Idefiqs: Mondeo MK5 2016, afscheid van de Corsa 1.3CDTi Cosmo

Gepost door Idefiqs 
Na ruim 6 jaar met veel plezier in de Corsa te hebben gereden is deze ingeruild voor een Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium met ruim 16k op de teller. De auto is van 2016, anderhalf jaar oud. Ondanks het plezier dat wij van de Corsa hebben gehad is deze voor ons gewoon te klein, vandaar mijn terugkeer naar het - inmiddels - zieltogende D segment. Onterecht minder populair in mijn ogen omdat comfort in dit segment op een hoger plan staat dan de niche modellen zoals de MPV en SUV achtigen. Maar nogmaals, naar mijn mening.

Ik heb gekozen voor een occasion omdat dit type auto erg snel afschrijft, het verschil met een nieuwe is ongeveer (bruto) €13k. Bruto, omdat je bij een nieuwe een flinke korting op de nieuwprijs kunt bedingen, die moet er dan natuurlijk nog wel vanaf. verder verkeert de Mondeo in absolute nieuwstaat, afgezien van een steenslagpitje op de neus. Zoals gezegd is het een 1.5 Ecoboost met 160pk en 240Nm in Titanium trim met de volgende opties;

First Edition Pack
Business Pack;
8" Touchscreen met nav en DAB
SYNC2 smartphonekoppeling
Parking Assist (parallel en 90graden)
Titanium X-pack;
Adaptieve LED verlichting
Keyless entry
Elektrisch bediende achterklep
Metaallak
Privacy Glass
16" reservewiel
16" LM Winterbanden (dezelfde als op de foto's) met Conti's gelijk bijbesteld.

Als ik hem nieuw zou bestellen zou het ook deze configuratie zijn geworden. Het interieur is grijs, velen zullen dat saai vinden, ik vind het rustig en mooi.

Waarom de Mondeo? Ik heb goede ervaringen met Ford, en hij is erg comfortabel. Ik heb niets met Franse auto's dus Renault (Talisman) en Peugeot (508) vallen sowieso af. Volkswagen Passat was een optie, alleen toen ik er in zat had ik er geen goed gevoel bij. Geen idee waarom, het voelde gewoon niet lekker. Hoewel ik een Opel fan ben was de Insignia geen optie, ik heb er in gereden maar we werden gewoon geen vrienden en vind het model ook niet mooi. De nieuwe wel trouwens.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2017 18:05 door Idefiqs.
Je hebt de rekening van Photobucket nog niet betaald Idefiqs winking smiley.

Ondergewaardeerde auto zo'n Mondeo, maar een bijzondere fraai model. Een van de mooiste in het D-segment (persoonlijke mening). Hoe rijdt de 1.5? Benieuwd naar de foto's.
De foto's van deze mooie Mondeo heb ik ook nog wel, ik heb deze zelf onlangs afgeleverd aan Idefiqs.... cool smiley

Fijn om te lezen dat ie goed bevalt.
smarter
De foto's van deze mooie Mondeo heb ik ook nog wel, ik heb deze zelf onlangs afgeleverd aan Idefiqs.... cool smiley

Dat doet hij zeker! Ik krijg de foto's even niet geupdatet... Ik probeer het vanmiddag even. smiling smiley
Jp053
Je hebt de rekening van Photobucket nog niet betaald Idefiqs winking smiley.

Ondergewaardeerde auto zo'n Mondeo, maar een bijzondere fraai model. Een van de mooiste in het D-segment (persoonlijke mening). Hoe rijdt de 1.5? Benieuwd naar de foto's.

Pfoei, het is gelukt met de foto's!

Dank je, ik ben ook van mening dat dit één van de mooiste D segmenters is. De 1.5 is een soepele motor met een goed koppel en een comfortabele afstelling. Het is beslist geen strepentrekker, maar voldoende voor de Mondeo. Ik heb de indruk dat hij redelijk zuinig is, zeker voor zo'n grote auto. De praktijk zal dit uitwijzen.
Hi Idefiqs,

Leuk weer van je te horen. Ford Mondeo, geen verkeerde keuze. Misschien last van blauw oval virus ? In iedergeval, veel plezier met je Mondie !
Ralph V
Hi Idefiqs,

Leuk weer van je te horen. Ford Mondeo, geen verkeerde keuze. Misschien last van blauw oval virus ? In iedergeval, veel plezier met je Mondie !

Dank je Ralph, insgelijks!
smarter

Trouwens, erg leuk je hier op het forum te begroeten! thumbs up
Mooie auto, die Mondeo en veel succes met de auto!
speedtouch
Mooie auto, die Mondeo en veel succes met de auto!

