Mazda MX-6, Volvo V40 en Yamaha Fazer: Grote prijsverschillen bij auto-onderdelen

Gepost door MX6 
Monsieur Le Loure 745454511732118484515484
Een gemiddelde tussen de duitse en nederlandse bekeuringen zou reëel zijn. Nederland is te ver doorgeslagen.
An de andere kant kan je in Duitsland vrij snel je rijbewijs kwijt zijn. 30 km/u te hard is al een strafpunt, 8 punten is zijn rijbewijs kwijt. En punten krijg je niet alleen bij te hard rijden, maar o.a. ook door rood, niet handsfree bellen en bumperklevers (vinden ze echt niet leuk). Daar kan Nederland wel wat van leren.
@evv, in de UK bij 35?te hard 6 punten en 125% week salaries als boete. 12 punten en weg rijbewijs.
In Duitsland houden de Duitsers zich heel nauwkeurig aan de verkeersregels, zelfs als ze In Nederland zijn.
Dus strafpunten en een goede handhaving zijn veel effectiever dan hoge boetes.
Maar in Nederland draait het helemaal niet om de verkeersveiligheid.
Vandaar ook de controles op de plaatsen waar de pakkans het grootste is en niet op de plaatsen waar de veiligheid in het geding is.
Zodra je in Duitsland veel Duitsers gaat inhalen moet je je altijd even afvragen of er misschien een snelheidslimiet van kracht is op dat stuk grinning smiley.

Hier ook twee Duitse ervaringen. 1x 10,- voor te snel rijden op de snelweg. En een keer 10,- voor fout parkeren. Bij een of ander prachtig dorp zo snel geen parkeerplaats gevonden, dus de auto maar nabij de poort van het karakteristieke dorp gezet. Voor 10,- zou ik hem de volgende keer er weer neerzetten in plaats van 5 minuten verderop parkeren grinning smiley

Ik heb, na een 34 te hard, nog een jaar (van de twee) te gaan met het 'kruisje' achter mijn naam. De eerste maanden hield ik er sterk rekening mee, maar dat is al snel weer in vergetelheid geraakt. Ik denk dat straffen met strafpunten op je rijbewijs inderdaad ook beter werken. Dat blijft een stuk beter hangen dan zo'n registratie achter je naam.
Verlopen die strafpunten, bij geen herhaling, niet na verloop van tijd?
MX6
In Duitsland houden de Duitsers zich heel nauwkeurig aan de verkeersregels, zelfs als ze In Nederland zijn.

ik neem aan dat dat een grapje is ?
* afstand houden kennen ze niet
* rechts rijden kunnen ze niet, wel de middelste strook bezet houden als er rechts toch echt km's vrij asfalt is
* als er op de Autobahn een max. snelheid geldt wordt ik voorbij gevlogen door allerlei Duitsers die blijkbaar blind zijn
* op de linkerbaan denkt de gemiddelde Audi/BMW/MB-piloot dat hij recht heeft op een vrije baan en dat moet dan met lichtsignalen en opdringen tot stand komen
De afgelopen week heb ik mijn best gedaan om heel zuinig te rijden,tijdens het woonwerk-verkeer.
Dus de toerenteller onder de 3500 toeren gehouden (Max 120 km/u), zodat ik kan profiteren van het VRIS.-systeem.
Het systeem van Mazda om benzine te sparen, vergelijkbaar met het v-tec systeem van Honda.

Na 575 km ging er 42.9 liter in de tank, dus een verbruik van 1 op 13,4
Niet gek voor een 2.5 liter V6 op winterbanden.
Vandaag weer eens nieuws over de Volvo.

De handrem werkte al een paar weken niet goed meer.
Het probleem zat in de remklauw, dus ik had 2 gereviseerde remklauwen op Marktplaats gekocht.
De achterremschijven bleken ook versleten, hier was zelfs al een rand in te voelen.
Dus een nieuw setje remschijven en blokken op eBay besteld.
Verder zat er wat speling op het stuur en deze stond ook iets scheef.

De auto moest half juli gekeurd zijn, dus een goede reden om de auto nu maar meteen te laten keuren.
Dus vandaag is er een stuurkogel vervangen en is de auto uitgelijnd.
De achterremmen, olie en filter zijn ook vervangen.

