Cadillac ATS Coupé AWD 2.0T Premium - van roadtrip tot de oprit

Gepost door N 8461749 
Hi, ik probeerde m'n auto al toe te voegen aan m'n account, maar dat lukt niet. Geen gegevens bekend :-) Dus, ik denk, dan maar hier. Want ja, ik ben best een beetje trots op onze tweede Cadillac.

Het begon 3,5 jaar geleden met de aanschaf van een Cadillac CTS uit 2006. Daar reed ik de afgelopen jaren met veel plezier mee rond en in de tussentijd kreeg ik meer in meer met het merk Cadillac. Juist vanwege de heruitvinding van het merk, de nieuwe designstijl, de historie én het feit dat het unieke auto's aan deze kant van de plas zijn.
Helaas maakt dat het ook dat er weinig te koop staan en het moeilijk is de uitvoering te vinden die je graag wilt. Met een kleine poging tot het aanschaffen van een BMW 4-serie werd ik door een autominded vriend (thx G) gewezen op de mogelijkheid tot import. Ik had mijn zinnen al gezet op een ATS, maar toen ik de coupé ontdekte.. wow. Zo onpraktisch. Zo onmogelijk. Die moest ik hebben. 2 deuren, dus de kinderen moeten ouderwets klimmen en klauteren. Geen beenruimte, meer koppel dan de gevoelige maagjes kunnen hebben. Ik was verliefd.

Na een boel contact met Duitse autohandelaren ontdekte ik nieuwe problemen: geen europese typegoedkeuring. Dus, geen eenvoudige import. Gelukkig vond ik een degelijke en enthousiaste import partner die me hier doorheen geloodst heeft. Inmiddels rijd onze ATS 2 weken op kenteken in NL en zal ik kort verslag doen van het hele proces.

Samen met een hele goede vriend naar Dresden gereden, naar de Cadillac dealer aldaar. Uiteraard met de CTS, helaas met een dag alleen maar regen dus rustig aan gedaan.
En in de ochtend.. eindelijk de auto kijken die ik nog nooit gezien had.. maar het was liefde op het eerst gezicht.

Nog even op de brug voor een verse Tuv keuring:

Neusje van de zalm:

En dan de proefrit in de auto die je nog nooit gezien hebt. Wat een machine.. wat is ie anders dan de CTS.
De CTS was al een poging tot het 'Europees' rijdende sedan, maar was op een aantal vlakken nog erg Amerikaans. Zo zijn bochten prima mogelijk, alleen voel je er niets van. Nergens. Ook is het stuur was doods in het midden en is de totale beleving nog vrij zacht en comfortabel. Het dashboard is ronduit lelijk en de afwerking.. nou ja, alles deed het in ieder geval nog na al die jaren.

Maar dan stap je in, in een hele nieuwe wereld:

De ATS daarentegen is net zo lang de Nordschleiffe over gerost tot ie z'n Duitse concurrenten voor bleef. En die concurrenten zijn dan de 4-serie coupé bijvoorbeeld. Deze ATS is de premium uitvoering, met AWD, 2.0T en alle opties behalve de magnetic ride. Zelfs de alu pedalen zitten erop ;-) Met 276pk en 400nm, gecombineerd met wat minder gewicht dan de CTS maakt 'm sneller, wendbaarder en ook een stuk minder comfortabel. Grote coupé deuren, lage instap, liggende zitting - ja tis wel thuis komen in deze lekker zittende handschoen. Bruin leder, chroom, nubuk, leder en metaal op het dashboard, diverse opties zoals een grafisch mooie HUD en adaptive CC zijn allemaal aanwezig. 255 brede banden achter met 40 hoogte en runflat geven gewoon comfortloze grip. Toch valt er nog iets op: de absolute stilte. De motor en banden dringen niet door het interieur, het is eigenlijk doodstil in de auto. Tot je de 2 liter turbo aan het werk zet, dan hoor je geen brute ongetemde V6 grommen zoals in de CTS, maar een gecontroleerde, haast in een lab ontwikkelde grom van de 4 pitter die er tegenwoordig in zit. Jammer, maar gezien de snelheid die je ermee binnen no-time ontwikkelt, absoluut een vooruitgang qua techniek. Ook het dashboard is qua techniek een poging tot iets nieuws. Touch bediening met haptic feedback. Je druk ergens, je voelt een 'plokje' en de gekozen actie wordt uitgevoerd. Ja, het ziet er strak uit, maar nee, het werkt niet beter dan gewone knopjes. Maar what the hell, tis iets anders. Net als dat je met zo'n touchknopje het halve dashboard als een garagedeur voor je ziet openen en er een gat verschijnt waarin je je mobiele telefoon kunt leggen die vervolgens draadloos opgeladen wordt. Althans: niet de gangbare Qi standaard van Samsung of Apple, maar goed, er is ook gewoon een USB poort. Net als zo'n beetje overal in de auto, aan laadpunten geen tekort. Net als een reguliere 230V aansluiting bij de achterbank. Bergruimte daarentegen is er nauwelijks. In het portiervak past geen blikje redbull en ook de kofferbak is niet zo ruim als bij de CTS. Toch boeit dat niet: je kiest voor een Coupé omdat je je kinderen een signaal af wilt geven: mama brengt jullie naar school als je zeurt over de krappe beenruimte. En ik heb ze nog niet gehoord ;-) Zonder gekheid, tis onze tweede auto - we hebben een ruimte gezinsmachine van m'n vrouw tot onze beschikking. Enfin, na alvast getankt te hebben weer terug naar de dealer.. wow.

