W124 300E 1986 USA Import Informatie-Fotos-Reparaties-tips

Gepost door Michael Orzech 
Na 3 uur drogen zien ze er zo uit.Heb ze nu langs mij in de kamer neergelegd zodat ze lekker hier verder kunnen drogen.





Netjes weer, ga je er straks wel mee durven rijden?

Ik heb ook een hele hoge hitte verf geprobeerd op het uitlaatspruitstuk en turbo maar dat werd toch al snel een poeder en bij eerste wasbeurt ging het er al weer af. Ga die van jouw ook eens proberen.
Quote
Sketcher
Netjes weer, ga je er straks wel mee durven rijden?

Ik heb ook een hele hoge hitte verf geprobeerd op het uitlaatspruitstuk en turbo maar dat werd toch al snel een poeder en bij eerste wasbeurt ging het er al weer af. Ga die van jouw ook eens proberen.

Die van mij ga ik bakken in de oven dus als het al niet blijft zitten dan gaat het er dan af.Meeste reviews zijn positief.Belangrijk is de kleurlaag direct na de primer te spuiten dus niet uren te wachten maar 5 minuten (tussen primer en kleurlaag) 24 uur wachten en dan afbakken in oven of auto(liefst oven)


In het verleden motip hittebestendig gebruikt maar toen had ik de spruitstukken niet gestraald.

Denk dat stralen ook heel belangrijk is voor de eindresultaat.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2017 00:20 door Michanus.
Eerste ronde op mijn 20 euro atag infra oventje :P

150 graden 30 minuten


Eerst alles mooi schoon maken met remreiniger






Volgende stap afkoelen en daarna op 210 graden 30 minuten.
Laatste ronde 300C maar niet 30 minuten zoals instructie maar 1 uur lang.

Als de lak hitte aankan dan moet 30 minuten langer geen verschil maken.

Als het al eraf moet gaan dan was het nu geweest.

De lak is blijven zitten en de spruitstukken heb ik eruit gehaald zodat ze af kunnen koelen.













Net de bouten/Moeren opgehaald voor de uitlaat.

Kreeg 20 procent korting(wat lief)


Nog bedankt voor de poetstips!

Man ik vind het wel behoorlijk knap hoor, als je zo doorgaat gaan ze zich bij Mercedes nog schamen dat ze de nieuwe auto's niet zo netjes afleveren als die W124 van jou straks is! smiling smiley
Quote
Jacob106xs
Nog bedankt voor de poetstips!

Man ik vind het wel behoorlijk knap hoor, als je zo doorgaat gaan ze zich bij Mercedes nog schamen dat ze de nieuwe auto's niet zo netjes afleveren als die W124 van jou straks is! smiling smiley

Graag gedaan.Mocht je nog meer info nodig hebben .gewoon vragen.

Bedankt voor je comment big smile smiley was dat maar zo !!

Ik heb fotos gemaakt met de koperen moeren erop om te laten zen hoe het min of meer eruit gaat zien op de wagen.









Fraai hoor! Maar even een vraagje (heb er misschien over heen gelezen). Dit is een USA spec Benz. Wat voor koplampen ga je voeren? Ik geef zelf voorkeur aan de Europese maar ik kan mij voorstellen dat als je het origineel wilt hebben dat je dan voor de Amerikaanse versie gaat.
Quote
Jacob106xs
Fraai hoor! Maar even een vraagje (heb er misschien over heen gelezen). Dit is een USA spec Benz. Wat voor koplampen ga je voeren? Ik geef zelf voorkeur aan de Europese maar ik kan mij voorstellen dat als je het origineel wilt hebben dat je dan voor de Amerikaanse versie gaat.


Bedankt jacob,

Dat is het enigste wat ik anders laat.Ga zoeken naar de Europese Bosch lampen (momenteel heb ik hella erin en eentje is niet meer mooi).Morgen komen mijn richtingaanwijzers binnen(USA splinternieuw verpakt ,wist ik te vinden voor 90 euro nog in doos)+ga de koplampwissers terugplaatsen.

