TYN: Mercedes CL500 ...Meet W124

Gepost door TYN 
De Benz draait nog steeds naar volle tevredenheid z'n rondjes (in de weekenden), maar met een paar dagen vrij in september ben ik eens gaan kijken naar een mooie roadtrip om het ding eens fatsoenlijk te gebruiken. Voorlopig is het idee om Schotland aan te doen. Dit is de voorlopige route, 2.000km verspreid over 4 dagen: [goo.gl]

Ben nog nooit die kant op geweest, dus ben erg benieuwd. Tips van ervaringsdeskundigen zijn meer dan welkom!

Tevens zojuist toch een nieuw setje achterbanden besteld. In eerste instantie wilde ik ze even laten (ze zitten er pas 5k km onder), maar na het lezen van wat tests en reviews durf ik hier echt geen rondje Schotland (inclusief wat spirited driving drinking smiley) mee te doen:

Accelera PHI
Latest Group Test Results
2019 Tyre Reviews UHP Summer Tyre Test - 8th of 8 tyres

Positive - Low rolling resistance. Low noise.
Negative - Very poor wet grip, extremely long wet braking distances, poor dry grip.
Overall - The Accelera PHI was extremely low grip in all scenarios. Do not fit this tyre.
Not Recommended

Heb nu wederom voor Hankook Ventus Prime3's gekozen. Destijds bij de A2 ook voor gekozen op basis van goede testresultaten, en in de lastige maat 225/50/16 zijn ze echt een stuk goedkoper dan de andere premium merken.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2019 14:04 door TYN.
Mooie auto, Tyn.
Wat is dat glimmende ding links van de radio?
Een magneetje op een kogelgewrichtje, ik vermoed om (met het juiste hoesje) je telefoon aan vast te maken. Niet mijn keuze, maar het ding zit stevig vast dus dat laten we voorlopig maar even zo. Misschien tzt eens met een visdraad achterlangs proberen te komen.
Nette Mercedes.
Ik zou er wel een setje nieuwe matten in doen, dat zijn de kosten niet maar het kan het interieur wel flink opfrissen.
Schotland een paar jaar geleden geweest. Met de Polo BM en de ferry Newcastle. Isle of Skye was wel een hoogtepunt, Loch Ness maar dan de minder toeristische oostkant, Edradour stokerij en de omgeving, Dunnet head, Smoo cave, Glencoe (mooie bergpas). Inderdaad erg veel leuke wegen. Vooral de single lane roads zijn leuk.
Schotland was intens genieten. Drie dagen lang prachtige natuur, fantastische wegen en (mits je bij de bekende plekken wegblijft) lekker rustig. En oke, een W203 is geen Bmw 130i of Porsche 968, maar ik heb het merendeel van de route met een enorme grijns zitten sturen. big smile smiley Automaat vast in 'drie', de Kompressor lekker laten blazen, en gaan.
Ik herken het karakter van m'n W124: vooral op comfort afgesteld, maar als je het ding op tijd 'zet' voor een bocht en het gewicht eenmaal op een kant hangt, dan houdt 'ie de gekozen lijn als op rails vast.

Zondagochtend om 5 uur vertrokken vanuit London, en op de snelweg laat de W203 zich van zijn beste kant zien. Het blijft een echte Mercedes. Heerlijk cruisen zo, en het fijne van dit exemplaar is, hij spoort 100% rechtdoor en trilt niet. Daar ben ik echt allergisch voor, en dat is bij een tweedehandsje wel eens anders. Acht uur later stonden we in Schotland.

Paar plaatjes geschoten tijdens de rondrit:

Laatste overnachting, in een hutje in the middle of nowhere. Een uur van de bewoonde wereld, en nul ontvangst op de telefoon. thumbs up

De terugreis ging wederom voorspoedig, en een goede acht uur later stond ik weer in the big stinky. De 41.4mpg (1:17.6) volgens de BC was wel erg optimistisch, maar het gemiddelde over de hele rit (inclusief constant 130-140km/u op de snelweg en het vegen door de Schotse heuvels smileys with beer) kwam uit op een wat mij betreft ongelofelijke 1:14,5. Niet slecht voor een blok dat 20 jaar geleden bedacht werd.