'Bescheiden' 2.0L Turbo, 276pk, 400nm, 6,2s 0-100, top van 230 (heus niet):

Oke, waar moet ik tekenen?

Geld overmaken en dan wachten.. wachten.. en wachten. Gelukkig lukte het allemaal dezelfde dag en stonden er 's avonds twee Cadillacs bij het hotel!

In goed gezelschap, naast Corvette's en Camaro's en natuurlijk Cadillac's:

En toen met twee Cadillacs huiswaarts. Waar de CTS een ingetogen uitstraling heeft en op zich niet veel bekijks trok, doet de ATS dat wel. Wit, coupé lijn en diverse details die laten weten dat ie wél wilt.

HUD in actie, in achtervolging van de CTS.

Onderweg, even twee auto's bijtanken.

En toen inleveren bij de club die de import regelt voor ons. Afscheid nemen dus, na een 'proefrit' van 8 uur. Wat een machine.

En dan.. na bijna 2 weken wachten.. eindelijk NL kenteken. BPM aftikken, platen erop, verzekering regelen voor een auto die nog niet bekend is.
Al bleek er wel al 1 andere ATS Coupé te zijn in NL, dus helemaal 'uniek' is ie niet :-)

Nog even een paar plaatjes omdat het kan:

En ging alles dan in 1 keer goed?

Nou niet helemaal. Zo heeft de ATS, net als vrijwel alle Cadillacs, het euvel waardoor het touch gedeelte van het touchscreen ermee uitscheidt. Verder heeft de dealer een nieuwe voorruit laten plaatsen omdat het raam wat steenslag had, maar de uitsparing voor de forward sensor array is niet bijpassend bij de aanwezige sensor, dus werken niet alle lane-assist systemen naar behoren. Gelukkig heb ik te maken met een behulpzame dealer en 1 jaar volledige garantie, dus gaat dit vast goed komen :-)

En hoe het met de CTS is afgelopen? Daar rijdt m'n broer nu mee rond, superblij dat ie in de familie is gebleven. Liefhebberij :-)

Hoop dat je 't een leuk verhaal vond en het je inspireert misschien ook op zoek te gaan naar iets bijzonders. Dank voor het lezen, ik hoor graag wat je van mijn auto vindt én wat je zelf eigenlijk het allerliefste zou rijden.

NB hoewel ik op de foto's de kentekens verwijderd heb, is het op zich geen geheim wat mij betreft. Zie hier het profiel, op Autoweek zijn de gegevens incompleet.

Voor wie tijd en zin heeft, deze review van een Duits autoprogramma vond ik erg nuttig ter voorbereiding ván m'n avontuur.

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 13:41 door N 8461749.
Leuke post en wat een gave en unieke auto! In handen van een echte liefhebber zo te lezen! thumbs up
Haha, gaaf man! Heerlijk dat er mensen zijn, zoals jij. Dat geeft kleur aan het Nederlandse wagenpark. Weer eens wat anders dan een lease astra in kleur saai.

Heel veel plezier met je witte coupé!
Gaaf ding! thumbs up
Er staat ergens 'Beenruimte ... redbull' maar je bedoelt bergruimte denk ik.
Wat is de 0-100 tijd? Hij lijkt me erg zwaar.
Barri
Leuke post en wat een gave en unieke auto! In handen van een echte liefhebber zo te lezen! thumbs up

Thanks :-) ja ergens onderweg is het wel liefhebberij geworden ja smileys with beer

uwbuurman
Haha, gaaf man! Heerlijk dat er mensen zijn, zoals jij. Dat geeft kleur aan het Nederlandse wagenpark. Weer eens wat anders dan een lease astra in kleur saai.

Heel veel plezier met je witte coupé!

Thanks, je moet er wat voor doen en voor over hebben, maar dan heb je wel wat bijzonders inderdaad. Uiteindelijk nog het meest genoten van de hele voorbereiding en trip om 'm te halen.

V0RQ
Gaaf ding! thumbs up
Er staat ergens 'Beenruimte ... redbull' maar je bedoelt bergruimte denk ik.
Wat is de 0-100 tijd? Hij lijkt me erg zwaar.

Thanks! Meteen aangepast, bedoelde inderdaad bergruimte.

