Katalysator werkt niet.

Gepost door Sjors 6507979 
Ik heb een Toyota Aygo gekocht van een particulier. De auto is 14 juli j.l. zonder problemen door de keuring gekomen dus ben ik er (stom als ik ben) vanuit gegaan dat de auto in goede staat was. Bij de zomercheck bleek de katalysator verroest. Echter gaat er geen lampje branden om mijn dashboard. Kan ik deze monteur vertrouwen? De auto rijdt prima verder,..
Tsja, geen problemen bij de apk, geen melding, geen opmerkelijkheden bij het rijden...

Zonder verder symptonen zou ik er dan vanuit gaan dat de verkoper ter goeder trouw geweest is, en ook nog niet aan onmiddelijke vervanging denken. Het kan best zijn dat het ding daar bezig is met roesten, maar het zal dan waarschijnlijk nog niet in een vergevorderd stadium zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2019 15:55 door D Elzinga.
Bedankt voor je tip. De motor ratelt wel een beetje maar kan de katalysator stuk zijn zonder dat het lampje brandt?
Zolang de katalysator nog gasdicht is, dan lijkt de roest mij geen probleem.
Als katalysator stuk is, dan merk je dat door vermogensverlies en een hoger verbruik.
Verder kan er wat witte rook uit de uitlaat komen.
Als je de maximum snelheid nog haalt, dan is er niks aan de hand.
Precies, je geeft aan dat hij volgens de monteur roest, en noemt dat stuk. De werking kan nog prima zijn, maar er kan op termijn een gat in roesten. Wat MX6 zegt, zolang het ding gasdicht is, zal hij goed kunnen functioneren. Als hij echt stuk is, dan hoeft dat niks met roest aan de buitenkant te maken hebben. Met andere woorden, haal eerst even op wat nu echt het probleem is.
Als hij door de apk is gekomen, moet de uitlaat zo goed als gasdicht zijn geweest en is voldaan aan de viergasmeting. Dat volstaat, dan zit er nog een binnenwerk in de kat.
Zeker een zomercheck van de Kwikfit?
Oplichterspraktijken.

Er zal wel een hitteschildje rammelen, geen probleem. Effe loshalen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2019 20:57 door Witje87.
wat witje87 zegt. je zak wel naar een kwitfitter(ja zo noemen die zaken) geweest zijn. zou er nooit meer langs gaan. oplichters.

als de apk goed was. en hij maakt geen lawaai als een oude v8 van de jaren 70. gewoon door scheuren.
Ten eerste denk ik niet dat er een lampje gaat branden als de katalysator verroest is..... Het is een onderdeel van de uitlaat en die roesten wel eens. Ook denk ik dat er geen lampje gaat branden als er een lek in de uitlaat zit.

Zolang de gehele uitlaat gasdicht is (uiteraard het uiteinde niet smileys with beer) zal het geen probleem/afkeur zijn.

Als de uitlaat lekkages vertoont is het een afkeurpunt voor de APK. Oppervlakkige roest kan zich uitbreiden en zodoende kan een uitlaat/katalysator dan doorrotten. Dan is het tijd voor vervanging van (een deel van) de uitlaat.

Een katalysator kan ook defect/verstopt raken door ophoping van roetdelen en andere "materialen" die in de uitlaatgassen zitten. Als dat het geval is zul je dat aan het rijgedrag van de auto merken. De auto maakt dan minder makkelijk toeren, je kunt vermogensverlies ervaren en je zou "branderige" geuren kunnen waarnemen.

Om het zeker te weten gewoon even bij de dealer langsgaan en niet een of andere Jan Doedel die denkt ff snel aan je te kunnen verdienen.

Succes ermee!

gr. J
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.