Wouter82: Ford Fairlane Ghia 5.0 1999 | De laatste loodjes?!?

Gepost door Wouter82 
Mooi werk, maar waarom die popnagelplaat niet weggehaald?
Quote
uwbuurman
Mooi werk, maar waarom die popnagelplaat niet weggehaald?

Laten we blij zijn met de kleine stukjes staal die behouden kunnen blijven... er zit onderhand al een complete Fiesta aan nieuw staal ingebakken nut smiley
Ik moet rechts nog wat monteren maar het laswerk daar is klaar.


Mooi! Helt de auto nu niet naar rechts door al het nieuwe staal daar? smiling bouncing smiley
Dat ziet er knap netjes uit! Erg knap. Ik zou ook graag leren lassen, een voor mijn to do lijstje voor 2019.
Mooi werk, maar krijgen we ook nog foto’s te zien van de tussenliggende stappen?
Quote
eeuwige student
Mooi werk, maar krijgen we ook nog foto’s te zien van de tussenliggende stappen?

Je bedoelt de foto's van de vorige pagina? confused smiley
Zodan....

Zitten al flink wat uurtjes werk ineye popping smiley

Nogmaals dapper en respect dat je er nog zoveel tijd en moeite in wil stekenthumbs up
Quote
Taunusdriver
Nogmaals dapper en respect dat je er nog zoveel tijd en moeite in wil stekenthumbs up

Dank je smiling smiley Maar die twee dingen liggen volledig bij Rush, ik maak alleen wat euro's over nut smiley

Ik hoop dat de auto eind februari klaar is, want ik wil hem graag meenemen met de EMW NachtClubRit 9 maart smiling smiley
Quote
Wouter82
Quote
eeuwige student
Mooi werk, maar krijgen we ook nog foto’s te zien van de tussenliggende stappen?

Je bedoelt de foto's van de vorige pagina? confused smiley
Er was een onvoorziene vertraging opgetreden, maar Rush heeft inmiddels de slijptol in de linkerzijde gezet. Eens zien hoe beroerd het er aan die kant aan toe is...



Verder zijn alle remonderdelen bij een specialist afgegeven om te bezien wat er van kan worden gerestaureerd. Nieuwe onderdelen zou ik kunnen bestellen bij Coleman Milne in Engeland, ze zouden alles op voorraad hebben. Maar wel met een prijskaartje natuurlijk. Dus even afwachten wat er qua herstel mogelijk is.
Bij de BMW gold zoals het hoort "geen bericht is goed bericht", maar helaas ging dat bij de Fairlane niet helemaal op. Vooralsnog lijkt het wel goed te komen, maar er heeft zich een forse tegenvaller voorgedaan...



Met het lassen is er een brandje uitgebroken linksvoor. Dat is een maand geleden gebeurd en Rush is nu druk bezig met het herstellen van de schade. Dat bestaat uit twee delen: de voorruit is gebarsten en een deel van het dashboard is beschadigd (gesmolten/gescheurd). Er is een nieuwe voorruit onderweg, ik weet niet precies waar vandaag maar in elk geval niet uit Australië. Ik ben nog niet volledig overtuigd dat het daadwerkelijk zal gaan passen, maar ik kan ook niks anders doen dan afwachten en hopen op het beste. In eerdere restauraties is al gebleken dat Rush zeer vaardig is met het herstellen van gescheurde dashboards dus dat zou ook goed moeten komen. Maar ook hier, afwachten en hopen op het beste.

Nu het dashboard open ligt, is het wel makkelijker om alle aftermarket telefoonzooi uit te bouwen:



De brand is extra zuur omdat het juist allemaal zo lekker ging. Het laswerk was ook aan de linkerkant vrijwel klaar en het bleek dat een remspecialist in Alkmaar alle onderdelen heeft kunnen reviseren en zelfs nieuwe blokken kon leveren. Dus de remmerij is inmiddels op orde en dat had de grootste uitdaging moeten blijven. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat Rush het allemaal voor elkaar gaat krijgen dus ik durf wel voorzichtig verder vooruit te kijken naar wat er nog moet gebeuren:
- nieuwe banden. Na lang wikken en wegen had ik banden gevonden met een goede prijs-kwaliteitsverhouding maar die blijken opeens weer duurder geworden dus ik zoek nog verder, ik hoef gelukkig nog niet te beslissen... De auto heeft namelijk een afwijkende maat (225/60 R16) en dan heb je óf budgetrotzooi óf fatsoenlijke merken voor onfatsoenlijke prijzen...
- originele radio terug inbouwen
- stofkappen koplampen ontwerpen en maken
- grote beurt

