Ford Focus mk 1 1.8 projectauto

Gepost door Balazs 
In 2014 kocht ik mijn eerste auto: een Focus mk1.5 wagon 1.6 uit 2004 Met 305.000 kilometer op de teller ruilde ik deze in 2018 in op een Hyundai i30 diesel uit 2011. Ik was op zoek naar iets nieuws, iets betrouwbaars en comfortabels en aangezien ik ruim 3000 kilometer per maand rijd bleek diesel goedkoper.

Ondanks dat de Hyundai nog zeker bevalt miste ik het sleutelen aan auto's. Met de Ford vond ik het leuk om voor zover ik dat kon onderhoud te plegen en zaken te repareren. Met de Hyundai doe ik dat niet omdat de waarde van die auto een stuk hoger ligt en ik van die auto afhankelijk ben om iedere dag naar het werk te gaan.

Ik besloot dat het tijd werd om een extra auto te kopen om er aan te klussen. Bewust een goedkoop (bijna-)wrak kopen om op te lappen en om de ervaring van het kopen van een goedkoop brik mee te maken. Het moest een Focus worden omdat ik het verhaal achter de Focus mooi vind, ik erg tevreden was over mijn eigen Focus 1.6 en ik van huis uit redelijk Ford-minded ben.

Ik wil de auto eerst veilig door de APK krijgen en vervolgens opknappen zodat het weer een fijne auto is. Daarna ofwel klaar maken om wat lol te trappen op een circuit of de auto weer verkopen.

Op 9 februari ben ik met goede moed, een goede vriend die ook wat technisch inzicht heeft en een paar honderd euro naar Rotterdam gereden om bij een grote, ietwat beruchte occasionboer op zoek te gaan naar een Focus. Het bedrijf heeft een enorm groot buitenterrein met enorm veel auto's waarvan de meeste in de prijsklasse €300 - €2000 liggen. Bij dit bedrijf zou ik absoluut geen 'serieuze' occasion willen kopen maar voor een paar honderd euro wilde ik de gok wel wagen.

Er stonden meerdere Focussen van deze generatie te koop, echter waren er maar een paar die nog een geldige APK hadden. Ik had uiteindelijk in twee auto's een proefrit gemaakt:

De eerst was een zwarte Focus wagon met waarschijnlijk een lekke koppakking. De vorige eigenaar is vrolijk bezig geweest om met zwarte verf een schade te "verhelpen" en met cockpitspray het interieur te verfraaien. Het resultaat was niet al te best.

Ik besloot uiteindelijk de andere Focus te kopen: een Focus 1.8 wagon Trend uit 2000 met zo'n 220.000 kilometer op de teller, (werkende) airco, voorruitverwarming en elektrische ramen voor.

Er is wat roestvorming aan de wielkast rechtsachter door een schade, op dat na kon ik nog geen roest ontdekken.

De gebreken
Ik heb de auto nog niet op een brug kunnen zetten, maar wat er tot nu toe aan mankeert:

- Als je je best doet slipt de koppeling een beetje
- Als je bij +/- 2.000 toeren het gas los laat blijft de auto nog een tijdje hetzelfde toeren per minuut houden. Pas als je de koppeling indrukt zakt het toerental
- Wat roestvorming bij de rechter achter wielkast door schade
- De pin om de buitenspiegel te verstellen is (na de koop!) afgebroken
- Een aantal lampjes in de tellerbak en achter het dashboard zijn kapot
- De mistlampen aan de voorzijde zijn defect
- Er loopt vocht in de koplampunits
- Rondom wat krassen en deukjes

Leuk om te volgen!

Ik heb zelf een keer twee 318’s gekocht bij Jetcars (ja, ik moest bij betalen voor de velgen). Gelukkig niet met de intentie om er mee te gaan rijden want als ik geen oprijwagen meehad waren ze niet eens voorbij de McDonalds om de hoek gekomen..
Celica Steve
Leuk om te volgen!

