De beste man is voor de bijl gegaan en heeft zich een 540i gekocht.. Ik wens hem veel geluk en wijsheid toe. smiling bouncing smiley

Ondertussen de stoute schoenen aangetrokken en de verkoper van de Benz gevraagd wat hij eventueel voor de BMW zou geven. Daar kwam verassenderwijs een erg hoog bod uit: 10% onder de minimumprijs die ik bij particuliere verkoop in m'n hoofd had, en boven het bedrag dat ik voor de BMW betaald heb + onkosten. Kleine winst gemaakt ook nog!

Zojuist dus de deal gesloten, zaterdagochtend ophalen.. eye popping smiley
Even bij gelezen, geweldige wagens weer. Erg mooie CL maar ik zie toch liever de BMW. Heel vee succes in elk geval het blijft een prachtig topic. We moeten elkaar toch maar eens ontmoeten ergens in het VK bij een goede gelegenheid.

Quote
406c
Quote
TYN
verwacht ik niet dat ze heel veel minder waard worden dan dit (4-5k), dus qua afschrijving loop je vrij weinig risico
Occasion prijzen in the UK zijn echt een wereld van verschil met hier...eye popping smiley

Verzekering fluctueert enorm, ervaring en locatie maken een enorm verschil net als tussen modellen en motor versies. Algoritmes met dit soort gegevens heersen hier. Ook moet je rekening houden dat elke modificatie gemeld moet worden en dat dat ook een effect kan hebben op de premie.

Occasion prijzen zijn super hier, je krijgt zeker bij youngtimers veel waar voor je geld. Het wordt o.a. veroorzaakt door de beperkte export markt voor RHD waardoor de restaarde blijft zakken in tegenstelling toto bij jullie waar de waarde ietwat stabiliseert.
Quote
TYN
De beste man is voor de bijl gegaan en heeft zich een 540i gekocht.. Ik wens hem veel geluk en wijsheid toe. smiling bouncing smiley

Ondertussen de stoute schoenen aangetrokken en de verkoper van de Benz gevraagd wat hij eventueel voor de BMW zou geven. Daar kwam verassenderwijs een erg hoog bod uit: 10% onder de minimumprijs die ik bij particuliere verkoop in m'n hoofd had, en boven het bedrag dat ik voor de BMW betaald heb + onkosten. Kleine winst gemaakt ook nog!

Zojuist dus de deal gesloten, zaterdagochtend ophalen.. eye popping smiley

Ah dat is snel, top. Maar ga je hem nu aan die man of de garage verkopen?
De BMW wordt ingeruild op de Mercedes, het bod was dusdanig dat ik dat echt niet kon weigeren.

Quote
Sketcher
Even bij gelezen, geweldige wagens weer. Erg mooie CL maar ik zie toch liever de BMW. Heel vee succes in elk geval het blijft een prachtig topic. We moeten elkaar toch maar eens ontmoeten ergens in het VK bij een goede gelegenheid.

Bij de switch C180>530i was ik de Mercedes snel vergeten. Nu zal dat toch iets langer duren, want hoewel de CL500 op een algeheel hoger plan staat dan de BMW, is het ook een totaal andere auto. De BMW trek je aan als een perfect zittend maatpak; je voelt je echt één met de auto. Met z'n directe besturing en gevoelig gaspedaal luistert 'ie perfect naar je input, en dat is heerlijk in het hectische verkeer in Londen. Point and go. De Benz is toch wat lomer en relaxter in dat opzicht- misschien maar goed ook eigenlijk want de BMW verleidt me iets te vaak tot een typische BMW-rijstijl.. grinning smiley

Waar zit jij ergens, meer naar het noorden meen ik?
Wow dat is heel leuk nieuws! Klinkt als een hele goede deal dus, veel succes met wachten alvast.
Quote
TYN
De BMW wordt ingeruild op de Mercedes, het bod was dusdanig dat ik dat echt niet kon weigeren.

Quote
Sketcher
Waar zit jij ergens, meer naar het noorden meen ik?

