Phaeton W12: BMW M140i

Gepost door Phaeton W12 
Ik had nog geen topic gemaakt over mijn Golf V6 die ik alweer 2 en een half jaar heb.

Aankoopgeschiedenis

Ik heb de auto nu (augustus 2017) twee en een half jaar. Gekocht in januari 2015, er stond 103.000 km op de teller en hij was geïmporteerd uit Duitsland. Ik heb er 10.000 euro voor betaald. Veel geld, maar vind maar eens een mooie V6 met weinig kilometers in de eerste lak. Zo'n beetje de eerste rit (2 dagen nadat ik de auto had opgehaald) ging naar Interclassics in Maastricht. Een aantal mankementen onderweg. In fileverkeer op de A2 sloeg de motor vaak af. Eenmaal in Maastricht hoorde ik het stuurhuis kraken. Na inspectie bij de garage bleek het stuurhuis defect, het gasklephuis moest gereinigd, het deurslot was defect, en een ophangrubber was stuk. De kosten voor herstel waren 1.800 euro. Kan gebeuren bij een auto van 14 jaar oud, het is nu eenmaal een youngtimer en dat zijn geen nieuwe auto's. Ik had de auto zonder garantie gekocht, maar de verkoper wilde toch 50% vergoeden, dat vond ik heel schappelijk en daar was ik tevreden mee.

De geneugten van de Golf V6

Toen was de auto technisch goed, dus rijden ermee! Hoe rijdt het? Nou, kort na aankoop had ik al het idee 'wat een ontzettend fijne auto op de snelweg'. Behoorlijk snel, fantastische stoelen (de optionele Recaro's), een fijn motorgeluid, zeer stabiel c.q. koersvast op de snelweg (ik verdenk de 4-motion), en een prima (geluids-)comfort. Het is een zeer rustgevende auto op de snelweg. Je kunt echt onthaasten, en dat terwijl je in alle rust met 160 km/h voortzoeft.

Grote beurt 2015

In augustus 2015 een grote beurt laten uitvoeren bij 116.000 km, inclusief alle filters nieuw, ook haldex filter + olie (voor de 4-motion), + airco-service. Helaas toen ook een roestbobbel ontdekt bij de tankdop. Het plaatwerk bleek daar doorgeroest, dus er moest gelast worden. Totale kosten inclusief grote beurt: 1.300 euro. Zonder roestreparatie was het onder de 1.000 euro gebleven.

Cuppende banden

In januari 2016 weer met de Golf naar Interclassics! Een meerijdende vriend vond het wat lawaaiig in de auto, hij verdacht de achterbanden van cuppen. Het was mij eerlijk gezegd nog niet echt opgevallen maar nu hij het zei, inderdaad! Dus snel 4 nieuwe Conti's Sportcontact eronder gezet (440 euro inclusief montage), en de Vredestein winterbanden (die er bij verkoop al onder zaten) bij het grof vuil laten zetten. De auto werd meteen veel geruislozer en comfortabeler. Wat goede banden wel niet kunnen doen.

Grote beurt 2016

In augustus 2016 weer een grote beurt, er staat inmiddels 129.000 km op de teller. Bijzondere aandachtspunten: nieuwe koelvloeistof (preventief), waterlekkage bij linkervoordeur, en de remklauwen achter moesten worden gereviseerd. Kosten van de grote beurt: 1.200 euro.

Twee weken na de beurt bemerkte ik een benzinelucht in de auto, met name bij remmen. Een beetje googelen, en ik leerde dat het zou kunnen liggen aan het actief koolstoffilter voor de tankontluchting. Er waren ook weer wat andere puntjes die ik wilde laten herstellen, te weten een afslaande motor, alsmede het zeer snelle aanspringen van de ventilator voor de airco (10 seconden na een koudstart). De garage heeft het allemaal gerepareerd voor 630 euro. Als extraatje heb ik ook de versnellingsbakolie (handbak) preventief laten vervangen. Kan geen kwaad, en geeft rust als dat weer ververst is. Het snelle aanspringen van de ventilator bleek te liggen aan een defecte aircosensor.

Al met al, bijna de ideale auto. Comfort, snelheid, stabiliteit, alles zit erin. Bijkomend punt is het design: de Golf IV is iconisch wat mij betreft.

Benzineverbruik

Gemiddeld benzineverbruik is 1 op 9,2 (uitgerekend met tankbonnen, de boardcomputer zegt 1 op 9,8). Dit verbruik is zeer consistent over de afgelopen 37.000 km.

Wat brengt de toekomst?

Een auto die ik nog lang hoop te houden.

