Camry 2.4 - Evalutie leeftijd ruim 18 jaar

Gepost door Soloman 
Daar zijn we weer eens en ik rij nu al tien jaar in deze:

De auto is in maart 2003 afgeleverd, dus al 15 jaar oud. Ik heb hem gekocht toen hij 5 jaar oud was. Nog nooit een auto zo lang gehad en nog een nooit een moment spijt gehad.

Hier mijn ervaringen van de afgelopen tien jaar.

De eerste dingen die opvallen is dat het vooral een sjieke en degelijke auto is. De rust in de auto is erg comfortabel. Opvallend is de auto niet en hij is allebehalve flitsend, maar het comfort en luxe in de auto zelf maakt dat allemaal goed. Alles zit er op en er aan. Airco (alleen een beetje bij laten vullen en hij werkt gewoon nog steeds), stoelverwarming, ingebouwde navigatie (is dus ook 15 jaar oud, maar een update kost 400 euro, geen zin in, hij functioneert prima trouwens), cruise control, automaat met diverse knoppen, climate control, mistlampen voor en achter, leren bekleding, overal leeslampjes, electrische ramen, verwarmde buitenspiegels, automatisch in- en uitklapbaar, elektrische stoelen, middensteun voor en achter...
Lampen gaan automatisch uit bij het het uitschakelen, kinderslot, lichtsensor. Nadeel: de regensensor hapert af en toe, is een zwak puntje.

volgens mij heb ik nog lang niet alles gehad.

Wat er vervangen moest worden in de afgelopen tien jaar afgezien van de banden en oliewerk: de waterpomp (ik kwam er toen achter dat ik nooit op de temperatuurmeter let, maar ik was op tijd, de garage kwam er achter, maar nooit overheated geweest), homokineet (oorzaak gescheurde rubber), accu en remschijven toen hij 10 was. Dat was het.

De auto heb ik gekocht voor 17.000 euro en is nu ongeveer 5.000 euro waard. De ruimte in de auto is nogal bovengemiddeld. Iedereen heeft zat plek. De kofferruimte is enorm. Het is een ideale vakantieauto.

Sportieve eigenschappen? Vergeet ze maar. Deze auto is volledig niet belast met sportieve talenten. Maar daar is hij ook niet voor gemaakt volgens mij. Hij is duidelijk gebouwd voor de lange afstand die je in stilte en comfort aflegt. We gaan erg vaak er op uit met de Camry en op vakantie, naar Duitsland, Belgie, Frankrijk. Ideaal is hij daarvoor.
Wat ik wel moet opmerken is dat ik om de paar uur even moet stoppen omdat ik door de cruise control (of niet) vaak helemaal stil zit in de auto achter het stuur en dan ga je je benen wel voelen. Dus dan moet ik even een stukje wandelen bij een Raststatte voor de bloedsomloop.

Bij het onderhoud is de verlichting een storend punt. Ik kan niet goed bij de koplampen en de lampjes gaan hooguit twee jaar mee. Nu heb ik daar iets op gevonden: ik laat ze bij elke jaarlijkse beurt preventief vervangen. De andere lampen zijn soms van de exotische soort en zijn moeilijk te krijgen in Nederland. De auto is bedoeld voor de Amerikaanse markt, wel in Japan gebouwd.

Ik maak nooit gebruik van de Climate Control. Ik heb hem altijd op maximum koud staan. Je kunt hem instellen op temperatuur, als de auto hem automatisch doet, regelt hij zelf de ventilator en de airco. Ik word daar altijd een beetje zenuwachtig van.

In de boordcomputer staat het bol van de functies, een hele bandentoestand zit daar in, nog nooit naar gekeken. Handig is wel dat je kunt zien hoeveel benzine er nog is en hoeveel kilometers je daar nog mee kunt en het verbruik en weet ik allemaal veel wordt allemaal bijgehouden. De muziekinstallatie is uitstekend, maar jammer genoeg geen usb-aansluiting. Wel zitten er meerdere 12 volt aansluitingen in de auto.

