Renault Clio 1.6 16v

Gepost door rke 
Re: Renault Clio 1.6 16v
15-04-2018 21:15
Met het zomerse lichtmetaal en de sleurhaak...

Mooie wieltjes, knapt de Clio echt van op!
22-04-2018 18:44
Dom dom dom.

Even de bolide schoon maken. Sopje, sponsje, mooi zomers weer en voor 's avonds een diner met collegae. Heerlijk een uurtje gespeeld met de spons en de tuinslang en natuurlijk ook de motor een sopje gegeven.
Dat laatste blijkt bij deze Renault een vergissing. De motor heeft penbobines (daar was ik al voor gewaarschuwd). Ik ga na het wasbeurtje naar het feestje, helemaal niets aan de hand. Ik in een prima humeur, vriendin prima humeur en de Clio snorde rustig.

Maar toen terug. Bokken, slecht draaien en ellende. Toch 70 kilometer gereden op (wat later bleek) drie cilinders. Gelukkig was een vriend van mij zo vriendelijk mij een nieuwe bobine (die ik dus gesloopt hem door het als onderwater-bobine te gebruiken) te leveren. Dan kan ik morgen tenminste weer naar mijn werk...

Les een: Renaults houden niet van een sopje.
spinning smiley sticking its tongue out

Franse elektronica kan prima werken, maar je moet er altijd voorzichtig mee zijn. De motorruimte maak ik geregeld even schoon, maar daarbij dek ik wel de motor zelf even af met wat plastic.

Ach lesje geleerd en die bobine's zijn in zoveel verschillende Renaults geleverd dat de meeste onderdelenzaken er wel een paar op voorraad hebben. Wisselen is ook zo gebeurd gelukkig. smileys with beer
23-04-2018 10:51
Nico GTR
spinning smiley sticking its tongue out

Franse elektronica kan prima werken, maar je moet er altijd voorzichtig mee zijn. De motorruimte maak ik geregeld even schoon, maar daarbij dek ik wel de motor zelf even af met wat plastic.

Ach lesje geleerd en die bobine's zijn in zoveel verschillende Renaults geleverd dat de meeste onderdelenzaken er wel een paar op voorraad hebben. Wisselen is ook zo gebeurd gelukkig. smileys with beer

Ja, ik heb gemerkt hoe diep de liefde van Franse electronica voor water gaat.

Het wisselen stelde inderdaad erg weinig voor, maar ik had de motorkap al zo vaak open gehad dat ik naar bougiekabels wilde zoeken. De RS heeft namelijk een bobineblok met vier kabels en ik was al bang voor het prijskaartje. Bovendien had ik er niet op gerekend dat er na een rit van 70 km nog steeds een flinke plons water bij de bougie zou zitten.

Ik twijfel of ik er iets aan ga doen. Het simpelweg toepassen van een rubber ring zou al veel schelen maar dat zal de fabrikant er bewust niet in gebouwd hebben.

Inmiddels speelt de nieuwe radio naar behoren. Het is natuurlijk een el-cheapo versie met de nodige kwaliteits-issues maar ik ben blij met het sd kaartje in plaats van gechoogel met een verzameling cd's. Nu de oude stuurbediening er nog "even" uit halen, ik heb het vermoeden dat het netjes demonteren toch even werk is.
Jammer genoeg houden mijn nieuwe werkzaamheden in dat ik nog maar heel weinig tijd heb om te sleutelen. Ik vertik het om in een doodgewone Clio genoeg gereedschap mee te nemen om voor de bed and breakfast te gaan sleutelen.
Bovenste kap van de stuurkolom kun je zo los klikken, dan zie je hem al zitten. Stuurwielbediening zit er ook zo ingeklikt. Wel voorzichtig mee zijn....althans (voor mij) want ik heb hem ook al gesloopt. Even een klein schroevendraaiertje erbij pakken. winking smiley Kabel kun je laten zitten.

