Peugeot 206 RC

Gepost door BleuRC 
Peugeot 206 RC
27-12-2018 15:40
Hoi allemaal,

Mijn naam is Stephan en ben 30 jaar oud.
Ik lees al tijden mee hier, vooral het leuke/zeldzame projectauto's topic en de talloze leuke/bijzondere autospots houd ik altijd in de gaten.
Nadat ik een kleine twee weken geleden mijn eerste echte hobbyproject heb aangeschaft (in het verleden al vaak 'hobby' auto's gehad, maar dit was dan tevens primair vervoer, dus soms lastig) leek het mij leuk om deze hier te laten zien, en bij te houden wat er zoal aan gedaan wordt.

Ik wilde graag een sportieve auto met 'bovengemiddelde' prestaties. Als een soort top-down model ben ik gaan kijken waar mijn interesses nou precies lagen. Omdat ik evenveel kan genieten van een oude Talbot als van een Ferrari F12 was dit erg lastig, hoewel mijn portemonnee de keuzes natuurlijk enigszins beperkte smiling smiley .

Uiteindelijk besloten dat ik 'knutselen' aan auto's net zo leuk vind als erin rijden, dus een 'opknapper' was geen probleem. Omdat een aantal vrienden van mij ervaren sleutelaars zijn (motorenrevisie, autodemontage etc.) en een vader van een vriend automonteur is geweest en ik nog steeds goede contacten heb met een dealerbedrijf waar ik ooit gewerkt heb durfde ik de gok wel aan een auto met werk te kopen.

Lang verhaal kort: het moest een sportieve hatchback worden, en dan wel een échte (dat wil zeggen: FWD en handbak), zoals een 'hot hatch' ooit bedacht is. Het liefst ook atmosferisch. ONK vond ik een vereiste. Het liefst ook met volledige historie en niet te veel vorige eigenaren, maar was bereid voor een uitzonderlijke kans deze laatste twee wensen te laten varen.
Uiteindelijk veel auto's overwogen maar er was er eentje waar ik telkens bij terug kwam: De Peugeot 206 RC. Als 16-18 jarige werkte ik bij een Peugeot dealer op zaterdag en daar stond er altijd eentje in de showroom. Wat een fantastische auto vond ik dat toen. Bleu Recife, wauw. En die stoelen, ja dat maakte toen wel indruk. Ik weet nog wel dat de 207 RC die er na kwam flink tegenviel, zelfs onder het personeel. Mijn ouders hadden destijds een zwarte 206, X-design, dat vond ik nou niet bepaald de meest fijn rijdende auto dus ik was een beetje huiverig dat de proefrit in een RC tegen zou vallen.

Niets was minder waar. Fijne, zware hydraulische stuurbekrachtiging en een soepel schakelende versnellingsbak welke zich laat bedienen door korte directe slagen maakte eigenlijk al dat ik de auto in mijn hoofd al gekocht had tijdens de proefrit. In niks te vergelijken met die 206 ervaring van toen. En in de voor mij enige juiste kleur: Bleu Recife.

Enfin, de RC viel zeer ruim binnen budget en heb de deal rondgemaakt.

Is het de perfecte 206 RC? Nee. Voldoet hij aan alle eisen die vooraf stelde? Ja. Deze ONK 206 RC beschikt over volledige onderhoudshistorie vanaf nieuw, ik ben volgens de RDW én het kentekenrapport van AutoWeek de derde eigenaar, is sportief, handbak, bovengemiddeld vlot en heeft een zeer hoog fungehalte. En er valt lekker veel aan te prutsen.

Voor aankoop en na de rit naar huis de auto grondig geïnspecteerd. Wat maakt dat deze 206 een opknapper is?
Er zijn een hoop zaken welke ik graag wil herstellen in originele staat, de belangrijkste dingen:

- Er moeten 4 nieuwe banden onder, achter zijn er nieuw opgekomen bij de APK (Kumho) voor zijn ze zo goed als kaal. Wil Michelin PilotSport 4 rondom.
- Distributieriem is aan vervanging toe.
- Boordcomputer/radiobediening/cruisecontrol werkt niet. De originele radio is vervangen voor een aftermarket, en hierbij is gerommeld in het stuurhuis met de radiobediening waardoor deze zaken nu allemaal niet meer werken. Ik wil de originele radio plus stuurbediening opnieuw installeren (niet aanwezig bij de auto nu).
- Elektrische inklapbare spiegels klappen niet in.
- Uitlaatrubbers vernieuwen, zijn goed droog maar nog net APK waardig. Sierpijpen aan de einddemper hangen nu ook te laag.
- Er zitten nu Peugeot 307 velgen onder, Challengers, hoewel er Atlantis onder een 206 RC horen. Verschillen zijn dat de Challengers 6,5J breed zijn en de Atlantis 7J. De huidige velgen vertonen tevens veel schade dus een mooie reden om opzoek te gaan naar de originele velgen.
- Originele 206 RC mattenset vinden (succes alvast)
- In verband met slijtage plekken op het alcantara (vooral zitvlak bestuurdersstoel is erg dun, en deurpanelen zijn afgesleten) een net/fris interieur vinden (misschien in Frankrijk?) en deze plaatsen.
- Motorkap/voorbumper opnieuw spuiten ivm ingevreten vogelpoep die mooi naar voren komt in de volle zon.
- Peugeot en 206 logo's weer terug op de achterklep plaatsen.

En zo zijn er nog tal van kleine dingen die opgelost moeten worden, maar daar maak ik jullie graag deelgenoot van door middel van dit topic.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2019 09:57 door BleuRC.
Dit is nog eens een leuke entree!thumbs up En bovenal een erg leuke auto! Als je van hot hatches houdt, is een 206 RC natuurlijk een uitstekende keuze. Zeker in deze topkleur. Mooi dat je er ook in wil investeren. Over een paar jaar zijn deze auto's niet meer te vinden in goede en originele staat vermoed ik. Overigens vind ik die 307-velgen niet eens gek staan, ondanks ze er eigenlijk niet onder horen.
Succes gewenst met je projekt. Heb zelf 2 Peugeots 206 gehad met 1.4 motor en was er heel tevreden mee.
Ha leuk, een RC! Zelf heb ik er ook eentje (een zilveren) gehad voor de hobby. Grotendeels herkenbare klusjes en inderdaad een heel lekker bakkie.
De mijne had ongeveer 100.000km gelopen en ook daarbij begon het alcantara op het zitvlak al door te scheuren.

Wat betreft de stoelbekleding zou ik zelf eerder aan een stoffeerder denken dan een ander interieur.
Ook die zijn namelijk meestal gebruikt en daardoor niet per se beter. En bij stofferen hoef je alleen hetgeen kapot is te laten repareren.

Overigens denk ik dat het vinden van betaalbare inklapbare spiegels ook nog een uitdaging wordt.
Vaak breekt er aan de binnenkant namelijk iets af en ze zijn maar weinig geleverd.

Veel (sleutel)plezier ermee!
Leuk! Weer een Peugeot-bezitter op het forum. En wat voor een Peugeot! cool smiley
Wat een plaatje! Veel plezier gewenst met deze fraaie leeuw.
Welkom mede peugeot rijder.

Wat blijft die 206 RC toch een mooie auto, en met een blok wat bijna niet kapot te krijgen is.
En goed om te horen dat je hem in originele staat gaat terugbrengen.

Overigens vind ik die 307-velgen niet eens gek staan, ondanks ze er eigenlijk niet onder horen.

Qua looks verschillen de Challengers en de Atlantis ook niet, alleen als je er wat dichter op zit zie je dat de atlantis geen losse naafkap hebben en het peugeot op de velg.
Het voordeel van Alcantara is dat de kleur veelal nog te krijgen is.

Neem voor je interieur eens contact op met Bentons. Grote kans dat zij je verder kunnen helpen.

Verder natuurlijk super gave bak al is de Clio beter. winking smiley Ben zeer benieuwd naar het verdere verloop.
Misschien ben ik bevooroordeeld, maar een blauwe Peugeot is al gauw goed grinning smiley

Nee, zonder gekheid: wat een heerlijk ding thumbs up Veel plezier gewenst bij het perfectioneren van deze auto!
Leuk ding, goede kleur ook! Een 206 GTI lijkt me al een leuk racebakkie, zo'n RC is nog beter! Volgens mij is ie goed terecht gekomen!
Behoorlijk bijzonder, zo'n RC, vooral ook omdat 'ie destijds stevig aan de prijs was! Ik kan me nog herinneren dat hij als 'bijzonder stug' te boek stond, maar waarschijnlijk betekent dit dat de auto niet noemenswaardig steviger is dan een moderne sportieve hatchback. Heel benieuwd naar het verloop van je project, ik blijf het volgen.
Wat gaaf! De 206 RC zoals ik hem herinner, "vroeger" reed er altijd eentje bij ons in de buurt rond op zoek naar auto's om tegen te racen, exact in deze kleur! En over die velgen, het is dat je het zegt maar anders was het me nooit opgevallen dat dit niet de RC wielen zijn, haha.

