Wouter82: 1992 Ford Festiva GL automaat

Gepost door Wouter82 
Dakloos
Wouter82
Leek mij inderdaad ook, en wat betreft auto's stonden er vrijwel alleen de "usual suspects". Maar goed.

Onderdelen zijn inderdaad prima te vinden in de VS. Heb al eens een hele bestelling opgemaakt toen er pas bij stap 5 meer duidelijkheid kwam over de verzendkosten. En die waren net zo hoog als de som van de onderdelen en dus bij elkaar meer dan wat ik voor de auto heb betaald nut smiley We zoeken verder...
Je hebt daar ook tussenpersonen voor, fromus2eu.nl bijvoorbeeld. En wat die Amerikanendag betreft, beetje jammer maar ik kan ook wel wat evenementen noemen waarbij ik denk daar had de organisatie wel wat strenger mogen zijn in de selectie...

Bij Viva Italia op de TT in Assen werden, de keren dat ik er was, ook P*rsches toegelaten op de paddock... eye rolling smileynut smiley
Zoveel evenementen en zoveel smaken. Er is bijna geen enkel evenement waar ik de regels van kan begrijpen of waarbij het poort beleid een beetje klopt met die regels. En vergeet ook de andere kant niet; als je er met de Festiva wel op mocht krijgt de organisatie ook weer het verwijt dat ze een niet bijpassende auto op het terrein hebben gelaten (misschien moet je een Amerikaanse flag meenemen big smile smiley ).

Maar eerlijk is eerlijk; als iemand een goed verhaal heeft en het ook nog navraagt; en er zijn al weinig auto's.... dan is het wat flauw om je niet op het terrein te laten. Genoeg andere events dan hoor. Trouwens; de King Cruise in mijn ervaring laat wel echt alles toe wat maar Amerikaans is of ruikt. Al een keer een Fisker Karma gespot maar ook een Renault Rambler (wat eigenlijk een model van de Chrysler groep is). Dat staat dan wel weer apart tussen een stel lowriders, muscle cars of geheel originele Caddilac's. Een Chevy Corsica heb ik er ook al eens gezien (EU model).

Niets van aantrekken; gewoon leuke evenementen bezoeken en als iets niet bevalt gewoon niet nog een keer.

Mooie kilometers maken met die Festiva! En ik wil hem nog steeds eens in het echt bewonderen.
Waarin een klein land klein kan zijn... wat een houding zeg, bij dat festival. thumbs down
Ik heb ooit met All American Sunday in Wognum ook moeite gehad om het terrein op te komen met een Ford Probe. Leek zeker niet genoeg op een Amerikaan met z'n grote nummerplaten.
Ach wie het kleine niet eert big smile smiley

Medeforummer Tsov had een sloperij gevonden waar ze een Lada 112 hadden staan waar hij mogelijk onderdelen van kon gebruiken. Die sloperij bleek ook een Kia Pride te hebben staan dus ik was benieuwd of ik daar een hoedenplank uit kon halen voor de Festiva. Die Pride had helaas ook een wat gare hoedenplank, bovendien mocht die auto ook niet geplukt worden, oeps smiling smiley Gelukkig hadden ze ook twee Mazda's 121 staan maar die waren al grotendeels gedemonteerd. Geen hoedenplank dus, maar wel goede knipperlichtjes en een knap plafondlampje! Want die waren ook niet fris meer op de Festiva. Pride-knippertjes zijn anders maar die van de 121 zouden moeten passen en dat bleek zo te zijn thumbs up

Gebarsten lampje rechts:

De originele, Koreaanse Festiva-lens boven en de frisse, Japanse Mazda-lens beneden:

Op de Mazda staan zelfs instructies voor plaatsing links of rechts maar dat kan geen fluit uitmaken confused smiley

En geplaatst thumbs up

Links was het originele glaasje nog prima, maar die van de 121 was net ietsje frisser. Het binnenwerk bleek echter wel flink vuil...

Het binnenlampje blijkt ook herontworpen te zijn in Korea nut smiley

Het vergeelde kreeg ik niet schoongemaakt, dus het heldere Mazda-glaasje mocht weer dienst gaan doen.

Waar het mij echter voornamelijk om ging, was de schakelaar want die was lam. Zie de verschillen:

Maar het vervangende armatuur (links) deed het licht niet branden sad smiley Conclusie: dit is kennelijk een zwak mechanisme want het Festiva-lampje blijkt gemodificeerd zodat die standaard op de deurschakelaar staat, de andere twee standen zijn bewust onklaar gemaakt. Dus alleen het frisse glaasje geplaatst...

