ketelapper - Audi A6 [4K, 02/2019] werkpaard voor intensief gebruik

Gepost door ketelapper 
@adinsx
Iets aan optie missen, is moeilijk wanneer je alles weer opnieuw bestelt... plus meer smiling smiley
Alleen geen luchtvering meer omdat Audi dat niet meer levert op viercilinders. Vreesde ik als grote 'helaas' maar valt me méér dan mee thumbs up Comfort met optie van adaptief onderstel en 21 inch zomerwielen is zeker niet minder dan vorige met luchtvering op 19 inch. Volledig onverwacht, ik had me mentaal op iets anders voorbereid. Lekkere meevaller dus.

Bediening heel fijn, went allemaal snel. Alleen de vette vingers wennen niet.

In de MMI details wel iets dat ik mis:
- file-info nu alleen maar van de route die is ingesteld, geen totaallijst
- geen vliegveld vluchttijden meer (was wel handig om mensen te brengen of te halen)
Misschien liggen deze dingen nog aan mijn ongeduld dat ik nog niet écht ver heb willen zoeken in MMI. Zo urgent of noodzakelijk zijn ze nu ook weer niet.cool smiley

@Brent
Dank!
Lekker bezig Ketelapper, het zijn toch fijne wagentjes!thumbs up Die kleur heeft je A6 wel nodig om de mooie belijning te benadrukken. Ik zie soms van die saaie zwarte en grijze exemplaren langsrijden en die missen echt uitstraling. Goed gekozen dus!thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2019 19:42 door funf.
Na 5 maanden en 2 weken passeerde op 6 augustus de 30.000km op de digitale teller. Al maanden geleden voor 7 augustus de onderhoudsbeurt afgesproken; goed gepland dus smiling smiley

De graphics om zulke dingen aan te geven, zijn in de 4K/C8 wéér een slagje mooier dan in de 4G hiervoor. Nu ook in virtual cockpit voor je neus.

Afgelopen weekend lekker lang weekend weg geweest. Tussenstop in Flachau, paar dagen hotel in Sankt Kanzian, één dag uitstapje naar Ljubljana.

In Flachau, vrijdagochtend. Geen sneeuw, niet skiën, dus snel weer verder winking smiley

Prachtige route dwars door de bergen naar Slovenië. Grensovergang op ruim 1.200m hoogte, totaal verlaten.

Statistiek van de terugrit afgelopen dinsdag (met op dagteller hele weekend van 2.800km):

Met vignettenplicht in Oostenrijk en Slovenië dus twee vignetten op de voorruit (die er natuurlijk ondertussen alweer vanaf zijn, ik houd niet van die lelijke dingen als ze niet (meer) nodig zijn!)

In Oostenrijk trof ik deze grote broer A6; Tangorot met Optikpaket Schwarz. Leuk plaatje maar niet mijn smaak. Ben dus erg blij dat ik niet voor dit rood heb gekozen, teveel 'brandweer' voor mij. Maar altijd gaaf om anderen te treffen die beetje lef hebben met kleurkeuze voor de bolide thumbs up

De onderhoudsbeurt is gisteren door mijn favoriete, vaste monteur Michiel in Nijmegen uitgevoerd. Probleemloos, zoals verwacht en zelf ervaren. Als vervangende auto een handgeschakelde A4 benzine mee met basic uitrusting. Prima en leuk om dagje te rijden... maar ook erg blij om 's avonds weer in de A6 te stappen met meer isolatie, geventileerde comfortstoelen, moderne MMI, etc. etc. Oeps, uhm, tja, ik ben verwend drinking smiley
Mooi dat je tevreden bent thumbs up Kilometerstand loopt snel op drinking smiley
Prachtige kleur blijft het!
Leuk om weer ff bij te lezen.

Wat is dat nou voor 'frutsel' voor het ventilatierooster?
Flachau, mooie omgeving. Alleen zien wij vaak alleen de grote parkeerplaats als een overnachtingsplek voor de reis naar Kroatië grinning smiley.
Slovenië is inderdaad ook ontzettend mooi, meer van Bled ook nog geweest? Een van de mooiste plekken daar thumbs up.

