W124 300E 1986 USA Import Informatie-Fotos-Reparaties-tips

Gepost door Michael Orzech 
Goedendag allemaal,

Ik ben michael uit venlo en dit is mijn oldtimer die ik gekocht en opgeknapt heb.
Ben nog lang niet klaar maar dit is mijn logboek tot nu toe en ik zal natuurlijk van tijd tot tijd nieuwe fotos toevoegen van mijn werkzaamheden.

124 300E 1986 USA-
Heb de wagen gekocht voor 2500 in november 2015 in deventer (NL)
De wagen is geimporteerd uit orinda californie door Stuurman Classics in 2013
[www.stuurmanclassiccars.nl]

[www.youtube.com]

Link naar mijn auto voordat die naar nederland werd importeerd-De koplampen zijn

vervangen door de vorige eigenaar met EU koplampen
Wissers zijn ook verwijderd.De installatie van de koplampwissers is nog intact
Oranje blinkers zijn verv angen door witte.Ik ga dit in de toekomst allemaal weer origineel maken.

Ik heb dit exemplaar gekocht als liefhebbers auto en gebruik hem alleen met mooi weer of vakantie tripjes in de zomer.
Voor de rest staat de wagen droog gestald in een garage

Reparaties worden door mij uitgevoerd en door niemand anders.

Heb zelf ervaring opgebouwd met de KE-JETRONIC en gebruik daarnaast een oude manual om fouten op te lossen.

Auto Opties
-4 versnelling automaat-Automatische climatcontrol-Cruise control-Elektrisch bediendbare stuur-Elektrisch instelbare stoelen-Inklapbare hoofdsteunen achter-Elektrisch bedienbare schuifdak met kantelfunctie-Palomino MB-Tex-Koplamp wisser(Deze ontbreken maar complete installatie is aanwezig dus het is alleen een kwestie van inpluggen.

Info
-Wagen had lage toerental bij aanschaf
-Lak had klein beetje schade van steen maar er was geen roest aanwezig.Wagen was pas 3 jaar in nederland en 27 jaar in Californie.
-1 Eigenaar californie en in nederland 1 dat
maakt mij de 3 -
-Mijlen Bij aanschaf 117000 dus ongeveer
189,000 km nu staat die op 129000 miles.
-Heb alle onderhoudspapieren
-Mis de koplampwissers
-1 eigenaar heeft goed voor de wagen gezorgd,onderhoud is gepleegd bij mercedes dealer(Mercedes of walnut creek)
Wagen stond voor de rest in de garage.
-Auto heeft nooit op lpg gelopen

Onderhoud/vervangen sinds ik de wagen heb-

- Motorolie castrol 15 w40 +Filter bosch

- Automaatvloeistof Castrol dx2d+filter

- Stuurbekrachtiging vloeistof Castrol dx2d + Filter (Mann)

- Differentieel Vloeistof Castrol 75-w90

- Benzine filter Bosch 30 euros

- Luchtfilter Bosch 15 euros

- Accu 100AH bosch -189 euros

- Bosch injectoren 6x 180 euros

- Injector seals 6x 15 euros

-Bougies Febi 6x 12 euros

-Verderlerkap +Rotor Bosch 70 euros

-Temperatuur sensor(Jetronic) bosch 30 euros

-Temperatuur sensor Dashboard 20 euro

- Temperatuurschakelaar, radiateurventilator Behr 25 euro

-Krukas sensor 70 euros

- Berul toerentalsensor 32 euros

- Smoorklep Mercedes 270 euros

-Thermostaat mercedes 17 euros

- Skf water pomp 114 euros

- Skf spannerr 110 euros

-Spanner demper febi 15 euros

- alle koelvloeistof slangen vervangen 120
euro

- Poly v riem 15 euros

- herth-bus Benzinepomp relay 81 euros

- ovp 50 euros

- stappenmotor bosch 124 euros

- Hella expansievat 21 euros

- Potentiometer Bosch 158 euros

-Motorsteun voor 2x + automaatsteun 1x Febi 80 euros

-ESX 120W Speakers 120W

-Poedercoaten kleppendeksel 50 euros

-Spanningregelaar dynamo Bosch 35 euros

-Hirschman 6000 Kunstof wiel 5 euros
- Lambda Sensor Denso 65 euros

-Febi Motor isolatie mat 50 euros (vastgemaakt met bison tix)

- Rem Cilinder 80 euros

-nieuwe bobine ngk 70 euros

Na deze reparaties loopt de wagen als nieuw.Toeren bij stationair blijven constant op 600.Olie verbruik is nihil.Na afstellen van de bowden kabel schakelt de automaat ook perfekt

