TYN: Audi A2 - rims

Gepost door TYN 
TYN: Audi A2 - rims
06-04-2019 22:19
Twee maanden geleden wist ik het zeker. Ik koop géén auto hier. De drukte is een ramp, nergens kun je parkeren, ik ga met de fiets naar het werk. Nee, een auto in Londen slaat helemaal nergens op.

Maar toen ontdekte ik Ebay. En sodeju wat staan daar veel leuke W124's op. En goedkoop! Ik had bijna een bod gedaan op een '86 300TE met wat werk (bruin metallic met rood interieur; uiteindelijk verkocht voor £560..). Of deze, estimated sale price: £800 - 1000! De verzekeringsquote's zetten me daarentegen weer met beide benen op de grond. De verzekeringsmiepen (m/v) aan de telefoon vragen doodleuk £1200 voor een jaar, terwijl ik toch al lang en breed uit enige risico-categorie gegroeid ben. Eentje was vooral leuk (betrof een quote voor een 300D): "Ja maar meneer, grote motor." Wat bedoel je grote motor, dat ding heeft 80Kw. "Als u een voordelige verzekering wilt, dan moet U misschien eens naar een Yaris of iets dergelijks kijken." Maar een Yaris is veel snel... laat maar zitten.

Enfin, geen W124 dus. Wat dan? Een kleine zuinige auto die goedkoop te verzekeren is. Maar wel eentje die leuk is. Eentje met karakter. En aangezien het ding voor langere snelwegritten ingezet gaat worden, moet 'ie wel comfortabel en redelijk stil zijn. (De Peugeot 205 viel hier af.)

En opeens had ik het, een Audi A2! Een auto waar veel petrolheads wel iets mee hebben. Een auto die qua concept 15 jaar z'n tijd vooruit was. Een auto waar, zo ontdekte ik, anno 2019 nog steeds een grote schare liefhebbers heel enthousiast mee bezig is, getuige de Engelse, Nederlandse en Duitse A2-fora. En, zo redeneerde ik verder, áls ik ooit een A2 wil rijden, dan is dit het moment. In Nederland kosten die dingen gauw 3 à 4 mille, wat ik er niet voor over zou hebben. Hier in UK vind je echter leuke exemplaren tussen de £1000 - 2000.
De groene die ik uiteindelijk gekocht heb kwam ik via het Engelse A2-forum op het spoor. Hij stond niet te koop, maar de eigenaar liet casual vallen dat hij niet wist hoelang hij 'm nog zou houden. Ik zag mijn kans schoon en heb gelijk een PM gestuurd.

Het verhaal van deze A2 1.4 TDI is best interessant, aangezien hij bijna 205k miles (330.000 kilometer) op de teller heeft staan.

Hij komt uit 2003, en is in 2015 met 105k miles verkocht aan de tweede of derde eigenaar. Die heeft er in drie jaar tijd 90k op gezet. Toen heeft de beste man halverwege 2018 een ongelukje gehad, wat voor de verzekering genoeg was om het ding gelijk af te schrijven. Teruggekocht van de verzekering voor £300, komt de A2 uiteindelijk terecht bij A2Steve, een bekende A2-stripper voor onderdelen. Op dat moment (augustus 2018) staat 'ie er zo bij:


Steve vindt het ding echter veel te netjes om te slopen, en plaatst een bericht op het A2-forum, of iemand het ding wil overnemen. Hij staat in de weg dus mag opgehaald worden voor £225. Steve II reageert binnen enkele minuten en koopt het ding direct. Vanaf dat moment gaat de groene A2 als 'The £225 A2' door het leven. Steve II heeft geen twee linkerhanden en pakt het direct fatsoenlijk aan. Naast een nieuwe MOT, thermostaat, verse filters en nieuwe radio, wordt de schade aangepakt en een nieuw interieur ingebouwd:




Al met al stond het ding er afgelopen maand zo bij:

En zo ben ik vandaag bij Steve II langs geweest. Aardige vent met twee flinke kolenschoppen als handen. Het type 'niet lullen maar poetsen'. Precies het type waar ik graag een auto van koop. Na een korte proefrit merk ik direct dat deze auto nog lang niet moe is. Schakelt en koppelt prima, stuurt strak, rammelt of trilt niet, en het motortje trekt er nog goed aan. Steve II twijfelt. Hij vindt 'm zelf ook erg leuk, en stiekem rijdt deze fijner dan z'n andere A2. Maar hij heeft eerder via email een prijs genoemd, en die prijs ben ik bereid te betalen. Mits ik beloof dat ik het hem laat weten als ik de A2 weer wil verkopen, hebben we een deal. Ik heb een A2 met een ruime 3 ton op de klok gekocht. smileys with beer

Plannen?
- Het stuur glimt verschrikkelijk, dus ofwel een nieuw stuur of deze flink poetsen (zijn die magische Bofkont-sponsjes nog ergens te koop?)
- Er komt een set 16" TT mk1 velgen onder (soort van OEM, want Audi en uit dezelfde periode)

Verder geen grote plannen. Hopelijk wordt dit wederom een 'starten en altijd lopen'-verhaal, zoals bij m'n 250D. Binnenkort mag 'ie op en neer naar Nederland., eens kijken of daar nog wat technische problemen uit naar voren komen.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2019 21:29 door TYN.
Tof hoor, jammer dat de A2 nooit echt is aangeslagen want het is een heel bijzonder ding.thumbs up

En die verzekeringspremies in de UK zijn inderdaad om te huilen. Jong zijn en in een wat mindere buurt wonen en je gaat al snel richting de duizenden ponden per jaar voor een of ander doorsnee autootje. Niet zo gek dat men daar een veel groter probleem heeft met onverzekerde bestuurders...
Toffe aanschaf thumbs up en je hebt dus een gegarandeerde afnemer als je The City weer verlaat. cool smiley

Diesel wordt daar fiscaal dus niet zo zwaar belast qua bezitskosten?
Leuk man!!! Veel plezier ermee!
Re: TYN: Groene Audi
06-04-2019 23:16
Dank heren. smileys with beer

Quote
Durashift
Diesel wordt daar fiscaal dus niet zo zwaar belast qua bezitskosten?

Geenszins. De wegenbelasting op auto's van na 2001 wordt enkel gebaseerd op basis van Co2-uitstoot. Onder de 119gr betekent £30 road tax per jaar(!) ongeacht brandstof, en deze A2 TDI zit precies op die grens. De 1.4 benzine zit nota bene 2 treden hoger en kost £130 per jaar..
Zo, da's amper niks. eye popping smiley

Raar land eigenlijk. drinking smiley
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 12:59
Gisteren op weg naar huis gelijk een setje 16" TT velgen opgehaald. Eentje heeft wat afbladderende verf, maar verder nog in nette staat. Het fijne is dat dit de basis TT velgen zijn, en dat geen TT eigenaar ze meer wil hebben. Gekocht van een jongedame die naar 18" was gegaan.


Deze zijn wat breder en hebben lagere een ET (7J ET31 ipv 6J ET35), en bovendien komt er een wat bredere band met hogere wang op (205/50/16 ipv 185/50/16). Naar verluidt moet dat zowel het rijgedrag als comfort verbeteren. Ik vind de standaard 16" wat iel, terwijl de 17" blijkbaar erg oncomfortabel zijn. Dit is voor mij het perfecte compromis.

Gaat er dan ongeveer zo uit komen te zien:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-04-2019 13:00 door TYN.
Mooi ding Tyn! Helemaal goed, kleur, interieur , prijs, Engelse wegenbelasting, top!
Hey wat een tof ding zeg! Mooi kleurtje en lekker interieur ook thumbs up lijkt me een prima auto voor daar in de grote stad, veel succes ermee smiling smiley
Leuke intro en een A2 is een grappig ding, de mooie kleur groen past er perfect bij, net als de tt velgen.
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 18:27
Leuke vooruitstrevende auto destijds. Pas op voor hoge onderhoudskosten, kan erg tegenvallen bij een A2.
Gaaf!!! De Audi A2 is echt een onderkend talent. Geniet ervan thumbs up
Mooie kleurencombi ook, groene lak en bruin interieur.
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 19:42
Die zag ik niet aankomen, maar gezien de situatie perfecte combi denk ik. Veel plezier ermee!
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 19:43
Erg mooi, en de sponsjes, even op Amazon zoeken naar : melamine sponge
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 19:51
Wat een leuk ding! Zie je hier amper nog rijden. Jammer eigenlijk. Veel plezier er van!
Re: TYN: Groene Audi
07-04-2019 23:20
Ik ga de A2 de 18e ophalen, dus ik zal dan wat meer foto's plaatsen.

