Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Gepost door Wouter82 
Jouw F5 knop is versleten tegen de tijd dat het 17 Mei is big smile smiley
Bij schepen is het contant verversen van de webpagina toch altijd een teleurstelling.

Hoe dan ook weer een goede stap!
Bootje ligt inmiddels in Singapore en zou over een maand Rotterdam in zicht moeten krijgen. Hoog tijd dus om de auto een beetje te fatsoeneren smiling smiley

De lak voelt bekant aan als schuurpapier, dus hier is ook veel eer te behalen met kleien en polijsten. Wordt wel een meerdaagse marathon grinning smiley
Dat geloof ik graag, wat een vierkante meters hahaha, die hele Festiva is net zo groot als de motorkap van deze. Maar dan is het ook genieten, daarna.
uwbuurman
Dat geloof ik graag, wat een vierkante meters hahaha, die hele Festiva is net zo groot als de motorkap van deze.

Nou dat valt best mee, maar toch...

big smile smiley

Ach gewoon paneeltje voor paneeltje en dan moet het wel goed komen smiling smiley
Zier er nu al een stuk frisser uit! Nu dat glimmen nog he.
Glimmen komt er aan, ik ga het kofferdeksel gebruiken als proefpaneel. Ik ben benieuwd of mijn meest grove polijstmiddel grof genoeg is. Want ik neig er naar om bij de Gamma een potje Commandant te halen om echt even goed de eerste laag weg te krijgen.

Overigens heb ik nog wat informatie ontvangen van de vorige eigenaar en het verhaal van de Fairlane blijkt nog meer bijzonder en hangt van de toevalligheden aan elkaar. Ik wist dat de auto in 2014 op een veiling in Berlijn bij de nu vorige eigenaar terecht is gekomen, maar niet hoe die in Berlijn verzeild was geraakt. Welnu...
De laatste Britse eigenaar was met de Fairlane naar Berlijn gereden, waarschijnlijk voor vakantie. In Berlijn is de auto kapot gegaan, geen idee wat precies. De Brit is toen naar vliegveld Schönefeld gereden, heeft de Fairlane daar neergezet en is terug naar huis gevlogen en heeft er nooit meer naar omgekeken. Kennelijk heeft hij wel de sleutels in de auto achtergelaten. De gedumpte auto is na enkele maanden uiteindelijk door het vliegveld in beslag genomen en in eigen beheer geveild, dat zullen ze wel meer doen met achtergelaten en verloren spullen. De nu vorige, Duitse eigenaar heeft de auto dus via die veiling bemachtigd. Maar de auto had natuurlijk nog alleen maar de Britse registratie. Met een vriend hebben ze de Fairlane weer rijvaardig gemaakt en zijn ze naar Engeland gereden om hem te laten keuren en te laten overschrijven. Vervolgens weer terug naar Duitsland en aldaar gepoogd de auto te importeren en te registreren, maar daar wilde de TüV dus niet aan (althans, het was nog mogelijk om een individuele keuring te doen maar dat zou en heel duur zijn, en kans dat er op van alles wordt gelet en gewezen). Na twee jaar heeft hij het opgegeven en de auto te koop gezet. En in november 2017 ging de Fairlane naar Nederland smiling smiley

Maar het wordt nog mooier. Toen de Brit met de auto in Berlijn was, heeft hij de auto natuurlijk nog gewoon gebruikt en dus ook gewoon in de stad parkeert. Nu is Berlijn niet echt een klein dorp in the middle of nowhere, maar toch is het zo gelopen dat de auto stomtoevallig in beeld is gekomen bij een Duits televisieprogramma nut smiley Een soort Duitse versie van Wheeler Dealers wat dit keer ging over een Opel Vectra. Deze uitzending werd kennelijk later een keer herhaald, want een vriend van de vorige eigenaar heeft screenshots kunnen nemen van de beelden big smile smiley

