speedtouch
Ongelooflijk, wat stop er een energie in!thumbs up

Energie valt mee want dit is meer precisiewerk en vooral leuk

Het doet mij denken toen ik 8 was ofzow.Toen heb ik een gigantische grote vrachtwagen uit lego gebouwd en dit klusje doet me precies aan die tijd denken :P

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2017 23:15 door Michanus.
Heb ff een kleine samenvatting gemaakt van de hart van de automaat.

Vandaag langzaam wat onderdelen die er al op kunnen gemonteerd en de laatste seals vervangen van de brakeband.Ga ook gelijk de grote inbus bout vervangen door een nieuwe.
Daarna ook nog een nieuwe bushing geplaatst met een 13mm bout met moer en een 32mm dop.

Prachtig werk! Maar 1 ding snap ik niet. Je wilt de ATF hergebruiken? Eerst gooi je er een additief in om een lek te dichten en nu je alle rubbers en seals hebt vervangen en de boel hebt gereinigd gooi je diezelfde rommel terug? En waarom? Want voor 25 euro zit de bak boordevol nieuwe ATF...
uwbuurman
Prachtig werk! Maar 1 ding snap ik niet. Je wilt de ATF hergebruiken? Eerst gooi je er een additief in om een lek te dichten en nu je alle rubbers en seals hebt vervangen en de boel hebt gereinigd gooi je diezelfde rommel terug? En waarom? Want voor 25 euro zit de bak boordevol nieuwe ATF...

Als je mannol atf koopt dan wel, dat kost je ongeveer 18 euro per 10 liter maar de castrol heeft me tegen de 56 gekost vandaar.

Denk niet dat de additief ook maar iets kwaad kan omdat het een ester additief is en de atf is niet oud dus het zou zonde zijn om de atf niet te gebruiken.De additief heeft geen nut meer gehad omdat de O-ringen helemaal op waren.

Maar ik geef je aan een kant gelijk en ik snap wat waar je naartoe wilt.

Ga denk ik toch overwegen om 1 vatje van 10 liter van mannol dexron 2d te kopen (7 liter voor automaat) 1 liter voor Stuurbekrachtigingpomp en de atf die ik over heb in de cannister samen met de rest van mijn oude olie af te geven bij de gemeente.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-11-2017 08:20 door Michanus.
Vandaag nogmaals de hele binnenkant met een sterke lamp erbij schoongemaakt.Hierbij heb ik microvezel doekje gebruikt en het ging goed.Wel opletten dat je het doekje op scherpe stukken niet molt.

Voor de rest afwachten tot mijn O-ringen van technirub aankomen zodat ik de hele planetary gear samen met de k1 en k2 al erin kan zetten.

Ga ook nog proberen om de olie-tube eruit te trekken met een vicegrip en een dop die tegen de vicegrip aanzit.Daarna met hamer eruit slaan.Wil de tube ook graag gepassiveert hebben samen met de tube van de versnellingsbak (details ik weet)

Dan heb ik ook echt alles compleet en ga ik begin volgende maand naar dameco plating om alles af te geven voor verzinken.
Heb de bouten van de bak nodig samen met de covers die ik graag samen met de rest mooi verzinkt wil hebben ,pas dan kan ik alles afmaken(Deze week ook fftjes de 2 andere bushings vervangen van de schakelaar.

Met schoon meen ik echt schoon zodat je iemand kan uitnodigingen voor een dinner.

Ik ben eruit.

Ga nieuwe atf kopen en niet van mannol maar van het merk meguin ol.
Dit merk staat bij de 226.6 freigabe van mijn automaat en het is een goed bedrijf.

De prijs per liter zit bij 5 euro en in duitsland valt de prijs reuze mee.

Laatste onderdelen van de dealer binnen en morgen komen mij O-ringetjes ook dus dat wordt alles in elkaar zetten.

Ook nieuwe spacer voor deze piston.