Dank je! Gaat vast lukken! smiling smiley
Dat is nogal een overstap vanuit een Corsa diesel! Vooral de neus van dit type Mondeo vind ik erg fraai!thumbs up
Mooie wagen Idefiqs! Wordt genieten.

Smarter, excuses voor zijn gedrag, aan die kant van de rug zijn het gewoon onbehouwen mensen.
Dank heren.thumbs up

Boppie
Smarter, excuses voor zijn gedrag, aan die kant van de rug zijn het gewoon onbehouwen mensen.

big smile smileydrinking smiley
Mechanix
Dat is nogal een overstap vanuit een Corsa diesel! Vooral de neus van dit type Mondeo vind ik erg fraai!thumbs up

Valt wel mee, voor de Corsa had ik achtereenvolgens drie auto's uit het D segment; Een Passat variant, een Vectra station en een A4 Avant. Dus de Corsa was eigenlijk de vreemde eend in de bijt...smiling smiley
Phaeton V8
Mooie auto, en voor een mooie prijs gekocht cool smiley

Dank je! Ken je deze auto?
Idefiqs
Phaeton V8

Ik ken de auto alleen van de openingspost.
Phaeton V8
Idefiqs
Phaeton V8

Ik ken de auto alleen van de openingspost.

Yep, sorry stom van mij. smiling smiley
Idefiqs
smarter

Dat zeker thumbs up Ik kende je als forummer, maar nooit gerealiseerd bij het verkoopgesprek dat jij het was. Toen ik je openingspost zag vandaag viel het kwartje ineens. Altijd leuk om het gezicht en persoonlijk contact te kunnen toevoegen aan de forum ervaring hier. Komende week wordt de Corsa gepoetst en laat ik er een paar restyle deukjes uithalen. Kijken of we daar binnenkort een volgend baasje voor gaan vinden.
Ha Idefiqs, mooie wagen heb je gekocht zeg, wel even totaal iets anders dan de Corsa.
Ik denk dat je er een goede keuze mee hebt gemaakt, is hij ook al goedgekeurd door de viervoeters?
smarter
Idefiqs
smarter

Dat zeker thumbs up Ik kende je als forummer, maar nooit gerealiseerd bij het verkoopgesprek dat jij het was. Toen ik je openingspost zag vandaag viel het kwartje ineens. Altijd leuk om het gezicht en persoonlijk contact te kunnen toevoegen aan de forum ervaring hier. Komende week wordt de Corsa gepoetst en laat ik er een paar restyle deukjes uithalen. Kijken of we daar binnenkort een volgend baasje voor gaan vinden.

Goed om te lezen dat jullie voor de Corsa zelf een nieuw baasje zoeken! Heb ik er niet voor niets in juni een nieuwe carterpan onder laten schroeven... cool smiley Die deukjes in de motorkap komen van een tweetal e.i.k.e.l.s die uit de boom vielen toen ik er onderdoor reed..

O ja, neem vooral Boppie niet te serieus... Hij kan het niet hebben dat hij aan mijn voeten woont, laag in het dal... grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2017 21:27 door Idefiqs.
Gewoon Dirk
Ha Idefiqs, mooie wagen heb je gekocht zeg, wel even totaal iets anders dan de Corsa.
Ik denk dat je er een goede keuze mee hebt gemaakt, is hij ook al goedgekeurd door de viervoeters?

Hey Dirk! Dank je! De beestjes hebben er nog niet in gezeten, gaat binnenkort gebeuren!
Erg mooie auto! Ben wel fan van de huidige Ford stijl.

Alleen vind ik persoonlijk 16" velgen bij zo'n grote auto beetje ielig.
Springbok
Erg mooie auto! Ben wel fan van de huidige Ford stijl.

Alleen vind ik persoonlijk 16" velgen bij zo'n grote auto beetje ielig.

Dank je! Persoonlijk vind de 16" wel kunnen, het zijn in mijn ogen mooie velgen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je ze wat ielig vindt. Een of twee inches meer maakt 'm wat dikker. Maar dan zou er ook de twee liter onder de kap moeten liggen.

Ik heb bewust de 1.5 genomen, met de Audi had ik te vaak post uit Leeuwarden...cool smiley
Mooi thumbs up, veel veilige kilometers gewenst!
Een veilige maar wel stijlvolle combinatie als je het mij vraagt. Dat keyless entry zou me na een tijdje misschien tegen gaan staan, maar verder...
Mooi ding, alleen de kleine velgen zien er cheap uit, die zijn leuk voor onder een Ka+ of een basis Fiesta. Onder een Mondeo horen toch minimaal 18'' .
afentoe
Mooi thumbs up, veel veilige kilometers gewenst!
Een veilige maar wel stijlvolle combinatie als je het mij vraagt. Dat keyless entry zou me na een tijdje misschien tegen gaan staan, maar verder...

