Mazda MX-6, Volvo V40 en Yamaha Fazer: Grote prijsverschillen bij auto-onderdelen

Gepost door MX6 
Jammer, maar... uiteindelijk krijg je er wel iets moois voor terug. Inclusief het gevoel dat het echt goed is. Ook wat waard!
Even een tegenvaller maar liever zo dan dat je een beunhaas treft die het maar ff dichtsmeert en z'n mond houdt zodat je 2 jaar later weer aan de beurt bent. Geeft ook wel een fijn gevoel dat je weet dat je je er nooit meer zorgen om hoeft te maken thumbs up
Goed bezig! Ik zag bij een bedrijfje ergens tussen Koblenz en Bonn ook zo'n rode MX-6 op iets grotere velgen staan. Moest meteen aan jou denken!
Zujuist weer gebeld door de schadehersteller.
Er zijn geen nieuwe achterschermen meer te bestellen, maar voorschermen nog wel.
Er worden nu twee voorschermen besteld, omdat de spatbordranden hetzelfde zijn.
Deze worden dus gebruikt om de achterspatborden te herstellen.
Ik moest er op rekenen dat de auto, waarschijnlijk volgende week donderdag klaar zou zijn.

Voorlopig dus nog met de 108 op pad.
Ik begin er al aan te wennen en het ding valt nog best mee.
Het is volgens mij de goedkoopste auto die je nieuw kunt kopen in Nederland en dan krijg je best waar voor je geld.
Tot 100 km/u is de auto redelijk vlot, de auto is ook bedoeld voor stadsverkeer.
De stoelen zitten best goed en aan het lawaai van de motor ben ik inmiddels gewend.
Er zit zelfs een start/stop systeem op en dat prima werkt.
Goed bedrijf dan! Leuk dat je dit doet het is een mooie auto die MX6.
Vandaag is het bijna 2 weken geleden dat ik de Mazda heb weggebracht, dus tijd om eens langs te rijden bij de schadehersteller.

De Mazda heeft tot vorige week in een hoekje van de garage gestaan, want er moesten nieuwe spatborden worden besteld en er waren spoedklussen die voorrang kregen.
Voor mij geen bezwaar, want ik kan gewoon gebruik maken van een vervangende auto, zonder extra kosten.
De Mazda stond op de brug en er werd hard aan gewerkt.

Ik werd ook even bijgepraat en aan de rechterkant zat er al een nieuwe rand in het spatbord.
Na het uitslijpen van de spatbordranden zijn ook de dorpels gecontroleerd.
Deze bleken aan de binnenkant ook wat roestschade te hebben ter hoogte van het spatbord.

Aangezien dit bedrijf niet gaat voor half werk, is ook dit er uitgeslepen en zijn daar nieuwe verzinkte en iets dikkere platen ingelast.
De dorpels worden ook met een lans over de hele breedte van binnenuit getectyleerd.
Hier hoef ik geen extra kosten voor te betalen en het extra werk wordt zonder mopperen zeer vakkundig aangepakt.

De plaatwerker was erg verbaasd over de goede staat van de carrosserie en de spatborden, want de Mazda's uit deze periode hebben geen goede naam op dat gebied.
Gelukkig was ik er op tijd bij, want ook al was er aan de buitenkant niets te zien, aan de binnenkant was er toch wel wat roest ontstaan.
Als ik er niets aan had laten doen, dan had het er over een paar jaar al heel anders uit kunnen zien.

Mocht je nog eens op zoek zijn naar een zeer vakkundige schadehersteller in het Oosten van het land....

Hier is te zien dat een deel van de spartbordrand van het linkerspatbord er is uitgeslepen


Ook een deel van de dorpel is er uitgeslepen en er zijn al wat plaatjes ingelast


Hier is te zien dat de nieuwe spartbordrand aan de rechterkant er al in zit


Aan de rechterkant is links van het spatbord ook een stuk aan de onderkant vervangen


Aan de rechterkant is rechts van het spatbord ook een groot deel van de dorpel vervangen.


Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de werkzaamheden en de gang van zaken.
Ik ben ook blij dat ik het nu heb laten aanpakken, zodat ik de komende jaren geen zorgen hoef te hebben over roest.
Doen ze netjes inderdaad! En meteen weer verlost van de roest voor jaren.
Dit weekend een Eend gehuurd voor een dag.

Het was heerlijk weer, dus dakje open en genieten maar.
We hadden een foto-route meegekregen door de Achterhoek, met vooral veel onverharde wegen.
Daar komt de Eend ook het beste tot zijn recht, met zijn soepele veren en kleine motor.

De verhuurder had een korte uitleg gegeven en benadrukt om nooit op de motor af te remmen in zijn achteruit, want dan kan er een ring in de versnellingsbak loskomen.
Dat is kennelijk een bekend euvel bij een Eend, onder andere omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is.
Verder moest ik oppassen met instappen, dat mijn kleding niet bleef hangen aan de haak waar de vergrendeling van de deur invalt.
Het dakje moet je met z'n tweetjes oprollen en met een bandje met drukkers vastzetten.

Mocht er nog niet genoeg frisse lucht zijn door het open dak, dan kun je nog aan een knop draaien om de klep onder het raam te openen.
Ook de ramen kunnen nog omhoog worden geklapt.
Om ze te sluiten kun je het beste even uitstappen, want daar heb je twee handen voor nodig. big smile smiley

Mijn vrouw heeft de rechter spiegel even versteld, door deze naar binnen te draaien, zodat ik daardoor kon zien wat er rechts van mij gebeurde.
Daarna bleek ook waarom deze zover naar buiten toe stond, want vervolgens kon het raam niet meer omlaag worden geklapt.
Het stuur en de remmen zijn uiteraard niet bekrachtigd, maar dit is ook niet nodig.
De richtingaanwijzer moet je zelf weer terug duwen in de uitgangspositie, waarbij het fragiele plastic steeltje flink doorbuigt.

Wie een Peugeot 108 al spartaans vindt, moet echt eens met een Eend op stap.
Denk niet dat ik het geen leuke ervaring vond, integendeel!
Lekker hangen in de bochten en zoeken naar de versnellingspook, die niet op de plek zit die je gewend bent.
Het is geen auto voor verlegen mensen, want wat een berg reacties krijg je onderweg!
Omhooggestoken duimen, toeterende en zwaaiende automobilisten van mede oldtimerrijders, fietsers en wandelaars.



Vandaag ook nog even langs de schadehersteller gereden.
Het metaalwerk is klaar en de spatborden zijn mooi glad geschuurd en alle kleine deukjes zijn verwijderd uit de spatborden.
Morgen worden de spatborden in de grondverf gezet, dus ik verwacht de Mazda uiterlijk eind deze week weer terug.

Na 3 weken rijden met de 108, begin ik ook al te wennen aan de Peugeot.
Het trillen bij stationair draaien en het lawaai bij het optrekken valt steeds minder op en de wegligging is best volwassen voor een A-klasse.
Van binnen is de auto ook best ruim.
Toch kan ik niet wachten tot de Mazda weer terug is.
Vakwerk hoor, en dat is deze MX-6 zeker waard!

Zo'n Eendje is toch ook wel geinig, lijkt me toch een hele ervaring om een keer een dagje mee te rijden.
Vandaag toch maar eens een grote update plaatsen, want er is inmiddels veel gebeurt.

20 juli was ik nog wezen kijken bij de schadehersteller naar de vorderingen.
De spatbordranden en de dorpels waren inmiddels volledig hersteld en de dorpels zijn met een lans volgespoten met tectiel.







Door de vakantieperiode, spoedklusjes tussendoor en meer werk dan gedacht, duurde het herstel wel veel langer dan gedacht.
Ik kon kosteloos gebruik maken van een leenauto, dus ik had er geen problemen mee.

