Meike en arosa: Nissan NV200 camperproject, 1e update van 2019

Gepost door arosa 
Al een tijd waren we aan het nadenken of een camper niet iets voor ons zou zijn om mee op vakantie te gaan. Een beetje rondtrekken beviel ons wel in Amerika, het rijden staat ons niet tegen en je ziet nog eens wat. Nu komen campers in nogal veel prijsklasses en formaten dus om zo maar iets aanschaffen is niet zo handig. In het verleden hebben we ook een veel te grote zeilboot gehad, een wat kleinere wat minder luxere was handiger geweest.

Daarom hadden we besloten om er eentje te huren om te kijken wat we echt nodig hebben en wat vooral niet, en vooral om te kijken of het iets voor ons is. Dat werd dus een redelijk formaat camper op basis van een Citroën jumper een verlengde versie. Over deze vakantie heeft Meike een verslag van gemaakt in het eigen auto topic. Een prima camper, maar niet iets voor ons en hoe wij willen kamperen. De bus was vooral veel te groot en te hoog. Het is erg lastig om een parkeerplek te vinden bij veel dorpjes en steden. Parkeergarages en veel parkeerplekken hadden een hoogte beperking. Mijn idee van kamperen met een camper is dat je vrijwel overal kan overnachten en niet van camping naar camping rijdt en ook nog eens flink voor moet betalen. De paar keer dat we gewoon ergens illegaal aan een strandje stonden was gewoon leuk. De luxe van de TV, douche en nog wat dingetjes bleken eigenlijkoverbodig te zijn.

Geslaagde vakantie dus en een hoop geleerd wat we nu echt wilden. Dus de plannen en wensenlijstje werd al concreter. Langzaam de mogelijkheden wat actiever gaan bekijken. Camper moest dus niet te groot zijn, en hoeft niet al te luxe te zijn. En ook het liefst niet eruit ziet als een camper. Ook moest hij de Honda kunnen vervangen als gewoon dagelijks gebruik. Een groot pluspunt zou zijn als hij ook in mijn niet al te grote garage zou passen. En dan wordt de spoeling dun. Dan heb je de keus tussen oude rommel voor mijn idee voor toch nog een stevige prijs, of relatief nieuw voor een forse prijs.

Besluit was om dan zelf maar wat te verbouwen. Op zoek dus naar een kleine bedrijfswagen Helaas was mijn wensenlijst erg moeilijkte vervullen. Het liefst climate control, automaat, cruise control en in de garage passend. Climate control en automaat is vrijwel onmogelijk voor het bedrag wat ik wil betalen. Na veel opties te zijn afgegaan zijn we uitgekomen bij de Nissan NV200. Niet al te groot maar ook niet heel klein. En toen zag ik wel een gunstige te koop staan. Ramen aan de achterkant en aan de zijkant wat lastig te vinden is. Het uiterlijk beviel, de proefrit beviel en zodoende dus aangeschaft.

En nu begint dus de poging om er een beetje bruikbare camper van te maken. Hoe en wat zijn we nog volop aan het bedenken. Waar we al wel uit zijn dat we geen poging gaan wagen omheb op campertarief te krijgen. De NV200 zou echt de grens op zoeken of het nu wel of niet kan. Er zou dan een hefdak in moeten en nog rest bpm betaald worden. Deze twee zijn redelijk prijzig en voordat je dat terug verdient hebt met kwarttarief ben je wel even verder. Ook heb je met regels te maken waar ik geen zin in heb. En de vraag of het fictieve blok van 2m lang, 1,30 hoog en 90 cm kan een leuke discussie opleveren met de belastingdienst. Als je een strenge controleur hebt past dat net niet. De hoogte bij de deuren achter is daar net te laag voor. Ook zie ik het niet zitten dat alle stevigheid uit het dak gaat verdwijnen.

Wat gaan we wel doen? Er komt een keukentje in met schoon en grijswater dmv jerrycans. Een bank dat transformeerde naar een bed waar krap 2 personen in kunnen. Een los staand energiesysteem met een zonnepaneel. Een klein koelkastje en voor de rest wat opbergruimte en dan houdt het wel op. We gaan proberen om het meeste zelf te doen.

Als eerste op lijst staat echter cruise control in laten bouwen.

En voor foto’s verwijs ik naar Meike cool smiley



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2019 19:33 door arosa.
GAAF!!!

Meike plaats vooral foto's!!

Ik ga dit echt volgen, het is nog altijd mijn droom om een (lowbudget) camper te maken, ik heb zelfs aan Berlingo's en Fiorino's gedacht, dus ik ben jullie fan!

