BENZine
Mooi project hoor, respect !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. thumbs up

Blijven de totale kosten van het project nog een beetje binnen de perken? Het is prachtig hoe deze W124 wordt aangepakt en er straks grotendeels als nieuw uitziet (nogmaals diep respect), maar er zijn natuurlijk ook nog wel in nieuwstaat verkerende W124's te koop met heel weinig km op de klok waarvoor je ook nog niet de hoofdprijs betaalt. Daarom zie je dergelijke grondige restauraties doorgaans bij oudere en/of zeldzamere auto's dan bij auto's als een W124. Benieuwd naar je overwegingen hierin.

Klopt

Dit is eentje met complete historie van koop tot nu

Het interieur wat vaak is gebruikt voor USA begint ook langzaam zeldzaam te worden plus is het eentje die voor 86 een complete uitrusting heeft

Ook is de basis perfect doordat hij in het warme californie heeft gereden en 28 jaar van 1 persoon is geweest en het meeste eigenlijk alleen een nieuwe likje verf nodig heeft en heel veel onderdelen die je op mijn project ziet zijn opnieuw gebruikt of verzinkt en daardoor vallen de kosten mee

Het lijkt alsof het duur is maar het valt reuze mee

Zit alleen heel veel tijd in omdat ik zelf de basis wil doen(Technisch) en de lak laat ik over aan een bedrijf

Vergeet niet dat heel veel w124 mooi zijn maar vaak rot zijn van onder
Magisch project! Als je er een keer mee op een concours staat of zo hoop ik dat ik in het land ben om te bekijken. Echt super!
Michanus
BENZine
Mooi project hoor, respect !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. thumbs up

Blijven de totale kosten van het project nog een beetje binnen de perken? Het is prachtig hoe deze W124 wordt aangepakt en er straks grotendeels als nieuw uitziet (nogmaals diep respect), maar er zijn natuurlijk ook nog wel in nieuwstaat verkerende W124's te koop met heel weinig km op de klok waarvoor je ook nog niet de hoofdprijs betaalt. Daarom zie je dergelijke grondige restauraties doorgaans bij oudere en/of zeldzamere auto's dan bij auto's als een W124. Benieuwd naar je overwegingen hierin.

Klopt

Dit is eentje met complete historie van koop tot nu

Het interieur wat vaak is gebruikt voor USA begint ook langzaam zeldzaam te worden plus is het eentje die voor 86 een complete uitrusting heeft

Ook is de basis perfect doordat hij in het warme californie heeft gereden en 28 jaar van 1 persoon is geweest en het meeste eigenlijk alleen een nieuwe likje verf nodig heeft en heel veel onderdelen die je op mijn project ziet zijn opnieuw gebruikt of verzinkt en daardoor vallen de kosten mee

Het lijkt alsof het duur is maar het valt reuze mee

Zit alleen heel veel tijd in omdat ik zelf de basis wil doen(Technisch) en de lak laat ik over aan een bedrijf

Vergeet niet dat heel veel w124 mooi zijn maar vaak rot zijn van onder

thumbs upthumbs up Prachtig dat er nog echte liefhebbers zijn, veel succes verder!
Bedankt !!!

Ben vandaag de heledag onder de wagen bezig geweest met de bodem

Wat een fraaie Mercedes W124 wordt dit, een top project waar ik in werkelijkheid het eindresultaat graag zou willen bewonderen.
In mijn familie wordt momenteel ook nog de Mercedes 300E van mijn vader gebruikt, bijna 26 jaar in de familie en in april wordt hij 30 jaar oud.

Die is niet in de staat zoals deze, maar heeft geen roest dankzij 15 rondgereden te hebben in Zuid-Frankrijk. Hij wordt gekoesterd maar mijn broer heeft de tijd niet om hem perfect te krijgen, vorig voor 1200 euro kosten aan de achterremmen, remschijven, remklauwen etc.

Maar oldtimers onderhouden kost geld, als je het niet zelf doet.

Succes met dit project gewenst.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2019 20:11 door MRS.
Prachtig weer, als nieuw.

Zonde om straks mee te gaan rijden bijna. spinning smiley sticking its tongue out
MRS
Wat een fraaie Mercedes W124 wordt dit, een top project waar ik in werkelijkheid het eindresultaat graag zou willen bewonderen.
In mijn familie wordt momenteel ook nog de Mercedes 300E van mijn vader gebruikt, bijna 26 jaar in de familie en in april wordt hij 30 jaar oud.