Volgens de specs 6,2s tot de 100. Hij weegt 1574kg, toch wat lichter dan de CTS die ik had. De RWD versie is nog ietsje sneller, maar moet zeggen dat 4WD met elektronische regeling het vermogen altijd kwijt kan. Rijdt heel anders dan de RWD van de CTS in ieder geval. Wellicht 's het eens wat voor op de rollenbank, ben wel benieuwd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2018 22:32 door N 8461749.
Gave auto! Leuk verhaal om te lezen ook. Heb zelf eigenlijk niks met Amerikaanse auto's, maar moet zeggen dat ik deze toch wel mooi vind thumbs up
Audi liefhebber
Gave auto! Leuk verhaal om te lezen ook. Heb zelf eigenlijk niks met Amerikaanse auto's, maar moet zeggen dat ik deze toch wel mooi vind thumbs up

Dank je :-)

In zekere zin ook wel terecht vwbt je mening over Amerikaanse auto's, de afwerking en kwaliteit van Europese auto's was heel lang veel beter dan die van Amerikaanse auto's. Ook in de ATS zijn er dingen dat je denkt 'dat gebeurt niet in een 4-serie'. Toch hebben de Amerikaanse autofabrikanten 1 ding die we in Europa wat zijn gaan missen: hun auto's zijn nog stoer. Camaro, Mustang, Challenger, allemaal auto's waar wij hier geen 'segment' voor hebben. Onpraktische, stoere, rijdende jongensdromen. ATS is een poging tot Europees denken voor de Amerikaanse markt geweest. En dan nog heb ik 'm niet met m'n verstand gekocht...
Nou ja, die jongensdroomauto's hebben we ook wel in Europa, maar dan ben je veel geld kwijt. Bij mijn dealer staat een plaat van een f80 m3 sedan. Bijna 4 jaar oud en kost nog steeds 60k. Veel afgeschreven, dat weet ik, maar wel nog 60k. Dan is het niet leuk om een tweede of derde auto te kopen. Een Audi RS4 is hetzelfde. Te veel geld voor een gewone Hollandse makker.

In de USA kost dat rijtje wat je opnoemt ook wel geld, maar vele malen minder dan een genoemde m3 of m4 of rs4.
Heb de ATS gereden, aantal jaren geleden tussen Las Vegas en Phoenix, heerlijke wagen. En deze Coupe, erg mooi!!
Wat een gaaf ding! Vwb het uiterlijk zou ik hem zo willen hebben. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Wat gaaf, nog een Cadillac erbij op het forum. Nog even en we worden mainstream... Voor wat betreft afwerking en dergelijke ben ik het niet helemaal met je eens. OK, alle naden zijn wellicht niet net zo strak als bij een Audi maar als dat is waar je over valt heb je wel een erg saai leven. Bij mijn Eldorado is er na 23 jaar en dik 300.000 km nog geen rammeltje van het dashboard te horen. Tot dusverre mijn gezeur. winking smiley Erg gave auto, leuk om iets totaal anders te rijden dan de meeste. Ik kijk nog altijd met een schuin oog naar de CTS maar dan vanaf 2008. Dan is het dash in dezelfde stijl als in jouw ATS. Het liefste ou ik voor de CTS-V van het huidige model gaan maar dat blijft voorlopig wel bij dromen vrees ik. big smile smiley
uwbuurman
Nou ja, die jongensdroomauto's hebben we ook wel in Europa, maar dan ben je veel geld kwijt. Bij mijn dealer staat een plaat van een f80 m3 sedan. Bijna 4 jaar oud en kost nog steeds 60k. Veel afgeschreven, dat weet ik, maar wel nog 60k. Dan is het niet leuk om een tweede of derde auto te kopen. Een Audi RS4 is hetzelfde. Te veel geld voor een gewone Hollandse makker.

In de USA kost dat rijtje wat je opnoemt ook wel geld, maar vele malen minder dan een genoemde m3 of m4 of rs4.

Ja precies, een Mustang kost in de VS eigenlijk net zo veel als een Golf hier. Misschien is een Scirocco of een MX5 wel een vergelijkbare auto - bedoeld voor de fun.

Hoe het ook zei: er rijden in NL veel auto's zonder fantasie rond. Ik kwam thuis met een offerte voor een 420 met M-pakket en m'n vriendin kwam niet verder dan 'ik dacht dat je geen saaie auto wilde?'. Oke, een M4 of M5 ziet er al wat bruter uit, maargoed, een ATS-V (475pk) of een CTS-V (650 pk) is dan meer het equivalent van bijv Cadillac. En allemaal niet weggelegd voor die Hollandse makker die je al noemt :-)

Gewoon Dirk
Wat gaaf, nog een Cadillac erbij op het forum. Nog even en we worden mainstream... Voor wat betreft afwerking en dergelijke ben ik het niet helemaal met je eens. OK, alle naden zijn wellicht niet net zo strak als bij een Audi maar als dat is waar je over valt heb je wel een erg saai leven. Bij mijn Eldorado is er na 23 jaar en dik 300.000 km nog geen rammeltje van het dashboard te horen. Tot dusverre mijn gezeur. winking smiley Erg gave auto, leuk om iets totaal anders te rijden dan de meeste. Ik kijk nog altijd met een schuin oog naar de CTS maar dan vanaf 2008. Dan is het dash in dezelfde stijl als in jouw ATS. Het liefste ou ik voor de CTS-V van het huidige model gaan maar dat blijft voorlopig wel bij dromen vrees ik. big smile smiley