Succes Arosa & Meike!
Leuk. Ben ook benieuwd naar een fotoverslag van de aankomende ombouw smiling smiley.
Klinkt als een leuk project smiling smiley succes ermeesmiling smiley

(Maar is het niet zo dat je in een camper stahoogte moet hebben? Desnoods met een hefdak)
* edit niet goed gelezen smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 22:29 door Lycan Capri.
Leuk, ik ben benieuwd! Mooi formaat busje ook. Bijzonder om 'm niet in het campertarief te krijgen maar ik snap dat wel.
Eerste foto's




Eerste kennismaking met de NV200, vorige week bij het bezichtigen. Op de foto's van de advertentie zag hij er al olijk uit. Echt een outsider als je aan bestelbusjes denkt. De NV200 heb ik altijd een soort van lelijk gevonden, zeker door de sullige achterlichtjes, maar hij begint langzamerhand te groeien in mijn autohartje. De soberheid van de achterzijde word goed gemaakt door de spitse en gladde neus aan de voorzijde. De zwarte velgen + side bars maken hem echt wel een beetje urban. Het thema Silver surfer is iets waar ik aan zit te denken om hem toch iets van een klein campertintje te geven.

Be Creative, start Creating
zoals al beschreven in ons Mijn auto topic, was Arosa zo handig om een shcrift met ruitjespapier te kopen. Niet alleen om makkelijk op schaal te kunnen tekenen, maar ook om de leraar handenarbeid in hem naar boven te halen grinning smiley

Je begint natuurlijk met een lege bus. Alles op schaal 1:10. Enige onrealistische aspect van deze reconstructie is dat de bus hier suicide doors heeft ipv schuifdeuren.. (maar hé, kom op)







De onderste twee afbeeldingen zijn het dichts bij onze wensen hoe het gaat worden. Arosa heeft vanmiddag ook nog een ander kastje gevouwen, hiervan volgt later nog een foto.

De ene eruit, de ander er in

De laatste heftige regenbui met de Honda, in de wasstraat grinning smiley Er is ons wel eens gezegd "Daar ga je spijt van krijgen", bijvoorbeeld bij het verkopen van onze Figaro destijds (2011), maar dat hebben we tot op de dag van vandaag nooit echt ervaren, wel goede herinneringen aan het wagentje.
De Honda Civic is echter een auto die technisch voor ons perfect was, automaat, climate control, cruise control.. alles er op en er aan.

Nee, we hebben er nu geen spijt van want we gaan dit avontuur met de Nissan en het camperen graag tegemoet, maar als er al 1 auto is waar we ooit spijt van zouden kunnen krijgen.. Ja, dan is dat wel de Honda ! Zaterdag ochtend hebben we hem weggebracht naar Utrecht Zuid. Hij blijft dus in de regio rijden. De nieuwe eigenaresse is een beginnend bestuurster (met automaat rijbewijs), werkend in de zorg. Wij wensen haar vele veilige kilometers, als eerste auto niet echt ideaal want hij is vrij lomp en zwaar, maar hopelijk weet ze hem goed tussen de lijntjes te houden, glimmende kant boven.




Hoe groot de Nissan is..? Of eerder.. hoe klein.. ? Nouja, oordeel zelf grinning smiley




"Kén (heel goed) nét"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 23:28 door Meike MR-S.
Leuk project! Ik heb ooit met het werk in een NV200 Electric gereden. Zijn leuke wagens die NV200 en zouden qua kwaliteit veel hogere verkoopcijfers moeten hebben naar mijn idee. Helaas kijken veel mensen te veel naar de logo's. Heel veel plezier ermee en blijf vooral heel veel foto's plaatsen tijdens het hele proces!
Zag laatst op Jalopnik iemand die het zelfde had gedaan. Maar die had er zelfs een soort van off road versie van gemaakt. Het terrein rijden ging maar matig maar hij zag er wel tof uit.

Eerste keer dat ik de NV200 vond ik hem ook lelijk maar misschien wasdat deels ingegeven door dat hij de iconische Crown Victoria massaal ging vervangen in NY.

Moeg zeggen deze verdie met zwarte velgen ziet er gewoon goed uit. Ben benieuwd.
Gaaf, bedankt voor de foto's Meike!

Ik zit nu even mee te denken, ik zie op marktplaats vaak genoeg bedrijfjes die van die busjes die omgebouwen worden naar Campers. Dit zijn dan al Transit Connects. Die lijken me nog kleiner, maar lijken wel aan de eisen te voldoen. Volgens mij moet je een staruimte met beperkt afmetingen hebben, en "semi"vast keukentje en een slaap-deel, (ik meen zitten is niet verplicht, maar pin me er niet op vast)

Als ik me niet vergis kan je een hefdak ook los kopen bij caravan-handels, en anders, er is ergens een soort sloperij van caravans, of misschien een goedkope Predom, (Kip & Eriba en goedkoop gaan helaas niet samen) op de kop tikken en die gebruiken voor onderdelen.

