Hyundai i30 cw 1.6 crdi van Berggeit

Gepost door Berggeit 
Nadat mijn topic over een Ford Focus projectauto voortijdig ten einde kwam besloot ik eens een topic te wijden aan mijn auto voor dagelijks vervoer.

In 2014 behaalde ik mijn rijbewijs en kocht ik deze Ford Focus wagon uit 2004:


Ik had hem gekocht met 235.000 kilometer op de teller. Drieënhalf jaar en 70.000 kilometer verder wilde ik iets anders kopen. De Focus reed nog prima maar een beetje verandering is nooit verkeerd. Daarnaast moest de thermostaat vervangen worden en ik had geen zin meer om dat te betalen.

Omdat ik maandelijks rond de 3000 kilometer rijd werd het tijd om eens iets anders te zoeken.

Ik was voor van alles en nog wat aan het kijken op internet: een goedkope Aygo, een leuke BMW E46, een ruime Volvo V70, een mooie Jaguar X-Type of een afgetrapte Golf 4 GTI. Bij het autobedrijf waar ik de Focus kocht en met veel genoegen in onderhoud hield, en tevens Hyundai-specialist is, zag ik een Hyundai i20 op benzine te koop staan voor een aantrekkelijke prijs. Op een vrije middag ben ik daar heen gegaan voor een proefrit. Bij het opentrekken van het portier merkte ik de smerige rooklucht op en zag ik maar snel van de proefrit af.

Omdat ze meer auto's te koop hadden staan ben ik rond even rond gaan neuzen. Een Peugeot 307 die er stond vond ik niet lekker rijden, toen wees de verkoper me op een i30 station op diesel. Het was eigenlijk alles wat ik niet zocht: een familieauto op diesel. De verkoper stond erop dat ik een proefrit zou maken en met de waarschuwing "de kans is klein dat ik hem ga kopen" deed ik dat.

De auto beviel heel erg: de zitpositie is fijn, de auto was best luxe uitgerust, de auto rook nog fris en ook het autobedrijf vertrouwde ik wel. De auto zou een leaseauto zijn geweest van een medewerker van de Hyundai-importeur die de auto daarna overnam van de leasemaatschappij. Volgens het boekje is de auto dealer-onderhouden toen het nog een leaseauto was, daarna nam de Hyundai-specialist waar ik de auto kocht het onderhoud over.

Na de proefrit ben ik naar huis gegaan om nog wat onderzoek te verrichten na de te verwachten kosten en de reputatie van de auto. Diesel bleek voor mijn kilometrage nog net rendabel te zijn en de auto staat als vrij betrouwbaar te boek. Vervolgens ben ik teruggereden om het over de prijs te hebben. Uiteindelijk heb ik €6200 betaald, daar ging nog €350 inruil op de Focus van af.

Onder motorkap ligt een 116 PK sterke 1.6 diesel met turbo. Het is volgens mij de i-motion uitvoering met als extra opties climate control, cruise control, elektrische ramen aan de achterzijde en (kunst)lederen stuur en versnellingspook.

Ondanks dat ik niet bepaald de doelgroep voor deze auto ben (begin 20, vrijgezel, autoliefhebber) vind ik hem tot nu toe erg fijn. Voor de reguliere woon-werk kilometers is het een fijne reisauto, hij is betrouwbaar en erg comfortabel.

Op de snelweg rij ik redelijk door en het gemiddelde vebruik ligt rond de 1:15,5 en 1:16,5. Als ik m'n best doe op zuinig rijden lukt 1:18 ook.

Schades
- Rechtsachter bij de D-stijl zit een rare deuk
- Het stuur is aan de onderkant wat beschadigd
- Kleine instapschade op de bestuurdersstoel
- Lelijke kras op de achterbumper











Nette auto hoor waar je je als 20 jarige autoliefhebber zeker niet voor hoeft te schamen.smiling smiley Ik ben sinds juni vorig ook een zeer tevreden Hyundai rijder (na ruim 25 jaar Japans) Niet perfect maar zonder meer prima rijdende en betrouwbare wagens!thumbs up
Ga je nog wat (laten) doen aan de schades?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2019 20:17 door SVF.
Voor de achterbumper ga ik binnenkort eens offertes opvragen. Door de diepte van de krassen vermoed ik dat de gehele bumper vervangen zou moeten worden.

Afhankelijk van ontwikkelingen op het werk kan het zijn dat ik rond mei een andere auto ga kopen dus ik wil er nu niet al te veel geld steken in optische verbeteringen.

Naast eventuele nieuwe achterbumper wil ik ook iets doen tegen het overhellen, zoals een sway bar monteren, en het wel heel erg snelle ondersturen. Wellicht dat andere banden uitkomst bieden.
Kijk eens aan, nog een Hyundai rijder. Zoals je zelf zegt niet echt een auto voor een autoliefhebber van 20 jaar maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Zelf rijd ik een Hyundai i20 uit 2014 (mijn topic is hier ook te vinden op het forumspinning smiley sticking its tongue out).

Wat betreft het overhellen van de auto zijn verlagingsveren misschien een optie? sway bar heb ik zelf geen ervaring mee.
Zelf heb ik er Hankook Ventus Prime 3 zomerbanden onder liggen, heel tevreden mee qua wegligging.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close