Leuk dat je reageert! :-)
Haha, ja krijg vaker van andere USA cars liefhebbers te horen dat ik niet zo moet zeuren over de afwerking. Toch sluit het dashboard kastje van m'n ATS niet zonder deze even een extra zetje te geven (anders zit de sluiting links dicht, maar rechts niet). Het CUE systeem van Cadillac gaat gegarandeerd stuk in de eerste 4 jaar van dat je de auto hebt. Van m'n CTS liet de verf van de knopjes van het dashboard los. Maar: van die BMW 4-serie die het niet is geworden blijkt de motor ketting uit te rekken en daarmee de gehele motor in de soep te laten draaien. Daarmee vergeleken is een net-niet-sluitend dashboard kastje natuurlijk niet zo'n ramp :-) Dus ja: ze gaan lang mee en dingen blijven werken, maar op muggezift details kan het wel beter. Qua lef, uitstraling en materiaalgebruik dan weer niet - nubuk, chroom, hout en leer op 10cm2 gebruiken en ermee wegkomen, dat kan alleen Cadillac :-)

Tussen de ATS generatie uit 2013 en de CTS die ik had uit 2003 zit een generatie CTS van 2008-2014 en die heeft wél een ander dasboard dan mijn CTS had, maar niet hetzelfde systeem en layout als de ATS.

CTS: 2008-2014 dash, met uitschuifbaar schermpje:

CTS: 2014-huidig dash, met CUE systeem, net als in m'n ATS:

ATS interieur ziet er sinds 2013 al min of meer zo uit:

Ik ben dus bewust voor écht het laatste model gegaan vanwege de nieuwe design layout én het nieuwe CUE systeem. Nu moet bij mij de digitizer helaas ook nog vervangen worden, maar dat is op zich te doen en zal bij mij onder garantie gaan. (een nieuwe digitizer kost 100-150 euro en een paar uur knutselen om zelf in te bouwen, mocht dat niet onder garantie gaan). Ik heb ook lang naar de 2008-2014 modellen CTS gekeken, maar toen ik eenmaal de ATS kant op was gegaan oogde de CTS juist wel weer wat gedateerd. Vind die nieuwe design lijn met verticale (kop)lamp units zo vet. De dagrij verlichting loopt van bovenop de motorkap tot de onderkant van de neus.

PM xxx
Wat een gaaf ding! Vwb het uiterlijk zou ik hem zo willen hebben. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Waarom qua alles wat niet onder het uiterlijk valt niet? :-)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 10:30 door N 8461749.
N 8461749

PM xxx

Omdat ik eerst zou moeten ervaren hoe het zit, rijdt, aanvoelt etc. Omdat ik geen enkele ervaring heb met Cadillacs, laat staan met dit type, kan ik daar geen uitspraak over doen 😉
Wat een ding zeg, niet mijn soort auto maar het blijft gaaf, zeker geen saaie wagen thumbs up Ben eigenlijk best benieuwd wat je ondanks het ontbreken van een v6 aan bpm hebt moeten aftikken
PM xxx
N 8461749

PM xxx

Omdat ik eerst zou moeten ervaren hoe het zit, rijdt, aanvoelt etc. Omdat ik geen enkele ervaring heb met Cadillacs, laat staan met dit type, kan ik daar geen uitspraak over doen 😉

Oh zo. Uhm njah, toen ik naar Dresden reed wist ik vrij zeker met de ATS terug te rijden. Heb bewust ook geen proefritje meer gemaakt in andere auto's.
Maargoed, heb eerder een auto geleased toen die nog niet op de markt was en ook dat viel toen niet tegen gelukkig. Deze pas betaald na de proefrit :-)
Wel filmpjes zoals deze gekeken natuurlijk.

Damianw26
Wat een ding zeg, niet mijn soort auto maar het blijft gaaf, zeker geen saaie wagen thumbs up Ben eigenlijk best benieuwd wat je ondanks het ontbreken van een v6 aan bpm hebt moeten aftikken

De CO2 uitstoot op kenteken is nog steeds heel hoog. Dus de auto is uit 2014 (25.000km op de teller) en moest nog ruim 3200,- aan BPM betalen. Ik denk dat de V6 uit de CTS zuiniger is dan de 4 pitter uit de ATS.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 13:42 door N 8461749.
Mooi verhaal! Eindelijk een echte autoliefhebber ipv een persoon die eigenlijk iets bijzonders wilt maar uiteindelijk toch voor iets saais als een VW gaat. En wat een schitterende auto zeg. Interieur is ook erg fraai

Ik kreeg al een beetje een zwak voor het moderne Cadillacs toen ze met Evoq (1999), Cien (2002), Vizon (2002) en Sixteen (2003) concepts kwamen. Ik vond de productiemodellen daarna alleen teveel afgezwakt. Nu zijn ze top

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 14:07 door Bird Nerd.
Dat valt me nog alles mee maar 3200 euro bpm. Ben zeer benieuwd hoe zo'n cadillac nou rijdt, zeker met 4wd
N 8461749
PM xxx
N 8461749

PM xxx

Oh zo. Uhm njah, toen ik naar Dresden reed wist ik vrij zeker met de ATS terug te rijden. Heb bewust ook geen proefritje meer gemaakt in andere auto's.
Maargoed, heb eerder een auto geleased toen die nog niet op de markt was en ook dat viel toen niet tegen gelukkig. Deze pas betaald na de proefrit :-)