En die vignetten, tja. Hier moeten ze er met een week of twee ook op. Ik druk ze maar zo minimaal mogelijk vast zodat het er ook weer vlot vanaf gaat. Föhn van de wederhelft erbij, beetje wasbenzine voor de laatste restjes en klaar. thumbs up.
Via de Wurzenpass naar Slovenië? Leuke route met klimmetjes van 18%. En het gebied bij Krajska Gora is ook mooi.
Klinkt als een mooie route. Is misschien wel iets om na te apen voor een lang weekend volgend jaar zomer drinking smiley

Ik neem aan dat lange stukken cruisen heerlijk is in zo'n A6, weinig vermoeiend.
@Durashift
Luchtverfrisser in vorm van Audi quattro-gecko. Cadeautje laatst.

@Roy R
Reizen is inderdaad alles behalve vermoeiend. Lekker zitten, stoelventilatie aan, cruisecontrol aan en laat alle techniek maar lekker werken thumbs up
30.000 alweer thumbs up schiet lekker op. Besef me nu ineens dat ik de nieuwe A6 maar heel weinig te vinden is op de nederlandse wegen. De A4 zie je wel meer maar ook lang niet zoveel als de vorige generaties voor mijn gevoel.

Kiezen mensen toch eerder dan voor een 5 serie of E-klasse? Of is in dit segment men ook massaal overgestapt op de SUV achtige modellen? Moet de uitlevering van de A6 nog goed op gang komen? Of is het E segment zo prijzig (en groot) geworden dat veel mensen toch een segment lager gaat shoppen?
Dat is natuurlijk wel te checken met wat cijfertjes: verkoopcijfers NL Audi A6. De A6 lijkt met elke generatie inderdaad minder populair te worden. Waar de C6 (2004-2011) nog populairst in zijn klasse was, was er met de introductie van de C7 nauwelijks een stijging te zien die je zou verwachten bij een nieuwe generatie. En nu in 2018-19 weer niet.
Bij de E-klasse zie je veel meer een op- en neergaande beweging met de modelvernieuwingen (maar het laagste punt van die lijn ligt nog steeds op het gemiddelde van de A6 de laatste jaren), terwijl de 5-serie de laatste generaties behoorlijk constant blijft op een flink hoger marktaandeel.
Wat betreft de vignetten voor Oostenrijk, ze zijn er nu ook digitaal dat scheelt weer wat krabben.
KapiteinLangzaam
Wat betreft de vignetten voor Oostenrijk, ze zijn er nu ook digitaal dat scheelt weer wat krabben.

Klopt inderdaad, heb ik vorig jaar ook gedaan, gaat gewoon op kenteken thumbs up

Overigens Ketelapper ben ik wel benieuwd als je tegenwoordig nog zou kunnen kiezen tussen de S-tronic en de Multitronic, welke zou je dan kiezen?
@Audi A4tdi
Uhm... Ik ben nu alweer meer dan 230.000km gewend aan heerlijke S-tronic smiling smiley Daar is niets mis mee, rijdt heerlijk maar het schakelloos-rijden van de Multitronic was echt hypercomfortabel en zal mijn nr.1 blijven. Die bak past volledig bij mijn rijstijl. S-tronic wel zeker weten meer 'allemansvriend', de MT moet je echt 'liggen' als chauffeur.
Is de S-tronic een elektronische handbak of inmiddels een volwaardige automaat met koppelomvormer Zoals BMW die in veel modellen levert?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2019 09:16 door Phaeton W12.
Phaeton W12
Is de S-tronic een elektronische handbak of inmiddels een volwaardige automaat met koppelomvormer Zoals BMW die in veel modellen levert?
De S-tronic is een dubbele-koppelingsautomaat voor zover ik weet, gelijk aan de DSG van VW. Dus geen koppelomvormer.
ketelapper
@Audi A4tdi
Uhm... Ik ben nu alweer meer dan 230.000km gewend aan heerlijke S-tronic smiling smiley Daar is niets mis mee, rijdt heerlijk maar het schakelloos-rijden van de Multitronic was echt hypercomfortabel en zal mijn nr.1 blijven. Die bak past volledig bij mijn rijstijl. S-tronic wel zeker weten meer 'allemansvriend', de MT moet je echt 'liggen' als chauffeur.

Thnx, ik was erg benieuwd of je na al die km's S-tronic van gedachte was veranderd, maar niet dus. thumbs up
De A6 snort lekker voort. Recent kleine gimmick laten doen: remklauwen blauw gelakt en Audi Sport sticker er op.

Hopelijk doen links naar afbeeldingen audiforum het hier?

