Meike en arosa: Nissan NV200 camperproject, 1e update van 2019

Gepost door arosa 
Bmwe46csl
Nissan Micra generatie K12

thumbs up Thanks thumbs up

De kans of een autodemontage bedrijf een Micra heeft staan word waarschijnlijk een stuk groter zo ipv alleen op nv200's te zoeken grinning smiley
Leuk project hoor! thumbs up

Ik zou wel de NV even goed checken op metaalzaagsel, bij mij hebben ze ooit een open dak van Webasto gemonteerd en had ik na een paar weken allemaal oppervlakkige roestplekjes op de lak.
Audi A4tdi

Ik zou wel de NV even goed checken op metaalzaagsel, bij mij hebben ze ooit een open dak van Webasto gemonteerd en had ik na een paar weken allemaal oppervlakkige roestplekjes op de lak.
. Dan zullen ze hem er bij jou wel ingeslepen hebben, dan vliegen de ijzerdeeltjes in het rond en branden dan je lak in.
arosa
Audi A4tdi

. Dan zullen ze hem er bij jou wel ingeslepen hebben, dan vliegen de ijzerdeeltjes in het rond en branden dan je lak in.

Nee met zo'n knabbeltang en daarna afgeblazen met lucht, maar toch bleef er vijzel op de lak zitten met de puntjes als gevolg. Het was goed weg te poetsen maar toch, ik kan me voorstellen dat je iets minder vaak op het dak van de NV kijkt als op een gewone auto.
Verbazingwekkend, een knabbelschaar geeft geen fijn vijlsel. Dat is formaatje rijstkorrel. Flex is inderdaad wel link, dat vreet zelfs in in glas en keramische tegels.
Mooi project,

En het slijpsel op de keramische tegels verwijdet je in drie seconden met muriatic acid, de roestplek word geel, goed afspoelen met veel water en klaar is Kees (of Adrie). Handschoenen aan, is zeer agressief spul en stinkt naar rotte eieren.

Succes
Voor wie de primeur wil, we staan morgen bij Brünchen langs de Nordschleife drinking smiley cool smiley
Plannen zijn iets gewijzigd... grinning smiley

Gisteravond om 23:15 gearriveerd bij Brünchen. Dan kom je er achter dat gordijntjes of andere blindering op de shortlist moeten komen te staan.
Arosa heeft nog een stukje hardgelopen, ik heb genoten van een ochtendje langs het circuit plaatjes schieten cool smiley

Nu onderweg naar huis... Via Spa Francorchamps grinning smiley
Zó dan. Dat was een leerzaam weekend camperen grinning smiley

In willekeurige volgorde wat we hebben ondervonden ;

- Aluminium bordjes, we hadden ze nog van onze reis naar de VS, maar het viel ons nu pas op hoe snel die dingen de temperatuur overnemen van het voedsel dat je op je bord legt = Bijna onze handen verbrand eye rolling smiley

- Zet je auto niet op een parking of paddock neer met bouwspot-nachtverlichting als je nog geen (goede) verduisterende materialen als gordijntjes en raamdekens hebt..

- de essentie van geluid/temperatuur isolatie is ook wel wat duidelijker geworden, we sliepen vanacht in een koelcel op wielen. De wielkasten direct naast onze luchtbedjes waren de coolpacks in een coolbox.

- De opstelling, wel de belangrijkste ontdekking, die gaat zeer zeer waarschijnlijk wijzigen tov wat we hier voor geschoteld hebben. Hoe precies en wat, laten we nog even achterwegen = we weten het zelf ook nog niet helemaal.

- De Niksan is lekker wendbaar en helaas toch iets dorstiger dan gedacht

- Toch wel jammer dat we de kortere antenne vergeten waren er op te schroeven = veel ruis gehoord de laatste 48 uur.

Edit:
Dit zijn vooral de ontdekkingen van ons korte bezoek aan Spa. Wel dus tot aan de parking van buiten-paddock kunnen komen, ook een erg leuke intieme sfeer van de verschillende teams actief in allerlei klasses. We gaan hier nog wel een keer terug komen, maar dan met de verschillende vormen van isolatie grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2018 07:48 door Meike MR-S.
Ha ha, daar zitten veel herkenbare punten tussen... grinning smiley

Jarenlang als reisleider in de vakantie achterin bagagebusjes geslapen. 3 herkenbare punten.
Ik zal nog even mijn ervaringen delen. Van het weekend dus even wezen testen of het allemaal een beetje paste en of onze ideeen wel een beetje realistisch zijn. Was even een weekje klussen en klooien. Ik wou er het dakje erin hebben en het zonnepaneel erop. Toch erg handig dan een tweede auto en een garage waar deNV2000 in past. Wat wel een nadeel is van een busje is dat hetdak hoog is en het verdomd lastig is om in het midden er fatsoenlijk bij te komen. Het zit erin en het zit vast en hopelijk lek dicht. winking smiley