Warwick, lekker in het midden
Mooi man, gefeliciteerd! Ook voor mij een absolute droomwagen uit mijn jeugd. De lokale kampianen reden toentertijd zo'n paarse met creme interieur, super combi.
Ben benieuwd hoe het bevalt, in NL ook reuze betaalbaar. Toch weer stapje hoger dan de E39.
Goeie deal, TYN! Ik snap dat je het gedaan hebt aangezien de CL een hoge hebberigheidsfactor voor je heeft. Ik vind het bepaald geen mooie auto en de grote playmobiel snelheidsmeter in het dashboard vind ik echt afbreuk doen aan het interieur. Maar het rijdt absoluut heerlijk. Ik ben ooit met 500E in een CL 500 naar de IAA gereden. Terug mocht ik achter het stuur. Dat was een uiterst aangename ervaring!

Ik word nog steeds hebberig bij het zien van de 530iA smiling smiley. Mijn E200 Kompressor Combi rijdt echt fijn.....maar het rijgedrag en de 6-in-lijn van mijn E39 523iA kan ik af en toe nog missen.
Ja, dat snap ik en Tyn gaat de BMW 530iA ook missen. Die Benz coupé is erg mooi en luxe en geniaal om van het lijstje te vinken. Maar daarna weer door naar de fijne rijdersauto's hahaha. Of wacht, ik zit mijn mening te verkondigen. Dat moest niet. drinking smiley
Wat een geniale ruil Tyn! Gefeliciteerd!
Ik moet bekennen ik lees altijd graag je avonturen, maar reageer eigenlijk nooit. Ga je met deze Benz ook naar Litouwen (las ik)? Dat is een beste trip dan denk ik! Heb je trouwens je W124 nog?

Ik snap wel dat je een CL koopt, zelf zou ik dat nooit doen, ik vind hem niet eens mooi. Maar toch, als ik er eentje zie, dan snap ik donders goed dat mensen enthousiast worden. En vind ik het toch wel een gave auto. Geniet ervan! (maar dat lukt denk ik wel)
@MBdoubleyou
"Playmobiel snelheidsmeter". grinning smiley Die vind ik leuk. Los van de looks wel één voordeel tov de E39: digitale weergave van de cruise control. De BMW heeft enkel een groen lampje, snelheid instellen gaat op de ongeveer.

@uwbuurman
We gaan het zien! Stiekem ben ik eigenlijk wel iets meer een Mercedes-man, na jaren W124. Ik ben zeker niet eenkennig, vind verschillende merken en nog meer modellen leuk, maar als dagelijkse auto gaat er wat mij betreft weinig boven een Benz.

@Peter
Thanks! De CL mag inderdaad over een paar weken naar Litouwen. Eerst via de tunnel naar NL, paar daagjes daar, dan in een ruk naar Poznan voor een overnachting, en vervolgens door naar Vilnius. Heen en terug een rit van zo'n 4.150km. Erg veel zin in, en ik heb hoge verwachtingen over de kilometervreet-capaciteiten van de CL. smileys with beer

De W124 heb ik ook nog steeds ja (die gaat niet meer weg); m'n doel is om 'm samen met de CL op foto te zetten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2020 01:36 door TYN.
Even wat snelle foto's van vlak na het ophalen zaterdag:





Eerste indrukken zijn echt fenomenaal! Ik doe m'n best om niet in een opsomming van superlatieven te verzanden. big smile smiley

Grappig vooraf, voor een CL500 is deze vrij 'kaal' uitgevoerd. Kaal tussen aanhalingstekens, want er zit ontzettend veel luxe op, maar zo ontbeert 'ie stoelventilatie, elekrische kofferklep, heckrollo, distronic, keyless-go, en massage stoelen. Één optie zit er wel op, en dat is meteen een van de fijnste als je het mij vraagt: een deels houten stuur! Geweldig luxueus qua look en feel. Dat dit ding in 2005 het equivalent van een aardig huis kostte merk je verder heus wel. Het interieur is van topkwaliteit met overal leer en hout.

