Samantifest en haar kleine kroketjes; Chiquita en Twiggy!

Gepost door Samantifest 
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.
Quote
ginkelvanmichiel
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.

Dat had in een eerder stadium een goede optie kunnen zijn, nu zijn we deze weg ingeslagen dus volgen we die eerst maar uit.
Quote
Gewoon Dirk
Quote
ginkelvanmichiel
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.

Dat had in een eerder stadium een goede optie kunnen zijn, nu zijn we deze weg ingeslagen dus volgen we die eerst maar uit.

uiteraard, maar mocht het niet lukken smiling smiley
Quote
ginkelvanmichiel
Quote
Gewoon Dirk
Quote
ginkelvanmichiel
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.

Dat had in een eerder stadium een goede optie kunnen zijn, nu zijn we deze weg ingeslagen dus volgen we die eerst maar uit.

uiteraard, maar mocht het niet lukken smiling smiley

Dan krijgt ze eerst met de hamer (gekheid)
Bedankt voor het meedenken smiling smiley
Quote
Samantifest
Dan krijgt ze eerst met de hamer (gekheid)

Hoezo gekheid? winking smiley

Hebben jullie ook de sleutels (chip) en leesring e.d. bij de ECU geleverd gekregen?
Quote
Arievectra
Hebben jullie ook de sleutels (chip) en leesring e.d. bij de ECU geleverd gekregen?

Normaal gesproken is een vervangings ECU een zogenaamde virgin.

Dit houdt in dat de eerste keer dat deze gemonteerd word en dus ook gestart word er een synchronisatie plaatsvind tussen sleutel en ECU. De leesring zelf is een onderdeel dat enkel de RFID informatie omzet in een leesbare code in decimalen (hexadecimalen tegenwoordig).

Deze was dat overduidelijk niet inderdaad, maar derhalve is het niet gebruikelijk dat bij een nieuwe ECU er ook chipjes of wat dan ook worden geleverd. Elke ECU kan ook weer virgin gemaakt worden, maar je hebt iemand nodig die weet hoe dat moet.....
Misschien kan AC-tronics nog wat voor jullie betekenen?
Quote
Nico GTR
Elke ECU kan ook weer virgin gemaakt worden, maar je hebt iemand nodig die weet hoe dat moet.....

Zou voor sommige van mijn exvriendinnen ook een goede oplossing zijn....

drinking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Samantifest en haar kleine Chiquita!
16-10-2018 19:01
Doet de startblokkering van de oude ECU het? Of doet die helemaal niks meer? Misschien kan de oude ECU makkelijk gerepareerd worden omdat er iets in de voeding kapot is. Meet bv eens of er 5Vdc aanwezig is voor de logische circuits. Verder vind ik het een vreselijk auto, maar wel weer heel leuk dat jullie beide hier reageren en veel moeite doen om hem rijdend te krijgen.
De oude ECU is aardig goed stuk. Of de A/D input van temperatuur of een output driver. En met SMD krijg je dat niet echt meer lekker. Nieuwe ECU gaat weer jaren mee. Daarna ben ik niet meer actief erin geweest maar heb een samenvatting gehoord. Startblokkering is eruit geschreven maar er is een klein foutje gemaakt dus moest nog een keer.

@Nico; er zijn ook ECU's (die zijn nu nog aardig vers en dus zelden kapot) die nooit meer virgin gemaakt kunnen worden. Zijn er best veel tegenwoordig want als je ze virgin maakt starten ze op in Factory Mode. In verschillende landen eist de wetgever dat een ECU na ooit in Factory Mode te zijn geweest er nooit meer in kan komen. Anders kan je die ECU gebruiken als basis voor chiptuning. Er zijn ook inmiddels ECUs die nooit meer op een andere auto ingeleerd kunnen worden. Die komen er steeds meer vanwege security en diefstal.
Dat heb ik laatst ook ergens gelezen ja.....sowieso is die beveiliging steeds beter natuurlijk. Maar dan alsnog...alles is te kraken. winking smiley Duurt alleen wat langer.
Quote
Nico GTR
Dat heb ik laatst ook ergens gelezen ja.....sowieso is die beveiliging steeds beter natuurlijk. Maar dan alsnog...alles is te kraken. winking smiley Duurt alleen wat langer.