Cruise control wordt als zeer prettig ervaring onderweg naar de nordschleife helemaal. Vrijdagavond vertrokken en aangekomen aldaar. Opblaasmatjes op de bodem en slapen maar. Nou ja bijna dan. Matjes zijn samen wat breder dan de ruimte tussen de wielkasten dus dat paste wat beroerd. Aangezien er nog geen opbergruimte is was het nogal een zooitje. Alles maar op de voorstoelen gegooid. Wat de volgende ochtend weer terug kon worden gegooid. We sliepen toen met ons hoofd tegen het tussenschot aan. Dan heb je de meeste breedte boven. Enpaste perfect en was geenszins krap.

De coolbox stond de hele tijd op de goalzero aangesloten en stond ergens tussen de 60 en 80%. In de ochtend even aangesloten aan het zonnepaneel en metde opkomende zon begon hij al vrij snel bij te laden en in de loop van de ochtend was hij zo weer vol. En zo hadden we mooi de tijd om allebei onze hobby uitte oefenen. Terwijl Meike naar de voorbij racende auto’s aan het kijken was ben ik 23km door de bossen daar gaan hardlopen. Bij terugkomst een heerlijk ijskoud radlertje uit de cooler kunnen pakken. drinking smiley

Het evenement op de nordschleife was leuk maar niet geweldig. Dus wat gaan we nu doen ? Stukje naar de moezel toe? Ik wist dat er op Spa ook een evenement was en na wat boodschappen gedaan te hebben die kant op gegaan. Daar bij combes wat leuke race actie meegemaakt. Op zoek naar een plek om te overnachten en dat kon zowaar bij de hoofdingang met als bonus een toiletgebouw. Toen we in de avond nog even het circuitopgingen kwamen we erachter dat er ook nog douches zijn. Blijft leuk om eau rouge op te lopen en te merken hoe steil het is. Het is echter minder leuk als je hem 3 keer op mag als je daar een Halve Marathon loopt kan ik uit ervaring zeggen.

Al zittend naast de bus en de indeling doornemend komen weer alsnelachter dat de keuken aan de zijkant en debeoogde diepte erg lastig gaat worden. De wielkasjes zitten redelijk in de weg. Deze nacht zijn we andersom gaan slapen, zodat we maximaal 120 cm hadden om tussen te liggen. Dit lag breed zat. Wat wel raar is dat de bus dan wel wat korter lijkt. Halverwege de nacht om een uur of 4 waren we allebei klaarwakker van de kou. De wielkasten waar je tegenaan lag hadden ons goed koud gemaakt. Besloten om niet daar vermoeid rond te lopen, alles weer achterin gegooid en op huis aan. Daar aangekomen eerst even wat bijgeslapen om vervolgens richting de bouwmarkt om wat materiaal te halen om dehaalbaarheid van een mogelijkenieuwe opstelling tetsten.

Al met al een leerzaam weekend.
Foto's van afgelopen weekend ;

Onze eerste meters in de NV in het buitenland. Zoals Arosa al had geschreven, de cruise control is een verademing in het busje en elke cent meer dan waard !

De nacht hebben we elders op de parkeerplaats doorgebracht, vroeg in de ochtend, om circa 7 uur hebben we de auto eerste rang gezet.. cool smiley

een van onze andere aankopen bij de campingwinkel, twee relaxed zittende kuipstoeltjes, licht qua gewicht en qua kleur misschien ook wel een inspiratiebron voor de latere bekleding van de kussens. Een soort van dark turqoise.. past in mijn ogen prima bij zilver thumbs up

Onze volgende slaapplek, aan de poorten van Spa Francorchamps. big smile smiley

Zoals overal in west europa, warme dagen, dus een beetje doortochten is wel lekker. Het is nog steeds even wennen aan het dakluikje, maar qua keus welk dakje het is geworden zijn we wel allebei zeer tevreden.

Naast een pannetje stew/broth ofzoiets wat we al hadden weggegeten, ook een beetje vlees om de maag te vullen. Het gasstelletje doet goed zijn werk en tot zover denken we dat het qua tijd en ruimte niet nodig is een tweede aan te schaffen. Deze komt later dus op het keukenblad te staan, al was dit zo ook wel gezellig op deze manier. grinning smiley

Meer foto's volgen nog..
Originele keus zo'n NV thumbs up

Meike
Nee, ik weet het niet. Aan de ene kant zal het best goed staan, maar ik heb er geen +100 euro voor over om dat te wijzigen. Hoe de achterkant nu is, vind ik wel prima zo.