Veel plezier ermee en keep us updated! smileys with beer
Mooi ding, soort van de enige juiste opvolger van de 205 GTi. Geniet ervan!!
Hartelijk dank voor alle reacties.

@Mechanix, dat denk ik ook inderdaad. Wat betreft de velgen, deze zijn op het naafkapje na gelijk aan de originele RC velgen inderdaad, zoals peugeot gek ook zei.

@speedtouch, dankje!

@Gilletti, dankje, Specifieke RC onderdelen zijn inderdaad een opgave smiling smiley

@Jay DoubleYou en voiture, dankje!

@peugeot gek, dankje, in originele staat geniet ik er het meest van.

@Nico GTR, bedankt voor de tip voor de stoffeerder. Wat betreft de Clio, dat zal ongetwijfeld zo zijn maar ik geloof dat je daar in praktijk tijdens sprintjes van rotonde naar rotonde weinig van merkt. Die ene keer op het circuit moeten ze me dan maar voorbij gaan.

@Timo en barri, dankje!

@ Elco, stug is 'ie zeker. Vergeet maar rustig dat je drempels in een woonwijk met 30+ kunt nemen zonder met het hoofd tegen het plafond te zitten smiling smiley

@Brent en uwbuurman, dankjewel. Wat betreft die 205 GTi, een droomgarage zou voor mij de 205 GTi, 306 GTi-6, 106 Rallye en deze RC naast elkaar zijn big smile smiley
Dit was mijn droomauto vroeger lol. Vervolgens nooit een Peugeot gekocht. Vond die GT uitvoeringen ook dik maar als ik ze nu bekijk zien ze er eigenlijk niet uit.

Net exemplaar, wees er zuinig op.
Gaaf karretje, in inderdaad de enige goede kleur. thumbs up

Blauwe Peugeot
@Mechanix, dat denk ik ook inderdaad. Wat betreft de velgen, deze zijn op het naafkapje na gelijk aan de originele RC velgen inderdaad, zoals peugeot gek ook zei.

En ze zijn een halve inch smaller, komen ze dan niet een halve inch minder ver naar buiten?

Blauwe Peugeot
@Brent en uwbuurman, dankjewel. Wat betreft die 205 GTi, een droomgarage zou voor mij de 205 GTi, 306 GTi-6, 106 Rallye en deze RC naast elkaar zijn big smile smiley

Dan neem ik wel de 205 Rallye. smileys with beer
Leuk! Toen ik nog een Clio II RS182 had regelmatig 'gespeeld' met een 206 RC die nagenoeg dezelfde woon-werk route reed. Geweldig en zo'n 206 RC ziet er, zeker in deze kleur, ook prachtig uit. Succes met het 'project' smiling smiley
@Hondarno: dankje, gaat goed komen!

@TYN: de ET waardes verschillen ook, volgens mij heeft de Challenger (6,5J) ET31, de Atlantis (7J) ET28 dus het scheelt wel iets, maar volgens mij is dit te verwaarlozen.

@adinsx: Vanwaar de RS verkocht? eye popping smiley Van de Clio II is de 182 de enige die ik heb overwogen, puur vanwege die uitlaatpijpjes smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2018 17:18 door Blauwe Peugeot.
Heel mooi totaalplaatje met een frisse kleur!
Wat een heerlijke wagen en mooie spec, bij een goede eigenaar terecht gekomen zo te lezenthumbs upthumbs up Alleen voor de stoelen al koop je deze uitvoering, en dan krijg je er ook nog een perfect chassis bij winking smiley
@Matthijss, thnx, kleur maakt hem inderdaad af.

@ Damianw26, de stoelen maken de beleving inderdaad af thumbs up

Dan, erg veel valt er niet te melden. De RC heeft eigenlijk voornamelijk stil gestaan, heb er twee keer mee gereden maar daar wordt je ook niet vrolijk van met het weer van de afgelopen tijd. Dan bedoel ik de rommel die je er van krijgt, zowel aan de buiten- als binnenkant van de auto. De wegligging is fenomenaal, op het punt waar mijn daily (Clio III 1.2 TCe) al lang zou oversturen bij een snelweguitrit blijft de RC gewoon (geheel tegen mijn gevoel in) zijn lijn volgen (ondanks het minimale profiel op de voorbanden). Appels en peren, I know, maar hieruit blijkt toch maar weer dat een 'hot hatch' meer is dan een boodschappenkar met een oversized motorblok.