En we zullen haar kraken
Quote
Gewoon Dirk
Quote
ginkelvanmichiel
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.

Dat had in een eerder stadium een goede optie kunnen zijn, nu zijn we deze weg ingeslagen dus volgen we die eerst maar uit.

Och.. beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?
Quote
Durashift
Quote
Gewoon Dirk
Quote
ginkelvanmichiel
je zou je bijna kunnen afvragen of een ander GM blokje -uit de family-1 reeks- geen optie is om dit wagentje rijdend te krijgen. Bijvoorbeeld een C12NZ.

Dat had in een eerder stadium een goede optie kunnen zijn, nu zijn we deze weg ingeslagen dus volgen we die eerst maar uit.

Och.. beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?

Eerlijk... ik denk dat je dan dezelfde problemen hebt maar veel groter. Dan heb je helemaal een motor die elektronisch niet bij de auto past. Nu heb je alleen ermee te maken dat de dealer tools niet een Braziliaanse ECU op een Braziliaanse auto kunnen inleren.
dat maakt in principe niet uit. Er zit geen Canbus systeem oid in. Dus het enige dat van belang is, is de voeding naar de zekeringkast en het contactslot. De computer zelf zit in de motorkabelboom, dus als je die tegelijk overzet levert het geen problemen op. Je moet natuurlijk wel wat verstand hebben van elektronica.
Gisteren was er weer even contact met de garage, tijd voor een korte update met een overzichtje van het contact over de laatste maand.

+/- 1 maand geleden
De nieuwe ECU is gekraakt door de specialist, deze is terug ingebouwd en de auto.... doet niets. De garage heeft contact opgenomen met de specialist, deze heeft mogelijk een verkeerd stukje software er ingeladen dus moet de ECU terug gestuurd worden zodat hij zijn werk goed af kan maken.

+/- 2 weken geleden
DE ECU is weer bij de garage en de auto start direct. De werkplaatschef wil er een blokje mee om en de auto valt onwillekeurig uit... Conclusie, het probleem zit hem niet in de ECU zelf. Waarin het dan wel zit? De garage gaat op onderzoek uit. Wel hebben ze hem voorgekeurd voor de APK, hier kwam niets schokkends uit buiten wat zaken die te verwachten zijn bij een auto die al lang stil staat.
  • Trommelremmen achter zitten vast, moeten schoon en gangbaar gemaakt worden
  • Remschijven voor hebben diepe corrosie en moeten vervangen worden, afdraaien is geen optie
  • 1 remslang vertoont droogtescheurtjes en moet vervangen worden

Gisteren
Alle sensoren, kabelboom en nog wat zaken zijn gecontroleerd en gewoon in orde, garage weet ook even niet meer waar ze het moet zoeken. Alle nuttige input is op dit moment welkom. Voorlopig denken we echter nog altijd niet aan een engine swap, dat viercilinder torretje moet het gewoon gaan doen!

Hopelijk hebben we snel beter nieuws. sad smiley
Klinkt als een kabelbreuk of toch een sensor. Mogelijk een kabelbreuk bij een sensor.
Massaverbindingen lijkt me wat onwaarschijnlijk. Kan eigenlijk alleen maar een kabelbreuk zijn die nog niet geheel door is. Daardoor maakt die nu nog wel contact met starten en dan op een moment dat je eraan "trekt" tijdens het rijden verliest die zijn contact en valt daardoor motor stil.

Ik zou de BDP sensor daarbij speciale aandacht geven en wellicht als die inderdaad op een dergelijke "cruciale" plek zit waar de kabelboom aan een zekere stress onderhevig is dat gedeelte preventief vervangen.
Want ik denk dat er vast geen foutcode te zien was op het dashboard of naderhand. (Als er al een OBD protocol aanwezig is in de auto natuurlijk)
Met het uitvallen van de motor gaat het temperatuurlampje branden, ik zou dan eerder aan de draden van de temperatuursensor denken dan de BDP sensor
Vind dit al een felicitatie waard.
Leuk dat er in ieder geval even mee gereden kan worden.
Maar na uitval start ie wel weer meteen?
Quote
Gewoon Dirk
Met het uitvallen van de motor gaat het temperatuurlampje branden, ik zou dan eerder aan de draden van de temperatuursensor denken dan de BDP sensor

Dat is wel apart...want normaal gesproken zou die niet uit moeten vallen van een kapotte temperatuursensor. Enkel heel rijk lopen.....en als het dan weer een te rijk mengsel wordt dan kan die inderdaad uitvallen. Maar goed, geen idee hoe dat geregeld is bij een Celta.