Belangrijker dan hoe goed het staat lijkt mij dat de heldere versie LEDs heeft winking smiley
Al wat bezig geweest met wat isoleren en als alles toch open ligt wat anti dreunmateriaal aangebracht in de hoop dat het iets minder blikkerig klinkt.
Mooi project hoor!
Ik kan me echter nog geen voorstelling maken hoe de inrichting in de slaapstand er uit ziet? Hoeveel lang de matras zijn in jullie opstelling?
Marco Asbreuk
Mooi project hoor!
Ik kan me echter nog geen voorstelling maken hoe de inrichting in de slaapstand er uit ziet? Hoeveel lang de matras zijn in jullie opstelling?
Het matras zal ongeveer 1.90 lang zijn schat ik in bij een breedte van ongeveer 1,20. Niet riant maar het is te doen, het wordt gewoon de maximale lengte van wat er in past.
Update

De laatste update is alweer even geleden. Wie er bij de meeting aanwezig is geweest, heeft wellicht iets van onze laatste vorderingen meegekregen van onze stealth mini camper. Oftwel, Project NV2000 (omdat het leuker klinkt dan NV200) ! Onze reisgenoot krijgt hoogst waarschijnlijk een ander thema, maar daarover later meer. Heeft nog geen haast.

Het leukste van een 3D printer in huis (ook met laser en cnc module uitgerust), je kan zelf leuke dingetjes maken voor in de wagen. Een halfuurtje werk en een kwartiertje laseren vóór aanvang van de meeting vorige week. smiling bouncing smiley

Even resumé naar de meeting en wat op het moment van de meeting onze laatste activiteiten waren ;

- Achterdeurtjes gestoffeerd met vilt, eerst schoongemaakt en na het lijmen direct het vilt er op. Meest lastige is nog het strak krijgen van de stof op de deuren zonder er plooien in te krijgen. Je krijgt vanzelf scheve verhoudingen tussen te veel spanning en/of te veel materiaal in een hoek van de deur. Het uitknippen van het raam heeft voor meer speling gezorgd en hebben zo alles straks gekregen

- Afwerking met behulp van plakband. Dit vergt nog wel wat aandacht. We hebben zwarte (linnen) tape gebruikt en alhoewel het er op de meeting redelijk uitzag, heeft het hier en daar toch wel losgelaten en moeten we eventueel andere tape gebruiken of misschien met wat hulp van lijm het een en ander gedaan te krijgen, minder kruekels en plooien in het tape of los zittende stukjes.

- Panelen gestoffeerd. Naast de deuren zelf ook de panelen gestoffeerd die op de deurtjes zitten geschroefd. Dit krijgt nog wel een vervolg, want het is nog niet zo makkelijk om dit weer netjes terug te krijgen. Aanvankelijk was het idee om klittenband te gebruiken. Te slap. Daarna met magneetjes geprobeerd het paneel op zijn plek te houden. Niet sterk genoeg (terwijl er online met die magneetjes geadviseerd worden dat ze 1,5 kg per stuk kunnen dragen). Jammer. Een paar aankopen verder en nog niet het gewenste effect. Dat frustreert wel. Dan moeten er toch nog ergens concessies gedaan worden. Later meer hierover.

Update van vandaag
We zijn weer wat opgeschoten wat betreft het stofferen van het bussie. Zoals hierboven al beschreven, waren de achterdeuren en de panelen van die deuren al gedaan. Vandaag hebben we wat naar voren gewerkt.

- Vóór het stofferen eerst een electra kabel aangelegd voor straks een ledbalkje in de grote deuropening. Achjterzijde schoongemaakt en sluitwerk van de achterdeuren verwijderd voor het stofferen.
- Achterzijde laadruimte gestoffeerd.
- Linkerzijde boven schuifdeur gestoffeerd zodat zo snel mogelijk het achter paneel links (hier was al geisoleerd, rechts nog niet) er weer op gemonteerd kon worden. Na het stofferen van deze 'goot' (schuifdeur) ook het paneel in de lijm en vilt gezet. Hier hebben we besloten, door de tegenslag wat betreft klitterband en magneetjes, om direct over de schroeven van het paneel heen te stofferen, hier hoeven we voor de rest ook niet meer te zijn. Is het toch nodig (verwacht van niet), dan zijn de schroeven met het betere tastwerk te vinden en paneel te verwijderen.
- Schuifdeur links gestoffeerd met zelfde voorbewerking als achterdeurtjes. Schoonmaken met tinner, sluitwerk demonteren, op maat knippen, lijmspuiten en aanbrengen >aandrukken > afwerken.