Ik heb zelf een Alfa Romeo GT, ook niet eentje die op elke hoek van de straat staat (al is dat vergeleken met jouw ATS natuurlijk wel zo spinning smiley sticking its tongue out ). Ik heb ook een Brera overwogen, die vind ik mooier dan de GT, echter het rijden viel tegen (vergeleken met de GT), de stoel is minder goed (voor mij), en ik pas er in 9 van de 10 gevallen niet goed in (de uitzondering heeft geen skywindow en daardoor iets meer hoofdruimte). Daar ga je dan met je uiterlijk winking smiley

Net een stukje van dat filmpje bekeken, er is wel serieus ruimte over in de motorruimte, past nog wel zo'n motor bij smiling bouncing smiley
Bird Nerd
Mooi verhaal! Eindelijk een echte autoliefhebber ipv een persoon die eigenlijk iets bijzonders wilt maar uiteindelijk toch voor iets saais als een VW gaat. En wat een schitterende auto zeg. Interieur is ook erg fraai

Ik kreeg al een beetje een zwak voor het moderne Cadillacs toen ze met Evoq (1999), Cien (2002), Vizon (2002) en Sixteen (2003) concepts kwamen. Ik vond de productiemodellen daarna alleen teveel afgezwakt. Nu zijn ze top

Thanks voor het compliment :-) Was inderdaad een samenloop van omstandigheden qua mentale toestand dat ik hét gewoon gedaan heb.
Vind het design ook gaaf, je ziet in Europa dat de autobouwers vooral het horizontale opzoeken qua lichten en lijnen. Cadillac heeft de V-vorm gecombineerd met de nadruk op de hoeken. De achterlichten zijn ook iets richting een V-lopende verticale strepen, net als aan de voorzijde over de motorkap.

Damianw26
Dat valt me nog alles mee maar 3200 euro bpm. Ben zeer benieuwd hoe zo'n cadillac nou rijdt, zeker met 4wd

Een 420i waar ik naar keek uit hetzelfde bouwjaar kost nu nog 1500,- aan BPM zag ik even snel. De CO2 straf is dus nog best 'fors'. Ik had ook een ATS coupé op het oog die een jaar nieuwer is, maar met een stuk meer km's en die zou dus ook flink wat meer BPM moeten kosten. Krijg je een 1 jaar jongere auto, met meer km's, minder opties voor een stuk hogere prijs. Bij importeren maak je daarom soms andere keuzes met die reden :-)

De 4WD is volledig individueel, heb filmpjes gezien dat ze ermee in de sneeuw rijden en het enige wiel met tractie de auto aandrijft. Verder maakt het dat je eigenlijk altijd kunt accelereren. Met RWD moet je als je de bocht uit komt soms even opletten dat je niet achterstevoren eindigt. Moet nog even wennen, de auto kan meer dan ik durf c.q. veilig vind :-)

PM xxx
N 8461749
PM xxx
N 8461749

PM xxx

Ik heb zelf een Alfa Romeo GT, ook niet eentje die op elke hoek van de straat staat (al is dat vergeleken met jouw ATS natuurlijk wel zo spinning smiley sticking its tongue out ). Ik heb ook een Brera overwogen, die vind ik mooier dan de GT, echter het rijden viel tegen (vergeleken met de GT), de stoel is minder goed (voor mij), en ik pas er in 9 van de 10 gevallen niet goed in (de uitzondering heeft geen skywindow en daardoor iets meer hoofdruimte). Daar ga je dan met je uiterlijk winking smiley

Net een stukje van dat filmpje bekeken, er is wel serieus ruimte over in de motorruimte, past nog wel zo'n motor bij smiling bouncing smiley

Ja Brera is ook een eye catcher, maargoed, je moet er ook goed in kunnen zitten. Nu heb ik een lekker gemiddeld postuur en rijd ik weinig km's met deze auto, dus toen ik met de proefrit in 30 seconden een fijne zitpositie vond was het al oke. Nu blijkt dat zowel de rugsteun, lendesteun, zittinglengte en de gebruikelijke instellingen allemaal instelbaar zijn en behalve de zittinglengte ook nog eens electrisch. Inmiddels stap ik dus voor m'n gevoel in bij een op maat gemaakte auto. Vriend van me is rond de 2m10 en die pastte er wel in, maar vervloekte ook meteen het open dakje. Zonder dat had het wel comfortabel gelukt, in de achterste stand van de stoel :-) Tof dat je nu in een GT rond rijdt! Zie je ook zeker niet dagelijks :-)