Velgen zien er ook niet mooi meer uit dus die ga ik in de toekomst opknappen.Dacht eerst aan poedercoaten maar achteraf laat ik ze alleen maar fixen(randen)omdat aluminium beter uitziet als het gepolijst is.

Voor de rest een mike sanders behandeling +interieur eruit halen en spuiten met sem palomino(kleurtje beetje opfrissen)

Zat te doen.

Uiteindelijk zal het dan een autotje zijn voor de meetings en zomerweertje/vakantie.

smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2017 05:19 door Michanus.
Vandaag zijn ze aangekomen om 12:10

De blinkers zijn van automotive lightning(Dat was een bedrijf dat onstaan is tussen de samenwerking van bosch en magnetti marelli.

Dit bedrijf heeft op het begin lampen en richtingaanwijzers voor bosch gemaakt waar bosch alleen zijn eigen logo op heeft gedrukt.

Later maakte het bedrijf units met eigen logo.Dit is gewoon bosch kwaliteit.

















1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2017 12:53 door Michanus.
Opslag onderdelen die klaar zijn wordt steeds groter :P







Wat zal de auto opknappen van oranje knippers.

Wat een geniaal idee om de onderdelen af te bakken in een oude ovensmileys with beer.
Quote
Aras
Wat zal de auto opknappen van oranje knippers.

Wat een geniaal idee om de onderdelen af te bakken in een oude ovensmileys with beer.

Ja dat denk ik ook.

Op het begin dacht ik van:witte zijn beter maar na lang nadenken en vergelijken wou ik toch liever de oranje terug hebben.Moesten wel dezelfde zijn die erop zaten(USA).

Idee met de oven heb ik van youtube afgehaald waar een paar mensen hun uitlaat zaten te bakken in een oude oventje.Dacht waarom ook niet,kan die oven altijd gebruiken voor andere chemische troep zoals poedercoaten.Kunt natuurlijk de uitlaat ook op je wagen bakken maar heb de oven als test gebruikt om te kijken of de lak uberhaupt blijft zitten.

Witte blinkers heb ik er al af gehaald en ik ga ze of gratis op marktplaats neerzetten of als niemand ze wil gooi ik ze weg(eentje is het clipje afgebroken dus veel heb je er niet aan).

Hoop zelf begin jan klaar te zijn met de motor en dan ga ik verder met mijn interieur en vanuit daar (ophanging,oude silentlagers etc)
Vandaag heb ik de katalysator eraf gehaald om hem ook in de kleur cast iron te spuiten.

Nu wou ik de eind/middendemper samen eraf halen en de katalysator apart,helaas was dit niet mogelijk omdat ze bij de bevestigingspunten vast zaten(roest).

Heb toen de hele uitlaat als 1 geheel eraf gehaald.

Moest hiervoor de idler arm verwijderen en de hitteschilden onder.Daarna heb ik de wagen voor een beetje omhoog gekrikt zodat ik net de ruimte had om de katalysator met de pre kats onder de wagen te trekken.

De einddemper en middendemper zijn helemaal op en worden vervangen door nieuwe.

Denk er ook over na om de automaat eraf te halen om alle rubbers te verwijderen(Dit omdat de bowden kabel o-ring lekt)











Hitteschild is beetje scherp.



























FF de hitteschilden schoongemaakt en ik ben klaar voor vandaag.























Heb me bedacht.

Ga hem toch laten zandstralen want ik ben bang dat ik niet alle roest weg krijg.

Heb laatste restje cast iron gebruik om de 1 pre cat te spuiten zodat ik kan zien hoe het eruit gaat zien.

Dit is een kleine spiekfoto



Ben begonnen met het verwijderen van de 722.3 automaat.

Ga alle pakkingen die erop zitten vervangen omdat dat ding lekt en als ik 1 vervang begint de andere.

Na 31 jaar mag dat ook wel+met de uitlaat eraf en de motor uit elkaar is het een stuk makkelijker om bij de bovenste bout te komen wat anders niet zou gaan.Normaal moet je vanuit achter met een hele lange verlengstuk de bout losmaken.

Aangezien ik geen brug of luxe heb is het nu of nooit.











Atf ga ik opnieuw gebruiken omdat ik die begin dit jaar vervangen heb.
