Leuke kleine accessoires: Een brillenbakje boven de binnenspiegel. Opmaakspiegels in de zonneklep met theaterverlichting die dimbaar is (Lachen), leeslampjes her en der. Handige haakjes in de kofferbak, waarschuwingsbeep dat je sleutel er nog in zit als je uit wilt stappen.

De Camry is niet echt voor de stad bedoeld. Parkeren is moeilijk. Ik krijg wel eens klein autootje mee als vervangende auto van de garage, en dan voel ik me een koning te rijk als ik hoppa zomaar zonder moeite kan inparkeren. Met de Camry is dat een complex vraagstuk. Heel vaak lukt het gewoon niet. Verder zorgt de brede achterstijl voor een beperkt zicht schuin achter, altijd opletten als je rechts afslaat voor fietsers.

De Camry valt voor de eigenaar vooral op door het meerijden of het rijden met andere auto's. Dan merk je pas wat voor kwaliteitsbak je hebt. Als je een gewone middenklasse hebt is die vergeleken bij de Camry rumoerig en stug en klein.

Deze auto wordt minstens 20. De lak is nog steeds gewoon goed. Ik kreeg van de garage de mededeling dat de komende jaren het middenstuk van de uitlaat in de gaten moet worden gehouden. Voor de rest is het een uitstekende auto in topconditie.

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 17:53 door Soloman.
Gewoon mee door blijven rijden, Jan. De auto geeft jou rust dus. Begreep ik dat je koplampen dof zijn en door Jeroen gepolijst gaan worden=
speedtouch
Gewoon mee door blijven rijden, Jan. De auto geeft jou rust dus. Begreep ik dat je koplampen dof zijn en door Jeroen gepolijst gaan worden=

Ja, maar op een gegeven moment houdt dat ook op. Dan moet ik nieuwe kopen. Dat vind ik geen probleem. Omdat ik hem later ook ga houden als Youngtimer als we een andere auto kopen. Die paar duizend die ik ervoor krijg bij de verkoop, hoeft voor mij niet. Kan hem altijd even schorsen als we een andere auto kopen.
Ik zit met het idee in mijn hoofd om deze auto nooit te laten slopen, dan huur ik gewoon ergens een garage en over tientallen jaren kan hier iemand de pats mee spelen.

Wat ik nog vergeten was: er staat 218.000 op de teller, 2.4 liter motor.
Storend zijn de bekerhouders. Blijkbaar zijn die Amerikanen hele literbekers gewend. Voorin zitten er bekerhouders onder het houten klepje in de middenconsole, maar die zijn te ruim voor een spaflesje of een koffiebekertje, dus je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je een bocht om moet. Dat is wel jammer, want ik neem altijd een flesje spa mee, zit je toch onhandig te doen, met dat ding op de passagiersstoel.

In de neerklapbare middenarmsteun op de achterbank zitten ook bekerhouders. Ronduit lelijk vind ik (ik zal er een foto van maken), duidelijk bedoeld voor enorme cola-bekers (tja, dat krijg je als die auto zo populair is in de VS)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2018 12:34 door Soloman.
Soloman
speedtouch

Ja, maar op een gegeven moment houdt dat ook op.

Ja, alleen dat moment hoeft niet met technische problemen te maken te hebben. Jij of je vrouw willen dan gewoon een andere (misschien kleinere).
Een aantal jaren geleden ontmoette ik iemand met een Peugeot 106 diesel, die er al 450.000 km mee had gereden, hij reed zo'n 30.000 km/jaar.
Leuk om te lezen Jan! Ik hoop dat het thuis inmiddels ook weer bergop gaat! thumbs up

De Camry is ook een mooie auto vind ik, zeker in deze kleur!

Wat je zegt over die bekerhouders, kun je niet een grotere/dikkere kofferbeker gaan gebruiken? In mijn Getz heb ik kleinere houders, maar ik heb thuis een grotere beker die er niet inpast, die is volgens mij net zo dik als een literfles (gevoelsmatig)

Ga je het topic een beetje bijhouden? Je kan dingen altijd zo mooi "zeggen" vind ik
Probleem is dat mij de kennis ontbreekt om dat ding te onderhouden als hij 30 of 40 wordt. Ik denk nl. dat hij dat best haalt. Ik zie nog steeds geen roest en de motor loopt als een zonnetje. Ik denk dat als ik er heel netjes mee omga hij hier bij Autoweek over 20 jaar gewoon weer opduikt. Kan die zo in de autoshow van Elk Merkwaardig.