27 juli weer langs gereden om te kijken of de auto inmiddels was gespoten.
Het rechterspatbord was inderdaad helemaal klaar en zag er prachtig uit.



Het linker spatbord was geschuurd, maar ook de deur bleek geschuurd.
Bij navraag bleken ze nog niet tevreden over de vorm van het spatbord en bij het verwijderen van de tape van de deur was de blanke lak beschadigd.
Dus beide werden opnieuw gespoten, zonder extra kosten uiteraard.



Vrijdag 31 juli werd ik gebeld, de auto was klaar!
De spatborden en de spoiler waren prachtig gespoten en nu was er ook geen kleurverschil meer te zien tussen het achterspatbord en de deur.

Snel nog wat foto's gemaakt en naar huis.







Thuis zette ik de auto voor de deur en wilde ik naar binnen lopen, toen mijn blik viel op een witte plek op de motorkap! eye popping smiley
Er heeft ooit eens een vogel een klats achter gelaten en dat was ingevreten in de lak.
Daar zag je alleen de buitenste contouren van in de lak, niet mooi, maar nauwelijks zichtbaar.
Nu was die hele plek wit uitgeslagen en de motorkap was roze en vlekkerig.

Bij een betere inspectie van de hele auto, bleek ook het dak en de passagiersdeur er zo uit te zien.
Het zonnedak was nog geen 3 jaar geleden gespoten en leek nu wel helemaal verweerd.
Zo had ik de auto niet gebracht!
Meteen terug naar de schadehersteller, voor deze zou sluiten.

Hij kon het ook niet verklaren, want ze hadden de auto alleen gewassen met de hand en afgespoeld met gedemineraliseerd water.
Ik was mijn auto bijna werkelijks, maar dat is mij nog nooit overkomen.
Het lijkt er op dat er een ontvetter of zo op is gekomen, die de blanke lak heeft aangetast,
Afgesproken om de Mazda maandag langs te brengen en dinsdag aan het einde van de dag weer op te halen.

Dinsdag de Mazda weer opgehaald.
Ze hebben het dak, de motorkap en de passagiersdeur gepolijst, het kofferdeksel hadden ze vorige week al gedaan.
Het moet gezegd worden het resultaat was spectaculair de auto lijkt wel nieuw.
Helaas is de witte vlek nog wel zichtbaar, maar de hele motorkap is mooier dan ooit.

Sinds ik de auto had opgehaald brandde er een waarschuwingslampje op mijn dashboard, dat ging branden, bij het inschakelen van het licht.
Bij controle bleken er 2 van de 4 achterlichten niet meer te branden.
Zelf opgelost door er 2 nieuwe lampjes in te doen.
De oranje glaasjes van de knipperlichten in de spatborden zijn ook geel en dof geworden.
Deze blijken gelukkig weinig te kosten, dus die worden de komende weken ook vervangen.

Nu de lak weer als nieuw is, moet dit ook zo blijven.
Dus een poetspakket besteld bij een bekende website voor autopoetsers.



Autoshampoo die de wax niet aantast (Mothers Calafornia Gold) en een goede wax (Collinite 845) en pads en microvezel doeken.
Net voor het donker klaar en de auto wordt steeds mooier.



|Vorige week kreeg ik via de post ook nog mijn bestelde schaalmodel binnen van de Mazda.



To do:
- de zijknipperlichten vervangen voor nieuwe exemplaren
- in oktober de APK en een grote beurt
- in januari een nieuwe waterpomp, distributieriem, multiriemen en spanrol.
Het heeft misschien even geduurd maar het resultaat is dan ook werkelijk prachtig! Nu heb je misschien wel de mooiste MX-6 van Heel Europa of op z'n minst van Nederland thumbs up
Dat is wel goed werk geweest, heel netjes. Nu lekker in de Collonite 845 (fijn spul, ik gebruik het zelf ook), en dan genieten!
Een MX6 in top staat, dat lijkt mij ook een zeldzaamheid. Ah, je hebt de miniatuur binnen: leuk!
Mooi geworden hoor. Had je niet beter nog een tijdje kunnen wachten voor je ging poetsen? Voor zover ik weet is dat niet zo heel handig zo vlak na een spuitbeurt.
Da's een hele operatie en een keurige en nette service van de garage!smileys with beer Inderdaad misschien wel de mooiste MX-6 van NL en omstreken. Blijft een mooi en ingetogen model!