Er zit dus weer een nieuwe APK op bij een kilometerstand van 341.000.
Net ingereden voor een Volvo.
Vandaag mijn nieuwe velgen en banden ontvangen en gemonteerd!

Het zijn 17" Monaco GP1 .velgen geworden met Good Year F1 ASYM 5 banden in de maat 215/40 R17..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 21:19 door MX6.
Mooi design velgen, staan goed onder de auto! Voor het mooie zou 'ie wel een paar cm mogen zakken smiling smiley
Bedankt, een stukje zakken zou inderdaad wel mooier zijn.
Aan de andere kant probeer ik de auto zo origineel mogelijk te houden en wil ik normaal over drempels kunnen blijven rijden.
Het kunststof sierrandje boven de deur is kapot en moet worden vervangen.
Als ik de tuinslang op het raam zet, zitten er aan de binnenkant van de ruit ook druppels.
Met een regenbui heb ik daar geen last van, maar ik wil het toch netjes hebben.

Zaterdag even naar de Mazda dealer geweest en goed nieuws het stripje is nog nieuw te bestellen na 25 jaar!

Dan de prijs voor dit 1 meter lange kunststof stripje: 272,46 eye popping smiley

Ik denk dat ze bij een Bentley zelfs goedkoper zijn...
Wauw, zo’n MX-6 wordt echt wel een zeldzaamheid.
Zeker in deze topstaat!
Nog veel plezier ermee.
Toen ik de raamlijst wilde ophalen bleek het toch meer dan een kunststof stripje.
Er zit een aluminium strip aan vast met daarin gaatjes voor schroefjes, dus de prijs is nog enigszins verklaarbaar.
Het monteren blijkt dus ook minder eenvoudig dan gedacht, dus dit laat ik maar aan de Mazda dealer over.
Volgende week wordt de raamlijst vervangen.
Ach, een hobby mag geld kosten en ik heb geen afschrijving op de auto.
270 Euro over 25 jaar valt ook reuze mee natuurlijk winking smiley
Het hemeltje van de V40 begon wat te hangen en dit doet toch afbreuk aan de verder nog erg nette Volvo.

Op zich leek het wel een klusje dat ik zelf kon doen, dus het lampje losgemaakt, de 3 handgrepen, de zonnekleppen en nog wat klein spul en het hemeltje er uit gehaald.

3 meter skaileer gekocht en 2 bussen spuitlijm.
Het oude doek en het schuim er afgehaald met een harde borstel.

Vervolgens een deel van het skaileer ingespoten met de lijm evenals het hemeltje.
5 minuten laten drogen en dan aandrukken, het lijkt zo makkelijk....

Daar zat een plooi, die wilde ik nog even straktrekken, maar het leer zat al muurvast!
Een stukje verder zat het skai nog niet goed vast, daar zat dus niet voldoende lijm onder.

Heet was al snel duidelijk, dat dit toch wel het werk was voor een vakman en dat ik dit niet was.

Dus de stof losgetrokken en een autobekleder gebeld.
Het hemeltje met een aanhangwagen naar de stoffeerder gebracht en laten bekleden.\
Na een paar dagen het hemeltje met de A stylen opgehaald en deze waren nu prachtig bekleed met de op het oog originele stof.
Het hemeltje weer ingebouwd en zeer blij met het resultaat.

Inmiddels is de kilometerteller de 350.000 km gepasseerd, maar dit is verder nergens aan af te zien.

De Mazda mag op 4 november voor een nieuwe APK en verse olie.
Heb wel vaker gelezen dat dat een lastig klusje is. Maar een auto knapt er wel onwijs van op!
Die spuitlijk kost al 20 euro per fles, daar heb je er al 3 van nodig.
Dan komt de stof er nog bij en wellicht een nieuw stanleymes, dus de bespari g is minimaal als je het zelf doet.
Hun werken onder ideale omstandigheden en hebben de juiste stoffen op voorraad en betere lijm.
Je kunt hooguit besparen op het in en uitbouwen.

Maar het knapt er zeker van of, de stof is nu iets donkerder en sluit nu beter aan bij de zonnekleppen en de andere delen.
Wat was je hiervoor kwijt dan? Ziet er weer top uit!
175 euro voor het bekleden van het hemeltje en de A-stijlen, inclusief de gebruikte materialen.
Je hebt mazzel dat het een station is, bij een sedan zal het een lastige klus zijn om de dakhemel te verwijderen.
Goede upgrade, en inderdaad niet duur! Mocht ik mijn coupé langer houden, dan moet dit zeker ook gebeuren.