En idem dito op de dakloze Smurf, maar dan zonder sticker want op de S4 zitten origineel al metalen clips met logo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2019 16:25 door ketelapper.
Update!

Nog plaatjes van de blauwe remklauwen:

En op de S4:

Nog twee mini-mods gedaan.
- Pookgreep van S6 met geperforeerd leer in plaats van glad leer. Past nu perfect bij S line stuurwiel met geperforeerd leer, en bij de stoelen met perforaties voor de stoelventilatie.
- Uitlaatblendes. Nog altijd nep maar minder nep dan wanneer ik de S6 uitlaateindes zou plaatsen op mijn basisdieseltje...

Vandaag staat de A6 op bijna 66.500km. Afgelopen weken veel km met twee retourtjes Oostenrijk. Daar zou ik nu ook nog moeten zitten, maar C-virus verstoorde de plannen sad smiley

Tijdens eerste retourtje Oostenrijk om Carnaval te ontvluchten, heeft de A6 zichzelf overtroffen. Ruim 240km/u haalt-ie altijd wel maar dit stukje A57 zal bergaf zijn geweest eye rolling smiley

Op 13 maart jl. heeft vaste monteur Michiel bij Audi Nijmegen mijn auto vertroeteld :thumb: De 60k-beurt plus volledige update van de MMI-software. Prima verzorgd weer!

Software update vanwege onder andere dit momentje:

Fris en fruitig meteen die avond koers naar Königsleiten. De ritstatistiek van een vlotte heenreis:

Heerlijk plekje... helaas maar voor twee dagen i.v.m. Duitse sluiting van de grenzen.

Zondagmiddag ingepakt en terugreis aangevangen. Die ging nog net wat vlotter dan de heenreis smiling smiley A9 en A3 grotendeels werkzaamheden-vrij en limietloos. De A6 heeft zich opnieuw bewezen als fantastische reisauto. ACC op 170km/u, mrs. rustig slapend naast me, haar stoel met verwarming op +2, mijn stoel ventilatie op +1, één plaspauze en in no-time ben je ruim 900km verder. Helemaal fris uitstappen!

En als je dan toch vakantie in de agenda hebt staan, het lekker weer is en auto's vies zijn: twee dagen speeltuin op de oprit spinning smiley sticking its tongue out OK, beetje als spreekwoordelijke boer met kiespijn want de beelden van zonnig balkon met zicht op besneeuwde bergen, ski's onder de schoenen en schnitzels op het bord zweven over het netvlies sad smiley

Desondanks staat het hele wagenpark er blinkend bij op zomerwielen:

(De S4 doet in zijn kilometerteller alsof-ie een Porsche 911 is winking smiley )

Nu nog klusje om 12 winterwielen schoon te maken. Rara welk setje zou van de auto van de mrs. zijn confused smiley
De stoeprandschade aan het lichtmetaal op de S4 valt toch wel op als de auto's er verder zo perfect uit zien. grinning smiley
Eerlijk gezegd vind ik dat metaalblauw van de A6 steeds mooier!
Zeer fraai weer ketelapper! Leuk om te zien en lezen! Ik hoop dat het met je gezondheid goed gaat en blijft gaan!

Bijzonder dat Audi Individual zelfs de schermen in het interieur in passend blauw krijgt!
Heb je nu de spiegel van de A6 gedraaid staan op de foto met het schuim? Blijven wel echt hele mooie auto's zo samen in de (bijna?) identieke kleur. smiling bouncing smiley
Heerlijk dat blauw, als het dan schoon is knalt het er gewoon uit thumbs up ook een grote auto als de A6 blijkt het toch prima te kunnen hebben.

ik zag hierboven dat ik de zelfde opmerking maakte een hele tijd geleden als wat ik nu ook weer dacht; wat zie je hem toch weinig rijden! Ook als avant zie ik ze mondjesmaat rijden
@Brent
Scherp gezien. Met de spiegels zo 'doorgedraaid' loopt het water er beter uit. Dan heb ik minder druppels die er na het drogen nog uit blijven komen.

@AsconaGT
Ja, ik zie ze ook niet bij bosjes. Ik vermoed dat dit mede aan de Pon-prijsstelling ligt (met name in opties +40% t.o.v. DE prijslijst!) sad smiley Ik heb de mijne ook niet voor niets in DE gekocht. Zelfs gloedjenieuw zonder registratie en met volledige bpm 22% onder NL nieuwprijs.
Ben ik de enige die wat van de krikfoto’s vindt?