April 2017: Optische verfraaiing

In april j.l. heb ik een aantal werkzaamheden laten doen:

(1) de vier Santa Monica velgen opnieuw gespoten (vanwege corrosieschade). Eveneens nieuwe naafdopjes;
(2) piepklein parkeerdeukje uit achterdeur halen;
(3) nieuwe antennespriet (het rubber van de oude was geheel gedesintegreerd);
(4) stadslichtje voor vervangen; en
(5) airco volledig servicen

Kosten voor dit alles waren 877 euro. Helaas waren de velgen niet goed gespoten, origineel is het zilver met antracietkleurige inzetstukken. Die inzetstukken waren matzwart gespoten. Dit wordt nog hersteld door de spuiter.

Wazige foto (ik heb er niet meer):



De volgende optische verfraaiing hoop ik binnenkort door te voeren. Zie hieronder.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2018 18:11 door Phaeton W12.
Ik wil voor de Golf V6 graag een nieuw stuur, het oude stuur is wat versleten.

Eerst heb ik een offerte gevraagd bij de universele garage (waar ze originele VW onderdelen gebruiken): 580 euro ex BTW. Volgens de database van de garage is het originele onderdeelnummer 1J0 419 091 DG E74

Toen even op ebay gekeken waar ik dit stuur zag: [www.ebay.de] 199 euro inclusief BTW, en volgens de gegevens geschikt voor Golfs van mei 2001-april 2002. Onderdeelnummer 1J0 419 091 CH HCC

Toen nog even kijken bij VW Classic Parts, en daar zag ik deze: [www.volkswagen-classic-parts.de] 179 euro inclusief BTW, en volgens de gegevens geschikt voor Golfs van mei 2001-april 2002. Onderdeelnummer 1J0 419 091 CH HUW.

De laatste 2 lijken hetzelfde, maar dan met andere kleurcode (HCC / HUW).

Heb daarna nog even gebeld met mijn garage, maar die geeft geen garantie dat de sturen van 199 en 179 euro ook passen op de Golf V6. Ik vind de prijsverschillen echter nogal groot. Waarom is het ene stuur 580 euro en het andere 179 euro. Bij die laatste ontbreekt overigens het middenstuk, maar dat kan toch niet zo duur zijn en anders kan ik wellicht het middenstuk van mijn huidige stuur gebruiken?

Tot slot vond ik nog deze site, met véél informatie over OEM onderdelen: [volkswagen.7zap.com].

Alle bovenstaande opties staan op deze site vermeld, maar onduidelijk is of alle sturen ook passen op de Golf V6 4 motion. Bij andere onderdelen (dan sturen) staat het er wel expliciet bij dat een onderdeel alleen voor de 4motion is, maar bij de sturen staat geen enkele beperking (dus je zou zeggen dat alles moet passen).

Wie kan meer zeggen? Mijn Golf is gebouwd op 11 september 2001 en is van modeljaar 2002.
Je ziet ze weinig de Golf V6 volgens mij, de V5 zie ik nog wel eens rijden.
Hoe verhoudt de V6 zicht tot de R32? De reguliere V6 heeft denk ik hetzelfde blok en is meer gericht op comfort en R32 natuurlijk de sportievere styling, onderstel en echte hothatch?

Mooi om te zien dat je de auto in topstaat houdt, dat (i.c.m. de unieke V6) komt de waarde van de auto bij een eventuele verkoop vast ten goede. Ik kan je helaas niet helpen met je stuurhuis vraag.
Heel gaaf ding. Ik heb nog even naar een IV V6 4Motion gekeken, een Jazzblue 3-deurs. Eén van de beste kleuren voor een IV eigenlijk! Na de VR6 wellicht een IV V6 kopen? smiling smiley

Vwb stuur: dat middendeel met airbag is inderdaad het duurst. Ik zou die inderdaad overzetten van je huidige stuur. Ik zou niet weten waar het stuur van de 4motion af zou wijken van die van de andere versies. Heb dat nog nooit eerder gehoord.
Is het niet een idee je huidige stuur opnieuw te laten bekleden?

Ik had mijn IV Variant destijds een beetje de V6 look gegeven: die had de originele V6 wielen (ben de naam even kwijt...) en ik had er een V6 voorlip en achterlip op gemonteerd. Dat maakt een IV zó veel dikker!

edit: oja, voor onderdeelnummers kijk ik voor mijn mk3 op [www.oemepc.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2017 15:17 door Barri.
Zeer fijne wagen/motor zo'n Golf V6, enkel de kenner kan zien aan de dubbele pijpjes dat het om iets bijzonders gaat.
Geweldig hoe je deze wagen laat onderhouden, een nette goede Golf 4 V6 vind je bijna niet meer in NL.

Koersvast is niet zo zeer aan de 4 motion te danken, onder normale omstandigheden dus rechtuit is de golf V6 voornamelijk een voorwiel aangedreven auto, zodra de Haldexkoppeling slip/verschillende wielsnelheden registreert gaat hij pas ingrijpen met een max van 50%.
De S3 8l quattro die ik in het verleden heb gereden beschikt over precies hetzelfde systeem.