Quote
Total Loss
Mooi geworden hoor. Had je niet beter nog een tijdje kunnen wachten voor je ging poetsen? Voor zover ik weet is dat niet zo heel handig zo vlak na een spuitbeurt.

Dacht ik ook inderdaad, maar de spuiter die ooit een scherm en bumper voor mijn Mazda 2 heeft gespoten zei dat ik de auto na een dag al gewoon weer kon wassen, wat ik overigens maar niet heb gedaan... Ik kreeg wel de schrik van mijn leven toen ik meteen na het ophalen van de bumper de mistlampen wilde monteren. De bumper had ik op de kop in het gras gelegd en toen ik hem omdraaide allemaal witten doffe plekken in de lak! Die verdwenen na een half uur echter vanzelf weer als sneeuw voor de zon. Ik had de 2 spijlen die er uit moesten voor de mistlampen bewaard om het uithardingsproces van de lak te controleren en testjes mee te doen en na een week durfde ik de auto weer te wassen.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2020 09:09 door SVF.
Bedankt, voor de complimenten.

De autohersteller had de auto zelf ook al gewassen, dus dat kan zeker geen kwaad voor de nieuwe lak.
Met de Collonite 845 is de lak nu ook goed beschermd.

De knipperlichten waren wel verkleurt en dof geworden, nadat deze bij de schadehersteller was geweest.
Deze heb ik vandaag vervangen en dat was wel een groot verschil!



Vandaag ook de V40 behandeld met de Collonite 845, na een goede wasbeurt.



Met 370k op de teller komt die ook bijna in aanmerking voor Klokje-rond.
Nou, dat was een klus zeg. Maar een geluk bij 'n ongeluk dat nu ook de linkerdeur gespoten is! Daar zat zo'n (op de foto's opvallend fors) kleurverschil in, daar ben je nu ook mooi van af. Deze MX-6 is klaar voor een mooie toekomst, dat is duidelijk thumbs up.
Het kleurverschil was ontstaan na het spuiten van het achterspatbord, dus dat was na het spuiten van beide achterspatborden al opgelost.
Mooi werk en goed dat je hem hebt aangepakt, je hebt immers iets speciaals.
Misschien kan ik het gemist hebben, maar is een setje origineel lichtmetaal geen optie voor in de toekomst?
Ik heb een setje met de originele velgen, daar liggen de winterbanden omheen.
Vandaag bij kilometerstand 205.120 weer een grote beurt en een verse APK voor de Mazda.

Weer verse olie, remvloeistof, koelvloeistof, luchtfilter, oliefilter en 6 bougies.
Nog zo'n ruim 10.000km voor de distributieriem voor de tweede keer wordt vervangen, dan heb ik er 100.000km mee gereden.
In het voorjaar wil ik de distributieriem, spanrollen, looprollen, multiriemen en de waterpomp van de Mazda laten vervangen.\
De V6 is een vrijloopmotor, dus bij het breken van de riem, zou er geen schade aan de motor moeten zijn.
Maar ik wil de auto goed onderhouden en de onderdelen vervangen volgens de voorgeschreven intervallen van 100.000 km/5 jaar.

Bij mijn garage mag ik zelf de onderdelen aanleveren en een zoektocht op internet laat zien dat de prijsverschillen enorm zijn!

Ik heb gekozen voor een distributieset en Poly V-riemset van het merk Gates met de productnummers K015379XS en K025PK858.