Maar er komt ooit een dag dat het leer van de driver's seat vervangen moet worden, kan gelijk de hele stoel aangepakt worden.
Maar ja, hoe kom je er dan uit met kleur? Dan moet alle leer vervangen, bank, passagiersstoel, deuren, stuur, kastjes, het zit overal, en dat wordt een dure aangelegenheid....eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2018 13:04 door Soloman.
Deze auto gaat nog wel 30 jaar mee. Onopvallend maar beter dan dit wordt het niet. Is het een V6?
Kun je die bekerhouders niet opvullen met stukjes PVC pijp? 1 stukje dat in de bekerhouder past, daarin een stukje dat daarin past en zo door tot je flesje past. Desnoods in de lengte een stukje ertussenuit halen als de maat net niet klopt.
P. Klieder
Deze auto gaat nog wel 30 jaar mee. Onopvallend maar beter dan dit wordt het niet. Is het een V6?
Nope. Helaas niet, had ik ook liever gehad.
Maar gelukkig krijg je een gunstig verbruik cadeau. Gemiddeld 1 op 10.6.
Op de snelweg haal ik met gemak tussen de 1 op 12 en 1 op 13 met cruise control.
Ik zie bij ons in de buurt regelmatig een grijze V6. Van een ouder stel, zeer netjes onderhouden. Onopvallende maar zeer getalenteerde auto. Net als die van jou.
Toen we hem kochten stonden er twee Camry's. Deze en een donkergrijze 3.0. Maar ja, de 3.0 was handgeschakeld en mijn vrouw heeft moeite met schakelen. Ze zei nog zo lief: je mag ook die drie liter nemen hoor. Hadden dezelfde prijs. Maar ik dacht: gekkie, het is jouw auto toch ook? Dus we moesten deze 2.4 wel nemen.
Fijn dat hij nog steeds bevalt Jan. Kan ook niet anders met zo'n Toyotank. thumbs up

Ik las dat de nieuwe Camry ook naar Europa komt: [www.autoweek.nl]. Ook leuk over een paar jaartjes met de kop eraf als opvolger.
In de afgelopen tien jaar geen betere foto kunnen maken? winking smiley Wel leuk om een auto zo lang te hebben. Had mijn vorig auto ook tien jaar maar toen heb ik hem toch weggedaan.
Joël D.
Fijn dat hij nog steeds bevalt Jan. Kan ook niet anders met zo'n Toyotank. thumbs up

Ik las dat de nieuwe Camry ook naar Europa komt: [www.autoweek.nl]. Ook leuk over een paar jaartjes met de kop eraf als opvolger.

Jeetje, dat filmpje

[www.autoweek.nl]

Wel zorgelijk dat Toyota ze niet meer zo maakt. De garage zei precies hetzelfde trouwens.
Pjötr
Leuk om te lezen Jan! Ik hoop dat het thuis inmiddels ook weer bergop gaat! thumbs up

De Camry is ook een mooie auto vind ik, zeker in deze kleur!

Wat je zegt over die bekerhouders, kun je niet een grotere/dikkere kofferbeker gaan gebruiken? In mijn Getz heb ik kleinere houders, maar ik heb thuis een grotere beker die er niet inpast, die is volgens mij net zo dik als een literfles (gevoelsmatig)

Ga je het topic een beetje bijhouden? Je kan dingen altijd zo mooi "zeggen" vind ik
Ja ga ik doen.thumbs up
Dat filmpje geeft me gemengde gevoelens. Het is duidelijk dat het een van de beste auto's is die er rondrijdt, maar dat die tijden nooit meer terugkomen. Ik kan wel een nieuwe Camry gaan kopen, maar die ervaring is er nooit meer.

De velgen op die auto in dat filmpje zien er slecht uit, maar ja, wat wil je met vier ton.
En ook weer die dof wordende koplampen.

Aan de andere kant, weinig problemen. Oh ja, die, hoe heet dat ding ook alweer, die de uitlaatgassen meet?, die is bij mij al vervangen, was een duur ding.
Mooi verhaal!