Wordt vervolgd!
Ah, wat naar! Ook voor Rush. Hopen dat het allemaal weer mooi op te lossen is.
Wat jammer voor jullie beide, en alle tijd en werk die er al in gestopt is. Aan de andere kant gelukkig dat niet de hele Fairlane verloren is gegaan.
Dat is wel jammer, zeg! Ben benieuwd of dat dash weer klaar kan.
Oeh, das inderdaad even een tegenslag. Het kan natuurlijk altijd gebeuren met dit soort werkzaamheden maar Rush had echt veel weggehaald wat kon branden. Volgens het boekje. Pure pech.
Als ik het dashboard zie dan ziet er niet hopeloos uit. Niet met de dashboard reparaties die Rush al eerder heeft laten zien. Is het raam hetzelfde als een Crown Vic? Of is dat nu precies waar je even moet wachten of het past? "Gelukkig" is het de bijrijders kant waar er meestal minder (en minder kritisch) techniek onder het dashboard verstopt zit. Misschien een air-duct beschadigd ook?

Success. En onthou dat tegenslagen snel vergeten zijn als je eenmaal ermee kan gaan rijden.
Van sommige dingen van de 164 weet ik haast niet meer waarom het zoveel jaren heeft geduurd. Totdat ik me herinner dat ik eens weekenden bezig ben geweest met vastzittende bussen in fusee gietstukken te verwijderen.
Zo, dat is wel even schrikken, maar het had ook veel erger uit kunnen pakken natuurlijk.

Veel succes! Laatste loodjes! winking smiley
Quote
Wouter82
.........................



De brand is extra zuur omdat het juist allemaal zo lekker ging. Het laswerk was ook aan de linkerkant vrijwel klaar en het bleek dat een remspecialist in Alkmaar alle onderdelen heeft kunnen reviseren en zelfs nieuwe blokken kon leveren. Dus de remmerij is inmiddels op orde en dat had de grootste uitdaging moeten blijven. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat Rush het allemaal voor elkaar gaat krijgen dus ik durf wel voorzichtig verder vooruit te kijken naar wat er nog moet gebeuren:
- nieuwe banden. Na lang wikken en wegen had ik banden gevonden met een goede prijs-kwaliteitsverhouding maar die blijken opeens weer duurder geworden dus ik zoek nog verder, ik hoef gelukkig nog niet te beslissen... De auto heeft namelijk een afwijkende maat (225/60 R16) en dan heb je óf budgetrotzooi óf fatsoenlijke merken voor onfatsoenlijke prijzen...
- originele radio terug inbouwen
- stofkappen koplampen ontwerpen en maken
- grote beurt

Wordt vervolgd!

Die banden maat gebruikte Ford ook voor het Pantherplatform, waarop o.a. mijn Mercury gebouwd is. Ik weet niet in hoeverre je km (of mijlen) teller accuraat is, maar anders zou je kunnen overwegen om er 235/60/16 op te gooien als dat makkelijker is in je zoektocht. Mijn ex, een 1999 town Car had die maat ook standaard, maar de Mercury heeft dan weer 225/60/16 standaard. Zelfde formaat auto, gewicht etc. Het ontloopt elkaar niet veel bij evt. teller afwijking. Dat kan ik bevestigen.

Ik heb zelf Michelin Premacy 3 eronder zitten. Was bij elkaar 750,- incl. montage. Goed rubber is wel belangrijk en ikzelf waag dan liever geen gok met een C-merk.
Quote
Engineer2
Is het raam hetzelfde als een Crown Vic? Of is dat nu precies waar je even moet wachten of het past?

Ja ik heb eerlijk gezegd geen idee. Rush had het er over dat hij een raam in Texas had gevonden, maar of dat nu ook het raam is dat onderweg is weet ik niet. Volgens mij is het uitgesloten dat het raam ook in andere Fomoco-producten zit waardoor ik al zeer vreemd vond dat dat daar een raam zou liggen. Maar ik moet het afwachten...

Quote
Engineer2
"Gelukkig" is het de bijrijders kant waar er meestal minder (en minder kritisch) techniek onder het dashboard verstopt zit. Misschien een air-duct beschadigd ook?

Rush heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken, dus volgens mij is het vooral oppervlakkig, ook lijkt het vooral de bekleding van de A-stijl te zijn.

Quote
Engineer2
Success. En onthou dat tegenslagen snel vergeten zijn als je eenmaal ermee kan gaan rijden.
Van sommige dingen van de 164 weet ik haast niet meer waarom het zoveel jaren heeft geduurd. Totdat ik me herinner dat ik eens weekenden bezig ben geweest met vastzittende bussen in fusee gietstukken te verwijderen.

Dank je. Zure is natuurlijk dat de auto waarschijnlijk klaar had kunnen zijn, maar ja, waar gehakt wordt vallen spaanders. Als het nu allemaal meezit, dan zou het volgens mij nog een kwestie van weken zijn eer de auto de weg op mag...