Planning rep-

-Poedercoaten 4x15 velgen
-Usa richtingaanwijzers oranje
-2xkoplampwissers
-nieuwe uitlaat
-Grill
-nieuwe Bosch koplampen
-Airco compressor maken
-Becker 753 (solderen contactpunten binnen)

Moet nog veel fotos uploaden van mijn onderhoud aan de m103 motor dus meer fotos zullen binnenkort beschikbaar zijn

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 01:11 door Michael Orzech.
Leuk ding, een w14 heeft toch iets speciaals.
Kijk nog wel even naar je foto;s op die met een foto van het kentekenpasjedingeskaart staat je adres.

Met zo'n kar ben je ook welkom in het Teutonia topic [www.autoweek.nl] drinking smiley
Mooie Benz! Hij staat er nog netjes bij zo te zien. Gelukkig heeft de vorige eigenaar die afgrijselijke US koplampen al verwisseld maar aan de andere kant heeft het ook wel wat om zo'n auto helemaal in IS spec te laten. Veel plezier met dit project!
Mooie auto in pristine conditie. Geweldig dat je er zo goed voor zorgt. Wil je deze auto lang gaan houden?
Ziet er fris uit onder de kap. En roestvrij is wel een pluspunt.
Leuk filmpje op youtube, erg transparant. En leuk om zoiets van je auto te hebben.
Phaeton W12
Mooie auto in pristine conditie. Geweldig dat je er zo goed voor zorgt. Wil je deze auto lang gaan houden?

Ey...Ja ik wil hem houden om er in de zomerdagen van te genieten(later/nu) het is steeds moeilijker om een goed exemplaar te krijgen dus ik doe deze niet weg
Zadelsnuiver
Mooie Benz! Hij staat er nog netjes bij zo te zien. Gelukkig heeft de vorige eigenaar die afgrijselijke US koplampen al verwisseld maar aan de andere kant heeft het ook wel wat om zo'n auto helemaal in IS spec te laten. Veel plezier met dit project!

Bedanktsmiling smiley

De US lampen zijn kapot.Vorige eigenaar is tegen paaltje gereden licht en de koplampen waren gebarsten dus vandaar.

Erg vind ik het niet omdat ik de US lampen lelijk vind en ze anders zelf vervangen had.De blinkers en wissers gaan er wel weer terug op.

Ga vandaag of morgen meer fotos toevoegen
Dit is hoe de motor eruit zag toen ik hem kocht:

-Op het begin zat er geen kap op de kabels en de cover van de verdelerkap was ook weg.
-De isolatiemat was weg
-Motor liep laag in de toeren

Op deze foto heb ik veel onderdelen vervangen en de motorruimte helemaal schoongemaakt.

-Nieuwe bougies
-Verdelerkap rotor
-Kappen voor kabels en cover
-Bobine
-Nieuwe expansievat koelvloeistof
-roest weggewerkt onder ruitenwisservloeistoftank(weinig)
-2xnieuwe pompen ruitewisservloeistof
-Nieuwe radiatorslangen+Luchtslangen incl rubber onder potmeter-unit
-nieuwe isolatiemat vastgemaakt met bison tix
-Veel klemmen vervangen van slangen en luchtslangen plus de clips van de luchtfilter
-Kleppendeksel laten coaten -Luchtfilter zelf gespoten
-Isolatiefolie schoongemaakt met remreiniger

Fotos van versleten verdelerkap+Rotor symptomen:Auto sloeg bij stoplicht af was daarna gelijk te starten maar bij elke afname van snelheid of voet van gasgedaal sloeg de motor af.Volgens papieren was deze vervangen 20.000 km terug merk beru.Heb deze vervangen voor bosch en wagen liep weer prima.

Ziet er allemaal prima uit! Je hebt gewoon een prestatie geleverd! Ik zie dat je inmiddels je nickname gewijzigd hebt.
speedtouch
Ziet er allemaal prima uit! Je hebt gewoon een prestatie geleverd! Ik zie dat je inmiddels je nickname gewijzigd hebt.

Goedendagsmiling smiley Ja iedereen heeft nicknames dus ik dacht van waarom verzin ik er ook niet eentjebig smile smiley

Bedankt voor je reactie smiling smileyBen nog steeds bezig om veel fotos te uploaden van mijn werkzaamheden want dit is alleen maar het begin.
Na de reperaties van mijn vorige post heb ik een testrit gemaakt om na te kijken of alles werkt.