Met je stuur perikelen kan ik je zo niet verder helpen, wellicht de gok wagen en gewoon kopen.
Weet bijna wel zeker dat het gaat passen, de onderlinge onderdeel voorziening van auto's bij de VAG group is enorm.
Re: Phaeton W12: Golf V6
24-07-2017 15:23
Aardige auto maar nogal een klap geld aan onderhoud over een kleine 40kkm voor een toch niet al te oude en bijzondere auto: even vlug opgeteld en incl de 50% tegemoetkoming zit je goed over de €5000,- eye popping smiley

Vwb stuur, is dat 'ontbrekende middenstuk' niet de airbag?
Leuke auto maar een hoop kosten die ik dat nooit waard zou vinden. Voor dat geld kan je ook wel een Mercedes E500 rijden met hetzelfde verbruik en onderhoudskosten, alleen een wat hogere wegenbelasting.
Quote
R-W
Aardige auto maar nogal een klap geld aan onderhoud over een kleine 40kkm voor een toch niet al te oude en bijzondere auto: even vlug opgeteld en incl de 50% tegemoetkoming zit je goed over de €5000,- eye popping smiley

Ik zit nu op EUR 6.200 6.000 na twee en een half jaar en 37.000 km. De kosten van de grote beurt 2016 had ik even niet genoemd, die beurt kostte 1.200 euro. Met de 900 euro vergoeding direct na aankoop zit ik dus nu op 5.300 5.100 euro. Nou ja, dit hoort bij youngtimer rijden, af en toe wat extra kosten.

#edit: ik zit op 5.100 euro eigen kosten. Bij aankoop kreeg ik nog 200 euro extra korting omdat de auto op winterbanden stond. Als tegemoetkoming voor de aanschaf van zomerbanden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2017 16:34 door Phaeton W12.
Quote

11 september 2001

Dat is een datum die je niet snel vergeet.

Quote

maar nogal een klap geld aan onderhoud over een kleine 40kkm voor een toch niet al te oude en bijzondere auto

Nja. Je koopt ook geen V6 met vierwielaandrijving omdat het zo goedkoop rijdt natuurlijk. Maar het blijft wel aardig wat geld ja. Maar je bent ook een perfectionist of niet.
Lekkere wagen, inderdaad absoluut geen bijzonder uiterlijk maar dat maakt het des te leuker eigenlijk! Do kosten gedeeld door de hoeveelheid fun maakt het pas eigenlijk interessant of het het waard is of niet, ik weet bijna zeker van welwinking smiley
Quote
De Schaduw
Quote

11 september 2001

Dat is een datum die je niet snel vergeet.

Het grappige is: ik zat die dag in Zwitserland op een terras hoog boven de weg met uitzicht op het meer van Geneve, het was een mooie warme nazomerdag. Ik hoorde opeens een heel mooi zescylindergeluid in de verte en het kwam steeds dichterbij, de auto reed vervolgens onder het terras door. Ik keek opzij en het bleek een Golf V6 te zijn. Dat heb ik altijd onthouden, deze auditieve ervaring met de Golf V6. Grappig dat ik nu een Golf V6 heb die op 11 september 2001 is gebouwd (en in Duitsland afgeleverd op 27 september 2001).
Re: Phaeton W12: Golf V6
24-07-2017 16:26
Quote
Phaeton W12
Quote
R-W
Aardige auto maar nogal een klap geld aan onderhoud over een kleine 40kkm voor een toch niet al te oude en bijzondere auto: even vlug opgeteld en incl de 50% tegemoetkoming zit je goed over de €5000,- eye popping smiley

Ik zit nu op EUR 6.200 na twee en een half jaar en 37.000 km. De kosten van de grote beurt 2016 had ik even niet genoemd, die beurt kostte 1.200 euro. Met de 900 euro vergoeding direct na aankoop zit ik dus nu op 5.300 euro. Nou ja, dit hoort bij youngtimer rijden, af en toe wat extra kosten.

Quote
Schaduw
Nja. Je koopt ook geen V6 met vierwielaandrijving omdat het zo goedkoop rijdt natuurlijk. Maar het blijft wel aardig wat geld ja. Maar je bent ook een perfectionist of niet.

Nu rijd ik zelf ook 2 van dergelijke youngtimers (V70 2.4t aut AWD incl chip en 325i cabrio aut) maar die halen samen dat bedrag aan onderhoud nog niet bij dat aantal kms per jaar, dus ja, dat vind ik véél geld voor een redelijk gangbare auto. Zo spannend is een V6 met 4 motion technisch gezien niet. En ja, bij mij krijgen ze ook gewoon goed onderhoud (door specialist) en is incl banden, automaatflush e.d. Zelfs het chippen past nog wel in dat prijskaartje winking smiley
Quote
Barri
Vwb stuur: dat middendeel met airbag is inderdaad het duurst.