Dat van de motorruimte komt omdat er 2 cilinders 'missen'. De auto wordt in de VS ook geleverd met een V6 3.6 liter. Paar PK meer, minder koppel, stuk zwaarder en dus voor de auto geen vooruitgang. M'n monteur reageerde al opgewekt: de bumper hoeft er niet élke keer als hij wat moet sleutelen aan de voorzijde van de motor van de auto meer af :-) Overigens hoop ik dat nu voorlopig even helemaal niet te hebben: over 2 jaar pas APK en 30.000 km onderhoudsinterval meen ik. Al wordt ze heus wel tijdig vertroeteld natuurlijk ;-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 18:24 door N 8461749.
Wat is deze lay-out voor een gigantisch onoverzichtelijke rotzooi geworden opeens. Heel Gaaf TS, die ATS. Het is eens wat anders en ws leuker rijdend dan een Audi A5 of BMW 4 serie. Ik vind hem zelf niet heulmooi. De huidige Infiniti Q60 of die Lexus Coupé zijn m.i echt de benchmark inmiddels qua luxe D/E segment coupé.
Erg bijzonder hoor zo´n ATS. Ben benieuwd hoe Cadillac zich verder gaat ontwikkelen, ik hoop dat GM niet de sedans vaarwel zegt zoals Ford. Gelukkig gaan de verkopen van Cadillac in China als een speer met name ook de sedans doen het goed zoals de grote CT6.
Geweldige wagen. Jammer dat we zie hier in Europa niet meer zien. Deze generatie Caddilacs vind ik heel mooi vormgegeven.

Leuk geschreven ook, leest lekker weg

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-12-2018 11:43 door Sketcher.
Er worden in de States hele mooie en goede auto's gebouwd. Twijfel zelf om een Chrysler 200 V6 te importeren.... Beetje huiverig omdat deze auto nooit in Europa/SU geleverd is en dan de goedkeuring rond te krijgen. Beetje lastig als eea op koplampen (geen e-keur) niet goedgekeurd wordt. Daarnaast waren er veel verschillen in onderstellen tussen de VS, CA en EU versies van Chrysler. Koop je er een die als deinende bak door het leven gaat? Maar wel leuk om uit te gaan zoeken! Je artikel levert een hoop inspiratie!
Pietzoveel
Er worden in de States hele mooie en goede auto's gebouwd. Twijfel zelf om een Chrysler 200 V6 te importeren.... Beetje huiverig omdat deze auto nooit in Europa/SU geleverd is en dan de goedkeuring rond te krijgen. Beetje lastig als eea op koplampen (geen e-keur) niet goedgekeurd wordt. Daarnaast waren er veel verschillen in onderstellen tussen de VS, CA en EU versies van Chrysler. Koop je er een die als deinende bak door het leven gaat? Maar wel leuk om uit te gaan zoeken! Je artikel levert een hoop inspiratie!

[www.dasparking.de]

Te koop in Nederland, wel 2e hands.... .
ATS is een goeie auto maar zelfs in de Amerikaanse pers zijn ze niet onder de indruk van de Chrysler 200.
een 2.4 4 cilinder (maar wel voor de prijs van een 3.6 6 cilinder nut smiley) Ze zijn voor Amerikaanse begrippen een beetje klein en krap achterin, een soort 2+2.

[www.cargurus.com]
Wow, ik wist niet eens dat er een coupéversie van de ATS bestond eye popping smiley Geeft goed aan hoe zeldzaam dit model in NL is. Wel echt een heel gaaf ding! thumbs up
Geweldig, heb de nieuwe Cadillac altijd strak gevonden.
Super! Meer diversiteit in het straatbeeld kan ik alleen maar toejuichen. Jammer dat Cadillac nog steeds niet het succes in Europa haalt waar ze al jaren op mikken, maar voor jou des te leuker om met zo'n uniek apparaat de weg op te kunnen.
Geweldige auto, gefeliciteerd! Ik heb een paar jaar terug 10 dagen een ATS 3.6 sedan van Hertz mee gehad, ik vond het een hele fraaie en fijne auto. Vooral de stevige vering heb ik nog in gedachten, maar hij kon het goed hebben, ondanks dat het Californische wegennet niet altijd even strak is …

P1010745 by Marc Noordink, on Flickr
Gaaf hoor! thumbs up

Import zo te zien geregeld door DAS Autoimport? winking smiley
72grande
Geweldige auto, gefeliciteerd! Ik heb een paar jaar terug 10 dagen een ATS 3.6 sedan van Hertz mee gehad, ik vond het een hele fraaie en fijne auto. Vooral de stevige vering heb ik nog in gedachten, maar hij kon het goed hebben, ondanks dat het Californische wegennet niet altijd even strak is …

Mooie foto.
Wat een tof verhaal zeg en gaaf dat je het avontuur aangaat met het importeren. Ik vond het zelf ook erg leuk!
Gave auto, echt een koppendraaier!
Gelukkig nieuwjaar allemaal! smileys with beer

dca492
Erg bijzonder hoor zo´n ATS. Ben benieuwd hoe Cadillac zich verder gaat ontwikkelen, ik hoop dat GM niet de sedans vaarwel zegt zoals Ford. Gelukkig gaan de verkopen van Cadillac in China als een speer met name ook de sedans doen het goed zoals de grote CT6.

Voor Europa is het gewoon lastig om als luxe merk serieus voet aan de grond te krijgen. Ook Infinity of Lexus verkopen hier weinig auto's en die hebben al veel eerder hybride modellen en varianten met mini turbo motortjes in de showroom gezet. De 2.0T als 'kleinste' motor is nou niet echt een heel subtiel ding. Als er nu een typisch europese 1.4 turbo motortje zou komen met nét genoeg pk om rond de 10s de 100 aan te tikken dat zou die in prijs in ene veel voordeliger zijn en meer mensen aantrekken, die vervolgens ook gewoon 1:10 gaan rijden met zo'n ding yawning smiley)

Sketcher
Geweldige wagen. Jammer dat we zie hier in Europa niet meer zien. Deze generatie Caddilacs vind ik heel mooi vormgegeven.