Die is niet in de staat zoals deze, maar heeft geen roest dankzij 15 rondgereden te hebben in Zuid-Frankrijk. Hij wordt gekoesterd maar mijn broer heeft de tijd niet om hem perfect te krijgen, vorig voor 1200 euro kosten aan de achterremmen, remschijven, remklauwen etc.

Maar oldtimers onderhouden kost geld, als je het niet zelf doet.

Succes met dit project gewenst.

Bedankt!!!

300E Blijft een geweldige motor die volgens mij over een paar jaar steeds moeilijker wordt om in goede staat te kopen.

Veel mensen onderhouden deze wagens gewoon niet

Ik heb hem ook 1 keer afgegeven en ik was het zo zat dat ik vanaf die tijd nooit meer naar een monteur ben gegaan

Anders was ik ook nooit aan deze w124 begonnen

Zal mijn best doen om hem zsm af te maken

Michael
Sketcher:Voor de zomer alleen

Winter gaat hij niet meer meemaken

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2019 13:27 door Michanus.
Inmiddels stap verder

De vriesplugs of freeze plugs zijn vervangen en de remservo is helemaal finished

Ben begonnen met de stuurpomp

Eerst 2k zinc epoxy met 9005 ral matt zwart

Update
Ben hierna begonnen met het schoonmaken van de ruimte onder de remservo nu hij er toch uit is

Heb petroleum gebruikt en dit werkte prima

Hierna ben ik begonnen met assembly van de wheel carrier

Lager=FAG
Rubber mounts =lemforder

Lak gebruikt=Epifanes 2k epoxy zinc wit
2k pu(Polyurethane) industrial chassislack met zinc

Bij het testen van de motor is mij opgevallen dat het ager van de compressor gaar is.

Aangezien dit een heel oud type is krijg ik hem niet aftermarket en kost bij de dealer 150 euro

Nu is de 10p15c een oud type compressor dat na 1988 vervangen is door de 10pa17c
De 10pa17c is beter en is gemaakt voor 134a

Aangezien de 10p15c bijna niet te krijgen is online aangezien deze later vervangen is door een 134 compressor en de 10pa17c is nog voor goede prijzen te krijgen is
Heb ik besloten om een conversion te doen

Het komt erop neer dat ik dus 2 onderdelen nodig heb
1 de leiding na 1988 tot eind 1989 (gekocht dealer )
De houder en deze heb ik 2 hands uit een m104 3.0 uit 1993 gehaald
Aangezien de motorblok hetzelfde is past hij ook op een m103 uit 1986

Remklauwen achter

Zandstralen daarna 800c lak en in de oven
Daarna nieuwe seals en nieuwe cilinder en klaar
gebruik gewoon beetje wd40 en pers ze erin met de hand maar niet veel wd 40

Daarna ging de servo er weer in

Cruise control unit er weer in

Klaar

pomp kan er ook weer tegenaan

Subframe opgehaald en gaat verder naar ktl bad

10pa17c houder schoon gemaakt

Zit er weer op

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-04-2019 10:04 door Michanus.
Bij iedere verdere stap heb je natuurlijk steeds weer voldoening! Doorgaan zo!thumbs up
Geweldig! De mate van detail waarmee je te werk gaat is ongelofelijk. thumbs up
Gaaf werk weer thumbs up

Michanus
Remklauwen achter
(..)
Daarna nieuwe seals en nieuwe cilinder en klaar
gebruik gewoon beetje wd40 en pers ze erin met de hand maar niet veel wd 40

(..)

Oh.. ik heb dit weekend net in VK magazine (inzicht van een bekendere Nederlander) gelezen dat een mecaniciën van de Jumbo-Visma ploeg WD-40 juist afraad om te gebruiken omdat dit rubbers en keerringen aantast. Ongeschikt voor racefiets en mountainbike volgens hem.
Rubbers kunnen na een kwartier of wat na inspuiting met WD-40 al gaan uitschuren, volgens hem. confused smiley
speedtouch
Bij iedere verdere stap heb je natuurlijk steeds weer voldoening! Doorgaan zo!thumbs up

Doe wat ik kan :Pben af en toe echt kapot van die wagen :P
TYN
Geweldig! De mate van detail waarmee je te werk gaat is ongelofelijk. thumbs up

1 keer doen maar het is irritant soms zie je tijdens het werken dat het nog beter gaat of ontdek je andere soort van coating die beter is en dan doe je het overnieuw

Wil het zo doen dat ik het niet over hoef te doen in komende 10 jaar
Subframe is terug

zat nog te wachten op de cover van de startmotor achter nu kan hij ook op de wagen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2019 09:37 door Michanus.