Ga proberen om hem aan 1 stuk omhoog te krikken(misschien nog met hout erbij) om de automaat eerst te laten zakken en hem daarna aan de zijkant scheef eruit te trekken(kantelen)zodat ik hem zeg maar aan de onderkant van de pan eruit trek.Hierdoor hoef ik de wagen niet zo ver omhoog te krikken +met de uitlaat eraf heb ik zat ruimte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2017 16:43 door Michanus.
Goed bezig Michanus! Is dit nog steeds diezelfde 300E die in het Amerikaanse youtube filmpje werd aangeprezen als een auto die in fenomenale nieuwstaat verkeerde? winking smiley
Quote
Phaeton V8
Goed bezig Michanus! Is dit nog steeds diezelfde 300E die in het Amerikaanse youtube filmpje werd aangeprezen als een auto die in fenomenale nieuwstaat verkeerde? winking smiley

Jep dat is hem wel is het filmpje al 5 jaar oud en beginnen de seals langzaam aan hun einde te komen+uitlaat is ook helemaal gatenkaas.

Ga hem alleen helemaal opfrissen en alles wat oud is(pakkingen,onderstel,silent blocks. noem maar op ga ik stap voor stap vernieuwen.

De automaat zelf heeft de 200.000 gehaald en schakelt nog perfect.

Maar ik heb een jaar geleden een lekkage gehad aan de pompseal en dit heb ik opgelost door additief maar nu begint de bowden kabel daarvan de pakking, begint te lekken en als ik die vervang begint er weer een andere te lekken.

Zo een reis maken van 3000 km zou ik niet meer durven met die oude seals.Vandaar dat nu ik bezig ben alles doe echt alles.(Koplampen lenzen,knipperlichten uitlaat alles.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2017 17:39 door Michanus.
Hitteschild die zichtbaar is nog een belgom alu behandeling gegeven en ik ben klaar voor vandaag.

Morgen automaat verwijderen deel 2









Update op de automaat.

Heb vandaag om 6 uur mijn vriendin naar haar werk gebracht en heb daarna gewacht tot 8 uur en ben begonnen om de automaat eruit te draaien.

Ik heb serieus van 8 uur tot 12:30 geprobeerd om de bovenste bout eraf te krijgen.

Dit is tot nu toe de moeilijkste bout die ik ooit heb los gedraaid en echt alles uitgeprobeerd ,alles!!

Eerst gekeken of ik er een 17mm sleutel op krijg en er was maar 1 van de 3 die ik erop kreeg en die bleef zitten.

De sleutel was echter tekort en ik kreeg er maar geen kracht op dus heb ik mijn autokrik gebruikt om van onder met een sleutel de andere 17mm sleutel omhoog te duwen.Dit was geen succes helaas!

Daarna 3 verlengstukken+flex+17mm dop zonder de ratel geprobeerd om op de bolt te duwen(met 2 handen om de motor heen maar het ging niet!!.,

Je hebt 3 problemen

1 is dat de isolatie in de weg zit en om dat eraf te krijgen moet je de remleidingen los maken of je sloopt het eraf dus dat was geen optie
2 probleem is dat de bout een plaat heeft waarop de kabels vast zitten en de plaat heeft een boogje waardoor je heel moeilijk een dop erop krijgt.
3 probleem is dat je geen ruimte hebt om een flex met dop en een verlengstuk erop te zetten en laten we al niet beginnen onder de wagen mikken tot je hem raakt want je ziet hem niet zitten.

Ik was echt fixeert om hem los te krijgen en ik was echt helemaal onder de zand en zwart gewoon maar ik wou maar niet opgeven...dus ik dacht na.

Toen ging er een lampje branden smiling smiley dacht van waarom de automaat niet laten kantelen zodat je meer ruimte boven hebt.

Heb eerst de plaat eraf gehaald en met behulp van mijn krikje de automaat laten zakken tot het maximale.

Daarna heb ik de dop met 3 verlengstukken+1 flex erop gekregen.Daarna ging ik onder de wagen zitten en ik zag de verlengstuk net aan de linkerkant van de bak.Kreeg de ratel er niet op omdat de steun nog aan de automaat hing.

