Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Gepost door Wouter82 
Heb je gelijk in, zal het even vragen bij de zaak waar ik vandaag was.
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je bij de apk op de proppen komt met een auto waarvan je de voorruit gewoon helemaal verwijderd hebt? Die mag inderdaad geen ernstige beschadigingen hebben, maar ik lees zo snel niets over het al dan niet verplicht aanwezig moeten zijn van de ruit zelfdrinking smiley
Die is al langs geweest, en iets wat een voorruit hoort te hebben, moet een voorruit hebben. En eentje laten maken is duurder dan er eentje laten invliegen vanuit Australië.
Ben benieuwd hoe ze zonder voorruit de ruitenwissers en sproeier controleren bij de APK
Het raam lijkt vervloekt te zijn zeg.. Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK. De regels wilen nogal eens veranderen rondom het voorraam. Ik denk dat met een steekproef controleur tegen het erg moeilijk wordt (alhoewel ik heb ervaren dat die ook niet foutloos zijn bij speciale of vrij nieuwe regels; wel veel moeilijker iets aan te doen).

Een bestelling richting Australie dan maar?

Postief: het rijdt dus wel prima. Dat is dan wel weer een kroon op al het werk.
Engineer2
Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK.

ik heb even in de APK regelementen lopen neuzen maar kan echt geen enkel artikel vinden waarin een gelaagde voorruit (eventueel met markering/goedkeuring) verplicht zou zijn.
Toetsje
Engineer2
Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK.

ik heb even in de APK regelementen lopen neuzen maar kan echt geen enkel artikel vinden waarin een gelaagde voorruit (eventueel met markering/goedkeuring) verplicht zou zijn.

Zoals ik het begrepen heb is het indirect. Ruitenwissers krassen in het Lexan (1x is genoeg) waardoor je niet meer door het raam kan kijken. Wordt gezien als een beschadiging in het blikveld en daar is het juist mee begonnen.

De Europese regels zeggen dat hardplastic autoruiten alleen gebruikt mogen worden buiten het gezichtsveld van de bestuurder. Europa een beetje kennende, zou die hindernis nog wel eens de meest weerbarstige kunnen zijn.
[www.amt.nl]
Nog niet echt nieuws over de Fairlane in 2020 sad smiley Operatie Voorruit wil nog niet vlotten. Ruit uit Australië gaat toch wel erg veel kosten en eigenlijk zijn de meeste transporteurs ook niet happig op het verschepen van één item. Verder nadenken maar... Mocht iemand binnenkort een auto of zo uit Australië gaan importeren, ik wil graag meeliften winking smiley

Ondertussen vandaag wel aan de slag geweest met de lekstroom. De auto trekt om de een of andere reden een accu compleet leeg, zelfs als die aan de druppellader hangt. Hier heb ik al eens eerder samen met iemand naar gekeken, zonder succes. Nu kwam Engineer2 langs die zich er eens op heeft gestort. Conclusie was inderdaad al vrij snel dat er meer spanning op de auto zit dan zou moeten met alles uitgeschakeld. Na alle zekeringen en relais langs te hebben gelopen en doorgemeten kwam er een hoofdverdachte uit de bus: de blower controler, een soort zekering/relais die de interieurfan aanstuurt. Die verwijderd en het probleem was weg. Maar ja, wat nu precies het probleem is? Ding zelf is goed. Vermoeden is dan ook dat dit ding ook iets anders aanstuurt, maar we konden niet achterhalen wat het zou kunnen zijn. De auto lijkt verder ook prima te functioneren met dit ding er uit, dus idee is nu om er een killswitch op te zetten (enkel op deze controler). En een goed elektrisch schema te achterhalen, want de Haynes-schema's bleken niet toereikend. Misschien dat daarmee meer is uit te vogelen smiling smiley

En de blower controler:
Een klein mysterie blijft het!

Op de foto is trouwens de zekering. De controller is een goed verstopt doosje achter het handschoenenvak.

Die controller of de blower losgekoppeld geeft nog steeds een forse stroom. Er is dus nog iets anders op die zekering of er zit nog een stekker aan die controller die ik niet gevonden heb.

Hoe dan ook; leuk eens dit mini Ford museum te bezoeken!
Wel balen dat die auto je niet onder controle krijgt. Maar als je zo doorgaat, komt dat goed.
sierra Rijkspolitie

Is dat leuk vior de verzameling? ONK kun je er wel weer bij krijgen, bouwjaar lijkt me goed, uitvoering is nog niet in de collectie.....
Maar staat niet te koop (toch?). Tijd terug heeft er ook een politie-Sierra te koop gestaan maar voor een wel erg enthousiaste prijs.
Geen idee, maar hij staat zo netjes in een rijtje tussen een paar andere fords.... het is de vraag aan de spotter waard, waar hij hem zag....
Ja iemand had mij die foto ook al een laten zien, maar weet niet meer hoe of wat smiling smiley
uwbuurman
(.).... het is de vraag aan de spotter waard, waar hij hem zag....