Dank je afentoe, keyless is inderdaad geen must, soms zelfs onhandig inderdaad. Je kunt 'm eventueel ook met de sleutel (op afstand) openen, als het portier nat is bijvoorbeeld duurt het soms even voor hij ontgrendelt.

Al die moderne gadgets in de auto's zijn eigenlijk geen must. Zodra ik in de 107 van mijn vrouw stap mis ik niets, maar die is dan ook extreem luxe met centrale vergrendeling, elektrische ramen.......grinning smileysmileys with beer
500C
Mooi ding, alleen de kleine velgen zien er cheap uit, die zijn leuk voor onder een Ka+ of een basis Fiesta. Onder een Mondeo horen toch minimaal 18'' .

18"gaat wel ten koste van het comfort, wat ik uiteindelijk belangrijker vind. Je ziet de velgen immers niet als je achter het stuur zit. winking smiley
Gefeliciteerd met deze aankoop. Een ruime wagen vergeleken met de Corsa!
Anderson
Gefeliciteerd met deze aankoop. Een ruime wagen vergeleken met de Corsa!

Dank je!
Erg fraaie auto! De Mondeo is in deze vorm al jaren een favoriet van me. De uitrusting is prima in orde. Al met al zou dit ook wel mijn keuze zijn.
Even tussendoor; alles goed bij jou? Het nieuws uit Houston is niet te best op het moment.
Gefeliciteerd! Nette auto. Het interieur vind ik geslaagd, en daar zit je meestal. Van buiten vind ik deze generatie te plomp, te dikkig. Zeker bij de stationwagon. Maar dat kan een kwestie van wennen zijn (de auto die ik heb en een auto die ik wellicht hierna wil, vond ik bij introductie ook niet om aan te gluren).
Leuk dat je 'm bij Smarter hebt gekocht!
Twix
Erg fraaie auto! De Mondeo is in deze vorm al jaren een favoriet van me. De uitrusting is prima in orde. Al met al zou dit ook wel mijn keuze zijn.

Dank je Twix!thumbs up

Eigenlijk ben ik, samen met Boppie, ook wel benieuwd naar jouw wel en wee gelet op de toestand in jouw contreien. Alles goed bij jou?
Barri
Gefeliciteerd! Nette auto. Het interieur vind ik geslaagd, en daar zit je meestal. Van buiten vind ik deze generatie te plomp, te dikkig. Zeker bij de stationwagon. Maar dat kan een kwestie van wennen zijn (de auto die ik heb en een auto die ik wellicht hierna wil, vond ik bij introductie ook niet om aan te gluren).
Leuk dat je 'm bij Smarter hebt gekocht!

Thnx Barri!thumbs up

Dat plompe, dikkige zoals jij het noemt begrijp ik wel. Dat geldt wel een beetje voor een groot deel van het D segment denk ik, het zijn grote auto's waar ruimte en comfort belangrijk is. Ik denk dat de grote metalen oppervlakken en relatief weinig glas daar ook de oorzaak van is, wat nog wordt versterkt door het privacy glass.

Het D segment zijn niet de meest bekoorlijke ontwerpen, afgezien dan van een - krappere - dreier. Maar persoonlijk vind ik de Mondeo erg fraai.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-09-2017 19:30 door Idefiqs.
Van voren en zijkant vind ik de Mondeo echt een eye catcher. Hier in de straat een Ruby Red hatchback echt prachtig!

Veel plezier met de auto!
KadettRT
Van voren en zijkant vind ik de Mondeo echt een eye catcher. Hier in de straat een Ruby Red hatchback echt prachtig!

Veel plezier met de auto!

Dank je!thumbs up
mooi hoor! Ik ben wel altijd benieuwd hoe dat nu rijd zo'n 1.5 in zo'n bakbeest. Tuurlijk kom je wel met het verkeer mee, maar ik ben altijd bang dat enige vorm van souplesse weg is als je met zo'n grote fijne D-segmenter op pad bent.

Ik vind het wel een fraaie wagen, dat sowieso thumbs up die je eigenlijk (zeker gezien de mondeo historie) maar heel weinig zit van deze generatie
AsconaGT
mooi hoor! Ik ben wel altijd benieuwd hoe dat nu rijd zo'n 1.5 in zo'n bakbeest. Tuurlijk kom je wel met het verkeer mee, maar ik ben altijd bang dat enige vorm van souplesse weg is als je met zo'n grote fijne D-segmenter op pad bent.