Heb de steun eraf gehaald (hij zat vast met een dikke 19mm moer) daarna had ik vrij zicht en kon de ratel vast maken.

Daarna fftjes mijn woede laten voelen aan de bout en knak hij ging los big smile smiley

Dan heb ik de 17mm die jullie zien op de foto gebruikt om hem eraf te krijgen.

Heb daarna de kickdown los gemaakt/neutraal safety switch/selector(moet ff erbij zeggen dat de rubber helemaal gaar was en ik kon de selector mechanisme echt heen en weer trekken)

Volgende keer met mooi weerje krik ik de wagen tot het max en haal de bak eruit(moet alleen de torque converter los maken en de drive shaft) dat zal geen groot probleem zijn.
















Vandaag de 6x13mm bouten die de torque converter op de flexplaat houdt losgemaakt.Hiervoor moest ik de krukas steeds draaien tot ze tevoorschijn kwamen.

Daarna aandrijfas losgemaakt van de flex disc.Hiervoor heb ik 3x17mm moer en 3x15mm bout los moeten maken.Heb hiervoor een flex stuk gebruikt met een 15mm dop en ratel +mini 17mm sleutel aan de andere kant.

Daarna de 42mm moer van de aandrijfas (hebt 2 delen) losgemaakt met een watertang.Dit is nodig zodat ik de aandrijfas naar achteren kan duwen en de versnellingsbak plaats heeft om eraf te komen.

Daarna met mijn inmiddels gare krik de bak laten zakken maar hij bleef met de kont steken op de aandrijfas en daarna heb ik hem los gewikkeld en kwam hij met de kont op de grond terecht(niet hoog) ga volgende keer toch een speciale krik gebruiken+koop nieuwe autokrik(prof) geen heuts geval waar ik houten planken moet gebruiken om hem hoger te krijgen.









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2017 20:09 door Michanus.
Torque converter eraf en begonnen om de pomp uit elkaar te halen.Was benieuwd in welke staat de seals zijn en zoals je het al kon verwachten na 31 jaar waren ze heel hard.

De voorste seal was zo hard dat ik hem helemaal moest slopen wou ik hem eruit krijgen.
De pomp seal (grote o-ring) was ook hard en toen ik hem klein beetje boog brak in stukken.

Om de pomp eruit te halen moet je de stuk of 10 13mm los maken.Daarna kun je de pomp eruit halen.

Daarna moet je de teflon ringen eraf halen en de onderste plaat indrukken terwijl je de onderste ring eruit haalt.Daarna kun je de plaat eraf halen.Hierna zie je stuk of 6-7 13mm bouten.Draai deze los en je kunt de voorste gedeelte met de o-ring en torque converter seal eraf trekken.

Ik heb hem eerst 1 keer rondgedraaid en hij kwam er al af.























Met pomp eruit zie je de brake band zitten en de k1 clutch pack.

De remband kun je eruit krijgen door met een schroevendraaier de band onder eruit te wippen (wel voorzichtig zijn)

Daarna kun je de k1 clutch pack eruit trekken.

Om de frictieplaten eruit te krijgen hoef je alleen de teflon ring die alles op zijn plaats houdt eruit te wippen met een schroevendraaier.

Ga stap voor stap alles eruit halen en schoonmaken/controleren op slijtage.


























1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2017 13:18 door Michanus.
Knap hoor, waar haal je de energie vandaan? Maar ja, eenmaal begonnen moet het ook afmaken!
Speedtouch: ben gestopt met roken en drinken paar jaar terug dus heb energie teveel :P
Quote
Michanus
Speedtouch: ben gestopt met roken en drinken paar jaar terug dus heb energie teveel :P
thumbs up
Knap werk hoor. Ik doe het je niet na maar ik vindt het prachtig. Mooi dat je ook erg dicht bij de originele finish blijft. Daarover wel een opmerking over de hitteschilden; daar heb ik toch een gevoel van overgerestaureerd. Mooi wel maar ik denk niet dat Daimler ze ze zo glimmend de deur uit stuurde.