Trouwens nog een tip, ik zie dat de NV 2 schuifdeuren heeft, dat is natuurlijk niet heel handig en eentje wordt misschien dus geblokkeerd door iets, maar misschien een idee om het keukentje daar te doen? Dan kan je via de deur bijvoorbeeld je water erin zetten, of een kast die je dan ook via buiten bereiken kan?

Anyhow succes!
Peter, die boxen op marktplaats zijn ook ideaal inderdaad. Die heb je voor onder anderen een Berlingo en Caddy. Een soort box in de breedte van de laadruimte, en 50cm hoog en lang. Die kan je uitklappen tot bed en er zitten kastjes en een soort uitschuifbaar keukenblad in. Wel goed ter inspiratie!
Die tweede schuifdeur biedt inderdaad kansen voor een kast o.i.d. Mijn buurman heeft dat ook zo gemaakt bij zijn bedrijfsbus. Best ideaal!
Ik zal vanavond wel een foto plaatsen van het kastje wat Arosa gister gevouwen heeft winking smiley

Wij zijn nu al tot de ontdekking gekomen dat twee schuifdeuren juist makkelijker is dan één. Inderdaad met keukentje bij de schuifdeur maar nog wel dat je er doorheen kan en een klaptafeltje waarop je je gasstelletje zet en buiten dan staand kan koken/bakken. Aan de linker van de bus kom dan het bankstel waarover je ook naar buiten kan en ook onder de bank weer aflegruimte hebt voor bijvoorbeeld stoeltjes een tafeltje en misschien een stepje.
Ah ik ben benieuwd, maar misschien een domme vraag, hoe kom je dan binnen? Als je beide deuren blokkeert? De kofferklep lijkt me niet heel handig.

Op Pintrest staan ook redelijk wat slimme campers trouwens, ik heb ooit eens wat borden gevolgd, misschien nog een tip ter inspiratie.

En je hebt een Berlingo Zoom, misschien nog handig om die eens te bekijken, ik zie dat die een opklapbaar gootsteentje heeft, ook handig!
Link naar een Zooom
@Pjötr , dat klopt wat je zegt en er zijn zelfs bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ombouwen van de NV 200 naar camper maar nadeel blijft dat ;

- Voor een ombouw betaal je gauw 5000 tot €10000 dat krijg je er niet snel uit. Het zou kunnen als we de bus zouden gaan verhuren, maar dat zijn wij niet van plan.

- Zelf ombouwen naar camper betekent ook dat je je moet houden aan allerlei regeltjes en restricties wat het weer lastig maakt om je bus naar eigen smaak in te richten. Zoals wij het nu gaan doen we zijn weer veel vrijer ik bij Het indelen en maken van een meubels zonder dat we aan bepaalde maten te moeten houden.

Het nadeel van een hefdak is dus ook zoals Arosa in de openings post heeft gezegd dat je je stevigheid verliest van het dak.

- door deze benadering krijgen we echt een stealth campertje die we op veel plekken neer kunnen zetten en wild kunnen kamperen. Ook al mag het soms niet. Het lijkt mij bijvoorbeeld heel tof om ergens boven op een parkeergarage de bus neer te zetten en daar te kamperen. big smile smiley
Leuk dat jullie het plan doorzetten. Zoals jullie al aangaven gaat er niets boven het vrij ergens overnachten en een beetje rondzwerven. Jullie stealth aanpak en een mini camper is daar erg geschikt voor. Onze camper past in een normaal parkeervak en daar hebben we heel veel profijt van. Wij zijn dan wel weer vrij hoog met een vast hoogdak.

Lang verhaal hieronder maar in het kort:
  • Isoleer de vloer, wanden en het dak voordat je gaat inrichten
  • Een klein schuifdak of dakluik is aan te raden
  • Neem een kleine extra (tractie)accu met een scheiding relais

Qua inrichting al goed bezig zo te zien. Volgens mij hebben jullie vrijwel geen noodzaak tot lopen of staan en dan is een hefdak niet nodig. Een gasstel bij de schuifdeur is een goed idee want je wilt niet in de baklucht blijven zitten. Wel moet je erop rekenen dat met een beetje wind het gasstel al snel waardeloos wordt in verwarmen. Maar als jullie weleens gekampeerd hebben is dat vast wel bekend.

Hoe gaan jullie de bus gebruiken? Alleen in de zomer? Een laadruimte van een busje is totaal niet geisoleerd namelijk. Zelfs met een beetje frisse avond zit je te rillen binnen. En met de zon erop zit je in een oven (ik zou hoe dan ook een dakluikje plaatsen). Je kan de motor wel laten draaien voor verwarming of airco maar dan val je toch nogal op. Onze camper is geisoleerd (vloer, wanden en dak maar niet de deuren) en zonder kachel kunnen we tot in de herfst op pad. Met een klein elektrisch kacheltje (via de 220V aansluiting) en wat dikkere dekens hebben we zelfs een keer in Januari in de sneeuw overnacht.