BDP sensor even nakijken is nog steeds een tip overigens. winking smiley
Quote
Arievectra
Vind dit al een felicitatie waard.
Leuk dat er in ieder geval even mee gereden kan worden.
Maar na uitval start ie wel weer meteen?

Dankjewel! Na uitval start hij inderdaad zonder problemen.

@NicoGTR, zoals gezegd zijn alle (zijn er niet veel bij een Celta) sensoren al geinspecteerd door de garage.
Zou er mis kunnen zijn met het contactslot?
Geen idee wat een bdp sensor kost op zo'n ding, maar voor 20 euro zou ik 'm vervangen
Misschien een hele domme opmerking, maar zit het niet misschien in de brandstof? In Brazilië rijden ze blijkbaar op 25% ethanol, en hier is dat 5 of 10%. Wellicht is het hele spul gewoon niet afgesteld op onze benzine?
Quote
Zadelsnuiver
Misschien een hele domme opmerking, maar zit het niet misschien in de brandstof? In Brazilië rijden ze blijkbaar op 25% ethanol, en hier is dat 5 of 10%. Wellicht is het hele spul gewoon niet afgesteld op onze benzine?

Aan de andere kant rijdt de Celta al sinds 2004/2005 in Nederland. Hoe is dat in de tussentijd dan gegaan met tanken? winking smiley
Quote
Jay DoubleYou
Quote
Zadelsnuiver
Misschien een hele domme opmerking, maar zit het niet misschien in de brandstof? In Brazilië rijden ze blijkbaar op 25% ethanol, en hier is dat 5 of 10%. Wellicht is het hele spul gewoon niet afgesteld op onze benzine?

Aan de andere kant rijdt de Celta al sinds 2004/2005 in Nederland. Hoe is dat in de tussentijd dan gegaan met tanken? winking smiley

Tsja, weet ik veel big smile smiley misschien hebben de vorige eigenaren er zelf ethanol bijgemengd ofzo?
heeft de auto een 'schoksensor' die de brandstofpomp afsluit? Want als daar een storing in zit zodat hij af en toe contact maakt zou dat misschien een storing kunnen geven. Ik denk namelijk aan de brandstoftoevoer.
Als de manier van afslaan nog hetzelfde is als eerst (je hoort verschil als een motor afslaat terwijl de ECU nog pogingen doet om te regelen of wanneer de ECU het al opgegeven heeft) en het dus klinkt alsof de motor bewust uitgezet wordt dan is brandstoftoevoer het niet. Dan pruttelt de motor voordat deze uitgaat.

Als je normaal het contact aanzet dan gaat het temperatuurlampje ook aan toch? In dat geval gaat oliedruk en dynamo lampje ook natuurlijk, maar als de motor echt net uitstaat hebben die vertraging. Het temperatuurlampje kan ook een teken zijn dat de ECU heel even uitgegaan is. Ik neig hier een beetje naar.
Dus: accu goed opladen en de geschakelde plus van de ECU even anders aanleggen. Om te testen bijvoorbeeld even direct op de accu. Werkt dat dan kan je nog proberen de ECU aan te sluiten op de geschakelde plus van iets anders; bv brandstofpomp relais. Ohja, en zorgen dat de airco uit is tijdens het testen.

Ik heb al vaker bij auto's uit begin jaren90 onverklaarbare problemen gezien die stammen uit een slecht contact in een "splice" (een y-splitsing in de kabelboom). Die problemen ontstaan alleen maar als een auto lang heeft stilgestaan. Na 2000 a 2005 hebben de meeste autofabrikanten geen splices meer gebruikt in kritische bedrading.. en voor een reden. Het aanleggen van vervangende bedrading met een beetje verstand is dan de beste optie.
dat hangt natuurlijk af van het soort onderbreker. Als deze het brandstof relais uitschakelt net als de contactsleutel gaat de motor direct uit (ook omdat de terugslagklep die door de brandstofdruk geopend wordt direct dichtslaat). Dat is tenminste mijn ervaring bij een Fiat Panda met zo'n systeem.
Bedankt voor het meedenken allemaal, ik neem het zeker mee in de communicatie naar de garage. Hopelijk komt deze Braziliaanse sambabal dan snel weer op de weg!
Omdat kleine Chiquita voorlopig toch echt nog niet kan rijden en omdat het lekkere weer helaas definitief voorbij is hebben we besloten dat er maar een winterbarrel moest komen zodat ik voorlopig lekker mobiel ben (en ik niet op de fiets door weer en wind om boodschappen hoef).cool smiley