Tip; doe een keer mee aan een concours. Je auto is er straks geschikt voor. Kan erg leuk zijn en ook al lijkt het dat voor sommigen misschien niet (of voor een ander type mensen) toch heb ik al veel vooroordelen laten varen bij verschillende activiteiten in de autohobby.
Quote
Engineer2
Knap werk hoor. Ik doe het je niet na maar ik vindt het prachtig. Mooi dat je ook erg dicht bij de originele finish blijft. Daarover wel een opmerking over de hitteschilden; daar heb ik toch een gevoel van overgerestaureerd. Mooi wel maar ik denk niet dat Daimler ze ze zo glimmend de deur uit stuurde.

Tip; doe een keer mee aan een concours. Je auto is er straks geschikt voor. Kan erg leuk zijn en ook al lijkt het dat voor sommigen misschien niet (of voor een ander type mensen) toch heb ik al veel vooroordelen laten varen bij verschillende activiteiten in de autohobby.

Goedendag allemaal,

Engineer2:Bedankt voor je reactie:

De hitteschilden heb ik getest met belgom alu en ik denk dat ze origineel niet zo glimmend waren maar het ziet er netter uit(samen met de nieuwe bouten die ik nog ga aanschaffen)Goud/Geel met glimmende aluminium maakt het af.

Ben er zeker voor om sommige onderdelen mooier te maken mits het gewoon hetzelfde blijft en dicht in de buurt van de factory finish blijft .Kijk een hitteschild komt gewoon vaal uit de fabriek maar als ik het mooi polijst dan blijft het onderdeel hetzelfde maar ziet de finish er net iets mooier uit.Vooral als je de auto voor meetings wilt gaan gebruiken.
Ben geen voorstander van :spoilers/stikkers/grote bbs velgen/dikke uitlaat (4 stuks)

Maar ben wel iemand die bvbig smile smileye einddemper origineel zou laten verchromen want dat maakt de demper mooier maar maakt de factory finish niet kapot.


Heb voor de rest de automaat geschuurd en getest met een silver kleurtje.

Ga hem hier helemaal in spuiten als die klaar is.

Ben aan het kijken waar ik het beste uit master kit (complete kit om de automaat te reviseren kan kopen)






A1262700470 zit dus vast bij mij wat ervoor zorgt dat de bowden cable niet werkt en niet in te stellen is(Rechtsboven) Als de valve body vast zit zal de bowden cable (schijf daarvan aan de binnenkant) hier tegen drukken waardoor de druk verandert wat er uiteindelijk voor zorgt dat de shift langer duurt of korter(de vacuummodulator heeft hier ook invloed op) Vacuum modulator (zwarte) moet op 53 psi afgesteld worden volgens manual)










Dit klein ding kost 70 euro bij mercedes(ik ga die uit england bestellen voor 3 euro per stuk) is hetzelfde als bij een porsche 928






Bak helemaal schoongemaakt en ik wacht alleen op de onderdelen.











Laten we beginnen.

Mijn febi kit +krukasseal zijn aangekomen +mijn tools en vandaag komen mijn frictieplaten ook.

De k1 en k2 drum (oude versie) zijn van onder vastgemaakt met klinknagels(Bodem)Daar zit een O-ring verborgen die vaak kapot gaat en waardoor je druk verliest.De k1 en k2 zijn eigenlijk niet gemaakt om opnieuw gebruikt te worden (De nieuwe versies hebben een snap-ring ipv klinknagels) maar je kunt de oude drums redden door de oude klinknagels eruit te slopen en door een nieuw gat te boren en te tappen.Boren heb ik niet nodig omdat ik de klinknagels zonder iets te beschadigen kon verwijderen.

De 2 verborgen o-ringen zitten in de dure kits inbegrepen maar niet in deze.Heb op een porsche 928 de maten gevonden en deze bij een bedrijf in zeewolde op maat bestelt.





Nieuwe seal

Nieuwe O-ring



2x nieuwe lipseals

Voor de teflon ringen ga ik nog vaseline halen.






O-ring modulator


Om de 30mm moer te verwijderen ben ik fftjes langs een kolega geweest die een garage heeft.
Heb zijn impact gebruikt en hij was binnen 2 sec los.