Ik heb onze camper na aanschaf aangepast om zoveel mogelijk vrij te kunnen staan. We zitten op 4 a 5 dagen nu voordat we een keer water moeten lozen of aanvullen. De beperking daarvoor was eerst de stroomvoorziening. We hebben geen TV of dat soort dingen maar buiten de zomer heb je toch wel een of twee lampjes aanstaan. Een waterpompje kost ook wel wat stroom. De koelkast zetten we alleen aan tijdens het rijden (of op gas als we lang ergens staan) dus dat gaat wel. Je wilt wel heel zeker weten dat je de volgende dag wel de motor kan starten. Ik heb een tractie batterij erbij geplaatst die met een scheidingrelais (iedere kampeerzaak heeft ze) opgeladen wordt tijdens het rijden maar de gewone accu niet kan ontladen. Daarbij is een tractie batterij bedoeld om ontladen te worden en gaat dus ook veel langer mee. Het aansluiten is erg makkelijk en er zijn stapels handleidingen van te vinden. Ik heb de autoradio ook opnieuw aangesloten om vanaf de tractie accu te werken zodat we ook radio kunnen luisteren als we stilstaan.
Wij hebben ook zo'n chemisch toilet erin staan. Niet de meest fijne oplossing zeg ik eerlijk. Maar wij zoeken om vrij te staan toch vaak wel meer afgelegen (natuur)gebieden op en dan is er niet even ergens een openbaar toilet te vinden. Er zijn mensen die het ding ergens in een kast opbergen en zo alsnog in een mini camper er een kwijt kunnen. Misschien eerst maar eens kijken hoe het loopt maar het is de moeite eens na te denken hoe je dit eventueel later nog kwijt zou kunnen.

Verder... koop een camper plaats boek! Er zijn in Nederland wel wat plaatsen waar je mag staan. Maar vooral voor Frankrijk en Duitsland ideaal. Daar heb je ook veel service punten. Niet om te overnachten maar wel waar je voor een paar euro je afval water kan dumpen (en eventueel toilet) en vers water kan aanvullen. Vaak ook met douche en toilet. Ook zijn er heel mooie overnachtingsplaatsen waar je anders geen weet van hebt. In Frankrijk maakt vaak de bakker een rondje langs de camper plaats. En de meeste plaatsen rekenen niets om alleen te overnachten. Wij hebben al heel wat vakanties gehad waar we buiten meer brandstof niet meer betaalden dan wanneer we thuis gebleven waren. Dat geeft weer de mogelijkheid om vaker weg te gaan, al is het voor een weekend.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2018 10:37 door Engineer2.
Dat is nog eens waardevolle info! Ik heb helemaal niks met kamperen maar zo'n camperombouw vind ik wel erg leuk!
Quote
Sketcher
Zag laatst op Jalopnik iemand die het zelfde had gedaan. Maar die had er zelfs een soort van off road versie van gemaakt. Het terrein rijden ging maar matig maar hij zag er wel tof uit.

EDIT: Was niet op Jalopnik maar op YouTube.
NV200 Off Road



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2018 11:36 door Sketcher.
Motivatie plaatjes:






En dit was alleen maar van onze eerste campervakantie. 3500km langs de randen van het oude West Duitsland. Op die trip zowel de einddemper als de cardanas kapot gehad maar sindsdien is er elke vakantie wel iets maar niets ernstigs of echt hinderlijks. Met jullie veel nieuwere basis is dat alvast geen probleem. En het rijcomfort is ook wat anders.

Onze inrichting is een combinatie van de eerste ombouw in 1980 en aanpassingen en reparaties sinds die tijd. De gordijnen en bekleding is zo oud dat het weer in de mode is. De handgrepen van de kastjes, armaturen etc. is echter allemaal nog steeds zo nieuw te koop. Om iets meer plek te hebben om iets neer te zetten heb ik een afdekplaat op het gasstel gemaakt. De watertanks zitten onderin de keukenkastjes. Zowel de schoonwater als afval water. Voor afvalwater hebben we gewoon een jerrycan voor makkelijk legen.

Wij lezen nog ouderwets echte boeken grinning smiley

en met wat plankjes en extra kussens (die normaal boven de cabine liggen) maak je er een bed van.

Ohja en nog een aanrader voor zowel hete zomer als op koude dagen:
@engineer2 , thnx voor je uitgebreide post thumbs up

We gaan de electra apart aanleggen, onafhankelijk van de auto accu. Op het dak komt een flexibel 100W zonnepaneel te liggen, welke we gaan aansluiten op een daarvoor bestemde accu, dit wordt naar alle waarschijnlijkheid de Goal Zero 400.
Naast verlichting en oplaadmogelijkheden wordt de coolboxen, ca 20liter inhoud, daarmee gekoeld en houden we nog prut over er een klein apparaatje aan te koppelen.