Deze onderdelen waren gecoat maar het bedrijf heeft maar 1 single poedercoat gebruikt op blank staal

Ik vind persoonlijk dat het niet geweldig sterk is in tegenstelling tot primer poedercoat(epoxy) met de polyestertopcoat

Heb ze chemisch ontlakt en laten verzinken en nu komt er een primer epoxy poedercoat op met de polyestertopcoat
Zo dat zijn flinke veren! Hoe heb je dat chemisch ontlakken gedaan? Waren die veren nieuw?
Zadelsnuiver
Zo dat zijn flinke veren! Hoe heb je dat chemisch ontlakken gedaan? Waren die veren nieuw?[/quote

Chemisch ontlakken laat ik doen

Is gewoon omgekeerde van electroplating hij stopt het in een bad en sluit de onderdelen andersom aan(zodat de lak eraf getrokken wordt.

De veren zijn origineel uit 1986
Poaahh, heel mooi project, en nog respect voor je handwerk! Ik heb je topic snel doorgelezen vanaf 't begin, al doen helaas (nog) niet alle foto's het.
Lijkt mij een erg fijne auto, zo'n 300 E en daarbij nog een aantal prettige opties (cruise control + climate control).

En dat je zoiets red, in een relatief kleine garage, vakwerk hoor.
RRK
Poaahh, heel mooi project, en nog respect voor je handwerk! Ik heb je topic snel doorgelezen vanaf 't begin, al doen helaas (nog) niet alle foto's het.
Lijkt mij een erg fijne auto, zo'n 300 E en daarbij nog een aantal prettige opties (cruise control + climate control).

En dat je zoiets red, in een relatief kleine garage, vakwerk hoor.

Bedankt voor je reactie :P had nog kleinere garage dit is toch wel luxe voor mij
Begint er langzaam op te lijken

volgende week zijn de rest van de onderdelen klaar maar ik ben al begonnen

Dat grijs, laat je dat zo, of komt er nog een andere laag overheen?
Nope de polyurethane toplaag laat ik zo

Zo zijn schades (mochten die onstaan in de toekomst) goed zichtbaar

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2019 10:28 door Michanus.
Durashift
Mooie vorderingen weer. thumbs up

Bedankt smiling smiley
weer verder

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2019 21:00 door Michanus.
Vol bewondering volg ik dit topic. Wat een werk. Wordt beter dan nieuw.
Sjon77
Vol bewondering volg ik dit topic. Wat een werk. Wordt beter dan nieuw.

Bedankt sjon
Vandaag kwam de 2285 binnen *m104 24v sl riem maar omdat mijn m103 na de 10pa17c swap een m104 24v setup heeft past alleen deze riem hierop

De onderdelen voor de handrem (covers) zijn in de lak gezet en morgen ga ik verder

na gekloot met de handrem heb ik maar de tools van mercedes gekocht voor maar 18 euro en de klus was in 10 min klaar.

Langzaam kom ik aan mijn einde...

ik blijf me verbazen over de hoeveelheid tijd en energie die je erin stopt. Absoluut respect!!!
Bedankt michiel :P

Ondertussen alle gereedschap gekocht om stuurboxen te reviseren (origineel mercedes) en ben verder met mijn subframe(die is nu klaar)

Heb om de output flange te meten van de diff een meet tool gebruikt van mijn stuurpomp

Aangezien de diff al gebruikt is hoef je alleen de speling eruit te halen maar het is belangrijk om een ncm tool te hebben die de rotatie kan meten

Ik heb veel gebruikte diff gezien en gemeten en het is altijd hetzelfde als het gaat om de mercedes diffs

De ncm zit meestal tussen de 30/40 ncm dus 0.3 en 0.4

daarop is hij afgesteld en alles is dicht gemaakt met 180c siliconen

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close