Quote
Quatrelle
Die banden maat gebruikte Ford ook voor het Pantherplatform, waarop o.a. mijn Mercury gebouwd is. Ik weet niet in hoeverre je km (of mijlen) teller accuraat is, maar anders zou je kunnen overwegen om er 235/60/16 op te gooien als dat makkelijker is in je zoektocht. Mijn ex, een 1999 town Car had die maat ook standaard, maar de Mercury heeft dan weer 225/60/16 standaard. Zelfde formaat auto, gewicht etc. Het ontloopt elkaar niet veel bij evt. teller afwijking. Dat kan ik bevestigen.

Ik heb zelf Michelin Premacy 3 eronder zitten. Was bij elkaar 750,- incl. montage. Goed rubber is wel belangrijk en ikzelf waag dan liever geen gok met een C-merk.

Het scheelt dat de auto maar weinig km zal gaan maken en ik er in principe niet van afhankelijk ben bij slecht weer dus B-merk volstaat. Ik heb Kumho Ecowings ES01 gevonden, met een voldoende score bij de . Bij een bepaalde webshop waren ze eerst 77 euro, nu in de 80. Maar een andere bleek ze weer te hebben voor 75...
Zaterdag bij Rush langsgeweest en de Fairlane weer eens gezien. Herstelwerkzaamheden van het brandje zijn zo goed als klaar en je moet het weten om te kunnen zien dat er iets hersteld is thumbs up Als je met je neus op het dashboard gaat liggen zie je een klein verschil in structuur maar dat mag geen naam hebben. Je ziet het nu ook makkelijker omdat er geen voorruit in zit. Die had al geleverd moeten worden, maar die zou nu aanstaande woensdag binnen moeten komen. Dat wordt heel spannend, het raam komt inderdaad uit Dallas maar zou daar weer geïmporteerd zijn uit Australië. Als het inderdaad blijkt te passen, dan zijn we bijna klaar met dit enorme project dat onverhoopt nog een stuk complexer was geworden nut smiley Al het laswerk is klaar en omdat het wel genoeg werk is geweest, laten we enkele kleine afwerkingspuntjes achterwege. Zo gaan we niet de antenne omwisselen voor het origineel en ook wat kleine deukjes laten we zitten.

Wel wilde ik graag dat de originele radio weer geplaatst zou worden. Ik dacht dat dat een kwestie zou zijn van een nieuw stekkertje vinden en de boel aansluiten, maar helaas.... het ding bleek defect. Dus heeft Rush hem aan een elektronicatechnicus overhandigd die met veel inspanning het ding weer aan de gang heeft gekregen:

Quote

Het kan wel zijn dat dit de originele radio was, maar die heeft het in ieder geval niet gedaan! Ik heb diverse slechte soldeerverbindingen gerepareerd. Ook de volumeknop was defect. De zekering heb ik nu uitwendig aangebracht. Want zo'n speciale soldeer zekering die in de radio zit, heb ik niet. Ik heb de grote connector verwijderd en draden in de print gesoldeerd. Het is echt heel netjes! Zal er een beschrijving van de aansluitingen bij leveren. De vraag is natuurlijk wel, waarvoor de draden aan de andere kant zijn.



Ook hier bleek iets simpels weer verrekte lastig uit te pakken moody smiley

Eigenlijk idem voor de banden. Ik word onderhand mesjogge van al die bandentests van ANWB en Autoweek. De nummer 1 bij de ANWB is een half jaar later opeens een middenmoter bij Autoweek, en andersom. Dat werd bevestigd met de zomerbanden die ik nu onder BMW heb zitten, maar als je alles langsloopt dan zie je constant dezelfde banden een andere score halen. Komt dat dan echt alleen door de verschillende maten? Ik snap het in elk geval niet. De Fairlane heeft ook vers rubber nodig en daar heb ik Kumho Ecowings voor besteld. Zoals in de vorige post genoemd, heb je in deze maat niet veel keus. Deze Ecowings scoren over de gehele linie aardig met extra punten voor de stilte in de auto en gunstig verbruik - volgens de ANWB althans. En een webtoko heeft ze nu voor slechts 67 euro, dus dan lijkt mij de prijs-kwaliteitverhouding gewoon prima. Een bevriende garagist van Rush gaat de banden bestellen en monteren. Daar gaan ze ook een beurtje uitvoeren en dan moet het zover zijn: de apk! Dat zou niks geks mogen opleveren dus als het nu dan wel allemaal volgens plan gaat, zou ik begin mei moeten kunnen rijden eye popping smiley



Maar eerst dus even de voorruit afwachten.......



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2019 22:18 door Wouter82.
Stap voor stap dus! Maar dat komt wel weer helemaal goed.