Bekerhouders: zoek iets van bekers dat wel past bij Blokker ofzo (eventueel oor eraf zagen). Pvc buis kan ook maar dat is nooit zo mooi afgewerkt.
zaag inkepingen dwars aan twee zijden van ongeveer 5 cm lang en doe daar elastiek omheen. Dan heb je kleinere maar nog steeds klemmende bekerhouders.
Anonieme bezoeker
Re: Tien jaar eigenaar Toyota Camry
25-06-2018 22:42

ingebouwde navigatie (is dus ook 15 jaar oud, maar een update kost 400 euro

ken je niet iemand die even een dvd kan kopieren? Kost het je een biertje.

bekerhouders onder het houten klepje in de middenconsole, maar die zijn te ruim voor een spaflesje of een koffiebekertje

Neopreen matje kopen, op maat knippen en aan de binnenkant plakken, dat flesje spa blijft dan wel op zn plek

handgeschakeld en mijn vrouw heeft moeite met schakelen

groot gelijk, een automaat geeft zoveel meer rust.
Tja, in mijn boekje is de Camry de beste auto ooit.

Ik heb mijn Camry GEBRUIKT.
Het was een auto van de eigenaar van een garagebedrijf, ooit geïmporteerd uit België. Hij had iedere optie die toen te koop was (behalve de automaat, gelukkig) en toen ik hem verkocht werkte alles nog steeds zoals het bedoeld was.
Bij mijn exemplaar was de bekleding van de kofferbak slecht. Ik denk dat het erg smerig was waarna iemand met een zeer agressief middel is gaan reinigen. Heel de bekleding was los, die heb ik er uit getrokken en ik heb het plastic geverfd.

Maar in die 350.000 km heb ik vaak genoeg de motor in de begrenzer gejaagd, ik heb met regelmaat stoplichtsprintjes (zelfs met sleurhut) gedaan en behalve banden vreten en benzine zuipen gaf hij geen krimp. Het was geen sportwagen maar met flink wat onderstuur en een complete symphonie van de pietrally's kon je hem nog flink snel de bocht doorjagen.

Dit is een van de weinige auto's geweest waarvan ik veel spijt heb gehad dat ik hem ooit opgeruimd heb.
Maar de onderdelen zijn slecht leverbaar en het verbruik was wel heftig. En mijn dikke achterwerk had na al die jaren wel zijn tol geëist van de linkerstoel.

De handelaar die hem van mij gekocht heeft, rijdt er nog steeds in.

Ik heb weleens begrepen dat de Camry als Lexus als een apart merk is voortgezet. Misschien moet ik eens een Lexus proberen...
Leuk om weer wat van je te lezen Solo.
Geen idee of ik ooit iets in je topic gepost heb, maar heb het altijd met plezier gelezen, vooral ook om de uitspraken zoals deze;

Soloman
automaat met diverse knoppen

De gemiddelde forummer zal alle functies uitgebreid omschrijven, voor jou zijn het gewoon knoppen, die dingen doen. Ik vind het mooi, die nuchtere blik thumbs up. Tien jaar met een auto is best een prestatie, maar met een Camry kan ik me er best iets bij voorstellen.
Soloman
Maar er komt ooit een dag dat het leer van de driver's seat vervangen moet worden, kan gelijk de hele stoel aangepakt worden.
Maar ja, hoe kom je er dan uit met kleur? Dan moet alle leer vervangen, bank, passagiersstoel, deuren, stuur, kastjes, het zit overal, en dat wordt een dure aangelegenheid....eye rolling smiley

Weet nog wel een adresje voor je in Krakau/Polen smiling smiley
Verbleef er ooit in een noclegi (da's een Bed&Breakfast zonder breakfast smiling smiley ) en de eigenaar had een bekledingsbedrijfje. Een echte vakman dus.

Soloman
Toen we hem kochten stonden er twee Camry's. Deze en een donkergrijze 3.0. Maar ja, de 3.0 was handgeschakeld en mijn vrouw heeft moeite met schakelen. Ze zei nog zo lief: je mag ook die drie liter nemen hoor. Hadden dezelfde prijs. Maar ik dacht: gekkie, het is jouw auto toch ook? Dus we moesten deze 2.4 wel nemen.