Ik heb zelf een keer twee 318’s gekocht bij Jetcars (ja, ik moest bij betalen voor de velgen). Gelukkig niet met de intentie om er mee te gaan rijden want als ik geen oprijwagen meehad waren ze niet eens voorbij de McDonalds om de hoek gekomen..

Het was ook een bijzondere ervaring om bij Jet Cars een auto te kopen. Toch denk ik dat het bedrijf minder slecht is dan wordt beweerd. Ze kopen gewoon massaal auto's in en verkopen het weer door zonder naar de auto's om te kijken. Het is gewoon een prettige verzameling oude bijna-wrakken waar je op je gemak kunt rondkijken. Als je met de intentie komt om een goede auto te kopen moet je daar niet heen natuurlijk, maar als je weet dat er dingen aan mankeren kun je best de gok wagen lijkt me.
Er zijn natuurlijk ontzettend veel kleinere bedrijven die echt niet onderdoen voor Jet Cars. Er was hier pas bijvoorbeeld een topic over Wind Cars in Waddinxveen dat bewust ernstige roest camoufleerde, maar dat topic wordt dan meteen weer gesloten. Terwijl Autoweek zelf wel gewoon Jet Cars bij naam noemt als hét voorbeeld van een louche autobedrijf. Kennelijk doet Jet Cars ook geen moeite dat soort berichten van het internet te krijgen, slechte reclame is ook reclame zullen ze denken. Gelijk hebben ze, want nu kopen mensen er zelfs auto's voor de uitdaging of ervaring.

Berggeit
Toch denk ik dat het bedrijf minder slecht is dan wordt beweerd. Ze kopen gewoon massaal auto's in en verkopen het weer door zonder naar de auto's om te kijken.[/quote
Tellerstanden terugdraaien en meer van dat soort trucjes noem ik nou niet bepaald 'zonder naar de auto's om te kijken'. Genoeg praktijken om de onwetende autokoper bewust te bedonderen.

Hoe dan ook, als je een auto zoekt om aan te sleutelen kun je daar natuurlijk prima een auto kopen. Voor de leeftijd nog een prima auto zo'n Focus, succes ermee.
Leuke uitdaging cq project.

Mag ik vragen wat een dergelijke auto met "puntjes van orde" gekost heeft? Dat heeft mij wel heel nieuwsgierig gemaakt. Ik ben benieuwd als je alles gefixed hebt, of je qua prijs dan marktconform uit bent of zelfs scherper, wetende dat deze weer in orde is en een vergelijkbare qua prijs altijd af wachten is.
Leuk topic, ben heel benieuwd naar je vorderingen.big smile smiley
Leuke plannen, en een auto kopen bij jetcars is al een ervaring op zichzelf. Hij staat op lichtmetaal wat al een hoop doet voor het optische vlak, veel succes met je projectthumbs up
BMW 530d M

Mag ik vragen wat een dergelijke auto met "puntjes van orde" gekost heeft? Dat heeft mij wel heel nieuwsgierig gemaakt. Ik ben benieuwd als je alles gefixed hebt, of je qua prijs dan marktconform uit bent of zelfs scherper, wetende dat deze weer in orde is en een vergelijkbare qua prijs altijd af wachten is.

blijft een focus van 19 jaar oud, met 220k. het lijkt mij allemaal de moeite niet.
BMW 530d M

Ik verliet Rotterdam met 700 euro op de bankrekening. Die prijs was inclusief de velgen en overschrijvingskosten.

Focussen met minder kilometers van recentere bouwjaren en met minder problemen staan voor €4000 te koop dus ik denk dat dat economisch gezien voordeliger was.
Dakloos
Er zijn natuurlijk ontzettend veel kleinere bedrijven die echt niet onderdoen voor Jet Cars. Er was hier pas bijvoorbeeld een topic over Wind Cars in Waddinxveen dat bewust ernstige roest camoufleerde, maar dat topic wordt dan meteen weer gesloten. Terwijl Autoweek zelf wel gewoon Jet Cars bij naam noemt als hét voorbeeld van een louche autobedrijf. Kennelijk doet Jet Cars ook geen moeite dat soort berichten van het internet te krijgen, slechte reclame is ook reclame zullen ze denken. Gelijk hebben ze, want nu kopen mensen er zelfs auto's voor de uitdaging of ervaring.

