Niseko - mijn V60 MY2019, foto’s en eerste indrukken

Gepost door Niseko 
Van harte big smile smiley
Die eerste foto toont direct het mooiste. Gave lak met de zon zo er op. Veel veilige kilometers gewenst.
Wat je opmerkingen betreft:
ik rij intussen 2 weken met de S90 en kan inmiddels mijn rijsnelheid intuïtief perfect inschatten.
Waar ik de eerste dagen bestendig op het digitale dashboard staarde, stel ik nu vast dat ik in een zone 50 automatisch 49, 50 of 51 op de teller rij zelfs zonder erop te letten; dus dat komt wel goed.

Adaptive Cruise Control & Pilot Assist vertrouw ik eerlijk gezegd niet.
Inderdaad, de verkoper van dezelfde dealer gaf ook aan mij aan dat hij elke ochtend in de file de wagen zelf laat rijden.
Ik heb de Auto Pilot eens uitgeprobeerd aan 50 - wat kan er dan fout gaan - maar ik heb het idee dat de witte lijnen in BE van zo'n bedenkelijke kwaliteit zijn dat de wagen om de haverklap aangeeft dat ik het stuur terug moet overnemen.
Adaptive Cruise Control heb ik uitgeprobeerd in een fietsstraat (max 30, verbod fietsen in te halen) en de wagen is zo vanzelf mooi achter die ene ambetante fiets blijven hangen...

Je opmerking van de parkeersensoren kan ik niet bijtreden; ik ervaar de mijne achteraan (met weergave op middendisplay) als uiterst accuraat.

En jawel, ook ik mis de kantelende spiegel rechts bij achteruit...
Alhoewel, ik ben intussen zeer handig in het met de joystick zelf naar beneden klappen van die spiegel.
Niseko
Ze zijn nu nog niet perfect ingesteld qua hoogte want de range tussen de 2 uiterste posities is bizar groot. (...) Nog wat zoeken dus. Overzichtelijkheid van de carrosserie is erg middelmatig en de parkeersensoren grijpen maar erg laat in (...) Ik ben vandaag geen enkel keer echt soepel weggereden (...) Het stuurgevoel is trouwens erg kunstmatig (...) Ik las in diverse tests dat de afstelling van het onderstel niet echt top is

Ik hoop dat de auto meer naar je toe groeit want ik vind dit flink wat minpunten voor een nieuwe auto. Mooie auto overigens
Zeer fraaie wagen thumbs up

De minpunten zijn voor een groot deel ook gewenning denk ik, dus dat loopt wel los. Alhoewel je altijd verschillen (zowel positief als negatief) houdt tussen een nieuwe en oude auto.
Zie het als zaken waar ik nog moet aan wennen ipv echte minpunten. Ik heb hiervoor 5 jaar BMW en 4 jaar Alfa gereden als dagelijkse auto's en dan is een Volvo wel een ander soort auto.

De auto heeft vanochtend trouwens volledig zelf gestuurd bij het accordeon rijden + in de file richting Antwerpen (20km / ca. 30 minuten / snelheid variërend tussen stilstaan en 100 km/h) - da's op de snelweg en daar is de belijning doorgaans wel OK. Op kleinere wegen en/of als je vlot kan rijden zie ik het nut van Pilot Assist niet in, dan stuur ik liever zelf. Ook voelt het nu nog niet vertrouwd aan als de auto bij hogere snelheden zelf begint af te remmen, de 'haalt hij het wel?' reflex heb ik toch een paar keer gehad omdat het systeem in het begin zeer voorzichtig remt en pas dan de remdruk begint op te bouwen.
Zo, we zijn intussen een goede 700 km verder, dus tijd voor een aanvulling van de eerste indrukken die - nu ik het zo herlees - niet super positief geformuleerd waren. Ik vulde eerder al aan dat het wellicht te wijten was aan gewenning en wat aanpassen aan automaat (na 600K km handgeschakeld rijden) en 250K km met sportievere breaks, in concreto 159 SW / 3 Touring.

Als ik mijn V60 moet omschrijven met 1 woord is het "rustgevend". Zalig rustgevend zelfs. En dat gaat over alles van de fantastische comfortzetels (must have optie!), de hifi met 10 speakers, de klimaatregeling, de intuïtieve bediening van de tablet interface, de afstelling van de automaat en het onderstel (comfortabel, een D3 is meer dan vlot maar uiteraard niet snel), de stilte en rust aan boord, de werking van de ACC (must have optie, werkt super!).