- En als laatst, patat en giros gehaald. grinning smiley

En dan ziet het er nu een beetje zo uit (ja inclusief de rommel). Wit draadje dat uit de balk boven de deuren uit komt daar komt de ledlamp te hangen. Daar moet nog een ander draadje voor getrokken worden. Zwarte kapjes worden waarschijnlijk ook nog bekleed, van dichtbij zien ze er niet uit, erg beschadigd.
Dat komt er goed uit te zien zo!

Ik stuur je trouwens even een PB, over iets heel anders smiling smiley
Update 1

Zondag 2 September, het werd wel weer even tijd om wat aan het bussie te gaan doen. Op een paar panelen na en het tussenschot is alles wel bekleed. Inderdaad, het tussenschot met al zijn kronkeltjes deukjes en bochten leek een hele klus te worden, maar dat viel heel erg mee. Vóór het lijmen eerst het paneel schoongemaakt met een doekje en wat tinner (ruikt stiekem best lekker). big smile smiley

Daarna de spuitlijm er op en het reeds op maat geknipte doek kan er tegenaan... de rest laat zich vertellen in foto's ;

Die eerste sneak preview geeft al hoop, toch? Erg leuk en dankbaar werk om het vilt in alle hoekjes en bochtjes te drukken. Ongelooflijk hoe flexibel het materiaal is. Straks meer.

Naast het tussenschot zou ook de balk boven de rechter-schuifdeur bekleed worden, de linker hadden we al gedaan. Ook hier weer eervol werk en direct het resultaat voor ogen wat je er stiekem ook van verwachtte. Het is niet allemaal heel strak en netjes, maar voor zo'n eerste campertje (de vraag, zal er ooit een 2e komen?) lang niet slecht en heel tevreden ;

--------------------------

Update 9 september

Een week later en wéér verder met het project.
Het enge is wel, we zijn bijna klaar met het bekleden en klaar maken voor de inrichting, en die inrichting en bouw van de 'meubels' komt nu wel echt dichterbij. Na vorige week het tussen paneel gedaan te hebben, was het vandaag de klus om het plafond te doen en bijbehorende zaken. Het paneel voor het plafond hadden we vorige week bij de grote bouwmarkt gekocht + ruim een half uur tot een uur staan wachten om de plaat op maat te zagen = 1 zaagsnede nut smiley
Goed, dat was ook gebeurd en op naar huis en bovenstaande klusjes uitgevoerd + het paneel zijn definitieve vorm gegeven. Vandaag het paneel op zijn plek weten te krijgen, vast geschroefd en met lijm ingespoten. Niet voordat Arosa de voorbereidingen heeft gedaan voor de twee ledspotjes 'op' het plafond.

Ai, het paneel pastte net niet. Aan beide zijde een lijntje edding op het hout achter gelaten voordat de zaag er ingezet zou worden.
En daar kwam ons accuutje + zonnepaneel echt goed van pas. De decoupeerzaag heeft onderhand alleen op de zonkracht gewerkt, zonder iets van de accu capaciteit af te snoepen thumbs up

Het past, even uitzoeken maar dan ook een manier gevonden om de draagbalken in het plafond af te tekenen. Vastschroeven ging nog niet zo makkelijk, tot nu toe lijkt alles stevig te zitten. Het led balkje bij de achterdeuren helpt ons straks in (koude) donkere momenten als we staan te koken, deze heeft net als de ledspots 3 licht intensiteit-standen.

Een ander probleem kwam afgelopen week aan het licht toen Arosa mij vertelde dat de brandstofpomp van de NV200 op een vrij onlogische plek zit in de auto. Wel, misschien niet heel onlogisch, wel heel onpraktisch. Deze zit achter dit kapje in de laadvloer.

Dan de vraag, wat gaan we er mee doen? Vloer wel óf niet in 2 delen zagen zodat we er in de toekomst bij kunnen komen?
De kans is zeer klein, maar als het moet, moet je anders de hele brandstoftank er onderuit halen en dat kan je op dat moment wel wat meer manuurtjes werk kosten. De zaag er in dus. En ook hier heeft de zaag + accu + zonnepaneel zijn werk gedaan, doordat het een vrij dikke plank is, had de zaag er wel wat meer moeite meer, de accu was tot 80% door zijn capaciteit heen, maar het was pás een uur of 2 en binnen een uur had de zon zijn werk er alweer opzitten.