Wil je nieuwe schokdempers voor een 1.6 16V in ruil ervoor terug hebben? Monroe, enkel gemonteerd geweest. Ruilhandel. tongue sticking out smiley En onthoud even mee dat ik dan ook het afdekplaatje voor de kolom voor je meeneem.

Jij bent ook bij de ELE toch? Spreken we dan even af tussen alle hectiek door. Of anders na documentencontrole.

Ik heb ook een bobineblok, maar dan met losse kabels. Nieuwe bobine zit erop was 50 euro meende ik, voor mijn zusje is het een blok met vaste kabels, 70 euro (1.2 16V)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2018 12:48 door Nico GTR.
23-04-2018 19:13
Ok, dan blijft de kabel zitten. Ik heb bij de rallyclio gezien hoe veel ellende het is om het dashboard los te maken. Hoewel, bij die Clio moet het gehele dashboard voorzichtig gebogen worden om hem tussen de kooi te monteren. Dat geeft toch wel wat stress, zeker als er zwarte fluweeltroep overheen gespoten is. En de coureur (coureuse?? ) heeft mij verzekerd dat dat geen uiting van pimpen was maar iets met reflectie.

Ik ben binnenkort een paar dagen thuis, dan staat er nog meer op de planning (cruise control repareren, Seicento nalopen, brommer nakijken).

Ik wil graag jouw schokdempers hebben, ik heb achter al nieuwe. Dus twee nieuwe voor voor zou prima uitkomen. Zijn ze veel stugger dan fabriek (achter ook monroe's ? )

De bobines zijn penbobines, laagspanning er in en de bobine rechtstreeks op de bougie. Verder voldoet het systeem goed, ik denk dat ik er iets van een afdekplaatje over maak.

Ik ben wel van plan naar de ELE te komen maar ik weet nog niet of het complete team met auto daar ook aanwezig zal zijn.

Ik hoor nog wel wat de ruilhandel mij gaat kosten, ik vind de verhouding oude radio voor nieuwe dempers wat scheef. En misschien zie ik je voor de ELE al een keer, ik begreep dat je regelmatig in Kampen bent?
Flocking....haha ja, dan heb je geen reflectie van het dashboard in de voorruit. Aan de andere kant heb ik er nooit wat van gemerkt bij mijn Clio en ik heb al best wat ervaring in het ding. Dus ik vind het voor een deel esthetisch. Maar het ziet er wel tof uit. big smile smiley

Zijn OEM klasse Monroe's. Verder nooit mee gereden want ze passen niet op mijn fusee. Maar ik heb ze overgenomen voor 10 euro per stuk....dus als je die wil overnemen vind ik dat prima. Heb ik ook nog nieuwe OEM klasse veren van Monroe liggen (die zijn nooit gemonteerd) maar wel besteld op kenteken van de 1.2 dus ik weet niet of die ook goed werken op een 1.6 (scheelt 80 kg wagengewicht immers) achterveren nog liggen......drinking smiley zeg maar. winking smiley

In Wezep ben ik wel geregeld, anders Eindhoven.....dus we kunnen ook altijd even een ontspannen moment kiezen als je daar een beetje in de buurt zit. winking smiley Maar ruilhandel, oude radio, stuurbediening tegen mijn dempers vind ik prima hoor. Ik maak jou er blij mee, jij maakt mij blij met de radio en de "satteliet" dus daar hoeft geen geld bij.
rke
Maar toen terug. Bokken, slecht draaien en ellende. Toch 70 kilometer gereden op (wat later bleek) drie cilinders. Gelukkig was een vriend van mij zo vriendelijk mij een nieuwe bobine (die ik dus gesloopt hem door het als onderwater-bobine te gebruiken) te leveren. Dan kan ik morgen tenminste weer naar mijn werk...

Les een: Renaults houden niet van een sopje.