Als dat het prijsverschil veroorzaakt, snap ik het meteen. Airbags zijn duur. Overigens dacht ik dat airbags veel duurder zouden zijn (even aannemend dat het prijsverschil van 400 euro in de airbag gaat zitten). Overigens is een nieuwe airbag wel een prettig idee. Het advies bij Audi was altijd om de airbag na 14 jaar te vervangen. Dat zou nu mooi uitkomen bij mijn Golf (van 16 jaar oud).
Dat is wel echt een wolf in schaapskleren, zeker in de zwarte kleur. De V5-versie zie ik nog wel eens, maar ik denk dat ik bij deze versie toch zelf ook nog even twee keer zou moeten kijken. Hopelijk komen er nog eens wat meer foto's. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2017 17:38 door AlbertsH.
Quote
Bofkont
Koersvast is niet zo zeer aan de 4 motion te danken, onder normale omstandigheden dus rechtuit is de golf V6 voornamelijk een voorwiel aangedreven auto, zodra de Haldexkoppeling slip/verschillende wielsnelheden registreert gaat hij pas ingrijpen met een max van 50%

Ik weet dat 4Motion in de basis voorwielaandrijving betekent. Maar ergens denk ik toch dat koersvastheid, bijvoorbeeld ook bij harde wind, beïnvloed wordt door de 4Motion. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bij harde wind de achterwielen een tandje bijspringen en de auto koersvaster wordt. Maakt me ook niet uit hoe het komt. Maar de auto is erg koersvast, een stuk beter dan de BMW 318i die ik ook heb.


Quote
Damianw26
De kosten gedeeld door de hoeveelheid fun maakt het pas eigenlijk interessant of het het waard is of niet, ik weet bijna zeker van welwinking smiley

Ja zeker. De kosten zijn het zeker waard. Veel smiles per gallon

Quote
B-Real
Hoe verhoudt de V6 zicht tot de R32? De reguliere V6 heeft denk ik hetzelfde blok en is meer gericht op comfort en R32 natuurlijk de sportievere styling, onderstel en echte hothatch?

De V6 heeft een 2.8 liter (204 pk), de R32 heeft een 3.2 liter (241 pk). Het is een andere motor. Heb zelf nog nooit met een R32 gereden, en dat zal vast goed rijden. Maar ik heb het idee dat de V6 een beetje wordt onderschat ten opzichte van de R32. Voor een R32 betaal je het dubbele of het driedubbele ten opzichte van de V6. En dat terwijl de V6 zo ontzettend fijn is. Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuze.

Quote
AlbertsH
Hopelijk komen er nog eens wat meer foto's. smiling smiley
Dat moet ik maar doen. Hoewel ik geen hobbyfotograaf ben smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2017 19:11 door Phaeton W12.
Re: Phaeton W12: Golf V6
24-07-2017 20:13
Die schreeuwt natuurlijk om meer foto's. Dat die Golfjes bakken met geld kosten en veel onderhoud nodig hebben was met de V5 al duidelijk smiling bouncing smiley
Laatst nog in onze oude gereden, wat een mega geluid blijft dat toch. Wel echt een dweil op de weg...

Jaren terug wel met een Passat V6 4Motion gereden. Heerlijk driften over 4 wielen, prachtig in balans.

Trouwens: een dakspoiler maakt het wel af, wanneer ga je m bestellen? winking smiley
De Volkswagen Golf IV is met stip de mooiste Golf. Nog steeds.
Alle verhoudingen zijn perfect in balans.
Zet een Golf VII er naast en je ziet hoe lelijk die eigenlijk is.
Leuke golf! Is vooral een fijne cruiser, hij wil wel goed vooruit uiteraard, maar volgens mij het meest in zn element op de snelweg op fijne, hogere snelheden. Die v5 achteras wil nogwel eens priblemen hebben met afscheurende ophangrubbers. Geen idee of de v6 dat deelt, maar better safe than sorry.

En tja, goedkoop rijden? Dit is vooral leuk!
Quote
Volvo 444
De Volkswagen Golf IV is met stip de mooiste Golf. Nog steeds

Dat vind ik nu ook. Andere Golfs zijn ook mooi, een Mk2 vind ik mooi, en een Mk6 ook (lijkt van alle generaties nog het meest op de Mk4), maar een Mk4 is de mooiste.

