406c; Mazda 3 en Jaguar XKR, Cruise control perikelen?

Gepost door 406c 
Quote
opel omega
Prachtige Jaguar. Blijf dit toch wel 1 van de mooiste auto's ooit gemaakt vinden. Zeker in zo'n kleur. Zag ik je toevallig vanmorgen op de N35 bij Zwolle rijden?
Bedankt! Maar nee, dat was ik niet. In het oosten des lands ben ik zelden te vinden.

Quote
FW Ta 183 Huckebein I
Nijenburgerweg Heiloo ? smiling smiley
10 punten big smile smiley
Zo, de krassen rondom de kentekenplaat en de bende erachter zijn netjes weg en een kentekenplaathouder zonder reclame mooi in het midden:
En de kras op het rechter voorscherm is ook mooi weg:
Netjes thumbs up Nog overwogen om de plaat rechtstreeks op de klep te plakken? Daar zit ik nog wel eens aan te denken om te doen...
Nee absoluut niet. Daar komen die kitresten vandaan die ik weg heb laten halen. Ook gaat dat gigantisch krassen.
Maar een kentekenplaat hoef je er nooit af te halen, tenzij je emigreert...
Maar het trilt wel, dat veroorzaakt ook krassen. Zeker omdat kentekens best scherp en ruw kunnen zijn.

Ziet er overigens keurig uit dat spuitwerk. Lekker fris weer.
Spuitwerk is zeker keurig. Ik had slechts eenmaal eerder ervaring gehad met een spuiter en dat was waardeloos dus ik had wel de nodige angst, maar gelukkig was deze zeer capabel.
Quote
Wouter82
Maar een kentekenplaat hoef je er nooit af te halen, tenzij je emigreert...
Dat klopt. Maar de variant zonder reclame is kleiner waardoor allerhande krassen naar boven kwamen, die wil ik niet en ook niet nogmaals krijgen op een andere plek.
Ivm het C-woord geen vakantie naar het buitenland dus heb ik het maar even bij de veluwe moeten houden. Twijfelde nog even met welke auto te gaan, toch de XKR genomen omdat de weersvoorspelling daar best meeviel. Toch nog een paar buien gehad, bij nat wegdek (en zeker vol blaadjes) toch relatief veel ESP/DSC ingrepen gehad. Blij dat het er op zit, geeft wel aan dat zo'n RWD met wat vermogen wat zenuwachtiger is. Ondanks dat blijft de Jag natuurlijk wel de ideale keuze; met die auto over de veluwe rijden met klassieke muziek aan geeft wel een heerlijk gevoel. En het levert ook nog eens mooie plaatjes op.
Heerlijk, van deze auto gaan foto's nooit vervelen drinking smiley.
Update tijd. En alleen maar slecht nieuws.

Vorige week zagen zowel de parkeer sensoren als ikzelf een randje niet. Althans ik zag 'm eerst wel maar heb niet kunnen zien hoe ver ik er van af zat, hoopte dat de sensoren dat wel zouden vertellen. Dikke veeg op de bumper van de Mazda. Twee dagen later ging de met een druk volledig op- en neer van de ruit aan de bestuurderszijde stuk, ook fijn. En nu een Opel Astra K driecilinder als leenauto, al helemaal *** met peren.


Dan ook nog slecht XKR nieuws. Vandaag naar Beek Autoracing geweest voor een vermogensmeting. Nu is algemeen bekend dat engelsen hun vermogen nooit halen maar toch is 362pk ipv de opgegeven 396 wel een flinke tegenvaller. Ook al was dit wel de hoogste meting die ze hadden met dit blok. Een grote beurt, zeker 8 nieuwe bougies, zou een deel goed moeten maken. Dus dat binnenkort maar eens oppakken en dan kijken wat er uit komt.
Dat is balen, vooral van die schade.