Kijk, dat lezend geeft een grote glimlach op m'n gezicht smiling smiley.
FW Ta-183 Huckebein I
Soloman

Weet nog wel een adresje voor je in Krakau/Polen smiling smiley
Verbleef er ooit in een noclegi (da's een Bed&Breakfast zonder breakfast smiling smiley ) en de eigenaar had een bekledingsbedrijfje. Een echte vakman dus.

Soloman

Kijk, dat lezend geeft een grote glimlach op m'n gezicht smiling smiley.

Heb ik ook eens gehad, vrouwtje wilde een Passat. Ik een A4 quattro. Ik zei; je kunt m'n rug op, het wordt de A4.

Dat is inmiddels tien jaar geleden, ik betaal nog steeds de prijs..crying smilie

Niks glimlach, Solo snapt gewoon hoe de hazen lopen..smileys with beer

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2018 20:48 door Idefiqs.
Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn Volvo 940. Gewoon een heel degelijke probleemloze auto. Maar dam komt een punt. Ik reed die Volvo al 14 jaar, hij was 25 jaar oud en een half miljoen op de teller. Juist omdat zo'n auto zo goed is, hoef je bijna niks te vervangen met dan weer als nadeel dat ook alles tegelijk versleten is. Dus het punt komt dat bv je schokbrekers op zijn eind zijn, maar ja de remmerij, de versnellingsbak, de verlichting enz moeten ook vernieuwd worden. Dat was voor mij het moment om afscheid te nemen.

Was wel even slikken trouwens.

Ach, zo'n V70 rijdt ook niet verkeerd .
Dat zie je ook weleens in de fameuze rubriek klokje rond. Auto's die inderdaad na 5 ton op zijn, en auto's die nieuwe schokbrekers, versnellingsbak, koppeling enzovoorts kregen en gewoon na 7 ton nog netjes zijn. Mja, je wil ook weleens iets nieuws.
Anonieme bezoeker
Re: Tien jaar eigenaar Toyota Camry
27-06-2018 09:44
Fijne wagens ook de vorige modellen.
In Amerika zie je deze wagens heel veel idd.
Mag ik vragen wat je verbruik is? (hoeveel km doe je op een tank)
Effe ragge door de Utrechtse Heuvelrug met een flinke sedan...
De vermaledijde bekerhouders in de middenarmsteun achter

Middenarmsteun opgeklapt voor meer ruimte
Erg simpel klokkenwerk achter een luxe stuur (ja, ik moet afstoffen).

En toen was het tijd voor Albert Heijn. Kofferbak inmiddels leeg.
Het blijft een keurig nette en strakke auto, die polijstbeurt zie je nog steeds het effect van.

Koplampen zijn wel weer toe aan een poetsbeurt.winking smiley
Stif
Fijne wagens ook de vorige modellen.
In Amerika zie je deze wagens heel veel idd.
Mag ik vragen wat je verbruik is? (hoeveel km doe je op een tank)
Iets meer dan 600 kilometer op een tank.
Wat meespeelt is dat vrouwlief van de korte stukjes is (dan zit hij op 1 op 7 zag ik op de boordcomputer) en ik van de lange stukken (dan haal ik tussen de 1 op 11 - 1 op 12 met voetgas)
Soloman
De vermaledijde bekerhouders in de middenarmsteun achter
]

Beste Solo zou het geen oplossing zijn om een hoge drinkbeker in de houder te drukken en het Spa flesje in deze beker te plaatsen?
Misschien wel de beste auto ooit gebouwd...… hulde, lof!
Carkiller

Koplampen zijn wel weer toe aan een poetsbeurt.winking smiley

Dat had ik stiekum al laten blijken!smiling smiley
Op het werk vertellen ze dat Toyota de kwaliteit die deze Camry heeft niet meer levert, de degelijkheid, de afwerking.
Dat is een punt van zorg.