Quote
Barri
Vwb stuur: dat middendeel met airbag is inderdaad het duurst. Ik zou die inderdaad overzetten van je huidige stuur. Ik zou niet weten waar het stuur van de 4motion af zou wijken van die van de andere versies. Heb dat nog nooit eerder gehoord.
Is het niet een idee je huidige stuur opnieuw te laten bekleden?
Quote
Bofkont
Met je stuur perikelen kan ik je zo niet verder helpen, wellicht de gok wagen en gewoon kopen.
Ik heb even geïnformeerd bij mijn garage, en die 580 euro voor een stuur is gewoon de prijs zónder airbag. Ergens vermoedde ik dat al, want is een airbag niet veel duurder dan 400 euro? Het identieke stuur in de Volkswagen Classic shop (voor 179 euro) is vandaag opeens verdwenen confused smiley sad smiley Dus ik heb nu maar het e-bay stuur voor 199 euro gekocht, ziet er ook identiek uit. Mijn oude airbag wordt dan overgezet. Hopelijk past het, maar ik neem de gok. Hiermee is denk ik ook de vraag beantwoord waarom ik het huidige stuur niet opnieuw laat bekleden. Ik betaal nu namelijk 199 euro voor een geheel nieuw stuur, en het lijkt me dat opnieuw bekleden niet (veel) goedkoper zal zijn.

Vandaag de 140.000 km bereikt, dat betekent dat ik nu bijna 37.000 km heb gereden sinds januari 2015. Naar volle tevredenheid.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2017 23:24 door Phaeton W12.
Re: Phaeton W12: Golf V6
27-07-2017 09:25
Wat een bizar hoog toerental blijft het toch bij cruise snelheid. Deed de V5 ook.

Schermpje begint bovenaan wat minder te worden tussen de tellers, typisch probleempje. Bij ons ooit een volledige nieuwe unit ingegaan tegen de hoofdprijs nut smiley
Bizar hoog? Valt wel mee toch? Ok, de meeste moderne diesels met 6-bak zullen minder toeren maken maar ik vind dit nog wel meevallen.
Quote
Terence
Wat een bizar hoog toerental blijft het toch bij cruise snelheid. Deed de V5 ook

Bizar hoog valt wel mee. Het is een stukje meer dan hedendaagse auto's, die volgens mij allemaal zo'n 2.100 tpm draaien bij 120km/h (of zo). Die lage toeren van tegenwoordig kunnen makkelijker dankzij turbotechniek (meer koppel bij lage toerentallen). Verder vind ik (iets meer dan) 3.000 tpm bij 120 km/h niet extreem veel. Het betekent zo'n 6.000 tpm bij 240 km/h. Dan worden de toeren toch mooi verdeeld over het snelheidsbereik? Een Mercedes 300E-24 van destijds (w124) draaide nog veel meer toeren, iets van 3.500 tpm bij 120 km/h (misschien nog wel meer). Het toerental op cruisesnelheid van de Golf is niet echt storend, want de geluidsisolatie is best wel okay.

Quote
Terence
Schermpje begint bovenaan wat minder te worden tussen de tellers, typisch probleempje. Bij ons ooit een volledige nieuwe unit ingegaan tegen de hoofdprijs nut smiley
Klopt, is al vanaf toen ik de auto kocht. Sindsdien hetzelfde gebleven, ik vind het wel prima zo smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 10:11 door Phaeton W12.
hoeveelheid toeren valt idd wel mee voor een atmosferische benzine motor, mijn wagen gelijk denk ik zo bij deze snelheid.
Dat schermpje/pixel probleem is wel goed te fixen door diverse bedrijven.
Vandaag de Golf bij de garage afgeleverd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt (bij 140.500 km).

De auto is geheel nagelopen, wat leidde tot de volgende diagnose:

- Ophanging kraakt, de stabilisatorstang blijkt verschoven in zijn rubbers en tegen het subframe aan te lopen
- Cardanas verliest een vloeistof/vet t.h.v. midden (onderzijde) auto
- Achterlichten geven weinig licht
- Motorafdekplaat is gescheurd
- Carrosserie is bij de kriksteunen licht aangetast door roest
- Aandrijfashoes rechtsvoor zit aan de binnenzijde niet goed vast
- Voorbanden zijn gecupt; en
- Motor zweet op diverse plaatsen wat olie (behoeft vooralsnog geen reparatie).

De auto krijgt nu een onderhoudsbeurt inclusief:

- Nieuwe olie/filter
- Nieuwe remvloeistof
- Nieuw interieurfilter koolstof+
- Smeren schuifdak
- Vervangen stabilisatorstang + rubbers (daarna auto uitlijnen)
- Eventueel vervangen homokineet (indien nodig na verdere diagnose cardanas)
- Bijwerken carrosserie (roest bij kriksteun verwijderen en vervolgens tectyleren)
- Vastzetten ashoes rechtsvoor
- Geurbehandeling voor de airco (Forté); en
- APK

Tot slot wordt mijn nieuwe leren stuur (origineel multifunktion stuur van VW, met contrasterende blauwe naad) erin gezet. Dat heb ik bij ebay voor 199 euro (ex verzendkosten) gekocht.