De prijzen van de Poly V-riemset varieert van 72 EUR tot 440 EUR!
Zelfs bij dezelfde website kunnen de verschillen erg groot zijn.

Voorbeeldje:
De set kost vandaag bij Autodoc: 330,34
De set bestaat uit de productnummers

OEN 5379XS — GATES
OEN T41034 — GATES
OEN T42009 — GATES
OEN T42010 — GATES

Deze heb ik los besteld bij Autodoc op Black Friday voor 59,04 EUR
Kennelijk kost het samenstellen 271,30 EUR.

Benieuwd was jullie ervaringen zijn, maar het loont dus om goed rond te kijken.

Gisteren de originele velgen met de winterbanden weer onder de Mazda gezet, nadat ik de auto had gewassen.
Verder heb ik het reservewiel er uit gehaald om de bandenspanning op te meten.
0,5 BAR, dus daar zou ik niks aan hebben gehad met een lekke band.

Wel grappig om te zien dat het reserve wiel nog het ongebruikt is sinds 1994 en dus nog in nieuwsstaat is.
Er loopt nog een rode en een groene lijn over de band en de lichtmetalen velg in nog nieuw.
De band op spanning gebracht en mijzelf voorgenomen deze jaarlijks te controleren.

Tevens nog een thermostaat besteld voor de Volvo, want de motor komt in deze koude tijd niet op temperatuur.
Dus deze wordt deze week vervangen.
Mooi man, zelf ook een MX-6 gehad, blijf ze wel iets vinden hebben. Net als de Celica en Supra uit die tijd.

Heb nu aardig wat auto's gehad, vooral Duitsers en Jappen, zit nu even zonder omdat het totaal niet nodig is, maar wil graag weer een Mazda, Nissan of Toyota, liefst een wat oudere met nog niet zo veel kilometers, heb bij die auto's meer het gevoel dat je nog echt controle hebt over de auto.

Jammer dat bijvoorbeeld zo'n oude Datsun 240/280 niet te betalen is en veel onderhoud vergt.
Quote
JDx
Mooi man, zelf ook een MX-6 gehad, blijf ze wel iets vinden hebben. Net als de Celica en Supra uit die tijd.

Heb nu aardig wat auto's gehad, vooral Duitsers en Jappen, zit nu even zonder omdat het totaal niet nodig is, maar wil graag weer een Mazda, Nissan of Toyota, liefst een wat oudere met nog niet zo veel kilometers, heb bij die auto's meer het gevoel dat je nog echt controle hebt over de auto.

Jammer dat bijvoorbeeld zo'n oude Datsun 240/280 niet te betalen is en veel onderhoud vergt.

Leuk heb je nog foto's van je oude MX-6?

Ja, die oude toppers zijn inmiddels onbetaalbaar geworden.
Op zich ook wel logisch gezien de hoge kosten van een volledige restauratie en de slechte roest preventie in die tijd.
De laatste paar goede exemplaren zijn daardoor erg gewild, dus duur.
Gisteren de thermostaat vervangen van de Volvo, een klusje van nog geen 10 minuten werk.
Leuk om te zien dat de oude thermostaat nog de originele was van Volvo uit 2002.
Dat is geen slechte prestatie voor zo'n onderdeel.
Lang geleden wel.









2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-12-2020 19:12 door JDx.
Mooi, zonde dat deze al een tijd geleden is gesloopt.
Ik zag in je profiel dat je ook een Supra hebt gehad, die zijn inmiddels ook onbetaalbaar aan het worden.
Quote
MX6
Mooi, zonde dat deze al een tijd geleden is gesloopt.
Ik zag in je profiel dat je ook een Supra hebt gehad, die zijn inmiddels ook onbetaalbaar aan het worden.

Ja was wel een N/A en daardoor snel weer verkocht, ze zijn best zwaar en voelen dan met 230pk veel minder snel dan bijvoorbeeld een Seat Leon 20VT met chip. Met een 2JZ-GTE erin gaat ie vast heerlijk, heb ooit een linksgestuurde te koop zien staan van eerste eigenaar voor 80.000.