+O-ringen

Hele nacht gewerkt en per ongeluk op het laatst de veer-houder van de k2 drum gesloopt (10 euro)

Voor de rest ben ik zowat klaar.Als ik de houder heb is het alleen de drum in elkaar zetten erin en pomp erop en klaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2017 22:10 door Michanus.
Eind resultaat.

Moet alleen nog de k2 vervangen (morgen) maar dit is hetzelfde als de k1(Veer spannen daarna 1 metalen plaat en 1 frictie 1 metalen plaat 1 frictie etc.

Ook moet ik de regulator van de bowden cable vervangen maar dit stelt ook niks voor(Ga een hele donor valve body kopen) Ben aan het onderhandelen met 3 mensen die 190 /W124 sloop wagens hebben.

Ook worden de covers van de pistons verzinkt samen met de rest van mijn inmiddels grote bundeltje

Dus ben zo goed als klaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2017 22:11 door Michanus.
Vandaag olie filter behuizing gemonteerd
Krukasseal vervangen(automaat kant) heb hierbij een haak gebruik (speciaal voor seals)
Heb eerst een dikke schroevendraaier erin gestoken om de boel te blokkeren en daarna een 12mm 12 kant dop gebruikt en van onder naar boven gedrukt.Eerst heb ik alle bouten flink met de hammer gemept en dit heeft geholpen.

Bushing onder de pook vervangen (Hierbij heb ik een lange automaat bout gebruikt met een 16mm bougie dop /Andere kant de bushing samen met 1 ringetje en een 13 mm moer samen met 2x13mm sleutels aangedraaid.

Volgende keer ga ik de bushing aan de binnekant vervangen.

Nieuwe erop

Wil nog 1 post doen om de 722.3 te meten.

Als je de oude frictieplaten hergebruikt is dit niet nodig maar als je nieuwe frictieplaten monteert echter wel.

-------------------------------------------------------
Spelling pomp naar b3 frictieplaten Specs 1.5mm -2.00mm

Je hebt de meting nodig van de rand waar de pomp in gaat naar de metalen plaat van de b3 reverse.
Deze bedraagt bij mij 86mm

Daarna meet je de rand van de pomp helemaal naar beneden waar de pakking komt.

Bij mij kom ik uit op een 84.50mm 86-84.50 mm is 1.50 mm verschil

Hier komt nog de pakking bij van 0.50mm 1.50mm +0.50 mm maakt 2.00mm wat volgens specs is.
----------------------------------------------------------------------
k1
De k1 bij mij heeft met nieuwe platen een speling van 0.10 mm en de specs zijn 0.7 tot 1.3mm
Normaal stel je de speling in met 3 verschillende snap rings
2mm 2.5mm en 3mm
Lukt het je niet met de snap rings de speling volgens specs te krijgen kun je nog de stalen platen in het midden vervangen
Je hebt 2 maten 4.5mm en 5mm
--------------------------------------------------------------------------------
Bij de k1 is mijn snap ring 2.5mm dus deze ga ik vervangen door een 2mm waar ik dus uit kom op een speling van 0.60mm
Hierna vervang ik nog 1x5mm stalen plaat door een 4.50mm plaat en zal uitkomen op 1.10mm speling
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
k2
Mijn k2 heeft met nieuwe frictieplaten een speling van 0.30mm en het moet zijn 0.7mm tot 1.3mm
De snap ring heeft 2.5mm en die ga ik dus vervangen voor een 2mm en zal uitkomen op 0.80 mm speling wat volgens specs is.
Heb ze alvast erop gedaan omdat ik teveel onderdelen thuis heb liggen en om te kijken hoe het uitziet.

Laatste fotos voor montage.

Alles tien keer nagekeken en ik ben tevreden.Ga midden december de bak monteren.

Vandaag een 722.4 opgehaald voor 50 euro defect.Wou ff kijken of hij te redden was maar mocht dat niet het geval zijn zou ik een paar onderdelen kunnen gebruiken voor mijn 722.3(Sommige onderdelen zijn hetzelfde namelijk).

