Mechanix: nieuwe Fiesta, nieuw topic

Gepost door Mechanix 
Na veel overpeinzingen welke auto mijn illustere Ford Fiesta 1.3 Classic uit 2002 moest vervangen, is de opvolger nu eindelijk gearriveerd. Helaas geen oude Benz of Suzuki Liana, maar een vrij reguliere Ford Fiesta 1.25 5-deurs uit 2010. Reden waarom het deze auto geworden is? Mijn vader wilde een nieuwe auto en ik kon deze tegen het dealerbod overnemen. Goedkoper ga je zo'n auto natuurlijk niet vinden. En dit type Fiesta rijdt erg lekker en is voorzien van een aantal fijne opties. Bovendien vind ik hem in het groen ook nog eens erg leuk ogen. Blij mee dus!

In principe heb ik weinig plannen met deze auto. De distributieriem moet op korte termijn worden vervangen en op iets langere termijn wil ik nog een setje nieuwe voorbanden laten plaatsen. Verder (hopelijk) veel kilometers maken tegen lage kosten.

En dan nog mijn voorgaande auto's. Van 2015 tot 2018 reed ik de '02 Fiesta. Nu is m'n zusje de gelukkige eigenaar van deze auto!grinning smiley

En het begon allemaal met de '92 Golf II, waarmee ik zelfs naar Italie ben gereden. In bezit gehad van 2010 tot 2015.

Naast auto rijd ik sinds 2015 ook motor. Sinds kort is de '96 Suzuki Bandit 600 m'n ex... crying smilie

Maar daarvoor komt een '06 Bandit 1200 in de plaats!cool smiley Hopelijk ga ik daar net zoveel fijne kilometers op rijden als op de 600.

Zo, dan weten jullie dat ook weer!grinning smiley
Eindelijk wat anders, gelukkig niet zo’n Liana! Nette kleur een veel plezier ervan. Is dit de 60 of de 80pk 1.25? (Ik hoop dat laatste)
Veel plezier met je Fiesta. De wielen en kleur maken hem wat leuker dan de gemiddelde Fiesta.
Leuke auto, veel plezier ermee.thumbs up

Motor zal wel snel zijn als het een 1200 is, flinke verbetering.
Heeft even geduurd voor de kogel door de kerk was maar dan heb je ook wat.
Je zal wel veel tijd over hebben nu je niet meer op zoek hoeft naar iets anders! winking smiley
Veel plezier ermee. thumbs up
Fantastische Fiesta Mechanix! Stuurt heel erg fijn, ziet er goed uit, alles werkt leuk en zit goed in elkaar. Als 1.6 sport helemaal leuk...maar ja deze is lekker zuinig. winking smiley

Motor is ook gaaf! thumbs up
Dank allen.

Het is op papier een 60pk maar hij heeft tegen de 90pk. De 60pk versie was namelijk vrij makkelijk en goedkoop te 'ontgrenzen' naar het volledige vermogen dat de 1.25 kan leveren. Alsnog geen snelle auto, maar dat hoeft ook niet.

De motor is met z'n 1200cc aardig rap, maar rijdt toch rustiger dan de 600cc. De laatste moet je namelijk flink op toeren houden voor vermogen, en dan rij je al snel veel te hard. De 1200cc is zo soepel dat je in alle versnellingen wel koppel hebt om vlot weg te trekken.
Wat een verschil met die oude Fiesta zeg cool smiley
Bijna 50% vermogenstoename

Hij zal er wel een stuk leuker door rijdensmiling smiley

(maar je ouwe heer heeft het niet gemeld bij het RDW [>20%]
Lycan Capri
Bijna 50% vermogenstoename

Hij zal er wel een stuk leuker door rijdensmiling smiley

(maar je ouwe heer heeft het niet gemeld bij het RDW [>20%]

Dat deed niemand. Het klinkt allemaal heel indrukwekkend, maar het is niet echt wereldschokkend of zo.
Heel leuk ding! Kleurtje is ook top! Persoonlijk zou ik een origineel Ford sportiever grilletje niet kunnen weerstaan, dus dat moet er op smiling smiley
Mooie vooruitgang!
Fris kleurtjethumbs up

Bij een volgende meeting moeten we hem maar eens naast de Swift zetten, toch concurrenten van elkaardrinking smiley
Tnx heren!thumbs up