Peer, België (over de grens bij Maasbracht / Weert
86 km/2 / 16 duizend inwoners. Voertuig staat buiten, in de winterperiode. Even vragen in het lokale café en iemand zal toch wel weten waar er een NL politie Ford Sierra buiten staat te verkleumen?
Erg vervelend dat het nog niet gelukt is om de ruit te bemachtigen. thumbs down
Maar dat komt vast een keer goed. Je zult het wellicht al weten maar een ruit kun je ook laten maken op maat.
Alleen zal dat best een aardige duit kosten denk ik. eye rolling smiley
Vandaag weer eens op de Britse Ebay gezocht. Iemand biedt twee begrafenis-Fairlanes aan van mijn model en zegt ook connecties te hebben in Australië. Dus daar maar eens een bericht aan gestuurd smiling smiley
^^ Dat is niks geworden. Ik heb nog een paar dunne lijntjes uitstaan, maar sinds vandaag ook een wat steviger: op Facebook iemand tegengekomen die binnenkort een klassieke Fiat 500 en wat inboedel uit Australië laat overkomen. Dus meteen maar eens contact gezocht en hij gaat kijken wat de mogelijkheden zijn thumbs up
Zou het dan echt gaan lukken? Gaat het nu toch gebeuren? Komt het allemaal goed? Het heeft er alle schijn van big smile smiley Als alles loopt zoals vandaag besproken, dan vertrekt over twee weken een container vanuit de Sydney-regio naar Nederland. In die container zit vooral huisraad, maar mijn voorruit mocht mee smiling bouncing smiley

Het is dus inderdaad gelukt met die Nederlander op Facebook die terugverhuist en o.a. zijn Fiat 500 meeneemt. Ontzettend aardige en enthousiaste gozer die bereid was om het hoe dan ook te laten slagen. Vervolgens toch weer even tegenslag, want het glasbedrijf waar ik al contact mee heb gehad of ze zelf konden verschepen, bleek opeens geen voorruiten te bezorgen. Andere bedrijven reageerden niet of traag, en toen was de deadline nog maar twee weken in plaats van drie dus werd ik toch wat zenuwachtig. Nu had ik al een Facebook-bericht lopen op een Australische pagina over Australische auto's overzee en daar al veel enthousiaste reacties gekregen als ook verschillende aanbiedingen om te helpen. Dus daar maar eens gevraagd of iemand een bedrijf kent dat voorruiten thuisbezorgd op die locatie. Iemand bood vrijwel meteen aan om het zelf op te pakken en contact te zoeken met bedrijven en bezorging af te spreken. En dat is dus gelukt, Calibrated Autoglass zou nu een voorruit afleveren bij de Nederlander. Echt fantastisch hoe je gewoon met wildvreemden van Facebook dit mogelijk kunt maken letterlijk aan de andere kant van de wereld smileys with beer Boot vertrekt dus over een week of twee, ik dacht 26 maart en doet er dan twee tot vier maanden over om in Rotterdam te geraken. De Nederlandse transporteur zegt dan nog een week nodig te hebben om de container in te klaren en op plaats van bestemming te krijgen in Gelderland. Dan moet nog een praktisch dingetje uitgewerkt worden, namelijk hoe auto en ruit samen gaan komen. Maar daar kan het bedrijf in Apeldoorn vast wel een rol in spelen smiling smiley

Natuurlijk houd ik nog een slag om de arm, het is pas echt gelukt als dat raam in mijn auto zit moody smiley
Dat wordt weer extra interessant om te volgen. Succes! thumbs up
Wat een ontwikkelingen! En wat zal jij steeds in de stress schieten als er op de weg een steentje tegen de ruit stuitert straks big smile smiley
Maar net als gaan rijden met een auto die pas gespoten is slijt dat gevoel wel.

En dan eindelijk.... eindelijk kan je later dit jaar ermee gaan rijden. Volgende keer gewoon een hele auto kopen in Australië hoor. Dat is minder gedoe en ze kosten niet veel daar. Het verhaal van de ambassade maakt dit exemplaar natuurlijk wel iets aparter.
Wat een gedoe eigenlijk voor zo'n ruit, maar de manier hoe hij (hoogstwaarschijnlijk) deze kant op gaat komen is wel weer een mooi verhaal vind ik. smiling bouncing smiley
Hahaha, mooi man. Ik had gelijk 3 gekocht, maar het gaat je lukken!!!
Engineer2
En wat zal jij steeds in de stress schieten als er op de weg een steentje tegen de ruit stuitert straks big smile smiley

Ik dacht precies hetzelfde haha! Sterkte met afwachten, hopelijk met succes deze keer!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2020 23:12 door BartM94.
Don't mention the steentjes moody smiley

Ondertussen in Australië...