Helaas was hij niet te redden.De achteruit piston is over de vloer van de behuizing geschuurd en ik mis de k2 drum en de b3 lamellen.

Maakt op zich niet uit want met de 50 euro ga ik niet achteruit op.

De k1 drum die achter wel aanwezig was is in zeer goede staat samen met de frictieplaten.
Heb ook nog onderdelen zoals :Vacuum modulator,bowden cable(instelkabel) dealer nieuw 100 euro en die ga ik gebruiken op mijn 722.3.
Valve body (als donor gebruiken) hoef ik geen meer te kopen voor 100 euro(meegenomen)
Planetary gear in goede staat en nog veel meer.

De onderdelen heb ik gesorteerd en de behuizing met de pan smijt ik weg.

Hopelijk is de 722.3 die ik in december ga kopen in betere staat.

Nieuwe kabeltje erop

Pluger swappen

Gaaf hoor, ik vind het echt wel knap wat je allemaal presteert. Mooi werk!!
Speciaal voor de liefhebbers :P Automaat wallpapers :P

Bedankt buurman.Ga volgende maand weer eentje kopen voor 100 euros en opknappen voor iemand.

Maar ook meer concentreren om begin volg maand alle spullen te laten verzinken in eindhoven want aan de ene kant heb ik niet veel zin om naar eindhoven te rijden :P
Inderdaad gaaf, zo leer je je auto wel goed kennen!
Op dit moment vind ik het zo jammer dat mijn technische kennis beperkt is, maar met deze uitgebreide foto reportages zie ik wel dat er goed op de details wordt gelet! Fantastisch!! big smile smiley

Wanneer denk je trouwens klaar te zijn in het motorruim?
Jacob106xs
Op dit moment vind ik het zo jammer dat mijn technische kennis beperkt is, maar met deze uitgebreide foto reportages zie ik wel dat er goed op de details wordt gelet! Fantastisch!! big smile smiley

Wanneer denk je trouwens klaar te zijn in het motorruim?

Hoop half 2018

Moet de bak monteren daarna de uitlaat (moet nog katalysator stralen en spuiten)
Daarna de onderdelen die ik heb(stalen) verzinken geel/goud (denk maar aan:brandstofleidingen,alle bouten,stalen radiatorleiding automaat/motor,waterpomp leiding en nog veel meer.

Daarna moet ik de middendemper en eindemper zien te vinden (heb adresje waar ik de originele kan krijgen uit een oude magazijn en dan ben ik klaar.

Denk erover na of ik de velgjes laat opknappen door een bedrijf.Wil ze weer zilver hebben.

Heb fftjes pauze genomen maar hier staan wel paar onderdelen te wachten om gemonteerd te worden big smile smiley
Mooi, gedetailleerd, passievol en leerzaam topic is dit zeg. thumbs up
En zo'n dikke Benz word elke autoliefhebber blij van.
Tussendoor ben ik ook bezig om 2x een 722.3 te rebuilden.

1 is van mijzelf de 722.319 uit een 300Se w126
1 uit een w126 560 uit 87 (de 722.313)

De 722.313 ben ik bezig om voor iemand te fixen ,problemen met achteruit dus de frictieplaten zijn kaal en de seals zijn oud.

De bak is 1 keer volledig gestript wat je kan zien aan de bouten die sporen hebben van een dop.

Het leukste is dat iemand(vorige eigenaar) de bak heeft laten demonteren om een 50 cent spacer te vervangen en alles is weer gemonteerd zonder de seals te vervangen wat ik echt kansloos vindt omdat de bak toch helemaal open is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2017 12:58 door Michanus.
Mooi hoor. Mijn 4hp22 is ook op die manier helemaal gereviseerd vorig jaar.
uwbuurman
Mooi hoor. Mijn 4hp22 is ook op die manier helemaal gereviseerd vorig jaar.