Wat we wel gemerkt hebben tijdens onze vakantie is dat je niet afhankelijk van je accu wil zijn en dat je auto s'morgens wil starten of niet. Bij de Goal Zero maakt het dan niet uit of hij op is, bij nood eventueel opladen aan 220 en lekker compact om in 1 van de kastjes te plaatsen.

Later meer thumbs up
Heel leuk! Ik heb wat jaartjes terug mijn Seat Trans van een mini-camper interieur voorzien. Ik heb de bodem en het dak bekleed met een zelfklevende ondertapijt voor in een woonkamer en daar op de vloer nog gewoon tapijt overheen gelegd. Omdat ik schuiframen heb in de bak kun je die een beetje open laten staan, maar het is prima vertoeven in het ding. Ook al is hij nog kleiner dan een NV200 smiling smiley

Mooi hoor! En wat een werk!
Prachtige foto's trouwens.
Later dan gedacht even een paar foto's van het kastje dat Arosa gevouwen had + een klein gasplaatje van ongeveer zijn afmetingen ( 1:10 ) ;









Onder het gsstelletje even een kubusje geplaatst ter ondersteuning, langs het keukentje komt er dan waarschijnlijk een klaptafletje waarop we een klein gasstel zetten dat werkt op gasbussen/patronen, dan hebben we het over dit ding Hier nemen we er twee van want soms maak je nu enmaal een maaltijd waar je twee pitjes voor nodig hebt. Bij een camping groothandel in Brabant zagen we ook al dat er windschermpjes zijn die om dit gasstel passen. Deze kunnen ná gebruik verticaal opgeborgen worden.

Ondertussen is vandaag ook de eerste bestelling binnen gekomen, schaap op rol.. schapenwol isolatie grinning smiley
Arosa gaat morgen ook een bestelling plaatsen voor de elektrische kant van het verhaal, de compacte accu + flexibel zonnepaneel (Flush, dus aan achterzijde en goed af te dichten op het dak).

Dinsdag gaat de Nissan logeren in De Meern om terug te komen met cruise control. Helaas was dat niet zoals gedacht met een plug & play canbus systeem, maar 'ouderwets' met een Jan Goud systeem eye rolling smiley winking smiley
Nog eens een topic waar ik elk vrij momentje op mijn werk het forum even voor opendoe, vind het leuk om de vorderingen te zien, het eindresultaat te bewonderen en om dan zelf even weg te dromen van een campervakantie op een Zeelands strandje smiling smiley

Tijdje geleden was er op zender Eén een programma over twee bekende Vlamingen die met een zelf omgebouwde schoolbus tot camper een paar dagen op reis gingen , gewoon zien waar je s'avonds terecht komt, echt zalig...
[www.een.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2018 10:04 door balderke.
Quote
Sketcher

EDIT: Was niet op Jalopnik maar op YouTube.
NV200 Off Road

Wauw, da's wel echt mooi gemaakt.
Vooral als ze het op basis van de electrische variant kunnen bouwen. Accu's en inverter build in! grinning smiley
Dat off-road hoeft dan weer niet zo van mij.

Ik vind het een leuke keus als basis voor een camper.
Succes, Meike en Arosa.thumbs up
Vanmiddag zijn er wat spulletjes gebracht cool smiley

De Goal Zero accu + zonnepaneel zijn keurig een dag na bestelling geleverd. Naast de accu + zonne paneel ook wat kabeltjes besteld om paneel en accu met elkaar te verbinden. Nog wat gepuzzel met de aansluitingen.

@rembrandt Bedankt, ja qua keus zijn we denk ik zelf ook nog wel verrast. Zeker wat betreft het rijden en het aantal Dieselpaarden valt get ons reuze mee.

Offroad gaat hem niet worden denk ik, hij mag zich avonturier noemen als hij een kiezelpad zonder problemen heeft doorstaan big smile smiley

Wel opmerkelijk dat we die bus nu bijna een week hebben en het feit zich al aandoet dat we (ik in iedergeval) al meer van die NV's zien rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2018 15:38 door Meike MR-S.
Quote
Pjötr
Ik zit nu even mee te denken, ik zie op marktplaats vaak genoeg bedrijfjes die van die busjes die omgebouwen worden naar Campers. Dit zijn dan al Transit Connects. Die lijken me nog kleiner, maar lijken wel aan de eisen te voldoen. Volgens mij moet je een staruimte met beperkt afmetingen hebben, en "semi"vast keukentje en een slaap-deel, (ik meen zitten is niet verplicht, maar pin me er niet op vast)

Daar verbaas ik mij ook , of dat moeten oude regels zijn. Volgende huidige regels vallen er een hoop af is het niet om de lengte dan wel om de hoogte. Zowel de oude als de nieuwe transit connect zou met de huidige regels niet kunnen. Het blok van 2 x 1,3 x 90 past er simpelweg niet in. In de Nissan zou het als je het secuur meet ook niet passen. De verlaging bij mijn deuren is dan te laag. Zitplaatsen is verplicht, maar dit mogen ook draaibare voorstoelen zijn..