Volgende werk wat er aan zit te komen ;

- Vloer in 2 delen 'bekleden' met pvc plakstroken in een rustieke 'Pecan' hout kleur. Deze worden, doordat ze redelijk opgesloten liggen, straks weer los en bekleed teruggelegd.
- Een tijd geleden hadden Arosa en ik al wat hout gehaald om op een zaterdag middag nog even snel een tafel in elkaar te zetten. Deze op slaaphoogte (55cm) gebracht en proef gaan liggen. Vandaag de pootjes ingekort tot 40 cm hoogte voor de zogenaamde 'dagstand', voor als we willen zitten in de auto. Deze 40cm is inclusief kussenhoogte, dus hij drukt sowieso nog wat in. 40 cm leek wat aan de te krappe kant. De poten nog iets verder ingekort tot een totale hoogte van 35cm. Dit lijkt er meer op. Hierbij hebben we altijd een kussenhoogte van ca 7.5 tot 8 cm gerekend, met 35cm kom je dan redelijk safe uit met een 'meubel van 3cm hoog en kussens van 7.5 cm hoog. Deze worden straks van een bepaald type traagschuim gemaakt dus heel ver zullen ze niet inveren, 2.5cm is een veilige marge dat we hier wel mee gaan uitkomen.

- Berekeningen gemaakt voor de stellage die we gaan gebruiken voor een solide bed constructie, met behulp van steigerbuis en koppelingen. Deze worden weggewerkt in de kasten aan de achterzijde en een smalle 'wandkast' bij de tussenwand van circa 25cm diep. Deze ruimte hebben we meerdere malen getest (zie onderstaande foto) met een test opstellingen en volgens ons ruimte genoeg om te zitten, liggen, kastruimte en in/uitstap.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2018 20:24 door Meike MR-S.
De bank / het bed wordt definitief 110cm breed. Voor een camper of tent een zeer respectabele afmeting. Aan beide zijde komt er dan ook nog meer opbergruimte voor praktische zaken. De kasten aan beide zijden van het bed reiken straks van vloer tot plafond in een rechte lijn (volgt niet de kromming van de carrosserie). Vanaf de schuifdeuren zullen we dan ook naast het bank en bedmeubel aan beide zijden een smalle ruimte overhouden voor paraplu, zitstoeltjes of iets anders. Tot nu toe zeer tevreden met de ruimte en indeling die we voor ogen hebben. grinning smiley cool smiley
En weer een mooi fotoverslag! De 'laadruimte' ziet er nu strak uit zeg! thumbs up
Ziet er erg goed uit hoor. Ben benieuwd naar het eindresultaat. thumbs up
Mooi gestoffeerd. Ziet er gelijk gezelliger uit
110cm, poeh, dan zit het goed bij jullie, jullie vinden elkaar altijd heel lief!
uwbuurman
110cm, poeh, dan zit het goed bij jullie, jullie vinden elkaar altijd heel lief!

Het valt wel mee hoor (die 110cm), als je op je zij ligt gebruik je circa 30 tot 40 cm van het matras. Als ik op mijn rug lig 50cm en Arosa is wat smaller dan ik, in de ongunstigste houding van ons beiden houden we nog steeds 20cm over.
Mede door dit project ben ik mezelf ook wat meer aan het verdiepen in zelfbouw campers. In Amerika erg populair.
Heel gaaf project inderdaad. Het is dat ik zelf echt to-taal geen klusser ben (letterlijk twee linkerhanden haha) anders zou ik ook wel geneigd zijn zo'n project te starten. Hoop dat het allemaal zogaat uitpakken zoals jullie het voor ogen hadden thumbs up
omniradius
Heel gaaf project inderdaad. Het is dat ik zelf echt to-taal geen klusser ben (letterlijk twee linkerhanden haha) anders zou ik ook wel geneigd zijn zo'n project te starten. Hoop dat het allemaal zogaat uitpakken zoals jullie het voor ogen hadden thumbs up

Gewoon doen, wij zijn ook geen klussers hoor, maar bijdehand zijn en je tijd nemen. Een bedrijf stoffeerd zo'n busje in 1 dag, wij hebben er 4 weekenden over gedaan. Nu komt het bouwen van de meubels en nemen alles stap voor stap door en komen we een fout in onze denkwijze over, denken we alles weer opnieuw uit.

Vanochtend een bestelling gedaan bij de steigerbuisboer in omgeving rotterdam. Als alles mee zit haal ik het spul woensdag ochtend op. Voor ons was het een punt van aandacht om een solide systeem te hebben waarop je kan slapen. Met hout kan het ook wel, maar daar komt weer veel zaag/monteer werk bij kijken + nog steeds de vraag hoe je de conversie maakt voor de 'dag' en 'nacht' stand. Daarbij zijn we uitgekomen op het idiote maar makkelijke systeem van steigerbuizen en koppelingen. Zowel aan de voorkant van de laadruimte bij het tussenschot, als ook in het keukenblok, komt er een omgekeerd U-frame in de bus te staan. Mt T koppelingen en buizen van circa 105cm lang kan je je bed constructie eenvoudig opbouwen. In de zognaamde dagstand kunnen we deze buizen wegwerken onder het tussenschot waar al een uitsparing zit en de buizen tussen passen.