Ik vind het wel een fraaie wagen, dat sowieso thumbs up die je eigenlijk (zeker gezien de mondeo historie) maar heel weinig zit van deze generatie

Dank je, de 1.5 voldoet echt uitstekend. Het is geen snelle auto, maar de 240nm hebben geen enkele moeite met de auto, je kunt hem zeer schakellui rijden, 70 in zes is goed mogelijk. Ter vergelijk; De audi a4 2.0 Tfsi quattro die ik eerder had, had 280nm. Weliswaar was het motorkarakter volledig anders.

De 1.5 is ruim voldoende, vergeet niet dat er voor de mondeo ook nog een 1.0 ecoboost driecilinder beschikbaar is.

Edit: De a4 had 280nm.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-09-2017 21:06 door Idefiqs.
Meer dan prima idd. Zeker bij normaal gebruik in NL.
Mooie Mondeo Idefiqs! Met name van buiten vind ik de Mondeo wel een geslaagde auto, mooier dan de meeste concurrenten. Veel plezier ermee. smiling smiley
Springbok
Meer dan prima idd. Zeker bij normaal gebruik in NL.

Ik heb er alle vertrouwen in dat hij zich ook in de Alpen prima weet te gedragen.drinking smiley
Caspian
Mooie Mondeo Idefiqs! Met name van buiten vind ik de Mondeo wel een geslaagde auto, mooier dan de meeste concurrenten. Veel plezier ermee. smiling smiley

Dank je!smiling smiley
Gefeliciteert

Ben een mede Mondeo rijder, heb inmiddels mijn nummer 7 eye popping smiley

Heb nu weer een 2.0 TDCI, allen waren diesels, allen waren stations. Ik heb 2x Mk II 2x MK III en 2x MK IV gehad.

Heb veel (goede) ervaring met Mondeo's. Eigenlijk waren ze allemaal nagenoeg probleemloos.

Het enige nadeel van de MK V is dat de MK IV erg goed was, en op details zelfs beter dan de V. Maar desalniettemin is het een heerlijke auto.

Zou weer graag een normale handrem hebben bijvoorbeeld.
En als je de PDC van de oude gewend bent, moet je heel erg wennen aan de nieuwe (heeft mij al een schade opgeleverdangry smily)

Freez

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-09-2017 21:44 door Freez.
Nummer 7 alweer..eye popping smiley Betere reclame voor de Mondeo is er niet. thumbs up
Freez
En als je de PDC van de oude gewend bent, moet je heel erg wennen aan de nieuwe
Ik heb PDC van de mk4. Wordt er tureluurs van, hyperactief monster!
Fijn dat ik 'm kan uitschakelen smiling smiley

@Idefiqs: gefeli met de MK V!
Kijk Idefiqs aan de Ford: thumbs up
Dat moet toch zo iets zijn?

grinning smiley

Ehh neen, blijkt een Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium. Dat is toch zo een auto met die voorkant van een Transit?

Nee, gekkigheid dat ding lijkt toch op een Aston Martin Rapide..... En ik ben niet de enige met dit idee.
[www.autoblog.nl]

Het lijkt op een Aston en dat kan veel slechter. Maar de Mondeo heeft in mijn ogen een zekere "lekker gemene uitstraling". smileys with beer Doet mij denken aan de oude Mitsubishi Galant.
Mitsubishi Galant
Ford Mondeo Idefiqs

Sterkte met de mooie Ford!
Hotdog
Freez
En als je de PDC van de oude gewend bent, moet je heel erg wennen aan de nieuwe
Ik heb PDC van de mk4. Wordt er tureluurs van, hyperactief monster!
Fijn dat ik 'm kan uitschakelen smiling smiley

@Idefiqs: gefeli met de MK V!

Dank je Hotdog! Ik heb trouwens geen last van een hyperactieve PDC....
Altai
Kijk Idefiqs aan de Ford: thumbs up
Dat moet toch zo iets zijn?

grinning smiley

Ehh neen, blijkt een Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium. Dat is toch zo een auto met die voorkant van een Transit?

Nee, gekkigheid dat ding lijkt toch op een Aston Martin Rapide..... En ik ben niet de enige met dit idee.
[www.autoblog.nl]

Het lijkt op een Aston en dat kan veel slechter. Maar de Mondeo heeft in mijn ogen een zekere "lekker gemene uitstraling". smileys with beer Doet mij denken aan de oude Mitsubishi Galant.
Mitsubishi Galant
Ford Mondeo Idefiqs

Sterkte met de mooie Ford!

Aston kopieert echt alles...winking smiley

Topreactie Altai! Thanx!thumbs up
Van buiten een zeer fraai ontwerp, vind de binnenkant iets minder geslaagd, desalniettemin een heerlijke luxe wagen voor het geld.

Veel plezier ervan!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close