smiling bouncing smiley

Etappe 1 volbracht thumbs up
Oef. Ik heb wel wat logistieke ervaring...als ik zie wat voor schades er alleen al ontstaan vanuit Engeland naar België... Maar goed, wie weet houden de banken en de dekbedden van de verhuizende Nederlander je ruit mooi op zijn plek. smiling smiley

Het blijft, als lezer, een mooi avontuur!
Ruit komt in een transportbox en wordt door de verhuizers zorgvuldig in de container geplaatst winking smiley
Ik heb 3 keer een verhuizing gedaan, van NL naar de VS, toen naar het VK en afgelopen.wee naar NL. Enkel een 2 mm glazen plaat van een schilderiijframe stuk. Ik zou me er totaal geen zorgen over maken.
Verdorie, het zullen onze goederen zijn waar men minder voorzichtig mee is dan. smiling smiley

Komt goed dan!
Super dat het gelukt lijkt te zijn! Dit is één van die mooie kanten van het internet, zomaar contact vinden met personen aan de andere kant van de wereld die willen helpen. big smile smiley
Engineer2
Volgende keer gewoon een hele auto kopen in Australië hoor. Dat is minder gedoe en ze kosten niet veel daar. Het verhaal van de ambassade maakt dit exemplaar natuurlijk wel iets aparter.

Wat dat betreft (in elk geval) zit ik raar in elkaar. "Gewoon" een auto importeren is niet leuk, dan kan je gewoon zoeken zoals je hier in Nederland naar een grijze Polo 1.4 zoekt bij wijze van spreken. In het geval van de Fairlane begon het ook juist met het toevallig tegenkomen. Op dat moment had ik ook een subjectief ingewikkelder, maar (zeker achteraf) objectief gemakkelijker traject kunnen kiezen door wél de auto te willen, maar dan een goed exemplaar uit Australië te halen in plan van dit Brits-Duitse project te beginnen. En laten we wel wezen, het had al een jaar geleden klaar kunnen zijn en dan was het project nog best meegevallen. En ja, mijn Corvette is ook import en heeft geen bijzonder verhaal. Maar ik had die auto nóg veel leuker en meer bijzonder gevonden als die een PF-00-XX of PG-00-XX kenteken had gehad winking smiley

der Magistrat
Het blijft, als lezer, een mooi avontuur!

Dank je! Voor mij ook hoor moody smiley winking smiley

MWH
Super dat het gelukt lijkt te zijn! Dit is één van die mooie kanten van het internet, zomaar contact vinden met personen aan de andere kant van de wereld die willen helpen. big smile smiley

Zeker, ik vind het echt heel bijzonder hoe het allemaal kan lopen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2020 16:52 door Wouter82.
Wouter82
In het geval van de Fairlane begon het ook juist met het toevallig tegenkomen. Op dat moment had ik ook een subjectief ingewikkelder, maar (zeker achteraf) objectief gemakkelijker traject kunnen kiezen door wél de auto te willen, maar dan een goed exemplaar uit Australië te halen in plan van dit Brits-Duitse project te beginnen. En laten we wel wezen, het had al een jaar geleden klaar kunnen zijn en dan was het project nog best meegevallen.

Dat vind ik ook leuk en deze auto verdient het ook gewoon om weer terug de weg op te mogen na het heen en weer gesleep in het verleden. Ik volg je topic ook al enige tijd en volgens mij stond die auto ergens buiten te verpieteren toch bij de vorige eigenaren?

Een specifiek exemplaar redden met een verhaal erachter is veel leuker inderdaad.
Probenator
Ik volg je topic ook al enige tijd en volgens mij stond die auto ergens buiten te verpieteren toch bij de vorige eigenaren?

Klopt, de vorige eigenaar, een Duitser, kon de auto niet op kenteken krijgen. Hij heeft dus drie jaar met de auto gezeten en het laatste jaar of zo heeft die buiten gestaan.
speedtouch
Toch weer vooruitgang geboekt!thumbs up

Voorruitgang. tongue sticking out smiley
Jay DoubleYou
speedtouch
Toch weer vooruitgang geboekt!thumbs up

Voorruitgang. tongue sticking out smiley

In Sydney is het donderdagochtend en is de ruit aan de tweede etappe begonnen, per vrachtwagen naar de haven!
Het is nog onbekend wanneer de boot vertrekt.
Jij blij dat goederentransport nog wel gaat. De verhuizende personen hebben wel een uitdaging; die zitten voorlopig nog in Australie vast.
Wat een ontwikkelingen weer, erg leuk.

Ken je deze gast al> Erg grappig (en leuk geeddit en heeft ook een Failane, wel een nieuwer type.
https://www.youtube.com/user/TopGearbox
^^ Zal er eens kijken, klinkt leuk smiling smiley

Voorruit dobbert inmiddels ergens in de oceaan:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2020 21:07 door Wouter82.
Wouter82

Voorruit dobbert inmiddels ergens in de oceaan:

Op de oceaan, hoop ik grinning smiley
Hm, inderdaad big smile smiley Maar ik kijk nergens meer van op in deze achtbaan nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.