Das mooi heb je dat zelf gedaan of laten doen ? Mvg Michael
In de tussentijd ook ff mijn zebrano console eraf gehaald om te kijken hoe diep de barst zit.Helaas is de zebrano zelf ook gebarsten dus ben ik begonnen om de zebrano te strippen tot op het hout,dit heb ik met een p80 dremmel gedaan en vervolgens alles glad geschuurd met p180

Ik ga de zebrano met coldpress veneer lijmen en vervolgens ga ik een vacuumzak kopen die ik met mijn vacuumpomp(stofzuiger kan gebruikem om het nieuwe zebrano veneer op het hout te plakken.

Op deze foto zie je de barsten niet maar als daglicht is zijn ze heel goed zichtbaar

Ga het zo aanpakken
Nieuw zebrano veneer plakken
Daarna vacuumbox gebruiken
Daarna de zebrano licht schuren met p240
Daarna houtbeits gebruiken (Kleur teak of nussbaum mittel
Daarna polyesterlak 3 lagen wel eerst de randen waar de knoppen doorheen gaan afplakken met tape
Daarna polijsten met rode polijstpasta
Vervolgens spuiten met 3 lagen blanke lak.

Andere 2 delen ga ik alleen met paintstripper behandelen en opnieuw spuiten dus zonder nieuwe zebrano veneer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2018 17:30 door Michanus.
Tijd geleden ben ik begonnen om te kijken waarom mijn airco 10p15C nippondenso uit 1986 niet wou draaien.Alleen de pulley wou meedraaien maar meer ook niet.Heb de compressor compleet uit elkaar gehaald en het blijkt dat de middelste wiel gewoon helemaal scheef gedraaid is en de pistons geblokeerd zijn waardoor niks meer gaat.Ik denk dat de compressor zonder olie een tijd lang doorgelopen is en dat er weinig onderhoud is gepleegd waardoor hij vast is gelopen.

Dit zijn de fotos
Ik houw de voorkant de bovenkant en de achterkant als reserve want als ik een andere 10p15c koop van een toyota bv kan ik de delen er gewoon opdraaien met nieuwe o-ringen en past die gewoon.

Middelste wiel loopt normaal recht
Ben dus nu aan het zoeken naar een gebruikte 10p15c die op r12 heeft gelopen.Dit omdat ik r12 de beste koelmiddel vind die er is/was.

Kan via via nog aan r12 komen en wil mijn systeem ook weer vullen met r12
Mocht ik geen gebruikte vinden ga ik de 699569 valeo kopen die ook op r12 draait.

Foto van de r12 van een verkoper
Spullen afgegeven bij dameco plating in eindhoven voor verzinken/Geel passiveren.

1 volle emmer met leidingen schilden bouten plus lange doos met koelleidingen/Automaatleidingen/Abs pomp en nog meer

Alles samen 120 euro en is binnen 2 weken klaar (normaal 1 week)
Mooi, niks werk zo fijn als schoon materiaal!
Hallo Michael,

Ik heb een w124 en voel me genoodzaakt om je te ontvoeren en in een garage op te sluiten met mijn w124 260. Kunnen we een tussenweg vinden zodat ik dat niet hoeft te doen?

Ben echt een fan van je geworden ik blijf het zeker volgen.

Succes
Bilal Coskun
Hallo Michael,

Ik heb een w124 en voel me genoodzaakt om je te ontvoeren en in een garage op te sluiten met mijn w124 260. Kunnen we een tussenweg vinden zodat ik dat niet hoeft te doen?

Ben echt een fan van je geworden ik blijf het zeker volgen.

Succes

spinning smiley sticking its tongue outthumbs up Bedankt hopelijk heb je wat aan mijn bijdrage hier.
Heb de wagen nog eens bezocht en de garage helemaal opgeruimd om plaats te maken om alles er weer op te zetten.

