan de A1 van 42k?
Twix
Nette 1-serie. Mooie kleur en fraai interieur. De nieren inderdaad niet zwart maken, dat gaat hem niet worden. Overigens begin ik ook langzaamaan aan de grote nieren te wennen. De nieuwe X5 en de X7 beginnen me steeds meer te bekoren. Helaas mis ik een beetje BMW-gezicht aan de zijkant.

Als je Audi en BMW vergelijkt, maar is de balans nu in de richting van BMW geslagen? Ik heb zelf nog nooit een Audi gehad en ben dus wel benieuwd. Ben zelf vrij eenkennig...

Dank voor je compliment! Zwarte nieren is inmiddels een no-go thuis.
Ik ben jarenlang Audi-fan geweest en heb sinds 2002 Audi gereden (A4 en A6) naar volle tevredenheid. Kwalitatief goed, nooit problemen mee gehad, nette interieurs etc. Maar het lijkt alsof Audi een beetje stil is blijven staan. Dealers die niet modern zijn, prijzen die uit proportie zijn, geen goede klantenservice, niet meer echt die voorsprong door techniek en dat is jammer. Daarom schuif ik steeds meer op naar BMW. Qua rijden is het allemaal wat vloeiender en scherper. Betere automaat ook. Verder vind ik de afwerking/multimedia etc. gelijk. Ik zal altijd wel fan blijven van beide merken.
Brent
Ik heb nog weinig met het nieuwe model 1-serie, maar de samenstelling kan ik zeer waarderen! drinking smiley

Thanks Brent!
blues
Fraaie, smaakvolle combi! De review van je teakbruine A1 was ik tegengekomen bij de reviews. Was je nou uiteindelijk veel goedkoper uit dan de A1 van 42k?

Bedankt voor je reactie! Uiteindelijk kwam de 1-serie qua prijs iets hoger uit (44.5k). Maar dan rijd je een segment hoger, heb je meer vermogen (140 pk ipv 115pk) en meer opties (zoals Head-up display, parkeersensoren voor, leer). Beslissing A1-1-serie was daarom snel gemaakt (:
Mooi wagenparkje zo! Fijne samenstelling van je nieuwe 1.thumbs up
funf
Mooi wagenparkje zo! Fijne samenstelling van je nieuwe 1.thumbs up

Bedankt funf! We zijn er erg blij mee. Jammer dat dat wachten altijd zo lang duurt... crying smilie
Maandje of drie, denk ik? Maar dan heb je wel een auto die helemaal is zoals jij hem wilt.
Buurman 3 deuren verderop heeft sinds van de week een 1-serie in deze kleur. De auto op zich bevalt me wel, maar deze kleur is zaaddodend saai. BMW biedt maar bar weinig frisse kleuren aan. Zo jammer.
Mooie auto hoor, ik vind de kleur juist schitterend. Niet te opvallend, sjiek, netjes.
smarter
Mooie configuratie. Ben wel benieuwd waarom je als Audi liefhebber niet even gewacht hebt op de onthulling van de nieuwe A3 komende week. Als ik het zo lees was er geen acute haast.

Nou, de A3 is bekend. Ik heb zo het vermoeden dat TS geen spijt heeft van z'n in bestelling staande BMW!

Succes met wachten op de auto! Er zijn maar weinig dingen die voor het gevoel langer duren dan wachten op een nieuwe autodrinking smiley
Mooie auto hoor die nieuwe 1-serie. thumbs up Ook nog naar een i3 gekeken?
Dank voor de reacties iedereen! Leuk om te lezen.

@funf, 2 juni zei de dealer, een ruime drie maanden. Maar liever een zelf samengestelde auto dan een voorraadmodel inderdaad!

@vertmaori, ben het met je eens dat BMW wel eens wat mag veranderen aan het kleurenaanbod. Zelf vind ik, zoals Bimmert ook aangeeft, Storm Bay een hele mooie, chique en sportieve kleur die mooi matcht met het leer.

@Elco, A3 is een mooie auto maar weinig vernieuwd. Blij met de bestelde 1-serie smiling smiley

@Damian thanks! Het wachten is inderdaad moeilijk, maar het is voor een goed doel. smileys with beer

@AudiA4, dankjewel! i3 had ik zelf wel interesse in, mooie techniek in een verpakking die steeds beter op het netvlies ligt. Helaas denkt mijn vrouw daar anders over; zij vindt hem afschuwelijk. Aangezien zij voornamelijk in deze auto zal rijden werd er een streep gezet door de i3.
De nieuwe A3 van Audi, gaat op de spuuglelijke Nissan Qashqai of Seat lijken. héél jammer !! Dan toch maar liever de Kona.
Veel plezier in die nieuwe BMW. Is gewoon een top auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2020 17:06 door Greyhound.
Inmiddels een kleine update. Door de Corona-crisis is de BMW productie lange tijd stilgelegd (inmiddels weer opgestart). De oorspronkelijke levertijd was 2 juni (een kleine 2 weken dus nog maar...). Morgen maar eens bellen om te vragen of er al iets bekend is over de leverdatum.
Verder nog een optie toegevoegd begin april: het parking pack (ZP6) met daarin een achteruitrijcamera, park assistent en reversing assistant. Was een tijdelijke actie voor 'slechts' 250 euro; wat in BMW termen meevalt. Door de achteruitrijcamera in 5 raak je hier toch wel gewend aan. De reversing assistant zou ervoor moeten zorgen dat de auto zelf achteruit kan rijden. Leuke gimmick maar verwacht daar niet te veel van.

Voor nu wordt het wachten, wachten, wachten...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 21:52 door Audi en BMW liefhebber.
Dat wachten is ellendig. Zeker op een nieuwe auto. Succes daarmee, hopelijk is de levering niet veel vertraagd.
uwbuurman
Dat wachten is ellendig. Zeker op een nieuwe auto. Succes daarmee, hopelijk is de levering niet veel vertraagd.

Wachten gaat inderdaad veel te traag. Afgelopen zaterdag teruggebeld door Ekris en te horen gekregen dat de 1 de eerste week van juli geleverd gaat worden! Dat valt me nog alleszins mee. We hebben er zin in spinning smiley sticking its tongue out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.