En rechtsgestuurd went zoals ze zeggen heel snel, maar handig is anders, denk aan tolpoortjes, mcdrive, maar vooral parkeerplaatsen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2020 08:24 door JDx.
Voor mij zou het grootste bezwaar van een rechtstgestuurde auto zijn, dat ik niet langs een voorligger kan kijken bij het inhalen. Bij een snelle auto in een gebied met veel 2 baans wegen is dat een no-go.
Daardoor vallen een hoop leuke auto's af voor mij.
Quote
MX6
Voor mij zou het grootste bezwaar van een rechtstgestuurde auto zijn, dat ik niet langs een voorligger kan kijken bij het inhalen. Bij een snelle auto in een gebied met veel 2 baans wegen is dat een no-go.
Daardoor vallen een hoop leuke auto's af voor mij.

Oh ja, die vergeet ik helemaal, kwam bijna nooit op zulke wegen of haalde niet in, maar dat is eigenlijk het ergste ja.

Ooit ook nog bij een linksgestuurde 200SX gestaan, Silvia S14 facelift, maar vertrouwde die garage niet helemaal, wel 150km voor gereden, achteraf had ik die best wel willen hebben, ook al was er wat mis mee, langzaam weer oplappen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2020 09:37 door JDx.
Vandaag de accu van de Mazda uit voorzorg vervangen door een Bosch S4 027 70Ah accu.
De startmotor draaide na ruim een week stilstand en extreme kou, nog net snel genoeg rond om de motor aan de praat te krijgen. Maar ik wil niet wachten om een moment, dat de auto niet meer start.
De accu is zwaarder dan de vorige accu (60Ah), zodat de nieuwe subwoofer straks de accu niet leeg trekt.

Deze week ook het derde Remlicht ontvangen uit Canada, dus die wordt volgende week ook vervangen.
Quote
MX6
Vandaag de accu van de Mazda uit voorzorg vervangen door een Bosch S4 027 70Ah accu.
De startmotor draaide na ruim een week stilstand en extreme kou, nog net snel genoeg rond om de motor aan de praat te krijgen. Maar ik wil niet wachten om een moment, dat de auto niet meer start.
De accu is zwaarder dan de vorige accu (60Ah), zodat de nieuwe subwoofer straks de accu niet leeg trekt.

Deze week ook het derde Remlicht ontvangen uit Canada, dus die wordt volgende week ook vervangen.

Klinkt goed, maar zwaardere accu laad langzamer op dus wordt eerder leeg getrokken tenzij regelmatig lange ritten.
Maar daar heb je ongetwijfeld zelf ook over nagedacht...
Ik heb met de Corvette in Engeland mogen rijden, wat was dat lekker om precies te kunnen zien waar de berm was. En als je moet inhalen dan heb je niet de juiste route gekozen:-).
De accu van de motor stond deze winter aan de druppellader in het tuinhuisje.
Afgelopen zaterdag de accu in de motor gezet, maar deze wilde niet meer starten.
De motor aangeduwd en 10 km gereden en daarna startte de motor weer, voor de terugweg.
Maandag wilde ik naar mijn werk op de motor, maar weer niks.
Motor weer aangeduwd, maar toen ik weer naar huis wilde de motor weer niet starten op de accu.
Na ruim 10 jaar en de extreme kou deze winter, geen schande.

Gisteren een nieuwe accu ontvangen en deze gevuld met accuzuur en deze weer aan de lader gezet.
Vandaag de accu plaatsen en dan kunnen we weer rijden.

Vandaag wordt ook het derde remlicht vervangen van de Mazda en vervang ik ook beide kentekenplaten voor nieuwe.
Er was vocht gekomen tussen het aluminium en de beschermlaag van de kentekenplaat, wat er uiteraard niet uitziet.

Met wat geluk kan ik dit weekend ook de subwoofer plaatsen in het reservewiel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.