Een week of 3 geleden hebben we ook een lamellenfrees machine gekocht, niet al te duur want feitelijk alleen voor deze klus aangeschaft, toch hebben we er goede verhalen over gelezen om onze kasten mee te gaan maken en met 'koekjes' en lijm de hoekverbindingen te maken. Over beide U-frames komt dan ook een kast, zodat je weinig tot niets van het buizenframe ziet in de dagstand.
Gaaf! Blijft ook gewoon leuk om lekker te bedenken en te proberen. Een eventuele volgende camper wordt weer net handiger en praktischer ingericht, gewoon omdat je dan ervaring hebt. Lekker zo doorgaan! Oh, en hou je niet in met foto's plaatsen winking smiley
Foto's kan ik pas delen als ik weer achter de pc zit, maar ook vandaag zijn we weer even bezig geweest!

De vloer ligt er in grinning smiley

Het is briljant spul, dat pvc laminaat. Enige waar je echt op moet letten is dat je oppervlak vlak is en er geen vuiltjes op de vloer mogen liggen. En met voorgelijmde (primer) platen zit er al snel een korreltje of vuiltje op het vrij plakkerige oppervlak.
Maar als je eenmaal het midden hebt uitgerekend en je start met leggen, dan is dat ook vrij snel gebeurd. Wel moesten we, doordat we de vloer in de breedte in tweeën hebben gesplitst, opletten bij het leggen van de stroken op het voorste en achterste deel + het snijden van de stroken (restmateriaal) ging wat lastiger dan gedacht. Met twee pakken kwamen we in iedergeval goed uit a 2.25 vierkante meter per pak.

Ook even bezig geweest met een spuitbusje grijze verf/primer.

Morgen de foto's smiling smiley
Een bedframe van stalen steigerbuizen? Stevig zal het wel worden, maar houd je wel rekening met het gewicht? Steigerbuis is over het algemeen dikwandig, handig om de ernstige mishandelingen op de bouw te doorstaan maar voor een bedframe is dat overkill. En nadeel van dikwandige buizen is dat het qua stevigheid weinig toevoegt maar in gewicht heel hard door telt. Ze maken die dingen zo dik om op de bouw deuken te voorkomen en om de lengtes van 6 meter nog stabiel te houden. Daar heb je bij een camper geen last van. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken eerlijk gezegd... Verder benieuwd naar de foto's smiling smiley
We hebben diverse dingen bedacht, juist ook om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Een houten constructie ipv steigerbuis? Slapen op de vloer? Nog iets anders? Het meest solide en open plan was toch ect de buizenconstructie en ja dan natuurlijk wel aluminium. Een jaar geleden ook al met deze constructie methode bezig geweest en dat was in de vorm van het computer/kantoormeubel wat in de hoek van de woonkeuken is komen te staan. Voordeel van deze methode is ook nog eens dat het in tegenstelling tot een houten constructie niet op de mm nauwkeurig hoeft te komen, je schuift en je stelt wat met de buizen en koppelingen en het staat.

Anderzijds moet je ook niet vergeten dat het een ex bedrijfswagen is, deze bestelbusjes zijn berekend op 500 tot 1000 kilo laadgewicht. Zelf heb ik ook wel ervaring in het rijden met zwaar beladen bestelbusjes en zover ik even een grove schatting heb kunnen maken (alles wat overdreven aan gewicht);

- vloer - 20 kilo
- accu = 20 kilo
- jerrycans = 2 x 10 kilo
- keukenblad inclusief kraan en wasbak - 20
- keukenblok waar aan keukenblad aan vast zit - 20 a 25 kilo
- bank - 10 kilo
- kastje bij tussenwand - 5 tot 10 kilo
- steigerbuis compleet (voorzijde, achterzijde koppelingen en dwarsliggers) - 30 kilo
- 2 wandkastjes 10 kilo

Kom ik dus op 165 kilo uit, met een uitschieter en tegenvaller misschien nog 175.

Met 200 kilo rijden is heel goed te doen. Hier zitten we, zover ik heb ge-nattevinger-werkt, ruim onder. Enige nadeel is dan nog het verbruik van de bsus. Die hadden we wat gunstiger geschat dan de 1:16 a 1:17 die ik laatst heb gereden. Morgen een dagje Keulen en dan wordt hij ook ingezet en mijn doel is wel om zo zuinig aan te rijden. Tot op heden lijkt de nv200 zich meer in de stad thuis te voelen dan op de grote weg, dus de vooruitzichten zijn niet echt heel rooskleurig. Misschien met de tijd toch iets van een eco tuning/chiptuning toepassen in de boordcomputer ?
Ik vind 1 op 16 voor een flatgebouw best wel behoorlijk goed!

Een bestelbusje is geen aerodynamische vorm, hoge CW waarde, groot projectieoppervlak.....gewoon xxxxxx maar ja der zit wel ruimte in.
Drie foto's van afgelopen zondag.