Ook mooi dat je zo'n strip van 270 euro op de MX-6 gewoon vervangt. Daaraan herken je de echte gek liefhebber.
Anders verdwijnt het geld wel in de huishoudpot, nu heb ik er zelf plezier van. big smile smiley
Vandaag is de Mazda weer gekeurd voor een jaar en de olie ververst bij kilometerstand 195.093
Yep, in Nederland zijn ze volledig de weg kwijt, behandelen automobilisten alsof het criminelen zijn........daarom woon ik in Frankrijk.
Waar pakeer boetens 16 euro zijn. 😆
Voor mijn verjaardag heb ik nieuwe automatten gekregen voor de Mazda.

Je kunt deze voorzien van eigen tekst, maar merknamen en logo's van auto's zijn hierbij niet toegestaan.
Dus gekozen voor de tekst MX-6 op beide voormatten.

Toffe matten! Ben je vandaag jarig? In elk geval van harte gefeliciteerd thumbs up
Het font lijkt toch heel origineel, ziet er goed uit. Mooie velours matten zijn altijd een goede upgrade!
Zadelsnuiver
Toffe matten! Ben je vandaag jarig? In elk geval van harte gefeliciteerd thumbs up

Bedankt, ik was 17 december jarig.
De matten waren 6 december besteld, maar ze hadden een enorme vertraging met de levering.

Het fonttype Goodtime, komt inderdaad mooi overeen met het origineel.

Ik ga binnenkort ook de pookknop vervangen, want die ziet er wat sleets uit.
Het schakelpatroon is nauwelijks meer te zien.
Ik heb een originele leren pookknop van een gesloopte MX-6 gevonden via Facebook en krijg deze in januari binnen.

Vandaag de Volvo een kleine beurt laten geven bij een kilometerstand van 361.691.
Dus weer nieuwe olie, oliefilter en interieurfilter.
Verder weinige te melden, want de auto's rijden probleemloos.
Gisteren de motor na ruim een half jaar weer uit het tuinhuisje gehaald.

Dat was sneller gezegd dan gedaan....
Eerst de fietsen weggehaald, daarna de tuinkussens van de motor afgehaald en de hoes verwijderd.
Daarna een gasfles, voorzettent van de caravan en nog wat spul verplaatst.
Nu kon de motor naar buiten toe voor een eerste inspectie.

Op het motorblok, onder de carburateurs had een muis zijn wintervoorraad opgeslagen....
Hmmm, gelukkig geen knaagschade, dus met de stofzuiger de doppinda's en ander spul weggezogen.
De banden opgepompt, want die hadden nog maar een halve bar druk.
Nu nog even de accu van de druppellader halen en aansluiten en kijken of de motor nog wil starten.
Dat lukt meteen, tijd om te rijden.
Nee, eerst moet de motorkleding, laarzen en helm van zolder worden gehaald.
De voering van de jas blijkt te ontbreken, maar die is nu toch niet nodig.
Bij navraag blijkt de voering nog op mijn werk te liggen.

Uiteindelijk 2 uur lang rondgereden in het zonnetje over de mooie wegen van Nederland en Duitsland.
Vandaag maar weer een ronde rijden, nu alles klaar staat en ik meteen kan opstappen

Op mijn werk vragen ze altijd of ik sneller op mijn werk ben met de motor, dan met de auto. big smile smiley
Nou die kan ik gelijk uit hun droom verlossen, de auto wint op alle fronten.
Mooi man. thumbs up

Is het voor de banden niet beter om tussendoor nog eens een spanningscheck te doen?
Durashift
Mooi man. thumbs up

Is het voor de banden niet beter om tussendoor nog eens een spanningscheck te doen?

De motor staat op de middenbok, dus er staat geen druk op de banden, dus ze blijven mooi rond.
Door de coronacrisis wordt de Mazda niet meer gebruikt voor woon-werkverkeer en staat dus langer stil.
Het is mooi weer, dus tijd om lekker te gaan rijden.

