Tesla Model 3 zicht achter

Gepost door Stefan 5217868 
Sinds vandaag in het bezit van een hele fraaie Tesla Model 3. Prachtige auto, in heel veel opzichten. Maar na een avond rijden op de snelweg en door Rotterdam moet ik zeggen dat ik al een paar keer een gevaarlijke situatie heb meegemaakt omdat het achteruitzicht door de spiegels ronduit slecht is. Omdat de hoedenplank oploopt zijn auto’s binnen 20 meter achter mijn auto gewoon niet te zien. Ook de zijspiegels blinken niet uit in zichtbaarheid.

Al even gegoogled op dit probleem, en in US ook een erg herkenbaar probleem, met als oplossing: zet de achter-camera aan. Dat kan.... maar erg onlogisch en onrustig.

Oplossing? Pff. Geen echte, denk ik. Niet anders dan er vanuit gaan dat er <20 meter achter me een auto zit. Voor mij een serieus nadeel aan de Tesla Model 3.
ik ken het verhaal. maar dan heb ik hrt met me werk bus of vrachtwagen.
in de vrachtwagen verdwijt me werkbus gewoon als die er achter staat.

jij hebt nog geluk jij hebt nog ne cameraspinning smiley sticking its tongue out
maar voordat je besloot die auto te kopen, heb je geen proefrit gemaakt dan? De meeste moderne auto's hebben een enorm achteruit zicht probleem, dode hoeken alom.
De RAV4 heeft een mooie gadget met een hoge camera achter waarvan het beeld in de achteruit spiegel te zien is. Misschien kan je zoiets klussen.
Dank voor je bericht. Ik zie heel graag een uitgebreidere review van je, want ik overweeg die model3 ook, momenteel. Wat reed je hiervoor? Hoe is het vergelijk, qua ruimte? En welke heb je, de long range? Hoeveel rijd jij daar effectief mee?
Is het niet een kwestie van wennen?

Ik heb de review van AW nog even bekeken, daarin wordt dit niet genoemd als nadeel.
Ik zie wel de kromming richting achterruit.
Lijkt mij dat je dan evengoed wel een auto achter je ziet.. alleen dan eerder het dak daarvan dan de koplampen..

Verder gewoon goed over je schouders kijken, lijkt mij.
Zit er geen dode hoek warming op? En bij achteruit rijden idd de camera.
Nee, geen proefrit gemaakt. En ik moet zeggen dat het overdag ook niet echt problemen geeft, maar vooral ‘s avonds. Als de koplampen van de achterligger ‘onder’ de hoedenplank duiken.
Verbaast me wel enigszins dat men zo'n (in mijn ogen tenminste) dure auto als een Tesla gewoon blind koopt zonder enige proefrit. Zou ik zelf niet snel doen, maar goed ieder is daar weer anders in.
Verder wel een zeer gaaf apparaat zo'n model 3 smiling smiley
Ik reed toevallig vanmorgen achter een Model 3, toen viel het me inderdaad op dat de achterkant heel hoog is en het achterraam niet ver doorloopt.
Geen proefrit maken en dan achteraf gaan zeuren... eye rolling smiley
^^^ Gelul wat mij betreft. Alsof men met een proefrit álles kan ondervangen wat verkeerd zou kunnen zijn..

Berijder treft dit na de zonsondergang aan... als er dus een proefrit midden op de dag genoten was, had het 'probleem' misschien ook niet ontdekt.

Daarnaast, volgens mij zijn de Tesla Model3's die nu uitgeleverd worden nog altijd de destijds gereserveerde productieplekken. Proefrijden was toen sowieso niet mogelijk.
(al schijnt het dat nu bestellen al over een maand rijden betekent, wat ik wel vreemd vind gezien de problematische opstart. Kunnen wellicht geannuleerde productieplaatsen zijn natuurlijk).
Daarnaast, soms heb je geen keuze. Een model 3 us de enige ev met èn een fatsoenlijke actieradius èn 3 fasen laden. De i3 kan ook 3 fasen laden, maar verder is er niet veel. Geen iPace, geen Kona, niks. Ik zou 'm ook blind besteld kunnen hebben als ik een halfjaar eerder in de markt was voor een nieuwe auto. Mijn werkgever geeft alleen nog ev's uit als leaseauto. Geen verbrandingsmotoren meer. En dan moet je wat.
Ik denk dat het gewoon wennen is. Het uitzicht bij auto's, vooral naar achteren is tegenwoordig toch al minder door de stilering.
uwbuurman
Daarnaast, soms heb je geen keuze. Een model 3 us de enige ev met èn een fatsoenlijke actieradius èn 3 fasen laden. De i3 kan ook 3 fasen laden, maar verder is er niet veel. Geen iPace, geen Kona, niks. Ik zou 'm ook blind besteld kunnen hebben als ik een halfjaar eerder in de markt was voor een nieuwe auto. Mijn werkgever geeft alleen nog ev's uit als leaseauto. Geen verbrandingsmotoren meer. En dan moet je wat.

Fatsoenlijke actieradius en 3 fasen laden zouden voor mij al opwegen tegen een gebrek aan zicht naar achteren drinking smiley
Je zal je zelf aan moeten leren vaker in je zijspiegels te kijken. Dit moet iemand met een bus ook. Die heeft ook geen zicht naar achteren en daar hoor ik nooit wat over voor wat betreft gevaarlijke situaties. Ik ben bang dat het aan je eigen rijkwaliteiten te wijten is. Vaker spiegelen.
Wat Michel zegt. Je zijspiegels iets meer naar binnen zetten en vaker spiegelen. En zo'n dingetje erin plakken, omdat je dode hoek anders wel erg groot wordt:

michel1975
Je zal je zelf aan moeten leren vaker in je zijspiegels te kijken. Dit moet iemand met een bus ook. Die heeft ook geen zicht naar achteren en daar hoor ik nooit wat over voor wat betreft gevaarlijke situaties. (..)

Nou ja, die zullen er ook wel zijn.. worden misschien niet zo vaak gedeeld omdat het nou eenmaal (vaak) niet anders kan..

Ik vind het bloedirritant als er weer eens een achterligger vanuit 'het niets' van rechtsachter opduikt om mij te gaan inhalen.. terwijl ik zélf net het moment had bepaald om in te gaan halen.. angry smily

De vraag is dus in hoeverre de achterliggers nog te zien zijn door de achterruit indien diezelfde achterliggers de linker buitenspiegel van de Tesla in kunnen kijken..
Dan is het van 'zie ik jou, zie je mij' thumbs up
Durashift
Ik vind het bloedirritant als er weer eens een achterligger vanuit 'het niets' van rechtsachter opduikt om mij te gaan inhalen.. terwijl ik zélf net het moment had bepaald om in te gaan halen.. angry smily

Van linksachter neem ik aan? En wat bedoel je 'uit het niets'; met beide buitenspiegels kun je toch zeker wel in de gaten houden wat van achterop komt? Als een auto eenmaal direct achter je rijdt niet meer nee, maar ruim voor die tijd moet je dat toch al gezien hebben.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close