Afgelopen week had Arosa de twee vloerdelen al in de voorlijm gezet. Zaterdag ochtend was het wat aan het motregenen en dan dtoch maar de twee vrij forse delen in het halletje gezet bij de voordeur om te drogen, de voorlijm leek er bij zondag ochtend niet ondergeleden te hebben, wellicht heeft het zelfs de laag primer geactiveerd want het was behoorlijk sticky.

Na al het vuil uit de tuin, een paar kiezelsteentjes (zo sticky was het dus wel) en takjes begonnen met aftekenen (zie het witte puntje bij de naad) en het pvc laminaat klaar te leggen.

En tussendoor had een verder fotoverslag geen zin meer, dus hier twee foto's om een indruk te krijgen van de vloer die we straks weer gaan volbouwen met keukenblok, bank/bed en wandkast grinning smiley Met een beetje mazzel blijft er een strookje van 50 x 120cm vloer vrij eye rolling smiley

De wielkasten zijn deels in de rode menie gezet doordat we hier en daar roestplekjes op de vloer en in de naden tegen kwamen, als ook een paar geboorde gaatjes, geen roestgaatjes dus winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2018 21:22 door Meike MR-S.
Kleine correctie op de wielkastjes zit geen roest, wel wat plekjes waar het wat beschadigd was en de verf er vanaf. Op de vloer zat wat kleine roestplekjes slecht oppervlakkig. Wel waren erom wat voor reden dan ook wat gaatjes ingeboord. Diezijn nu ook meteen dichtgemaakt.
Buizenstelsel is vandaag door Meike opgehaald en in elkaar gezet. Moeten nog wat aanpassingen gebeuren om het werkbaarder te maken. Het is in iedergeval stevig genoeg. Ook nog even gewogen en het voegt net 15 kg aan het totaal toe.
Mooi project!

Met dit verbruik mag je niet klagen, meeste bussen zitten rond de 1 op 12 a 14. 1 op 16 a 17 is vergelijkbaar met een flinke station of MPV diesel.
Leuk project, en jullie pakken het ook netjes aan.thumbs up

Denken jullie er wel aan dat i.v.m. het grijs kenteken de slaapplaatsen en zitplaatsen in de laadruimte niet vast gemonteerd mogen worden? (los aanwezig of met snelsluiters/grendels vastgezet mag wel, dan is het namelijk nog lading)
De boetes zijn namelijk niet mis als de douane je controleert bij een verkeerscontrole o.i.d.
Daar waren wij ons al bewust van. Het grrootstegedeelte van de inrichting zal dan ook makkelijk verwijderbaar zijn. Dit ook mede dat je de laadruimte ook nog als laadruimte kan gebruiken mocht dat een keer nodig zijn.
De laatste update is alweer van zo'n 2 weken geleden.. En we hebben in de tussentijd (natuurlijk) niet stil gezeten.

Update deel 1, de afgelopen weken
Zoals we al een paar keer hebben laten doorschemeren, gaan wij niet echt voor een klassieke aanpak big smile smiley Een camper inrichting die deels bestaat uit steigerbuizen, ik ben ze zelf nog nooit tegen gekomen, wellicht zetten we nog een trend ook !

Onderstaande foto is van de stellage zonder de meubels om de stellage heen ! De twee secties die omhoog staan staan dus beide elk in hun eigen kast, wanneer we de ruimte gaan klaar maken voor de nacht, komen de 3 dwars buizen tevoorschijn en verbinden we de twee secties met elkaar.

Dit is nog een oude set-up trouwens, de buizen worden een cm of 10 langer met verbindingskoppelingen. Later meer hierover, wellicht in de eerst volgende update ná vandaag !

Het weekeinde van 22-23 september hebben we het eerste deel van de kast gemaakt. Deze bestaat uit een voor en achterzijde. Het voorste deel, het zitgedeelte was het eerste meubel dat door ons in elkaar werd gezet, onder meer met behulp van de lamellenvrees machine en de 'koekjes'.
Erg fijn systeem!

6 plankjes die samen het bank gedeelte moeten vormen. In het midden het tussenschot wat zorgt voor extra stevigheid/ondersteuning.

En dan even een sprong in de tijd en zit het meubel in elkaar, tussenschot er in en de rails voor de lade(n). Dit was wel even een keuze, 2 losse laden of 1 lade? Twee laden zou wel wat practischer zijn aan de ene kant, toch hebben we gekozen voor 2 laden met één groot front !