Leuk geschreven ook, leest lekker weg

Dank je wel :-)

72grande

Heel fraai! Ja zoveel keuze is er niet in de EU. Er staan/stonden in NL een paar sedan's te koop en in Duitsland een handvol sedan's en 2 coupé's. Toen ik eenmaal de coupe op het netvlies had.. kon ik het niet meer loslaten.

Joel D
Gaaf hoor! thumbs up

Klopt :-) Super geholpen, zowel vooraf, als tijdens m'n trip als voor de aflevering. In theorie kan je het zelf doen, maar incl onderhandelen met de belastingdienst zijn ze wat mij betreft hun 'fee' meer dan waard. Vergt best nog wat kennis, zeker als je geen doorsnee auto hierheen wilt slepen.

Terence
Wat een tof verhaal zeg en gaaf dat je het avontuur aangaat met het importeren. Ik vond het zelf ook erg leuk!
Gave auto, echt een koppendraaier!

Cool, wat heb je zelf geïmporteerd? En thanks.. uiteindelijk vooral kwestie geweest van kiezen wat ik echt gaaf vind. Als niemand er naar om had gekeken was ik er net zo blij mee, maar vind het ook niet erg nu ik er spontaan wat gesprekjes aan over houd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2019 17:54 door N 8461749.
Mooie auto! Heb hem zelf ook overwogen (was op zoek naar een coupe in dit segment), maar heb toch een C Klasse coupe gekocht. Ik was bang dat de running costs (gewicht en verbruik) te gek werden voor mijn gebruik.

Heel veel plezier met dit prachtige apparaat. Interieur is erg mooi.
Wat een leuke introductie en een te vette auto! Een totaal niet logische auto aan deze kant van de "plas" maar daarom juist veel leuker. thumbs up
Brent
Wat een leuke introductie en een te vette auto! Een totaal niet logische auto aan deze kant van de "plas" maar daarom juist veel leuker. thumbs up

Dat valt toch wel mee? Een 4-serie, C Coupe, RC en A5 zijn toch niet wezenlijk anders? Daarnaast leverbaar met 4 cilinder, interieur op Europees niveau en qua ruimte vergelijkbaar met genoemde auto's.
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Brent

Dat valt toch wel mee? Een 4-serie, C Coupe, RC en A5 zijn toch niet wezenlijk anders? Daarnaast leverbaar met 4 cilinder, interieur op Europees niveau en qua ruimte vergelijkbaar met genoemde auto's.

Maar nog steeds niet logisch. Aan deze kant van de plas zijn alle auto's die je opnoemt goed vertegenwoordigd op de Cadillac na en zo was het bedoelt. Aan deze kant van de plas is het veelal een veilige keuze waardoor zo'n Cadillac al gauw niet in de lijstjes voorkomt.
N 8461749
Joel D
Gaaf hoor! thumbs up

Klopt :-) Super geholpen, zowel vooraf, als tijdens m'n trip als voor de aflevering. In theorie kan je het zelf doen, maar incl onderhandelen met de belastingdienst zijn ze wat mij betreft hun 'fee' meer dan waard. Vergt best nog wat kennis, zeker als je geen doorsnee auto hierheen wilt slepen.

Goed om te horen. thumbs up Ik zie regelmatig een trailer vol met dikke auto's staan daar voor de deur als ik langs rijd (ik woon daar in de buurt).
Wat een toffe auto! Een verrijking van het Nederlandse straatbeeld. Leuk verslag ook, ik vroeg me wel af waarom er geen Europese typegoedkeuring is voor deze auto, aangezien de ATS Coupé wel gewoon door Cadillac gevoerd is in Europa/Nederland, de auto is ook nog in AW Carbase te vinden in 8 uitvoeringen. Niet dat er veel verkocht zullen zijn... Misschien dat ene andere Nederlandse exemplaar, of misschien is die ook wel via de grijze weg ingevoerd. Hoe dan ook, fijne kilometers gewenst! Maar dat moet vast wel lukken winking smiley
Van harte met deze aanwinst smileys with beer Hele gave wagen en in deze kleurstelling tijdloos US-mooi thumbs up
Geniet van jouw bijzondere koets! En ontzettend leuk dat je hele avontuur zo mooi beschrijft.

Ik heb wel een zwak voor het 'edge-design' van Cadillac, al sinds studiemodel Evoq. Vanwege goede vriend in NYC ben ik regelmatig naar de NY Autoshow geweest en altijd genieten daar. Helaas geen diesels dus Cadillac voor mij nooit aan de orde. Paar weken terug wel weer gesmuld van kleine reportage in Carros over de XLR, mooie rode cabrio die in NL te koop stond (staat?).
Gefeliciteerd met de Cadillac!
Een mooi verhaal met een bijzondere auto, de kleur staat hem overigens heel goed!
Mooie auto! Heb hem zelf ook overwogen (was op zoek naar een coupe in dit segment), maar heb toch een C Klasse coupe gekocht. Ik was bang dat de running costs (gewicht en verbruik) te gek werden voor mijn gebruik.