Ik merkte dat de wagen warm werd en vooral na een snelwegritje en weer afkoelde na het bereiken van een hoge snelheid.

Ik zag op een gegeven moment dat ik koelvloeistof begon te missen en dat het ergens onder de motor uitkwam.

Ik wist toen wel hoelaat het was en het was de waterpomp en veel van ons weten hoe leuk het is om deze te vervangen bij een m103.

Fotos worden later op de dag op de site gezet

-Waterpomp vervangen skf
-Multieriem Cotitech
-Spanner Skf
-Spanschroef nieuw (heb probeert om de oude te gebruiken maar die brak af)
-Nieuwe vloeistof stuurbekrachtiging met Mann filter
-Vibratiedemper Spanner Febi
-Temperatuursensor Bosch Ecu
-Temperatuursensor dashboard hella
-Koelvin schakelaar sensor Beru(Heb eentje gepakt die eerder aanslaat)
-Olie Castrol Gtx 15w40 met bosch filter (15w40 omdat ik de auto alleen met warme temperatuur gebruikt en dit ook een ynthetische olie is dus geen mineraal zoals de meeste 15w40 zijn)
-Visco fan schoongemaakt en gesmeerd
-Thermostaat vervangen behr mercedes

Spanner bout eerst los maken en dan pas spanning eraf laten .Bout vastmaken met 75 newtonmeter

Inbus vervangen door bouten

De pomp was al 1 keer vervangen maar dat was 25 jaar geleden.De monteur destijds heeft voor links boven een inbus erin gedaan.De rest zat gelukkig vast met een 13mm.Ik heb 2 uur lang met een inbus(geen ratel want die past daar niet zelfs niet met flex) heb ik zitten duwen totdat ik zelf bijna een inbus tattoo had en na 2 uur ging die los.Heb gelijk de inbus eruit gehaald en in de container gegooid(heb stronthekel aan inbus bouten) heb ze allemaal vervangen voor nieuwe 13mm en vastgemaakt met 14newton(beetje standaard voor 13mm)

Klaar

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 15:06 door Michanus.
Wat een goed werk, goed bezig! thumbs up Die auto wordt bijna nieuwstaat, bij wijze van spreken. Doe je ook iets aan de carrosserie? Ik zag in het filmpje wat kleine beschadigingen.
Phaeton W12
Wat een goed werk, goed bezig! thumbs up Die auto wordt bijna nieuwstaat, bij wijze van spreken. Doe je ook iets aan de carrosserie? Ik zag in het filmpje wat kleine beschadigingen.

Is verholpen maar plan om de in toekomst de wagen te spuiten in de zelfde kleur/of gedeeltelijk

Op moment heb ik de plekken schoon gemaakt en met lak en blanke lak kleur gemaskeerd.

Aangezien ik niet in de pekel/winter rij heb ik hier geen last van.
Heb na de reperaties aan de waterpomp de potmeter die nog origineel van bosch was vervangen.
Mijn reden hiervoor was dat de potmeter sprongen had en niet meer fatsoenlijk zijn werk deed.

-Symtpomen-Toerental onregelmatig/Inhouden bij gas geven/Te hoge brandstof gebruik

Heb eerst de goedkope varianten gekocht voor 15 euro/30 euro 3x /Gebruikte die ook versleten was en toen was ik het zat.

Heb de originele van bosch gekocht onder de nummer F 026 T03 021 Bosch en deze heb ik binnen een paar minuten afgesteld om de 0.6-0.7 volt.
Toeren stabiel op 600 en wagen loopt perfect.Heb ook de stappenmotor vervangen door bosch omdat die binnen vast zat en schoonmaken maar tijdelijk een oplossing is.

Fotos onder vervangen

-potmeter bosch en afgesteld
- stappenmotor
-Motorsteunen voor en achter febi
-Krukassensor
-Denso lambdasonde

Potmeter vervangen:Mijn methode.

1:Motor uit.
2:Verwijder luchtfilter behuizing en daarna de stappenmotor.
3:Maak potmeter los en pas op dat de schroefjes niet eruit vallen
4:Installeer nieuwe potmeter en maak hem niet muurvast.
5confused smileytop de stekker op de potmeter tot zover dat je nog kan meten met de multimeter.
6:zet de wagen op contact.Daarna gebruik je multimeter maak ze vast op pin 1-2 van boven(bovenste en middelste) als het goed is meet je een voltage.Schuif de potmeter tot je 1 volt meet.
7:zet de wagen aan en wacht tot deze 80c+ is daarna schuif met je potmeter tot die de waardes heeft tussen 0.6 en 0.7 dit zijn ideale waardes.
8:schroef de potmeter heel voorzichtig vast (niet te vast) anders veranderen je waardes. en klaar.
9-Mocht je niet de waardes krijgen die je wilt kan je de co2 gebruiken om hem minimaal bij te stellen.
grootste gedeelte hangt van de potmeter af en niet van de co2(Deze stelt minimaal bij)