@Barri: kan je eens een linkje sturen hoe dat eruit ziet? (Daar gaan m'n goede voornemens... grinning smiley)

@D. Elzinga: goed idee! Of ik neem tzt ook een Suzuki mee.
Mooie fietstas en bandiet! Veel veilige kilometers toegewenst thumbs up

Persoonlijk zou ik een origineel Ford sportiever grilletje niet kunnen weerstaan, dus dat moet er op smiling smiley

Welke grille? nut smiley
Gefeliciteerd! Met deze kleur makkelijk te vinden op een drukke parkeerplaats. Fijne kilometers thumbs up
D. Elzinga
Fris kleurtjethumbs up

Bij een volgende meeting moeten we hem maar eens naast de Swift zetten, toch concurrenten van elkaardrinking smiley

Wanneer is de volgende "meeting"?
Hoe gaat het met de beste en mooiste Xsara van NL? smiling smiley
Ach op die manier, met de 60 pk vergeleken zal dit een absolute verademing zijn! En dan heb je ook nog de kortere bak, dus vlot zat
Nog steeds een leuk model. Dit vond ik destijds de mooiste kleur voor de Fiesta, "Squeeze Green". Anders zou ik gaan voor "Hot Magenta".
Damianw26
Ach op die manier, met de 60 pk vergeleken zal dit een absolute verademing zijn! En dan heb je ook nog de kortere bak, dus vlot zat

Valt toch tegen in de praktijk, tot 3.500 toeren merk je geen verschil tussen de 60 en 82 pk uitvoeringen. Je moet dus echt doorhalen om het extra vermogen aan te spreken. Maar bij bijvoorbeeld invoegen is het wel prettig dat de motor niet is begrensd. Het is logisch dat Ford tegenwoordig de Ecoboost gebruikt, ook in de kleinere modellen. Veel meer koppel bij lage toeren.

Jay DoubleYou
Nog steeds een leuk model. Dit vond ik destijds de mooiste kleur voor de Fiesta, "Squeeze Green". Anders zou ik gaan voor "Hot Magenta".

Tnx! M'n pa wilde destijds eigenlijk een zwarte Fiesta, maar dit model is in een felle kleur veel leuker. Gelukkig kon hij toen alleen nog een groene krijgen! grinning smiley
Is die Fiesta niet gewoon een beetje lui?

90 pk zou toch best rap moeten zijn.
@TL: lastig om een goede foto te vinden, maar zo eentje: [aykam.biz]

Beide de introductiekleuren destijds in 2008!
Mooie vooruitgang! Veel plezier ermee.
Thanks heren!

Die sportgrille had Smarter volgens mij in z'n Fiesta laten zetten die hij een aantal jaar geleden gehad heeft. Stond wel mooi inderdaad.
Wat een vooruitgang zeg, eigenlijk niet te geloven dat dit model Fiesta er ook alweer bijna tien jaar is. Zeker in deze kleur is 'ie bijzonder fris en ook met de beproefde techniek zul je nog een hele tijd vooruit kunnen. De frisse kleur maakt 'm af thumbs up.
Gefeliciteerd, veel fijne en veilige km's gewenst, zeker straks ook met de nieuwe bandit.

Collega van mij heeft de zelfde kleur. Ziet er gewoon leuk en fris uit. Zeker een van de beste kleuren.
Vraag me af of dit vermogen uberhaupt wel om te keuren is, daar men bij de RDW geen rollenbankuitdraai accepteert van een externe partij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2018 11:23 door Sjon77.
Mooie kleur!drinking smiley En een enorme vooruitgang vergeleken met die prehistorische jaren 90 Fiesta!
Barri
@TL: lastig om een goede foto te vinden, maar zo eentje: [aykam.biz]

Beide de introductiekleuren destijds in 2008!

Nu op de pc zie ik het pas.
Gaat dus eigenlijk om "het rooster in de bumper" en niet de grille, beschouw die supersmalle brievenbus daarboven als de echte grille en dacht dus al wat kan je daar nu in vredesnaam mee. grinning smiley
Gefeliciteerd na heel veel auto's die voorbij gekomen zijn toch een keuze gemaakt.
Leuke auto in een mooie frisse kleur, jammer genoeg 2 deuren teveel, maar heel veel plezier ermee
Strake bak Mechanix !
Z'n 1.25 blok is een fijn blok. En dan een bijna net z'n groot motorblok ( in inhoud ) tussen 2 wielen.
Veel plezier !
Tnx allemaal!