Heel veel plezier met dit prachtige apparaat. Interieur is erg mooi.

Brent
Brent

Maar nog steeds niet logisch. Aan deze kant van de plas zijn alle auto's die je opnoemt goed vertegenwoordigd op de Cadillac na en zo was het bedoelt. Aan deze kant van de plas is het veelal een veilige keuze waardoor zo'n Cadillac al gauw niet in de lijstjes voorkomt.

Uiteindelijk kopen we - zeker in NL - auto's veelal met ons hoofd. Verbruik wordt veel genoemd (terwijl tenzij je echt heel veel rijdt, het verbruik niet eens zo'n groot deel van je kosten zijn, afschrijving is doorgaans veel meer/pijnlijker), maar ook restwaarde, gangbaarheid of wat de buren er van zouden vinden. Stel je voor dat je dat niet doet en kijkt naar je budget en wat je voor dat budget kunt krijgen.. gewoon in de volle breedte. En qua praktische dingen.. niet veel harde eisen. Dan kom je in mijn geval op deze auto uit. Ik heb letterlijk met een 4 serie coupe met M-opsmuk in m'n handen gestaan. Dat is écht een brute verschijning, maar mijn hartje ging er geen slag harder van kloppen. Deze ene keer.. mocht m'n gevoel gewoon kiezen wat ie wilde. En ja, als er iets stuk gaat (er is al wat stuk btw, het CUE navi ding bijv) dan kun je niet naar de dealer om de hoek. En ook weet ik dat onderhoud niet per se moeilijker is, maar wel wat meer uitzoekwerk kan vergen. Allemaal dingen die je zwaar kunt laten wegen. Of niet :-)

Dus nee, niet wezenlijk anders dan andere coupé's, maar toch een beetje wel. Er zijn er namelijk maar 2 van in NL.

Rutger DC
Wat een toffe auto! Een verrijking van het Nederlandse straatbeeld. Leuk verslag ook, ik vroeg me wel af waarom er geen Europese typegoedkeuring is voor deze auto, aangezien de ATS Coupé wel gewoon door Cadillac gevoerd is in Europa/Nederland, de auto is ook nog in AW Carbase te vinden in 8 uitvoeringen. Niet dat er veel verkocht zullen zijn... Misschien dat ene andere Nederlandse exemplaar, of misschien is die ook wel via de grijze weg ingevoerd. Hoe dan ook, fijne kilometers gewenst! Maar dat moet vast wel lukken winking smiley

Thanks!! :-)
Dat is precies de reden dat ik met DAS een goede klik had: met alle auto's die ik op het oog had vroeg ik een kopie kenteken bewijs en dan zochten ze bij DAS snel uit of het qua type zou lukken, qua CO2 uitstoot zou lukken en wat evt de BPM zou worden. Voor doorsnee auto's uit Duitsland zelf is er doorgaans gewoon een EU type goedkeuring, maar zoals mijn auto is alleen in Duitsland 'road legal'. Dus geen versnelde import, wel een uitgebreide keuring bij de RDW, maar géén CO2 (her)keuring in Lelystad. Helaas stond op het kenteken al een CO2 uitstoot boven de 200gr/km, terwijl die af fabriek veel lager is opgegeven.. dus schijnbaar is hij al écht getest/gemeten in DE. Dit kon door de RDW wel meegenomen worden op NL kenteken, maar maakte de BPM dus nog aardig hoog (met leeftijdskorting wel te doen) en de teruggerekende nieuwprijs (zie kenteken info) vrij extreem.

ketelapper
Van harte met deze aanwinst smileys with beer Hele gave wagen en in deze kleurstelling tijdloos US-mooi thumbs up
Geniet van jouw bijzondere koets! En ontzettend leuk dat je hele avontuur zo mooi beschrijft.

Ik heb wel een zwak voor het 'edge-design' van Cadillac, al sinds studiemodel Evoq. Vanwege goede vriend in NYC ben ik regelmatig naar de NY Autoshow geweest en altijd genieten daar. Helaas geen diesels dus Cadillac voor mij nooit aan de orde. Paar weken terug wel weer gesmuld van kleine reportage in Carros over de XLR, mooie rode cabrio die in NL te koop stond (staat?).

Dank je, ook mbt de opmerking over het avontuur. Want uiteindelijk is dat wat me meteen 'bond' aan de auto, de reis die erbij kwam kijken. Zo cool :-) Ben zelf ook blij met de kleurstelling. Twijfelde nog over het interieur, maar in het echt is het echt heel fraai en helemaal af.

Matthijss
Gefeliciteerd met de Cadillac!
Een mooi verhaal met een bijzondere auto, de kleur staat hem overigens heel goed!

Dank je :-) kon het niet meer met je eens zijn :-P
FW Ta 183 Huckebein I
Mooie auto ! thumbs upsmileys with beernut smiley

Heeft ie nu ook EU-navigatie?

Yes, kostte me ongeveer 3,4 seconden om 'm op Nederlands te zetten ook. Zat er allemaal gewoon al in :-)
Ze hadden ooit de hoop iets meer dan 2 coupé's in Nederland te kunnen wegzetten, misschien was het daarom helemaal EU-ready...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close