Mechanix: nieuwe Fiesta, nieuw topic

Gepost door Mechanix 
Wat een onderneming om een lampje te wisselen! smiling smiley
Mach1
Wat een onderneming om een lampje te wisselen! smiling smiley

Vergeleken met m'n Golf II wel. Maar gelukkig is het geen Renault waarbij je de halve auto moet demonteren om een lampje te vervangen!grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2018 20:46 door Mechanix.
Een Fiesta is niet de grootste auto, maar toch best wel praktisch als het moet:

Zonder veel moeite past er een hele drumkit in!grinning smiley

Pas heb ik ook nog een stuk in m'n oude Fiesta gereden en dan is het toch bizar hoe groot het verschil is tussen hetzelfde type auto uit '02 en '10. De '02 is echt nog een boodschappenwagentje en de '10 is gewoon een volwaardige auto. Nu ik de '10 gewend ben, vind ik de zitpositie in de '02 heel vreemd. Het stuur staat ver van je af en ligt ergens tussen je benen. En het is niet verstelbaar, dus je moet het er maar mee doen zoals het staat. De '10 heeft betere stoelen, is veel stiller en het stuur is tenminste wel normaal te verstellen. Ook de airco is een zegening.

Maar toch blijft die oude Fiesta wel een heel geinig ding om in te rijden. Op een of andere manier voelt die 1.3 Kent behoorlijk fel aan en kan je dat ding rijden als een kart omdat de besturing heel direct is. De nieuwe Fiesta rijdt gewoon goed maar is wel wat afstandelijker. Overal is de '10 natuurlijk een veel betere auto. Vooralsnog doet hij het ook perfect dus ik ben er heel blij mee.

Kosten:
- Aanschaf: € 5.000
- Distributieriem, waterpomp en kvs: € 420
- Balanceren voorwielen: € 20
- H7 lamp: € 1,60
De auto maar weer eens gewassen, want dat was alweer een tijdje geleden:

Blijft toch een fris kleurtje! Helaas was het resultaat toch niet helemaal geweldig want her en der nog een vuilwaas over de auto... moody smiley Misschien toch maar eens investeren in echt goed wasspul, al heb ik eigenlijk niet de goede faciliteiten om m'n wagen met de hand te wassen.

Ook de velgen schoongemaakt:

En deze moeten binnenkort ook maar weer eens vervangen worden:

Met een setje Goodyears gaat die auto vast nog beter de bocht door! grinning smiley Ben benieuwd.
Ik was in Eindhoven de auto ook gewoon in de wasbox met de hand. Bij carclean kun je hele mooie afsluitbare emmers kopen. Thuis voorbereiden en naar de wasbox voor de spuit en het water.

Heel mooi fris kleurtje idd.
Ik snap die verschillen wel, je vorige Fiesta is een doorontwikkeling op een doorontwikkeling en feitelijk een Fiesta 3, die ergens in de jaren '80 is ontwikkeld, in 1989 op de markt kwam, rond 1996 is gefacelift naar de 4, ergens rond 2000 naar jouw model met de grotere koplampen en de vierkantere bumpers en jij hebt echt een van de laatsten. De opvolger was er in 2002 ook al. De Fiesta die je nu hebt is een van de eerdere van dit model. Feitelijk is de ontwikkeling ruim 20 jaar na die van je vorige begonnen. 20 jaar klinkt al heel anders dan 8.

Maakt ook niks uit, mooi dat jij zo blij bent met je nieuwe!! Ik wens je daar nog heel veel plezier mee!
@Nico: Dat is niet zo'n gek idee. Welke spullen moet je daarvoor minimaal hebben?
@uwbuurman: Daar heb je gelijk in. De auto's zijn eigenlijk alleen in naam hetzelfde. Toch is die '02 zeker een leuke auto om in te rijden zolang je geen modern comfort verwacht.
@Mach 1: Tnx. Bijkomend voordeel is dat je ook nooit lang hoeft te zoeken op een druk parkeerterrein! grinning smiley

Daarnaast zijn vanochtend de voorbanden vervangen. Van afgesleten Vredesteins Sporttrac 5 naar nieuwe Goodyears Efficient Grip Performance.

Onderhoud 2018:
- Distributieriem, waterpomp en kvs: € 420
- Balanceren voorwielen: € 20
- H7 lamp: € 1,60

Onderhoud 2019:
- Voorbanden: € 138

In het voorjaar krijgt de auto nog een kleine beurt + apk. Ben benieuwd of ik dit jaar onder de € 300 kan blijven qua onderhoud inclusief de banden. Zou wel mooi zijn natuurlijk.
Nou we hoeven het niet te gek te maken. Even onthouden dat je de velgen niet doet met dit water of anders pas als laatste. (evt. daar nog een klein emmertje voor meenemen die je daar ter plekke vult. Maar goed...

Emmer
Deksel

Shampoo optie 1 (deze heb ik ook)
Van de nanolex heb je echt maar 2 of 3 dopjes nodig op 15 liter water. Dat schuimt al heel goed.

Dit kan ook qua shampoo
Is goedkoper maar je ziet al dat er 100 ml op 4 liter word aangegeven.....oftewel uiteindelijk maakt het niet veel uit.

Iets van een microvezel washandschoen.

En dan als laatste moet je de auto drogen. Je kunt zeggen ik haal bij de Action een aantal "the big one" microvezeldoeken. Werken ideaal en zijn goedkoop.

Of je doet zoiets.

Als extra stappen kun je de auto nog eens extra beschermen met een spraywax.
Zoiets bijvoorbeeld

En als je het echt een keertje goed wilt doen dan kom je van de zomer maar eens naar Eindhoven. winking smiley Dat op internet uitleggen is lastig. tongue sticking out smiley
De autowasshampoo van de Action doet het ook perfect hoor smiling smiley
En de velgenreiniger ook, al is Monello Non-ferro nog iets fijner.
Sponsje of borsteltje voor de wielen en een goede handschoen met die sliertjes voor de rest. Daarna auto afnemen met een wisser en de rest eventueel nog met zo'n grote doek van de Action.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close