Elco
Wat een vooruitgang zeg, eigenlijk niet te geloven dat dit model Fiesta er ook alweer bijna tien jaar is. Zeker in deze kleur is 'ie bijzonder fris en ook met de beproefde techniek zul je nog een hele tijd vooruit kunnen. De frisse kleur maakt 'm af thumbs up.

Destijds een behoorlijke revolutie ten opzichte van het vorige type en nog steeds bij de tijd. Het huidige type Fiesta vind ik zeker niet veel moderner ogen dan deze, wel wat volwassener natuurlijk.

SVF
Mooie kleur!drinking smiley En een enorme vooruitgang vergeleken met die prehistorische jaren 90 Fiesta!

Mooi groen is niet lelijk!grinning smiley Zeker een vooruitgang, al reed die oude Fiesta naar mijn mening ook erg lekker.

Aanstaande vrijdag wordt de distributieriem vervangen. Dat is dan ook maar weer gebeurd. Hopelijk gaat alles goed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2018 07:44 door Mechanix.
Nou inderdaad, nog zo'n frisse, lichtgroene aanwinst! Zo kun je wel zien hoe sterk de vorm van de auto is veranderd in 1,5 decennium. Dit model Fiesta is toch nog steeds een knappe en behoorlijk opvallende verschijning.
Fijne auto om te rijden, leuke kleur.
Mooie upgrade zeg, gefeliciteerd!
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit erg fijne wagens zijn om in te rijden. Kleurtje staat hem ook zeer goed, wat mij betreft is alleen de aubergine/paarse kleur op dit model nog net even wat leuker. Desalniettemin is wat kleur in het straatbeeld altijd goed thumbs up
De Fiesta heeft vandaag z'n nieuwe distributieriem gehad. De monteur liet me de gedemonteerde spullen zien en daar was niets op aan te merken. Waarschijnlijk is 8 jaar wel een heel veilige vervanginstermijn... Nou ja, voorlopig hoeft daar in ieder geval niet meer naar om te worden gekeken.

Binnenkort wil ik ook nog de voorbanden laten vervangen omdat die toch wat minder zijn en de auto op hoge snelheid wat in het stuur trilt. Nu is dat natuurlijk snel te regelen bij Profile of Euromaster, maar je kan je banden ook online bestellen. Wat heeft jullie voorkeur daarin?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2018 23:59 door Mechanix.
Tof om te lezen dat je de Fiesta van je ouders over genomen hebt! Lekker fris ogende auto in een kenmerkende kleur en ik weet hoe fijn ze rijden. Veel plezier ermee! thumbs up
Geweldig zo in deze kleur, kan die Fiesta erg goed hebben! Zelf had ik nog even door gespaard voor de nieuwste Fiesta, die vind ik ook heel erg geslaagd qua uiterlijk. Veel plezier ermee in ieder geval.
Mooi dat je op deze manier een auto hebt kunnen aanschaffen! De Fiesta blijft een van de fijnst sturende auto's in het B-segment, zonder dat je daarbij heel veel comfort moet inleveren.

Mechanix
Nu is dat natuurlijk snel te regelen bij Profile of Euromaster, maar je kan je banden ook online bestellen. Wat heeft jullie voorkeur daarin?

Ik gebruikte voorheen altijd autobandenmarkt.nl alleen dan komen de banden uit Duitsland en dat duurt over het algemeen een (werk)week voordat je ze in huis hebt.

Ook een keer autobandencollectief gebruikt. Die beloven de banden binnen 1 á 2 dagen te leveren, maar doen er ongeveer ook een week over. Zeer onduidelijk bedrijf qua communicatie. Ik heb het idee dat ze de bandenhandel er meer voor 'erbij' doen. Een soort tussenpersoon/dozenschuiver.

Laatst via de bandenconcurrent.nl besteld. Dit is gewoon in een Nederland (Eindhoven) gevestigd bedrijf. De banden waren erg goed geprijsd, en daarna ook nog eens de volgende dag in huis. Zeer tevreden dus!