Het verbaast me ook dat Jet Cars schijnbaar geen enkele moeite doet om zich te verdedigen tegen klachten en negatieve publiciteit. Hun imago was inderdaad één van de redenen om daar voor een auto te kijken. De andere reden was dat dat het gewoon heel handig is dat ze +/- 20 Ford Focussen op voorraad hadden staan. Voor een wrak van een paar honderd euro wil ik niet half Nederland doorreizen met de illusie dat er ergens een verborgen pareltje is.

Persoonlijk vond ik de opstelling best prettig. Je kunt ongestoord over het buitenterrein banjeren, rustig de auto's bekijken zonder dat er een verkoper in je nek heigt en je hebt de ruimte om op het terrein een stukje met de auto te rijden. Ik weet wat ik kocht, ik weet dat er 0,0 garantie op de auto zit en als die auto buiten het terrein in elkaar donderde had ik er vrede mee gehad.

Ik besef echter wel dat er mensen zijn die echt hun laatste 700 euro zouden stukslaan op deze auto omdat ze een auto nodig hebben en het budget niet hebben voor iets fatsoenlijks. Ondanks dat ik er heel lollig en lichtzinnig over doe hoe ik een wrak koop vind ik het wel oprecht sneu voor hen.

Berggeit
Tellerstanden terugdraaien en meer van dat soort trucjes noem ik nou niet bepaald 'zonder naar de auto's om te kijken'. Genoeg praktijken om de onwetende autokoper bewust te bedonderen.

Klopt helemaal, maar dat vindt meer plaats in een prijsklasse hoger of bij geïmporteerde auto's. Dat zijn natuurlijk verwerpelijke praktijken en als ik een fatsoenlijke auto zoek zou ik ook niet aankloppen bij Jet Cars.
Carfanatic
blijft een focus van 19 jaar oud, met 220k. het lijkt mij allemaal de moeite niet.

Opknappen en doorverkopen met winstoogmerk wordt in dit geval lastig (het is geen liefhebbersauto waar met een klein beetje werk veel waarde aan toe te voegen valt, en 700 euro is eigenlijk niet spotgoedkoop) en als het doel is een circuitauto te bouwen lijkt een stationcar mij ook niet ideaal. Maar goed, puur als ervaring van het sleutelen is het wel vermakelijk.
Had je niet beter deze Focus kunnen kopen bij Jet Cars.
Zelfde prijs, maar met een nieuwe APK. (Voor wat dat waard is bij Jet Cars)

Je kunt er ongeveer 1000 voor krijgen met een nieuwe APK, want die schade en die koppeling repareren kost veel meer
Een leuke uitdaging om een projectauto te kopen.
Veel succes met het sleutelen!
Hm nee, dit zie ik niet. Dan was ik toch voor wat meer liefhebbersauto gegaan, zoals die originele 106 GTi opknapper. Sowieso zou ik geen auto kiezen die bekend staat om roest. leutelen is leuk, roest is onoverwinnelijk. En sleutelen aan een Ford is niet moeilijker of makkelijker dan enig ander merk auto. Het gaat er meer om hoe makkelijk je overal bij kunt.
MX6
Had je niet beter deze Focus kunnen kopen bij Jet Cars.
Zelfde prijs, maar met een nieuwe APK. (Voor wat dat waard is bij Jet Cars)

Die stond ook op het terrein maar twee problemen:

- APK bij jet cars betekent ofwel dat ze niks repareren en die auto gewoon goedkeuren of dat ze je dwingen extra te betalen voor de reparaties. Ik wilde beslist geen aanbetaling doen om vervolgens zonder auto te vertrekken.
- Voor de APK moest de spiegel worden hersteld en dat zouden ze in rekening brengen bovenop die 640 euro, zonder die spiegel is het verboden om mee te rijden en gewoon gevaarlijk
Op de route van werk naar huis zit de automaterialenzaak waar ik spullen koop, daar ben ik even gestopt om wat spullen te halen voor het interieur. 1 of andere schuimachtig schoonmaakmiddel om stoffen bekleding mee schoon te maken, één of andere spray die geuren moet maskeren en een vochtvreter. De sigarettenlucht in de Focus is best irritant.