Kan niet wachten tot de onderdelen terug zijn van het verzinken.

Heb nog 2 koelleidingen eruit gehaald om deze te schuren en bij het ophalen van mijn 1 bundel ook af te geven bij dameco an te laten verzinken samen met mijn gestraalde pulleys.

Alle klemmen zijn ook weggebracht voor verzinken (Detail) niks mooier dan verzinkte klemmen op de gepolijste onderdelen.

Nu heb ik als laatste nog de waterpomp eruit gehaald omdat ik alle vloeistof eruit wou hebben om ook nog de pomp licht te schuren en te polijsten.

Dit zodat de pomp mooi aansluit op de gepolijste thermostaat.

De pomp met thermostaat klaar

Zodra de onderdelen binnenkomen gaan de verzinkte deksel op de automaat en gaat hij als eerste eronder.

Ben ff aan het kijken hoe ik dit het beste kan doen aangezien ik alleen een verrote krik van heuts heb maar dit moet niet al teveel problemen geven
Kabel eruit gehaald om nieuwe hittebestendige tape erop te plakken omdat de oude een beetje hard is en makkelijk breekt.

Ventilator steun +servo leiding terug van de coating en klaar voor montage.

Pulleys zijn ook klaar om verzinkt te worden

Mooi schoongemaakt en gepolijst

Radiator er nog uit gehaald om wat vinnen te fixen met een feeler gauge en de bovenkant te polijsten

ventilator steun zit erop

ff de vinnen nakijken en maken

Klaar

Meer kan ik niet doen en ik ga wachten tot mijn onderdelen er zijn
Respect voor de grondige aanpak, erg leuk om te zien en volgen!
Wow, wat een werk en wat ziet het er allemaal netjes uit! Respect hoor. Die Mercedes is straks helemaal nieuw lijkt mij.
Dankjewel allemaal big smile smiley Wil hem voor de zomer nog af hebben vandaar !!

Heb een nieuwe stalling voor mijn lancia en mijn benz

Als de benz klaar is zeg ik de huur voor de mini garage op en verhuis ik hem naar deze plek.

Ik huur het stukje van de transporter helemaal tot de muur waar de lancia staat voor 50euro pm

Morgen of overmorgen komt mijn nieuwe grille binnen

Heb deze toevallig op kleinanzeige gespot en hij is van een oude mercedes magazijn(resten)

dit was de laatste van de 3
Grille is aangekomen en ik heb nog de oranje blinkers gefit om te kijke hoe het uitziet.

Heb ook de pook erin gezet plus de intake erop gezet

Wacht alleen nog op mijn telefoontje dat de gecoate onderdelen klaar zijn

Verzinkte onderdelen klaar
Alleen de pulleys worden nog gedaan (blauw/zilveR)

hier fotos

Ik reageer hier niet vaak, maar ik lees met heeeeeeel veel verbazing je verslagen, wat een werk maak jij er van zeg! En wat wordt hij prachtig, heel gaaf man.
Micha D.
Ik reageer hier niet vaak, maar ik lees met heeeeeeel veel verbazing je verslagen, wat een werk maak jij er van zeg! En wat wordt hij prachtig, heel gaaf man.

Bedankt maar we zijn er nog lang niet :P

Mvg Michael!!
speedtouch
Knap werk hoor, dit is echt 'jouw ding'!thumbs up

Eigenlijk houw ik er meer van om thuis te zitten warm met kopje thee :Pmaar dit moet gewoon klaar zijn dit jaar.

en verder alles afmaken

moet alleen motorkrik(of lage automaatkrik kopen zodat ik de automaat van onder erop duw en omhoog krik ,het is anders echt niet te doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2018 22:58 door Michanus.
2 Pakket met verzinkte onderdelen opgehaald

\

Zitten er ook weer op.

Kabels zijn ook ready nu nog nieuwe kondensator+droger en hij kan langzaam dicht.

Ook nog mini krikje voor de automaat

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close