@ Enigineer 2.
Toffe camper. Voor ons toch iets te groot en te oud voor ook dagelijks verbruik.

Een budgetcamper gaat het niet echt worden, alleen wel een kleine camper. Inmiddels al wat dingen aangeschaft, alhoewel we niet echt haast hebben met verbouwen. Als eerste wordt er Dinsdag dus cruisecontrol ingezet, wat ik mis ik dat nu ik het niet meer heb.

De volgende stap zal dan het isoleren van het dak en de wanden zijn, hiervoor hebben we een paar rolletjes schapenwol gekocht. Daarna is het bedoeling dat het aan de binnenkant bekleed gaat worden. Maar voor dat gebeurde zal het zonnepaneel op het dak komen en de draden netjes weggewerkt, ook die voor de verlichting.

Dus zodoende de tweede grote aanschaf vandaag binnen gekomen. Power pack zerogoal yeti 400 met zonnepaneel. De yeti 400 zit meteen een omvormer en diverse aansluitmogelijkheden. Met als pluspunt hij is portable en kan zo ook voor andere doeleinden worden gebruikt..








Al lopend door de bouwmarkt om wat ideeen op te doen zag je een mooi partijtje meubelpanelen met 50% korting staan, alle 9 meteen maar ingeladen. smileys with beer



Over de indeling zijn we nog niet uit. Een dineette zou het gezelligst zijn, maar ook weer lastig om daar een bed van te maken zonder overal reserve onderdelen en kussens te moeten verstoppen.



7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2018 20:44 door arosa.
Edit : oeps, was niet de bedoeling.. Even een testje gedaan wat betreft foto's plaatsen via mobiel..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2018 14:18 door Meike MR-S.
Wat betreft indeling....wij hebben een 1992 Eurec Transit. De indeling is vergelijkbaar met een T3/T4 Westfalia. Ik vind het ideaal. Mocht je aan de linkerkant een schuifraam kunnen monteren...doen. Een luifel is ook aan te raden, omnistor heeft mooie in het programma.
Quote
Boppie
Wat betreft indeling....wij hebben een 1992 Eurec Transit. De indeling is vergelijkbaar met een T3/T4 Westfalia. Ik vind het ideaal. Mocht je aan de linkerkant een schuifraam kunnen monteren...doen. Een luifel is ook aan te raden, omnistor heeft mooie in het programma.

Er zit al een klein schuifraampje aan de rechterkant. Een extra ruit aan de linkerkant zal niet mogen van de belastingdienst en eisen aan een kleine bestelwagen, net als verwijderen tussenschot.

Een bank zoals een t4 in de breedte zal ook problemen kunnen opleveren, je mag immers geen zitplaatsen in je laadruimte hebben.

Een luifel gaat er zeker niet komen. Ten eerste gaat het teveel camper uitstraling geven, ten tweede lelijk naar mijn mening en ten derde zeer waarschijnlijk dat hij nooit zal worden gebruikt. Mochten we er uiteindelijk toch eentje missen dan kan dat altijd nog.
Kookgelegenheid zet je aan de linkerkant.

Vorig jaar ben ik bezig geweest met een zelfbouwer. Grote obstakel is de stahoogte, die moet uit mijn hoofd op een deel 1,70 zijn. Een klein hefdak kan dat oplossen. Uiteindelijk toch een oude fabriekscamper gekocht met alles erin.

Een luifel is lekker om wat schaduw te creëren of om spullen onder te zetten. Het is wel praktisch.

Voor het reizen onderweg...download de truckfly app. Adresjes waar je kan overnachten met routier, douche, toilet enz.
Quote
Boppie
Kookgelegenheid zet je aan de linkerkant.

Vorig jaar ben ik bezig geweest met een zelfbouwer. Grote obstakel is de stahoogte, die moet uit mijn hoofd op een deel 1,70 zijn. Een klein hefdak kan dat oplossen. Uiteindelijk toch een oude fabriekscamper gekocht met alles erin.

Een luifel is lekker om wat schaduw te creëren of om spullen onder te zetten. Het is wel praktisch.

Voor het reizen onderweg...download de truckfly app. Adresjes waar je kan overnachten met routier, douche, toilet enz.
Kookgelegenheid komt aan de rechterkant. Dan is de bus naar mijn idee nog het meest in balans in gewicht als ik er voornamelijk alleen in rij voor gewoon dagelijks gebruik.
Aangezien we toch niet voor campertarief gaan maakt de stahoogte ook niet uit.