Ik heb dit weekend gelijk een paar honderd kilometer gereden (tank a 88l is reeds half leeg spinning smiley sticking its tongue out), en dat is puur genieten. De V8 doet zo soeverein z'n werk- het maakt niet uit in welke situatie je op de toerenteller kijkt, het ding lijkt altijd een bescheiden 1.500tpm te draaien. Vloer vervolgens het gas en hij gaat er evenwel gruwelijk hard vandoor. Heerlijk! Het Mercedes-gevoel is ook weer in overvloede terug. Het stuurgevoel, de automaat (niets vertrekt zo soepel vanuit stilstand als een Mercedes automaat- change my mind), de ruime cabine; ik ben weer thuis.

Ik heb het n.a.v. de proefrit al gezegd, maar het grote verschil met de E39 wordt nog maar eens benadrukt. De BMW nodigt uit, 'rolt' veel sneller, springt naar voren bij half gas, en het typisch zware BMW-sturen vraagt toewijding. De Benz doet dat allemaal niet. Bij het stoplicht heeft 'ie een seconde nodig om de massa op gang te brengen. In het dagelijkse verkeer is hij rustgevend en kalmerend. Het sturen gaat (typisch Mercedes) licht, maar wel precies. Ik vond mezelf gisteren op de overtaking lane ineens honderd meter achter m'n voorligger rijden, met een auto (terecht) op m'n bumper. Dat was me met de BMW nou nooit van z'n leven gebeurd.. Vergis je trouwens niet, het is verre van een zachte slee. HIj is relatief stevig geveerd, en de snelheid waarmee je bochten (kaarsrecht!) kan pakken is echt hoog.

Nog even over de looks. Het komt op de foto's maar matig over maar in het echt is het zo'n imposante bak. Vooral driekwart van achter kan ik er uren naar kijken. Die fantastische daklijn en enorm lange kofferbak.. Plaatje.

Het to-do lijstje is erg kort: de knop om het schuifdak te openen heeft wat nukken (gaat niet vloeiend maar in stapjes), bij drempels komt er een 'kloenk' van voren (versleten rubber ergens), en nieuwe ruitenwisservloeistof (vorige eigenaar vond water blijkbaar prima; ik niet). Standaard zaken als banden en ruitenwisser bladen zijn prima. Als we over een paar weken in Litouwen zijn krijgt 'ie een grote check bij de specialist- hopelijk komt daar ook niet veel uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2020 00:05 door TYN.
Gefeliciteerd, erg dik apparaat! thumbs up
Ik kan serieus niet uitdrukken hoe tof ik dit vind, ik ben niet jaloers maar heb wel een beetje spijt dat ik toch niet voor een Benz V8 ben gegaan (CLS en E500 stonden ook op het lijstje) maar ik ben oprecht blij voor je! Ben erg benieuwd naar de bevindingen op lange termijn en hoe de auto zich houdt, iets zegt me dat het een zegen is dat deze relatief kaal is uitgevoerd "want wat er niet op zit.." big smile smiley

Veel plezier en succes, kijk al uit naar de foto's met de W124 winking smiley
Kloenk, was bij mijn W140 een draagarm. Voor €50 per stuk en 1,5 uur voor links en een half uur voor rechts sleutelen heb je 2 nieuwe. Even een how-TO op Benzworld zoeken. Ik heb toen aardig zit klooien om de pen eruit te tikken zoals werd beschreven. Na een half uur zonder resultaat een hardhouten paal op maat gezaagd, onder de bovenste draagarm, krik iets laten zakken en los.thumbs up

Voor de LHD fans van de C215, er staat een hele mooie te koop op het Mercedesforum cool smiley
Mooie stap TYN! Zo'n vette V8 in een Benz is geweldig, die moet je gewoon een keer gereden hebben. Goed dat je het doet. thumbs up
Ik vind het van lef getuigen om zo'n auto te kopen. thumbs up Heel erg gaaf.
Heel gaaf TYN! Veel fijne kilometers ermee.
Quote
Mechanix
Ik vind het van lef getuigen om zo'n auto te kopen. thumbs up Heel erg gaaf.
Helemaal mee eens!
Thanks allemaal!

Quote
speedtouch
Quote
Mechanix
Ik vind het van lef getuigen om zo'n auto te kopen. thumbs up Heel erg gaaf.
Helemaal mee eens!