1 instabiel krikje kan wel met een wieltje wisselen, maar 2......?

Domdomdom!
@SSander
Waar baseer je jouw waardeoordeel op? Auto's staan op handrem, blok achter wiel aan andere kant, kriks staan prima stabiel, etc. Gaat allemaal geen kant op. En persoonlijk vind ik zo 'synchroon' opkrikken en laten zaken beter voor de torsie in de auto dan op één punt krikken.
SSander
Ben ik de enige die wat van de krikfoto’s vindt?

Ik denk het wel. spinning smiley sticking its tongue out
IMO zijn het degelijke krikken en met de door Ketelapper genoemde maatregelen lijkt het mij prima kunnen.
Daarbij gaat hij ook niet onder de auto liggen.
Er gaat met dit soort simpele krikjes genoeg mis.
Een krik kan wegschieten, omvallen, omlaag zakken, etc.
Ik hoop voor je dat je het nooit gaat ervaren.

En qua torsie kunnen de auto’s er wel tegen.
Ik zou niet weten wat er mis kan gaan met deze krikjes. De enige die ik echt eng vind zijn die geruite krikjes die vaak bij het reseverwiel zitten. Die staan zo instabiel als wat. Deze gaan in Principe geen kant op met een blok en handrem.

En nee, ik zou er dan nog steeds niet onder gaan liggen, maar dat is hier ook niet het geval.
Ik snap Ssander wel in een bepaald opzicht. Dit soort krikjes zijn zeker beter dan een schaarkrik, maar zijn echt nog in de verste verte niet zo stabiel als een goede garagekrik.

Ik ben wel met Ketelapper eens, met een goede dosis verstand en een auto die echt wel goed op zijn wielen staat zoals een A6 is dit opzich een prima manier om te wisselen, en zeker veel veiliger dan als je 1 hoek gaat lopen optillen. Want dan heeft de auto de neiging om te schuiven. Maar verder, nee zeker niet onder liggen maar voor een bandje te wisselen...tsja, zet er voor de veiligheid even een bokje onder aan de kant waar je het wiel erop legt. Maar met goed nadenken dan gebeurt er niks.

Echt brede wielen trouwens onder de A8, nu is het wel een extreme natuurlijk naast de skelterwieltjes van de 108. thumbs up desalniettemin een mooi gezicht en wat staan de auto's er weer sjiek bij!
Dank Nico. Zomerwielen onder A6 zijn 275mm breed; dat is de originele bandenmaat voor vorig model A8. Tegenover de C1 met 165mm breed. Scheelt 44cm opgestapeld eye rolling smiley Maar op de foto zijn het nog de winterwielen van 255mm breed. Maar (ahum) 36cm verschil opgestapeld.

Gedachten over de kriks begrijp ik ook wel. Ik reageer alleen wel op waardeoordelen zonder motivering en inleving in de ander c.q. situaties. Bij onoordeelkundig en/of naïef gebruik zouden dit inderdaad niet de beste kriks zijn...

Na een paar uurtjes schrobben op 12 winterwielen ziet 't er weer zo uit;

Verder alle vakantietijd ook gebruikt om berging, garage en bergkast op te ruimen. Flink veel eindelijk maar eens weggegooid en dan houd je heerlijk de ruimte weer over.

En de originele zomerbanden van mijn A6 heb ik vandaag kunnen verkopen. Weer wat extra opgeruimd!

Na een paar uurtjes schrobben op 12 winterwielen ziet 't er weer zo uit;

Ik heb bijna met je te doen. winking smiley
Ik heb vorige week mijn 4 winterwielen schoon gemaakt, was er wel klaar mee na 4 stuks in de redelijke kou.

Echt 2 mooie auto's in prachtige kleuren.
Na het schrobben was er iig keuze uit een aantal smakelijke Oostenrijkse wijntjes thumbs up drinking smiley
Met Audi nr. 3 in aantocht mijn topics hier even op elkaar 'uitgelijnd' smiling smiley

Topic A6 huidig werkpaard [www.autoweek.nl]
Topic S4 hobby-auto [www.autoweek.nl]
Topic A3 voor mrs. ketelapster [www.autoweek.nl]
Afgelopen dinsdag voor het eerst in twee maanden een fysieke afspraak met een opdrachtgever. Helemaal in Groningen, dus ook lekker stukje kunnen rijden weer eens. Wel te laat gekomen... 100km/u rijden in plaats van 120-130km/u scheelt op 200km zonder files toch echt serieus tijd sad smiley