Alle oude lampjes wel goed bewaren want die zijn natuurlijk de echte originele grinning smiley

Nu nog op zoek naar passende schokdempers...
Tip: doe het glaasje in zo'n trilbad voor sierraden. Beetje afwasmiddel erbij en stuk of 5x herhalen
Leuk, klein spul! Had de Festiva verwacht in Leeuwarden, mooi naast die Taurus...
uwbuurman
Leuk, klein spul! Had de Festiva verwacht in Leeuwarden, mooi naast die Taurus...

Sable winking smiley Maar er moeten dusdanig veel clubspullen mee, dat past simpelweg niet in de Festiva. Ook vind ik de auto er ook nog niet netjes genoeg voor.
Sable, dat een gerebadgete Taurus toch drinking smiley

Maar die zit ook in de collectie, tegenwoordig?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2018 20:54 door uwbuurman.
Met licht beslagen ramen zo in de regen; zoals het vroeger altijd was met auto's big smile smiley

In tegenstelling tot wat ik dacht, is de Festiva geen gerebadgede Mazda. Sterker nog, het is andersom. Ford heeft in 1986 Mazda een compacte auto laten ontwikkelen en deze ook te bouwen in Japan, voor de Japanse markt. En dus als Ford Festiva. Een paar jaar later kreeg Kia ook opdracht van Ford om de Festiva te gaan bouwen in Korea, en in eerste instantie voor de Noord-Amerikaanse markt. Vervolgens mocht Mazda een eigen variant leveren, dit werd de 121 en die kwam ook uit de Kia-fabriek. Want de 121 werd alleen in Europa en Australië geleverd, de thuismarkt bleef exclusief voor Ford. Nog wat later, in 1991, mocht dan ook Kia een eigen model lanceren. Dit was de Pride die vanaf 1991 in Groot-Brittannië leverbaar werd en een paar jaar later ook in de rest van Europa.

Nu begrijp ik het grotere plaatje.
In mijn ogen was er eerst een leuke Mazda 121, die later uitkwam in budget-uitvoering als Kia Pride.
Dan kwamen de japanners met het leuke en eigenzinnige bolhoedje.
En vervolgens begreep ik echt niet hoe ze na dat leuke bolletje plots met een saaie Fiesta afkwamen als nieuwe 121...
Ja, nu wordt een en ander wel duidelijker winking smiley

En on topic : proficiat met dit uitzonderlijke en in onze streken zeldzame wagentje!

.
Gewoon Dirk
Wat racet daar door de regen?

Leuke foto thumbs up

Engineer2
Met licht beslagen ramen zo in de regen; zoals het vroeger altijd was met auto's big smile smiley

Ja en met dat weer mis je dus echt achterruitverwarming moody smiley

British Racing Green
Nu begrijp ik het grotere plaatje.
In mijn ogen was er eerst een leuke Mazda 121, die later uitkwam in budget-uitvoering als Kia Pride.
Dan kwamen de japanners met het leuke en eigenzinnige bolhoedje.
En vervolgens begreep ik echt niet hoe ze na dat leuke bolletje plots met een saaie Fiesta afkwamen als nieuwe 121...
Ja, nu wordt een en ander wel duidelijker winking smiley

Ik heb het later nog verder uitgeplozen en het is net even anders. Al in 1986 kwam de Kia Pride al uit, heel kort na de Festiva dus en dus eerder dan de Mazda 121. Die Pride was alleen voor de Koreaanse markt, maar Kia vroeg Ford of ze het wagentje niet ook voor de Noord-Amerikaanse markt mochten bouwen. Dat mocht, en werd de Ford Festiva voor de VS en Canada. In 1991 werd de Kia Pride naar Groot-Brittannië geëxporteerd, in 1995 naar de rest van Europa. Overigens is de Kia Pride over de hele wereld geleverd en gebouwd en afgeleiden ervan zijn nu nog nieuw te krijgen in Iran, waaronder een pickupje nut smiley

British Racing Green
En on topic : proficiat met dit uitzonderlijke en in onze streken zeldzame wagentje!

Dank je smiling smiley
Er is in Iran zelfs een Kia Pride met de koets van een Renault 5... nut smiley
Klopt, dat was helemaal een bizarre creatie big smile smiley Maar inmiddels goed vijf jaar uit productie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close