Mijn Suzuki Bandit houdt ook niet van te uitgebreide wasbeurten rondom de bougieschachten. Maar het zelfherstellende vermogen van Japanners is gelukkig groter dan dat van Fransen... grinning smiley
28-05-2018 20:25
Zo, nu is ie onverkoopbaar.

Vanmorgen ruim door de twee ton grens gedenderd. Ik ben nier zo van foto's van bijzondere kilometerstanden dus ik heb geen plaatje.

Ik hou mezelf de laatste tijd wat beter aan de maximum snelheid. Ik gebruik daarvoor de snelheidsbegrenzer, vooral omdat de cruisecontrol in de spits niet bruikbaar is zonder anderen te irriteren. En irriteren laat ik wel over aan Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Renault... ik weet het eigenlijk niet... andere bestuurders.

Het verbruik wordt hier wel beter van. 1 op 13 is al goed maar 1 op 15,7 is heel netjes.

Ik moet een keer de stoel laten repareren en de radio van Nico er in schroeven. Met verse luidsprekertjes, de originele Renault spelertjes maken na jaren mishandeling van een dreunende bas een zielig krak en knars geluid.

Genoeg te doen en geen tijd om het te doen. Jammer.
Vergeet je dempers niet. winking smiley

Mooi werk hoor, ach zoals je weet heeft een kennis van mij een 1.6 16V Clio met bijna 300.000 km op de klok. Dus je bent er nog lang niet! thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2018 22:09 door Nico GTR.
28-05-2018 21:48
Met mijn spreekwoordelijke vrekkigheid als het ovet nieuw blik gaat, gaat deze de drieviervijfzes ton ook wel halen. Zolang hij het Belgische wegdek nog aan kan, ga ik door.

Dit is een zeldzame Clio Scrooge.
Hmz dan mag ik ook nog een tijdje door, ook met sinds kort een 1.6 16V (135000 km).
Rijden best leuk, die Cliootjes!
23-06-2018 15:50
Zo...
Vandaag een verse plons olie er in geknikkerd. Hij heeft pas 10k gelopen sinds ik hem heb maar ik gooi er liever te vaak verse olie in dan niet vaak genoeg.

De cruisecontrole werkt nog steeds niet. Ik kan hem ook vrijwel nooit gebruiken dus de animo om het te repareren ontbreekt. Het schijnt een kwestie te zijn van de schakelaar op het koppelingspedaal even opnieuw afstellen maar ik heb er gewoon geen zin in. Dat komt wel wanneer ik weer een stukje met de sleurhut gesukkeld heb.

Ik heb wel een upgrade van de piep en squeek radio uitgevoerd. Er zaten nog de originele Renaultspeakertjes in de deuren en de originele radio. Ik heb nu een conrad-radio (Nico, als je de andere radio terug wil... anders schroef ik deze in de sleurhut) en goede speakers. Verder beginnen de banden steeds meer op slicks te lijken, daar moet ik iets aan gaan doen.

Nu moet de voorstoel nog een keer gerepareerd worden, maar dat heeft nog geen bloedspoed.

Ik raak steeds meer in mijn nopjes van deze auto. Hij loopt relatief zuinig (netjes Vmax : 1 op 15,5) en het stuurt best lekker. DIt kan wel een blijvertje worden.
Mag je houden. winking smiley

Nu nog lekker de nieuwe dempertjes eronder en ff nieuwe toplagers en rubbers en hij stuurt helemaal goed. thumbs up

Fijn overigens dat die verder wel leuk betrouwbaar is. winking smiley
Qua banden...Falken Sincera Ecorun. Goedkoop en toch goed als ik de testen moet geloven.
25-10-2018 10:44
Zo,

Een opdrachtje Brussel heeft de teller flink verder gezet. Inmiddels staat de teller op 210.000 + en de kliko draait heel trouw zijn kilometers. Inmiddels heb ik hem aan een sloot verse olie beloofd, maar het onderhoudsschema loopt niet meer in de pas met wat de fabriek opgeeft. Ik weet dat hij officieel onderhoud nodig heeft bij 220.000, maar wat er precies moet gebeuren moet nog steeds uitgezocht worden.