Tja lef, we gaan het ervaren. Het is ook een beetje zoals funf stelt: zoiets moet ik gewoon een keer gehad hebben. En dan kan het 2 kanten op: ofwel ik word met de neus op de feiten gedrukt hoeveel het echt kost om zo'n ding op de weg te houden, en gaat 'ie in de loop van volgend jaar weer de deur uit (een top ervaring rijker + verwacht weinig meer af te schrijven). Ofwel het valt alleszins mee en hij blijft langer.

Ik heb de rekeningen vanaf 2013 erbij gekregen en als die een goede indicatie voor de toekomst zijn, lijkt het nog redelijk te overzien:


2014 was wat duurder want ABC pomp en nieuwe banden. Rekeningen over 2018 en 2019 bedragen resp. 475 en 550 pond. Al met al ongeveer zo'n 1000 pond per jaar, waar ik goed mee zou kunnen leven. Het idee is ook om hem in Litouwen van boven tot onder te laten nakijken en onderdelen te vervangen/repareren waar nodig. Hopelijk kan ik op die manier de Londense werkplaatstarieven grotendeels vermijden, op de jaarlijkse MOT na.
Gefeliciteerd, leuk ding, Eker voor dat geld.
En mocht het idioot in de papieren lopen, gooi je m weg of verkoop je m in onderdelen grinning smiley
Prachtig weer TYN! Mooi ook die beschrijving van het verschil tussen BMW en Mercedes. Exact zo is het ook.

Gezien je betoog over de onderhoudskosten; Deze blijft langer? winking smiley
Echt een mega lekkere bak, hij bevalt heel goed zo te lezenthumbs up
Quote
W212
Prachtig weer TYN! Mooi ook die beschrijving van het verschil tussen BMW en Mercedes. Exact zo is het ook.

Gezien je betoog over de onderhoudskosten; Deze blijft langer? winking smiley

Ja toch, de E39 en C215 zijn nog echt uit de tijd dat een BMW en Mercedes totaal verschillend van karakter waren. Tegenwoordig met adaptieve alles is dat veel minder het geval.

Als de lijn qua onderhoud wordt voortgezet en niet opeens heel veel hoger wordt, zou dit wel eens een blijvertje kunnen zijn ja. cool smiley
Hahaha, dat ken ik.smileys with beer Er komt altijd weer iets nieuws en dan ga je twijfelen. Tot die tijd: lekker rijden met de CL500.

Mooi inderdaad, hoe je het verschil tussen BMW en Mercedes beschrijft. Dat was een paar jaar geleden inderdaad nog duidelijk merkbaar en het lijkt minder te worden. Het hangt overigens wel af van het model dat je rijdt, is mijn ervaring. Ik heb in de G21 veel meer het ouderwetse BMW-gevoel dan in de G31.
Gefeliciteerd, blijft mooi zo een CL en voor dat geld een nette scoren is optimaal gebruik maken van het feit dat je in het VK zit. thumbs up

Quote
TYN
de knop om het schuifdak te openen heeft wat nukken (gaat niet vloeiend maar in stapjes)

Kan zijn dat ie zichzelf moet kalibreren omdat bijvoorbeeld de accu spanning eraf is geweest. Ik had hetzelfde nadat ik een kapotte accu moest wisselen. Gewoon wat spelen met de knopjes totdat je m een keer (in stapjes dus) helemaal open en dicht hebt gedaan. Voor zowel het kantelen als schuiven. Daarna moet het weer one-touch zijn.
Gefeliciteerd! Wat blijft dat een imposant slagschip om te zien! eye popping smiley
@buitengaats
Goeie tip! Ga het eens proberen.

Quote
funf
Hahaha, dat ken ik.smileys with beer Er komt altijd weer iets nieuws en dan ga je twijfelen. Tot die tijd: lekker rijden met de CL500.

"Dit is een blijvertje" zijn inderdaad famous last words. grinning smiley Voorlopig in ieder geval totaal niet aan de orde, en ik zou ook niet weten wat er binnen de parameters (benzine, min euro 4 ivm milieuzone, niet ouder dan 2006 ivm wegenbelasting) nog leuker is dan dit.
Bij de W210 moest je het schuifdak dicht doen en de knop op dicht 5seconden vast houden. Dan leerde deze zichzelf in. Anders even een post op Mercedesforum plaatsen. Daar zit redelijk veel kennis.
Pfhoe gaaf hoor! Lekkere upgrade van een al fijne 5-serie.