Verder moet je lokaal even een goede bandenboer vinden die tegen een schappelijke prijs de banden voor jou monteert en balanceert. Grote kentens zoals Profile en Euromaster rekenen hier vaak de hoofdprijs voor.
Kijk eens op de autobandenkiezer van Autoweek. Vaak hebben de webshops ook montagepartners. Het scheelt een flinke slok vergeleken met de fastfitters.
Via de Bandenconcurrent zou ik 2 Hankooks Ventus Prime 3 kunnen laten monteren voor 125 euro. Dat lijkt me wel redelijk.
Mechanix
Via de Bandenconcurrent zou ik 2 Hankooks Ventus Prime 3 kunnen laten monteren voor 125 euro. Dat lijkt me wel redelijk.

Mja, niet heel slecht inderdaad. Goede band ook! Moet ze nog bestellen maar bij mij komt er een volledige set van die banden onder. Heb ze al mogen testen in de maat die ik wil in een Clio van een kennis van mij. Prima banden! Fijn grip ook en uiterst mooi prijsje!
Nico GTR
Mechanix

Mja, niet heel slecht inderdaad. Goede band ook! Moet ze nog bestellen maar bij mij komt er een volledige set van die banden onder. Heb ze al mogen testen in de maat die ik wil in een Clio van een kennis van mij. Prima banden! Fijn grip ook en uiterst mooi prijsje!

Ah, klinkt goed! Ik wacht nog even met de banden tot na de vakantieperiode.

Eerste verbruikscijfers zijn bekend: 1:13,9 is de score met veel kortere ritten en stadsverkeer. 1:15 lijkt me haalbaar met langere ritten over de snelweg. Ik had ongeveer 1:14 verwacht, dus niet ontevreden.
Mooie Fiesta Mechanix.thumbs up

En een mooie Bandit1200, die wil ook wel van z'n plek.thumbs up
Ik wilde de voorbanden laten vervangen wegens trillingen in het stuur, maar omdat de banden nog wel redelijk waren toch eerst laten uitbalanceren. En nu zijn de trillingen zo goed als weg!thumbs up Goedkope fiks.

Wat ik wel apart vind: mijn pa heeft de auto begin '18 nog een grote onderhoudsbeurt laten geven en daarbij gezegd dat de auto trilde. Het is mij een raadsel waarom de garage de voorwielen toen niet meteen heeft gebalanceerd... confused smiley Een beetje monteur begrijpt toch meteen dat daar de oorzaak ligt? Of denk ik nu te gemakkelijk?
Een MONTEUR wel ja.
Heb je wel eens in de werkplaats gekeken? Meestal lopen er van die kiloknallers van 16/17.
Normaal gesproken maak ik niet zulke lange ritten met de auto, maar deze week ben ik met de auto naar Duitsland geweest en heb bij elkaar toch een goede 700 km gereden. In vergelijking met de '02 Fiesta is deze auto echt veel volwassener. Vooral de stoelen zijn een stuk beter. En dat scheelt heel veel tijdens een langere rit. Ook de airco en de betere geluidsisolatie dragen sterk bij aan het rijcomfort. In heuvelachtig gebied houdt de 1.25 echt niet over. Maar uiteindelijk toch nog 170 km/h op de klok gezet. Zuinig is het blok wel, 1:15 gemiddeld. Niet gek bij hogere snelheden op de autobahn.
Lekker fris kleurtje! thumbs up

Enzo Ferrari
Laatst via de bandenconcurrent.nl besteld. Dit is gewoon in een Nederland (Eindhoven) gevestigd bedrijf. De banden waren erg goed geprijsd, en daarna ook nog eens de volgende dag in huis. Zeer tevreden dus!
Daar heb ik ook een keer besteld, helaas wat minder goede ervaring met bandenconcurrent en de bijbehorende montagepartner.
Gewoon naar Profile of Euromaster kan ook, al betaal je daar natuurlijk wel iets meer.
Een dimlicht van m'n auto had het begeven, en ik vind dat je als automobilist zelf je lampen moet kunnen verwisselen. Nu moet je bij een Fiesta de hele lichtunit uit de auto halen om de lamp te kunnen vervangen, en dan besef je pas hoe groot die dingen zijn!eye popping smiley

Daarna heb ik het mezelf nog moeilijk gemaakt door de adapter voor het lampje van de fitting te slopen, terwijl dat helemaal niet nodig is... nut smiley Maar goed, we hebben weer licht aan beide zijden!

Blijft leuk om dit soort klusjes te doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2018 17:55 door Mechanix.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close