Even getest met twee jerrycans met water voor het gewicht, wat geen enkel probleem leek te zijn.... Ze waren alleen niet zó waterdicht (als ze op hun kant liggen) dan gedacht. grinning smiley

Dit is dan de bank waarop we komen te zitten. We zitten hier op 30cm hoogte waar dan nog het kussen bij komt is circa 35 tot 37 cm hoogte. Het 'hogere' keukenblok is 47cm hoog en 55cm in totaal met kussens. De plank aan de bovenzijde, met 2 gaatjes om makkelijk uit te nemen, is ook een plank die uitgenomen wordt en op de buizenconstructie komt te liggen als zijnde onderdeel van het bed.

*hier kunnen nog foto's bij komen, ik mis deze nu in mijn fotolijst, over naar de update van dit weekeinde*

Update deel 2, dit weekeinde
Afgelopen weekend hebben we het keukenblok gemaakt. En alles wat daarmee te maken heeft om het tot een practisch meubel te maken.
Zo hadden we gister nog bijna het plan om het kastje bij de tussenwand het koelkast-kastje te maken, maar dit zou betekenen dat we 5 cm voetenruimte zouden inleveren terwijl het keukenblok niet kleiner kan worden. Terug naar het originele plan? Nee dat ook niet. We hebben gedacht aan een opstelling (van links naar rechts, gezien vanaf de achterzijde waar je staat te koken) ; Koelkast, jerrycans, kastje, goal zero accu in rechterhoek.

Maar dan heb je dus electra, water, water, electra.. En dat is niet handig. Dus is het links water geworden en rechts van het tussenschot het electra gedeelte.

Maar echt veel ruimte voor de koelkast is er niet, al een paar weken geleden kwamen we ook hier op het idee gekomen om van een lade systeem gebruik te maken. En dat bleek gisteren en vandaag maar echt nét te gaan. We hebben slechts een halve cm speling tussen bovenkant koelkast (-box) en de topplaat van het keukenblok. Maar het past en het lade systeem werkt. Een foto om een idee te geven.

Links komen de jerrycans en slangen voor schoon en vuilwater van én naar de kraan + gootsteen. Rechts de lade waarop de koelbox komt te staan. Achter de koelbox onderin de ruimte voor de Goal Zero accu en daarboven een plankje voor iets dat we niet vaak nodig zullen hebben, krijgt vast wel een invulling.

De onderzijde hebben we af kunnen werken met het het hout dat we door de hele camper terug gaan zien, uit een reeks planken in de kleur Mocca. Links zit het dus vast, rechterkant van het balkje zit vast aan de lade.

Dan, ook erg spannend, het keukenblad. Net zoals het afstellen van de geleider-rails van de lades, was ook het afstellen van de uitklapscharnieren voor het keukenblad. Vanochtend na het sporten hier als eerste mee begonnen. Het blad op maat gemaakt, de gootsteen tevoorschijn gehaald, afgetekend op de achterzijde van de plank en dan maar de zaag er in... Van die momenten dat je weet "NU kan je niet meer terug", het is even omdenken, maar als je eenmaal bezig bent, zit je al snel in een flow dat je pas stopt als het af is. Dat ging vanochtend/begin van de middag vrij vlotjes. Het gat was iets te groot gezaagd zagen we achteraf en hebben we opgelost door twee kleine balkjes aan de onderzijde die door de klemmen aan de gootsteen deze stevig op hun plek houden. En dan ook de kraan gemonteerd en eigenlijk was het toen wel klaar.

Een paar foto's ;

Aan de zijkanten is het nu nog leeg en ziet het er raar uit, dit is een volgend stadium in het bouwproject. Eerst moeten we nog de kast maken die bij de tussenwand komt te staan. Zoals je in één van de laatste foto's hebt gezien, hebben we al een soort van bedconstructie. Komend weekend gaan we een tweede keer proefslapen en kijken wat er nog veranderd moet worden vóórdat we dingen gaan vastzetten/bepalen van hun echte plek. In de tussentijd liggen de beide kasten op een antislip mat en kunnen we de beide kasten ook aan elkaar monteren met hulp van twee bouten. Zie hieronder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2018 20:35 door Meike MR-S.
Ziet er mooi uit, heerlijke vooruitgang, wel voorboren.......
Leuke opzet zo, echt millimetern##ken dus om alles er in te krijgen. En echt custom, dat zijn toch de leukste projecten thumbs up Ik ben nog wel benieuwd hoe je straks de inrichting hebt, het bedframe wordt demontabel toch?

En als ik de keukeninrichting zo zie: heb je dan bewust gekozen voor een bussie met dubbele achterdeuren? Bij normaal gebruik (als bus) vind ik dat zelf ook altijd de handigste keuze, maar was een achterklep hier niet praktischer geweest? Heb je meteen de keukenruimte overdekt.
A3-White
Ziet er mooi uit, heerlijke vooruitgang, wel voorboren.......
Dat was inderdaad wel beter geweest.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.