Lekker vooruitzicht, met zo'n heerlijke cruiser naar Litouwen!
@Aras en Buitengaats: thanks voor de tip, schuifdak werkt weer naar behoren. thumbs up

Gisteravond tot 12 uur gewerkt, en daarna iets gedaan wat ik in tijden niet meer gedaan heb: even lekker de auto gepakt om een uurtje de kop leeg te maken. Heerlijk.

De CL leent zich daar perfect voor. Hij straalt bijna een serene rust uit zo, verheven boven de rest van het grijze blik. big smile smiley

Geweldig man! Wat een heerlijke bak lijkt me dat.... Mooie plek ook waar je woont thumbs up.
Heerlijk grinning smiley kan mij helemaal voorstellen dat zo'n grote coupe met V8 een machtig gevoel geeft. Ik vind het ook altijd een zeer opvallende verschijning.

Jammer is wel dat er ook steeds meer opvallen in negatieve zit, met iets te ver uitstekende immitatie AMG stukken, te grote brede banden en andere accessoires. Dat heeft zo'n CL helemaal niet nodig.
Wat een machine!thumbs up Lijkt mij een heerlijke auto om mee naar Litouwen te cruisen.
Fijne occasionprijzen daar trouwens. Dan kan je zo'n wagen nog een keer 'proberen'.

Gekke vraag: ben wel benieuwd hoe het er in zo'n Litouwse garage aan toe gaat. Is dat zo'n schuur met wat basic gereedschap of zijn Litouwse garages vergelijkbaar met de toch wel professionele Nederlandse garages. Ik heb werkelijk geen idee.smiling smiley
Quote
TYN

Haha, deze foto ziet eruit alsof de directeur op bezoek is bij z'n secretaresse, met wie hij scharrelt.
Begrijpelijk hoor, deze stap. Ik vind de CL van deze generatie ook echt een machtige auto. Geen guilty pleasure, want er is niets om je voor te schamen. Wat een geweldig design. De lage, afgeschuinde neus. De achterste raamstijl (is het de B-stijl?), de behoorlijk ronde achterruit en de forse, puntige achterlichtunits. Strak, elegant en nog allerminst verouderd. Een dikke én mooie auto waar auto's van tegenwoordig vooral dik zijn. Veel plezier ermee!
Mooi beschreven Elco! De B-stijl(?) is inderdaad mijn favoriete design element, icm die laange kofferbak.

Quote
AsconaGT
Jammer is wel dat er ook steeds meer opvallen in negatieve zit, met iets te ver uitstekende immitatie AMG stukken, te grote brede banden en andere accessoires. Dat heeft zo'n CL helemaal niet nodig.
Helemaal mee eens, het luistert ook best nauw vind ik. Aftermarket uitlaat, 19 inchers, AMG typeplaatje, beetje verlaagd, donkere ruiten; zelfs een exemplaar met maar 1 van deze zaken kan al net te fout zijn. Daarom ben ik ook blij dat mijne op 17 inch staat, net wat eleganter.

Quote
Bentley Arnage
Gekke vraag: ben wel benieuwd hoe het er in zo'n Litouwse garage aan toe gaat. Is dat zo'n schuur met wat basic gereedschap of zijn Litouwse garages vergelijkbaar met de toch wel professionele Nederlandse garages. Ik heb werkelijk geen idee.smiling smiley
Leuke vraag! "Schuur" komt best in de buurt hoor. grinning smiley De betreffende garage zit in een vrij aftands gebouwtje, en van de vloer eten is absoluut af te raden. De monteurs zijn stevige kerels in vieze overalls met zwarte kolenschoppen als handen. Als je gevoelig bent voor uiterlijk vertoon is het zeker niet jouw plek. Prik je daar echter doorheen, dan vind je een op en top Mercedes specialist met een fantastische service. Een kundigere garage moet ik nog tegenkomen. Een goedkopere eveneens.