Schuifdak open en lekker door de grensstreek rijden.
Ik vindt het altijd wel leuk om water te zien tijdens het rijden, een rivier of de zee of wat dan ook. big smile smiley
Wat dat betreft zijn de keuzes aan deze kant van het land beperkt, want om de zee te zien moet ik minimaal 2 uur over de snelweg rijden.
De Mazda is zeker geschikt om op hoge snelheid de snelweg af te jakkeren met hoogst illegale snelheden, maar ik wilde rustig toeren over 80km wegen.

Een mooi moment om eens naar de plaats te rijden, waar de rivier de Rijn Nederland binnenstroomt.
Vroeger op school geleerd dat dit bij Lobith zou zijn, maar dat klopt dus niet!
Zo kwam ik dus in Spijk terecht, een dorpje in de gemeente Zevenaar met iets meer dan 700 inwoners.

Je bent in 2 tellen door het dorpje heen gereden en veel meer dan een kerkje is er niet te zien,
Dan maar over de dijk gereden langs de Rijn, waar nog een oude kraan aan het water stond.
Vervolgens, deels via Duitsland weer terug naar huis gereden en nog even gestopt bij een oude schuur om een foto te maken.

Vandaag met de Mazda de 200.000 km grens gepasseerd.
Ik had de auto gekocht met 113k op de teller, dus inmiddels bijna 90k gereden met de Mazda, sinds de aanschaf sinds november 2015.
De distributieriem heb ik laten vervangen in januari 2016, dus die is januari weer aan de beurt.
Dan heb ik de 100k en de 5 jaar limiet bereikt.
Dat kost weer 1000 euro.

Ik zag ook een klein roestblaasje op het achterspatbord en ook aan de andere kant is een heel klein roestpuntje te ontdekken.
Verder is de hele auto roestvrij, ook de onderkant.
Maar als ik er niets aan doe dat gaat het van kwaad tot erger.
Beide spatborden laten herstellen naar nieuwstaat loopt wel in de papieren.

Dus even overwogen om de Mazda te verkopen.
Dan is de vraag, wat koop ik dan...
De opvolger moet minimaal net zo snel zijn en het liefst sneller.
De meeste auto's zijn zwaarder, dus minimaal 200pk is wel vereist. Ik wil niet een doorsnee wagen hebben waar er duizenden van rondrijden, dus dat beperkt de keuze wel.

Bijkomend probleem is dat een MX-6 lastig te verkopen is.
Raar eigenlijk, in een tijd waarvoor voor een gewone Renault 5, bijna 5000 euro wordt gevraagd.

Voor een andere auto wordt vaak wel de hoofdprijs gevraagd, terwijl ik er dan vrijwel altijd op achteruit ga. Dus besloten dat de Mazda mag blijven en een afspraak gemaakt bij een schadeherstelbedrijf.
29 juni breng ik de auto weg, om weer de puntjes op de i te laten zetten.

De Volvo mag aanstaande donderdag weer voor de APK, bij een kilometerstand van 366k.
Ik verwacht overigens dat deze daar ook zonder problemen doorheen komt.
Lastig dilemma. Krijg de indruk dat je wel gehecht bent aan die MX6, dus goede keuze dat hij voorlopig blijft!thumbs up
Fijn dat je de MX-6 houdt, ik denk als je deze nu te koop zou zetten de kans groot zou zijn dat hij in korte tijd flink misbruikt zou worden en dat zou echt zonde zijn van zo'n mooie auto. Succes met de Volvo ook!
Je maakt de juiste keuze. Je maakt een liefhebberskeuze!

Je moet jezelf afvragen: voor het geld wat je nu in de Mazda stopt + de restwaarde voor de reparaties; wat koop je daar voor terug?
Tenzij je een hoop wil bijleggen omdat je waarde hecht een recenter bouwjaar, meer vermogen, exclusiever etc.