Dus nu moet ik deze auto wel koste wat het kost op de weg houden en goed onderhouden.
Volgens mij zijn de huidige Toyota's ook gewoon kwalitatief goed.
Idefiqs
Volgens mij zijn de huidige Toyota's ook gewoon kwalitatief goed.
Oh gelukkig, dan kan ik ooit een andere Camry kopen.
Maar, ik ben wel eens gaan kijken naar een 3.5, een nieuw model, en het leer van de rijder-stoel zag er totaal afgeleefd uit, er zat 80.000 op de teller. Daar ben ik toen op afgeknapt.
Dan is het leer toch minder geworden, kan bijna niet anders...
Carkiller
De stoelen van de nieuwe modellen zien er ook anders uit. Ben er niet van gecharmeerd.
Enige puntje was bij de oude modellen is dat de zitting ietsje langer moest zijn, maar voor de rest zijn het salonstoelen.

Camry 2018

Vind je het geen raar stoeltje?
Ik vind het een raar stoeltje. Hij is zelfs erg kort. Beetje kampeerstoeltje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-07-2018 19:55 door Soloman.
Rijdend bordeel met dat rood, vorm valt me wel mee.
Beetje aparte hoofdsteunen, dat wel.
Carkiller

Het kan toch een hele zware bestuurder geweest zijn? Een kennis van me weegt 165 kg en ik zou niet graag in zijn stoel in de XC90 willen zitten.
Het leer slijt dan volgens mij sneller en ook de kwaliteit van de stoel lijdt eronder.
Een stoel kan je moeilijk beoordelen op plaatjes. Sommige stoelen die er raar uitzien zitten uiteindelijk heerlijk, terwijl stoelen die er goed uitzien voor geen ene meter zitten.
haarr
Is dit de goede navi update?
[www.marktplaats.nl]

Verdorie, dat in dat nu pas zie!
Wanneer leren die Franse-auto-rijders het nou eens.
Deze Toyota startte altijd direct, hoe koud het ook was.
Koop nou eens een Jap, geen Renault.smiling smiley
Soloman
Wanneer leren die Franse-auto-rijders het nou eens.
Deze Toyota startte altijd direct, hoe koud het ook was.
Koop nou eens een Jap, geen Renault.smiling smiley

Mijn Renault doet het ook gewoon goed......zie het probleem niet.
Heerlijk, 10 jaar lang dik tevreden met een superfijne auto thumbs up Prachtig geschreven ook. Nuchterheid is een groot goed! In een blend met humor krijg je waardevol forum-proza.

Bij mij wisselt de auto dan wel regelmatig, maar ik sta nu op 12,5 jaar A6. Dan vragen veel mensen mij ook wel 'goh, alweer hetzelfde besteld' maar JA, want dat bevalt mij nu eenmaal erg goed. Dus ik heb veel herkenning bij jouw beleving. Keep going strong!
zo te zien een nieuw topic....de oude zie ik niet meer..
Deze auto blijft gewoon super gaaf...rijdt super...en de kleur.....blijft uniek...
jammer dat ik hem al tijdje niet meer gezien heb.....
hier kan nog tonnen km's bij !
Mijn Camry 2.2 is uit 2001,super fijne auto.Ik heb de Camry 7 jaar j. En heb er in die tijd 90000 probleemloze kilometers mee gereden.Gewoon normaal onderhoud en een keer nieuwe remblooken.Ik vind Toyota een geweldig merk,eigenlijk zijn alle Japanse auto's goed en betroubaar.
Maar ik heb een klein probleempje,de voorste mistlampen branden niet meer,eigenlijk alleen maar asl ik de schakelaar op aan zet en het knipperlichtpookje naar beneden of naar boven duw.. De garage wist er geen raad mee...Tja als ik naar de Toyota dealer ga ben ik al 200 euro armer als ik de deurknop vasthou.Wie weet hier misschien raad op
Oh ja,nog iets vergeten...Camry heeft nu pas 133000 km gelopen.7 jaar geleden echt van een oud baasje gekocht die niet meer mocht rijden.De achterportieren waren nog nooit open geweest,zat een dikke laag stof tussen.Ik vindt dit model gemaakt t/m 2001 ook het mooiste model.Maar dit is natuurlijk persoonlijk.
Bij m'n Neon (en veel PT's) was het een probleem in de stuurschakelaar....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.