Qua updates heb ik niet stilgezeten, ben gelijk actief opzoek gegaan naar de juiste velgen. Enerzijds omdat ze niet vaak worden aangeboden en ik ze z.s.m. wilde hebben, anderzijds omdat de huidige óf krom zijn (gezien de hoeveelheid schade niet ondenkbaar) of héél slecht gebalanceerd zijn.

Wat onderscheid deze velgen nu van de huidige velgen onder mijn RC?

Nu gemonteerd: 'Challenger' (o.a. Peugeot 307): 6.5J ET31.
RC origineel: 'Atlantis' (alleen 206 RC): 7J ET28.

Qua uiterlijk kenmerkt de Atlantis velg zich door het vaste velghart, waar de Challenger een los naafkapje heeft. Verder steekt de Atlantis 3mm meer naar buiten, gemonteerd, ten opzichte van de carrosserie. Of dit waarneembaar is moet blijken wanneer ze gemonteerd zijn.

Het plan is om de banden te demonteren, de velgen te controleren op rechtheid en zonodig richten, en dan overnieuw spuiten. Vervolgens wil ik vier nieuwe banden monteren, zit nog te twijfelen welke (suggesties zijn welkom).
Gaaf bakkie die RC.

Verschil van 3 mm qua ET-waarde is verwaarloosbaar.
Monsieur Le Loure
Gaaf bakkie die RC.

Verschil van 3 mm qua ET-waarde is verwaarloosbaar.

Maar een 0,5 J extra qua breedte is ongeveer 1,27 cm. En dus krijg je dan tegen de 1 cm verschil in combinatie met die et waarde in positie van de velg in de wielkast. Klinkt als weinig maar kan extreem veel verschil maken.

Oh ja bandensuggestie.

Hankook Ventus Prime 3 als je goed en niet te duur wilt. Anders Michelin Pilot Sport 4.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2019 15:08 door Nico GTR.
Zo'n rc oogt nog redelijk modern terwijl een standaard 206 er echt al bijna antiek uit ziet.
Heb zelf jaren een 206 gti gehad,reed op zich best ok nog behalve dat de dorpels echt totaal gaar waren.

Banden?Blijf bij continentals weg,echt bagger bij beetje sportief rijden.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk,zijn ook nieuwe 17 inch banden te koop voor 40 euro.
Ik rijd zelf het grootste gedeelte van het jaar op semi slicks,maarja daar zitten ook goede en slechte tussen natuurlijk.
Een heel net setje velgen!
Ook mijn suggestie, zoals Nico zegt: Hankook Ventus Prime 3!
Ik heb ze zelf ook op mijn zomervelgen, heel erg tevreden mee.
Mooie RC heb je daar, zuinig op zijn! Ik kan van harte de Falken FK510 aanbevelen, deze wordt veelal als prijsbewust alternatief voor de Pilotsport 4 van Michelin gezien. 90% van de eigenschappen, voor 60-70% van de prijs. Ik heb al veel merken en types versleten, maar deze zijn duidelijk mijn favoriet tot nu toe. Hiervoor de Ventus Prime 3 gehad, ook fijn, maar de Falkens zijn een pak beter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2019 15:26 door BMW M3 CSL.
NICE !!!!!
Vette peog, en toch klein, en veeeeeel te snel !
Veel plezier !!
Van harte thumbs up Tijdloos mooi wagentje zo'n RC in Blue Recife! Prachtig 'onverpest' origineel ook nog, en wordt nog mooier met jouw plannen. Dit zou zo maar eens een waardevaste klassieker voor de Franse fijnproevers kunnen gaan blijken.
Lekker leeuwtje! Gefeliciteerd. Zuinig op zijn (wel van genieten uiteraard), dat verdiend ze.
Bedankt voor de reacties en de bandensuggesties.
Zuinig zijn op de auto komt wel goed, mijn vriendin ergert zich al mateloos aan de manier waarop ik de gordel af doe zodat deze niet langs de stoel schaaft nut smiley Misschien trekt dit in de loop van de tijd nog wel bij winking smiley

@LexGT: Mooie RS heb je daar, heb er ook eentje overwogen in dezelfde kleur. Erg gaaf.

@ketelapper: ik denk dat zo'n RC uiteindelijk redelijk waardevast blijft inderdaad. Dit zie je eigenlijk met alle snelle Fransen, bekend, onbekend, bemind of onbemind. Absolute gekte momenteel rond de 309 GTi en zijn prijzen. eye rolling smiley Denk dat de RC uiteindelijk zijn plek wel vindt naarmate hij schaarser wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close