potmeter testen:Mijn methode

1:Motor uit sleutel op contact
2:stekker potmeter los maken tot er ruimte is om te meten(moet wel zover erop zitten dat die contact maakt).
3:Van boven pak je pin 1-en de middelste pin 2 en nu duw je de stuwschijf met de hand langzaam in en kijkt naar de waardes.
Als het goed is gaat hij langzaam van 1 volt naar 4/4 1/2.Zijn er sprongen dan weet je dat die op is of als hij bv bij 2 volt begint of helemaal niks aangeeft.Dit laatste kan ook zijn omdat die geen stroom krijgt van de Ecu

Mijn manual

Motorsteun links onder febi

Krap maar het lukte om de automaat steun te verwijderen 4x13 bouten en 1 dikke moer 19mm

En klaar

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2017 18:47 door Michanus.
Volgende werkzaamheden waren aan de Hirschman 6000 El Auta.De antenne kwam niet meer tevoorschijn maar de motor hoorde ik wel lopen.

Nadat ik de antenne uit elkaar had gehaald heb ik het probleem gevondenconfused smileytuk plastic van het wieltje wat de veer op zijn plek hield was afgebroken waardoor het wieltje niet meedraaide met de wiel onder.Ik heb dit wieltje op pda site gevonden voor 5 euro [www.pdaplus.nl]

Daarna heb ik de riem eerst nog ff licht met siliconenspray ingespoten daarna beetje vet op de wieltjes en alles dichtgemaakt.De antenne werkt weer perfect.Er is niks mooiers dan een werkende Hirschman antenne op je benz.

Fotos Hirschman 6000 auta el reperatie

Klaar tijd om verder te gaan want ik ben nog lang niet klaar
Bij de volgende fotos heb ik de automaat olie+Filter gewisseld samen met de differentieel olie

Voor de automaat heb ik dx2d gekocht 7 liter van castrol en voor de differentieel 75w90 van castrol.
Mann filter was uitverkocht dus ben ik voor vaico gegaan.
Voor de differentieel had ik speciaal een inbus maatje 14 nodig.

Vervangen
-castrol dx2d ongeveer 7 liter met additief xenum seal (Had minimale lekkage aan de keering wat niet bemerkbaar was) na toevoegen is dit weg en dit al na een paar maanden zo gebleven.Mocht dit terugkomen gaat de automaat eronderuit en ga ik alle pakkingen/keeringen vervangen die ik tegenkom.
-Differentieel 75w90 castrol

Automaat reed eerst al lekker maar nu al helemaal.Schakelt soepel door en doordat ik de bowden kabel klein beetje heb aangedraaid is dat ook beter.

Heb voor de rest geen fotos omdat het een smeerboel was en ik geen zin had om mijn camera vies te maken.
Volgende probleem.

Ik stond met mijn wagen bij de wasstraat om hem met de hand schoon te maken(gebruik microfiber doekjes en schoonmakspullen)

Ging die niet meer aanthumbs down.De wagen stond ong 1 km van huis af dus heb ik hem af laten slepen door een vriend van mijn ouders.

Ik probeerde de auto te starten maar hoorde een klik wat wees op startmotor probleempjes.De motor draaide niet eens dus heb ik een vriend gevraagd of hij wou proberen de wagen aan te maken terwijl ik keek naar de startmotor.

Het probleem was dat de isolatie van de startmotor verdwenen was en hij kortsluiting maakte op de motor zelf.

Heb de startmotor eruit gehaald en de kabel in een rubber cilindertje gewikkeld met daarop hittebestendige isolatietape.

Daarna heb ik de motor met een accu proberen te starten en hij deed het weer.

Voordat ik hem weer terug wou monteren heb ik de startmotor helemaal uit elkaar gehaald om te kijken of de koolborstels op waren en mochten die op zijn zou ik de startmotor vervangen voor een nieuw exemplaar of kijken of de koolborstels apart te krijgen zijn.
De koolborstels binnen hadden nog heel veel profiel en ik heb alles binnen schoongemaakt gesmeerd en de startmotor weer terug gemonteerd.

De wagen deed het weer prima plus heb mijn originele bosch startmotor nog.