De motorafdekplaat wordt gelijmd o.i.d., en aan de gecupte banden laat ik even niets doen. Ik begrijp dat een soort van lapmiddel om dit beter te krijgen is om tijdelijk met lage(re) bandenspanning te rijden. Wellicht raken mijn banden gecupt door wat hogere bandenspanning (ik heb rondom 2,4 bar)?

Als het meezit, wordt de nota 1.160 euro. Als het tegenzit na diagnose cardanas en een nieuwe homokineet nodig is, dan wordt het 1.580 euro. Hopelijk zit het mee.

Hopelijk morgen weer ophalen. Ik zal in ieder geval een fotootje van mijn nieuwe stuur maken.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2017 19:57 door Phaeton W12.
Gezien de leeftijd en de specs van de wagen niets schokkend volgens mij.
Goed onderhoud kost nu eenmaal geld.

Respect hoe goed jij je wagenpark laat onderhouden thumbs up
Dank je wel voor je respect, Bofkont! thumbs up

Een auto die technisch en optisch in topstaat verkeert geeft mij zoveel meer voldoening. Wat kleurverschil tussen plaatdelen maakt me dan weer minder uit.
Beste Phaeton W12 ,

Was ik ook maar wat makkelijker in dat opzicht, je hebt absoluut gelijk thumbs up
Mijn GTI doet ook 3.000 toeren bij 120km/h, ik denk dat de meeste "snelle" golfjes toch wel dezelfde bakverhoudingen hebben.

En dat onderhoud.. ja das wel even slikken maar natuurlijk is het geen 1.6je ofzo en krijg je er zo veel voor terug smiling smiley

Maar heb je echt niet meer foto's? Wil deze dikke Golf toch wel wat beter bekijken thumbs up
Vandaag kwam de verloren zoon weer terug uit de garage drinking smiley smileys with beer. Na de diagnose van de cardan bleek er toch een nieuwe homokineet nodig.

De rekening was uiteindelijk 1.596 euro. Even pinnen en daarna snel vergeten grinning smiley

Het nieuwe leren stuur, met blauwe stiknaad, staat heel mooi. Ik ben er heel blij mee, het oude stuur glom een beetje veel en was ook al een keer geverfd door de vorige (Duitse) eigenaar, maar niet echt mooi. Het middenstuk van het oude stuur (met airbag) is overgezet. Beste was natuurlijk om er een nieuwe airbag in te zetten, dat schijnt beter te zijn na zo'n 14 jaar. Maar dan blijf ik bezig, het moet wel leuk blijven.

De monteur vanmiddag zei, nu ben je weer klaar voor een jaar. Dat was precies wat ik wilde horen big smile smiley Liever geen tussentijdse kosten natuurlijk..

Volgende aandachtspunten:

- deurrubbers, zien er nog prima uit, maar her en der zijn er heel kleine stukjes van het rubber af, met name bij de linkervoordeur. Mooist als ik alles laat vervangen
- nieuw tapijtje voor de kofferbak, huidige ziet er 'gebruikt' uit
- sticky dashboard en interieurdelen weer als nieuw maken. Naar verluidt is Martin de Ridder op dit gebied een tovenaar: [mastercartreatments.nl]
- was- en polijstbeurt. Het polijsten zal stapje bij stapje gaan als ik het zelf doe (want: weinig tijd).

Allemaal niet urgent, dus komt volgend jaar (of het jaar erop) wel een keer. De auto hoeft niet in één keer in fenomenale nieuwstaat te worden gebracht spinning smiley sticking its tongue out






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2017 23:57 door Phaeton W12.
Re: Phaeton W12: Golf V6
11-08-2017 00:10
Ik zie nu pas dat Phaeton W12 met een Golf V6 precies de helft is.
Prachtig nieuw stuur weer, en de wagen staat er verder weer piekfijn bij kwa onderhoudthumbs up
Sticky dashboard en knopjes kun je zelf ook vrij simpel doen.

[www.ebay.co.uk]

Dit goedje is daar bij uitstek geschikt voor, afgelopen week de 156 GTA van mijn beste kameraad diverse knopjes en plastic delen compleet behandeld.
Echt de complete bovenlaag eraf gepoetst, super resultaat, het zijn de weekmakers in de plastic die voor problemen zorgen.

Maar idd Martin de Ridder is een pure vakman, ik ken zijn werk, topsegment opereert hijthumbs up
Ah, een vierspaaks stuur. Dat zie je niet vaak bij een highline!

