Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Gepost door Wouter82 
Wat een achtbaan is dit topic zeg! Gave bak hoor. Heb je er al apk op?
Een achtbaan is het zeker moody smiley Rush had er alle vertrouwen in dat de kapotte voorruit apk-waardig was, maar twee bedrijven denken daar anders over. Nu heb ik het er met een mede-forummer (Granadavey, niet meer actief volgens mij) over gehad en hij is van mening dat de garages te angstig zijn en dat de ruit best wel eens goed genoeg kan zijn. Hij is zelf apk-keurmeester dus misschien kan hij hier nog een rol in spelen. Maar eerst moet Rush de auto verder apk-klaar maken, want ondanks dat de auto een half jaar bijkans gestript is geweest, bleken er toch ook een paar andere afkeurpuntjes te zijn sad smiley
Flinke tegenslag! Dat blijft toch een risico bij laswerk. Maar lijkt keurig opgelost, op de ruit na dan. Wat die ruit betreft, buiten het zichtveld van de bestuurder is redelijk wat toegestaan, maar op het moment dat een barst vertakkingen heeft is het afkeur dacht ik?

Als je haast hebt met die APK, je zou de ruit er ook gewoon uit kunnen laten. Een voorruit is niet verplicht. Wel even een bril op. cool smiley
Quote
Wouter82
Een achtbaan is het zeker moody smiley Rush had er alle vertrouwen in dat de kapotte voorruit apk-waardig was, maar twee bedrijven denken daar anders over. Nu heb ik het er met een mede-forummer (Granadavey, niet meer actief volgens mij) over gehad en hij is van mening dat de garages te angstig zijn en dat de ruit best wel eens goed genoeg kan zijn. Hij is zelf apk-keurmeester dus misschien kan hij hier nog een rol in spelen. Maar eerst moet Rush de auto verder apk-klaar maken, want ondanks dat de auto een half jaar bijkans gestript is geweest, bleken er toch ook een paar andere afkeurpuntjes te zijn sad smiley

in dat geval, neem contact op met de RDW en vraag om contact met een keurstation. Leg dan ook de situatie uit. Als je fiat van zo'n keurmeester hebt en het ook nog op papier/mail kunt krijgen, dan komt het zeker goed.
Quote
Dakloos
je zou de ruit er ook gewoon uit kunnen laten. Een voorruit is niet verplicht

Dat dus!

Verder zou je je licht nog eens kunnen opsteken bij deze lui, long shot, maar misschien hebben ze de juiste connecties.
[www.classic-autoglas.com]
Heb ik ook gevraagd en een voorruit is wel verplicht sinds een aantal jaar.
Eind 2018 nog een auto zonder voor- en achterruit goedgekeurd gekregen.
Er was een keurmeester van de RDW aanwezig voor een steekproefkeuring van een andere auto, die kwam ook nog even meekijken, en heeft er niets van gezegd (afgezien van een lollige opmerking).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2019 12:10 door Pepe41.
Wel balen, maar andere puntjes te overzien? Ook laswerk, of gewoon rubbertje, spoorstangetje dat soort geneuzel?
Klein puntje laswerk, verder niet werkende handrem en spoorstangkogelhoesje.


Australisch spoorstangkogelhoesje.


Vers spoorstangkogelhoesje.


Handrem doet het nu wel.


Nieuwe accu met nieuwe klem.
Vandaag is de multiriem vervangen, dan volgen deze week nog de banden en de radio wordt ingebouwd. Aanstaande vrijdag zou ik hem mogelijk kunnen ophalen om daarna zelf een apk te organiseren. Inmiddels van meerdere mensen-met-verstand-van-zaken vernomen dat de scheur geen beletsel zou moeten zijn en dat je inderdaad geen voorruit nodig hebt voor de apk. Eens zien hoe het allemaal gaat smiling smiley
En de Fairlane is weer thuis! Auto rijdt vorstelijk en die 5.0 V8 is natuurlijk feest big smile smiley Maar stuur rechts is wel heel erg wennen - zeker zonder binnenspiegel want die was niet teruggeplakt na de ruitwissel. En het is natuurlijk een aardige sloep met z'n 5,14 meter grinning smiley Ook geconstateerd dat de kachel niet werkt, dus dat is nog even een aandachtspuntje... En dan dus maar de apk proberen te regelen binnenkort...


Klaar voor vertrek!