Ik ben momenteel rond aan het kijken voor een set banden. De TT-banden met hoogte 55 passen niet onder een A2. Nu wil ik niet besparen op veiligheid, maar ga ook geen 300-400 euro uitgeven voor 4 splinternieuwe banden op een auto die max 5k km per jaar gaat doen. Beetje onzinnig. Dus als iemand een setje gebruikte A-merk banden in 205/50/16 (met >6mm) weet te liggen, dan houd ik me aanbevolen (ben het Paasweekend in NL).

Quote
FH126560
Leuke vooruitstrevende auto destijds. Pas op voor hoge onderhoudskosten, kan erg tegenvallen bij een A2.

We gaan het zien. Onderhuids is het natuurlijk grotendeels een Polo. Daarbij is er een schat aan technische kennis aanwezig op het A2-forum, en zijn er veel tweedehands onderdelen voor schappelijke prijzen op de markt.

Quote
ketelapper
Gaaf!!! De Audi A2 is echt een onderkend talent. Geniet ervan thumbs up
Mooie kleurencombi ook, groene lak en bruin interieur.

De foto vertekent enigszins, het interieur is meer grijs dan beige. Hier wat beter te zien:


Quote
A3 White
Erg mooi, en de sponsjes, even op Amazon zoeken naar : melamine sponge

Thanks, gelijk besteld. thumbs up
Of de sponsjes gewoon bij de Action kopen als je over twee weken in NL bent. Koop er direct een berg, ze gaan nl. niet zo lang mee.
Maar inderdaad ideaal voor het stuur, maar ook de lederen bekleding mits je voorzichtig bent en je het leer nadien goed voedt.
Re: TYN: Groene Audi
08-04-2019 09:42
Ah geweldige wagen en (nogmaals) welkom in het VK.

Toen ik in België woonden heb ik ook naar een A2 gekeken. Het is een absolute design klassieker. Onder de huid heel veel vernieuwingen en nieuwe technieken die voor de tijd vooruitstrevend waren en n sommige opzichten nog steeds zijn. Ook veilig voor de tijd. Als ik in de grote stad zou wonen zou ik er ook zeker een overwegen. Hopelijk kan ik hem eens in het echt aanschouwen.

Het ziet er naar uit dat je de auto van een paar echte liefhebbers hebt overgenomen, dat is altijd een prettig gevoel en vaak is er dan ook al veel vervangen. Verzekering uiteindelijk nog gelukt dus. Mijn jaarlijkse hell begint weer nu de Alfa vernieuwd moet worden en ik weer overal rond moet bellen.

Heel veel succes met de A2!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2019 09:42 door Sketcher.
Blijft een bijzondere auto en in die kleur ook nog eens erg fraai. Het 'nieuwe' interieur vind ik persoonlijk niet mooi
Re: TYN: Groene Audi
08-04-2019 11:14
Probleem met de sponsjes is dat ze volledig doordrenkt net water moeten zijn anders gaan ze kruimelen. Je hoeft eigenlijk ook geen druk uit te voeren, warm water helps, geen noodzaak voor zeep.
Re: TYN: Groene Audi
08-04-2019 20:53
Leuk zeg! Een A2 is bij mij ook wel eens de revue gepasseerd als min of meer serieuze optie, maar inderdaad zijn ze in Nederland net wat prijziger dan wat ik er voor over heb. En leukere uitvoeringen (niet overal grauw) zijn al helemaal lastig. Veel plezier ermee!
Re: TYN: Groene Audi
10-04-2019 20:44
Leuke Audi TYN! Ik wist helemaal niet dat je het Oosten voor London had geruild! Leuk, een nieuw avontuur in London dus! smiling smiley

Leuk verhaal met de Steve's ook! Prachtige kleur op de A2 ook, ik kan me zo 123 niet herinneren er ooit eentje in deze kleur gezien te hebben.

Ik vind een A2 echt super leuk, samen met een Baby Benz en een BMW 1 serie, 1e generatie (okay een Golf ook) de enige Duitsers waar ik mezelf wel in zie rijden.