Fotos
-Startmotor nakijken kabel maken smeren en weer monteren
-Toerentalsensor EZL vervangen

En klaar tijd voor de volgende klus

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 16:45 door Michanus.
Bij de volgende fotos/Werkzaamheden heb ik oppervlakkige roest bij de krikpunten voor aangepakt.

Heb met een staalborstel alles rondom schoongemaakt en eerst een roestomvormer gebruikt en daarna de roest nog een keer weggewerkt met staalborstel.Dan Primer en daarop de dorpelkleur

Dorpels zien er weer prima uit.

En klaar

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 17:02 door Michanus.
Goed bezig, chapeau dat je de meeste reparaties zelf kan doen. Dat geeft niet alleen een goed gevoel maar scheelt ook in de beurs.

Mijn broer 'rijdt' momenteel ( hoewel hij nu al een jaar in een garagebox stil staat ) in bijna exact dezelfde auto uit 1989. Maar dan in een Europese uitvoering, wel met Airco en elektrisch schuifdak maar bijvoorbeeld geen elektrische ramen.

De kilometerstand staat op ongeveer 311.000 km , oorspronkelijk de wagen van mijn vader die hem in 1993 tweedehands gekocht heeft. Mijn broer is ook behoorlijk handig dus veel zaken zoals bijvoorbeeld de airco, heeft hij weer gangbaar kunnen maken.

Zie foto, auto staat op Frans kenteken die oorspronkelijk voor de Alpes Maritimes was ( 06 ):

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 17:06 door MRS.
Michanus
De koplampen zijn vervangen door de vorige eigenaar met EU koplampen
Oranje blinkers zijn vervangen door witte. Ik ga dit in de toekomst allemaal weer origineel maken.

thumbs upthumbs up

Leuk topic en zeer fraai uitgevoerde W124! En geweldig dat je zoveel zelf kan, zou ik ook wel willen.
MRS
Goed bezig, chapeau dat je de meeste reparaties zelf kan doen. Dat geeft niet alleen een goed gevoel maar scheelt ook in de beurs.

Mijn broer 'rijdt' momenteel ( hoewel hij nu al een jaar in een garagebox stil staat ) in bijna exact dezelfde auto uit 1989. Maar dan in een Europese uitvoering, wel met Airco en elektrisch schuifdak maar bijvoorbeeld geen elektrische ramen.

De kilometerstand staat op ongeveer 311.000 km , oorspronkelijk de wagen van mijn vader die hem in 1993 tweedehands gekocht heeft. Mijn broer is ook behoorlijk handig dus veel zaken zoals bijvoorbeeld de airco, heeft hij weer gangbaar kunnen maken.

Zie foto, auto staat op Frans kenteken die oorspronkelijk voor de Alpes Maritimes was ( 06 ):

Mooie foto van een mooie wagensmileys with beer Hoort de 1989 versie niet kappen te hebben aan de zijkant ?
TYN
Michanus
De koplampen zijn vervangen door de vorige eigenaar met EU koplampen
Oranje blinkers zijn vervangen door witte. Ik ga dit in de toekomst allemaal weer origineel maken.

thumbs upthumbs up

Leuk topic en zeer fraai uitgevoerde W124! En geweldig dat je zoveel zelf kan, zou ik ook wel willen.

Daar heb ik een ding op te zeggenbig smile smiley Gewoon aan beginnen zoals ik en veel fouten maken dan leer je heel snel hoe je dit soort werkzaamheden moet uitvoeren en dat meen ik!!!thumbs up Bedankt voor je reactie smileys with beer
Vakantietrip 2016 met in de hoofdrol uiteraard mijn w124 300Ebig smile smiley en dit is officieel de oudste wagen waar ik zo'n trip mee gemaakt heb.

Venlo(Limburg)-Zagan(Polen)-Sklarska poreba(Polen)-Harrachov(Czechie)-Karpacz(Polen)-Splinderuv Mlyn(Czechie)-Praag(Czechie)-Cesky Krumlov(Czechie)-Lipno(Czechie)-Wenen(Oostenrijk)-Sankt martin tennegebirge(Oostenrijk)-Hallstat(Oostenrijk)-Venlo

Fotos volgen !!smiling bouncing smiley smileys with beer

Net voordat ik richting harrachov ging

Aangekomen in harrachov hotel sklar 2 dagen verblijf smiling bouncing smiley spinning smiley sticking its tongue out

Uitpakken (uiteraard vrouwtje die het werk doet nadat de chauffeur moe is

Vertrek harrachov

Op weg naar spindleruv mlyn (Ff pauze)