Ik zag er opeens wat Volvo S80 in confused smiley

Mooi man! Een Volvo S80 was wel makkelijker geweest nut smiley.
Heerlijk, briljante bak! Hopelijk volgt de apk spoedig
Beter zo. thumbs up. ja, het was vandaag wel 'kachel weer', helaas.

Middensectie heeft er wel wat van de 1e generatie S80 weg, nu je 't schrijft. winking smiley
Mooi dat 'ie thuis is!! Als ik de foto's zie van het onderstel, ben ik benieuwd wat voor liefde dat nog nodig heeft.

Ik hoop dat je snel apk hebt!!
Dat extra ruitje bij de c-stijl heeft wel wat S80-achtigs inderdaad. Lekker dat-ie weer thuis is.
Fijn dat hij weer thuis is. Knap dat jullie bleven doorpakken.

Jeetje, ruim 5 meter is wel heel flink zeg! smiling smiley Hopelijk is alles snel geregeld zodat je ermee op pad kunt.
[www.autoglasswarehouse.com.au]

Je zou ze enkel nog moeten overhalen om te verschepen.

Maar ik vindt het geweldig hoeveel geduld, passie (en ook geld) je ertegen aan gooit. Dat getuigt van een ware liefde voor deze bijzondere wagen.
Daar zouden we er meer van moeten hebben. Dan reed er nog meer mooi spul rond hier in NL ipv matzwart gerolde, gedeukte en kasverrotte exemplaren van de diverse merken.
Quote
Quatrelle
[www.autoglasswarehouse.com.au]

Je zou ze enkel nog moeten overhalen om te verschepen.

Linkje naar die site had ik ook geplaatst op de vorige pagina. Dat zou de goede ruit haast wel moeten zijn. thumbs up
Quote
Quatrelle
Maar ik vindt het geweldig hoeveel geduld, passie (en ook geld) je ertegen aan gooit. Dat getuigt van een ware liefde voor deze bijzondere wagen.
Daar zouden we er meer van moeten hebben. Dan reed er nog meer mooi spul rond hier in NL ipv matzwart gerolde, gedeukte en kasverrotte exemplaren van de diverse merken.
Dank je! En er worden ook genoeg auto's om minder weggegooid, maar ja.

Die voorruit is inderdaad de goede. Coleman Milne heeft er ook eentje liggen, kost alleen 389 pond excl. btw en ook zij doen niet aan verzenden. Nu ben ik volgend weekend wel in Engeland, maar zit dan nog altijd op bijna 5 uur rijden bij hen vandaan... Nog even iets bedenken dus...
Quote
Wouter82
Quote
Quatrelle
Maar ik vindt het geweldig hoeveel geduld, passie (en ook geld) je ertegen aan gooit. Dat getuigt van een ware liefde voor deze bijzondere wagen.
Daar zouden we er meer van moeten hebben. Dan reed er nog meer mooi spul rond hier in NL ipv matzwart gerolde, gedeukte en kasverrotte exemplaren van de diverse merken.
Dank je! En er worden ook genoeg auto's om minder weggegooid, maar ja.

Die voorruit is inderdaad de goede. Coleman Milne heeft er ook eentje liggen, kost alleen 389 pond excl. btw en ook zij doen niet aan verzenden. Nu ben ik volgend weekend wel in Engeland, maar zit dan nog altijd op bijna 5 uur rijden bij hen vandaan... Nog even iets bedenken dus...

Wales?
Laten ophalen als hun de ruit verzendklaar in een krat aanbieden?
Wat en gaaf ding zeg en wat een doorzettingsvermogen! Vannacht een hele tijd achter je schitterende XR4i aangereden (X-Klasse met bestickering die ik hier maar niet zal noemen), volgend jaar de Nacht met de Fairlane?
Ah, was jij dat! Ja, we hebben een groot deel van de rit rondom jullie gereden. Dank je wel smiling smiley

Nacht met de Fairlane lijkt mij geen heel goed idee. Zo'n grote auto is niet handig (al denk jij daar misschien anders, of nu juist hetzelfde over grinning smiley ) en met stuur rechts wordt het denk ik ook qua navigeren wel anders omdat de navigator verder van de relevante berm af zit. Of heeft dan juist daar een beter zicht op... Interessante kwestie smiling smiley
Ik heb jullie volgens mij niet gezien afgelopen nacht, maar vanavond de X-klasse gezien dus nu snap ik ook de opmerking over de bestickering smiling bouncing smiley
Maar wij zijn ook wat later gestart (Youngtimer-klasse), dus niet zo gek. Dizono gefeliciteerd met al die prijzen (dan is die pick-up wel handig) en sorry dat we in de weg stonden in de zaal toen jullie steeds naar voren moesten winking smiley