Wat Auto Pilot Assist betreft (zelfstandig sturen) : ik zou aan kandidaat kopers aanraden het eerst grondig te testen want tot dusver twijfel ik nog over de verhouding kostprijs versus toegevoegde waarde. Misschien stel ik mijn mening met wat meer kms op de klok nog bij.

De afwerking / assemblage is correct maar een nieuwe Audi A4 doet dit stukken beter qua materiaalgebruik en dat merk je vooral aan de details : de spiegel van de zonneklep, de storage area in de deur en - veel erger, gigantische misser - de "sleutel" (want is een zendertje uiteraard van pak em beet 44 gram) van de auto voelen minder kwalitatief aan dan Playmobil speelgoed dat hier rondslingert in huis. Als lease rijder boeit me dat niet zo veel, maar als ik als privé koper 48K (prijs in BE!) zou uitgeven aan een auto, zou het me erg storen. De kloof met de Duitse premium constructeurs is op dat vlak echt nog niet gedicht.

Verbruik so far : 5.9L / 100km maar ik zal pas een beter beeld geven na meer kilometers.

Samengevat : ondanks de paar kritische noten, ben ik heel erg blij met mijn keuze, de V60 is op dit moment de beste aanbieding voor mij in het segment waarin ik een auto mag leasen
De kilometers komen er vlot bij en intussen al een wat beter zicht op het verbruik (2 tankbeurten). Ik kom uit op net geen 5,9L / 100 km. Dat is toch zomaar 10% minder zuinig dan mijn BMW 318d Touring uit 2013... ik moet de brandstof zelf niet betalen dus erg spannend vind ik dit nu niet echt maar het gewicht / de automaat / de Euro 6d motor maken van de V60 zeker geen zuinigheidswonder, zeker als je in acht neemt dat ik de eerste 1000 KMS wat minder vlot heb gereden dan de rijstijl die ik met de BMW aanhield.

De brandstoftank had wel wat groter gemogen want op 750 km gaat het reservelampje branden en kan je max. nog 100 km verder. Met de 3-serie ging ik zelden tanken onder de 1000 km en zelfs meermaals 1100 km gereden op 1 tank.

5 zaken die ik mis van de F31 :
- achterklep met afzonderlijk openend ruitje
- water- of oliethermometer (gek genoeg heeft het goedkopere dashboard dat standaard is op de V60 dit wel)
- zoomfunctie voor de navigatie met Idrive - gewoonweg handiger dan inzoomen op een tablet - navi tussen de klokken maakt dit voor een stuk goed
- overzichtelijkheid van het koetswerk (allicht nog wat gewenning en ik ben geen parkeerwonder)
- de 8 preset toetsen voor veelgebruikte instructies (naar huis navigeren in BMW = 1 knop indrukken, in V60 5 clicks op touchscreen)

5 zaken waardoor ik de F31 niet mis :
- de comfortstoelen zijn zoveel beter dan de standaard stoelen die ik had op de BMW
- ACC / Auto Pilot, een zegen in de file
- LED licht : ik rij al sedert 2008 met Xenons op mijn dailies maar dit is toch echt next level, wat een bak licht geven die dingen
- de stille werking van de motor
- een onbeschrijfelijk element, namelijk het gevoel van onthaasting dat de auto geeft

Wellicht ga ik tegen de lente het panoramadak missen cool smiley. Ik ga geen uitspraak doen over welk van de 2 nu de intrinsiek betere auto is, maar voor mij en mijn gebruik in het huidige verkeer -> als daily klopt de V60 de F31 echt wel mijlenver, ook al kan ik geen slecht woord zeggen over de 5 jaar / 143K km met de BMW.

NCAP crashtest van de V60 : [m.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2018 13:42 door Niseko.
Mooie auto, fraai interieur. De achterruit oplossing van BMW is inderdaad heel praktisch, had dat ook op mij F11, maar rijdt inmiddels al weer 2,5 jaar in een Tesla, en die heeft dat uiteraard niet. Maar alle positieve punten van je Volvo zullen dat gemis snel verzachten.
Veel plezier en veel veilige kilometers!thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close