Het ding rijdt fantastisch, zelfs zonder de nieuwe schokdempers. Hij gaat werkelijk haaks de bocht door (zal vast gevolgen hebben voor het profiel) en het motortje is krachtig genoeg.
Er zijn ook wel negatieve dingen, maar dat zijn zaken die in het hoofdstuk mierenneuken thuis horen.
Zo ratelt nu ook de tweede originele set Renault speakers ( niet gemaakt voor een 2018 radio waar de oude baas hardrock mee afspeelt), de stoel en cc moeten nog steeds gemaakt worden (pure luiheid) en de bandjes hebben bij 160+ wat onbalans. Die bandjes moeten toch onderhand vervangen worden, ze beginnen wat op slicks te lijken.

Wat wel opvallend is, is hoe vaak andere weggebruikers menen je dwars te moeten zitten. Wat daarin zeker een rol speelt, is dat ik een vergelijking maak tussen een typische zakelijke leasedoos (Leon) en deze bolide. Maar misschien dat het oude www adres van een garagebedrijf op de achterruit daar ook een rol in speelt.

Het olieverbruik is nihil, de bak en de remmerij doen het zoals het moet en de oude stoelen zitten goed. Een wat moderner minpuntje zou kunnen zijn dat er geen 6/7/8/9/10 de versnelling op zit, hij draait zo veel toeren dat terugschakelen bij een inhaalpoging niet nodig is. Uit gewoonte doe ik het wel om vervolgens te beseffen dat het niet nodig is. Oude gewoontes slijten erg langzaam bij mij.
smiling bouncing smiley

Top dat die die het zo goed doet rke!
Bij mij in de familie rijdt ook een dergelijke Clio, een 1.6 16v initiale, fijne leuke auto, lekker vlot en ook erg betrouwbaar.
09-11-2018 10:14
Ok,

Het is een oud barrel. En bij oude barrels hoort onverwacht onderhoud.
Nico had een vooruitziende blik en ik ben via hem een tweetal schokdempers rijker geworden. Die had ik dus in de schuur gelegd, met dik twee ton op de teller is de kans dat ik ze nodig ga hebben zeer reeel.

Afgelopen week had ik zo'n winterbanden momentje. Lekker op de parkeerplaats prutsen met de krik en een wielsleutel om het lichtmetaal te vervangen door het winterse zwarte staal. Maar, bij het voorwiel zag het er toch wat minder fris uit:

Nu nog even monteren. Dan kunnen de wieldoppen van de Lidl er weer op en ziet het er weer netjes uit. Ik zal proberen foto's te maken.

P.s. Uitgerekend nu kan ik natuurlijk een set Bilstein circuitdempers voor de Clio kopen. Maar ik ben bang dat die de veerschotels stuk slaan en ik denk dat het rijcomfort dan toch iets te spartaans voor mij wordt. Aan de andere kant, het plakkende rijgedrag van zo'n setje is natuurlijk wel om van te smullen.
13-11-2018 21:28
Zo, de Nico-dempers zitten er onder.

Alleen....

De oude dempers voelden niet echt versleten aan. Ik heb wel eens dempers onder een auto vandaan getrokken dat je vooraf al wist: dit gaat echt verschil maken, maar niet bij deze. Natuurlijk heb ik zojuist wel wat bochtjes genomen en eerlijk gezegd was mijn bochtsnelheid misschien wel van opa+ naar opa++ gegaan maar het echte testen moet nog beginnen.

Maar...

Het was gezellig in de werkplaats. Ik heb weer een keertje een heerlijk kunnen praten over successen, toekomstplannen en mogelijkheden. Zo gezellig zelfs dat ik pas besefte dat ik geen foto's gemaakt had toen de Clio weer buiten stond. Soms gaat sleutelen met vrienden meer over de vriendschap zelf dan over het ijzer waar we aan sleutelen.

