Bandenmaat Audi A3 8P

Gepost door Jeroen 7096165 
Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar geworden van een Audi A3 8P 1.8TFSI van bouwjaar 2007. Ondanks dat het in alles een upgrade is ten opzichte van mijn vorige auto (Opel Corsa uit 2002) valt mij het verbruik enigszins tegen. Ik ben me er terdege van bewust dat een grote motor en zware auto voor een laag verbruik zorgt en dat neem ik ook voor lief, maar bij ritten op de Zwitserse snelwegen (120 km/h) op cruise control met minimale airco kom ik niet boven de 1:11.5 uit. Ik vermoed dat de (volgens het Audi-boekje) excessief brede 245/40/R18 banden die ik erbij heb gekregen (tezamen met winterbanden zijn 205/55/R16) een van de oorzaken van het hoge verbuik is en ik overweeg momenteel om deze om te ruilen voor en iets minder brede variant (225/45/R18 bijvoorbeeld). Dit zou voor een significante verlaging van de rolweerstand moeten zorgen, maar heeft iemand ervaring hoeveel dit effectief het brandstofverbruik verandert? Is het de investering in nieuwe velgen+banden waard?
Waarom niet gewoon de standaardmaat voor een A3 8P, 225/40-18?
Nee, het verschil in verbruik is zo weinig dat je dat nooit gaat terugverdienen op die manier. Deze banden oprijden en dan vervangen voor een iets smallere maat, als je dat dan nog steeds wil.
steekmaat

op steekmaat website staat er;
Mogelijke banden maten
195/65R15 205/55R16 225/45R17 225/40R18 235/35R19 235/30R20

daar zie ik geen 245/40r18 in staan. maar eel 225/40r18.

zou het eens proberen indien de banden goed rond de velg zitten en niet getrokken.

maar er zijn veel factoren rond verbruik niet alleen de banden.

hoeveel olie verbruikt de wagen?? of ruikt de olie naar benzine??
checkt u de banden spanning vaak??
rijd u door of rustig??
welke banden liggen eronder??

2cm minder brede banden zorgen niet voor een groot verschil. mijn heeft orgineel 165/65r14. en zomers rij ik 205/45r17. verschil in verbruik is er niet.
zelfs niet wanner ik me 175/65r14 winterbanden monteer. en de zomer banden zijn toyo proxes t1-r en cf2 en winter is toyo snowprox s943.
Heel erg bedankt voor de tips. Aangezien het economisch niet loont zal ik ze inderdaad eerst oprijden en dan verder kijken. Tot nu toe heb ik er 3000 KM mee gereden en er is niet veel olie verbruikt (ik weet dus in ieder geval zeker dat ik geen slachtoffer ben van de olieverbruikende TFSI motoren). Zoals gezegd is het gegeven verbruik over 350 km over de snelweg op cruise control, dus zeer rustig. Banden zijn Rotella RU01, welke ik heb gelezen dat het geen top kwaliteit is maar gemiddeld en de huidige spanning zou net iets hoger mogen (ik heb moeite een fatsoenlijke luchtpomp te vinden hier) maar zit sterk in de buurt van de mij aanbevolen 2.7 bar voor en achter. Ik neem voorlopig maar aan dat dit het maximum is dat eruit valt te halen en dan wordt er mogelijk meer duidelijk bij de grote beurt aan het einde van het jaar.

Nogmaals bedankt!
Re: Bandenmaat Audi A3 8P
21-07-2019 18:42
Verstandig is om deze op te rijden, met smallere banden bespaar je hooguit maar een paar procent aan brandstof. Kijk ook of ze geschikt zijn voor de velg, de zelfde omtrek hebben, en vooral de aanbevolen maat door de fabrikant hebben.

Grotere effect heeft de bestuurder, en de bandenspanning. De rolweerstand heeft een heel klein effect op het verbruik. Ook de conditie van de motor heeft invloed op het verbruik. Het verbruik is in mijn ogen vrij normaal/ niet uitzonderlijk voor een Audi A3 1.8 TFSI uit 2007. Kijk ook of je niet met een heel oud luchtfilter rijdt.
Jeroen 7096165
Tot nu toe heb ik er 3000 KM mee gereden en er is niet veel olie verbruikt (ik weet dus in ieder geval zeker dat ik geen slachtoffer ben van de olieverbruikende TFSI motoren). !

Die van jou komt uit 2007, toen had VW die inferieure meuk nog niet op de markt geschopt., jij hebt dus mazzel, een iets onzuiniger verbruik maar wel een motor die heel blijft.
1:11,5? 8.7liter op 100km. Als je dat op cruise control verstookt vind ik het veel voor een 1.8.

Ik doe met 245 19" op een 5-serie Touring 3.0 minder, tussen de 7 en 8 afhankelijk van wind, temperatuur, bepakking etc.

Banden inruilen heeft geen zin, dat verdien je niet terug. Tenzij komende winter blijkt dat je wel onder de 8L komt met de winterbanden omdat het gewoon vreselijke C-kwaliteit banden zijn.
Wat in dit verhaal meegenomen moet worden is dat deze huidige bandenmaat ook een 3 procent grotere rolomtrek heeft.
Dat maakt het afgelezen verbruik al 1 op 11,85.
Plus het feit dat 245 breedte met matig bandenmerk ook daadwerkelijk voor een fors grotere rolweerstand zorgt. Ook kunnen de velgen erg zwaar zijn.

Met een setje 205/55/16 en een paar goede banden eronder.... Dan zit je al gauw op 1 op 12,5+.

Met deze bandenmaat is hoogstwaarschijnlijk ook de verbruiksmeting volgens NEDC gedaan.
Misschien zelfs met 195/65/15.

Mijn ervaring met grote velgen en slechte banden is dat het een zeer stevige uitwerking heeft op acceleratie, verbruik en weggedrag.
Gemiddeld verbruik van die auto is 1:12.3 volgens [www.spritmonitor.de] met betere banden zul je dat ook wel halen.
Naast rolweerstand is het ook kant en klare luchtweerstand, ik denk dat die zwaarder telt.
Blue Knightrider
Met deze bandenmaat is hoogstwaarschijnlijk ook de verbruiksmeting volgens NEDC gedaan.
Misschien zelfs met 195/65/15.
Mijn ervaring met grote velgen en slechte banden is dat het een zeer stevige uitwerking heeft op acceleratie, verbruik en weggedrag.

thumbs up

Inderdaad, bij Nedc meet men het verbruik, bij de kleinste en smalste band. (195/65/15) (dacht dat pas sinds EURO 6 Temp men verbruik per type band moet meten)
Brede banden hebben niet alleen een hogere rolweerstand, maar die brede banden zelf ook een hogere luchtweerstand. (vooral op de snelweg…)
Grotere velgen en banden, hebben ook meer massa, dus weer een hoger verbruik….

Verschil op de snelweg is makkelijk, 1 kilometer minder per litertje benzine….tussen 195/65/R15 en 245/40/R18
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.