De voorlopige planning is als volgt: voor aankomende zaterdag heb ik een brug + gereedschapskar gehuurd bij een doe-het-zelfgarage, ik verwissel dan de olie, filters, bougies en voorste remschijven en -blokken. Ik kan dan ook gelijk de staat van de auto aan de onderkant zien.

Zo te horen zit er ook een lek in de uitlaat, dat zal ik dan tijdelijk "repareren" met wat gumpasta totdat er een permanente oplossing komt.

Aangezien de thermostaat ook kapot lijkt te zijn vervang ik dat, inclusief het thermostaathuis en koelvloeistof, ook gelijk.

Maandag heb ik aan afspraak voor de APK. De APK zal hij wel niet halen, maar dan heb ik tenminste de bevindingen van een deskundige waar ik verder mee kan.
Leuk project en goede uitdaging om jezelf te ontwikkelen in de autotechniek.
Ik denk oprecht dat het haalbaar is om een goede wagen er van te maken. Ga je ‘m oem maken of fout tjoenen?
Hotdog
Leuk project en goede uitdaging om jezelf te ontwikkelen in de autotechniek.
Ik denk oprecht dat het haalbaar is om een goede wagen er van te maken. Ga je ‘m oem maken of fout tjoenen?

Ik ben niet van plan er een petjesmobiel van te maken ;-)

Eerst maar kijken of ik hem veilig door de APK kan krijgen, dan geschikt maken om wat lol te maken op het circuit en van daar zien we wel verder.
Leuke uitdaging! Ik ben benieuwd wat je ervan maakt.

Inmiddels is er weer één en ander gebeurd: Ik bleek rond te rijden met een halve V6, het vervangen van de bobine en bougiekabels heeft dit verholpen. Daarnaast zijn de bougies, olie en filters vervangen.

Bij het vervangen van de bougies zag ik olie op de bougies waar dat niet hoort. Dat in combinatie met een lucht van verbrande olie bij een warme motor deed mij vermoeden dat de kleppendekselpakking lekte, deze heb ik toen ook maar gelijk vervangen:

Foto van het oude interieurfilter naast het nieuwe. Probeer eens te raden welke de nieuwe is:

Ook de middendemper bevind zich niet meer in nieuwstaat:

De remmen zullen deze week worden bezorgd, ik ga dan gelijk de remblokken en -schijven rondom vervangen. De uitlaat zal ik waarschijnlijk in z'n geheel vervangen.
leuk om zo de gok te wagen.....toch zie je dit type Focus nog steeds rond rijden...zegt ook wat.....
succes met je auto!
De dag begon met het wegbrengen voor een APK. En het oordeel van de keurmeester:

APK-waardig maken zou zo'n 3000 euro gaan kosten.

Na de werkdag vol verdriet te hebben afgemaakt wilde ik weer naar huis rijden. Tijdens wat de laatste woon-werkrit had moeten zijn van de Focus vond de koppeling dat het wel mooi is geweest na 19 jaar en 225.000 kilometer.

Geen beste koop dus, jammer. Misschien nog eens proberen? Er zijn relatief prima auto's te vinden van een paar honderd euro die als leuke basis voor een project kunnen dienen. En deze dan allicht verkopen in onderdelen, demonteren is ook leerzaam...

Edit: en dat apk-waardig 3k zou moeten kosten geloof ik niet zo, als je het althans zelf doet en dat was wel het plan. Hoewel het natuurlijk de waarde van de auto alsnog ver overstijgt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2019 19:01 door D Elzinga.
D Elzinga
Geen beste koop dus, jammer. Misschien nog eens proberen? Er zijn relatief prima auto's te vinden van een paar honderd euro die als leuke basis voor een project kunnen dienen. En deze dan allicht verkopen in onderdelen, demonteren is ook leerzaam...