Na een paar weken in de kelderklasse van de occasionmarkt rond te hebben geneusd met zijn tweeën, ja echt alles van Ford Fiesta tot Chevrolet Corsica kwam voorbij, zijn we vandaag dan eindelijk op pad gegaan om een tweede gebakje voor mij te gaan kopen.
De mensen bij de garage waren vriendelijk, het verhaal was goed en de auto was netjes en eerlijk. Na een korte proefrit was het duidelijk, deze zalm ging met ons mee naar huis. Mag ik aan jullie voorstellen:

1993 Renault Twingo 1.2 Sport


Omdat we van Dongen naar Bergen op Zoom moesten werd de auto tussentijds meteen even getoond aan vriend en forumgenoot Wouter82, deze foto's zijn dan ook bij hem op de oprit gemaakt.














Het staat er echt, Twingo Sport!


Dat houdt niet veel in hoor, ze heeft een kekke spoiler, een dakraampje en lichtmetalen velgen!


Een voordeel van bij Wouter langs gaan was dat hij meteen even op de brug kon. De bodem ziet er nog bijzonder goed uit.




Op de krikrand zitten een paar kleine plekjes maar wat positief is, is dat er door een vorige eigenaar al gelast is aan de dorpel en het subframe. Hier gaan we voorlopig geen problemen mee hebben. smiling smiley






Natuurlijk is ze niet perfect, de voorstoel heeft best wat instapschade en de kofferbak ziet eruit als een verlaten hamsterkooi. Echt vervelend is dat de kachel niet heel warm wordt maar dit lijkt (gezien verhalen op internet) vaker voor te komen en dat ligt dan meestal aan een verstopte kachelradiator. Dit is te herkennen aan een retourslang van die radiator die redelijk koel blijft en dat was ook hier het geval. De eerste klus voor Dirk is dus om zaterdag de kachelradiator door te spoelen zodat ik warm de winter door kan.

Een ander klein probleem was het ontbreken van een radio, gelukkig waren we bij Wouter want die jongen heeft een half dozijn oude radio's op voorraad liggen. Dit bleek plug and play dus het laatste stukje naar huis kon er een lekker deuntje op. Bij thuiskomst gaf de teller de volgende astronomische tellerstand aan!


Naar goed gebruik heb ik haar meteen een naam gegeven, ik noem haar Twiggy!
Nogmaals gefeliciteerd met je dikke Twingo Sport! big smile smiley En wat een leuk ding is zo'n eerste serie Twingo eigenlijk, en zeker in deze behoorlijk nette staat een echte youngtimer thumbs up Die typische maar goed passende rood-roze kleur komt op de foto's niet echt goed over trouwens.
Nice!! Ik hoop dat die brok Zuid-Amerikaanse ellende snel een leuke auto wordt, maar in de tussentijd is die wel zo leuk!!
Zo, nu al 2 auto's. cool smiley Wel een luxe.
Veel plezier met de Twingo gewenst.
Best een knappe zalm aan de haak geslagen! Nooit geweten dat er ook een Sport versie van bestond joh, echt stoer cool smiley veel plezier ermee!

Nu ben ik overigens wel benieuwd waar die praatpaal vandaan komt big smile smiley
Quote
Zadelsnuiver
Nu ben ik overigens wel benieuwd waar die praatpaal vandaan komt big smile smiley

Die kon je gewoon kopen, mits je er snel genoeg bij was smiling smiley
Gefeliciteerd, veel fijne kilometers gewenst!
Moet nog altijd even grinniken als er 'sport' op een jaren-90 hatchbackje staat...
Heerlijk, zo'n oude Twingo in een lekker kleurtje. Veel veilige kilometers gewenst!