De wielen, maar ook het leer zijn een toffe update!
Re: TYN: Groene Audi
22-04-2019 23:04
Zo, afgelopen donderdag de auto opgehaald, en dit weekend meteen op en neer naar Nederland geweest (via Dover>Calais). Een goede kennismakingsrit van een kleine duizend kilometer.

En beviel dat? Jazeker! Het ding rijdt echt als een klasse hoger. Comfort, stoelen, rechtuitstabiliteit, vermogen, je waant je in een C-segmenter. Lange ritten is waarvoor 'ie voornamelijk gekocht is, en ik ben positief verrast hoe goed hij dat aankan. Daarbij is het driecilinder TDI'tje een heerlijk karakterblok, echt een typische VAG TDI van de oude stempel. Onder de pakweg 1800 tpm gebeurt er eigenlijk niks, dan begint 'ie er opeens flink aan te sleuren, en richting de 3000 tpm is de fut er gevoelsmatig weer uit. In z'n 5 zijn die toerentallen precies de snelheden waarmee je op de snelweg rijdt, dus tussensprints gaan lekker vlot. In de stad echter niet per se ideaal (de 2 is vrij lang en op lage snelheden wens je een versnelling tussen de 1 en de 2).

Ben trouwens erg blij dat ik de diesel gekozen heb. Met een klein atmosferisch viercilindertje voel je je op de snelweg toch snel out of depth, terwijl deze bijvoorbeeld zonder moeite de 130km/h vasthoudt heuvel op. Aangename verrassing was het verbruik; ondanks niet rustig aan doen 1:20,5.

Niet veel foto's gemaakt, maar toch twee als bewijs dat het kleine ding echt in NL is geweest:



Vandaag aan de gang geweest met het interieur, uitgezogen, gepoetst en het leer behandeld. Verder de stickers (zes stuks..) verwijderd (welke volwassen vent plakt stickers op z'n auto?).

En nu? Met stip op nummer één binnengekomen op de to-do lijst, distributieriem vervangen. De onderhoudshistorie leerde mij dat deze in 2015 vervangen is. Niet al te lang geleden, maar in het geval van deze auto is dat bijna 100.000 miles geleden... Oeps. Over 2 weken staat er weer een ritje NL op het programma, en het is de bedoeling dat dit in ieder geval vóór die tijd vervangen is. Verder komen de nieuwe velgen er over een week of 2-3 onder, en ben ik er nog niet over uit of ik cruise control (OEM) laat inbouwen. Wordt vervolgd.
Kan goed kloppen dat de A2 TDI precies als een typische VAG diesel rijdt, in principe is het dezelfde 1.9 TDI PD minus 1 cilinder. Als ik ooit een A2 aan zou schaffen zou ik 'm zeker met deze motor willen hebben thumbs up Is het trouwens een 75 of 90 pk versie?

Maar 1 op 20,5 is erg netjes, zeker gezien z'n kilometerstand is hij zo te zien in elk geval lekker ingereden over de jaren.

Wat voor stickers zaten er trouwens op dan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een sticker op de achterruit van de Mégane heb zitten maar die valt amper op:



Overigens denk ik dat je out of breath bedoelde winking smiley veel succes met de distributie!
Re: TYN: Groene Audi
24-04-2019 10:58
Op beide achterste zijruiten zaten soort van O'Neil stickers, en nog twee met een quote over surfers (nu snap ik ook waar al het zand in de sponningen vandaan komt..). Een soort salamander onder het TDI logo. En een grote waarschuwingssticker met 'DEZE AUTO HEEFT EEN DASHCAM'. Tja.

Het is de 75pk-versie, bewust voor gekozen ook. De 90pk-versie zit wat ingewikkelder in elkaar en is daardoor wat gevoeliger, de 75 is meer bulletproof.

En ik bedoelde wel degelijk out of depth (als in being in a situation that exceeds one's ability). big smile smiley Maar out of breath is inderdaad net zo toepasselijk! Gelukkig geldt dat niet voor de diesel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2019 10:59 door TYN.
Re: TYN: Groene Audi
13-05-2019 10:44
Weer even een update hier. Heb een fijne garage gevonden op een kleine 10 minuutjes rijden; geen poespas, een vent die weet waar 'ie het over heeft, en nette prijzen. Wel in Peckham, een notoir vies en lelijk stuk London (al is dat volgens de lokale bewoners juist 'urban hipster cool'..), maar dat boeit mij verder niet.