Aankomst spindleruv mlyn hotel alba 3 dagen verblijf

Spindleruv mlyn

Medvedin 1.235 m

Dagje karpacz

Aankomst praag hotel augustos:Had op booking.com voor klein prijsje een kamer voor 2 personen gereserveerd maar kreeg een 2 gezins kamer smiling bouncing smiley majah niks te klagen.Dit hotel speciaal gekozen omdat het een betere prijs heeft in tegenstelling tot het centrum+ligt het hotel net langs de brug die direct naar het centrum gaat.2 dagen veblijf

Kamer

80s disco praag

Aangekomen in Cesky krumlov confused smileyportmotel,toen ik dit zag dacht ik gelijk aan een oude benzinestation maar het was een fijne verblijf.
3 dagen verblijf

Lipno

2 dagen wenen

Op weg van wenen naar sankt martin

Aankomst sankt martin tennegebirge Waldhaus 3 dagen verblijf we hebben ook direct hallstat bezocht.

Benz ff uitrusten smiling smiley

Uitzicht balkon

Sankt martin:gratis zwemmen voor toeristen (speciale kaart)

Hallstat

Weer terug naar NL

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2017 18:12 door Michanus.
Mijn becker 753 mexico ligt open om te kijken waarom de radio af en toe uitgaat en dan weer aangaat.

Ik denk dat er een paar elkos zijn die hun beste tijd hebben gehad.

Zitten veel frakos in en ik zelf ben een leek als het gaat om solderen.

Ik zou graag de frakos willen vervangen door panasonic elkos en dit word een mooi moment om te leren solderen spinning smiley sticking its tongue out mochten er experts toekijken dan zijn tips altijd welkom

Zo dan prachtige reis en foto's, heerlijke benz ook thumbs up
Bedankt ralph,

Komen meer fotos bij alleen ben ik ff druk bezig met mijn lancia lybra project

Michael

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2017 23:29 door Michanus.
Bofkont
Zo dan prachtige reis en foto's, heerlijke benz ook thumbs up

Dankjewel bofkont,

Dat was een mooie reis (3500km zonder problemen)

Ga binnenkort meer fotos plaatsen ben nu alleen heel druk bezig met de lybra subframe in orde te maken.

Michael

Mooi weertje dus was het tijd om de micra om te ruilen voor de benz big smile smiley

Nog steeds de knipperlichten vervangen voor de Usa oranje

Na het vervangen van de waterpomp blijft de temperatuur mooi constant

Stationair rond de 600 toeren constant (plus de temp komt max tegen de 90 aan)

Samen met vrouwtje lekker wezen eten in straelen en daarbij een mooie rit gemaakt met de w124

Sinds de grote onderhoudsbeurt loopt die nog steeds als een zonnetje zelfs met de 15w40 van castrol.
Gaaf ding zeg! Wel inderdaad zo snel mogelijk oranje knippers erop want dit kan echt niet smiling smiley

Stevige trip vorig jaar! Dit jaar ook zulke plannen?
Pietzoveel
Mooie auto!

Bedankt piet maar het was wel veer werk om hem zo te krijgen en er zijn nog heel wat dingetjes die ik moet aanpakken smiling smiley
Barri
Gaaf ding zeg! Wel inderdaad zo snel mogelijk oranje knippers erop want dit kan echt niet smiling smiley

Stevige trip vorig jaar! Dit jaar ook zulke plannen?

Ook een fijne dag barri,

Dit jaar blijf ik in nl misschien dat ik met de micra nog 1 keer naar polen(ouders vriendin ga) dat is met kerstmis en dan komt de benz niet buiten.

Plan volgend jaar een reis van 2-3 weken met de benz en dacht meer om door heel italie te touren met ook wat dagen in frankrijk (marseille)/spanje(barcelona,madrid) van daaruit richting italie turijn,milaan,Rome,Amalfi,en dan de kust af rijden en eindigen in palermo.

Maar dat moet ik dan eerst grondig plannen net als mijn vorige trip en ik heb een paar nieuwe banden nodig.De voorste banden zijn al 13 jaar oude michelins die nog uit de USA zijn en daarom rij ik nu alleen binnendoor stukjes.

Nog iets over de witte knipperlichten: Die vond ik eerst best mooi staan smiling bouncing smiley maar achteraf heb ik toch liever de oranje lampjes terug puur om hem origineel te hebben en ik denk dat het toch mooier oogt.Daarnaast zoek ik nog koplampwissers dan wel de europese en dan ziet die er wel origineel uit.