Dus.....
Sorry, Nico. Geen foto's.
Je had gezegd dat je foto's ging maken. winking smiley

Maar ik moet zeggen, mijn oude dempers voelden ook niet versleten aan, het verschil was niet verschrikkelijk, ook niet vergeleken met die specifieke dempers die nu onder jouw auto zitten. (Was het niet voor die verrekte boutwijdte die net 56 mm is i.p.v. 54 mm)

Maar ze waren wel versleten genoeg om niet meer goed om te gaan met de verlagingsveren. winking smiley Hoe waren jouw toplagers nog? Donut vervangen?
Mooi dat die lekke troep eraf is, en door met de clio!! Klus loopt nog door?
14-11-2018 07:12
Nico GTR
Je had gezegd dat je foto's ging maken. winking smiley

Maar ik moet zeggen, mijn oude dempers voelden ook niet versleten aan, het verschil was niet verschrikkelijk, ook niet vergeleken met die specifieke dempers die nu onder jouw auto zitten. (Was het niet voor die verrekte boutwijdte die net 56 mm is i.p.v. 54 mm)

Maar ze waren wel versleten genoeg om niet meer goed om te gaan met de verlagingsveren. winking smiley Hoe waren jouw toplagers nog? Donut vervangen?

Sorry voor de foto's. Ik heb de dempers vervangen in de garage van de eigenaar van de rally-Clio en we hebben heerlijk zitten kletsen tijdens het knutselen.

Toplagers en donuts zagen er nog goed uit, die heb ik opnieuw gebruikt. Ik moet ook eerlijk zijn dat ik verwacht had dat deze klus complexer zou zijn maar dit was er uit en er in. Achteraf had ik deze klus ook nog wel langs de kant van de weg aan kunnen pakken, de echte uitdaging is het juiste gereedschap verzamelen. Maar een goede slagmoersleutel (zelfs met 1000 Nm !!! ) is tegenwoordig ook op een accu-tje te koop (voor heel veel muntjes, dat wel).

Wat wel leuk is: de achterste dempers zijn ook Monroe dempers - het lijkt zelfs dezelfde serie.

uwbuurman
Mooi dat die lekke troep eraf is, en door met de clio!! Klus loopt nog door?

De Clio rijdt door. Hij voelt wel strakker aan, met rotte dempers een bocht doorknallen geeft zo'n zeeziekmakend gevoel in de auto en dat is minder geworden.

Nu heb ik nog wat kleine klusjes aan de kliko: Olie (motor en bak) verversen, stoel nog steeds laten repareren, dashcam aansluiten.... dat soort geneuzel. Misschien pak ik de olie uit de stuurbekrachtiging ook mee - die twee druppels olie zullen de hoofdprijs niet kosten - en de pookhoes moet nog een keertje netjes vast gezet worden (zit nu met een schroefje klem gedraaid) en de schakelaar voor de cruise control staat nog ergens onderaan op het to-do lijstje.

Maar eerst de Pollo van dochterlief aanpakken. Die heeft echt wat 'spit and polish' nodig.
eye rolling smiley Sinds wanneer heeft een Clio 2 phase 2 (RS uitgezonderd) een hydraulisch stuurhuis?
20-11-2018 04:31
Nico GTR
eye rolling smiley Sinds wanneer heeft een Clio 2 phase 2 (RS uitgezonderd) een hydraulisch stuurhuis?
Kijk, dat verklaart waarom ik het oliepotje nog niet heb gevonden. spinning smiley sticking its tongue out

Wel grappig dat ik met google heb kunnen terugvinden welke olie er in dit niet-hydraulische systeem zou zitten. Dat zal dan wel olie voor de RS zijn.