Handige app. thumbs up
Qua luifel zou je aan een poptop kunnen denken, die vervoer je in de auto en komt met een pees in een enkel profiel dat je aan de bus lijmt. Profiel is alu kleur dus bij jullie al vrijwel niet zichtbaar. Door de vorm van de luifel kun je er onder staan, dus ook koken.
Eén van de eerste leuke topics sinds tijden thumbs up Dit ga ik wel volgen.
Gaat een koelbox werken op deze accu? Ik zit dat de capaciteit 396Wh is, wat voor een type koelkast/koelbox wil je aansluiten? Een compressor of absorbtie? Peltier zal niet werken met deze capaciteit en levert bovendien maar weinig koelvermogen.
Indien je warme gebieden gaat bezoeken, neem een compressor. Absorptie heeft moeite met hogere temperaturen. Ze zijn wel stil.
Er komt een compressor koelbox in. De dometic cf 18. Hier passen zelfs 2 liter flessen in. Werkt op 12 volt. Ververbruik van ongeveer 0,4 a/h en opgenomen vermogen ongeveer 35 watt. Formaat is ook nog mooi weg te werken in de kast.

[www.dewitschijndel.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2018 14:55 door arosa.
Quote
arosa
Er komt een compressor koelbox in. De dometic cf 18. Hier passen zelfs 2 liter flessen in. Werkt op 12 volt. Ververbruik van ongeveer 0,4 a/h en opgenomen vermogen ongeveer 35 watt. Formaat is ook nog mooi weg te werken in de kast.

[www.dewitschijndel.nl]

Dan moet het wel kunnen thumbs up
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik wil jullie niet opjagen, maar...………… grinning smileycool smileygrinning smiley
....maar nu is het mooi camper weer! big smile smiley

Slim opgelost met het zonnepaneel zo. Ik zal het onthouden voor onze volgende camper.

Als je op grijs kenteken wilt blijven zoals ik hierboven lees is er ook iets met dat zit en slaap plaatsen verwijderbaar moeten zijn. Hoe en wat weet ik ook niet maar kijk er wel even naar. Er zijn zat (zelfbouw)camper fora die je in de goede richting kunnen sturen voor die informatie.
Quote
Meike MR-S
Ondertussen is vandaag ook de eerste bestelling binnen gekomen, schaap op rol.. schapenwol isolatie grinning smiley
Ik lees hier enthousiast mee, maar nu kan ik het niet laten om even te reageren. Ik weet niet wat de reden was om voor schapenwol te gaan, maar houd je er even rekening mee dat de isolatiewaarde beperkt is (vergelijkbaar met standaard glas- of steenwol) maar dat de milieubelasting ca. 75 (!!!, en nee daar ontbreekt geen komma) keer zo hoog is? Ook de meest chemische isolatiematerialen (EPS, PUR etc.) doen het wat dat betreft 15 tot 25 keer beter.

Wel een mooi project hoor, afgezien van deze blunder lijkt het allemaal wel goed doordacht te zijn. En dat zijn toch de leukste projecten altijd, zowel qua proces als eindresultaat thumbs upsmiling smiley Ik blijf meelezen hier smiling smiley
Quote
Leon in z'n SEAT
Quote
Meike MR-S
Ondertussen is vandaag ook de eerste bestelling binnen gekomen, schaap op rol.. schapenwol isolatie grinning smiley
Ik lees hier enthousiast mee, maar nu kan ik het niet laten om even te reageren. Ik weet niet wat de reden was om voor schapenwol te gaan, maar houd je er even rekening mee dat de isolatiewaarde beperkt is (vergelijkbaar met standaard glas- of steenwol) maar dat de milieubelasting ca. 75 (!!!, en nee daar ontbreekt geen komma) keer zo hoog is? Ook de meest chemische isolatiematerialen (EPS, PUR etc.) doen het wat dat betreft 15 tot 25 keer beter.

Wel een mooi project hoor, afgezien van deze blunder lijkt het allemaal wel goed doordacht te zijn. En dat zijn toch de leukste projecten altijd, zowel qua proces als eindresultaat thumbs upsmiling smiley Ik blijf meelezen hier smiling smiley

Hoi Leon, heb je hier een link van de cijfers die jij geeft? Wij hebben voor schapenwol gekozen omdat het vochtregulerend is en schimmels voorkomt. Dat was voor ons het belangrijkste kenmerk om schapenwol als isolatiemateriaal te kiezen.