Edit: en dat apk-waardig 3k zou moeten kosten geloof ik niet zo, als je het althans zelf doet en dat was wel het plan. Hoewel het natuurlijk de waarde van de auto alsnog ver overstijgt.

2500 om het bij de kwikfit te laten repareren (om in de trant van jetcars te blijven) plus naar verwachting 500 euros om het halve chassis weer aan elkaar te lassen.
Berggeit
D Elzinga

2500 om het bij de kwikfit te laten repareren (om in de trant van jetcars te blijven) plus naar verwachting 500 euros om het halve chassis weer aan elkaar te lassen.

Precies, als je het laat doen dus. Maar goed, zelfs als je alles inclusief het lassen zelf zou kunnen doen is het weliswaar aanmerkelijk goedkoper maar ben je aan materiaalkosten vast vele honderden euro's verder, zeker met die koppeling er nog bij.
Dat is wel een domper!

Kan me voorstellen dat dit lijstje wat te gortig is als beginnende hobbyist. Al is de 'offerte' van de kwikfit natuurlijk erg overdreven.

En wellicht nog eens laten herkeuren bij een onafhankelijk station? Het komt weleens voor dat kwikfit veel meer defecten noteert dan nodig heb ik me laten vertellen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2019 21:57 door Mechanix.
Tja, dat was dus wat ik bedoelde met m'n opmerking van 10-2 en met m'n eerdere vraag of de auto APK waardig moet zijn. Roest is een killer. Ik denk dat je je te veel blind staart op één merk en dat is dan net een merk wat berucht is om z'n roestverleden. Er zijn dan echt betere projecten te vinden, ook met oog op een eventuele trackday-status. En zelfs als je er nog enige kijk op hebt, zou ik nooit bij Jetcars inkopen, maar goed. Leergeld.
Misschien eens bij de Domeinen proberen?
In deze prijsklasse liever kopen bij een particulier die nog iets over de auto kan zeggen. Geeft ook geen enkele garantie, maar toch...
Mechanix
In deze prijsklasse liever kopen bij een particulier die nog iets over de auto kan zeggen. Geeft ook geen enkele garantie, maar toch...

Hoeft niet. Er zijn genoeg projecten te koop bij gerenommeerdere bedrijven die niet tot doel hebben om alles uit een portemonnee te kloppen. Een harde liefhebbersauto met mechanische schade is wat dat betreft veel interessanter.
Mechanix
En wellicht nog eens laten herkeuren bij een onafhankelijk station? Het komt weleens voor dat kwikfit veel meer defecten noteert dan nodig heb ik me laten vertellen.

Met die defecte koppeling is hij nu niet eens rijdbaar meer. Ik zou er beslist geen nieuwe inzetten en dan gokken dat de Kwikfit zich finaal verkeken heeft. Het is geen topbedrijf wat betreft keuringen maar het lijkt me duidelijk dat deze Focus geen ruwe diamant is.

Voor de 700 euro die deze auto gekost heeft kun je bij zowel particulieren als handelaren nog best auto's vinden die heel bruikbaar zijn. Maar ik zou niet meer zonder al teveel kennis (no offence) gaan gokken bij Jet Cars of een of andere veiling. Zoek iets met een nog geruime tijd geldige apk, waarmee je gewoon een fatsoenlijke proefrit mag maken, waarvan je een beetje een beeld kunt vormen wat er recent nog aan gedaan is, en waarbij het plaatwerk niet al te gevoelig is voor roestonheil.
D Elzinga

Voor de 700 euro die deze auto gekost heeft kun je bij zowel particulieren als handelaren nog best auto's vinden die heel bruikbaar zijn. Maar ik zou niet meer zonder al teveel kennis (no offence) gaan gokken bij Jet Cars of een of andere veiling. Zoek iets met een nog geruime tijd geldige apk, waarmee je gewoon een fatsoenlijke proefrit mag maken, waarvan je een beetje een beeld kunt vormen wat er recent nog aan gedaan is, en waarbij het plaatwerk niet al te gevoelig is voor roestonheil.