Over de W203 ben ik louter positief. Ik vind 'm er anno 2019 nog steeds goed uitzien, met die stoere 16-inch breedset. Het rijdt heerlijk, zit goed, en wil best sportief de bocht om als je wilt. Het fijnste is de soepele automaat, dat doet een nieuwe Audi echt minder. Des te indrukwekkender als je de aanschafprijs in je achterhoofd houdt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2019 16:13 door TYN.
Wow wat een mooie trip! Ik zit er sterk aan te denken om in de lente of zomer ook die kant op te gaan maar zoiets moet je wel met de auto doen vind ik en van Helsinki naar Glasgow is ruim 3000 kilometer big smile smiley

Goed dat de C zo goed bevalt, vind het ook nog steeds een schitterende auto thumbs up en dat verbruik is echt ongelooflijk!
Gave trip, lijkt me heel gaaf om te ondernementhumbs up
Voor de liefhebbers heb ik even de route (ongeveer) nagetrokken in Google Maps: [goo.gl]
Het resultaat van bier & Ebay of?

Schitterende trip door Schotland trouwens! Fijn dat de C zich zo goed gehouden heeft, heb je de automaat altijd in S staan?
Haha nee joh! En nu? Wat voor één is het? Velgen lijken wel op de mijne!
Een 530iA inderdaad! Uit 2002 met 167k kilotmeters. Stond totaal niet op de planning, maar soms moet je gewoon toehappen. Je leeft maar een keer. drinking smiley

Het begon anderhalve week geleden met de 523i van Blue Knightrider elders op dit forum. Wat ziet zo’n onverprutste E39 er nog goed uit, dacht ik. Daarna beetje rond gaan kijken op Autotrader en Ebay, en daar ging het al gauw helemaal mis, want zoals bekend zijn occasions in UK ontzettend goedkoop. Dit exemplaar kwam direct naar voren, voor een prijs bijna too good to be true..

Eigenaar bleek een relaxte kerel die (heel toevallig) maandagavond in London moest zijn. Afgesproken om na m’n werk een kijkje te komen nemen. Zo gezegd zo gedaan, en zo sta ik opeens oog in oog met eigenlijk een erg nette E39. Exterieur is netjes, roest minimaal, en de eigenaar heeft zeker niet bezuinigd op het onderhoud, getuige de frisse remmen en verse olie. Zodra ik het ding start ben ik eigenlijk al verloren. Drieliter zescilinder jonge! Het ding loopt als een naaimachine, en de automaat is soepel zoals het hoort. Een blokje om geeft geen reden tot twijfel. Ik bied 250 pond onder de vraagprijs, wetende dat hij daar niet mee akkoord gaat. Maar het tegenbod is dusdanig dat ik simpelweg niet kan weigeren. 1150 pond voor een niet-afgeragde 530i?? Dat ga ik niet snel meer vinden, besef ik, voor dat bedrag hooguit een 520i.

En zo heb je opeens twee auto’s (drie als ik de W124 in Litouwen mee tel). Slaat natuurlijk nergens op, zeker omdat de W203 al zo fijn is. Van de lofzang hierboven is namelijk geen woord gelogen. Maar ja, in direct vergelijk met een dikke zes-in-lijn is het wel een beetje de verstandige (saaie?) keuze.
Heel heel tof! Wat voor interieur zit er in? En ja voor dat geld.. koop je hier niet eens een ouwe bakfiets voor big smile smiley maarre die velgen, heb je meer foto's want volgens mij hebben we dezelfde thumbs up
Anonieme bezoeker
Re: TYN: Mercedes C180K - Oeps! Auto gekocht
09-12-2019 23:33
Heerlijke motor en bak. Voor de bak wel een kritische km stand dus mss nieuwe vloeistof en zeef aan te raden als dat nog niet gebeurd is recentelijk.
Ziet er goed uit! Mooi interieur ook zoals het hoort met leder en hout thumbs up velgen zijn toch anders de mijne, volgens mij style 66 velgen, een optie voor de E39 helemaal goed!
Hey!

Wat ontzettend tof dat mijn 523i jou heeft laten zoeken naar een E39smiling smiley
Een echte 530! Geniet er van kerel. Heerlijke motor...

En wat loopt die 6 in lijn stil en soepel hè.