Voor wat betreft de XKR, ik zou de compressie ook even laten meten. Simpel en geruststellend als dat goed is.
Goed idee, kan ik van 't weekend wel even doen. Heb zo'n setje liggen.
Gossiemikkie wat een schitterende auto zo'n XKR. Ik kan me voorstellen dat het balen is dat ie 30pk moet missen; maar met 360 is het alsnog niet behelpen volgens mij winking smiley
En die velgen lekken net karrewielen onder die auto big smile smiley maar kan het prima hebben eigenlijk; maakt het wel lekker stoer/sportief.
Balen... Hopelijk is het op te lossen.
Gisteren nieuwe bougies, filters en olie binnengekregen en vandaag maar meteen naar een DHZ garage geweest die wél open is. Ik vind het vervelend dat dit soort plekken en automaterialenwinkels nagenoeg allemaal op zondag dicht zijn (en zaterdag vaak kort open). Enfin, in Amsterdam was er eentje vandaag wel open. Daar kon ik mooi plaatsnemen naast een andere Jaaaag:

En die XJ is voor mij best een speciale. Dit is namelijk de auto in de videoclip van Sterrenstof van de Jeugd van tegenwoordig. Dat was het moment dat ik dacht "ik moet ooit zo'n Jaguar hebben". Om dan vervolgens 10 jaar later met je tweede Jaguar er naast te staan is best leuk.

De eerste keer dat ik zelf aan de XKR sleutel en ondanks dat het technisch grotendeels overeenkomt met de XJ is het toch allemaal net even anders. De supercharger en alle aanverwante zaken nemen nogal wat sleutelruimte in en het zit in een motorruimte die best een stukje kleiner is. Maakte het wisselen van de bougies een stukje lastiger dan bij de XJ. En die bougies, dat was wel nodig:
Je stapt toch niet op de zo’ndag uit bed en denkt laat ik de bougies van de jag eend vervangen? Ik heb het wel met klusjes in huis, en voor de zondag mag ik ook een 20 km rijden naar de “grote” stad, maar voor de auto.

Wel lekker dat je dit zelf doet, ik durf het nog niet aan met onze klassieker.
Quote
A3 White
Je stapt toch niet op de zo’ndag uit bed en denkt laat ik de bougies van de jag eens vervangen?
Nee, dat had ik gisteren middag al bedacht. Zaken als bougies, olie en filters zijn niet spannend. Remmen doe ik ook nog wel als ik zin heb. Zaken als distributie durf ik niet aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2020 20:20 door 406c.
Lekker bezig! En als die bougies de maat zijn voor hoe het onderhoud is geweest, de laatste jaren, dan vind je die 30 paardjes wel met wat goed en uitvoerig onderhoud.
Quote

En die XJ is voor mij best een speciale. Dit is namelijk de auto in de videoclip van Sterrenstof van de Jeugd van tegenwoordig. Dat was het moment dat ik dacht "ik moet ooit zo'n Jaguar hebben". Om dan vervolgens 10 jaar later met je tweede Jaguar er naast te staan is best leuk.
Dat is wel echt heel toevallig! Moet wel zeggen dat ik jouw jag toch wel wat mooier vindt dan die beige winking smiley

En mooi dat je dat soort klusjes zelf kan/doet; scheelt toch elke keer weer een paar euro, mooi meegenomen.
Bij aankoop van de XKR viel het niet op maar inmiddels is het hemeltje behoorlijk gaan hangen. Zou de verkoper er iets tijdelijks tussen hebben gestopt of gaat zoiets gewoon heel snel? Maandag bij de Brezan even een spuitbus motip lijm gekocht. Stond op dat het speciaal hiervoor bedoeld was. Alleen hoeveel benodigd was ontbrak. En dat blijkt al snel te veel. Niet strak gekregen en allemaal lijmvlekken. Vandaag naar een autobekledingbedrijf gegaan en een offerte ontvangen, kost wat maar zoals het er nu bij staat kan echt niet.

En nu... crying smilie
Dat zijn wel lastige klusjes. En de hemel kan er ook niet makkelijk uit bij zo'n coupé, dat maakt het ook niet makkelijker.
Ach ja, Engelse auto's en hun hangende hemeltjes... Het schijnt erbij te horen. Maar ik ben met je eens dat dit zo'n prachtige auto misstaat, lekker mooi laten maken!
Hemeltje van de Jag zou afgelopen woensdag gefixt worden maar dat ging helaas niet door uitloop van andere klussen bij bekledingbedrijf. Dus dat wordt helaas januari.