En ik kreeg nog een screenshot toegestuurd van een Streetview-beeld uit 2014 (althans, het eigenlijke beeld zal wat jaren ouder zijn, het screenshot is in '14 gemaakt) waar de Fairlane zichtbaar is voor het huis van de laatste Britse eigenaar, ofwel degene door wie de Fairlane in Berlijn is doen belanden.
Hahaha dat is geniaal. Dat is toch wel heel erg bijzonder
En dan heb je vervolgens een gekke Hollander die er duizenden euro's in pompt om hem weer een beetje netjes te krijgen en een nieuwe voorruit uit Australië laat overkomen met de verhuisinboedel van een wildvreemde nut smiley
Het wordt zo wel een tamelijk briljant verhaal inderdaad smiling smiley
Nu ben ik nieuwsgierig hoe die Britse eigenaar het met de registratie / betalingen van belastingen of MOT aansporingen gedaan heeft tijdens de periode van achterlaten in Berlijn.
Lijkt mij niet het type dat het keurig is blijven betalen.. denk ik?
jeetje... heel bijzonder! Met goed recht dat hij nu gekoesterd wordt. Het arme ding heeft al heel wat meegemaakt! grinning smiley
Durashift
Nu ben ik nieuwsgierig hoe die Britse eigenaar het met de registratie / betalingen van belastingen of MOT aansporingen gedaan heeft tijdens de periode van achterlaten in Berlijn.

Misschien geschorst (SORN)? Ik heb diverse Britse auto's gespot die een dergelijke status hebben en in het buitenland zijn achtergelaten, of zelfs nog rondrijden.
Durashift

Geen idee. Misschien heeft hij de auto "gewoon" geschorst of uitgeschreven. Want dan maakt het niet uit of de auto in de schuur staat of bij de sloop... of dus op vliegveld Schönefeld smiling bouncing smiley
Nou de kofferklep is klaar thumbs up

Halve klep gekleid, en dat maakt best verschil...
[i.imgur.com]

Na het kleien. Erg lastig om de swirls in beeld te krijgen, hierbij redelijk zichtbaar:

Set-up

Ik moest toch de kofferbak openen, dus hierbij meteen maar het antwoord op een niet gestelde vraag: hoe groot is die kofferbak? Campingstoel voor schaal.

Het gaat bijna professioneel lijken smiling smiley

Het was even werken, vier rondes met SRR 2.5 en eentje met SRR 1. Daarna White Diamond en Collinite Inulator Wax. En klaar is de klep...

Verschil is duidelijk smiling smiley

Met het polijsten wel de eerste fout gemaakt door te veel warmte te creëren. Dat resulteerde in zichtbare plekken, maar met de tweede ronde polijsten verdwenen die gelukkig. En ik ga inderdaad maar wat zwaarder spul in huis halen, dan zou de rest iets makkelijker moeten gaan smiling smiley Ook gaat de rest van auto stap voor stap in zijn geheel in plaats van elk paneel de volledige behandeling zoals ik het kofferdeksel heb gedaan.

Nog een paar meter te gaan...

Lekker bezig! Wat zit er trouwens voor een uitlaat onder? nut smiley
Barri
Lekker bezig!

Dank je!

Barri
Wat zit er trouwens voor een uitlaat onder? nut smiley

Dubbel eindstukje van Remus big smile smiley

(Oude foto)
Dikke Remus! Maar dat past eigenlijk niet echt bij de auto, vind ik. Die hoort een krom pijpje achter de bumper te hebben smiling smiley
Origineel hoort een enkel, ovaal eindstuk. Ik vind dit ook wat overdreven, maar ergens heeft het ook wel weer wat. Nog afgezien van het feit dat het naar origineel terugbrengen nogal een opgave wordt moody smiley
Zelfs op de foto's kan je verschil zien... die lak was toch wat slechter dan ik dacht. Mooi opgeknapt! Even doorbuffelen nog.
Rondom het voorraam zou ik nog even laten trouwens; dat zal je toch nog een keer willen doen na plaatsing van de ruit. Alhoewel als de ruitzetter echt zijn best doet het ook zonder ook maar enig spoor na te laten mogelijk is.
Geweldig verhaal. Dat maakt hem nóg meer bijzonder inderdaad!