Ik vond de betreffende garage in 2013 na een oproep op het Litouwse Mercedes forum. Voordat ik uberhaupt een afspraak kon maken, besliste de Mercedes in mijn plaats: geen stroom meer tijdens het rijden (hij reed wel gewoon nog trouwens, leve de W124). Direct naar de betreffende garage doorgereden en om kwart voor 6 voor de deur gezet. Engels sprak men nauwelijks maar wijzend naar de toerenteller (die niks aangaf met draaiende motor) begreep men snel wat er aan de hand was. Dynamo kapot, dacht ik. Drie man duiken erop en 10 minuten later, resultaat! Hij had weer stroom en de accu had het overleefd. Het bleek een of andere kapotte schakelaar tussen accu en dynamo, en die was inmiddels vervangen. Ze hadden ook opgemerkt dat ik op een reservewiel rondreed (klopt, ik had de originele beschadigd na een aanvaring met een Poolse vangrail..). Hop, kapotte velg uit de kofferbak (hier ging iemand in een hoek met een hamer mee aan de slag), en er werd ook een frisse wieldop opgetrommeld. Half uur later stond de Benz weer op de 4 juiste wielen, inclusief wieldop. Totale schade weet ik niet meer exact, maar sowieso minder dan 20 euro.

Anno 2020 is die ervaring nog steeds de beste customer service die ik ooit heb ervaren. Ik ben er dus ook telkens weer teruggeweest voor onderhoud. Telkens dezelfde top service en kunde, en altijd voor een geweldige prijs. Noemenswaardig is nog een euvel dat zich in 2015 openbaarde na een lange rit dwars door Spanje in de zomer: de centrale vergrendeling hield er mee op (systeem werkt pneumatisch en daar zat iets niet helemaal lekker meer). Eenmaal terug in Nederland is m'n lokale garage (die ik zeker hoog heb zitten) er uren mee bezig geweest, met als eindstand: te ingewikkeld, ik krijg het niet gefixt. Eenmaal terug in Litouwen was het letterlijk(!) binnen 5 minuten en voor een paar euro gefixt.

Ik vond nog wat oude foto's uit 2013 van de desbetreffende garage, toen ik net in Litouwen was (en de W124 nog op NLse export platen stond):





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2020 23:06 door TYN.
Lees nu pas je topic. Gefeliciteerd TYN. Dat heeft niets met superlatieven te maken. De CL is werkelijk fenomenaal. Had de situatie hier anders geweest was het hier ook een blijvertje geweest. Hij staat nu wel te koop maar als er niemand voor komt schors ik hem en laat ik hem lekker in de garage staan. Ik ga hem zeker niet voor een kutprijs wegschijten. Dan betaal ik mijn ex zo wel. Heb nu in een jaar ruim €6000 afgeschreven. Ben sinterklaas niet.

De CL is in alle opzichten een machtige auto. Uiterlijk is persoonlijk. Ik weet nog dat die net uit kwam dat ik zoiets had van Wow. Heel anders dan de rest. Inderdaad wat je zegt op driekwart van achteren is die op zijn best. Ben ik nu een billenman?grinning smiley

Qua rijden is het echt onovertroffen. Rustig rijden is echt onthaasten zoals die soeverein over de weg zweeft. Daarnaast is het M113 blok echt een waar kunstwerk. Rustig rijdend is 1 op 11 gewoon haalbaar. 2 weken terug in Luxemburg geweest en daar lopen boenderen. In de sportstand helt die bijna niet over en hij plakt echt aan de weg. Ondanks het surplus aan koppel en vermogen krijg je hem bijna niet met slippende banden weg. Zoveel grip heeft die. Ook op de bochtige weggetjes staat die zijn mannetje. Ondanks de bijna 1800 kg die die mee moet zeulen is die vrij wendbaar. Enige wat moeite had om bij te benen waren de remmen. Als die hier blijft ga ik zeker kijken voor een setje AMG rondom. En dat geluid is echt geweldig als je hem op zijn start trapt. Volgens de cijfers zou die met 6,5 seconden op de 100 moeten zitten. We hebben het proberen te timen op zowel de teller als Tom Tom. Alle keren onder de 6 seconden.