Verreweg het belangrijkste item op de to-do list heb ik nu dus kunnen afstrepen, de distributieriem. Kost wat (50% van de aanschafprijs van de gehele auto grinning smiley), maar het ding rijdt verder nog helemaal prima dus ik vond het wel de moeite waard. Fijn gevoel om niet meer met een tikkende tijdbom rond te rijden, de vorige riem zat er maar liefst 160.000km op (termijn is 90k). Verder opgelucht om van de monteur te horen dat uit een korte inspectie niet veel naar voren kwam, enkel de koppeling gaat wat zwaar (wist ik, en is waarschijnlijk nog de originele, maar ga ik niks aan doen), en de achterbanden zijn bijna op (nieuwe set velgen komt volgende week erop).

Na de distributiewissel gelijk weer een retourtje Nederland gedaan, en de kleine tractor (deze nickname wordt direct duidelijk als je de TDI aanzwengelt, geloof me..) blijft me verbazen. Ik heb veel verschillende auto's mogen rijden, maar dit ding rijdt echt goed. Op de snelweg is 'ie misschien nog wel meer in z'n element dan in de stad, waar de ongelukkige verhoudingen van de eerste 3 versnellingen af en toe in de weg zitten. Maar zoals eerder gezegd, op de snelweg waan je je niet in een kleine auto, en rijdt en spoort hij heerlijk. Urenlang 130km/h is geen enkel probleem, en hij heeft geen moeite om dat ook bergop vast te houden. Verbruik bij die snelheid zo'n 1:19/1:20. Top. Huidige kmstand, ±331.000km.



Eerste keer voor mij door de Eurotunnel, volstrekt uneventful en een fijne manier om aan de overkant te komen.


Samen met 'die andere groene Audi'.




Op de terugweg een setje 205/50/16's opgehaald voor de nieuwe velgen. Hankook Ventus Prime 3 zijn het geworden, die erg goed uit de verschillende tests komen. We gaan het zien. Zal t.z.t. eens een fatsoenlijke foto-update maken, als de nieuwe velgen eronder zitten. Hij ziet me er nu nog te truttig uit. drinking smiley
Leuk, een Audi A2!
die werd onlangs nog genoemd in mijn vraagtopic over de aanschaf van een BMW i3; iemand merkte op dat de i3 net zo'n lelijk ding was als de A2 destijds, en dat niemand die auto nu meer wilde hebben... Ik heb er toen netjes op gewezen dat de A2 juist relatief populair is én lang houdbaar door z'n aluminium carrosserie.
ik hou daar wel van, dit soort gekke ontwerpen met revolutionaire technologieën smiling smiley
Re: TYN: Groene Audi
18-05-2019 21:29
En de nieuwe velgen zitten er eindelijk onder. thumbs up

Dit betekende dat ik eerst vier velgen en acht banden bij de bandenboer moest krijgen. En de kleine traktor verbaast wederom, want dat past zonder moeite. De achterbank kan er in twee delen uit, en vervolgens is het net een klein busje.




Het wisselen ging zonder issues en toen stond 'ie er zo bij (naafkapjes komen nog):










Met nu 205 breed ipv 185 is er wel enig verschil qua rijden, zowel positief als negatief. Door de extra grip gaat hij iets lekkerder door de bocht, en ook drempels gaan beter (hoger rubber en door de toegenomen spoorbreedte past hij nu net wél over de typische Londonse verkeersdrempels). Op de snelweg is het iets lawaaiiger geworden, alhoewel dat minimaal is en het ding sowieso al vrij lawaaiig is. Daarnaast lijkt hij >120km/h ietwat zweveriger dan eerst. Ik moet er eerst nog eens een langere snelwegrit mee maken om te kijken of het daadwerkelijk zo is. Misschien dat ik wat met de bandenspanning moet spelen.

Verder heb ik het leer behandeld, het stuur en dashboard met de Bofkont-sponsjes gedaan, en de nieuwe matten liggen er ook in (gekozen voor zwart ipv lichtgrijs origineel). De kleine traktor is nu wel zoals ik 'm hebben wil, wil er niet veel meer extra geld in steken. Diesel erin en rijden, op naar de 3,5 ton. drinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2019 21:34 door TYN.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close