Voor de rest technisch is hij klaar voor zon lange trip.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2017 19:05 door Michanus.
Met de Micra naar Polen terwijl je een fijne Benz en Lybra hebt staan? smiling smiley
Die rit die je in gedachte hebt is ook wel een behoorlijke!
Barri
Met de Micra naar Polen terwijl je een fijne Benz en Lybra hebt staan? smiling smiley
Die rit die je in gedachte hebt is ook wel een behoorlijke!

Lybra is onder constructie.Ben nog steeds bezig om de subframe in orde te maken.Zoals je wel op mijn lybra topic hebt gezien is mijn oude subframe bij de veerschotels heel erg crispy.Ik krijg morgen een andere subframe binnen(Die krijg ik zowat gratis van een forumlid die mij volgt op viva la lancia)
Hij heeft die van de sloop en al 5 jaar op de zolder liggen en ik hoop dat die nog niet gatenkaas is.Als dat niet het geval is dan gaat de complete subframe naar RMF tegelen om geheel gecoat te worden en duw ik gelijk nieuwe silent lagers in de draagarmen van de frame zelf(deze moet ik speciaal uit polen bestellen omdat lancia uitgestorven is hier) kosten 20 euro.Nadat ze erin zitten en de subframe gecoat is dan krijgt de frame een dikke laag 3M Antisteenslag en is klaar om gemonteerd worden.

De benz zelf is voor mooi weer en net als de lybra voor de hobby.
Zou zonde zijn om een goed exemplaar dat niet rot is door de pekel te rijden en zodoende op te rijden.
Ik koester deze wagen ook en voor mij is het toch een van de laatste solide wagens die ze gemaakt hebben en iedere keer dat ik erin zit heb ik een big smile op mijn gezicht en mag de rit zo lang als het maar kan duren.

Heb in het verleden 5000 euro een calibra opgeknapt en de heletijd buiten gereden en op een gegeven moment kan je de wagen de heletijd blijven ontroesten als je weet wat ik bedoel.
Heb dat ding ook verkocht omdat ik de kwaliteit van opel van begin jaren 90 toch wel erg beu was ook al was het en prachtige model en zat er een degelijke 2.0 8v in.
Dit was overigens mijn eerste wagen en er kwamen toch wel tranen toen ik hem wegdeed.

Btw als de lybra klaar is zal ik die voor de korte stukken gaan gebruiken en mijn vriendin die net haar rijbewijs heeft gaat de micra overnemen.
Wil wel een garage zien te regelen voor de lybra omdat ik net als voor de benz niet wil dat die wegrot na al die moeite die ik erin heb gestopt.

De trip zelf ga ik regelen via booking.com je kunt heel vaak als je van te voren plannen maakt,hele mooie deals weten binnen te halen.
Beste kun je langs de stad een mooi hotel pakken en veel boodschappen doen bij de winkel om de prijs laag te houden.
Heb vorig jaar ongeveer 400 euro aan brandstofkosten gemaakt voor de 3500 km en toen was de potmeter nog niet 100 procent en afgesteld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2017 19:44 door Michanus.
Tijd om weer wat tijd in de benz te steken!!thumbs up

Vandaag heb ik hem uit de stal gehaald om fff lijstje te maken wat er moet gebeuren

Velgen kunnen ook een poedercoat beurtje gebruiken thumbs down

zilver gespoten spruitstuk vind ik gewoon niet mooi uitzien ga toch liever polijsten

Bison tix was toch de goede keuze.Blijft nog steeds mooi vast zitten

Mooi opgeruimd

Rubberen matten zijn niet prachtig maar houden hem wel mooi droog,zit toch originele te zoeken maar zijn moeilijk te krijgen in deze kleur.

Morgen ga ik beginnen om bepaalde onderdelen van de w124 te demonteren om gepolijst te worden.

Spruitstuk
Hitteschild motorsteun
inlaatspruitstuk(reinigen)
Thermostaat
Benzineleidingen
Luchtmassameter

Ga ook gelijk de plastic strips die hun kleur zijn verloren opnieuw zwart spuiten en de randen polijsten zodat de chroom wat meer tevoorschijn komt.

Dit zijn kleine dingetjes die ik voor weinig geld kan oplossen en wat de wagen mooier maakt.

Nu de subframe van de lancia gecoat wordt is mijn budget voor benz wat kleiner helaas.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 01:48 door Michanus.
Vandaag begonnen met mijn 124 om een paar dingetjes aan te pakken..

Heb vandaag de stuurbekrachtigingspomp verwijderd-Dynamo-Lampen-Bumper en ben ook bezig om de spruistuk eraf te krijgen wat een beetje moeilijk gaat.