Precies mijn idee. Bovendien zou ik een auto kiezen die iets liefhebberswaardigs heeft:

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

Geen van deze 4 staat bekend om roestproblemen. Dat geeft geen garantie, maar is wel een beter uitgangspunt. De laatste 3 zijn geschikt te maken als trackday-materiaal. Ter vergelijk heeft Jetcars ook een 206 GTi staan. Die kost 900 euro met verlopen APK en zonder wielen... Het is daar niet eens per sé goedkoop.
D Elzinga
Mechanix

Met die defecte koppeling is hij nu niet eens rijdbaar meer. Ik zou er beslist geen nieuwe inzetten en dan gokken dat de Kwikfit zich finaal verkeken heeft. Het is geen topbedrijf wat betreft keuringen maar het lijkt me duidelijk dat deze Focus geen ruwe diamant is.

Een nieuwe koppeling zou ik er ook niet in laten zetten zonder uitvoerig beraad met een belangeloze mechanicus. Maar ik krijg de indruk dat ts deze auto logischerwijs al opgegeven heeft.
Mechanix

Een nieuwe koppeling zou ik er ook niet in laten zetten zonder uitvoerig beraad met een belangeloze mechanicus. Maar ik krijg de indruk dat ts deze auto logischerwijs al opgegeven heeft.

Volgens mij was het uitgangspunt van TS dat hij een sleutelauto wilde. Een koppelingwissel is bij uitstek zo'n klus die goedkoop is in materiaal, maar duur wordt in arbeid. En dus interessant is om als hobby-project te doen.
s velthuis
Mechanix

Volgens mij was het uitgangspunt van TS dat hij een sleutelauto wilde. Een koppelingwissel is bij uitstek zo'n klus die goedkoop is in materiaal, maar duur wordt in arbeid. En dus interessant is om als hobby-project te doen.

Eens, maar dat is alleen een zinnige handeling bij een auto die verder min of meer goed is doch vanwege de versleten koppeling een koopje is. Bij deze Focus is het natuurlijk weggegooid geld.
Zo te lezen is deze auto gewoon compleet gaar.
Voor dat geld kun je echt wel leuke hobby autos kopen. Zo heb ik 3 weken terug een MX5 mét hardtop opgehaald voor €1000. Dat ding is technisch vrij goed, maar wel veel kleine zaken (en roest, maar dat valt wel te repareren gezien de normale waarde van de Mx5jes. Bij goedkopere autos is het slopend).

Voor een knutselauto zal ik wel gaan voor een potentiele liefhebbersauto, zon 106 gti'tje oid kan erg leuk zijn. Een oude focus station wordt nooit meer waard dan je erin stopt, alleen maar minder.
In het lijstje van S velthuis staan erg leuke exemplaren!
[www.autowereld.nl] Versjonnied, maar misschien een aardige basis om oftewel gewoon mee rond te rijden en weer origineel te maken, ofwel om verder aan te passen naar circuitgebruik.
D Elzinga
s velthuis
Mechanix

Eens, maar dat is alleen een zinnige handeling bij een auto die verder min of meer goed is doch vanwege de versleten koppeling een koopje is. Bij deze Focus is het natuurlijk weggegooid geld.

Mja, maar dat was die auto mi al bij aanschaf... Je roert in de onderkant van de markt en haalt dan bij jetcars een roestgevoelige auto zonder exact te weten wat je koopt. Dan neem je wel risico zou ik denken.
D Elzinga
[www.autowereld.nl] Versjonnied, maar misschien een aardige basis om oftewel gewoon mee rond te rijden en weer origineel te maken, ofwel om verder aan te passen naar circuitgebruik.