Die rit van ruim 4000 km gaat een waar genot worden TYN.
Machtig die garage. Lijkt me ook mooi om daar de CL500 ook te laten zien.
Doet me een beetje denken aan Hermsen in Kortenhoef. Daar had ik mijn E39 in onderhoud. Wat een vakman is dat ook zeg. Niks mooier dan een handgeschreven factuurtje met vieze vingerafdrukken erop.
Quote
TYN
Quote
Bentley Arnage
Gekke vraag: ben wel benieuwd hoe het er in zo'n Litouwse garage aan toe gaat. Is dat zo'n schuur met wat basic gereedschap of zijn Litouwse garages vergelijkbaar met de toch wel professionele Nederlandse garages. Ik heb werkelijk geen idee.smiling smiley

Leuke vraag! "Schuur" komt best in de buurt hoor. grinning smiley De betreffende garage zit in een vrij aftands gebouwtje, en van de vloer eten is absoluut af te raden. De monteurs zijn stevige kerels in vieze overalls met zwarte kolenschoppen als handen. Als je gevoelig bent voor uiterlijk vertoon is het zeker niet jouw plek. Prik je daar echter doorheen, dan vind je een op en top Mercedes specialist met een fantastische service. Een kundigere garage moet ik nog tegenkomen. Een goedkopere eveneens.

Ik vond de betreffende garage in 2013 na een oproep op het Litouwse Mercedes forum. Voordat ik uberhaupt een afspraak kon maken, besliste de Mercedes in mijn plaats: geen stroom meer tijdens het rijden (hij reed wel gewoon nog trouwens, leve de W124). Direct naar de betreffende garage doorgereden en om kwart voor 6 voor de deur gezet. Engels sprak men nauwelijks maar wijzend naar de toerenteller (die niks aangaf met draaiende motor) begreep men snel wat er aan de hand was. Dynamo kapot, dacht ik. Drie man duiken erop en 10 minuten later, resultaat! Hij had weer stroom en de accu had het overleefd. Het bleek een of andere kapotte schakelaar tussen accu en dynamo, en die was inmiddels vervangen. Ze hadden ook opgemerkt dat ik op een reservewiel rondreed (klopt, ik had de originele beschadigd na een aanvaring met een Poolse vangrail..). Hop, kapotte velg uit de kofferbak (hier ging iemand in een hoek met een hamer mee aan de slag), en er werd ook een frisse wieldop opgetrommeld. Half uur later stond de Benz weer op de 4 juiste wielen, inclusief wieldop. Totale schade weet ik niet meer exact, maar sowieso minder dan 20 euro.

Anno 2020 is die ervaring nog steeds de beste customer service die ik ooit heb ervaren. Ik ben er dus ook telkens weer teruggeweest voor onderhoud. Telkens dezelfde top service en kunde, en altijd voor een geweldige prijs. Noemenswaardig is nog een euvel dat zich in 2015 openbaarde na een lange rit dwars door Spanje in de zomer: de centrale vergrendeling hield er mee op (systeem werkt pneumatisch en daar zat iets niet helemaal lekker meer). Eenmaal terug in Nederland is m'n lokale garage (die ik zeker hoog heb zitten) er uren mee bezig geweest, met als eindstand: te ingewikkeld, ik krijg het niet gefixt. Eenmaal terug in Litouwen was het letterlijk(!) binnen 5 minuten en voor een paar euro gefixt.

Ik vond nog wat oude foto's uit 2013 van de desbetreffende garage, toen ik net in Litouwen was (en de W124 nog op NLse export platen stond):

Mooi om te zien.thumbs up Goeie service, tegen een goeie prijs en monteurs met kennis van de auto waar je in rijdt. Dat is eigenlijk alles wat je zoekt in een garage. De netheid van het pand is dan eigenlijk irrelevant.

Die tarieven zijn wel echt ideaal trouwens. Als ik zie dat mijn VW-servicepunt bijna 100 euro incl. BTW vraagt voor een uur werk dan snap ik dat je de auto in Litouwen laat onderhouden.
Thanks Michel! Zou mooi zijn als jouw situatie zich zo ontwikkeld dat de CL kan blijven.
De 1:11 en 6,5 seconden naar 100 heb ik beide nog niet gehaald trouwens. grinning smiley Heb eerlijk gezegd nog niet écht vol gas gegeven, nog niet goed de ruimte voor gehad.