De witte knipperlichten komen er niet meer op en worden vervangen door oranje lampjes (Usa) uitvoering maar ik ga ook de schade die op de linker kant zit(Waar de bumper vast zit bij de koplamp) ga ik opnieuw spuiten want dat ziet er niet netjes uit.

Voor de rest zoals al zei ga ik veel onderdelen polijsten en de plastic zijkanten zwart spuiten samen met de wielkast kapjes(Moddervangers)

De compressor doet het al vanaf het begin niet en het enigste wat ik kan zien is dat de koppeling afgebroken is wat ervoor zorgt dat hij niet aanspringt.Ga kijken voor een schade compressor om de koppeling te vervangen samen met de olie(Misschien ook alle pakkingen die je kunt bestellen in amerika)Eerst ga ik eens zoeken voor een andere koppeling voordat ik aan dit avontuur begin.Zou wel leuk zijn als die daarna weer prima doet.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2017 00:37 door Michanus.
Vandaag luchtinlaat spruitstuk gedemonteerd en wat andere onderdelen die ik ook ga polijsten/schoonmaken en opnieuw smeren.

Compressor met gebroken koppeling.
Vandaag deel 2 polijsten

Intake klaar maken om te polijsten

Ontvetten

Polijsten

Klaar en nu alles schoonmaken met remreiniger

Hoekjes met staalborstel
\

Ook bezig om de benzineleidingen te polijsten

Morgen ga ik verder om de complete gasklepmechanisme te polijsten samen met de benzineleidingen.

Daarna ga ik het mechanisme weer vast zetten op de intake.Ook zal ik de hele motorruimte onder de intake helemaal schoonmaken met remreiniger.
Hartstikke leuk je verhaal te lezen. Respect voor het polijsten van al die losse delen. Maar dan ziet het ook gelikt uit. Goed bezig thumbs up
Vandaag weer bezig geweest met de luchtinlaat.

Heb de luchtinlaat toch met p60 p80 p100 p120 en daarna met p600 met water geschuurt

Het duurt heel lang voordat ik alles glad heb en heb dus uiteindelijk de intake zilver gespoten.

Als de lak niet blijft zitten wat ik wel hoop dan laat ik hem gewoon poedercoaten in het zilver.

cabriorob
Hartstikke leuk je verhaal te lezen. Respect voor het polijsten van al die losse delen. Maar dan ziet het ook gelikt uit. Goed bezig thumbs up

Bedankt smiling smiley

Polijsten van intake is uitgevallen.Heb hem bijna zo gekregen als ik wou maar het design is lomp en ik kan langs de pijpen heel slecht met een boormachine langs.Ik zou daarvoor speciale set moeten kopen en dan nog zou het een hoop geneuzel zijn om de intake glad te krijgen en daarom heb ik hem maar gespoten.

Rest laat ik wel zo.

Mvg Michael
Intake klaar voor gebruik

Deze heb ik ook nog ff gedaan en ga ik nu ff boenen tot het blinkt.
speedtouch
Nou nou, écht een serieuze restauratie!thumbs up

Bedankt speeftouch,

Nu ik zo naar de intake kijk ga ik denk ook de luchtmassameter unit schoonmaken/vetvrij en ook in deze kleur spuiten zodat die mooi aansluit aan de intake zelf.Het mechanisme zelf laat ik zo (mooi shiny).Voor de rest heb ik nog de compressor van nippondenso aan mijn kop.Dit is de 10p15c uit 1986.Zeer betrouwbare unit op zich en bij mij is de koppeling afgebroken dus heb ik ene bob uit amerika gemailt die pakkingen verkoopt voor deze denso en ook filmpjes op youtube heeft waarop je ziet hoe hij een compressor tot leven wekt.Het setje zelf kost 50 euro tegenover de 500 euro voor een nieuwe unit.

Na het vervangen van de pakkingen ga ik de hele airco unit ook mooi schoonmaken met de staalborstel en vervolgens polijsten zodat hij mooi aansluit aan de rest van de onderdelen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2017 18:44 door Michanus.
Phaeton V8
Mooi werk Michanus! thumbs up

Bedankt phaeton smiling smiley Doe mijn best !!
Prachtige W124thumbs up. Heb zelf ooit een 260E gehad (ook Rauchsilber met zwart interieur) waaraan ik nog steeds mooie herinneringen heb. Momenteel heb ik als hobbyauto een R107 300SL (met dus dezelfde M103 motor), ook geïmporteerd uit de USA, en met dezelfde interieurkleur als in jouw Benz.
Veel succes en plezier met de bolide!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.