@Wouter: ik heb (bij een rit bij een andere club) als bestuurder weleens een bordje gezien die mijn navigator niet KON zien door het hoge gras. Maargoed, volgens mij is ASV niet zo flauw om bordjes op die manier te verstoppen. Verder is het natuurlijk wel zo dat de bestuurder de hele tijd naar buiten kijkt (mag ik hopen tenminste nut smiley ), terwijl de navigator ook nog weleens met z'n neus in de papieren zit. De opmerking over de grootte van de auto klopt zonder meer wat mij betreft.
Dinozo gefeliciteerd! We zaten een aardig stuk bij jullie vandaan (Alfa 164) dus de kunst helaas niet af kunnen kijken. Maar wij zijn 3e geworden in youngtimer en dat is al niet verkeerd voor een 1e deelname.

Het is bij ons vooral de taak van de bestuurder om bordjes en wegsituaties te zien. We zijn alleen nog niet zo getraind in bordjes links. Dat is bij heel veel andere ritten namelijk een val.
We hebben 1x een rit gedaan met de XC70 en toen bleek de iets hogere zit een voordeel (het jaar ervoor reden we die rit met de Corvette dus er zit best wel wat hoogteverschil).
Het formaat is vooral een nadeel bij het keren maar verder zie ik niet zo'n probleem. Drempel bestendigheid is belangrijker. Met stuur rechts zou ik een passagier meenemen die extra uitkijkt naar bordjes; dan hef je het nadeel wel op.

Los daarvan; tijdens de NvW hadden we geen tijd Wouter.. maar erg goed om te zien dat de Fairlane weer thuis is. Eindelijk de spinnenwebben er weer vanaf kunnen rijden.
Ha, toch nog veel NvW-deelnemers hier! Als ik toch eens de gezichten achter de forumnamen zou weten... Na 9 jaar in een klassieke Alfa was dit wel even lekker comfortabel in die bouwvakkersbak-deluxe. Lekker overzicht, goede stoelen, airco, stoelverwarming en prima lampen (waaronder een uitstekend kaartleeslampje). Qua formaat was het niet ideaal, soms een klein ommetje per voet gedaan, maar het kan zeker! Dus schrijf die Fairlane niet meteen af! En inderdaad, dat rechtse stuur zou nog wel eens best handig kunnen zijn, daar wij ook de afspraak hebben dat de bestuurder verantwoordelijk is voor het waarnemen van de RC's.

@Engineer2: dat is echt heel goed voor een eerste deelname aan de nacht! Wij hebben de eerste vier jaar dat we meededen echt met afstand niet meegedaan om de prijzen. Pas toen wat overenthousiaste vrienden ook meegingen doen en ons meteen versloegen zijn we echt fanatiek gaan deelnemen en met resultaat (nu 4x klasse-overwinning verdeeld over 3 verschillende klasses).
Ik zat gisteravond ook al om me heen te kijken, van wie zou wie zijn smiling bouncing smiley Kom er nu net dus wel achter dat ik een aantal keer uitgebreid met Engineer2 heb staan praten (nouja, mijn maatje vooral, da's de kletskous).
Wat leuk, al die NVW deelnemers! Ik heb ook een keer of vijf a zes meegedaan. Erg leuk!
Quote
PM xxx
Ik zat gisteravond ook al om me heen te kijken, van wie zou wie zijn smiling bouncing smiley Kom er nu net dus wel achter dat ik een aantal keer uitgebreid met Engineer2 heb staan praten (nouja, mijn maatje vooral, da's de kletskous).

Ja dat is soms het lastige met forum namen.
Eh.. Nu moet ik even nadenken. De Alfa Spider?
Quote
Engineer2
Quote
PM xxx
Ik zat gisteravond ook al om me heen te kijken, van wie zou wie zijn smiling bouncing smiley Kom er nu net dus wel achter dat ik een aantal keer uitgebreid met Engineer2 heb staan praten (nouja, mijn maatje vooral, da's de kletskous).

Ja dat is soms het lastige met forum namen.
Eh.. Nu moet ik even nadenken. De Alfa Spider?