Zo'n vouwdak zou het helemaal afmaken, maar daar heb je voor een winterbarrel dan weer niks aan grinning smiley
Deze is ook alweer zo droog. Renault dit ben ik niet van jullie gewend!
Gefeliciteerd nogmaals. Zoals je al ergens riep "geen stuurbekrachtiging dus net als een 4C" - daar slaat het Sport natuurlijk op big smile smiley
Dat onze C1 geen stuurbekrachtiging heeft (en ook smalle banden) maakt dat je vanzelf een gooi en smijt rijstijl ontwikkeld. Sport is helemaal op zijn plek hoor!

Ook fijn dat de tankmeter het doet, of niet Dirk?

Als de kachel niet opschiet;
in de tijden dat ik nog een paar jaar voor mijn rijbewijs zat en de meeste een niet al te waterdichte Kadett, Golf of vooral Escort hadden dan waren constant de ramen beslagen. Zo'n kleine kachel met maar een paar roosters en een ventilator die of half verstopt zat of nauwelijks het nog deed hielp nooit genoeg. De meeste hadden dan zo'n elektrische verwarmer op de 12v plug. Net als dat je voor de zomer van die ventilators had. Als je die direct op jezelf (of op een beslagen raam naar keuze) richt deden ze het best goed.

Pff.. wat een gedoe eigenlijk vroeger met die auto's. Wie heeft er nog spullen in de auto liggen om tijdens het rijden een beslagen raam te moeten schoonvegen. Andere tijden.
Geweldig Twingootje. 1 zorg: aangezien de dorpels al aangepakt zijn ivm, zou ik het subframe achter nogmaals goed checken. De 93er van mijn vriendin had nergens roest, ook niet aan de droepsl, wielkastranden of onder het voorraam, en werd ineens vorig jaar afgekeurd op roest aan het subfame achter. Herstel kon enkel bij achteras demontage e.d. en zou de dagwaarde van het karretje ver overschreden hebben. Dus dat was einde oefening.

Dat is ook het probleem met de 1e generatie Twingos, er worden en talloze aangeboden voor bodemprijzen, maar niemand weet of vertelt je de conditie van het subframe achter, wat ook niet altijd goed te zien is als leek of zelfs APK monteur. De kat in de zak ligt dan ook altijd op de loer.
Dank allen voor de leuke reacties en aandachtspunten!

Wij zijn inderdaad blij met een werkende benzinemeter spinning smiley sticking its tongue out
Verder is het natuurlijk wel luxe om binnen het eerste jaar van mijn rijbewijs al 2 kroketjes te hebben.

Vanmorgen al super vrolijk dat ik niet door die regen hoefde te fietsen! Ultieme stadsauto.
Quote

Herstel kon enkel bij achteras demontage e.d. en zou de dagwaarde van het karretje ver overschreden hebben. Dus dat was einde oefening.

Dus voor dat jet het weet is je kroketje een krokantje. grinning smiley
Heel veel plezier met Twiggy, 't blijven geinige auto's.
Verstandig! Eindelijk rijden, en er zijn er veel van ook. Binnenkort een afscheidsfoto van de Celta op de sloop?
Lezen is een vak?

Voorlopig gaan ze nog even door met de Celta, niks sloop dus

Leuk / schattig Twingo'tjesmiling smiley

hoewel ik heel erg van de spoilers ben spinning smiley sticking its tongue out vind ik het hier toch net niet eerlijk gezegd
Quote
boyofwax
Verstandig! Eindelijk rijden, en er zijn er veel van ook. Binnenkort een afscheidsfoto van de Celta op de sloop?

Waarom zouden we dat doen? Die Celta komt wel weer op de weg, geduld is een schone zaak in dezen...

Intussen is de blije zalm al helemaal ingeburgerd in huize gewoon. Voor korte ritjes pakken we haar en voor langere ritten de Saab. Ik ga er dus ook geregeld mee rijden en dat doe ik met veel plezier. De Twingo heeft altijd al wel een plekje gehad in mijn autohart met zijn guitige blik en lieve kikkeroogjes. Ook rijdt het nog behoorlijk volwassen voor zo'n kleintje, ja zelfs 130 op de snelweg voelde geenszins eng.

Van het weekend maar de eerste klusjes aanpakken. cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close