Nu kon ik eindelijk beginnen met de k1 en de planetary gear.







Neon in mijn bak

Zonder dit ding weegt die bijna niks meer.

Nieuwe O-ring





Nieuwe O-Ring





Nieuwe O-Ring


Klaar
Achterste seal in de atf nat gemaakt en daarna met een silent lager block (met feeling) ingehamerd.




Klaar.
Demontage k2

De nieuwe versies hebben een snap ring maar de oude zijn met klinknagels vastgemaakt en waren bedoeld om de 2 keer te gebruiken.Dat is natuurlijk mooi voor de dealer want ze kosten 330 euro per stuk maar je kan ze wel hergebruiken door de gat groter te maken met een 3/16 boorkop+10/32 tap en een 10/32 bout en dat is precies wat ik ga doen.

Onder deze plaat zit een o-ring en bij mij was die kitkat.
Meeste die de automaat reviseren vervangen deze O-ring niet!!

Silent block setje






Mijn frictie setje van alto





Begin met vervangen van pakking en eerst alles schoon maken natuurlijk.




Dit is de spacer die vaak voor problemen zorgt.

Dit stukje houdt de dogbone op zijn plaats en na jaren wordt hij zwart en breekt die af wat ervoor zorgt dat je geen kant meer op kan.
Ik ga ze vervangen kosten 80 cent ofzow.



Zo ziet het uit.

Kickdown solenoid O-Ring (3x)

Shift valve k1 (update versie)

Je moet hem erin drukken(valve body) dan dat kleine zwarte haakje aanbrengen zodat die vast blijft zitten.

goed kijkt zie je hem links zitten

Verbeterde bushing voor de b2 piston
De oude is van aluminium en de b2 piston is van metaal dus grote kans op wrijving en uiteindelijk breekt de b2 piston af.
De nieuwe bushing is van plastic +nieuwe seal waardoor wrijving niet mogelijk is.



Frictieplaten lekker atf bad
Ga zo tapset kopen en de k1 en k2 drum fixen.


Ziet er allemaal keurig uit. Is straks beter als toen ie uit de fabriek kwam. Ik zag de converter ook voorbij komen, laat je deze ook reviseren of was hij nog goed.
Quote
KapiteinLangzaam
Ziet er allemaal keurig uit. Is straks beter als toen ie uit de fabriek kwam. Ik zag de converter ook voorbij komen, laat je deze ook reviseren of was hij nog goed.

Bedankt!!

Converter is nog dik in orde dus die laat ik mooi zitten.
Quote
Phaeton V8
Ferm gewerkt, professor! thumbs up

Bedankt phaeton big smile smiley
Echt heel tof om te zien hoe je deze Benz zo grondig aanpakt thumbs up wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?
Quote
Zadelsnuiver
Echt heel tof om te zien hoe je deze Benz zo grondig aanpakt thumbs up wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?

Bedankt zadelsnuifer.Ehm ik denk volgend jaar(midden) maar ik doe het rustig aan omdat ik het fatsoenlijk wil hebben.
Ene kant is het goed dat die 28 jaar in californie heeft gereden waardoor er geen roest is maar de rubber en O-ringen zijn gaar.

En uiteraard pak ik de problemen aan die ik lees in forums(duitsland/Amerika/nederland

En ik heb hier een epc waar ik beetje kan zien waar een update op zit en waar niet.

Kwaa onderdelen ben ik zowat klaar en nu is het alleen in elkaar zetten.
Daarna ga ik de motor langzaam in elkaar zetten en moet ik ergens of 2 hands uitlaat zien te vinden van middendemper tot aan het einde (liefst redelijke kwaliteit dus geen huismerk)

Daartussen ff velgjes stralen en spuiten nog genoeg te doen.

Concentreet mij eerst op dit klusje en ik denk dat ik rond midden december klaar ben.Daartussen vervang ik nog de seal van de krukas die ik hier heb liggen met de stretchbouten en dan gaat de automaat er weer op.

Meeste werk gaat eigenlijk zitten in het fatsoenlijk in elkaar zetten van alles.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close