That's me!
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar de finish lijkt in zicht te komen eye popping smiley In Apeldoorn ligt inmiddels een nieuwe voorruit op mij te wachten die is opgehaald bij Coleman Milne. Hoe die ruit de auto gaat ontmoeten wordt nog even logistiek puzzelen, maar dat komt wel. En ik geloof het ook pas als die ruit ook echt in de auto zit moody smiley

Verder is een voormalig forummer laatst langsgekomen om naar twee kwalen te kijken: het leegtrekken van de accu en de niet werkende verwarming. Het leegtrekken van de accu zou veroorzaakt worden door de teruggeplaatste originele radio. Op het spaghettiwerk met kroonsteentjes was wel een en ander aan te merken maar daar leek niet zo gauw een oorzaak in te liggen. Na het doormeten van alle zekeringen lijkt de storing te zitten in een centrale regeleenheid, meer bepaald het deel dat ook de snelheidsmeter aanstuurt. Misschien dat geprobeerd is om het volume van de radio snelheidsafhankelijk te maken, en dat kan zowel gebeurd zijn met de recente radio-inbouw of juist met de vorige waarbij er een aftermarktetding is ingezet. Echt oplosbaar lijkt het echter niet te zijn, dus waarschijnlijk gaan we een killswitch op de accu zitten zodat die makkelijk afgekoppeld kan worden bij langere stilstand wanneer er geen druppellader voorhanden is.

Met degelijk vakmanschap konden we alle zekeringen controleren, namelijk door een lampje aan te sluiten op de accu. Deze gaf te veel licht voor een auto die volledig van het contact af stond, dus was bewezen dat er ergens lekstroom zat. Door de zekeringen een voor een te verwijderen, konden we nagaan of er iets mis was. Bij de zekering van die regeleenheid ging het lampje beduidend zwakker branden, dus toen hadden we de verdachte thumbs up



De kachel en airco worden geregeld met vacuümslangen. En toen we constateerden dat een belangrijk deel van dat slangensysteem zich onder het deel van het dashboard bevond daar waar de brand plaatsvond, dachten we dat we dat het zeer aannemelijk was dat daar de oorzaak zou liggen. En daarmee dat we echt een probleem zouden hebben, want dat zou niet zo maar te repareren zijn. Maar gelukkig werd gewoon doorgezocht en bleek een slang onder de motorkap ook niet goed luchtdicht. En jawel, daar zat gewoon een heveltje verkeerd gemonteerd. Die goed gezet en voilà, werkende kachel! Dat was dus een flinke meevaller thumbs up



En zo blijft die dus nog even staan tot de voorruit is geregeld smiling smiley
Wat goed! Gelukkig was de verwarming redelijk makkelijk te fixen want dat zijn vaak echt rotklusjes. Nu ff snel ritje Apeldoorn dan big smile smiley
Hoi Wouter; goed nieuws dus over de Fairlane! Fijn dat de kachel zo eenvoudig weer te maken was en dat het voorraam nu eindelijk de goede kant op gaat.

Het eenvoudige storing zoeken met het lampje bevalt me wel, alhoewel ik zelf altijd met een multimeter werk.
Heb je ook elektrische schema's van de Fairlane? Nu met een kill-switch erop zit je voorlopig wel weer goed maar ik wil best een keer verder in het probleem duiken. Binnen het Alfa 164 register hebben ze me de naam "kabelboom tovenaar" gegeven... Nu is dat iets teveel eer maar ik ben niet onhandig met dit soort dingen.
Zo kom je dichterbij en dichterbij! Mooi man! Hoe heb je dat ophalen van die ruit nu geregeld dan? En niet gelijk twee besteld toen?
Quote
Engineer2
Heb je ook elektrische schema's van de Fairlane? Nu met een kill-switch erop zit je voorlopig wel weer goed maar ik wil best een keer verder in het probleem duiken. Binnen het Alfa 164 register hebben ze me de naam "kabelboom tovenaar" gegeven... Nu is dat iets teveel eer maar ik ben niet onhandig met dit soort dingen.

Dat aanbod neem ik graag aan! big smile smiley Ik heb een Haynes Manual met een paar schema's, is dat toereikend?

Quote
uwbuurman
Zo kom je dichterbij en dichterbij! Mooi man! Hoe heb je dat ophalen van die ruit nu geregeld dan? En niet gelijk twee besteld toen?