Nooi te lang twijfelen over die banden. Je gaat er niet het circuit mee op, zal denk ik niet in de winter een bergpas opzoeken en je zal er ook niet elke dag mee gaan rijden. Buiten wat belachelijk slechte die in elke test door de mand vallen zijn de verschillen ook weer niet heel erg groot. Ik heb ook op een van de auto's Kumho volgens mij. Ik zou alleen even niet weten welke band precies en ook niet welke auto. Ik was er vroeger heel erg mee bezig maar zeker met de hobby auto's kijk ik er veel minder naar. Maten en coderingen zijn belangrijker. Dat het voor de daily een 4-seizoens is (met goedkeur voor Duitsland) is ook nog belangrijk.

De extra draden op de radio - CD wisselaar, stuurbediening, antenne aansturing, dashboard verlichting, aansturing externe versterker, aansturing antenne versterker... ik noem maar een paar van de typische op. CD wisselaar vermoed ik in dit geval.
Fijn dat het project zijn einde nadert. Wat een megaklus!
Begin mei al! Dat klinkt goed! Hopelijk gaat het raam passen kun je straks deze zomer mooi genieten van je Australisch bakbeest thumbs up
Dat klinkt goed! Ben erg benieuwd. Dit vraagt om foto's!
Dank allen smiling smiley

Geen voorruit vandaag helaas sad smiley Uit verveling grinning smiley heeft Rush dan toch maar de antenne vervangen door de originele elektrisch bedienbare schuifstok:

Jeetje wat een project. Knap dat jullie zo doorpakken. Ben echt benieuwd hem te zien in het echt. Goed bezig!!
De brand linksvoor was natuurlijk een ramp voor beide partijen. Wouter investeert het nodige om deze exoot weer op de weg te krijgen en dan gebeurd dit.
De afgelopen weken ben ik bezig geweest om de schade zo onzichtbaar mogelijk te maken. Het is nog wachten op het raam.


Als je van niks zou weten, zouden die foto's ook helemaal niks zeggen over wat er allemaal is gebeurd nut smiley
Wow Ruud, dat heb je echt wonderbaarlijk prachtig gemaakt, dat moet je ons toch eens leren drinking smiley.
Quote
Wouter82
Als je van niks zou weten, zouden die foto's ook helemaal niks zeggen over wat er allemaal is gebeurd nut smiley
Precies dit! Heel netjes! thumbs up
Het raam zou onderweg zijn van Rotterdam naar Rush. Morgen dus de grote dag, is het inderdaad gewoon niks aan de hand een goede Fairlane-voorruit???? Een spannende finale van een monsterklus nut smiley
Nou, zeg dat wel. Het zal vast goed komen, het is niet voor niks goede vrijdag morgen. winking smiley

Hopelijk is de transportverpakking voldoende stevig gebleken en is de ruit van het juiste type én ongeschonden.
Niks geen Goede Vrijdag dus, raam is verkeerd. Het verbaast mij niet maar ik baal er natuurlijk wel enorm van. Ze hebben een raam geleverd voor een jaren vijftig Fairlane. Daarom vond ik het al vreemd dat die uit Dallas kwam, want toen had de VS inderdaad ook een Fairlane angry smily
Ik heb recent op TV een programma gezien waar men een ruit nam die vergelijkbare rondingen e.d. had maar groter was dan de originele, waarbij er vervolgens een mal getrokken werd op de nieuwe ruit en deze uitgesneden wordt. Dat kan natuurlijk met gelaagd glas. Misschien dat dát een oplossing is?

overigens,

dit is de ruit neem ik aan?
[www.autoglasswarehouse.com.au]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2019 17:17 door ginkelvanmichiel.
@ Ginkelvanmichiel: een ruit op maat laten maken is inderdaad ook een optie. Ik wacht nog even af wat Rush te weten komt van de leverancier en ik heb nog twee opties: een gespecialiseerd autoglasbedrijf in Apeldoorn en ik kan het nog proberen bij Coleman Milne Engeland.

Die ruit zou inderdaad wel de goede moeten zijn ja thumbs up
Vraag Job eens na van Classic Paradise - hij heeft een connectie die zich met autoruit herstel en vervanging bezig houdt; exclusief voor auto's waar nauwelijks aan ruiten te komen is
Dat is precies het bedrijf wat ik bedoel en waar ik het al met Job over heb gehad smiling smiley

Rush stelde voor om de oude ruit terug te plaatsen. Volgens hem komt die daarmee nog wel door de apk. Zondag ga ik er langs om te zien hoe het er uit ziet. Dan kunnen we de auto tenminste verder klaar maken en kan ik er mee gaan rijden, ondertussen zoekend naar een nieuwe ruit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close