Ik rijd ontzettend veel verschillende auto's maar ben nog altijd onder de indruk van de E39.
Ziet er nog goed uit thumbs up
Met een heerlijk klassiek interieur.
Dank heren! Interieur ben ik erg blij mee; zwart leer met hout is altijd top (m'n vriendin is het daar evenwel hartgrondig mee oneens grinning smiley).

De velgen zijn inderdaad style 66, de M velgen die destijds bij het M-pakket hoorden. Er komen t.z.t. waarschijnlijk wel nieuwe banden onder. Staat nu rondom op oude Michelin winterbanden, bovendien in de verkeerde maat (225/50/17 ipv 235/45/17).
Zijn trouwens niet de originele velgen waarmee deze auto geleverd is, achterin ligt een style 81 als reserve (ook fraai).

Weet iemand hier eigenlijk hoe je aan de oorspronkelijke spec sheet komt? Ben wel benieuwd wat er op en aan zit. (Afgaande op hoe het ding op z'n wielen staat, twijfel ik of er een sportonderstel onder zit.)

Blue Knightrider
Hey!

Wat ontzettend tof dat mijn 523i jou heeft laten zoeken naar een E39smiling smiley

Ik rijd ontzettend veel verschillende auto's maar ben nog altijd onder de indruk van de E39.

Ja, grappig hoe het kan lopen. big smile smiley
Tijdens de 'onderhandeling' zaten we in de auto, met de motor aan. Dat hielp natuurlijk totaal niet, en gaf de verkoper de mogelijkheid om mij over de streep te trekken; "Hoor nou hoe dat loopt.."
Even door de VIN decoder halen, even googlen smiling smiley
Blue Knightrider
Hey!

Ja, grappig hoe het kan lopen. big smile smiley
Tijdens de 'onderhandeling' zaten we in de auto, met de motor aan. Dat hielp natuurlijk totaal niet, en gaf de verkoper de mogelijkheid om mij over de streep te trekken; "Hoor nou hoe dat loopt.."[/quote]

Hahahaha geweldig verhaal! Ja man... Als je dat blok zijdezacht hoort spinnen dan ga je gauw overstag hèwinking smiley
Eigenlijk wordt het momenteel qua loopcultuur niet meer zo gemaakt. Heel veel 4 cilinder met turbo en de 6 cilinders die er wel zijn die zijn vaak wat schreeuwerig tegenwoordig.

Eigenlijk heeft BMW tot 2007/2008 nog deze heerlijk fijn lopende zescilinder motoren gemaakt en daarna kwam de directe inspuiting.... Wat viel me dat tegen toen ik eens in een F10 528i zat.
Het verfijnde bij stationair er helemaal afsad smiley
Blue Knightrider
Ik rijd ontzettend veel verschillende auto's maar ben nog altijd onder de indruk van de E39

Een goeie E39 is echt een geweldige auto. Begint al bij het horen van de startmotor en dan de zescilinder daarna. Och man, kan het niet goed omschrijven, maar het is een speciaal gevoel. Machtige auto.

Van harte TYN!
Dat ronddraaien van de startmotor met het daaropvolgende aanslaan van de zes-in-lijn is inderdaad een ontzettend karakteristiek geluid. thumbs up

Aan de reacties kun je zien dat zo'n E39 wel echt een liefhebbersmodel is, leuk. Vanavond ophalen, kijk er ontzettend naar uit!