@Bentley
Inderdaad, qua tarieven is dat hier in Londen niks anders. En als we dan toch in Litouwen zijn, dan kan ik net zo goed van de gelegenheid gebruik maken, dacht ik zo.

Nog 3 weekjes tot de eerste etappe....
Quote
TYN
@Aras en Buitengaats: thanks voor de tip, schuifdak werkt weer naar behoren. thumbs up

Gisteravond tot 12 uur gewerkt, en daarna iets gedaan wat ik in tijden niet meer gedaan heb: even lekker de auto gepakt om een uurtje de kop leeg te maken. Heerlijk.

De CL leent zich daar perfect voor. Hij straalt bijna een serene rust uit zo, verheven boven de rest van het grijze blik. big smile smiley


Imposant en elegant tegelijkertijd! Gefeliciteerd, ik moet zoiets ook eens wagen winking smiley
Quote
TYN
De betreffende garage zit in een vrij aftands gebouwtje, en van de vloer eten is absoluut af te raden.

Leuk, zulke garages heb je hier in Spanje ook. Alleen repareren ze dan iets anders wat niet kapot was, laten het kapotte zitten, en beschadigen dan ook nog even je voor en achterbumper grinning smiley
Mooie verhalen TYN!
En wat een auto! Altijd indrukwekkend gevonden deze auto, inmiddels (qua aanschaf) redelijk betaalbaar. Zoals zoveel grote en dure auto's die op leeftijd raken kan de teller wel beginnen te lopen als er iets specifieks mis mee is, maar daar heb je blijkbaar in het buitenland een goed(koop) adres voor gevonden thumbs up

Ik "moet" leasen, maar als ik zelf iets mocht kopen zou ik graag eens een E-klasse (combi) willen hebben smiling smiley
Quote
B Real
Zoals zoveel grote en dure auto's die op leeftijd raken kan de teller wel beginnen te lopen als er iets specifieks mis mee is,

Tja je kan ook een nieuw golfje kopen voor 35k, daar 4 jaar mee rijden en inruilen voor 9.5k, dan heb je mooi nieuw gereden zonder onderhoudskosten drinking smiley
Quote
Gullwing
Quote
B Real
Zoals zoveel grote en dure auto's die op leeftijd raken kan de teller wel beginnen te lopen als er iets specifieks mis mee is,

Tja je kan ook een nieuw golfje kopen voor 35k, daar 4 jaar mee rijden en inruilen voor 9.5k, dan heb je mooi nieuw gereden zonder onderhoudskosten drinking smiley

Ha! Zo ging het ongeveer met mijn vorige Astra (lease) inderdaad.
Aanschafwaarde van circa 35k, na goed 4 jaar en 150.000km mocht ik hem overnemen voor 11k.

Geen onderhoudskosten viel ook tegen, nieuwe matrix LED koplamp en turbo zijn ook prijzige reparaties bij hedendaagse auto's nut smiley

Opzich geven die onderhoudskosten bij oudere auto's ook niet. Het is echter de aloude dooddoener, kopen is 1, rijdend houden is 2. Aanschaf van dergelijke auto's valt vaak best wel mee, alleen kun je wel voor verrassingen komen als je je vooraf niet hebt verdiept in specifieke aandachtspunten en bijbehorende prijzen. Calculeer je dat in, dan doet het iets minder pijn big smile smiley
Quote
TYN
Thanks Michel! Zou mooi zijn als jouw situatie zich zo ontwikkeld dat de CL kan blijven.
De 1:11 en 6,5 seconden naar 100 heb ik beide nog niet gehaald trouwens. grinning smiley Heb eerlijk gezegd nog niet écht vol gas gegeven, nog niet goed de ruimte voor gehad.

@Bentley
Inderdaad, qua tarieven is dat hier in Londen niks anders. En als we dan toch in Litouwen zijn, dan kan ik net zo goed van de gelegenheid gebruik maken, dacht ik zo.

Nog 3 weekjes tot de eerste etappe....
Ow maar die ruimte ga je vanzelf wel een keer zoeken. Jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen. Mijn zoon had even gefilmd in Luxemburg met het boenderen. Leuk geluid vooralgrinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.