Edit:
Nee dus: [www.mister-auto.nl]

Hebben deze Clio's dan een onbekrachtigd of elektrisch bekrachtigd systeem? Hij stuurt namelijk best licht voor een onbekrachtigd systeem.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2018 08:12 door rke.
RKE,

Nico zal dit het beste weten, maar voor andere Renaults weet ik dit: mijn Twingo uit 2002 had elektrische stuurbekrachtiging en mijn Scenic uit 2007 heeft dat ook. Best kans dus dat dit bij jouw Clio ook zo is.
Mister-auto is dan ook niet de beste site om je onderdelen te bestellen smiling smiley

Die maffe Fransozen denken zelfs dat er stuurverkrachting op m'n Tranist en Capri zitnut smiley
madmat1986
RKE,

Nico zal dit het beste weten, maar voor andere Renaults weet ik dit: mijn Twingo uit 2002 had elektrische stuurbekrachtiging en mijn Scenic uit 2007 heeft dat ook. Best kans dus dat dit bij jouw Clio ook zo is.

Is ook idd, elektrisch stuurhuis. De RS heeft, nogmaals, wel hydraulische stuurbekrachtiging, maar ook daar zijn er een aantal die het ombouwen naar veelal het dieselstuurhuis omdat de olie daarin op het circuit heel snel te warm kan worden. En dat wil je niet want op een gegeven moment heeft dat hele vervelende gevolgen voor je stuurgedrag.

Maar verder heeft elke Clio 2 een elektrisch stuurhuis. thumbs up
20-11-2018 11:56
Lycan Capri
Mister-auto is dan ook niet de beste site om je onderdelen te bestellen smiling smiley

Die maffe Fransozen denken zelfs dat er stuurverkrachting op m'n Tranist en Capri zitnut smiley

De onderdelen levering is als particuliere prutser inderdaad een probleem. Ik kan het mezelf nog herinneren van mijn Camry dat ik zelfs een heftig meningsverschil heb gehad met de mannen van Deijne over het model Camry wat ik had. Volgens Deijne had ik het 1997 model terwijl ik, kijkend naar de auto, een 1996-model zag. Uitleggen dat het een Belgische importauto was uit oude voorraad hielp ook niet. Het ging zo ver dat de heren de gewenste sloop-onderdelen voor een 96-er Camry niet eens wilden leveren....
Je ziet het zelfs bij veel geleverde modellen (zoals mijn Polo) in combinatie met websites waar ik in het algemeen hele goede ervaringen mee heb. Als ik bijvoorbeeld bij winparts zoek naar remschijfjes voor de Polo, kan ik drie verschillende maten kopen. Winparts vermeld er wel bij welke maten er allemaal leverbaar zijn, daarmee is het een kwestie van meten of navragen.

Verder is het ook zo dat ik de motorkap niet meer zo vaak open maak als vroeger. Deze Clio is een van A naar B vervoersdoos en hij doet het zo goed dat ik de motorkap maar weinig open doe. Tot nu toe heb ik twee keer olie ververst, een set schokdempers vervangen, een keer de motor gesopt (en daarmee direct een penbobine gemold) en ik heb het plastic kapje over de motor schoongemaakt en gespoten. Het viel mij bij de schokdempers vervangen ook op dat de vanghaak van het sluitmechanisme van de motorkap wat roestig begint te worden - die zal ik bij de volgende beurt toch maar even verwennen met een drupje olie.
10-01-2019 08:46
De wet van Murphy.

Heb ik net de stoel uit de Pollo getrokken, gaat de Clio gek doen. Volgens het instructieboekje zit er dan water bij de dieselolie, maar vriend google vertelt mij dat er dan iets niet lekker zit in het brandstofcircuit.
Anyway: hij moet toch binnenkort een beurtje hebben, laat ik eens beginnen met een vers brandstoffiltertje.
10-01-2019 18:56
Eventjes langs de garage, een monteur met Harrie Potter eigenschappen heeft hem weer gemaakt.

Kosten... volgende keer bier meenemen.
Gelukkig. Want Renaults en elektronische storingen, dat wil je liever niet in één zin zeggen. spinning smiley sticking its tongue out
Fijn dat het opgelost is!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close