Hopelijk gaat de verkoop van de Benz voorspoedig, want ik wil eigenlijk voorkomen om twee auto's tegelijkertijd in de verzekering te hebben. Vooralsnog is het plan om na overschrijving de belasting op de BMW te betalen, en vervolgens blijft 'ie geparkeerd tot de Benz weg is. Althans, maar zien hoe lang ik de zescilinder kan weerstaan. big smile smiley
Leuke aankoop TYN! Knap dat zo'n E39 facelift qua design er nog steeds fris uit ziet terwijl het alweer 17 jaar oud is. Fris kleurtje, goede uitvoering met mooie maat velgen en die blauwe spiegelglazen doet ook veel. Ben benieuwd wat je de fijnere auto vind uiteindelijk, de C of de 5, even los van de motor.
Gaaf he, en in de basis alweer uit 1996 (bijna 24 jaar geleden...). Eigenlijk vind ik een pre-facelift iets fraaier (authentieker ofzo, kan er de vinger niet op leggen), maar die staan op kenteken als Euro 3 en dan mag je hier in London de milieuzone betalen. Vanaf de facelift is het Euro 4, dus dat moest het worden.
Vond ik ook altijd leuker, zo'n pre-facelift. Met zijn oranje knippers en wat meer chroom inderdaad wat authentieker. Maar na een keer gereden te hebben in '97 528iA vond ik dat niet helemaal je-van-het. De facelift schijnt iets strakker te rijden? Vervolgens een paar keer een goed uitgevoerde facelift voorbij zien komen op de snelweg en dan is dat nog steeds wel een dikke auto om te zien. Dat mist de pre-facelift een beetje.
Gaaf en met een mooi blok! thumbs upthumbs up En dat alles voor 1150 pond, ongelofelijk.
Zo'n E39 facelift vind ik nog steeds zo'n prachtige auto! Heel gaaf! thumbs up
En ja, ik vind de facelift dus leuker dan de pre-facelift smiling smiley
Leuk TYN, echt een mooie auto! Veel plezier ermee.
Barri
Zo'n E39 facelift vind ik nog steeds zo'n prachtige auto! Heel gaaf! thumbs up
En ja, ik vind de facelift dus leuker dan de pre-facelift smiling smiley

Precies dit! Strakke aanwinst thumbs up
Toch blijf ik een zwak houden voor de w203. Ik vind het persoonlijk een van de mooiste C klasses. Qua proportie helemaal goed. Net een kleine S. Maar desalniettemin is de e39 ook een plaatje.
Zo, betaald en mee naar huis genomen. Eerste indruk gedurende de rit van 15km (en anderhalf uur, dwars door Londen tijdens spitsuur..): wat een machine. cool smiley De dikke zescilinder is alomtegenwoordig, als een stille maar enorme kracht op de achtergrond. Het gas voor 30% indrukken en hij schiet vooruit, vergezeld door een lekkere grom. Een beer in maatpak, zoiets. De automaat doet ondertussen ongemerkt z’n werk en zoekt niet onnodig hoge toeren op. Bij normaal optrekken komt hij niet boven de 2000tpm uit, en daarna bij constante snelheid zakt hij zelfs terug naar een relaxte 1000tpm.

Het grootste verschil met de Mercedes (let op, nu komt een open deur grinning smiley), is dat je meer bij het rijden betrokken bent. Je trekt een BMW echt aan; de cockpit zit om je heen en hij reageert veel directer op input. De middenconsole is ook een stuk fraaier dan bij de Benz. Is dan alles beter? Nee hoor, zo is de PDC van Mercedes veel beter, heeft de BMW geen ‘tip’-functie op het knipperlicht, en is de snelheidsbegrenzer in de Benz makkelijker te bedienen (gebruik ik best vaak, erg handig in camera-rijk Londen).

Komende dagen erg druk maar op maandag een dagje vrij, dan ga ik eens een beetje poetsen en inventariseren wat er moet gebeuren. Tot nu toe nog steeds erg blij met m’n aankoop. smileys with beer
michel1975
Toch blijf ik een zwak houden voor de w203. Ik vind het persoonlijk een van de mooiste C klasses. Qua proportie helemaal goed. Net een kleine S. Maar desalniettemin is de e39 ook een plaatje.

Klopt ook, het is echt een goed ding. Toch wel een beetje pijn dat ‘ie weg moet. Maar voorlopig hebben we ‘m nog, en komend weekend staat er weer een lekkere rit op de planning.

En wie weet neem ik er over een paar jaar weer eentje mee naar Litouwen, een volle C320 CDI bijvoorbeeld. Top auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2019 23:05 door TYN.
Gaaf hoor, dat je dat soort auto's voor echt klein bier kunt kopen in de UK. Veel plezier met kiezen, tweaken en rijden!
Leuke verrassing toen ik door de papieren ging die bij de auto zaten: de originele rekening van de dealer uit 2003. thumbs up Als demo verkocht denk ik, want destijds een paar maanden oud en met een paar duized mijl op de teller. Zal na het weekend een fotootje plaatsen.