Na afloop tref ik stomtoevallig één van mijn twee collega's van 'ERAC filiaal Groningen' op weg van ons kantoor daar naar huis. Beter gezegd; hij trof mij want herkende smurfblauw meteen. Dus even babbeltje op een rustige straathoek. Maar geen enkele straathoek is zo rustig of je treft er wel Audi-liefhebbers smiling bouncing smiley
En zo kreeg ik gisteren melding van een spot op facebook:
Goed om te zien dat je nog thuis gekomen bent.......grinning smiley
In andere omstandigheden was een bakkie onderweg een prima idee geweest. Halen we nog wel een keer in.

OT: het blijft een schitterende kleur voor de A6.
Zelfs (of misschien wel juist!) op die FB foto's knalt de kleur er heerlijk uit, blijft ontzettend fraai thumbs up
Zo word ik nooit gespot, zo twee keer in korte tijd.
Twee weken geleden in Groningen. Vorige week dinsdag afspraak in Amersfoort. Onderweg door iemand anders van FB-groep Audi Freaks gespot op de snelweg. Geinig smiling smiley

Afgelopen week heeft vaste coderingsmattie weer een paar tweaks in vagcom gedaan op mijn A6: intensiteit van stoelverwarming en van stoelventilatie aangepast naar maximale standen. En de ACC / file-assistent aangepast zodat deze ook op hogere snelheid wel 'rechts inhaalt' - waarschijnlijk, is test en ik ben pas donderdag a.s. weer onderweg.

Dit weekend A6 gewassen en A3 gepolijst en gewaxt (zie A3-topic). En dan de volgende ochtend leuk gezicht vanuit het keukenraam smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2020 08:54 door ketelapper.
Leuke foto, maar klopt het nou dat bij de A6 de linkerspiegel minder ver ingeklapt is dan de rechter?
Ja, gek hè. Schijnt wel normaal te zijn op A6, maar waarom kan niemand mij vertellen.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de rechter spiegel ook in uitgeklapte stand wat verder naar binnen staat, je kijkt er tenslotte in een andere hoek naar. Wellicht dat dit normaal niet opvalt en alleen als je de spiegels een x-aantal graden naar binnen draait.
De impact van 100 km/u op NL snelwegen... (en vleugje Corona)

Ik houd consequent mijn tankbonnetjes en kilometerstand bij. Sinds 1 april, toen we in NL overdag nog maar overal 100 km/u mochten op de snelweg, haal ik fluitend 1.200+km op één tank. Ongetwijfeld ook mede door totaal gebrek aan files in deze maanden, dus héél véél ritten constant op cruisecontrol. Na bijna een half jaar is dat ook goed terug te zien in statistieken over meerdere tankbeurten en meer kilometers.

* Tot en met maart 2020 had ik 67.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5.

* Van april tot nu heb ik 13.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 eye popping smiley
* En al meerdere hele tanks met gemiddeld verbruik 1 op 19,3 in de weken dat ik eigenlijk alleen overdag onderweg ben.

Tijdsverlies is ongeveer 7 minuten per 100km. Trajecten naar Groningen en Friesland van ruim 200km kosten nu echt kwartier extra. Na een eerste misser in april ... zit dat al meteen in mijn 'systeem'. De navi rekent er nog NIET mee en ook de verkeersbordherkenning faalt vaak (en geeft dus overdag ook 130 aan sad smiley ). Update 2020 van navi zit er in; ben benieuwd of dit met volgende halfjaars-update eind dit jaar verbetert.

Nu 81k km. Rustig eens vooruit kijken en vooruit 'rekenen' in de agenda om 90k-beurt te plannen. Pré-Corona was dat zes weken... nu onvoorspelbaar. Oorspronkelijk geraamde kilometerstand volgens leasecontract was vandaag al ruim 100k km. Ik loop dus 20k km 'achter'.

Voor de beurt nu (nog?) geen bijzonderheden, geen klachten, ik verwacht wel nieuwe zomerslofjes dan. Ruwe inschatting nu dat ik de beurt eind november / begin december kan plannen. Dan winterwielenwissel mooi ná de beurt. (Of nu ik dit typ... misschien voor gemak wel tijdens de beurt. Winterwielen in kofferbak mee heen, zomerwielen met nieuwe slofjes dan in kofferbak mee naar huis)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.