Koesteren en houden. Je praat er zo graag over, waardoor het ook echt als je trots overkomt. (wat overigens begrijpelijk is, top lijnenspel)
De auto's die ik leuk vindt (Nissan 300ZX, Mitsubishi 3000, Corvette C5, Subaru BRZ, Jaguar XKR, etc. ) kosten allemaal rond de 15k, dus nog buiten bereik.
Daarnaast moet ik er ook dagelijks mee kunnen rijden en moet het onderhoud niet boven de 2k per jaar komen.
Voor 5 tot 6k is de keuze beperkt en is de kans groot dat je er nog flink in moet investeren om de auto perfect te krijgen.
Een BMW 330 is een stap vooruit, maar die zijn ook niet echt uniek.
Daarnaast heb ik al veel uitgegeven aan de Mazda ( vorig jaar nog nieuwe velgen met banden en nieuwe matten).
Nu laat ik maar beide achterschermen overspuiten en waarschijnlijk de achter spoiler.
Tot nu toe ben ik ieder jaar 2k kwijt aan onderhoud, maar dat is geen streven. :-)
Misschien ben ik te kritisch.
Lekker mazda rijden! Kan nog jaren mee. Veel plezier, lekker genieten.
Mazda inderdaad gewoon houden, en de dijkroute langs de rijn op vind ik altijd geweldig om een stuk rustig te rijden en het water te zien. Aan de andere kant, als het rustig is kun je er ook heel prettig sturen, veel bochten en ook de nodige rechte stukken grinning smiley
Roestblaasjes komen altijd van binnenuit. Achterschermen laten repareren aan buitenzijde haalt de zichtbare roest weg alleen gaat het proces onderhuids gewoon verder. Mijn advies is om de holle ruimten te conserveren om bestaande roest te stoppen en nieuwe roest te voorkomen. Zou zonde zijn als er na twee jaar weer nieuwe blaasjes ontstaan.
Het herstelbedrijf heeft hier veel ervaring mee en doen ook opdrachten voor de Mazda dealer, al in de tijd dat mijn auto nieuw werd verkocht.
Ze hebben ook pas nog een MX-5 met roestschade volledig hersteld. Die roest komt niet meer terug, als ze er mee klaar zijn. Ze geven ook een garantiecertificaat.
Op 25 juni is de Volvo, zonder opmerkingen, weer goedgekeurd voor een jaar.

Vanochtend de Mazda naar het schadeherstelbedrijf gebracht en een Peugeot 108 uit 2014, als leenauto meegekregen.

Bij het instappen kreeg ik meteen het gevoel op de bok te zitten, ook doordat ik vooral voor een groot deel tegen de hemel zat te staren.
Gelukkig bleek de stoel verstelbaar in hoogte en stond deze in de hoogste stand, dus dat was een meevaller.
De draaiknop rechts van de stoel bleek dan weer niet van de lendesteun, maar om de ruglening te verstellen.
Al met al kon ik toch wel een goede houding vinden op de stoeltjes.

De motor startte vlot, waarna de auto wat rauw stationair draaide.
Net alsof deze wat te laag in toeren draaide, waardoor de hele auto trilt.
Iets gas bijgeven loste dat niet op, maar dat zal wel exemplarisch zijn.

Met airco, elektrisch verstelbare ramen en bediening voor de radio op het stuur, viel de luxe niet eens tegen.
Wat wel tegenviel was het motorlawaai bij wegrijden, de rijwindgevoeligheid en de stuureigenschappen en wegligging in het algemeen, maar wellicht verwacht ik te veel van de A-klasse.
Ach, voor die paar dagen heb ik prima vervoer.

Vanmiddag ging de telefoon, de schadehersteller...
Of ik even langs wilde komen. sad smiley
Dat betekent meestal dat er meer werk aanzit en dat de kosten hoger uitvallen dan was begroot.
Dat bleek ook te kloppen.

De paar kleine roestblaasjes, bleek toch een gaatje in het metaal te hebben gevreten.
Ook in de binnenste rand van beide spatborden, zaten al wat minuscule gaatjes. eye popping smiley

Hij kon de gaatjes uiteraard dichtmaken en de spatborden weer spuiten, maar dan is de kans groot dat er volgend jaar of het jaar erna weer een gaatje zou ontstaan op een ander plekje in de rand. Zijn advies is beide randen er uit te slijpen en deze in zijn geheel te vervangen door nieuw metaal. Hij kan dan ook de binnenkant behandelen tegen roest, zodat ik er ook echt vanaf ben.
Dus maar meteen de knoop doorgehakt om alles goed te laten aanpakken en tevens alle kleine deukjes die je ziet met strooilicht er uit te halen en de spoiler ook mee te spuiten.
Een vakantie zit er dit jaar toch niet in, dus het vakantiegeld heeft dan ook gelijk een goede bestemming.

Dit soort liefhebberij verdient een dikke thumbs up

Hierna rij je weer met een bijzondere auto en zonder gekke mechanische kosten @Mazda
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.