Wel andere ontwikkeling; de Mazda is incontinent. Het viel me eerder al op dat de ruiten bijzonder snel beslaan maar vanochtend was het nog een slag erger. Ik vroeg me af waarom de wissers de druppels niet van de voorruit wiste, bleken ze nondeju allemaal aan de binnenkant te zitten. Dat is niet normaal, er zit dus echt te veel vocht in het interieur. Binnenkort maar eens een garagebezoek inplannen.


Pfffff auto's....
Blad in de afvoer onder de parafan? Heb je een schuifdak?? Airco wil ook nog wel eens een probleem zijn, als de condensafvoer verstopt is oid.

Wel vervelend, zeg
Quote
uwbuurman
Heb je een schuifdak??
Nee helaas is die op de sedan niet leverbaar in NL...
Dat is wel vrij bizar voor zo'n nieuwe auto zeg....
Holy crackers, dat is veel vocht. Dat is niet oké.

Hemeltje is inderdaad jammer, ik vraag me af wat de verkoper er daar eventueel tussen gedaan zou kunnen hebben. Het is natuurlijk ook zo dat als hij eenmaal gaat hangen, het snel erger wordt omdat de kracht op de overgebleven lijm steeds groter wordt.
Afgelopen week 1x naar kantoor geweest, ruit was wel fors beslagen van binnen maar niet zo nat als op die foto. Kijk het nog wel even aan.

Vandaag de Jag opgehaald bij de bekleder, hemeltje is weer strak. En omdat het allemaal nieuw is is de schuimlaag ook nog lekker vol, ziet er mooi uit en voelt ook nog eens goed. Op de foto zit er alleen een giga kleurverschil tussen de A-stijl en de hemel, met beperkt daglicht niet gezien en de A-stijlen zijn ook opnieuw bekleed met dezelfde stof dus er zou helemaal geen kleurverschil kunnen zijn. Morgen nog maar eens even goed kijken.
Heerlijk interieur in die Jag hoor. Zou inderdaad bij daglicht nog eens een blik werpen, voor de zekerheid. Maar ziet er zo op die foto netjes uit in ieder geval.
Prachtige auto,s! Rijden heel fijn..ik hen een grijze gehad 1999 2.0.
Wat een auto! elke keer als ik er een zie,begint het toch wel te kriebelen..haha
Maar je...Mijn trouwe Colt blijft maar rijden..
Die Golf is ook netjes!
Quote
406c
Bij aankoop van de XKR viel het niet op maar inmiddels is het hemeltje behoorlijk gaan hangen. Zou de verkoper er iets tijdelijks tussen hebben gestopt of gaat zoiets gewoon heel snel?

Denk niet dat de verkoper er iets mee gedaan heeft, wat zou je er immers onzichtbaar tussen kunnen stoppen? Hangende hemel zie je meestal ontstaan door grote temperatuurverschillen of vocht bijvoorbeeld. Is de auto nu bijv. een buitenslaper terwijl hij eerst altijd binnen gestald stond?

Ook balen van dat vocht in je Mazda, Bij een youngtimer kun je er meestal wel op rekenen maar zulke dingen wil je juist bij een nieuwe auto niet. Al aan de vloer gevoeld of het nergens nat is?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 23:07 door Ibud.
XKR heeft altijd binnen gestaan en slaapt nu ook binnen. Enige verschil is dat hij nu niet in een verwarmde hal staat maar een simpele garagebox, dus wel wat meer temperatuurschommelingen.

De bekleder kon niet zeggen waarom het opeens zo snel was gegaan. Wel dat alle jaguars er last van hebben en dat deze het nog lang uitgehouden heeft.
Afgelopen maandag liep de cruise control van de Mazda weer eens flink te etteren. Het heeft iets te maken met de Radar, gelukkig duurt zo'n storing niet langer 5 minuten en dan werkt het vanzelf weer. Maar het komt redelijk vaak voor en dan begint het toch wel heel vervelend te worden.

Van de Mazda ben ik inmiddels gewend dat dat systeem nukken heeft, gelukkig heeft de ACC van de Jag me nog nooit in de steek gelaten. Tot vandaag. Iets later de auto geparkeerd en met het starten was de melding gelukkig weer weg en deed hij het gewoon weer. Ik houd het maar even op karakter.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 17:52 door 406c.
Toevallig! Beetje jammer van de Mazda allemaal. Gelukkig kan ik switchen tussen normaal en acc. Bijzonder dat die Jag al acc heeft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.