Goed werk met het polijsten ook, letterlijk meters maken grinning smiley
Wouter82
En dan heb je vervolgens een gekke Hollander die er duizenden euro's in pompt om hem weer een beetje netjes te krijgen en een nieuwe voorruit uit Australië laat overkomen met de verhuisinboedel van een wildvreemde nut smiley
Het wordt zo wel een tamelijk briljant verhaal inderdaad smiling smiley

Haha zeker, heerlijk Wouter!
Het aftellen is begonnen...
15 mei aankomst container in Rotterdam (2 dagen voor op schema)
16 mei schorsing verloopt
19 mei container afgeleverd bij degene die verhuisd is, onder voorbehoud van soepele douanepassage (waar drie weken voor was gepland)
En dan een afspraak maken voor het ophalen van de ruit en die laten monteren. Althans, als het inderdaad de goede is.... ben nu al nerveus nut smiley Hopelijk kan de Glasgarage op hemelvaartszaterdag.

En niet onbelangrijk, nog even iets verzinnen voor het logistieke gebeuren moody smiley
Van waar naar waar moet die ruit straks? ( Vraag ik als "Ford met grote kofferbak"bezitter..... winking smiley )
Durf je er mee te rijden straks Wouter?
1 steentje op de snelweg...winking smiley

Maar hopelijk komt het snel goed en past de ruit.
Carkiller
Durf je er mee te rijden straks Wouter?
1 steentje op de snelweg...winking smiley

Maar hopelijk komt het snel goed en past de ruit.

Ik weet nu hoe aan een nieuwe te komen grinning smiley

Maar natuurlijk is dat een risico. Alleen heb ik dat risico ook bij andere auto's, een van de redenen waarom ik het niet erg vindt dat niet alles rijvaardig is maar gewoon mooi en veilig binnenstaat. Daarnaast is de Fairlane sowieso een kat met negen levens waarvan er inmiddels al een stuk of drie verbruikt zijn. Dus wat betreft heb ik ook het idee dat het niet uitmaakt hoe ik die auto gebruik, het is toch volstrekt onvoorspelbaar wat er kan gebeuren.
De ruit is gearriveerd! Die staat nu ergens diep in Gelderland, binnenkort afspraak maken om op te halen thumbs up
Wat een verhaal zeg! Ik hoop dat dit nu wél de juiste ruit is en dat de Fairlane ermee door de apk komt. Even afwachten nog dus.
Uhm ja, klein tegenvallertje tussendoor en even lastig om daar over te communiceren. Iets met laswerk.
Godsamme. Sterkte, hoop dat jullie eruit komen. Het zit niet mee, met deze auto.
Dat is balen zeg, weer een tegenvaller. Gelukkig is laswerk doorgaans makkelijker te regelen dan een specifieke voorruit. Positief denken!
Laswerk of niet, die ruit moet toch gehaald worden?

Succes met alles uiteraard...
uwbuurman
Godsamme. Sterkte, hoop dat jullie eruit komen. Het zit niet mee, met deze auto.

Hmmm lastig. Hopelijk komt het goed en dan horen we het wel
De ruit heb ik vorige week opgehaald. Die kan ik ook laten plaatsen, maar ik wil eerst een finale check dat het echt de goede is. En dat moet even met twee man.

Al zijn er nog stappen te nemen; de ruit is nu tenminste in dezelfde ruimte als de auto!
Mooi verhaal zeg, lachen dat hij op tv te zien is geweest en vooral dat er ook iemand screenshots van gemaakt heeft.

Poetswerk ziet er al heel positief uit en het raam is ook nog eens binnen, dat wordt binnenkort helemaal genieten als het gelukt is. drinking smiley
Foto met een verhaal, zowel de auto als die kartonnen doos. Voor degene die 't nog niet heeft gelezen, tip: zet de koffie aan grinning smiley
Zodan, je bent er maar druk meecool smiley

Mooi dat je eindelijk een ruit binnenhebt!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.