Dash: ik heb het destijds zelf schoongemaakt. Panelen demonteren, in warm water leggen, en dan met een schuursponsje met garagezeep die laag er af krabben/poetsen.
Heerlijk dat stuur! Ik ben jaloers! En dat front is inderdaad lekker dik zo met de V6 lip, die komt toch wel hoog op m'n verlanglijstje te staan thumbs up

Nu een jaar lekker genieten smileys with beer
Ik heb nog les gehad in zo'n Golf. Helaas geen V6 maar wel een T rode D rode I.
Meer dan prima auto zo'n Golf. Ik snap je enthousiasme wel.
Quote
Elco
Ik zie nu pas dat Phaeton W12 met een Golf V6 precies de helft is.

Ik denk te begrijpen wat je wil zeggen, maar vermoed dat het glas al voor meer dan de helft leeg was gisteravond? drinking smiley

Nog een plaatje gevonden van het geheel.

Phaeton @ Kempinski Hotel Dresden





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2017 13:09 door Phaeton W12.
Re: Phaeton W12: Golf V6
11-08-2017 12:49
Mijn vrienden zullen zuchtend, maar grif toegeven dat ik daarvoor geen glas nodig heb winking smiley.

Wel jammer dat ik niet gezegd heb dat 't een fraaie helft is, die je daar hebt. De Golf 4 vind ik nog steeds de mooiste Golf en deze uitvoering mag er zijn. Vraagt om meer foto's thumbs up.
Ja idd, deze mooie wagen vraagt om een paar duidelijke fraaie foto's thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2017 13:46 door Bofkont.
Inmiddels 40.000 km gereden met de Golf sinds januari 2015, de teller staat nu op 143.000 km. Er zijn mensen die een auto van 16 jaar oud te oud vinden als daily driver, maar ik ga daar niet in mee. De auto rijdt nog steeds heerlijk, is vrij van storingen (sinds de laatste beurt in augustus big smile smiley ) en is zeer snel. Cruisen met 150-160km/h is een peulenschil.



Inmiddels denk ik er steeds sterker over de Golf te laten polijsten en te voorzien van een goede glascoating of rubbercoating. Ik overweeg Dino Carrozzeria, Custom Car Cleaning en Exclusive Car Care. Tips voor andere poetsers zijn natuurlijk ook welkom.

Als de auto gepoetst wordt, moeten de velgen natuurlijk wel tiptop zijn. En dat zijn de huidige Santa Monica velgen niet. Dit zijn de originele twee kleuren voor de Santa Monica velg, zilver en antraciet.

Santa Monica



Ik heb mijn Santa Monica velgen juist een half jaar geleden laten spuiten om ze weer tiptop te hebben. De spuiter zei toen: "we kunnen ze niet in 2 kleuren spuiten, dus als we ze opnieuw spuiten krijgen ze 1 kleur (zilver)". Als verklaring dat de originele velgen wel tweekleurig zijn, gaf de spuiter als uitleg dat de originele velgen gepolijst zijn, en dat hij dat niet aanraadde vanwege grotere kans op corrosie e.d. Ik dacht toen, als het inderdaad maar in 1 kleur kan (aannemend dat velgen niet gepolijst worden), dan doe ik dat maar. Wat schetste mijn verbazing toen ik de auto ophaalde? De (natgelakte en niet gepoedercoate) velgen waren tóch tweekleurig gespoten. Alleen niet met antraciet accenten, maar matzwart. Op zich keurig gedaan, maar wel heel vreemd, eerst zeggen dat het niet kan, en dan vervolgens toch in 2 kleuren spuiten en nog wel in matzwart, een kleur waarover we het nooit hadden gehad en die niet mijn voorkeur heeft. Heb de auto vanwege omstandigheden toch maar meegenomen (ik wachtte er al een week op) en heb uiteindelijk 200 euro minder betaald dan afgesproken. Nu zegt de spuiter (als ik hem goed begrijp) dat spuiten in twee kleuren (zilver/antraciet) toch mogelijk is. Ik overweeg dat te doen, zodat de velgen weer mooi origineel worden. Anderzijds kan ik de huidige velgen ook gaan gebruiken voor de winter, om dan dus een nieuwe set zomervelgen te kopen. Ik denk dan aan één van deze twee sets:

BBS CH002



BBS RC 337



Allebei 18-inch BBS (huidige Santa Monica's zijn 17-inch), de RC337 zat standaard op de "Golf IV GTI 25 Jahre Edition". Ik heb een lichte voorkeur voor de RC337 omdat ze er origineler (OEM) uit zien. De BBS CH velg wordt volgens mij op heel veel auto's gebruikt (Audi, BMW, VW), hoewel hij wel mooi staat op de Golf IV. Tips voor andere velgen zijn natuurlijk ook welkom, zolang ze maar stijlvol zijn met een OEM look.
BBS RC 337! Ik heb echt een zwak voor BBS velgen, en vind zeker de RC 337 erg dik staan. En dan heb je met de Santa Monica ook direct erg leuke wintervelgen
De BBS LM zou mijn voorkeur hebben, maar denk dat die iets TE zijn voor jouw smaak.