Een autoglasbedrijf uit Apeldoorn heeft een netwerkje hulpvaardige mensen en die konden de ruit meenemen vanuit Engeland. En twee bestellen heb ik niet aan gedacht maar dat zou de operatie ook wat ingewikkelder gemaakt hebben, zijn bepaald geen kleine dingen smiling smiley Een ook om nu 450 euro uit te geven aan een reserveruit lijkt mij wat veel van het goede... De ruit ligt dus bij dat bedrijf en ik denk dat ik daar dan ook in de buurt de apk laat doen, dan mag ik er soort van legaal heen rijden.
En ik werd er vandaag door de vorige eigenaar op geattendeerd dat de auto vandaag 20 jaar is geworden cool smiley
Na alle aandacht en laswerkzaamheden hopen we toch dat hij weer heel wat jaartjes mee kan smiling smiley
Quote
Wouter82
Quote
Engineer2
Heb je ook elektrische schema's van de Fairlane? Nu met een kill-switch erop zit je voorlopig wel weer goed maar ik wil best een keer verder in het probleem duiken. Binnen het Alfa 164 register hebben ze me de naam "kabelboom tovenaar" gegeven... Nu is dat iets teveel eer maar ik ben niet onhandig met dit soort dingen.

Dat aanbod neem ik graag aan! big smile smiley Ik heb een Haynes Manual met een paar schema's, is dat toereikend?

Daar komen we een heel eind mee denk ik. Ik hoor wel wanneer het zover is.
Vandaag had de grote dag moeten zijn, maar helaas. De in Engeland opgehaalde voorruit bleek een geheel verkeerde angry smily crying smilie De monteurs van de glasgarage waren er echter van overtuigd dat de gescheurde ruit wél door de apk zou moeten komen, dus bij de garage desondanks een apk geprobeerd. Daar was toevallig een steekproef bezig maar de RDW-keurmeester kon hem na veel uitzoekwerk toch echt niet goedkeuren. Dus onverrichter zake weer naar huis gereden, 2x 160 km sad smiley Enorm de pest over in natuurlijk, en ik snap niet hoe ze in Engeland het voor elkaar hebben gekregen om de verkeerde ruit mee te geven. Ik heb contact met ze maar we moeten nog verder uitzoeken hoe en wat.

Enige positieve aan deze dag: de auto rijdt goed. Niet alleen in de zin van dat het allemaal goed aanvoelt, maar ook dat het een prettige auto is om mee onderweg te zijn. Niet zo gek natuurlijk, maar wel fijn om te constateren. Alleen jammer dat het dus nog steeds niet klaar is... hoe verder weet ik nog niet, eerst maar eens afwachten wat ze in Engeland te zeggen hebben...
Er rust wel een beetje een vloek op de auto geloof ik... pff Succes!
Kanonne, dan was een ruit uit Australië inmiddels wel binnen geweest, denk ik. Balen hoor.

Fijn dat de auto lekker rijdt!
Misschien is het eerder gezegd, maar waarom niet een (tijdelijke) ruit van lexan?
Verder zijn er ook bedrijven die een ruit vanaf een mal of tekening kunnen leveren, daar zal een prijskaartje aan vastzitten maar dan heb je in ieder geval iets. Bijvoorbeeld: [www.autoglas-service.nl]
Quote
Toetsje
Misschien is het eerder gezegd, maar waarom niet een (tijdelijke) ruit van lexan?
Verder zijn er ook bedrijven die een ruit vanaf een mal of tekening kunnen leveren, daar zal een prijskaartje aan vastzitten maar dan heb je in ieder geval iets. Bijvoorbeeld: [www.autoglas-service.nl]

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een plastic vervangruitje wel apk-waardig is. Als ik de beschrijving bij dat glas op maat lees, lijkt het mij te gaan om eenvoudige, niet-gelaagde ruiten. Gelamineerd voorruitglas is iets heel anders. En dan had de glasspecialist waar ik vandaag ben geweest die optie ook wel genoemd denk ik zo.
Da's mooi balen zeg..

Als de RDW meneer het al niet klip en klaar kan beoordelen.. maar diep in de regelgeving moet duiken.. lijkt het een grensgeval te zijn..
Gezien de unieke status van jou voertuig in dit land had enige clementie vanuit de RDW wel op z'n plaats geweest, vind ik.


Wat betreft de tip van Toetsje: ik lees in de eerste regel dat er wel over gelaagde ruiten gesproken wordt.

Quote

Geharde en gelaagde ruiten volgens mal of tekening kunnen met korte levertijd door ons verzorgd worden

Wie weet?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.