Ondertussen ben ik druk op zoek naar de typische BMW autotelefoon. Ik heb namelijk wel de uitsparing in de middenarmsteun, en de knopjes op het stuur, maar de telefoon zelf is nergens te bekennen. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig, want ondanks dat de forums vol staan met "hoe verwijder ik die stomme telefoon", is die stomme telefoon bijna niet te vinden en de exemplaren die te koop staan moeten voor de hoofdprijs weg. Dan blijken er ook nog een paar verschillende types te zijn. We zoeken verder.. (Voor tips hou ik me aanbevolen!)

Pure gimmick natuurlijk, ga hem niet daadwerkelijk gebruiken, maar wel leuk. (Foto's geleend van de prachtige M5 van Next Classics.)

Verder ben ik er over aan het denken om het standaard stuur te vervangen door dit type sportstuur:

Ja ik weet het, in 2003 werd deze niet meer geleverd maar reeds het nieuwe type sportstuur, dus eigenlijk niet 100% OEM. Bovenstaande is echter tot pakweg 2002 geleverd (dus niet vanaf de LCI), dus moet kunnen vind ik. Bovendien vind ik dit stuur fijner (het nieuwere type is wel erg dik) en is het een stuk goedkoper.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2019 18:25 door TYN.
Wat een prachtige en heerlijke E39! Superfraaie velgen zitten eronder. De kleur is Bluewater metallic toch?

Ik blijf me verbazen over de prijzen in het VK. Hoe komt het dat die zo laag zijn?

Bovenstaand stuur vind ik zeer fraai. Ook al is het niet OEM.....gewoon doen!
Er is nog niet veel nieuws te melden over de E39. In het nieuwe jaar, wanneer de Benz verkocht is, komen er 4 nieuwe banden op, nieuwe mattenset en sportstuur (in die volgorde). Verder tzt eens kijken voor een service voor de automaat, e.e.a. afhankelijk van hoe het rijdt. Telefoon met snoer wordt 'm helaas niet, ik heb een nieuwere versie zonder ruimte voor een snoer.

De VIN decoder leverde geen opvallende dingen op. Er zit inderdaad geen sportonderstel onder, en hij had af-fabriek navi pro met tv-functie (inmiddels vervangen voor een fijne Android-unit in OEM look).

Vanmiddag even met de dashboard- en leerreiniger in de weer geweest. Het is verre van Bofkont-niveau, maar ik ben erg blij met de staat (vooral het gebrek aan zichtbare roest is een aangename verrassing in deze prijsklasse). Zo staat 'ie er nu bij:

MBdoubleyou
Ik blijf me verbazen over de prijzen in het VK. Hoe komt het dat die zo laag zijn?

Goeie vraag eigenlijk. Goevoelstmatig zou ik zeggen, een combinatie van relatief veel aanbod (nieuwe auto's zijn hier vrij voordelig, dus dat levert veel occasions op) en relatief minder vraag vanwege RHD. Anders dan in NL komt de vraag immers grotendeels vanuit het binnenland.
Wat een fraaie Fūnfer zeg! Prachtig hout in het dashthumbs up
Jouw topic is precies de reden waarom een forum zo leuk is, de auto aankopen in het buitenland zeker zoals in Engeland en Finland is grappig om te zien wat bepaalde auto's daar kosten tov hier in NL. Je BMW ziet er erg goed uit voor zijn geld! thumbs up
Ik dacht even dat dit een tweet van jou was: [twitter.com]
Zelfde kleur, zelfde velgen smiling smiley
Wat een heerlijk dashboard, met al die knoppen en dat wortelnotenhout... Dann war alles noch ganz normal.

Ik vind het sportstuur geen verbetering, dat hart oogt heel erg lomp. Maar het zal de auto geenszins verpesten thumbs up
@Barri
Lijkt inderdaad, al heeft deze zo te zien een M-pakket.

Ik denk er trouwens sterk over om de Benz in januari aan webuyanycar.com te verkopen. Het bod viel me alleszins mee, en ik heb eigenlijk weinig zin meer in alle telefoontjes van "geïnteresseerden", die je het hemd van het lijf vragen, en vervolgens een idioot bod menen te doen. Bovendien wil ik gewoon aan de gang met de BMW en daar lekker in sturen.
Ik zou dan eerlijk gezegd niet wachten maar het nu gelijk rond maken, in januari is de benz immers alweer een jaartje ouder en dat heeft misschien invloed op de prijs thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.