Jeep Compass 2018 problemen

Gepost door ATB Tan 
Aangezien we heel benieuwd zijn naar ervaringen van anderen bij deze onze ervaringen met deze aan ons in Maart 2018 nieuw geleverde auto.
Door aanhoudende problemen is de auto op een jaar tijd ca. 6 keer voor enkele dagen tot meerdere weken terug geweest bij de dealer, hieronder een opsomming;

Probleem met een soms goed hoorbaar "metalig" geluid bij het opschakelen in de versnellingen.
Parkeersensor (achter) blijft zelfs na uitschakelen contact, uitstappen en afsluiten van de auto doorpiepen.
Plots niet werkende bediening elektrische ramen, uiteraard meermaals bij het moeten trekken van een kaartje voor een parkeergarage !
Problemen met het U-connect systeem o.a. spontaan wegvallen Apple car-play verbinding (bekabeld) tot zelfs spontaan uitvallen van het/de gehele systeem/display.
Een vanaf nieuw levering niet werkend start-stop systeem.
Probleem met keyless-entry dat bij het handmatig wassen van de auto in een wasbox (niet op slot en sleutel in de zak) continue blijft proberen de auto te "openen" als er water achter de deurklink langs stroomt wat te zien is aan de continue nerveus reagerende knipperlichten. Ook werkt soms het afsluiten met het knopje op de deurklink niet en gaat dan bij het checken hiervan (door even te voelen aan de klink van het achterportier) het alarm van de auto af.

Na alle pogingen door de leverende dealer e.e.a. te herstellen middels o.a. vele "software updates" is de situatie nu zo;
Ik ontdekte zelf de gewoonte te hebben bij het achteruit inparkeren de motor uit te schakelen zonder eerst de achteruitversnelling (handmatige 6-bak) naar neutraal te zetten en in dit geval stopt de sensor dus idd niet meer met piepen, ondanks uitstappen en afsluiten van de auto. Mijn lease-bak (VW Passat) heeft hier geen probleem mee maar blijkbaar moet ik mijn slechte gewoonte aanpassen....

Probleem met de ramen en het U-connect systeem lijken opgelost sinds de laatste update, nu 2 maanden geleden. Het start-stop systeem bleek volgens de chef-monteur een veelvoorkomend probleem te zijn wat bij 7 andere klanten ook optrad. Hij vertelde mij tijdens een gezamenlijke testrit dat hij zelf uiteindelijk de oplossing hiervoor gevonden had. Met de nukken van het keyless-entry moeten we blijkbaar leren leven, is volgens de dealer een "nadeel van zo'n systeem". Helaas zelf geen ervaring met andere merken maar ik heb hier toch nog nooit eerder iemand over gehoord of iets over gelezen. Misschien kan iemand dit eens testen bij zijn auto ....

Het probleem met de versnellingsbak is echter het meest storende/verontrustende issue wat ondanks meerdere pogingen nog altijd niet opgelost is. Punt is ook dat het niet altijd optreedt dus lastig uit te leggen aan een monteur maar een testrit bij de voorlaatste keer bood uitkomst. Precies op het punt waar je de pook door de neutraal heen trekt is het hoorbaar, ongeacht of je nu snel of juist heel traag schakelt. Het is binnen zo goed hoorbaar dat zelfs onze kinderen op de achterbank op een gegeven moment vroegen wat voor geluid dat toch was, je gaat bijna twijfelen aan je eigen rijvaardigheid !? De monteur was er zeker van dat het niet in de bak zelf zat. De dealer dacht 2x het probleem te hebben gevonden dus is er inmiddels een motorsteun inclusief rubber vervangen en ook is er een modificatie aan het uitlaatsysteem uitgevoerd. Er werd gesproken over een minuscuul gaatje wat ergens moest zitten maar er niet was ??? Conclusie is dat het irritante geluid er nog steeds is. Laatst reed mijn vrouw weg nadat ik uitgestapt was en bleek het geluid van buitenaf echt heel luid te zijn. Het leek alsof er 2 loszittende metalen delen tegen elkaar klapten. Ik schrok er zelfs van !

De dealer heeft inmiddels het probleem bij de after-sales dienst van Jeep-Fiat neer gelegd met naar ons de mededeling "de ingenieurs zijn er mee bezig" maar na een stilte van ruim 6 weken heb ik zelf contact gezocht met Jeep. Na een eerste uitgebreide mail over de situatie en ondernomen acties vanuit Italië een vriendelijke Nederlandstalige dame aan de telefoon gehad die mij zeer begripvol te woord stond en eindigde met de mededeling dat ze er achteraan ging en ik snel iets zou horen. Helaas is dat nu ook al weer ruim 3,5 week geleden dus deze week mijn mail als reminder nogmaals gestuurd.

Mijn vrouw riep al jaren ooit eens een Jeep te willen rijden en bij het uitkomen van de nieuwe Compass dachten we eens "gek" te doen en hebben we de daad bij het woord gevoegd maar al deze toestanden hebben inmiddels wel tot gevolg dat de initiële blijdschap over onze nieuwe Jeep inmiddels omgeslagen is in een bak ergernis! We zijn inmiddels al zo ver dat we de laatste keer bij de dealer zelfs woorden kregen waarbij we aangaven dat we de koop liefst ongedaan zouden maken. De ergernissen liepen op waarbij de dienst doende service manager mijn vrouw toebeet "mevrouw, wat wilt u van mij !" waarop zij rustig antwoordde; "een goed rijdende en werkende auto meneer".

We zijn dus heel benieuwd of er andere bestuurders van de nieuwe compass zijn die dezelfde ervaringen hebben.
Is er geen specifiek merk/model forum ? Heb je wellicht meer kans. , Route bereik.

Eventueel eigenaren van de Fiat versie zoeken? Die hebben wellicht hetzelfde probleem?

Dat metalige geluid tijden neutraal schakelen.. dat zou niet iets met schakelstangen/ kabels kunnen zijn die elkaar ergens raken?
Als het geluid ook in stilstand waarneembaar is.. zou je kunnen overwegen de auto op de brug te zetten en eronder gaan luisteren bij het schakelmechanisme.

Sterkte ermee.
Vervelend dit soort problemen. De importeur FCA is erg gevoelig als een berijder zelf belt. De dealer krijgt minder voor elkaar. En zolang de melding maar gemaakt is en vast ligt (zorg dat je dealer dit schriftelijk/mail bevestigt) valt dit bij een procedure altijd onder de garantie. Vervelend, maar niet zo erg als een kroeg zonder bier.
Tsja JEEP.... Just Empty Every Pocket, alle kwaaltjes en mankementen worden gewoon bedekt onder de mantel liefde voor de auto.
Ben zelf ook een Jeep liefhebber/sleutelaar/rijder, maar voor de betrouwbaarheid staat er hier gewoon een Nissan naast de Jeep.winking smiley

Wat dat metalige geluid betreft... ik vermoed dat dit geluid bij de tussenbak wegkomt, staat de difflock in de tussenbak niet per ongeluk (of door een storing) ingeschakeld?
Neem gewoon een advocaat in de arm, dat ding lijkt mij gewoon niet markt conform. Gewoon eisen dat ze het binnen een week oplossen, en anders geld terug.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close