Ondanks (of dankzij?) het feit dat ik zelf in zo'n ding rij, zou ik deze nu niet meer kopen. Na 20 jaar gaan deze wél rotten. Wielkasten, kokers achter, vloerpanelen voor. Zou in dit geval met dit budget eerder voor Frans gaan. Motorisch en qua roest heb je dan denk ik een beter uitgangspunt.
s velthuis
D Elzinga
s velthuis
Mechanix

Mja, maar dat was die auto mi al bij aanschaf... Je roert in de onderkant van de markt en haalt dan bij jetcars een roestgevoelige auto zonder exact te weten wat je koopt. Dan neem je wel risico zou ik denken.

Dat is idd zo. Nou zou ik een aankoop op die manier nog niet eens zo heel verkeerd vinden als deze Focus dusdanig goedkoop was (zeg, 250 euro oid) dat je sowieso weinig risico loopt omdat je hem dan ook weer in onderdelen kunt terugverdienen, maar hij was 700 euro en dat zou ik zelfs voor een Focus die met minder moeite door de apk te krijgen is niet echt het koopje van de maand vinden.
s velthuis
D Elzinga

Ondanks (of dankzij?) het feit dat ik zelf in zo'n ding rij, zou ik deze nu niet meer kopen. Na 20 jaar gaan deze wél rotten. Wielkasten, kokers achter, vloerpanelen voor. Zou in dit geval met dit budget eerder voor Frans gaan. Motorisch en qua roest heb je dan denk ik een beter uitgangspunt.

Is dat zo? Ik meende dat deze generatie Ibiza itt zijn toenmalige concerngenootje Polo 6N wel redelijk goed was...
D Elzinga
s velthuis
D Elzinga

Is dat zo? Ik meende dat deze generatie Ibiza itt zijn toenmalige concerngenootje Polo 6N wel redelijk goed was...

Die auto's waren ook goed, maar ook goede auto's kunnen helaas niet om de tand des tijds heen. Sowieso was het spul dat in Duitsland in elkaar is gezet minder roestgevoelig dan wat van elders kwam. Maar dat was bij de golf 1 en 2 al zo.
s velthuis
Precies mijn idee. Bovendien zou ik een auto kiezen die iets liefhebberswaardigs heeft:

Je gaat even voorbij aan het feit dat een focus zijn eerste auto was. En je eerste auto heeft toch iets speciaals. Ik kan me dus best voorstellen dat hij een hobby focus voor erbij wil hebben.
Misschien eentje uit Spanje halen? Genoeg van die oude focussen hier hebben 0 roest, en ze rijden nog bij bosjes rond.
Gullwing

Je gaat even voorbij aan het feit dat een focus zijn eerste auto was. En je eerste auto heeft toch iets speciaals. Ik kan me dus best voorstellen dat hij een hobby focus voor erbij wil hebben.
Misschien eentje uit Spanje halen? Genoeg van die oude focussen hier hebben 0 roest, en ze rijden nog bij bosjes rond.

Ik weet het, ik rij nog steeds in m'n eerste auto. Maar de tweede is nooit meer de eerste. Ik had het vermoeden dat het er meer om ging dat ts de focus technisch een beetje kende. Het verschil tussen auto's is echter niet zo groot. Daar zou ik me dus niet op blind staren.
Gullwing

Je gaat even voorbij aan het feit dat een focus zijn eerste auto was. En je eerste auto heeft toch iets speciaals.

Zeker, ik koester mijn eerste auto als auto er bij (een van de velen, wel de gene waar ik het meest zuinig op ben).
Ik heb veel dezelfde autos gehad als mijn eerste auto. Maar geen een is hetzelfde. Als hij denkt zijn oude auto weer terug te krijgen, dan vrees ik dat het een teleurstelling gaat worden. Dan kan hij (in mijn ogen) beter de herinneringen aan de eerste auto houden zoals ze zijn. En nu een leuke hobby auto er bij nemen.
Maar is dit nou einde project dan? Zo schokkend vind ik het lijstje nou ook niet.
Vervelend zeg, maar hulde dat je je bevindingen zo eerlijk deelt, ook nu het tegenzit. Hoewel er werk aan zit, is dit wel een hele lijst om direct mee te beginnen voor de apk. Direct maar strippen en klaar gaan maken voor het circuit? Dan hoef je eerst niet geld te pompen in onderdelen voor de apk, die je met een half jaar ivm circuit gebruik toch misschien wel anders/beter wilt hebben.
Ik ga niet alle reacties individueel quoten dus dan maar even zo:

Vanaf het begin had me er op ingesteld dat de kans heel groot is dat de te kopen auto troep zou zijn, ondanks dat ik het enorm zuur vind dat ik nu +/- €800 door het toilet heb gespoeld in iets meer dan een week tijd ben ik dan wel zo sportief om te erkennen dat ik heb gegokt en verloren. Het was/is gelukkig 'maar' een projectauto. Voor dagelijks vervoer heb ik nog een prima rijdende en in goede staat verkerende Hyundai uit 2011 dus het is niet zo dat ik gelijk niet meer mobiel ben.

Daarnaast voelt het ergens verzachtend dat ik de auto met bijhorende problemen heb gekocht, en niet iemand die daadwerkelijk met zijn of haar laatste 1000 euro deze auto kocht in de veronderstelling een betrouwbare auto gekocht te hebben.

De APK loopt nog door tot 25 mei dus volgens de wet zou ik er nog in mogen rijden, maar een voorwaarde die ik heb gesteld is dat de auto tenminste APK-waardig moet zijn.

Een Ford Focus station met 116 PK is niet de meest voor de hand liggende keuze om mee op het circuit te rijden uiteraard. De keuze op de Focus kwam doordat ik zelf een Focus had voordat ik de Hyundai kocht.

Ik ga van het weekend nadenken over wat ik met de Focus ga doen maar waarschijnlijk schrijf ik hem volledig af. Naast de APK-punten in de foto hierboven was ook de halve ophanging aan de achterkant verroest, was de thermostaat lek en lekte hij olie. Als ik het zelf zou herstellen verwacht ik tussen de 2k en 3k kwijt te zijn om hem überhaupt in circuitwaardige staat te brengen (lees: voldoen aan basale veiligheidsnormen)

Als ik de Focus wegdoe ga ik eerst even financieel herstellen van dit project voordat ik iets anders koop.
In dat opzicht is het ook nog wel een goede daad inderdaad.

Maar je hebt er ook niet heel goed naar gekeken dan? Een grote roestplek op de dorpels moet toch wel opvallen? Ik heb ook wel eens in deze range geshopt, en toen ben ik wel even onder de auto gaan liggen. Had toen voor 500 euro een keiharde 318IS (e36)(200.000) En die heeft het ook behoorlijk goed volgehouden.

En een auto van jetcars die helemaal gaar is, ik sta er niet van te kijken. Maar jij ook niet, dus dat is dan ook al weer een kleine troost. Was wel interessant geweest als ze er een jetcars apk aan hadden gegeven. Benieuwd wat er dan nog uitgekomen was. (waarschijnlijk precies hetzelfde)

Ik vind een focus, helemaal station ook een beetje een rare keus, maar goed. Dat is natuurlijk aan jou.
Ik zou persoonlijk dan toch snel voor een BMW oid gaan, ivm achterwielaandrijving. Maar dan moet je natuurlijk helemaal oppassen met wat je koopt.

Ook al aan gedacht om hem als donorauto te gebruiken? Als je de ruimte hebt natuurlijk.
En anders kan je misschien proberen om er toch nog een paar honderd euro uit te halen. (onderdelen verkopen, of gewoon op laten halen door een sloper, maar dat zal niet veel opleveren)

Mijn eerste reactie hier, maar ik moet wel zeggen dat ik het leuk vond (vind) om te lezen. Altijd leuk dit soort projecten.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2019 18:55 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
...maar ik moet wel zeggen dat ik het leuk vond (vind) om te lezen. Altijd leuk dit soort projecten.

Eens thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close