Nu willen we alleen niet dit topic laten verzanden in een welles nietes over dit onderwerp, ecologische footprint etc, maar als je je genoodzaakt vind hier over te laten horen, dan graag per pm. winking smiley thumbs up

Vandaag heeft Arosa de NV200 naar de garage gebracht om de cruise control in te laten bouwen. Ondertussen had ik vandaag een ritje naar Brabant, juist met een bus waarbij de cc een storing gaf en niet in gebruik kon worden genomen. En eenmaal een CC gewend is voor altijd een CC die je nodig hebt / mist als deze niet aanwezig is of ingeschakeld kan worden. Echt een must voor een ontspannend auto rit = misschien een duur grapje, maar een enorme winst in comfort.

Volgende bestelling die binnen is gekomen vandaag. Voor net € 5,- hebben we een setje knoppen op Alie's kofferbakmarkt gevonden. Het is dan nog even wachten voordat je het in huis hebt, maar de kwaliteit is nog verrassend goed grinning smiley Ben benieuwd hoe het staat, morgen avond of woensdag uitproberen ! smiling smiley




Dan zou het zo ongeveer moeten worden (geen eigen foto), ipv de gebruikelijke knoppen, waar ik momenteel geen foto van kan vinden, maar ik beloof een vóór en ná foto bij deze grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2018 20:09 door Meike MR-S.
Wat betreft luifel zoals anderen al hadden aangehaald, zien we er op dit moment nog geen noodzaak in.

Enige waar ik eventueel nog aan denk, is een simpel systeem met één of twee doeken, haakjes om in de dakrails te hangen/klikken (misschien leuke uitdaging in combi iets met 3d prints te maken en aan het uiteinde een tentstok die je in de grond prikt en voorover laat hangen. Maar zeker geen luifel zoals je bij de meeste campers aan rechter kant ziet hangen grinning smiley winking smiley

Naast het feit dat we géén één dag de luifel hebben gebruikt of nodig hadden op de camper tijdens onze vakantie, is ook nog het effect gelijk weg van een stealth camper. Luifel is zo goed als éérste herkenningspunt als je achter een (bus) camper rijdt grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2018 20:47 door Meike MR-S.
Heel tof project om te volgen! Leuk om mee te genieten van de voorpret en afwegingen en ook te zien welke keuzes er gemaakt worden qua inrichting. thumbs up
Meike, je hebt PM met wat schapengeblaat tongue sticking out smiley

Een luifel lijkt mij persoonlijk niet gek, in welke vorm dan ook. In de volle zon geeft het schaduw, bij regen sta je droog. En het hoeft natuurlijk niet meteen zo'n uitvalscherm te zijn, je kan ook zoiets gebruiken: [www.gamma.nl]. Twee bevestigingspunten aan je campertje, tentstok/haring/naburige boom in de grond en klaar.

Trouwens: als je echt 'stealth' wil camperen dan plak je er natuurlijk wat stickers op van een fictief klussenbedrijf. Imperiaal op het dak en gaan. Heb je meteen je bevestigingspunten voor je luifel drinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-07-2018 08:58 door Leon in z'n SEAT.
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring met de inbouw van zo'n John Gold systeem, hoe ging dat in z'n werk?
Voor een paar tientjes heb je een goede tarp, die zet je met twee stokken en scheerlijnen tegen je bus en je hebt een luifel. Zo had ik tijdens de kampeervakantie ineens een 2CV met voortent. drinking smiley

Edit: ik zie net dat Leon me voor was met dit idee.

Leuk project, ik ga het volgen hier!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-07-2018 09:23 door Mielcitrofiel.
Ik vind dit nu al een leuk topic. Kan niet wachten totdat er foto's gaan verschijnen van het work in progres. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, sowieso spreekt me jullie idee van de incognito camper wel aan thumbs up
@ginkelvanmichiel , in de YRV heb ik ook John Gold in laten bouwen, het werkte wel fijn hoor, alleen had ik incidenteel twee keer een storing gehad, ze zijn bij JG wel coulant om te kijken naar oplossen van problemen, volgens mij krijg je ook een jaar of zelfs langer inbouw garantie.

@mielcitrofiel , hij was niet de enige met het idee hoor winking smiley Ik had er zelf ook al naar gekeken, onder andere door bijvoorbeeld gebruik te maken van twee ovale pinnen (pinnetjes) op het dak, de ovale gaten in de tarp zijn dan een kwart slag gedraaid en 'draai' je met een simpele handbeweging over de pinnen heen.

Gisteravond bij thuiskomst post uit Ijmuiden, een specialist in textiel en benodigdheden in de maritieme sector.. 3 kleine stalen voor de wandbekleding in de bus. Twee maal alcantara met foam rug, één keer stretch vilt, foto is een gecropte foto van de telefoon dus een beetje crappy, maar dat alcantara voelt wel goed aan smiling smiley Alleen de keuze uit lichtgrijs of beige. Hmmm.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2018 07:37 door Meike MR-S.
Ik weet niet precies wat je allemaal in de alcantara wilt zetten, maar hou er rekening mee dat het extreem lastig te reinigen is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.