Dan zeker de RC's.
Ik heb ook een zwak voor de RC, hoop ook een setje te kunnen scoren voor mijn GTI.
Re: Phaeton W12: Golf V6
26-10-2017 07:48
Die RC 337 vind ik wel goed, als je dan toch gaat vervangen. Zelf zou ik de huidige velgen terugbrengen in originele staat. Die horen bij de auto. Als wintervelg zou ik dan wat kleinere velg met smallere band kiezen.
Wow Phaeton heel gaaf zo'n strakke Golf IV V6 thumbs up Brings back memories. Maart 1998 tot september 2001 heb ik Golf IV gereden. Inderdaad iconisch, nog altijd een mooi model mits niet 'verpauperd' met Tupperware en foute wielen.

Velgen: puur persoonlijk natuurlijk!

Poetsen: www.detailing.nl oftewel Jurgh Car Detailing
Jurgen Hesselink, fanatiek poetser die paar jaar geleden van zijn hobby een knap bedrijfje heeft weten te maken. Noem mijn naam maar winking smiley
Re: Phaeton W12: Golf V6
26-10-2017 10:00
Blijft nog steeds een topauto zo'n Golf IV, veel in gereden toen ik net mn rijbewijs had en ziet er vandaag de dag nog steeds fris uitthumbs up 18 inch is wel een flinke maat voor een IV, vraag me af of je dan ook niet een subtiele verlaging nodig hebt om het er goed uit te laten zien. En hoe representatief het er nog uit ziet als geheel. Weleens in de lijst van alle originele velgen gekeken?
[www.doppel-wobber.de]

Ik denk dat de Long Beach of de Evolo's ook erg goed zullen staan.
Kwa poetser zeg ik ook Jurgh thumbs up

Velgen 18 inch zou ik niet doen, gaat het echt een stuiterbak van worden.
Lekker 17 inch houden.
Quote
Ibud
Weleens in de lijst van alle originele velgen gekeken?
[www.doppel-wobber.de]

Ik denk dat de Long Beach of de Evolo's ook erg goed zullen staan.

Nee, nog niet. Altijd moeilijk vinden, zo'n lijst, ondanks zoektermen als "Golf 4 felgen". Evolo's zien er inderdaad goed uit, ze lijken bijna hetzelfde als de Santa Monica's confused smiley Long Beach vind ik minder, typische Golf IV velg die je vroeger veel zag (op GTI's ook, meen ik).

Quote
Bofkont
Velgen 18 inch zou ik niet doen, gaat het echt een stuiterbak van worden.

Teveel stuiterbak is niet de bedoeling. Nu is de Golf nog tamelijk comfortabel. Maar waarom gaat het echt een stuiterbak worden? Heb je ervaring met een Golf 4 op 18-inch? Ik weet nog van mijn S3 dat ik van 18-inch (standaard) naar 19-inch (MTM Bimoto) ging. Het ging niet méér stuiteren, dus wat dat betreft geen enkel probleem. Zou dat bij een Golf anders zijn als je van 17-inch naar 18-inch gaat? Kan ook zijn dat het bij mijn S3 wel meer ging stuiteren, maar dat het mij niet echt opviel of dat ik me er niet aan stoorde. Minpunt van de 19-inch MTM wielen was wel de veel minder sterke acceleratiekracht (kennelijk zware wielen), ik zou denken dat dat bij de 18-inch wielen voor de Golf wel mee gaat vallen nu de 25 Jahre GTI er ook mee werd uitgerust.
Hoe groter de velg hoe platter de band, maar goed ik vind het ook al snel stuiteren een auto, het is ook maar net hoe je het zelf ervaart.
Kwa velg zou ik dan absoluut de RC 337 nemen.
Die RC's zijn erg mooi! Velg lijkt veel op de Momo Revenge:

Re: Phaeton W12: Golf V6
26-10-2017 12:11
Ja klopt, herinnerde het me nog toevallig van 10 jaar terug toen ik nieuwe velgen zocht. Evolo lijkt inderdaad veel op je huidige velg, hier kun je het verschil goed zien:


Ik denk dat je vaak de Avus II zag, 15 inch velg en standaard op de highline, Long Beach lijkt er veel op maar stukje groter, en stuk zeldzamer.
Inderdaad, dat was de Avus II velg op de Highline! Long Beach lijkt er te veel op wat mij betreft.



Nee, deze wordt het niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close